X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Samurai Shodown Serien


Svar
nerosnerosSkrevet 25/03-10 21:06, rettet 25/03-10 21:41 
Det skulle jo komme før eller siden :D

Så jeg starter den bare op med dette lille spørgsmål. Sad lige og tjekkede Samurai Shodown V Special ud til Neo Geo og opdagede til min rædsel at det fandme er censureret!

Fra Wiki:
As the AES version of the game was approaching its `release` date on July 8th 2004, it was mysteriously delayed a week, moving its `release` date to the 15th. When it came out, the whole Neo Geo community was shocked to see that not only were generic fatalities removed, but the zetsumei ougi was watered down to a loosely based version of the issen for the characters. As a first, this act of censorship affected the entire worldwide release, not just the non Japanese speaking audience. Not only did these modifications censor the game, but the censorship also created bugs, such as that of the AES's exclusive training mode.
Upon hearing fan outcry, SNK did a cart recall shortly after that which fixed the bugs brought about by the censoring acts, and also to restore the character specific zetsumei ougis, but only partially. The acts of body splitting were still long gone, which made some of the zetsumei ougis make no sense. However, some of the more violent content still remained, such as the more violent death screams and being able to be smashed into a wall.
The only way for players outside of an arcade to experience the zetsumei ougis was either through emulation or to get an unfixed version of the game and apply Razoola's Universe Bios to it, which allows access to the uncensored versions of the moves and fixes the bugs that the censorship created.

Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg går ud fra at det så er MVS versionen man skal gå efter hvis man ikke vil have spillet censureret, right?

info om Samurai Shodown V Special her :-)
Bashful Neophyte
JmogJmogSkrevet 25/03-10 22:28 
Er AES og MVS-udgaverne ikke altid ens?

Der står da i hvert fald intet på Wiki-siden som antyder, at MVS-udgaven skulle være ucensureret.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/03-10 22:35, rettet 25/03-10 22:36 
Siden folk har været oprørte over at AES versionen har været censureret kan arcade versionen næsten ikke ha' været det. Med mindre folk har sammenlignet med den http://www.playright.dk/infotitel.php?id=29199]almindelige V'er[/LINK]" target="">almindelige V'er?

Jeg har ikke spillet noget af serien endnu. Det ved jeg godt selv er en fejl Neros :)

Hvis MVS versionen er clean så er det jo verdens bedste grund til at skaffe sig sådan en converter :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 25/03-10 23:27, rettet 25/03-10 23:33 
Konsolkongen>
Hvis MVS versionen er clean så er det jo verdens bedste grund til at skaffe sig sådan en converter :)

Ja det kan du have ret i, men jeg tror som du selv skriver at MVS (den rigtige arkade version), må næsten være ucensureret ellers var folk jo nok ikke gået sådan amok!

Utroligt at SNK afsluttede deres æra på den måde. Jeg kan godt forstå fans af SNK fik en dårlig smag i munden og blev sure.

Angående Samurai Shodown så tror jeg ikke det er verdens bedste spilserie, men jeg er nok bare lidt skør med den :-)
Bashful Neophyte
silverstarsilverstarSkrevet 25/03-10 23:29 
Jo, arcade-versionen (d.v.s. MVS) er den uden censur.
Det ser ud til at være en af de dyre drenge når vi snakker neogeo spil, det har sikkert noget at gøre med den meget sene `release` i neogeo'ens levetid.
Det er vist relativt svært at skaffe, så priserne er derefter.
Jeg har set bud på prisniveauet, det siger mellem 160-250 US$ for MVS og 450-550 US$ for AES-versionen. Det er da også en pæn slat :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 25/03-10 23:39 
Godt MVS er vejen frem så :-)

Jeg synes jeg har set AES udgaven til omkring 250$ på ebay den anden dag.
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 25/03-10 23:46 
Denne hat kommer lidt ind på hvad en converter kan i denne video.

http://www.youtube.com/watch?v=WAVO7belIAk
Ting om dét og pis.
silverstarsilverstarSkrevet 26/03-10 00:22 
neros>
Godt MVS er vejen frem så :-)

Jeg synes jeg har set AES udgaven til omkring 250$ på ebay den anden dag.

Priserne jeg fandt var for den komplette AES-udgave, hvis det var cartridge only, så lyder det som en rimelig deal, hvis det var CIB så lyder det som et steal (forudsat at det ikke var en conversion) :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 26/03-10 07:50, rettet 26/03-10 07:59 
Altså det var med cartridge og box, men kan ikke lige huske om der var manual med, men det plejer der at være hos den sælger. Jeg siger ikke hvem og hvor :D

Det er også væk nu så det må have været et steal, men jeg vil egentlig ikke eje det når det er censureret!
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 26/03-10 07:52 
Alf81>
Denne hat kommer lidt ind på hvad en converter kan i denne video.

http://www.youtube.com/watch?v=WAVO7belIAk

Haha så den igår :D Det var det afgørende bevis for mig om at jeg skal eje en converter. Jeg har dog bare ikke bios i min maskine endnu..
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 26/03-10 09:19 
I lige netop SS5's tilfælde kan det godt være det er en undtagelse, da det ifølge dit citat var en ændring der skete før AES-udgivelsen, men efter MVS-udgivelsen, men du skal nok være klar på at hvis du køber MVS-spil og spiller på din AES, kommer de til at køre som AES-spil. Det er derfor der er mange der installerer en hacket BIOS i deres MVS, og nogen gange også i en AES, så man kan skifte frit mellem AES og MVS-versionerne af spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 26/03-10 10:17 
Ja det er jeg ihvertfald klar over nu. Det gør ikke så meget for mig. Jeg spiller alligevel kun med en credit.
Bashful Neophyte
JmogJmogSkrevet 26/03-10 14:00 
Det Sumez mener er vist, at hvis du ikke har en hacked Bios, så kommer du til at køre den censurerede udgave.
SumezSumezSkrevet 26/03-10 14:12 
Yeah, men hvis det ikke var indført da MVS-udgaven udkom, kan det jo godt være at det spil er et af de meget få hvor der faktisk er forskel på dataen i MVS og AES kassetterne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 26/03-10 16:11, rettet 26/03-10 16:12 
Jeg forstår hvad i mener men synes det er forvirrende alligevel? :-/ Altså for hulen hvis MVS udgaven IKKE er censureret er der vel ikke noget problem! Folk gik jo amok over det fordi det var censureret i AES udgaven. Ergo så må MVS udgaven (den rigtige port) jo netop ikke være censureret. Jeg kan ikke se hvordan maskinen skulle kunne finde ud af at den skal censurerer det til AES udgaven?

Aaargh mit hovede gør ondt nu ;-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-10 18:02 
Selv hvis MVS versionen indeholder censur når det smækkes i en AES vil dine problemer blive løst med en Uni-bios :)

Hvis jeg var dig ville jeg spørge på Neo Geo forum så du er 100% sikker på at du får det du gerne vil have inden du bruger penge på det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 26/03-10 19:27, rettet 26/03-10 19:39 
Jeg synes det fremgår ret tydeligt af wiki-artiklen at MVS og AES udgaven i dette tilfælde ikke er den samme ROM (med andre ord er der simpelthen forskel på programkoden der ligger på hhv MVS og AES cartridges).
Det er her hvor spillet skiller sig ud, da MVS og AES versionerne som oftest er identiske (de indeholder med andre ord præcis den samme programkode). Udformningen af cartridges er dog forskellig for at forhindre at man kunne benytte AES spil i arcadehallerne (og omvendt).

Edit: Bios'en på en AES styrer som nævnt hvilken "mode" spillet kører i. Hvis man har en standard-bios i sin AES, så afvikler den spillene som de er tiltænkt at køre på en AES. Hvis man har en uni-bios kan man vælge at afvikle spillet præcis som en arcade-maskine/MVS ville gøre det (et typisk eksempel på forskellen mellem at afvikle spil i AES og MVS "mode" kunne være at spillet kører i free-play mode på AES mens det kører med credits/møntindkast på arcademaskinen). Man kan også bruge uni-bios til at ændre hvilken region maskinen kører, f.eks. JAP eller US, hvilket også kan have indflydelse på detaljer i spillene.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-10 19:42 
Jeg mener netop at AES skulle have begrænsede credits. Men det gælder måske ikke alle spil?
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 26/03-10 20:01 
Jeg tror det er lidt afhængigt af hvilket spil vi kigger på, jeg vil gætte på at man kan finde eksempler der understøtter begge veje. Det jeg ville illustrere med eksemplet var primært hvor MVS og AES modes typisk er forskelligt sat op.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-10 20:11 
Jeg er helt med :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
T.L.OT.L.OSkrevet 27/03-10 17:07, rettet 27/03-10 17:29 
EDIT: hmm jeg vrøvler, gentager ret meget der allerede er blevet sagt, så jeg lige...

->Fatalities youtube.
nerosnerosSkrevet 27/03-10 17:25 
Ok det forklare jo en del så.

Det lyder til at være en god ting det med unibios :-)
Bashful Neophyte
T.L.OT.L.OSkrevet 27/03-10 17:33 
ja der er mange gode fordele ved en unibios. har selv købt en men har ikke fået den i maskinen indnu. glæder mig til jutebox funktionen :) og til at kunne spille Blue's Journey hvor jeg fatter hvad de siger..
nerosnerosSkrevet 27/03-10 18:09, rettet 27/03-10 18:11 
Ja jukebox funktionen er jeg tæmmelig misundelig over ikke at have.

Du er en heldig rad :D

Det er godt nok nogle tæmmelige fede fatalities i SS 5 Special..!
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/03-10 18:29 
Unibios er det ungdommen vil ha'! :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 27/03-10 18:40 
Ja!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 06/04-10 11:02 
neros>
Ok har du overhovedet prøvet 2'eren, og her snakker jeg altså om the real deal på Neo Geo AES eller MVS. Først og fremmest er 3'eren et ufærdigt spil og det føles rushed. F.eks når man har gennemført spillet får man bare tekst istedet for små cutscenes som i SS2. Hvis det ikke er rushed ved jeg ikke hvad det er? Gameplayet i SS2 er satme også meget mere crisp og lider ikke er collision fejl som i SS3. Jeg siger ikke SS3 er et dårligt spil og grafisk er det overlegent og mere detaljeret, men SS2 ER et bedre spil rent gameplaymæssigt.

Jeg tror næsten jeg vil lade mig fornærme af din første kommentar, selvfølgelig har jeg spillet 2'eren, adskillige gange, og jeg er altid blevet mere underholdt af 3'eren - Findes der overhovedet ANDRE udgaver end originalen til Neo Geo?
Jeg kan bedre lide 4'eren, da den er mere velpoleret, men de to ligger ret tæt på hinanden, gameplaymæssigt, og det er dette gameplay jeg rigtig godt kan lide. At der er små cutscenes i 2'eren er godt nok ikke noget der spiller nogen rolle for mig overhovedet, når der først og fremmest er tale om en vs-fighter, der skal spilles med en menneskelig modstander - men hvis vi endelig skal tale om præsentation, set 3'eren da også langt foran hvad angår grafik og lyd, og jeg nyder virkelig den dybe, velgjorte samurai-stemning i spillet.
Collissionfejl har jeg aldrig bidt mærke i overhovedet (men igen, jeg taler gerne om 3'eren og 4'eren i flæng, da jeg spiller begge lige meget, og de minder så meget om hinanden), og når du siger at gameplayet er mere "crisp" i 2'eren, skyldes det så ikke at du prøver at spille 3'eren som du spiller 2'eren? For jeg oplever det i hvert fald ikke sådan (snarere modsat), og som sagt er de ret forskellige, og SS2 er i langt højere grad en mere genretypisk 2D fighter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 06/04-10 11:23, rettet 06/04-10 11:51 
Nøj vi er uenige her haha :-)

Der findes selvfølgelig SS2 på Xboxlive som ikke er helt det samme spil..!

Jeg kan godt fortælle dig at 4'eren ligner mere 2'eren da man har gået tilbage til rødderne igen efter at folk blev lidt sure på 3'eren da den kom ud. Fans af SS serien mente at der var store mangler i 3'eren som gjorde SS2 så godt. F.eks i figurgalleriet! Sådan har jeg også altid haft det. Jeg kan så godt se at gameplayet i SS4 ligner lidt mere SS3 dog uden fejl..! Men man har alligevel forsøgt at få de ting med som gjorde SS2 så godt. Hvis du ikke har oplevet collisionfejl i 3'eren skal du have briller ;-) Jeg kunne have vundet så mange kampe hvis man havde fået det rettet. Som tidligere sagt så er SS3 rushed, men stadig et godt spil IMO. SS4 er så selvfølgelig kongen over dem alle :D
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 06/04-10 11:55 
På hvilket punkt mener du at 4'eren ligner 2'eren mere end 3'eren?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 06/04-10 12:11 
F.eks i figurgalleriet og man har det sprøde og lydhøre gameplay tilbage som SS2 var blevet kendt for. Jeg er så godt klar over som jeg også skriver i mit forerige indlæg at selve gameplayet minder mere om SS3 bare uden fejl. Jeg synes bare at SS3 mangler den magi som blev kendt fra SS2 gamplayet og det føles ikke nært så godt skruet sammen. 4'eren formår at bringe alt det gode tilbage som 3'eren manglede. Sorry hvis det lyder lidt kringlet ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 06/04-10 12:24, rettet 06/04-10 12:25 
Jeg synes ikke det lyder kringlet, jeg savner bare nogle konkrete eksempler på de ting du omtaler. "Lydhør gameplay", "magi" og "alt det gode", er rimelig arbitrære begreber ;)

Jeg ved godt at mange foretrækker SS2, jeg var bare interesseret i hvad du synes gør den bedre, for jeg synes virkelig det er synd at mange opgiver serien efter 2'eren. 2'eren er jo også et rigtig godt spil, jeg synes bare at serien formår at adskille sig i langt større grad fra det gængse kampspil med 3'eren og fremefter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 06/04-10 12:33, rettet 06/04-10 16:06 
Så ved jeg ikke rigtig ellers hvordan jeg skal beskrive det andet end at SS3 føles mere rushed og ikke nær så responsive i sit gameplay, hvis man må have lov at bruge engelske udtryk ;-)

Jeg håber så sandelig ikke folk opgiver serien efter 2'eren da det tredje og fjerde spil i serien er super fede spil. SS4 er et helt fantastisk spil!
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 22/09-10 16:36 
Nøj hvor er Amakusa i SSIV en cheap boss! Jeg kan slet ikke finde ud af at besejre ham?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/09-10 17:56 
Man kan måske næsten kalde ham for en http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/SNKBoss]SNK Boss[/LINK]" target="">SNK Boss? :P

Nu er det snart længe siden jeg har spillet nogen SS-spil i single player, men er det ikke SS3 der er latterligt svært, og 4'eren der er åndssvagt nem for en SNK fighter?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 22/09-10 18:15, rettet 22/09-10 18:40 
Jo helt rigtigt, men SSIV har godt nok et sygt Boss-niveau! Ved ikke om der er en mere efter Amakusa?

Jeg har intet problem med at nå der op inden timeren når de 9 minutter så længe jeg kører i sværhedsgrad 3-4. Tør slet ikke tænke på hvor vildt svært det må være at gennemfører på sværeste level :O

SNK Bosser er et kapitel for sig :-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/09-10 18:22 
Det kan jeg så afsløre at der er ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 22/09-10 18:40 
Altså en Boss mere?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/09-10 18:55 
Udover Amakusa? Ja :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 22/09-10 19:01 
Damn! hehe :-)

Skal man nå til ham inden de 9.00 minutter eller er det bare til Amakusa og slottet?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/09-10 19:33 
Så vidt jeg husker møder man ham bare efter Amakusa, men er ikke sikker :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 22/09-10 20:01 
Ok jeg må jo bare blive bedre så ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 22/09-10 20:39, rettet 22/09-10 20:40 
Nu lykkedes det faktisk mig at komme helt igennem men det var kun på sværhedsgrad 1 :-( Så må jeg bare starte fra level 1 og op!

Der er rigtig nok en Boss efter Amakusa og det er selvfølgelig Zankuro Minazuki og bagefter ham skulle jeg kæmpe mod Genjuro ;-) Så faktisk 3 Bosser i træk er der...dejligt!
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 17/06-20 11:07 
Samurai Shodown neo geo spillene er gratis til i morgen eftermiddag på epicstore:

https://www.epicgames.com/store/en-US/product/samurai-shodown-neogeo-collection/home

Der er mulighed for online play, er der mon nogen herinde der ville være interesserede i at tage et par runder?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Le RoofLe RoofSkrevet 18/06-20 03:26 
Helt sikkert Daniel.

Jeg har nok ikke tid før søndag i denne uge, men jeg er klar på nogle kampe hvis det er :)
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig