X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Vedrørende AVG Free


Svar
UriurUriurSkrevet 23/06-11 11:15 
Hej!

Jeg skal i gang med at installere nye filer på en helt ren computer. I den forbindelse har jeg planer om at downloade AVG Free og brænde det ud på en cd, da jeg har hørt at man helst ikke må udsætte en computer uden beskyttelse, for angreb på nettet.

Udfordringen, som jeg ser det, er imidlertid at installationen af AVG Free foregår fortrins over nettet. Hvordan slipper jeg således afsted med at installere AVG Free uden internetadgang?
BeanoBeanoSkrevet 23/06-11 11:25 
Download først installeren til USB stick (eller brænd CD) fra en anden PC der er beskyttet.
Installer på den nye PC der ikke er på nettet, og når programmet vil opdatere sig selv, tilslutter du netadgang og bruger ikke mail eller web før programmet er fuld installeret og opdateret.
amnesiaamnesiaSkrevet 23/06-11 11:26 
Among>
Hej!

Jeg skal i gang med at installere nye filer på en helt ren computer. I den forbindelse har jeg planer om at downloade AVG Free og brænde det ud på en cd, da jeg har hørt at man helst ikke må udsætte en computer uden beskyttelse, for angreb på nettet.

Udfordringen, som jeg ser det, er imidlertid at installationen af AVG Free foregår fortrins over nettet. Hvordan slipper jeg således afsted med at installere AVG Free uden internetadgang?

Offline installer findes her:

http://download.avgfree.com/filedir/inst/avg_free_x86_all_2011_1382a3669.exe (32-bit)

og her:

http://download.avgfree.com/filedir/inst/avg_free_x64_all_2011_1382a3669.exe (64-bit)
Græsset ER grønnere på den anden side!
UriurUriurSkrevet 23/06-11 11:52 
Tak for hurtige og brugbare svar!
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/06-11 13:25, rettet 23/06-11 13:26 
Among>
Udfordringen, som jeg ser det, er imidlertid at installationen af AVG Free foregår fortrins over nettet.

Nu er det jo ikke sådan, at en computer automatisk bliver bombarderet med virus, når den opretter forbindelse til internettet første gang. Jeg tror næppe, du bliver udsat for angreb ved at gå ind på AVG's hjemmeside.

Desuden er antivirusprogrammer lidt li'som solcreme. Det beskytter til en vis grad, men hvis du sætter dig flere timer i direkte middagssol, bliver du alligvel ristet. Jeg læste engang i et blad (måske Alt Om Data?), at 80% af de mest ondsindede vira ikke har nogen problemer med at snige sig forbi et gratis antivirusprogram, så man skal ikke tro, at man kan surfe som en tosse uden problemer, bare fordi man har AVG på maskinen.

Den bedste måde at undgå (det meste) virus på er ved at holde sig væk fra skumle sites og aldrig, aldrig nogensinde lade exe-filer, activex objekter eller lignende blive eksekveret, hvis man ikke er 100% sikker på, hvad det er for en fil. I det hele taget bare tænke sig om, inden man godtager noget som helst. Den bedste huskeregel: "Hvis noget virker for godt til at være sandt, er det fordi, det ER for godt til at være sandt" ;)
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 23/06-11 13:37 
Fis med dig! Bare vent til jeg får mine penge fra Nigeria, så skal du bare se...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/06-11 14:09 
Lol, ja. Det minder mig om dengang min tante sendte 500kr til en spåkone, som havde påstået, at hun ville sende næste uges lottotal den anden vej :D
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 23/06-11 14:30 
Damn... :D
SeventhSunSeventhSunSkrevet 23/06-11 15:07 
Ja jeg synes også at OP virker lige lovlig paranoid her.

Jeg har ikke brugt Anti Virus i årevis, og jeg har aldrig problemer med virus (som jeg kender til selvfølgelig).

Windows har nogle indbyggede sikkerhedssystemer, som jeg vil tro er et rigtig godt udgangspunkt, hvis man føler sig usikker.
Hvis du kører et professionelt website, eller har en stor virkesomhed er det selvfølgelig noget andet.

Ellers kan man undgå det meste ved ikke at bruge Internet Explorer, aldrig hente eller åbne skumle filer og aldrig klikke på links, knapper, bannere osv. som man ikke er 1000% sikker på hvad er.
Hvis en hjemmeside siger at du har fået virus, og du kan hente løsningen HER! skal man ALDRIG klikke på det :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/06-11 15:29, rettet 23/06-11 15:30 
SeventhSun>
Jeg har ikke brugt Anti Virus i årevis, og jeg har aldrig problemer med virus (som jeg kender til selvfølgelig).

Det samme her. Et par gange har min computer opført sig så underligt, at jeg alligvel installerede forskellige anti-dit-og-dat-program. Men ingen af gangene fandt programmerne noget. Jeg ser det lidt som Catch-22. Hvis man som privatperson virkelig har brug for et antivirusprogram, surfer man sikkert så uansvarligt, at det alligvel nok skal lykkedes for én at få skovlet alverdens ubehageligheder sammen.

Det bedste man kan gøre som computer-analfabet, er at få sig en ven, der er villig til, med jævne mellemrum, at bruge et par timer på at lave en low level formatering og installere alting friskt :D
AV Intelligent Terminal
UriurUriurSkrevet 23/06-11 18:24 
Killer Bean 2>
Among>
Udfordringen, som jeg ser det, er imidlertid at installationen af AVG Free foregår fortrins over nettet.

Nu er det jo ikke sådan, at en computer automatisk bliver bombarderet med virus, når den opretter forbindelse til internettet første gang. Jeg tror næppe, du bliver udsat for angreb ved at gå ind på AVG's hjemmeside.


Det er egentlig også det standpunkt jeg har.

Alligevel er jeg stødt på folk fra nær og fjern, som på det kraftigste har anbefalet mig ikke at tilgå nettet uden antivirus i en eller anden form. Da jeg ikke er en person med større teknisk indsigt, har jeg ikke så mange andre muligheder end følge de anbefalinger jeg får.
silverstarsilverstarSkrevet 23/06-11 19:19, rettet 23/06-11 19:20 
Så længe du sidder bag en router skulle din nye PC være rimelig safe, når du samtidig holder dig fra skumle sider.
Det er en helt anden snak, hvis du kobler dig direkte på, så din PC får en offentlig IP-adresse, f.eks. med PCen direkte på et speedstream modem (TDC), direkte på en fiberboks eller via oldskool modem. Det sætter langt højere krav til firewall og antivirus beskyttelse på PCen, hvis du ikke sidder bag en router, fordi PCen er direkte eksponeret ud mod nettet med en offentlig IP.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
DarkenDarkenSkrevet 23/06-11 19:53 
Det er et must. Yes yes yes, man kan sikkert gå igennem hele livet uden antivirus og/eller malware beskyttelse, men hvis du så bliver ramt en dag (og du ikke selv fedter med computere på daglig basis) så fortryder du det, med garanti.

At man kun skulle få skidt på maskinen via skumle sider er en myte. Ved langt de fleste infektioner, har brugeren selv været grunden. Du kan få det fra reele sider, der blot ikke helt er så kritiske med hvem de sælger banner plads til. En anden god kending er at blive smittet igennem bekendte via sociale programmer (facebook, messenger osv). Så er der vira der spreder sig via usb keys/disks (f.eks. til og fra work).

Så er der forskel på vira og mal/spyware. Først nævnte fanges i antivirus programmer, men det gør mal/spyware ikke nødvendigvis, de opføre sig typisk som alm programmer og med mindre ens antivirus har kapaciteten til at finde dem også, så kan du sidde med en maskine som ikke tillader dig noget som helst, uden indgreb i operativ systemet.

Fælles for begge er at det er klart bedre at det bliver fanget inden det ligger sig på maskinen, end at skulle rydde op bagefter.

Af gratis antivirus programmer kan Microsofts eget anbefales: http://www.microsoft.com/da-dk/security_essentials/default.aspx

Skulle man være så uheldig at have fået malware på maskinen, som antivirusen ikke kan fjerne, kan Malware Bytes anbefales til at fikse dette: http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free

Begge er bruger venlige og lige til. Kan desværre kun snakke om windows.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig