X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilleklub Retro #2: Flashback


Svar
RJKRJKSkrevet 06/02-10 22:20 
Efter planen spiller vi Flashback fra og med næste weekend (12. februar-). Start med at melde tilbage hvem der er med og hvad I spiller det på - og hold generelle diskussioner om andet end Flashback i andre tråde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
107 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 06/02-10 22:20 
Efter planen spiller vi Flashback fra og med næste weekend (12. februar-). Start med at melde tilbage hvem der er med og hvad I spiller det på - og hold generelle diskussioner om andet end Flashback i andre tråde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 06/02-10 22:22 
Jeg er med og spiller Amiga-versionen (harddisk-installeret), hvis jeg kan få mine original-disketter til at virke endnu :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaidNaidSkrevet 06/02-10 23:22 
Jeg er også med. Har bestilt Mega Drive, PAL udgaven.
dRxLdRxLSkrevet 06/02-10 23:37 
Jeg vil også rigtig gerne være med. Synes dog at det er lidt af en jungle at finde den bedste version. Tænkte at det ville være REminiscence, men den mac port jeg har haft fat i fungerede ikke korrekt mht. kollision.

Hvis det ikke skal være Megadrive/Mega CD (for få farver) og ikke Amiga (kan ikke køre det), er der så andre gode versioner end Super Nintendo tilbage?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
nerosnerosSkrevet 07/02-10 00:09 
Atari Jaguar
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/02-10 01:50 
Har Amigaen ikke færre farver end MegaDriven? At dømme ud fra screens her på P:R så er der heller ingen grafisk forskel på MegaDrive og SNES versionen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 07/02-10 02:49 
Jeg har fundet et link hvor de forskellige versioner beskrives:

http://www.hardcoregaming101.net/flashback/flashback.htm
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
happyEDhappyEDSkrevet 07/02-10 07:10 
Til dem der ikke ved det var der jo ved at blive lavet Flashback Legends tiil GBA men firmaet gik konkurs i 2002.
Men man kan finde spillet i en næsten færdig udgave på nettet.


http://www.unseen64.net/wp-content/gallery/flashback-legends/Primo%20mondo%202.jpg
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
HolisticHolisticSkrevet 07/02-10 09:48 
Jeg er med, også på Amiga.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/02-10 09:54 
Er også med. MegaDrive PAL :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 07/02-10 11:34, rettet 07/02-10 11:35 
Det kan også godt være jeg tager med på turen til sidst, men det kommer helt an på om jeg orker at sætte min Jaguar op.

Grrrrrh..
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 07/02-10 12:00 
Jeg spiller SNES i PAL. Gider ikke vente på stenalder-computere der skal loade hele tiden :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 07/02-10 12:03, rettet 07/02-10 12:04 
dRxL>
Jeg har fundet et link hvor de forskellige versioner beskrives:

Er den ikke ret forsimplet (fx husker jeg kvalitetsforskellen i musikken som en mere afgørende forskel end farverne) og med en del forkerte oplysninger? Amiga, pc og MegaDrive-udgaverne kom da ikke samtidig - spillet er originalt til Amiga og alle portsne kom først år senere.

Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde data på det, så nu bliver det bare som jeg husker det, og så håber jeg andre kan huske bedre og afgøre det :)

Som jeg husker det, så var Flashback "ude" til Amiga længe før det var kendt. Jeg er af gode grunde ikke sikker, men jeg tror det var tilbage i 1991. Problemet var at spillet kun var udgivet i Frankrig på fransk af Delphine (før U.S. Gold var inde i billedet), og derfor blev det lidt ignoreret - folk ventede på en engelsk udgave, selvom det jo egentligt er fint spilbart uden.

Så har der måske været noget bøvl med udgiver eller andet, for året efter var der stadig ingen engelsk version. I stedet lavede nogle crackere så deres egen engelske oversættelse, og den spillede folk så i 1992, som jeg husker det. Jeg mener der var tydelige spor af at det ikke var en rigtig oversættelse, i form af diverse fejl og mangler.

Og så var det nok først i 1993, at Flashback blev rigtig udgivet på engelsk, i øvrigt omkring samtidig med at de første ports kom. Måske som et samlet forsøg fra U.S. Gold på at kombinere og spare på marketingen.

Der må være andre der kan huske noget om dette, for det var da en rimeligt speciel situation. Jeg husker kun et par andre spil der på den måde var i cirkulation flere år før deres rigtige udgivelse (bl.a. Parasol Stars).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 07/02-10 13:22, rettet 07/02-10 19:32 
Jeg kan tilslutte mig ovenstående beskrivelse af forløbet, og det var faktisk det samme med Another World. Der cirkulerede også halve oversættelser rundt.

Og ja, farverne betyder minimalt og begrænser sig tilsyneladende til sprites, hvor baggrunde og animationer umiddelbart er ens. Musik og lydeffekter er der dog meget forskel på, hvor Amigaen byder på nogle af mine favoritter (specielt titelskærmen), og lydeffekter virker på mange andre platforme halvkvalte og flade, i stedet for den sprøde udgave på Amiga.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 07/02-10 13:23 
Jeg er forresten med på PSP med REminiscence, komplet med samplet tale og Amiga musik-moduler.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
GreaseballGreaseballSkrevet 07/02-10 14:03 
Vil grave min MD frem hvis vi sætter os på FlashBack til denne omgang :D
RJKRJKSkrevet 07/02-10 14:04, rettet 07/02-10 14:05 
KTC>
Amigaen byder på nogle af min favoritter (specielt titelskærmen)

Sjovt du nævner det, for selvom jeg ikke har spillet ret meget Flashback, så synes jeg også musikken var virkelig god og underligt meget velkendt, da jeg havde spillet stående på titelskærmen i længere tid i går.

Så efter at have rodet i gamle demoer, fandt jeg frem til Jesper Kyds Global Trash III v2-tema fra Hardwired-demoen. Jeg synes i hvert fald der er en meget stor lighed; Flashback-musikken er nærmest en kombination af Hardwired- og Terminator 2-musikken. Hardwired er også fra slut 1991, så om den ene har lånt af den anden eller ej, tør jeg ikke sige.

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 07/02-10 14:06 
Her er en Amiga/MegaDrive sammenligning. Så kan man selv bedømme forskellene.

http://www.youtube.com/watch?v=PMwn1SMqJfs
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 07/02-10 14:18, rettet 07/02-10 14:19 
Det er jo så emuleret, så vidt jeg kan bedømme. I virkeligheden er forskellen på musikken nok noget større pga. MegaDrivens dårlige lydudgang og Amigaens omvendt gode?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 07/02-10 14:30 
Jeg har gennemført det på begge platforme og husker MegaDrive versionens musik og lyde virke spillet mere passende. Nogle steder i spillet, har Amiga verisonen dog klart flottere musik. I MD versionen, mener jeg også der er en del ekstra animationer/cutscenes.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 07/02-10 14:35 
Er det ikke bare diskette/harddisk-forskellen?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 07/02-10 14:38 
Det kunne meget sagtens være. Jeg var aldrig en af de heldige, der fik en harddisk :)
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 07/02-10 14:39 
For at undgå disk-skift-helvede er nogle af de små animationer skåret væk, når man spiller det fra diskette.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
GreaseballGreaseballSkrevet 07/02-10 16:44, rettet 07/02-10 16:55 
Kom der ikke også en MegaCD udgave af spillet, eller blev det droppet?
Kan da huske at det var med som demo på et SEGA blad engang da de stadig udkom.

Edit: jo det gjore der. Men om det nåede at komme på PAL har jeg ikke fundet. Står ikke om det i P:R's datebase.
Ikke det store tab efter at havde set klippet på YT. Fortrækker MD/Amiga'ens animerede scener.

CD version
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/02-10 19:01 
RJK>
Det er jo så emuleret, så vidt jeg kan bedømme. I virkeligheden er forskellen på musikken nok noget større pga. MegaDrivens dårlige lydudgang og Amigaens omvendt gode?

Lydudgang? Mener du ikke maskinens lyd i det hele taget?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 07/02-10 19:19 
Jeg forsøgte bare at adskille det softwaremæssige fra det hardwaremæssige, og kom så i tvivl om hvad det sidste egentligt skulle kaldes :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 07/02-10 19:58 
Terminator kan jeg sagtens høre, men jeg kan umiddelbart ikke høre ligheden med Hardwired. Måske en lille smule i credits til Hardwired, men det er meget lidt. Hvor synes du ligheden ligger?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
TheDukeTheDukeSkrevet 07/02-10 20:00 
KTC>
...det var faktisk det samme med Another World. Der cirkulerede også halve oversættelser rundt.

Eh? Nu er det en del år siden jeg spillede det sidst, men jeg kan ikke huske at der var noget tekst i det spil overhovedet.
dRxLdRxLSkrevet 07/02-10 20:02 
Der var lidt tekst i introen til Another World.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 07/02-10 20:06 
Konsolkongen>
Har Amigaen ikke færre farver end MegaDriven? At dømme ud fra screens her på P:R så er der heller ingen grafisk forskel på MegaDrive og SNES versionen.
MegaDrive-udgaven har så vidt jeg kan se ikke flere farver, men enkelte sprites har andre farver. Dog har Conrad stadig hvid skjorte på, hvilket jeg klart synes er pænest. Så Amiga og MegaDrive versionerne minder umiddelbart ret meget om hinanden, grafisk.
SNES versionen derimod ser faktisk ud til at have flere farver på sprites i lighed med PC, men som nævnt er det bestemt ikke noget, som gør en reel forskel.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 07/02-10 20:11, rettet 07/02-10 21:03 
Alf81>
Jeg har gennemført det på begge platforme og husker MegaDrive versionens musik og lyde virke spillet mere passende. Nogle steder i spillet, har Amiga verisonen dog klart flottere musik. I MD versionen, mener jeg også der er en del ekstra animationer/cutscenes.
Lydene er som nævnt mere sprøde og klare på Amigaen, og musikken har jeg svært ved at tage seriøst, når det ikke er reelle instrumenter som i Amiga-udgaven. Det lyder Midi-agtigt på alle de andre platforme, jeg har set det på.
Desuden kan jeg afsløre, at alle animationer/cutscenes, er med, hvis man spillet det fra harddisk på Amiga.
Den eneste forskel i cutscenes er i PC-udgaven, som er lidt forlænget i forhold til de andre. Ikke noget, der betyder noget, men lidt mere får man dog.

SNES-udgavens musik er i øvrigt nogenlunde, men til gengæld er mange lydeffekter direkte smadrede og forfærdelige at høre på.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 07/02-10 20:57 
KTC>
Hvor synes du ligheden ligger?

Eh, pas ;) Jeg sad og lyttede til dem begge samtidig i går, og synes ligheden var åbenlys. Når jeg lytter nu, kan jeg heller ikke rigtigt finde den. Ret underligt faktisk :) Det kan heller ikke være fordi det var et andet spil end Flashback (jeg sad med en del forskellige Amiga-spil), for Terminator-sammenhængen er jo tydelig her. Nå, måske opklarer jeg senere, hvad jeg har tænkt. Det har uden tvivl været genialt ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 07/02-10 21:18 
Kom Flashback virkelig så hurtigt efter Prince of Persia?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 11/02-10 17:38 
Jeg har nu prøvet spillet i korte sessioner både i dag og i går, og er stadig ikke kommet til første password efter starten. Jeg lægger ret hurtig spillet fra mig igen i irritation over den ringe styring (sammenlignet med inspirationskilden Prince of Persia) og det ekstremt trial-and-error tunge gameplay. Jeg håber det bare lige er en hurdle man skal over til at starte med, så spillet kan tage fart senere, for stemningen er da i top.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 11/02-10 17:52 
Hov, vi starter først i morgen :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 11/02-10 18:08 
Ok, så poster jeg mit indlæg igen i morgen :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 11/02-10 18:35 
Ah, så er jeg ikke den eneste, som er kommet til at tyvstarte.
Ja, det er lidt langt imellem passwords, så medmindre man bruger REminiscence, som kan lave savestates, skal man finde save-posterne og/eller vente på passwords.

Styringen er da mere eller mindre identisk med PoP, så jeg forstår ikke helt kritikken. Man bør dog lære sig de lidt mere specielle moves, som kan spare en for meget bøvl ved præcisionsspring. Jeg ved ikke om det vil blive betragtet som spoiler, hvis jeg kommer med en lille opsummering af styringen?

Trial and error synes jeg ikke tager overhånd, og er man lidt vågen og velforberedt, kan de fleste situationer godt klares første gang.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 11/02-10 18:48 
KTC>
Styringen er da mere eller mindre identisk med PoP, så jeg forstår ikke helt kritikken.

Ja, de er meget ens, så det er de små detaljer, der går mig på hele tiden. :)
Mest fremtrædende er det med at man trykker "op" for at hoppe, hvilket er unødvendigt besværligt når man samtidig løber fremad. Og så ligger styrken i PoP's styring jo i den fantastisk nøjagtige præcision (som dog tager noget tilvænning), den savner jeg i Flashback.


KTC>
Trial and error synes jeg ikke tager overhånd, og er man lidt vågen og velforberedt, kan de fleste situationer godt klares første gang.

Nu har du tydeligvis også spillet det flere gange før, så du kender spillet. Men stort set hver eneste ting i spillet, der kan skade dig eller slå dig ihjel giver intet udtryk for at det kan gøre det før det er for sent. Men nu kom spillet selvfølgelig også en tidsalder hvor det var standarden at alt var ude på at slå dig ihjel :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaidNaidSkrevet 11/02-10 18:55 
Vi starter altså først i morgen. Så skal i jo ikke fortsætte, vel. :P
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/02-10 19:26 
Sumez>
Men nu kom spillet selvfølgelig også en tidsalder hvor det var standarden at alt var ude på at slå dig ihjel :)

Jeg kommer til at tænke på den første gang jeg forsøgte at gennemføre Unreal. Jeg nakkede alle Nali'erne uden at blinke. Det var først flere år efter, jeg opdagede, at de var harmløse civile :D
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 11/02-10 21:00 
Aftaler vi så, at vi indtil næste weekend igen, kun spiller de to første områder igennem?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 11/02-10 21:31 
Hvad er grunden til det?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 11/02-10 22:01 
At vi prøver at komme cirka lige langt samtidig :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 12/02-10 08:46 
Ja, ja, det kan vi godt sige. *fløjte* *fløjte*
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HolisticHolisticSkrevet 13/02-10 11:40 
Regner vi DeathTower som et kapitel for sig selv eller hører den under kapitel 2?
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
RJKRJKSkrevet 13/02-10 11:46, rettet 13/02-10 11:46 
Jeg er aldrig kommet længere end første område, så nogen med Flashback-erfaring må lige afgøre det :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HolisticHolisticSkrevet 13/02-10 11:58, rettet 13/02-10 11:59 
Har gennemført spillet en del gange igennem tiden og jeg vil jo mene at den høre med :)
Men lad os lige høre hvad andre siger...Ellers skal jeg nemlig stoppe nu :)
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
KTCKTCSkrevet 13/02-10 12:52 
Jeg foreslog følgende opdeling i den anden tråd:
Junglen, det industriel indendørsområde, Death Tower showet, det brune byområde, den organiske alienverden.

Så hvis vi kun skal tage de første 2 kapitler, skal du stoppe nu, ja... Jeg er desværre kommet endnu længere allerede. Det er jo ikke til at stoppe med igen, det spil :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 13/02-10 13:01 
Jeg har svært ved overhovedet at komme i gang :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 13/02-10 13:34 
Jeg mangler igen tid til at overhoved at komme til at spille ØV! X(
Men jeg prøver..
107 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig