X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

LCD monitor til retro og Tate?


85 emne(r).
1 2 > »

Svar Sortering
nerosnerosSkrevet 04/07-11 17:29 
Jeg er kommet i besiddelse af en XRGB2+ (Tak til Konsolkongen), og kan derfor få lavet mig det vildeste setup til retro spilleriet :D Jeg har en gammel SyncMaster 226 fra Samsung, men vil gerne have en ny og bedre skærm. Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at kunne dreje den 90 grader til Tate hvis det bliver nødvendigt. Til det har jeg tænkt mig at købe en ERGOTRON Neo-Flex LCD stand som måske kunne gøre tricket. (læg mærke til at den hedder noget med Neo)

Her er et billede af den:
http://www.ergotron.com/tabid/65/PRDID/126/Default.aspx

Næste skridt ville så være en ny skærm end den jeg har i forvejen. Måske ville det faktisk være bedst med en 4:3 skærm af ældre slags, men jeg ved ikke hvor gode den slags ville være til en XRGB2+ ? Jeg kunne godt tænke mig at få billedet i den helt rigtige størrelse så jeg ikke vil få et alt for langtrukket billede. Men man kan måske selv ændre den slags på visse skærme. Ihvertfald tillader min Syncmaster ikke den slags tror jeg :-/

Denne skærm fra mærket Eizo kunne også være en mulighed måske: http://www.dustinhome.dk/pd_5010519235.aspx?csref=pricecompare_kelkoo_monitorer

Hvad mener folket jeg skal vælge?
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 04/07-11 18:10 
Læg mærke til at den holder du henviser til, kun kan klare 7.3kg. Det giver lidt begrænsninger i udvalget.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/07-11 19:00 
Standen kan i hvert fald bruges til at TATE en skærm med. Men er det alle LCD PC skærme der kan monteres på sådan en stand?
Jeg ved intet om den slags :(

En 4:3 eller en 16:9(16:10) skærm hvor man manuelt kan indstille aspect ratio er helt sikkert et must.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/07-11 19:15, rettet 04/07-11 19:17 
I manualen til skærmen står der at den har mulighed for aspect ratio kontrol :) Så den kan vise 4:3.

Hvor godt XRGB'en vil se ud kommer desværre helt an på scaleren i skærmen. Jeg tror ikke det vil være noget problem da skærmens opløsning er 1920x1080 (altså rigeligt høj), men jeg spørger lige ham Fudoh på et udenlands forum. Det ved han nok :)

Hvor stor er afstanden mellem hullerne i det beslag? De skal være VESA 100 standard, altså 100mm x 100mm.

EDIT: Det står jo i dit link... Mountet passer fint til skærmen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 04/07-11 19:47, rettet 04/07-11 19:52 
Nåh ok så min SyncMaster kan altså godt vise 4:3 ;-)

7 kg er da rimelig meget så en skærm til 20-22 tommer skulle kunne passe på standeren tror jeg...Håber jeg.

Det ville faktisk være ret fedt hvis man kunne få en skærm a la 4:3 de kan jo heller ikke være så dyre så kan jeg altid købe den der Eizo skærm når pengene er der.

Jeg vil mene den der stander har huller så den kan bruges til næsten alle slags skærme. De fleste skærme har ihvertfald huller bag på så man kan montere forskellige løsninger.

Edit: Med Eizo skærmen tilsat på standeren går det vist lige til øllet kan jeg se.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/07-11 21:58 
Svar fra Fudoh:


The Eizo sure is fine. The 24" Foris is nice gaming display, but with heavily disabled options in gamemode. I also don't find the Eizo's design very good for rotating. For less money he could get the 23" NEC IPS screen. I've got NECs and they handle about everything thrown at them.

In particular *I* wouldn't get a 23" 1080p screen though, but I would look for a 1200p 24" screen instead (16:10 instead of 16:9) because of the larger 4:3 area. The HP 24" IPS is nice for example (and hardly more expensive than the Eizo).
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 04/07-11 23:07, rettet 04/07-11 23:09 
Ok Mega god info lige der Martin :-)

Jeg må lige tjekke de NEC skærme ud så. Det lyder godt.

HP'en ser ud til at være for tung til den der stander :-/ Den er ellers super flot.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 07/07-11 22:43 
Ville det her være en god skærm?

http://www.dustinhome.dk/pd_5010549493.aspx?csref=Prisjamforelse_Pricerunner_1517
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/07-11 01:09 
Jeg spurgte Fudoh og han siger:

Yes, that's one NECs 23" 1080p displays. Still 16:9, but if he's ok with this, they are pretty nice-priced and perform great with very low lag (around 8-9ms).
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 08/07-11 07:30 
Cool :D Ok det er ret svært at finde en 16:10 skærm synes jeg ?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/07-11 10:42 
Jeg synes da bare det er fint at den er 16:9, så kan du også bruge den til 360 og PS3 uden sorte bjælker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
amnesiaamnesiaSkrevet 08/07-11 10:54 
Det var måske også en mulighed at smide penge efter en skærm, som havde pivot funktion, så du slap for at købe ekstraudstyr for at kunne have skærmen i TATE.

Dell UltraSharp U2410 har vidst fået mange gode ord med på vejen, er i 16:10 format, 24" og har pivot.

Koster dog alligevel en sjat mere end den NEC, selvom den Neo-Flex LCD stand medregnes i prisen.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=Dell+U2410&sp=all&pid=641446
Græsset ER grønnere på den anden side!
nerosnerosSkrevet 08/07-11 16:05, rettet 08/07-11 16:05 
Neo Flex'en er allerede på vej :-)

Det er en fin skærm og har godt haft kikket lidt på den, men jeg er blevet forelsket i NEC. Hvilken vej drejer den der Dell UltraSharp så. Den skal jo kunne drejes til venstre!

Faktisk synes jeg det er en bedre vej at købe en Neo Flex så kan jeg bruge den til alle skærme fremover også dem som ikke har pivot eller hvad du kalder det ;-)

16:9 er måske nok ikke en så dårlig ide alligevel da jeg jo også spiller shmups på min 360'er.
Bashful Neophyte
amnesiaamnesiaSkrevet 08/07-11 16:26 
neros>
Neo Flex'en er allerede på vej :-)

Det er en fin skærm og har godt haft kikket lidt på den, men jeg er blevet forelsket i NEC. Hvilken vej drejer den der Dell UltraSharp så. Den skal jo kunne drejes til venstre!

Faktisk synes jeg det er en bedre vej at købe en Neo Flex så kan jeg bruge den til alle skærme fremover også dem som ikke har pivot eller hvad du kalder det ;-)

16:9 er måske nok ikke en så dårlig ide alligevel da jeg jo også spiller shmups på min 360'er.

Alle de skærme jeg har mødt med pivot funktion kan drejes begge veje.

Nu er jeg ikke så meget inde i 360 shmups, men kan de ikke vise billede i TATE? I så fald vil du jo også få mere skærmareal fyldt ved at TATE 16:10 fremfor 16:9.

Vidste ikke den allerede var bestilt, det var blot et input til, hvad der kunne være et fornuftigt valg til formålet.
Græsset ER grønnere på den anden side!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/07-11 16:42, rettet 08/07-11 16:44 
Der er mange skærme med pivot der kun kan drejes mod højre. Altså det modsatte af hvordan skærmen vendes på arcade maskiner. 360'eren kører alt internt i 720p så en 16:10 skærm vil enten medføre små sorte bjælker eller et strukket billede.
Men der vil så til gengæld være mindre sorte bjælker på 4:3 billeder. Det må være smag og behag :)

Den skærm du linker til ser dog ud til at kunne drejes begge veje :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 08/07-11 16:46, rettet 08/07-11 16:47 
amnesia>
Vidste ikke den allerede var bestilt, det var blot et input til, hvad der kunne være et fornuftigt valg til formålet.

Det kunne du jo af gode grunde heller ikke vide da jeg ikke havde fortalt det. Det gik meget hurtigt efter jeg havde fundet ud af at man kunne købe sådan en. Men tak for input :-)

Sorte bjælker eller et strukket billede går jo ikke. I want the real deal :D
Bashful Neophyte
amnesiaamnesiaSkrevet 08/07-11 17:30 
neros>
amnesia>
Vidste ikke den allerede var bestilt, det var blot et input til, hvad der kunne være et fornuftigt valg til formålet.

Det kunne du jo af gode grunde heller ikke vide da jeg ikke havde fortalt det. Det gik meget hurtigt efter jeg havde fundet ud af at man kunne købe sådan en. Men tak for input :-)

Sorte bjælker eller et strukket billede går jo ikke. I want the real deal :D

I så fald skal du vel både have 4:3 og 16:9 skærme indkøbt - hvis der både skal håndteres retro og nyere generationer af konsoller uden sorte bjælker eller strukket billede ;-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
amnesiaamnesiaSkrevet 08/07-11 17:31 
Konsolkongen>
Der er mange skærme med pivot der kun kan drejes mod højre. Altså det modsatte af hvordan skærmen vendes på arcade maskiner. 360'eren kører alt internt i 720p så en 16:10 skærm vil enten medføre små sorte bjælker eller et strukket billede.
Men der vil så til gengæld være mindre sorte bjælker på 4:3 billeder. Det må være smag og behag :)

Den skærm du linker til ser dog ud til at kunne drejes begge veje :)

Det er muligt det kun er dyrere skærme jeg er stødt på, der har haft pivot funktion - men som nævnt har jeg ikke oplevet nogen der kun kunne den ene vej.
Græsset ER grønnere på den anden side!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/07-11 17:31 
Ja du slipper ikke for sorte bjælker når du spiller retro på en widescreen skærm :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 08/07-11 18:22 
neros>
Sorte bjælker eller et strukket billede går jo ikke. I want the real deal :D

Her mente jeg angående mine 360 shmups.

Da jeg ikke vil have 2 skærme stående på samme tid plus min fladskærm. Kan jeg leve med sorte bjælker når jeg spiller retro. Desuden ser Megadrive, Neo Geo og Saturn ALT for vildt ud igennem min XRGB2+ vist på en LCD Monitor.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 09/07-11 11:00 
neros>
Det er en fin skærm og har godt haft kikket lidt på den, men jeg er blevet forelsket i NEC.

Det er også rimelig old school at have en skærm lavet af NEC :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 09/07-11 13:14 
Nemlig :D
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 03/09-11 13:29 
Nogen der kan sige mig om denne skærm kan vise 4:3 format ?

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/pc-monitor/SAMLS24A300BS/samsung-syncmaster-24-monitor-s24a300b
Bashful Neophyte
amnesiaamnesiaSkrevet 03/09-11 13:43, rettet 03/09-11 13:43 
Hvad med den NEC du linkede til? Den havde også IPS panel, hvilket jeg synes meget bedre om end TN panelet i den Samsung du linker til.
Græsset ER grønnere på den anden side!
nerosnerosSkrevet 03/09-11 15:33 
Hvad er IPS panel?
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/09-11 17:16, rettet 03/09-11 17:16 
En panel-type med særligt gode betragtningsvinkler; du vil med andre ord ikke opleve at farverne fucker op, hvis du betragter skærmen fra en skæv vinkel.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 03/09-11 17:28, rettet 03/09-11 17:28 
Hmm ok ja NEC skærmen er jo bedst det er bare fordi den anden kan købes lige nede om hjørnet, men det er nok bedst at købe noget ordenligt i stedet for overilede køb ;-)

NEC MULTISYNC EA232WMI 23 er bare lige lidt mere end hvad jeg har råd til..Så tænkte man kunne finde noget der var lige så godt til billigere penge?
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/09-11 17:36 
Jeg tror ikke du finder et billigere alternativ, der er lige så godt som NEC'en. Jeg ville helt klart vente og spare mere op, og købe NEC'en i stedet for den anden - den bliver du helt sikkert gladere for.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 03/09-11 18:17 
Ja du har nok ret.
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 03/09-11 18:51 
Konsolkongen>
360'eren kører alt internt i 720p så en 16:10 skærm vil enten medføre små sorte bjælker eller et strukket billede.

De fleste spil er kun op til 720p, men der er dog en hel del undtagelser. Bare fordi jeg er anal med at folk ikke må sige noget forkert på internettet ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/09-11 18:56 
Hvad mener du? Der er da stort set ingen spil der kører rigtig 1080p i denne generation af konsoller.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 04/09-11 01:21 
@konsolkonen: Se f.eks. denne liste: http://forum.beyond3d.com/showthread.php?p=1113342

Den virker dog mangelfuld da jeg ikke er i tvivl om at også Geometry Wars 2 er 1080p.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/09-11 02:52 
14 på PS3 og 4 på 360 af retail spil. Download har selvfølgelig flere 1080p titler da de ofte ikke er så grafisk krævende.
Men jeg er med på hvad du mener, jeg kom til at skrive at 360'eren kørte ALT i 720p internt og det passer naturligvis ikke. Det gør den kun med 99,9% af spillene... ;)

Det har været oppe og vende herinde flere gange, men de andre gange har jeg vidst formuleret mig ordentligt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 25/09-11 23:01 
Hvor meget har "ResponseTime" noget at sige hvis man mest skal bruge skærmen til retro og XBOX360 shmups ?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-11 23:18, rettet 25/09-11 23:22 
Jo hurtigere den er jo mindre skygger kommer der i billedet når det scroller.

http://en.wikipedia.org/wiki/Response_time_%28technology%29#Display_technologies
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 25/09-11 23:28 
Ok jeg kan se den der NEC skærm jeg har kikket på har 14ms. Er det ikke lidt for meget så, jeg kan ihvertfald se andre Samsung skærme har meget mindre?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-11 23:33 
Det er voldsomt for responstid. Sikker på de ikke snakker input lag? Der lyder 14ms lyder nemlig meget almindeligt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 25/09-11 23:39, rettet 25/09-11 23:39 
Ja nu kommer jeg lidt i tvivl kan bare se de bruger ordet "Svartid"

Her er den :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-11 23:51 
Det må næsten være input lag. Det lyder meget normalt med de 14ms.

Jeg mener at de fleste nyere skærme har en responstid omkring de 4-5ms.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 25/09-11 23:57 
Fandt noget info her:

"If there is a potential problem with this screen (and IPS technology in general), it's the response rate, which is quoted at a rather high 14ms. For most tasks this won't matter at all.

However, we did see the odd defect caused when viewing extremely fast moving games. First Person Shooter enthusiasts, for instance, may find this screen a little slow for their needs. For all but the fastest games, though, there're unlikely to be any problems caused by the response rate."

Så det er vist ikke helt så godt :-/
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/09-11 00:05 
De snakker responstid igen, men slår så over i at skærmen er langsom?

Det er ikke til at blive klog på. Men 14ms input lag er måske halvhøjt for en PC skærm, men til sammenligning har mit TV 15-16ms input lag. Det har jeg aldrig haft problemer med :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 26/09-11 07:32 
Hmm ok nej det er godt nok lidt vanskeligt at blive klog på. Vil bare have en god skærm som kan det jeg skal bruge den til. 14ms er fandme lidt for højt tror jeg..
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/09-11 13:46 
Det synes jeg ikke det er. Det er under én frames lag. Jeg tør godt væde med at dit Panasonic LCD TV lagger mere end det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 26/09-11 15:21 
Ok så :-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 29/09-11 21:35 
Hvor meget har det her "response time" (ms) egentlig at sige hvis man kun skal bruge sin skærm til retro?
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 27/02-13 12:00 
Hvad med Dell U2311? Vil den ikke være fin til shmups?

Review
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 27/02-13 15:44 
Jeg tror det er en fin skærm du har der! Men hvis den er til retro ville jeg bare vælge en 4:3 skærm men du vil også gerne bruge den til 360 og CAVE ikke?
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 27/02-13 16:01 
Den skal faktisk kun bruges til 360, shmups og SSKT :) Det er noget voldsomt at TATE Jeppes hjemmebryggede 40" skærm.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/02-13 16:16 
Jeg har selv en U2311 og kan hvertfald stå indefor kvaliteten. Jeg har dog ikke afprøvet den med Xbox 360/spil i tate.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 27/02-13 17:19 
Juggernaut>
Den skal faktisk kun bruges til 360, shmups og SSKT :)

Så er det vist en fin skærm. Så mangler du bare en Neo Flex ;-)
Bashful Neophyte
85 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig