X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ny type MEGA hurtig RAM


Svar
OlimarOlimarSkrevet 01/07-11 08:25 
Quote:
You've got to hand it to IBM's engineers. They drag themselves into work after their company's 100th birthday party, pop a few Alka-Seltzers and then promptly announce yet another seismic invention. This time it's a new kind of phase change memory (PCM) that reads and writes 100 times faster than flash, stays reliable for millions of write-cycles (as opposed to just thousands with flash), and is cheap enough to be used in anything from enterprise-level servers all the way down to mobile phones. PCM is based on a special alloy that can be nudged into different physical states, or phases, by controlled bursts of electricity. In the past, the technology suffered from the tendency of one of the states to relax and increase its electrical resistance over time, leading to read errors. Another limitation was that each alloy cell could only store a single bit of data. But IBM employees burn through problems like these on their cigarette breaks: not only is their latest variant more reliable, it can also store four data bits per cell, which means we can expect a data storage "paradigm shift" within the next five years. Combine this with Intel's promised 50Gbps interconnect, which has a similar ETA, and data will start flowing faster than booze from an open bar on the boss's tab. There's more detailed science in the PR after the break, if you have a clear head.

Link: http://www.engadget.com/2011/06/30/embargo-ibm-develops-instantaneous-memory-100x-faster-than-fl/

Inden for 5 år :O Tror der kommer til at ske et kvante spring indenfor pc og konsol gaming, når de her ram er ude :)
SumezSumezSkrevet 01/07-11 08:47 
Spændende. Hukommelse er virkelig en stor flaskehals i spilteknologi i dag, så det kan helt sikkert få en betydning.

Gad vide hvordan det forholder sig i forhold til denne teknologi? http://playright.dk/forumemne.php?id=29746
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/07-11 12:11 
Det er vel nærmere lagermedierne, som er den store flaskehals. HP regner med at have memristorbaserede hukommelseschips på markedet i løbet af de næste par år, så hvis IBM også giver den gas, kommer der virkelig til at ske sjove ting. Det bliver fedt nok at kunne vælge mellem SSD'er baseret på forskellige teknologier.

Virkelig lækkert at "arbejdshukommelse" snart kommer i selskab med ord som "hestekærre" og "træskomager" :D

Også fedt, hvis man snart kan købe spil, film og musik på cartridge (hvis altså internettet ikke har taget fuldstændigt over til den tid).
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 01/07-11 12:23, rettet 01/07-11 12:25 
RAM er en rigtig stor flaskehals, især på konsoller, hvor noget af det der sløver spil allermest (udover grafikken) er a tilgå data forskellige steder i RAM'en.

Den typiske CPU-hastighed er steget sindssygt meget hurtigere end RAM-hastigheden siden starten af 80'erne da objektorienteret programmering blev opfundet:
Ny type MEGA hurtig RAM
(bemærk at Y-aksen stiger eksponentielt)

Det er bl.a. det der gør at ægte OOP er stort set umulig i moderne spilprogrammering, da for mange spring i hukommelsen hurtigt gør spillet meget langsomt. Som vi diskuterede i "hvad har du oplevet"-tråden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/07-11 12:48, rettet 01/07-11 12:53 
Du har ret. Bonus så :)

Man kan så diskuterer, om man egentlig ikke bare har presset hastigheden på CPU'erne for meget. Jeg synes feks., det er lidt tragikomisk med de kolossalt store køleprofiler, man er tvunget til at bruge på en CPU nu til dags. Det vidner om foruroligende mangel på nytænkning.

Jeg kan ikke lade være med at fantasere om, hvordan CPU'en ville se ud i dag, hvis Intel havde holdt lidt igen med clock-hastigheden, efter de første Pentium-modeller kom på markedet, og i stedet havde satset kraftigt på multi core design.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 01/07-11 12:52 
Uanset hvad skaber det jo et problem :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/07-11 13:10, rettet 01/07-11 13:10 
Tjahh, alting har jo både fordele og ulemper. En af ulemperne ved OOP er så, at det giver mange spring i hukommelsen. Uanset hvor hurtig RAM'en er, vil den jo stadigvæk blive træt, hvis man pisker den hårdt nok.

Man kan ikke få både fleksibel og overskuelig kode og lynhurtig afvikling på én gang.
Sådan er vilkårene :/
AV Intelligent Terminal
KTCKTCSkrevet 02/07-11 09:53 
Men PCM er jo netop ikke så velegnet til hukommelse, som jeg læser det, men mere som lagermedie, så alt den snak om RAM er vel noget, der burde være i tråden om memristoren, som umiddelbart er velegnet til begge dele.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/07-11 10:49 
Ja, memristoren er velegnet til det hele, også logik.
Jeg kan egentlig godt forestille mig fremtidens computer som et stykke hardware, der ikke består af andet end en simpel I/O-chip (hvis det overhovedet er nødvendigt) og en stor portion memristorbaserede chips, som virker som en gigantisk selvprogrammerende FPGA. CPU, GPU og alt, hvad indstikskort traditionelt tager sig af, kunne sagtens gå hen og blive dynamiske størrelse, der konstant ændrer sig efter softwarens ønsker.
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig