X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bagudkompatibilitet


Svar
GreaseballGreaseballSkrevet 30/04-11 13:23 
Sad lige og læste lidt om Nintendo's nye maskine eller mere præsist de rygter der om den. De siger at den vil være backwards compatible(BC) med gamle Wii spil. Her kommer jeg så til at tænke lidt over selve det med at en maskine er BC. Er det bare havde en større bruger base fra start, for ikke at skræmme gamle fans væk... De først konsoler jeg kan huske der har brugt BC er vel de gamle 16bit der via en add-on kunne køre 8bit spillene.
Sega lavede aldrig Dreamcast i stand til at kunne kører Saturn men begyndte i stedet på en frisk(sikker mange grunde til dette, lav Saturn bruge base nok nr. 1)
PS2 var fuld kompatible med PS1 og Xbox360 kunne kører nogen af gamle Xbox spil. PS3 kan spille PS2 spil men der noget med det kun er de første generationer af PS3 der kan det(?) Wii er jo bare en hurtigere GC, den har enda samme kontrol og memorystik porte

Så det jeg tænker på... hvad mon der afholder en konsol frabrikant fra at lave en helt frisk maskine der ikke indeholder noget spor af den fra før. Skal man havde et Sega Saturn scenario

Og hvad med PC spil. Det er jo ikke altid man kan få et gammelt PC spil til at kører på sin nye maskine fordi den har ændret sig meget(ikke uden alle mulige patches og homebrew løsninger)
SumezSumezSkrevet 30/04-11 13:27 
Det er normalt ret dyrt hvis en konsol skal være bagudkompatibel, i hvert fald hvis det skal køres ordenligt via hardware. Sony endte jo med at spare BC væk på PS3'en, og det irriterer mig stadig at jeg meget sjældent får spillet mine PS2-spil da jeg ikke bare kan smide dem i PS3'en og læne mig tilbage med en trådløs controller.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/04-11 13:28, rettet 30/04-11 13:29 
SEGA Saturn var bygget helt vanskeligt op. Den er så godt som umulig at emulere ordentligt, selv med nutidens moderne PC'ere. Det er sikkert den primære grund til at Dreamcasten ikke var bagudkompatibel. Saturn var meget populær i Japan.
Det er sikkert også grunden til at vi ikke har fået nogen Saturn genudgivelser endnu.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 30/04-11 14:11, rettet 30/04-11 14:14 
Dreamcast prøvet alt på at starte frisk som du siger.. og at ha' en sort sky som saturn over sig ville gøre ting svære. da japan er det eneste sted der kom gode spil = flere konsole salg. ligesom kongen siger så var saturn kongen i japan :P

Nu har wii'en solgt vild godt, så BC den er klog.

ligesom med ps2. (som er vist stadig den mest solgte hjemme console)var det også klog med at BC ps3. syndt at det skulle gøres så dyrt. men jo kun de første var BC med ps1 og ps2... er slim ikke også BC med ps1?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/04-11 14:34, rettet 30/04-11 14:35 
Greaseball>
Sega lavede aldrig Dreamcast i stand til at kunne kører Saturn men begyndte i stedet på en frisk(sikker mange grunde til dette, lav Saturn bruge base nok nr. 1)

Saturn'en blev jo udviklet med henblik på kun at skulle afvikle 2D-spil, og dens 3D-hardware blev først implementeret i sidste sekund. Sega "skrottede" nok bare Saturn'en så de kunne få lavet en ordentlig 3D-maskine fra bunden af.
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 30/04-11 17:57 
Det er jo et godt salgsargument, især ved launch.
De fleste folk har jo kun en enkelt konsol sat til deres TV, hvis de så får muligheden far at kunne spille alle deres gamle favoritter uden at skulle til at rode med kabler, er det en positiv ting for dem. Det kan også afhjælpe en svag launch lineup, PS3 havde jo i lang tid ikke nogen spil der var værd at spille. Det kan så også forklare hvorfor de valgte at droppe BC da kvaliteten af den tilgængelige software var steget. Det samme med 360, hvor de lovede guld og grønne skove mht. BC, for så at glemme det fuldstændigt kort tid efter.

Personligt elsker jeg BC og jeg finder det tarveligt at SONY og MS lover en ting for så at gøre det stik modsatte når det passer dem. At Nintendo's nye maskine er BC med Wii er ok, men jeg håber mere på at den vil være BC med Gamecube også, da de 5 titler til Wii der ikke er nederen shovelware ikke har den samme appel som cubens bagkatalog.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/04-11 18:12 
Killer Bean 2>
Sega "skrottede" nok bare Saturn'en så de kunne få lavet en ordentlig 3D-maskine fra bunden af.

Det skal jeg satme også love for de gjorde! Dreamcast er vel stadig den dag i dag, den 3D-konsol med den højste procentdel af spil, der kører i 60fps? Det er virkelig imponerende.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 30/04-11 18:19 
Eneste minus var/er framedrops i feks. Sega Rally 2 :-(
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/04-11 18:22 
Ja, men så vidt jeg ved er det også bare en dårlig port af PC-udgaven der kom tidligere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 30/04-11 19:45 
Nå ok, ved nemlig arcade versionen kun kørte 30 fps, og det var altså for langsomt. Det føltes som om det hele gik i slowmotion kan jeg huske :-(
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 30/04-11 20:28 
Problemet med BC er at det næsten kun er et plus for en konsol på papiret.
Jeg mener at have læst, at Sony havde undersøgt hvor mange PS2'er der havde spillet et PS1 spil - det var 5%.

Det siger sig selv, at hvis næsten ingen benytter den feature, så er det meget uholdbart, at bruge alt for meget tid og penge på det.
Hvilket vel også er hvorfor det bliver droppet i så mange konsoller efterhånden.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 30/04-11 20:51 
Danny Salling>
Nå ok, ved nemlig arcade versionen kun kørte 30 fps

Påstår du at arcadeoriginalen af Sega Rally 2 kører 30 fps?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 30/04-11 20:52, rettet 30/04-11 20:52 
SeventhSun>
Jeg mener at have læst, at Sony havde undersøgt hvor mange PS2'er der havde spillet et PS1 spil - det var 5%.

Men hvornår har de undersøgt det?

BC er mest relevent (for platformholderen) i starten af konsollens levetid for at lokke nye kunder til, så hvis de har målt det efter f.eks. 5-6 år, er det jo ikke så sigende :)
Danny SallingDanny SallingSkrevet 30/04-11 21:12 
Ja det mener jeg da helt bestemt den gør, det går meget meget langsommere end på DC. Det kører så uden framedrops på arcaden tilgengæld.
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/04-11 21:42 
Nu er det mange år siden jeg sidst spillede SEGA Rally 2 på arcade, men jeg husker altså at det kører mindst ligeså hurtigt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 30/04-11 22:33, rettet 30/04-11 22:33 
Jeg har til gengæld spillet det for nylig. Jeg er ret sikker på at det kører 60 fps, præcis som de tilsvarende spil på samme hardware. Alt andet ville være meget usædvanligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
GreaseballGreaseballSkrevet 30/04-11 23:28 
SeventhSun>
Problemet med BC er at det næsten kun er et plus for en konsol på papiret.
Jeg mener at have læst, at Sony havde undersøgt hvor mange PS2'er der havde spillet et PS1 spil - det var 5%.


Faktisk meget sjovt, jeg havde en Saturn og ikke nogen PSone. Først da jeg fik en PS2 at jeg gik lidt på jagt i nogen af de titler som kom til PSone. Så har faktisk en del PSone titler, men aldrig haft konsolen til dem.
JmogJmogSkrevet 01/05-11 00:01, rettet 01/05-11 00:01 
TheDuke>
At Nintendo's nye maskine er BC med Wii er ok, men jeg håber mere på at den vil være BC med Gamecube også, da de 5 titler til Wii der ikke er nederen shovelware ikke har den samme appel som cubens bagkatalog.

Hvis den er bagudkompatibel med Wii, så kan du være helt sikker på den også vil være det med Gamecube. Der er to måder at lave bagudkompatibilitet på - softwareemulering (besværligt) og hardware (perfekt). Grunden til at Wii er bagudkompatibel med Gamecube er at det er de samme chips der sidder i maskinen. Groft sagt så er en Wii faktisk en overclocked Gamecube. Det gør det utroligt nemt at gøre den bagudkompatibel med Gamecube spillene.

Og da Wii/Gamecube-hardware er så billig at producere som det nu engang er, så laver de sikkert den nye maskine bagudkompatibel ved at smække en Gamecube/Wii grafikchip i maskinen, som den kan bruge til GC og Wii spil.
Danny SallingDanny SallingSkrevet 01/05-11 13:11 
RJK>
Jeg har til gengæld spillet det for nylig. Jeg er ret sikker på at det kører 60 fps, præcis som de tilsvarende spil på samme hardware. Alt andet ville være meget usædvanligt.

Kan godt være jeg husker forkert så, men jeg kan tydeligt huske at jeg lige havde spillet i/på 1´eren og da 2´eren blev ledig røg jeg en tur i/på den, og det gik væsentligt langsommere end 1´eren.
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
RJKRJKSkrevet 01/05-11 14:13 
Jeg er ret sikker på du husker forkert :) Men jeg skal nok bekræfte det næste gang jer er i nærheden af én.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Danny SallingDanny SallingSkrevet 01/05-11 18:33 
Har kigget lidt på nettet, og du har ret, arcaden køre 60 fps, bare mærkeligt at det så går så meget langsommere end på DC´en :-/
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig