X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Film som spil som film som....


Svar
millenniummillenniumSkrevet 06/07-03 11:11 
Lidt til diskussion:

Der var engang hvor at enhver tv- eller filmsucces krævede en konvertering til et computerspil (der som oftest var lavet af h... til). Alt fra Miami Vice, V, Night Rider, 007, Rambo, Bat Man, Terminator - selv 'verdens dårligste film': Plan 9 from outer space, er alle blevet lavet i computerspil udgaver. Fælles for alle disse titler er at de alle (mest sansynligt) ikke regnede med at skulle lave til et joystick-medie på et tidspunkt.

I dag er filmbranchen måske nok lidt anderledes indrettet. Selvom man ikke kan bevise det, ser det ud til at flere filmproduceret spekulerer i hvordan deres film kan fungere som computerspil. Der er mange relative eksempler, men det mest tydelige mener jeg er de nye Star Wars film:
Podrace scenen fra Episode 1 er efter min mening for tæt på computerspil associationer, og er selvfølgelig også blevet konverteret til adskillige platforme. Episode 2 er næsten værrere. Jagt-scenen i byen ligner noget der skal konverteres til 3D, og droide-samlebånds-scenen ligner et plaformsspil til 2D (måske GameBoy). Det er ret tydeligt at Lucas tænker i de baner når han skriver manuskript.
Harry Potter filmene er også meget konvertingsvenlige selvom jeg mener det er knap så tydeligt.

Minority Report er egentlig ikke nogen særlig 'konverterings-venlig' film, selvom der kom et Minority Report spil. Jeg ved ikek om det er lidt søgt, men det ser ud til at filmen sarkastisk citerer computerspil-mediet, da Tom Cruise springer på de vertikalt kørende biler. Det ligner (næsten for meget) et platformsspil. Kunne det være med vilje, mon?!

Lad mig hører folkets røst.....
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 06/07-03 11:37, rettet 06/07-03 11:37 
Medierne påvirker hinanden. Uden at gidde skrive langt og indviklet om det, vil jeg bare lige slå på tromme for at en medvirkende årsag til de tendenser du påpeger kunne være at computerspillets estetik er blevet en del af vores fælles måde at referere verden på. Ikke nødvendigvis kold spekulation det hele, selvom Enter the Matrix nok kun kan skrives på den regning.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 11/07-03 17:00 
For at udvide horisonten lidt kan man måske også spørge om der egentlig ikke snart er grund til en revurdering af 'spil' begrebet.
Der er spil som MGS1 + 2, The Getaway, GTA3 og Vice, og lidt ældre Heart of Darkness, som i høj grad har positioneret sig som interaktive film. Det hænger selvfølgelig samme med at disse spil er narrativt opbygget (tilsvarende med film), men i hvilken grad påvirker det 'spil' begrebet?

Det kan også være rigtig at computerspil har så meget indflydelse på den måde vi perciperer i dag. Jeg mindes tit at høre folk komme ud af biografen, hvorefter de siger 'Det var næsten ligesom et computerspil'. (bla. hørt ved Harry Potter, Matrix 2 og 007: Tomorrow Never Dies. Jakob Stegelman udtalte også engang at The Goonies lignede et computerspil).
Endvidere sagde min kæreste engang, at når hun kørte bil et bestemt sted i Kbh (motorvejsindkørsel omkring Gentofte), så var det meget 'ligesom et computerspil'.

Har spillene virkelig så meget indflydelse på visualiteten udenfor spillenes sfære..?
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 11/07-03 17:17 
Det er nok nærmere omvendt. Altså, at spillene forsøger at genskabe virkelighedens situationer. At folk vender det om i hovedet kan forundre mig, for jeg har altid haft et klart syn på, hvad der inspirerer hvad...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DommergaardDommergaardSkrevet 11/07-03 17:45 
Det er heller ikke altid film der lavet til spil, det er jo også omvendt! Hvilket heller ikke bliver store succeser!

Se nu bare; Resident Evil, Final Fantasy og selv Shenmue (som dog kun kom i Japan) - De blev aldrig de helt store succeser jo!
tastasSkrevet 11/07-03 17:49 
Der skulle vist komme en 2'er til Resident Evil, så lidt succes må den trods alt ha' været.

Selvom man så kan diskutere om det skyldes kvalitet...
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
PlaykidPlaykidSkrevet 11/07-03 18:08 
Jeg vil gerne se 2'eren i hvertfald, ikke fordi stemningen i 1'eren var særlig meget lig spillet:/
Spiller nu: Halo 3
RJKRJKSkrevet 11/07-03 19:41 
Sonic.dk >
Se nu bare; Resident Evil, Final Fantasy og selv Shenmue (som dog kun kom i Japan) - De blev aldrig de helt store succeser jo!

IMO var Spirits Within er kunstnerisk succes og teknologisk set en milepæl.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 11/07-03 21:51 
Jeg synes også at Final Fantasy var en fed film, men faktum er at den ikke fik den nødvendige popularitet.
Så vidt jeg husker sad vi og så den på samme tid i biffen, RJK ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
dRxLdRxLSkrevet 11/07-03 22:02 
Hvorfor var FF:SW en kunstnerisk succes? Hvad fik den til at fungere som film?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 11/07-03 22:15, rettet 11/07-03 22:17 
Tilstrækkelig japansk mentalitet, tror jeg.

Men det var næppe det, du mente ;p

Hvis vi opstiller spil-til-film på en kvalitetsskala fra Street Fighter over Double Dragon, Mortal Kombat, Tomb Raider og Resident Evil *, så er Spirits Within bedste film i en klasse for sig.

Det mener jeg egentligt slet ikke står til diskussion.

Som den eneste formåede den at blive tage alvorligt som film og scorede sig en del hæderlige anmeldelser undervejs.

At det også var den største økonomiske katastrofe i nyere tid, er da sørgeligt. Men det kan ikke være et succes-kriterium alene.

* Og vi kan for den sags skyld også tage de kommende med som Tomb Raider II, Resident Evil 2 og House Of The Dead, for de kan vist godt afskrives som værende dårlige på forhånd...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 12/07-03 00:32 
ja og Alone in the Dark filmen med Christian Slater i hovedrollen... åbenbart vil han lave komplet kamikaze med sin karriere. Uwe Boll instruerer også denne (House of the Dead lavede han)
Hvad sker der?
DommergaardDommergaardSkrevet 12/07-03 01:11 
Spirits Within var ENORMT flot lavet, efter min mening! En af de flotteste computer-animerede film i lang tid!

Men intet overvinder Shrek, super film :P
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig