X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Elitære spil


Svar
RJKRJKSkrevet 10/05-10 13:01 
I den seneste tid har jeg flere gange og fra flere forskellige hørt begrebet "elitære spil". At jeg og andre herinde i flæng beskyldes for at være elitære er jo ikke noget nyt, men at en række spil også skulle være elitære i dem selv, tror jeg ikke vi har hørt før.

Det er ikke fordi jeg afviser at et spil skulle kunne være elitært, men jeg har forsøgt at tænke over det, og ... Se hele indlægget
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
64 emne(r).
1 2 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 10/05-10 13:01 
I den seneste tid har jeg flere gange og fra flere forskellige hørt begrebet "elitære spil". At jeg og andre herinde i flæng beskyldes for at være elitære er jo ikke noget nyt, men at en række spil også skulle være elitære i dem selv, tror jeg ikke vi har hørt før.

Det er ikke fordi jeg afviser at et spil skulle kunne være elitært, men jeg har forsøgt at tænke over det, og kan ikke komme på noget, jeg synes passer til begrebet. Så jeg kunne egentligt godt tænke mig at høre, hvilke spil folk mener skulle være elitære?

Flere af gangene er det nok brugt i sammenhæng, så et gæt kunne jo være at det var niché-genrer som 2d-shootere og 2d-fightere man refererede til. I så fald kan jeg ikke se nogen sammenhæng i den måde "elitær" bruges på i forhold til når vi snakker elitære værker indenfor relaterede medier. Disse spil er jo generelt kendetegnede ved at de er meget lettilgængelige og alle kan sætte sig ned og have det sjovt med dem på fem minutter, selvom man intet nærmere kender til spillet eller genren. Det er jo nærmest det modsatte af at være elitært.

At de så har mere dybde at byde på og at der findes en "elite" der dyrker dem, har vel intet at gøre med om spillet er elitært. Ellers kunne det samme jo siges om Counter-Strike og FIFA. Endvidere var 2d-shootere og 2d-fightere vel de mest almene og udbredte genrer i 80'erne og et stykke ind i 90'erne, hvor de typisk blev betragtet som "dumme spil". De samme spiltyper kan vel så ikke blive elitære, bare fordi de udkommer i en periode hvor publikummet er mindre.

Nu er det ikke lige mit ekspertise-område, men jeg forestiller mig at hvis noget nuværende spil skulle kunne kaldes elitært, så skal vi nærmere ovre i nogle tunge strategispil på pc. Altså hvor det virkelig kræver en viden, dygtighed og forberedelse, overhovedet at kunne spille spillet og få noget ud af det. Eller måske avancerede flysimulatorer og den slags. Jeg synes dog stadig ikke at det er særligt elitært.

Så ville jeg da ønske at flere handlingsbaserede spil, adventures og RPG'er, var langt mere elitære. Generelt er det jo desværre sådan at hver eneste plotudvikling skal udpensles i utallige gentagelser, så man er sikker på at laveste fællesnævner forstår hver evig eneste detalje. Der er langt i mellem at man selv har behov for at tænke over noget eller at den slags spil lader noget forblive usagt. Så de genrer er vel generelt nærmst (også) anti-elitære, som jeg oplever det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 10/05-10 13:19, rettet 10/05-10 13:21 
Tja, hvis Terry Gilliams film kan være de vildeste avantgarde artsy-fartsy-film, så kan spil vel også være elitære?

Ej jeg vil mene at spil -næsten- per definition ikke kan være elitære alene af den grund at de er lavet for at underholde. Men spilkulturen er efterhånden nået den fase hvor der er meget mere grobund for at være selvrefererende og "postmoderne" i sit eget element (se f.eks. Braid og Tuning), så jeg skal ikke kunne udelukke hvad der er muligt. :)

En 2D-shooter er nok nærmest det modsatte af "elitært" i og med at de er baseret på noget af det mest simple og ligetil gameplay man kan forestille sig.

edit: Det var så også præcis det du skrev, jeg skal nok lære at læse indlæg før jeg svarer ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/05-10 14:37 
Jeg tror I er noget farvede af at kunne lide 2D shmups :-)

Selvom jeg er gammel nok til at have spillet og elsket R-Type (f.eks), så vil jeg kalde et spil som Ikaruga elitært.

Når man ikke er entusiast i genren, er det meget tydeligt, at det spil kun er lavet til en (smal) målgruppe.
Selvfølgelig skal det underholde, men sværhedsgraden og niveauet af dedikation som det kræver, gør at jeg vil placere f.eks Ikaruga langt langt uden for almindelige menneskers rækkevidde.

Elitære spil må vel være dem man aldrig kunne forestille sig at vise frem til andre end de mest dedikerede (og dygtige)?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 10/05-10 14:42, rettet 10/05-10 14:49 
Jeg synes faktisk at Ikarugas "easy" mode er rimelig tilgivende og god mod nybegyndere uden at ødelægge noget der er centralt for spiloplevelsen.
Men uanset hvad synes jeg ikke det giver mening at sætte lighedstegn mellem en høj sværhedsgrad og "elitært". Men snakker vi spil som de nyere Virtua Fighter-spil der kræver at man sætter sig utroligt meget ind i systemet før man kan mestre det, er der selvfølgelig en snert af det. Vil dog igen mene at det stadig er to forskellige ting.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 14:53 
Ikaruga er jo også en underlig snegl af et spil. Det er nærmest mere et puzzle-spil end det er en shooter. Det er i hvert fald langt fra det første spil, jeg tænker på, når jeg hører ordet "2D-shooter". Som Dr. Laks også skriver i sin vurdering, så fejler det bare er-det-sjovt-testen fuldstændigt. Så man kan vel godt sige, at Ikaruga er elitært. Men at sige at alle 2D-shooters er elitære, ville jeg nok kalde lidt af en overdrivelse. Langt de fleste 2D-shooters har en ganske behagelig indlæringskurve :)
AV Intelligent Terminal
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/05-10 14:54 
Men elite betyder jo "de bedste", så elitært må vel være "henvendt til de bedste"?

Der ligger selvfølgelig også noget negativt i ordet, så elitært handler også om noget snobberi.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 10/05-10 15:05, rettet 10/05-10 15:05 
Killer Bean 2>
Som Dr. Laks også skriver i sin vurdering, så fejler det bare er-det-sjovt-testen fuldstændigt. Så man kan vel godt sige, at Ikaruga er elitært.

Jeg ved ikke lige hvem det er der har lavet den test, men jeg har moret mig fortræffeligt med Ikaruga. Er faktisk sikker på at man kan grave flere situationer op hvor jeg har siddet foran skærmen og direkte grinet af nogle af de ting der er sket.
Til gengæld minder spil som GTA og WoW tit mere om arbejde end morskab. Er de så elitære? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 15:51 
Sumez>
Er faktisk sikker på at man kan grave flere situationer op hvor jeg har siddet foran skærmen og direkte grinet af nogle af de ting der er sket.

Sikker på det ikke bare var manisk latter? :D
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 10/05-10 15:55 
IMO kommer elitær-etiketten af at folk sidder og priser deres favorit-nichetitel som værende noget af det bedste, mens de sviner GTAIV og Modern Warfare 2, som resten af verden er enige om er AAA-titler.

Vi kan også kalde det smagsdommeri?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 10/05-10 15:57 
Jeg synes heller ikke man kan vurdere en "elitær"-status på hvor populært eller "mainstream" noget er. I så fald vil den samme type spil, som Rune også påpeger, jo kunne gå fra at være anti-elitær til at være elitær over tid, eller den anden vej rundt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 16:16 
I mine øjne må elitær-etiketten, som Rune også kommer ind på, sættes på spil, der er 100% destillerede til at udfordre spilleren maksimalt. Et spil, som på ingen måde opfordre til en hurtig omgang casual gaming, og som sandsynligvis ikke vil tiltale andre end hardcore genrefans. På den måde er det jo ikke nødvendigvis en negativ etiket at få klasket på sig. Det betyder bare at spillet tilbyder noget andet end de fleste, ikke at det automatisk er et bedre spil :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-10 16:16, rettet 10/05-10 16:22 
Herold>
IMO kommer elitær-etiketten af at folk sidder og priser deres favorit-nichetitel som værende noget af det bedste, mens de sviner GTAIV og Modern Warfare 2, som resten af verden er enige om er AAA-titler.

Vi kan også kalde det smagsdommeri?

Igen undrer jeg mig over hvem du mener der sviner MW2? Jeg er i hvert fald selv rigtig glad for det og jeg ved at mindst tre af mine andre retro glade venner også er det.

At resten af verden falder på halen over et så bug infested helvede som GTA kommer jeg så til gengæld aldrig til at forstå :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 16:29, rettet 10/05-10 16:30 
Jeg forstår heller ikke helt, hvor svineriet skulle komme fra. Bare fordi jeg bruger det meste at min tid på såkaldte "nichetitler", betyder det jo ikke at jeg automatisk ser alt andet som noget skrald.

Herold>
som resten af verden er enige om er AAA-titler.

Hele verden? Seriøst?
AV Intelligent Terminal
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/05-10 16:40 
Ej kom nu ind i kampen.

Uanset hvad man selv synes er det fedeste at spille, og hvor dårligt GTA (IV) er, så kan man jo godt læse reviews og artikler, og dermed se at "resten af verden" er ret enige om at GTA er et fantastisk spil.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-10 16:54, rettet 10/05-10 16:54 
Hvilket jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved da det på alle tekniske områder er generationer bagud.

Det lugter lidt af at anmelderne enten er super fanboys eller købte ;) Et spil der lider af så mange fejl, dårlig framerate, grim grafik og dårlig kontrol kan aldrig blive "AAA" ligemeget hvor gode resten af spillets sider ellers er.

Hvis GTA er 10/10 perfekt så forstår man ikke at bruge sådan en skala.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 17:03 
SeventhSun>
Ej kom nu ind i kampen.

Uanset hvad man selv synes er det fedeste at spille, og hvor dårligt GTA (IV) er, så kan man jo godt læse reviews og artikler, og dermed se at "resten af verden" er ret enige om at GTA er et fantastisk spil.

Så hvis alle folk i landsbyen synes at lorten smager af jordbær, skal man bare holde kæft og æde den, selvom man ved, den smager af lort? Hvis man ikke kan li' et spil, kan man vel bare ikke li' det. Og så er det da fløjtende ligegyldigt hvad anmelderne siger.

Jeg synes Vice City var toppen af GTA, og jeg har spillet det åndsforsnottet meget. Fra og med SA lykkedes det, efter min mening, for Rockstar Games at ødelægge gameplayet fuldstændigt. Men det er vel bare et spørgsmål om smag.

...og så er vi da vist også kommet pænt off-topic.
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 10/05-10 17:06 
Det er underordnet om GTAIV er 10/10, 9/10 eller ej - det er hvad flertallet (og mindretallet) mener, der er væsentligt. Hvis resten af verden mener at det er et godt spil, så har det givetvis kvaliteter, uanset om du vil det eller ej.

Vi kan selvfølgelig også godt snakke om massehysteri, men det ville komme til udtryk gennem andet end en enkelt mening eller to på et debatfora :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HeroldHeroldSkrevet 10/05-10 17:08 
Killer Bean 2>
Så hvis alle folk i landsbyen synes at lorten smager af jordbær, skal man bare holde kæft og æde den, selvom man ved, den smager af lort? Hvis man ikke kan li' et spil, kan man vel bare ikke li' det. Og så er det da fløjtende ligegyldigt hvad anmelderne siger.

Men pointen er at det ikke er en lort, men et jordbær :P Man kommer ikke uden om smag og behag, men så er man også nødt til at stå ved at det ikke nødvendigvis er spillet der er problemet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 17:38 
Fint nok. Så er det et jordbær, som smager af lort :D

Men som sagt ser jeg ikke begrebet "elitært" i forbindelse med spil, som et udtryk for dets kvalitet. Diskussionen om hvorvidt et bestemt spil er godt eller ej hører slet ikke hjemme i denne tråd ;)
AV Intelligent Terminal
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/05-10 17:40 
Killer Bean 2>
Hvis man ikke kan li' et spil, kan man vel bare ikke li' det. Og så er det da fløjtende ligegyldigt hvad anmelderne siger.

Ja da - men nu snakker vi også om hvad den generelle opfattelse er. Ikke hvad du eller andre synes.

Og i øvrigt interessant at du synes de har ændret det så meget siden VC. Jeg ville nærmere kritisere dem for at ændre for lidt. Men det er en diskussion til en anden tråd :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
DarkenDarkenSkrevet 10/05-10 18:45, rettet 10/05-10 18:47 
Personligt ville jeg holde på at spil som beskrives som elitære, er spil som opfylder en eller flere af følgende:

- En sværhedsgrad: Hård. Dette kunne feks være et serie spil, hvor der er taget forgivet at spilleren er en veteran i genren.

- Nådesløs: Straffer spilleren hårdt, hvis man fejler (feks. få eller ingen saves/checkpoints).

- Kort eller ingen introduktion: Man får basis info i manual eller i starten af spillet. Resten er learning by doing. (lidt lige som den første, det er enten taget forgivet at folk er kendt i genren eller at det er en del af designet).

-

Ellers vil jeg give nogle af de andre overstående meninger ret, elitære PERSONER, er folk som blankt afviser at et spil med flere millioner aktive spillere kan være godt, fordi det ikke lever op til deres syn på et godt spil (aka smag sag).
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-10 19:00 
Jeg tror - ligesom Killer Bean 2 (?) - ikke, man reelt kan bruge elite ifm spil. Vel nærmere om (elite)udviklere, (elite)spillere, (elite)bilister, (elite)tropper, (elite)anmeldere, (elite)kokke, (elite)idrætsudøvere , und so weiter? Tror at spil er en for blandet landhandel med lige så blandede meninger. Alt og alle er fx ikke lige så enige om, at Ikaruga er et elitærspil ligesom alle klart er enige i (går jeg ud fra), at Michael Maze hører til bordtenniseliten (det gør han jo helt sikkert).

Jeg tror heller ikke, jeg er "elite-gamer", hvis jeg har gennemført et spil flere gange, så det er malket helt igennem. Så er jeg nærmere en "power player" :P

Men jeg turde åbenbart godt bruge elitespil om Silent Hill: Shattered Memories kontra Heavy Rain (der er stik modsat af elitært, formentligt?) i tråden http://www.playright.dk/forumemne.php?id=31830#450882]Spil med "frihed"[/LINK]" target="">Spil med "frihed".
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/05-10 19:39 
Hvis man kan kalde et hvilket et produkt, inden for et givent medie, for "elitært", må det være på baggrund at en udviklers klare intentioner om at formidle netop dette udtryk - et spil kan vel i sagens natur ikke være "elitært", da det ikke kan danne sine egne meninger, men man kan på baggrund af det budskab (af mangel på et bedre udtryk), sige om afsenderen er det. Et spil kan tiltale et elitært publikum, formidle en bestemt synsvinkel, eller måske endda være skabt ud fra elitære præmisser.

Helt nøgternt betyder udtrykket "at være elitær", vel at man ved/kan noget bedre end (de fleste) andre - at man tilhøre den elite, der har tilegnet sig mere viden om et bestemt subjekt, end det store flertal. Udtrykket er efterhånden blevet meget negativt, og bruges ofte i sammenhæng med "smagsdommeri" - her kunne man rent kultur-analytisk få lyst til at fremhæve clichéen "jante loven", for at forstå hvorfor dét at tilegne sig specielt meget viden, dog skulle være noget negativt. Ikke et ord sagt om at forsøge at trække sin mening ned over hovedet på andre...

I for sig, synes jeg at spørgsmålet handler lige så meget om spil er kunst eller ej. Det er de titler, der har fået os til at og spørge om netop dette, man med lidt overbevisning måske kan finde en snert af noget der kunne være elitært. Spil der er meget indforståede, og stiller store krav til spillerens viden om både mediet, og hvordan man spiller dem, kan hævdes at være for eliten - selvom jeg stadig vil vedholde at et spil i sig selv ikke kan være "elitært".
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
ChronoChronoSkrevet 10/05-10 19:46 
Jeg synes sagtens man kan bruge begrebet elitære spil, om spil der er så svært tilgængelige at kun en lille elite kan værdsætte dem. Spil der kun kan spilles hvis man kender til særlige genrekonventioner, eller spil der afviger så meget fra det gennemsnitlige at det kræver en meget stor indsats fra spillerens side at sætte sig ind i dem.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HeroldHeroldSkrevet 10/05-10 19:58, rettet 10/05-10 19:59 
Jvf. Chrono, så vil jeg nok kalde Dwarf Fortress for elitært, så...

Det mest komplicerede spil, EVER!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 10/05-10 20:01 
Men hvis man ser på værker der kaldes elitære indenfor andre medier, så handler det vel primært om at de stiller intellektuelle krav til modtageren. Mere præcist at de er udformet på en så "fjendsk" måde, at modtagere der ikke opfylder disse, ikke vil få noget som helst ud af værket.

Jeg synes I snakker meget om sværhedsgrad, og det er jo et meget relativt begreb, som vel dertil ikke traditionelt har noget med intellekt at gøre. Mener man så at spil er anderledes ift. begrebet "elitært" i og med at de udfordrer spilleren på andre måder end intellektuelt, eller er vi ovre i at nogen mener dette bare er en anden form for intellekt, der i øvrigt kan sidestilles?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkenDarkenSkrevet 10/05-10 20:38 
Rune jeg er ikke helt med. Hvilke andre medier er der tale om og er der behov for handling fra "brugerens" side af? Spil mediet har et krav om input fra personen der bruger det, hvor andre medier (feks. film) blot kræver passiv deltagelse.

Sværhedsgrad (i relation til min kommentar) er i høj grad tænkt på reflekser og øjen/hånd koordination og på den måde har intet med intellekt at gøre.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
jaesjaesSkrevet 10/05-10 20:58, rettet 10/05-10 21:04 
Det lægger sig vel op af det delvis forældede begreb "finkultur" (vs. folkelig kultur).

Har man den vinkel, kan man nok godt tale om, at et værk skal være svært tilgængeligt for at være elitært.

Uden at have prøvet dem, vil jeg tro, at Tale of Tales' såkaldte "interaktive vignetter" (fx The Path) er det tætteste vi kommer på elitære "spil", med mindre vi taler eksperimentelle freewarespil og lign.

http://tale-of-tales.com/

EDIT: Ikke svar på Darkens indlæg, som lige sneg sig ind, det var en mere generel kommentar - altså hvis man ikke ser ordet elitær a la "top-atlet", så lægger det sig vel op af udtrykket finkultur.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-10 21:12 
Echelon VI uddyber og slutter sit indlæg med noget af det, jeg var inde på: hhv. at det lyder som noget rod/ævl at kalde spil elitære, men at man alligevel kan være tilbøjelig til det - i mit eksempel mht. Shattered Memories. Chrono mener skråsikkert, spil KAN kaldes elitære (der matcher mit Silent Hill-eksempel, fordi det er så utilgængeligt for mange spillere), og RJK går ind for, at de elitære spil er for den intellektuelle (elite). Sidstnævnte lyder mest logisk ift "den almindelige" definition af elite:

"den bedste el. dygtigste del af en bestemt gruppe personer"

Det er dog muligt, at min 17. udgave af Politikens Nudansk Ordbog er for gammel (jeg var klart for gammel til huske definitionen, men nu er den slået op).

Nogen sætter så fejlagtigt (?) "elite/elitært" i forbindelse med "snobberi". Er det noget folk har fra Smagsdommerne på DR2, eller hvordan? Forvirrer det ikke mere end det gavner ift nuværende definition af "elite"? Jeg synes selv "elite" bør holdes væk eksisterende begreber som "snobberi", der i forvejen er synonym med fordomsfuldhed og omvendt (samt masser af andre synonymer, fx bedsteborgerlig; småborgerlig; bornert; ensporet; enøjet; farvet; fisefornem; illiberal; intolerant; konservativ; gå med skyklapper; snobbistisk osv. :)) "Elite" hører reelt ikke ind her, så derfor kan det vel godt udelukkes, at "elitære spil" ikke nødvendigvis er målretter snobbister, i hvert fald. Eller? :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-10 21:20, rettet 10/05-10 21:24 
Darken>
Sværhedsgrad (i relation til min kommentar) er i høj grad tænkt på reflekser og øjen/hånd koordination og på den måde har intet med intellekt at gøre.

Du nævnte vistnok også noget, jeg er enig i. Elitære spil kan måske siges om spil, der kræver en god portion dygtighed inden for og erfaring med genren, hvilket jo kan være alt fra strategispil til shmups. Men det er jo så reelt spilleren, der hører til eliten inden for den slags spil. Det er ikke spillene, der er elitære, som sådan. Ligesom det er Michael Maze, der er elitebordtennispiller - det er ikke bordtennis, der er en elitesport (alle mennesker kan lære bordtennis, uden at høre til eliten).

EDIT: for gammel til at huske hvad jeg rettede...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
jaesjaesSkrevet 10/05-10 21:23, rettet 10/05-10 21:28 
Det kan vel netop ikke undgås, at elite/elitær har en undertone af snobberi, fordi man bruger det i kultursammenhæng. Udtrykket "kulturelite" var fx ret almindeligt før Smagsdommerne :)

EDIT: Naturligvis kan det bruges om at være objektivt dygtigt uden at være snobberi, fx "elite-svømmer".
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-10 21:33, rettet 10/05-10 21:53 
Ja, netop, det sådan noget medie-hovskisnovski-noget, der klemmes ned over folk, eller noget. - Af mangel på at udtrykke mig bedre pt (kan være jeg laver en EDIT om et par dage). :) Det flytter jo så ved den almindelige definition af elite, og forvirrer bare tingene, så der laves indlæg/tråde som disse (ikke at det er en skidt ting, tværtimod).

Kultureliten er - så vidt jeg har opfattet - folk, der er de bedste inden for deres fag (målrettet kultur). Nu er jeg jo fra Lolland, så her er kultureliten nogen, der er rigtig gode til at dyrke jord og planter. :D
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
jaesjaesSkrevet 10/05-10 21:40, rettet 10/05-10 21:47 
Nej, kultureliten er dyrkere af finkultur - hvis man overhovedet gider bruge den slags halvklamme pseudo-begreber ;)

EDIT: Edit-helvedet slår til igen - dyrkere af finkultur, ikke udøvere.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-10 21:49, rettet 10/05-10 21:50 
jaes>
EDIT: Naturligvis kan det bruges om at være objektivt dygtigt uden at være snobberi, fx "elite-svømmer".

Det er netop den helt almindelige nudanske definition. "Kulturelite" er reelt ikke det samme som "kultursnobber". Men det er muligt, at mange blandt "kultureliten" er snobber. :) Jeg har endnu ikke set nogen godkendt dansk definition, der siger, at "elitær" også kan være lig med at være "snobbist".
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ChronoChronoSkrevet 10/05-10 21:49 
Nu skal vi ikke forveksle tilgængelighed og sværhedsgrad. Som jeg ser det, så kan et spil sagtens være svært tilgængeligt, altså have en stejl indlæringskurve, uden at det af den grund overordnet set har en høj sværhedsgrad. Omvendt kan der godt være super tilgængelige spil, som alle kan forstå og se det sjove i, som alligevel er meget udfordrende set over et helt spilforløb.

Det kunne måske også siges om elitære titler, at de øger detaljeniveauet af eksisterende elementer i genren. De er ikke nødvendigvis originale, men de tager eksisterende elementer og udvider dem så meget at kun genre-fans kan holde af spillet.

Jeg overvejede den med om alle spil der behandler meget smalle emner på et detaljeret niveau kunne betegnes som elitære, men er lidt nået frem til at tyske traktor-simulatorer og lignende nok også ville passe ind så - og dem mener jeg ikke ligefrem er elitære.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/05-10 21:52 
Jeg synes der er en klar forskel på elite og elitært.
Det sidste må jo betyde, at det (elitære) henvender sig til eliten.

Og dermed følger den negative vinkel om snobberi automatisk med, fordi man snakker om intentionen af skaberen og ikke modtageren, eller dennes evner.
Som sådan kunne man vel godt lave et elitært spil, som ikke har en høj sværhedsgrad.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
jaesjaesSkrevet 10/05-10 22:02 
SkyblazeR>
"Kulturelite" er reelt ikke det samme som "kultursnobber". Men det er muligt, at mange blandt "kultureliten" er snobber. :) Jeg har endnu ikke set nogen godkendt dansk definition, der siger, at "elitær" også kan være lig med at være "snobbist".

Men det ligger jo implicit i betydningen, at faren for snobberi er der, når man går fra at anvende begrebet "elite" om noget objektivt, til noget så subjektivt som kultur :)

Så jeg siger ikke, at det utvetydigt er snobberi i den sammenhæng, men det *kan* være det. Modsat den anden betydning som sjældent vil være det.

Der er noget semi-godkendt her:
http://sproget.dk/lookup?SearchableText=kulturelite
DarkenDarkenSkrevet 10/05-10 22:02, rettet 10/05-10 22:06 
Jeg vil så også sige at min indgangsvinkel til tråden her var specielt denne sektion af Rune's indlæg:

RJK>
Nu er det ikke lige mit ekspertise-område, men jeg forestiller mig at hvis noget nuværende spil skulle kunne kaldes elitært, så skal vi nærmere ovre i nogle tunge strategispil på pc. Altså hvor det virkelig kræver en viden, dygtighed og forberedelse, overhovedet at kunne spille spillet og få noget ud af det.

Så der har jeg set elite som væren "en-god-del-over-middel" spillere og elitære spil som spil der har disse spillere i tankerne. Altså ingen kompomis for at ramme mainstream eller bare gøre (feks) indlærings kurven mildere.

Så på det punkt ser jeg på hvad spillet kræver af spilleren, frem for hvad spilleren "blot" kan præstere i spillet. For at tage bordtennis sammenligningen, forstil dig at bordtennis var lidt som et computer/konsol spil, du starter med at skulle ramme en bold i et tempo som gradvist stiger + at antallet af bolde også øges. Så kræver spillet pludselig en hel masse ting fra selv en casual spiller (ikke mindst stamina og reflekser/koordination). RL bordtennis er restrikteret at maximum bolde, hastighed og ikke mindst at modstanderen er menneskelig.

Edit: bleh denne tråd rykker jo der ud af :P

hmn jeg vil gerne editere min "Sværhedsgrad" til er være "Sværhedsgrad og/eller kompleksitet".. hvis det giver mening. Altså det "hårde" ved et spil, kunne være det at skulle holde styr på mange ting (feks et RTS) uden at dette er en "sværhedsgrad" som sådan.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-10 22:02 
Chrono>
men er lidt nået frem til at tyske traktor-simulatorer og lignende nok også ville passe ind så - og dem mener jeg ikke ligefrem er elitære.

Jeg tør godt kalde den slags spil for elitære. Det kræver jo en høj interesse - og sikkert dygtighed - inden for den slags spil, før man får noget ud af "fornøjelserne" (ligesom med flysimulatorer, der IMO er dybt kedelige - dvs jeg har aldrig rørt dem, men måske ville jeg kunne holde af dem, hvis jeg bruger tilstrækkeligt med tid på den slags spil...).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-10 22:21, rettet 10/05-10 22:23 
jaes>
Der er noget semi-godkendt her:
http://sproget.dk/lookup?SearchableText=kulturelite

Godt så, det var det link, jeg søgte. :) Så er "kulturelite"-defitionen vel også stort set godkendt, da sproget.dk redigeres af Dansk Sprognævn, som hører under Kulturministeriet. Jeg ved så ikke lige, om "kulturelite" findes i de seneste danske ordbøger. Men som enkeltstående ord, ser jeg stadig på "elitær" som noget, der primært siges om de bedste/dygtigste personer inden for et eller andet, og for ofte bliver misbrugt i forbindelse med snobberi (fx når folk, der er ellevilde med kinøjserspil, kaldes for elitære). Jeg kan dog sagtens se nu, hvorfor "snobberi" pr. automatik har noget kulturelitær relevans. Det er bare IMO forkert, hvis nogen altid sætter "elitært" i forbindelse med noget negativt.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 10/05-10 22:35 
Darken>
Rune jeg er ikke helt med.

Jamen, så hårdt og uforsødet:

Mener I (der snakker om fx almindelige 2d-shootere som "elitære spil"), at almindelige mennesker er mentalt udstyret således, at de ikke er i stand til at forstå eller få noget ud af disse spil.

?

Hvis et spil skal være elitært, så mener jeg det er dét der skal tid. Deraf er der ikke nogen kendte spil jeg vil kalde elitære. Omvendt kalder jeg så heller ikke en bil for et "elitært køretøj", fordi den er sværere at bruge end en cykel, eller en kiwi for en "elitær frugt" fordi der er flere i Danmark der spiser æbler...

Jeg kan ikke se at sværhedsgrad eller målgruppe kan afgøre at et spil er elitært. Hvis det er dét folk mener, så er det jo bare blevet endnu et udvandet begreb og man kan kalde alting for "elitært".
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/05-10 23:38 
SkyblazeR>
Men som enkeltstående ord, ser jeg stadig på "elitær" som noget, der primært siges om de bedste/dygtigste personer inden for et eller andet

Der mener jeg så at du tager fejl.
Michael Maze er ikke elitær - han er (en del af) eliten.
Hvis noget henvender sig direkte til Michael Maze og hans niveau af bordtennisspil(lere), så er det elitært.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=elit%C3%A6r


RJK>
Mener I (der snakker om fx almindelige 2d-shootere som "elitære spil"), at almindelige mennesker er mentalt udstyret således, at de ikke er i stand til at forstå eller få noget ud af disse spil?

Ja.
Men jeg mener selvfølgelig ikke at alle 2d-shootere er elitære.
Nu ved jeg ikke om du synes Ikaruga er et "almindeligt" spil i genren, men jeg vil vove den påstand, at det er et fåtal der vil få særlig meget sjov ud af det.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
WehnerWehnerSkrevet 10/05-10 23:59 
SeventhSun>
SkyblazeR>
Men som enkeltstående ord, ser jeg stadig på "elitær" som noget, der primært siges om de bedste/dygtigste personer inden for et eller andet

Der mener jeg så at du tager fejl.
Michael Maze er ikke elitær - han er (en del af) eliten.
Hvis noget henvender sig direkte til Michael Maze og hans niveau af bordtennisspil(lere), så er det elitært.

Mere præcist kan det ikke siges.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkenDarkenSkrevet 11/05-10 01:02, rettet 11/05-10 01:04 
Rune mit spørgsmål drejer sig ikke om spillene og hvem og hvis der har hvilken opfattelse af elitær, men hvilke andre medier du reffer til:
RJK>
Men hvis man ser på værker der kaldes elitære indenfor andre medier, så handler det vel primært om at de stiller intellektuelle krav til modtageren. Mere præcist at de er udformet på en så "fjendsk" måde, at modtagere der ikke opfylder disse, ikke vil få noget som helst ud af værket.

Det er overstående jeg ikke helt er med på, hvilke andre medier end spil er det at der bliver kaldt elitære og er der nogle af disse der har bruger interaktion? Hvis tanken var mere hen af genre, så er jeg med, ellers er jeg på vildspor.. (tankerne er lidt på sidespor med ting som overstående bordtennis eller måske film ala de franske som "bogart" holdt så meget af)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/05-10 09:32, rettet 11/05-10 09:33 
SeventhSun>
SkyblazeR>
Men som enkeltstående ord, ser jeg stadig på "elitær" som noget, der primært siges om de bedste/dygtigste personer inden for et eller andet

Der mener jeg så at du tager fejl.
Michael Maze er ikke elitær - han er (en del af) eliten.
Hvis noget henvender sig direkte til Michael Maze og hans niveau af bordtennisspil(lere), så er det elitært.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=elit%C3%A6r

Min fejl, skulle stå "eliten". Også helt enig. Mht. Maze har jeg faktisk aldrig sagt, at han var elitær bordtennisspiller. Jeg skrev tidligere, at han var elite-bordtennisspiller - ligesom der findes elite-svømmere osv.

SeventhSun>
RJK>
Mener I (der snakker om fx almindelige 2d-shootere som "elitære spil"), at almindelige mennesker er mentalt udstyret således, at de ikke er i stand til at forstå eller få noget ud af disse spil?

Ja.
Men jeg mener selvfølgelig ikke at alle 2d-shootere er elitære.
Nu ved jeg ikke om du synes Ikaruga er et "almindeligt" spil i genren, men jeg vil vove den påstand, at det er et fåtal der vil få særlig meget sjov ud af det.

Ikaruga tilhører en niche af sin slags, som selv "almindelige shmup-entusiaster" muligvis fejer til siden, inden for genren. Det spil har aldrig været min kop te, i hvert fald, men jeg har heller ikke rigtigt givet det en chance. Det er ikke udelukket, at jeg vender tilbage til det dag, og måske ender med at "holde af det". Det bliver ikke i dag eller i morgen. Men om jeg betragter det som et elitært spil - ikke pt. (mere som et spøjst spil... ;)).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 11/05-10 09:33, rettet 11/05-10 09:34 
Darken:
Ja, jeg snakker om fx film og litteratur der er så indforstået og intellektuelt krævende, at de er værdiløse for almindelige mennesker. Fordi det går over hovedet på dem (bevidst fra afsenderens side, og deraf elitært).

Nej, der er ikke interaktion i nogen af dem, så det er derfor jeg prøver at opklare, om folk der snakker om elitære spil mener, at udfordringen i interaktionen i sig selv kan betragtes som værende noget, der kræver højere mentale evner end almindelige mennesker besidder.

Det kan jeg så forstå at SeventhSun mener, og det synes jeg da er interessant, og vil vende tilbage til :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/05-10 09:53, rettet 11/05-10 09:56 
RJK>
så det er derfor jeg prøver at opklare, om folk der snakker om elitære spil mener, at udfordringen i interaktionen i sig selv kan betragtes som værende noget, der kræver højere mentale evner end almindelige mennesker besidder.

Det kan jeg så forstå at SeventhSun mener, og det synes jeg da er interessant, og vil vende tilbage til :)

"Højere mentale evner" er IMO sådan en underlig form. Handler det ikke bare generelt om at "besidde evnerne" for at kunne spille den slags spil optimalt? Behøver man ligefrem opnå et niveau af højere tankevirksomhed? "Almindelige mennesker" der går meget op i en specifik ting/genre, kan jo sagtens have/opnå evnerne til at spille fx Ikaruga optimalt. Det er nok en god blanding af at have den rette mentalitet og vilje til at kunne holde af spillet. Men ligefrem "højere mentale evner" i stedet for bare "at have evnerne til det"?

Chrono nævnte for øvrigt noget, jeg igen kan bruge mht. min påstand om, at Silent Hill: Shattered Memories (muligvis) er "elitært".

Chrono>
Det kunne måske også siges om elitære titler, at de øger detaljeniveauet af eksisterende elementer i genren. De er ikke nødvendigvis originale, men de tager eksisterende elementer og udvider dem så meget at kun genre-fans kan holde af spillet.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
silverstarsilverstarSkrevet 11/05-10 11:15, rettet 11/05-10 11:20 
Jeg synes det er meget abstrakt, så længe vi ikke har fået flere eksempler på, hvad folk mener når de taler om 'elitære' spil.
Der er nævnt Ikaruga og Silent Hill: Shattered Memories som eksempler, men der er generel enighed om at disse to titler passer på beskrivelsen?
Jeg tror det ville hjælpe med give et bedre billede af hvad der menes med elitære spil, hvis vi fik nogle flere eksempler på banen :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/05-10 12:14, rettet 11/05-10 12:20 
Fuldstændig enig omkring det "abstrakte", og derfor jeg hev "underlig form" ind i mit forrige indlæg. Tror ikke folk rigtigt tør nævne nogle (elitære) titler, konkret (?)

Der er vistnok ingen ud over mig, der har sat en elitær mærkat på Shattered Memories, og det gjorde jeg forbeholdent (håber jeg, da jeg langtfra er sikker). Der er jo pt. meget få mennesker herinde, der har en mening om spillet - og derfor åbenbart ikke har spillet det (?) Jeg har gennemspillet det et par gange, og set i forhold til både andre spil i SH-serien og spil generelt, virker det mig noget "elitært" (på baggrund af det jeg skrev i bl.a. "Spil med frihed"-tråden > noget med dets utilgængelighed, der måske giver mest udbytte for SH-fans og fans af genren der gør en "psykologisk investering" i spillet - og som kan affinde sig med spillets fokus på udforskning og manglende action).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 11/05-10 13:30 
Ud fra Runes indlæg og generel erfaring med debat herinde, har jeg ikke specielt meget lyst til at komme med konkrete eksempler.

For det første er det en teoretisk diskussion, og dermed er det for så vidt ligegyldigt, om der findes et elitært spil. Spørgsmålet er om begrebet er relevant for spil, og hvad det i så fald betyder.

For det andet har folk det med at tage "angreb" på deres yndlingstitler alt for personligt, og så udvikler det sig til mudderkastning.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
64 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig