X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil med sol og farver?


Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 17:23 
Nu har jeg lagt Stalker på hylden. Jeg må sande, at jeg aldrig før har spillet et spil, som var så direkte skadende for mit mentale helbred. Det endte med at bringe mig i en sindsstemning, jeg normalt kun oplever i slutningen af en lang og våd vinter. Så jeg var tvunget til afinstallere, hvis jeg ikke skulle gå helt ned med flaget :/

Stalker er et virkelig fedt og virkeligt vanedannende spil, men det består bare af så meget regn, rust, mørke og brunt-i-brunt, at jeg kun kan klare det i begrænsede portioner. Jeg kunne godt tænke mig at spille nogle PC-spil, som tilbyder et knapt så deprimerende tema. Men når jeg kigger på det, jeg har stående på hylderne, er der næsten ikke andet at vælge imellem end et hav af brunt-i-brunt-spil.

Det eneste, jeg umiddelbart lige kan hive fat i, er GTA Vice City. Men det bare ikke særligt lang tid siden, at jeg sidst spillede det.

Hvad findes der af (gode!!) PC-spil, der føles mere som en ferie med lidt uforudsete hændelser end en virkelig nederen omgang værnepligt?
AV Intelligent Terminal
GoodtimesGoodtimesSkrevet 18/07-11 17:51 
"Star Wars: Knights of the Old Republic" byder på nogle meget fine, solrige planeter, som stadig ser hyggelige ud på trods af spillets alder. Selvfølgelig krydret med nogle rumstationer, osv.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 18:04 
Mmmja, jeg er bare ikke så tosset med Star Wars. Jeg har de to Dark Forces -spil, og mere behøver jeg ikke :)
AV Intelligent Terminal
JonassoeJonassoeSkrevet 18/07-11 18:20 
Just Cause 2. Du er på hemmelig mission, men det føles som en ferie ;)
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 18:26 
Er det et godt spil?

Jeg tænker også selv på Crysis. Men det har bare ikke rigtig noget at tilbyde udover grafikken :/
AV Intelligent Terminal
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/07-11 18:57, rettet 18/07-11 18:59 
Jamestown er et flot lille shmup.
Kan ikke komme på super meget PC relateret ellers...

Trailer
JonassoeJonassoeSkrevet 18/07-11 19:11 
Killer Bean 2>
Er det et godt spil?

Kommer lidt an på, hvordan man spiller. Hvis man elsker cutscenes og et langt historiedrevet forløb, er det ikke godt. Det er et spil hvor man har en kæmpestor sandkasse til at fjolle rundt i og gøre, hvad der passer en.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 19:15, rettet 18/07-11 19:16 
Darkbeat>
Jamestown er et flot lille shmup.
Kan ikke komme på super meget PC relateret ellers...

Ja, det behøver selvfølgelig ikke være et FPS.

Det minder mig om, at jeg også skal spille noget mere Battle for Wesnoth. Det er måske lige det jeg trænger til :)

Eller måske er jeg i det hele taget bare kørt træt i PC-spil. Det er efterhånden også alt for lang tid siden, mine konsoller har fået den kærlighed, de fortjener.
AV Intelligent Terminal
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/07-11 19:21 
Jamen så smid noget Katamari Damacy, Kirby eller Doshin the Giant på
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 19:27 
Jonassoe>
Det er et spil hvor man har en kæmpestor sandkasse til at fjolle rundt i og gøre, hvad der passer en.

Det er jo den store mode lige for tiden.

Jeg har indtil for nyligt været temmelig positivt stemt over for sandkassespil, men jeg må indrømme, at de efterhånden er begyndt at hænge mig ud af halsen. Der er kun to af dem, jeg stadigvæk kan holde til. Vice City, pga. 80'erstemningen og især pga. musikken, og Minecraft, som i det mindste tillader noget kreativitet udover det sædvanlige fjollen rundt.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 19:30 
Darkbeat>
Jamen så smid noget Katamari Damacy, Kirby eller Doshin the Giant på

På min Dreamcast? :D
AV Intelligent Terminal
JonassoeJonassoeSkrevet 18/07-11 19:34 
Darkbeat>
Jamen så smid noget Katamari Damacy, Kirby eller DOSHIN THE GIANT på

Neeeeeeeeeeeeeeeej :D
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/07-11 19:46 
Jamen så Jet Set Radio, Space Channel 5 part 2 og Dynamite Cop
HankyHankySkrevet 18/07-11 19:55 
Sol og farver på Dreamcast? Samba De Amigo ;P
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 19:56 
Jeg tror bare jeg skal have taget mig sammen og gå i gang med at autist'e Strassen Kempfer Drei: Dritte Blitzkrieg :)
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 18/07-11 19:56, rettet 18/07-11 20:28 
Hvad med at give indie-scenen et kram? Minecraft kan jo ikke få al opmærksomheden :)

Er selv blevet ret glad for Dungeons of Dredmor, som jeg vil gætte på er en af de mest depressions-venlige dungeon crawlere nogensinde. Faktisk lægger man næsten ikke mærke til, at man tøffer rundt i dungeons, så hyggelig er stemningen. Ok, spillet er ikke Mario-hyggeligt - vi er trods alt indendørs hele tiden - men monstrene er nærmest søde :)
http://store.steampowered.com/app/98800/

Eller måske Terraria som er den nye indie-sort. Folk beskriver det typisk som Metroid blandet med Minecraft. Sikkert en god repræsentant for side-scroller-genren.
http://store.steampowered.com/app/105600/

Måske de svinebillige tongue in cheek-JRPG'er, Herold talte om for nylig?
http://store.steampowered.com/sub/8848/?snr=1_4_4__103_1

Eller spar nogle penge og spil et Flash-spil (farver, men vist ikke så meget sol) :)
http://playright.dk/forumemne.php?id=30013#400853
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/07-11 20:23 
Det ser også meget fint ud det hér
http://store.steampowered.com/app/105700/
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 18/07-11 20:31 
Tropico 3 er desuden utroligt hyggeligt og ferieagtigt, udover at det er fremragende.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SeventhSunSeventhSunSkrevet 18/07-11 20:53 
Der er også masser af farver i GTA IV: The Ballad of Gay Tony
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BazeBazeSkrevet 19/07-11 00:42 
Fallout New Vegas :P

Okay, umiddelbart virker det som Stalker Junior, hvilket det også egentlig er, men, efter at have rodet med nogle mods, er jeg kommet frem til dette: Nu med farver :P

Og så er spillet jo også fantastisk
SumezSumezSkrevet 19/07-11 08:17, rettet 19/07-11 08:17 
SKAL det være på PC? Ellers er jeg HELT sikkert med på Jet Set Radio, mere fest og farver kan det jo nærmest ikke blive. Jeg er pt. selv ved at genspille det for tredje gang, og styringen og kameraet er stadig ligeså forfærdelig som den altid har været, men den dumme humor og musikken gør mere end op for det. Dejligt spil :D

Men hvis det skal være PC, så:

Octodad
Spil med sol og farver?
http://www.octodadgame.com/
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 19/07-11 08:48 
Det beste spil med sol og farver må da være SEGA's Outrun spil. http://playright.dk/infotitel.php?id=36608 OutRun 2006 kan fås til PC.
Hvis du har Dreamcast, hvad så med lidt Skies Of Arcadia, masser af sol mens man sejler rundt oppe over skyerne.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/07-11 09:49 
Skies Of Arcadia er nærmest prozac i spilform :)
AV Intelligent Terminal
GreaseballGreaseballSkrevet 19/07-11 16:11 
Det kan jeg kun være enig i. :)
jaesjaesSkrevet 04/02-16 20:55, rettet 04/02-16 20:56 
En smule off-topic i mangel af mere præcis tråd (for lille emne til ny tråd, IMO)...

Langt de fleste spil har en eller andet form for stiliseret grafik. Selv spil der vil vise en verden, der har basis i virkeligheden - fx de mange sort/brune FPS'er. Ved nogen om det er designvalg, eller om det er specielt krævende for "grafikkort" at vise mange farver samtidig? Det vil dog undre mig lidt, hvis det sidste er tilfældet.

Jeg kan selv ofte bedst lide naturlige farver i den slags spil, og husker hvor "fotorealistiske" GoldenEye og Gran Turismo 3 virkede på mig, næsten alene pga. den, for tiden, naturlige farvepalette (teksturer og geometri var selvfølgelig langt fra realistisk).
JmogJmogSkrevet 05/02-16 00:36 
Nej, tværtimod, så er et spil med "Dreamcast farver" mindre krævende end et af de typiske "gritty" spil. En ren farve er en langt mindre krævende texture.

Det er primært et spørgsmål om tone og stilvalg. Efter Gears of War kom det pludselig på mode at actionspil skulle se grafisk rå ud. Det betød desværre at skære ned på primærfarverne. Vi er dog inde i en periode der går den modsatte retning. Det startede endda i slutningen af sidste generation, da AAA shooters såsom Bulletstorm og Bioshock Infinite gik all in på farverigdom. The Witness, Yokalaylee er andre gode eksempler på at de blå himle ikke er døde.

Nintendo er helt udenfor nummer dog. De har altid holdt fast i den farverige stil.
3of193of19Skrevet 05/02-16 00:49 
Sunset Overdrive er også dejligt at se på :)
JmogJmogSkrevet 05/02-16 01:52 
Ja, absolut også i den kategori :-)
SumezSumezSkrevet 05/02-16 07:32 
Efter Gears of War? Det startede allerede ved Quake :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 05/02-16 08:53, rettet 05/02-16 10:23 
Tomb Raider (2013) er også et ret gold og rustent spil i størstedelen af tiden, men solen bruges aktivt cirka 1/3 inde i spillet som et strejf af varme og håb da Lara har besteget radiotårnet.

Kun for at flå denne varme væk fra spilleren og sende Lara længere ned i kulkælderen.

Dog ikke PC - men jeg er HELT VILD med den soleffekt og refleksionerne i sandet fra Journey i rutsche-scenen:

Spil med sol og farver?
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 05/02-16 09:44 
Ja! Netop den scene i Journey er en af mine absolut favorit scener i spil, EVER.
JmogJmogSkrevet 05/02-16 21:24 
Sumez>
Efter Gears of War? Det startede allerede ved Quake :)

Quake brugte den stil, men det var Gears of War der overbeviste en halv spilgeneration om at gul, gusten og Unreal Engine 3 var det nye sort.
jaesjaesSkrevet 05/02-16 22:19 
Jmog>
Nej, tværtimod, så er et spil med "Dreamcast farver" mindre krævende end et af de typiske "gritty" spil. En ren farve er en langt mindre krævende texture.

Jeg er ikke sikker på, at vi taler om det samme - jeg taler nemlig ikke om simple teksturer eller få farver - så uddyber lige lidt...

Hvis vi tager en scene i to udgaver, hvor udgangspunktet er præcis ens geometri og præcis samme teksturer før farvelægning. Metode A er at simulere virkelighedens farver, og metode B er at tone scenen med næsten udelukkende grå og brune nuancer. Så må scene A være mere kompleks.

Som nævnt, er det langt fra sikkert, at det er noget som stresser de fleste grafikkort, men jeg er nysgerrig om det er tilfældet.
JmogJmogSkrevet 05/02-16 23:36 
Hmm, farverne i en given texture har ikke større indvirken på hvor krævende den er. Det der batter er opløsningen.

Man kan så sige at jo mere granuleret en farveovergang skal være i en texture, jo større opløsning kræver det.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig