X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil og alder


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 13/12-10 06:37 
Hej folkens,

jeg har de sidste par aar observeret en lidt skraemmende/anderledes udvikling i min spilsmag generelt.

Jeg begynder at kede mig hurtigere end jeg nogensinde har vaeret taet paa foer. F.eks. ville spil som Gears of War 2 vaere praecist min smag for 5 aar siden, og jeg har da ogsaa gennemfoert etteren. 2'eren synes jeg simpelthen er kedeligt, hvilket jo ikke kan passe, da det paa pairet og i praksis hos millioner af spillere som mig er gevaldigt sjovt og populaert.
Dette gentager sig med mange spil, som jeg burde elske og hvor jeg tit har elsket et tidligere spil i serien. Det er som saadan intet galt med spillene, de faenger bare ikke saa meget nu som tidligere.

Her er lidt eksempler fra de sidste par aar, udover GOW:

Battlefield 2 Modern Combat er det spil, jeg har spillet mest, overhovedet - men Bad Company 2 kan ikke holde mig interesseret...?

Elskede Fable 2, Fable 3 keder mig.

Elsker Oblivion, Fallout 3 er toert.

ELSKEDE Lege Star Wars, synes Lego Indiana Jones er kedsommeligt. Gider slet ikke Lego Harry Potter.

Dead Space er lige et spil for mig, og dog kan jeg ikke komme mere end 30% igennem foer jeg keder mig og ikke gider tage det frem igen. Det samme goer sig gaeldende for Bioshock, som jo er et faenomenalt spil.

Det nye hot pursuit spillede jeg knapt en dag foer jeg skuffet leverede det tilbage - til trods for supergode anmeldelser.

De eneste spiloplevelser der staar som udelukkende positive for mig paa det seneste, er:
Heavy Rain
Alan Wake (Var dog taet paa ikke at komme paa listen)
Tropico 3
Battlestations: Pacific
Tomb Raider Underworld
Tomb Raider Anniversary

En lidt mager omgang, og alle ret 'langsomme' spil...

Er det bare mig, der er ved at blive en sur, gammel mand eller er der (Gudskelov) en anden forklaring? Andre, der ser en sammenhaeng?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Danny SallingDanny SallingSkrevet 13/12-10 08:00 
Du er ikke alene, jeg har det på samme måde :-(
For bare to år siden kunne jeg ikke slæbes væk fra spil, men i dag kan jeg sagtens gå i fire/fem dage uden at spille noget som helst, jeg har det nemlig også med pludselig at kede mig, selvom spillet godt. Jeg lander på 38 næste gang jeg har fødselsdag, håber da heller ikke at det er fordi jeg (også) er ved at blive gammel :-(
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
millenniummillenniumSkrevet 13/12-10 08:52, rettet 13/12-10 10:03 
Jeg synes ofte at min smag i spil afhænger af hvor meget "leg" der er i spillet.

Mange af nutidens mere ambitiøse spil har lidt for meget "projekt" indbygget i sit gameplay. Det er lidt som om spillene henvender sig personer som leger fra 9 - 17 og derefter vil have et dybsyndigt spilprojekt at engagere sig i om aftenen.

Men jeg arbejder fra 9 - 17 og har rigeligt med projekter inden for det tidsrum. Så om aftenen vil jeg gerne lege med et spil, og undgår ofte spil der føles for meget som tunge spilprojekter.

Så hvad spiller jeg ud fra denne præmis?
Eksempelvis Katamari Darmacy er det perfekte spil i mit øje. Ikke svært, uforpligtende og legen er overtydelig. Det samme med Patapon.
Jeg spiller ofte gamle retro-spil fordi de er så nemme, intuitive og uforpligtende.

EDIT: GTA 3 og GTA Vice havde SÅ meget leg indbygget. Det glemte de i GTA4.
The medium is the message.
King ChaosKing ChaosSkrevet 13/12-10 09:04 
Danny Salling>
...Jeg lander på 38 næste gang jeg har fødselsdag...

OH NO! :D
Danny SallingDanny SallingSkrevet 13/12-10 09:08 
King Chaos>
Danny Salling>
...Jeg lander på 38 næste gang jeg har fødselsdag...

OH NO! :D

Jo sku ;-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
millenniummillenniumSkrevet 13/12-10 10:07 
Alternativt vil jeg gerne have fortalt en god historie gennem et spil, men det er s'gu også de færreste spil som kan dette.
Uncharted 2 og Metal Gear Solid kunne fortælle en god historie og formåede et opbygge en dramaturgi som fængede mig nok til at blive afhængig.
The medium is the message.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 15/12-10 03:20, rettet 15/12-10 03:20 
Hmm... Deprimerende... Havde haabet, at der var en anden forklaring :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
enfenenfenSkrevet 15/12-10 09:24, rettet 15/12-10 09:27 
Jeg håber ikke tendensen rammer mig på samme måde...jeg lander på nr. 35 næste gang.

Spiller for tiden Black Ops, og er ikke lige så medrevet i historien som jeg var tilbage i det første Modern Warfare. Men forhåbentligt skal årsagen bare findes i, at spillet er meget mere scripted, og samtidigt en smule forvirrende, da man (i hvert fald mig i dette tilfælde) kan miste lidt af overblikket, da historien fortælles i flashbacks.

Singleplayeren i Modern Warfare 2 blev jeg heller ikke helt lige så fanget af som etteren, men der var årsagen nok, at jeg havde spillet Special Ops delen først, og det frarådede IW på kraftigste - de havde ret. Multiplayeren har dog været helt fantastisk for mig, og jeg har da også spillet igennem alle Prestige.
What is the Matrix?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/12-10 10:03, rettet 15/12-10 10:28 
Hvem bekymre sig om ikke at blive revet med af historien i Black Ops, når man fylder 35 næste gang? Det er ikke ligefrem computerspillenes Citizen Kane...

Det der stadig er det vigtigste for mig, efter en del år med spilmediet, er det der adskiller mediet fra film, musik og bøger; Interaktionen. Holder gameplayet, fanger spillet mig som regel også. Derimod kan jeg være svær at holde fanget, selvom historien og det narrative skulle være nok så fint, hvis dette er spillets hovedsaglige kvalitet.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
enfenenfenSkrevet 15/12-10 10:16 
Selvom årstallet siger 35 næste gang, kan jeg jo sagtens være 20 af sind ;)
What is the Matrix?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/12-10 14:03 
Hmmm.. jeg er "kun" 28, så det kan godt være, jeg bare endnu ikke har mærket noget til denne ubehagelige udvikling. Men jeg kan ikke helt se, hvad problemet er. Der kan sagtens gå uger eller måneder mellem, at jeg spiller noget som helst, og der er mange spil, jeg tidligere har elsket at spille, men som jeg nu finder gabende kedelige. Men det betyder ikke, at jeg nyder spilmediet i mindre grad. Det er vel nærmere bare et udtryk for, at min spilsmag løbende ændre sig og skifter retning. Det kan vel kun være sundt.

Det er vel bare en positiv udvikling, når man ikke længere lader sig fuldstændig medrive af historien i Modern Warfare spillene. Det er trods alt ikke ligefrem (IMO) historien, som er det vigtigste element i de utallige krigs-FPS'er. De leverer hovedsageligt god gammeldags hjernedød undholdning... spilverdens sæbeoperaer, om man vil. Og det skal ikke tages som en opfordring til ENDNU en FPS vs. "Japserspil" -flamewar. Jeg kan virkelig, virkelig godt li' at spille FPS'er, men bare af helt andre årsager end tidligere.
AV Intelligent Terminal
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/12-10 14:51 
Echelon VI>
Det der stadig er det vigtigste for mig, efter en del år med spilmediet, er det der adskiller mediet fra film, musik og bøger; Interaktionen. Holder gameplayet, fanger spillet mig som regel også. Derimod kan jeg være svær at holde fanget, selvom historien og det narrative skulle være nok så fint, hvis dette er spillets hovedsaglige kvalitet.

Jeg har det sjovt nok totalt modsat, hvis historien ikke er interessant kan jeg simpelthen ikke holde fokus og gide spille et spil til ende længere. RTS, Figthers, sports spil osv er selvfølgelig undtagelser.

Sådan havde jeg det ikke for 5-10 år siden hvor jeg nød at spille alle spil med rimelig godt gameplay næsten ligegyldigt hvor meget historien haltede.

Det er et stort problem for mig faktisk, taget i betragtning af at der ikke er/bliver lavet ret mange spil med super gode historier til denne generation af konsoller. Mange roste spil, der har udmærket gameplay har jeg virkelig skulle kæmpe en brav kamp for at gide gennemføre fordi historierne er så intetsigende og kedelige.

Mine proteringer om hvad der er vigtigt i et spil har helt sikkert ændret sig som jeg er blevet ældre og jeg stiller større krav til spillene også, måske for store.
Bede-xBede-xSkrevet 15/12-10 15:18 
Azzkikr>
Det er et stort problem for mig faktisk, taget i betragtning af at der ikke er/bliver lavet ret mange spil med super gode historier til denne generation af konsoller.

Heller ikke i den her generation :P
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/12-10 04:12 
Killer Bean 2>
[SNIP]
Det er vel nærmere bare et udtryk for, at min spilsmag løbende ændre sig og skifter retning. Det kan vel kun være sundt.

Det er, hvad jeg mener, der sker. Desvaerre er den retning min spilsmag gaar i temmelig tom...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/12-10 12:16, rettet 16/12-10 12:19 
Kvalitet frem for kvantitet. Se på den lyse side.
Forsøg dig evt. med nogle spilgenrer, du normalt aldrig ville overveje. Det kan være du er nået til et punkt, hvor du nemt kan få smag for noget nyt ;)
AV Intelligent Terminal
JonassoeJonassoeSkrevet 16/12-10 12:30 
Hvis man er begyndt at synes, at spil er kedelige, så bør man måske bare finde noget andet at bruge sin tid på. Noget som man selv synes giver mere mening. Jeg synes ikke, man gør sig selv en tjeneste ved at holde engagementet i videospil kunstigt i live, eller gå og beklage sig over, at man er ved at miste interessen.

Det nytter selvfølgelig ikke noget, at jeg kommer og foreslår sådan noget, hvis nu man stadig kan lide at spille, men bare ikke er interesseret i de spil, der kommer nu om dage :)
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
jaesjaesSkrevet 17/12-10 16:25, rettet 17/12-10 16:50 
Lige en anbefaling af et spil, der falder perfekt i både denne tråds ånd, og den lignende tråd jeg selv startede - noget anderledes, historie-baseret til halvgamle gamere.

Det drejer sig om det gratis indie-spil Digital: A Love Story til pc, Mac og Linux.
Året er 1988 og hele spillet foregår som om man sidder foran en af datidens computere. Man gennemsøger BBS'er for clues (vel en slags datidens internet), hacker computere m.m. Musikken er også perfekt retro-agtig. Historien er vel nærmest en sci-fi-thriller blandet med et kærligheds-element.

Det er dog med forbehold jeg anbefaler det - gameplayet er ret simpelt, og historien af lidt blandet kvalitet. Men stilen er så gennemført, og det hele dejlig anderledes, at det er værd at opleve. Tager også kun 1,5 time at gennemføre. Man behøver heller ikke være computer-interesseret for at finde det interessant (jeg er ikke).

Der er en slags anmeldelse her:
http://www.rockpapershotgun.com/2010/03/17/wot-i-think-digital-a-love-story/

Spil og alder

EDIT: Småvrøvleri rettet ;)

Digital: A Love Story.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig