X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Next-gen - info, ønsker, etc.


Svar
jaesjaesSkrevet 22/03-11 15:03, rettet 22/03-11 15:11 
Med lidt held offentliggøres mindst én af de næste stationære konsoller i år. Flere har talt om, at Nintendo formentlig vil annoncere deres næste konsol på E3, specielt fordi Wii-salget er dykket en del. Derfor kunne det være sjovt med en tråd med info, ønsker, spekulationer, forudsigelser osv.

Onkel Jaes' totalt rigtige forudsigelser:

For at gøre det kort, så tror jeg tendensen fra denne generation fortsætter på stort set samtlige områder. Det vil så sige, at Nintendo vil komme med de mest nyskabende initiativer, både mht. software og hardware, og at alle tre firmaers konsoller vil have bevægelseskontrol og satse på et bredt udvalg af spil; casual, retro (genudgivelser), "core", indie osv.

Forskellen vil måske være, at den næste Nintendo-konsol vil være lidt kraftigere i forhold til Wii, da den udkom, samt at Microsoft og Sony vil være mere innovative end hidtil (de er allerede godt på vej).

Ønsker:
- At alle tre konsoller både vil have gamepad-kontrol og bevægelseskontrol.
- At en af konsollerne vil have noget Wiimote/Move-agtigt, men at Nunchuck/Navigation Controller forsvinder. Dvs. der skulle analogt stick i kontrolenheden. Det vil gøre denne form for kontrol meget mere alsidig end nu. Nogle typer gameplay ville selvfølgelig kræve to controllere, men der kunne vel også godt følge to med som standard.
- At en af konsollerne vil have noget Kinect-agtigt, først og fremmest med mindre lag, men tæt på 1:1 genkendelse af ansigts-mimik vil give uhørte, nye muligheder for at oversætte retorik fra spiller til spil. Som det er nu er det primært muligt fra spil til spiller. Men nok ikke realistisk i første omgang.
- At en af konsollerne kommer med noget helt vildt og nyt - VR-briller er nok utopi, men jeg håber ;)
- At alle tre firmaer dropper film- og musik-tjenester og i stedet fokuserer 100% på spilrelaterede ting. Fx bedre bagudkompabilitet og flere/bedre aftaler med spilfirmaer, der har et stort retro-bibliotek. Tænk hvis fx (stort set) alle spil der er udkommet gennem tiderne til de vigtigste konsoller og hjemmecomputere (Amiga osv.) kunne downloades og spilles på de kommende konsoller. Måske ikke fedt for samlere, men for alle os andre, vil det være fantastisk :)
- At større udgivelser fortsætter med at komme på et fysisk medie, eller at spillene ikke vil indeholde DRM, så man i det mindste kan tage back-up.
- Regionsfrihed (utopi)
- At muligheden for at patche spillene forsvinder (utopi x 17). Eller i det mindste strengere kvalitetskrav.
BeanoBeanoSkrevet 22/03-11 15:52, rettet 22/03-11 16:00 
Jeg tror ikke at vi kommer til at se nye stationære konsoller annonceret i år. Nintendo og Sony vil være fokuseret på 3DS og NGP/PSP2, mens Microsoft vil slå på tromme for Kinect og sørge for at tilfredsstille de 10+ millioner der er hoppet på den vogn.

Jeg håber lidt at motion dillen snart går over - syntes ikke det har tilføjet noget stort på Wii, PS3 eller 360. Ikke endnu ihvertfald. Jeg ser heller at man sørger for at proppe nok hukommelse i maskinerne så der ikke skal gå for meget på kompromit mht. framebuffer, postprocessing, AA, osv. Krav om native 1080p 60hz i både 2D og 3D, tak (nok utopi) :D

Regionsfrihed er jeg 100% med på og det har Sony jo allerede med PS3 og PSP, og Microsoft har også trukket lidt i retningen ved at regionslåsning er op til udgiverne. Håber det er en trend og det kun er Nintendo der har fået en hjerneblødning med 3DS :P

Ellers har jeg ikke lige nogle konkrete ønsker - udover at jeg vil overraskes positivt med nye koncepter ;)
Zzap!Zzap!Skrevet 22/03-11 16:09, rettet 22/03-11 16:12 
Mine ønsker:

Ingen discs. Kun en ordentlig slat flash og så download/streaming tjenester. Minoriteten uden internet forbindelse måtte sende SD kort til Nintendo, Sony eller microsoft (hvis de da er med i næste omgang) for at købe spil.

Nogen burde prøve et VR headset som alternativ til al 3d gøglet. Det skulle selvfølgelig være som peripheral, da det stadig er alt for dyrt at inkludere med en konsol. Men det burde nu kunne gøres til en pris der ikke ligger alt for langt fra balance boardet, Move eller kinect.

Een ordentligt designet controller til det hele. Ingen nunchucks, classic constrollere eller hvad ved jeg. To wiimote agtige controllere med analog stick og 360 absolut tracket registrering skulle ikke være så svært.
To af dem følger med hver konsol. Så har man til singleplayer med to hænder og simpel two player med en controller til hver.

En super udviklings system til udviklerne. Der skal bruges meget mindre budget på at opfinde hjulet (eller at betale ud af næsen for det) hver gang der er nogen der starter fra scratch, eller på at holde trit med de andre.
Pengene skal bruges på at lave inspirerende omgivelser, god musik og ordentligt gameplay.
Born to kill space
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/03-11 16:37, rettet 22/03-11 16:49 
Ønsker:

-Spil kommer på et lynhurtigt flash memory medie.
-Alt vil kører ved minimum 60 fps.
-Man kan få lov at spille alt indholdet uden at skulle taste 5 forskellige koder ind eller have forubestilt fra Gamestop.
-Regionsfrihed
-Indie regionsfrihed (en indie online sektion som på XBLA som man har adgang til i hele verdenen)

Hvad jeg tror der kommer til at ske:

-100% digital distribution a-la Steam hvor der ikke eksistere nogen konkurrence på prisen.
-Man skal linke sin Facebook profil til spillet for at kunne få lov til at spille.
-Ved køb af spillet får du kun startskærmen... Resten skal købes som DLC.
-Spil bliver så dyre at producere at de eneste der har råd til at udgive spil er EA og Activision.
-Man må overhovedet ikke spille i Australien eller Tyskland
-Gamestop lukker
-Folk stopper med at købe spil da det kun er de samme to spil der udkommer igen og igen.
-Spilindustrien dør langsomt
-Sega laver Dreamcast 2
-Verdenen er reddet
nerosnerosSkrevet 22/03-11 17:03 
Jeg tror bare jeg sælger min PS3 og XBOX360 og køber mig en Astro City og brænder hul i ozonlaget! Stacker alle mine flotte arkadeboards på rad og række. Køber mig en skammel og laver en omgang pommes mit currywurst. Så kan i have det så godt i a-la Steam land!
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/03-11 17:12 
Du skal da have dine achievement points Neros :D
nerosnerosSkrevet 22/03-11 17:15 
Dem får jeg i form af Sanwa knapper :D
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 22/03-11 17:34, rettet 22/03-11 17:34 
Darkbeat>
-Man skal linke sin Facebook profil til spillet for at kunne få lov til at spille.

Jeg frygter også noget lign. At man får nogle "trendy sociale elementer" proppet ned i halsen - som man ikke kan undsige sig og logger og publiserer alt man laver uanset om man vil eller ej så længe man er online. Slemt nok allerede!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/03-11 18:12 
Jeg håber selvfølgelig at SEGA laver en Saturn 2 som bringer alt det vi har nu til skamme. Jeg håber at ALT bliver retail og kommer på fysisk disc, alt download skal dø.

Ellers tør jeg ikke sætte forventningerne op efter nye konsoller. Denne generation bevæger sig allerede længere og længere væk fra det jeg finder sjovt :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 22/03-11 18:59, rettet 22/03-11 18:59 
Konsolkongen>
Denne generation bevæger sig allerede længere og længere væk fra det jeg finder sjovt :(

Heh, noget af det jeg syntes var fedest ved forrige generation, og som jeg savner lidt mere af i dag, er den form for neo-retrospil man så specielt fra japanske udviklere. Jeg tænker på spil som Maximo vs Army of Zin, Devil May Cry, Onimusha: Dawn of Dreams, Gunvalkyrie, P.N.03, OutRun 2, Panzer Dragoon Orta og Zone of the Enders.

3D-spil med arcade-feel er godt!
nerosnerosSkrevet 22/03-11 19:07 
Det savner jeg også.
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/03-11 19:24, rettet 22/03-11 19:25 
Jeg sidder og spiller yakuza 4 som er en god kur hvis man savner noget klassisk action RPG.

Jeg er spændt på hvad der sker med alle vores download ting når vi rammer næste generation. Får vi en mængde spil der bare forsvinder, når serverne bliver lukket?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 23/03-11 05:37 
jeg vil bare have det saedvanlige: Bedre hardware.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 23/03-11 06:16 
Min umiddelbart største gene lige nu, er Marketplace og PSN. Især PSN er fuldstændigt håbløst opdelt, crowded, ulogisk, og meget lidt intuitivt. Det så jeg gerne få et design der virker.

Og så håber jeg at Nintendo skifter fokus, væk fra deres bevægelses-hejs. Jeg prøvede og holdte ud indtil for ganske nyligt, hvor jeg måtte sande at traditionelle spil blev mere besværlige og mindre sjove at spille med Wii-moten. Det er ærgerligt for jeg bryder mig ellers godt om platformen, og spillene fejler bestemt ikke noget.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/03-11 07:51 
DeluxScan>
jeg vil bare have det saedvanlige: Bedre hardware.

Som i "bedre kvalitet" eller "flere muskler at spille med"? :D
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 23/03-11 08:22 
jaes>
Heh, noget af det jeg syntes var fedest ved forrige generation, og som jeg savner lidt mere af i dag, er den form for neo-retrospil man så specielt fra japanske udviklere. Jeg tænker på spil som Maximo vs Army of Zin, Devil May Cry, Onimusha: Dawn of Dreams, Gunvalkyrie, P.N.03, OutRun 2, Panzer Dragoon Orta og Zone of the Enders.

3D-spil med arcade-feel er godt!

Hmm, jeg har svært ved at sætte fingrene på præcis hvad du mener, men hvis vi skal finde lignende spil i nuværende generation, må det vel være spil som Bayonetta, Vanquish, Sin & Punishment 2, House of the Dead Overkill, Deadly Premonition, Earth Defense Force 2017 og selvfølgelig Cave's spil?

Jeg synes faktisk de titler du nævner er nærmest definerende for forrige generation, snarere end jeg ser dem som "neo-retro", men du har i hvert fald fat i nogle ting som jeg ikke anede at jeg savner. Jeg har endnu ikke vænnet mig til at vi har nået en ny generation.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 23/03-11 12:13 
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/extra-credits/2821-Ludus-Florentis
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/03-11 14:35, rettet 23/03-11 14:36 
Jeg er egenligt ret ligeglad med hvordan den næste generation af konsoller bliver. Det er mere spillene i næste generation jeg håber på bliver markant forbedret for kvaliteten af spillene i denne generation af konsoller har generelt været latterlig lav på alle andre områder end det tekniske, selvom der selvfølgelig har været få undtagelser.
SumezSumezSkrevet 23/03-11 14:40 
Umiddelbart synes jeg da der var længere mellem snapsene på PS2 end der er på X360/PS3. Synes jeg har ret mange kvalitetstitler til mine this-gen-konsoller :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/03-11 14:49, rettet 23/03-11 14:51 
Det kan selvfølgelig også være det bare er mig der køber alle de dårlige spil :/, men ud af de omkring 100 'this-gen' titler jeg ejer har jeg svært at ved at nævne 10 titler jeg egenligt synes er virkelig gode spil som jeg vil huske som noget særligt i fremtiden.

Det problem har jeg ikke med forrige generation og tidligere.

Men det er selvfølgelig en individuel sag :P
SumezSumezSkrevet 23/03-11 14:56 
Ja, det afhænger selvfølgelig af hvad man køber, men synes da ikke det ligefrem er fordi forrige generation svømmede i legendariske toptitler.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 23/03-11 19:38, rettet 23/03-11 19:42 
Sumez>
Hmm, jeg har svært ved at sætte fingrene på præcis hvad du mener, men hvis vi skal finde lignende spil i nuværende generation, må det vel være spil som Bayonetta, Vanquish, Sin & Punishment 2, House of the Dead Overkill, Deadly Premonition, Earth Defense Force 2017 og selvfølgelig Cave's spil?

Jeg synes faktisk de titler du nævner er nærmest definerende for forrige generation, snarere end jeg ser dem som "neo-retro"

Jeg tænker på ikke-historiedrevne spil, der har lidt af den samme design-filosofi som mange spil til 8- og 16-bit-konsollerne, men som er bragt frem i tiden med 3D-gameplay, analog styring, lidt mildere sværhedgrad (men ikke direkte lette), flere muligheder for at gemme, osv.

Dvs. er i familie med spil der dengang var lidt over-the-top og urealistiske, lugtede af arcade, uden nødvendigvis at føles 100% som arcadespil, var lineære eller semi-lineære og relativt svære.

Af dem du nævner er det formentlig titler som Bayonetta, Vanquish, Sin & Punishment 2 og Earth Defense Force 2017 - men har ikke spillet nogle af dem :)

EDIT: Med ikke-historiedrevne, mener jeg sådan set bare, at det er genrer, der normalt ikke fokuserer så meget på historie - om der i praksis er meget historiefortælling gør ikke så meget fra eller til. Men vi taler naturligvis ikke RPG'er m.m. :)
SumezSumezSkrevet 23/03-11 20:25 
Dvs. alt hvad jeg nævner bortset fra fra Deadly Premonition :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 24/03-11 11:29, rettet 24/03-11 11:30 
Og Cave ;)

EDIT: Og House of the Dead Overkill hehe.
SumezSumezSkrevet 24/03-11 12:01 
Er Cave og House of the Dead for historiedrevne?? Eller er de bare ikke "neo" nok?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 24/03-11 15:26 
Cave er jo udpræget 2D-gameplay, og House of the Dead er, efter hvad jeg ved om det, et ret traditionelt lyspistolspil. Men forholder det sig anderledes med sidstnævnte, er det da bare fint :)
SumezSumezSkrevet 24/03-11 15:41 
Jeg prøver bare at finde ud af hvad det er for en type spil du prøver at beskrive, og jeg har åbenbart stadig svært ved det. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 24/03-11 19:06 
PS4 og Xbox360 2 kommer som download.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/03-11 19:09 
Haha :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 24/03-11 19:18, rettet 24/03-11 19:20 
Det er heller ikke noget, der skarpt kan defineres, da vi ligger og flyder et sted to typer oplevelser. Men med de titler, vi efterhånden har fået skåret det ned til, giver det forhåbentlig en idé om, hvad jeg mener :)

Ofte vil det være spil i 3. person, da mange af de spil, de låner fra, er side-scrollere, isometriske spil eller top-down-spil. Men meget action/arcade-agtige FPS'er kan vel også godt siges at høre med. Mon ikke Duke Nukem Forever lander i dén skål :)

EDIT: Svar til Sumez.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig