X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Shadow Complex


Svar
BeanoBeanoSkrevet 16/07-09 10:22 
Dette XBLA spil må fortjene sin egen tråd :D

1UP har lige postet deres "game night" video hvor de spiller det sammen med Donald Mustard fra Chair Entertainment. Ser rigtigt lovende ud IMO!

Shadow Complex kommer d. 19 august og vil koste 1200 MS point.

"Game Night with Shadow Complex"
182 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
HeroldHeroldSkrevet 24/08-09 17:44 
Se op :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 24/08-09 18:54 
Så klarede jeg det med 100% i alt. Stadig samme slutning, men hovedpersonen har fået en funky frisure??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Danny SallingDanny SallingSkrevet 24/08-09 19:23 
Utroligt, heller ikke det spil kan jeg få lov at downloade, har prøvet at henete demoen fem gange og resultatet er det samme, jeg når op på 88% og så kan jeg ikke få lov at hente mere :-/
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 24/08-09 19:33 
Der er noget helt galt med dit setup...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SumezSumezSkrevet 24/08-09 23:18 
Ok, nu har jeg klaret spillet med Insurgent og Minimalist achievements, men har stadig ikke fået "Status Update: Single" achievementen... Underligt
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/08-09 00:07, rettet 25/08-09 00:08 
Jeg har ikke hentet spillet endnu, men efter at have set Beanos "spoiler"-link til et længere videoklip (uden at have læst andre spoilers her i tråden :P), går der altså ikke længe, før det hentes.

Hørte jeg rigtigt: Blev både Metroid og Castlevania nævnt som spillets primære inspirationer uden en lyd om Contra-serien (eller overhørte jeg dét i klippet med Mustards præsentation af spillet?)? Banernes opbygning, våbenopgraderinger mv. ser ud til at minde om Metroid/Castlevania, men ellers ser det jo helt Contra-agtigt ud. Eller er jeg helt gal på den? :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 25/08-09 13:07, rettet 25/08-09 13:08 
Tjo, har også hørt folk omtale det som et "Controid"-spil, men synes det er lidt mere søgt at sammenligne det med Contra, kontra (heh) Metroid-serien, som spillet efterligner direkte, og uden at lægge finge imellem.

Jeg vil mene at spillets action-element ligger ligeså tæt op ad Metroid, som det ligger op ad Contra, men derudover er det helt klart det mest unikke i spillet. For selvom det er et udpræget 2D-spil, er alle rummene i princippet 3D, og fjenderne kan rykke frem og tilbage på alle akser, selvom man selv er bundet til 2D-planet. Og modsat hvad man kunne forvente, fungerer det fantastisk. Jeg synes virkelig at spillet sætter helt nye standarder indenfor 2.5D.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 25/08-09 13:37 
Jeg synes heller ikke at Contra er den rigtige mærkat. Contra er udelukkende en shooter, hvor Shadow Complex som Sumez siger, ligger tættere på Metroid og Castlevania.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/08-09 14:55, rettet 25/08-09 14:58 
Nu tænker jeg heller ikke på "at mærke det" som et Contra-spil, men inspirationsmæssigt var min første tanke "Contra: Shattered Soldier" (som det burde have været lavet i 2,5D). Shadow Complex inkl. bosser i aktion - af det jeg så i videoklippet - virkede Contra-agtigt, og derfor er det bemærkelsesværdigt, at ingen nævnte Contra-serien i præsentationen af spillet. Der var totalt fokus på Metroid/Castlevania.

Men det er måske mest spillets "look", der er Contra-agtigt.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 25/08-09 15:42 
SkyblazeR>
Men det er måske mest spillets "look", der er Contra-agtigt.

Jeg tror mest det er fordi det er fordi det er et 2.5D skydespil. Gameplaymæssigt minder det ikke mere om Contra, end Metroid i forvejen gør (dvs. 2D skydespil hvor man kan styre skyderetningen), det er nok derfor ingen har nævnt Contra. Det ville nok forvirre mere end det beskriver.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WikzoWikzoSkrevet 25/08-09 16:37 
Her i går forsøgte jeg mig med den der træningsdel, hvor man kan prøve de forskellige evner/våben i teksturløse baner. Jeg synes godt nok, at det er en fatal designfejl, at man kan prøve dem alle, også selvom man endnu ikke har erhvervet sig de enkelte evner i Campaign-delen.

Jeg prøvede for sjov at at blive ved med træningsdelen, indtil at jeg pludselig fik en slags løbedragt, der gjorde det muligt at løbe sindssyg hurtigt. Dén har jeg ikke fået i selve hovedspillet endnu, så jeg ser det som en slags spoiler, at jeg fik den afsløret dér. Jeg troede, at låsene på de enkelte menupunkter betød, at man først kan prøve dem, når man har oplåst de enkelte ting fra historiedelen. Sådan viste det sig dog ikke, hvilket jeg finder ret dumt.

Herold>
Se op :)

Jeg er dog en dumpap! Havde faktisk forsøgt at hoppe derop, men åbenbart har jeg ramt kanten forkert og af en eller anden grund glemt netop det hul ... :P

Undervandscenen bagefter var rigtig flot, og det var tydeligt at se, at det er Undertow-udviklerne, som står bag.
SumezSumezSkrevet 25/08-09 16:50 
Der er vel ikke mere spoiler i det end introbanen, hvor man har en næsten fuldt fungerende dragt? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WikzoWikzoSkrevet 25/08-09 17:24 
God pointe - men alligevel. Meningen med introbanen (á la Metroid Prime) er jo, at man kun får et hurtigt glimt af de funktioner, man senere hen kommer til at lege med. I træningsdelen har man jo teknisk set ubegrænset tid til at prøve funktionerne.
HeroldHeroldSkrevet 25/08-09 17:53 
Mjah, men jeg synes ikke de er så sjove, som i selve spildelen. Det er i hvert fald tonet ned. De sekvenser mindede mig iøvrigt MEGET om Bionic Commando: Rearmed.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/08-09 22:13 
Det var da på tide nogen nævner Bionic Commando - for det glemte jeg selv, men havde absolut spillet i tankerne mht. Shadow Complex :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 26/08-09 09:43 
Jeg synes umiddelbart godt man kan sammenligne Shadow Complex med Bionic Commando Rearmed (men ikke med NES-spillet), pga. konceptet med 2D shooter-kamp mod AI-styrede fjender.
Noget man så vidt jeg kan huske kun har set i nyere spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PalleJensenPalleJensenSkrevet 28/08-09 13:47 
Så fik jeg det gennemført - på 9 timer og med 50% af items. Jeg var seriøst stuck på et tidspunkt, da den blå streg på kortet pludselig forsvandt og jeg anede ikke hvor jeg skulle gå hen... SÅ jeg brugte et par timer på, at rende rundt og skyde på evigt re-spawnende fjender, indtil stregen pludselig kom igen? En grim bug?? Eller underligt spildesign..? Eller var jeg uheldig...

Anyway - et fantastisk godt spil til prisen!
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 28/08-09 14:14 
Var det der hvor opgaven er "Start making your way BACK to CLAIRE"? Der manglede waypointet også hos min kammerat, men så vidt jeg husker kom det med det samme hos mig, da jeg nåede dertil.
(...)
SumezSumezSkrevet 28/08-09 14:25, rettet 28/08-09 14:26 
PalleJensen>
Anyway - et fantastisk godt spil til prisen!

Og for at det ikke skal være løgn, kan man få endnu bedre spil i samme genre/koncept for det samme eller mindre, Symphony of the Night på XBLA eller PSN, og Super Metroid på Virtual Console. ;)

Folk, der ikke har spillet dem endnu, men kan lide Shadow Complex, bør ikke foretage sig andet end at smutte hjem og downloade dem lige nu. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/08-09 02:04 
Så kom jeg også igennem. Ca. 9 timer med alle items og alle områder udforsket. Det er jo et fremragende spil, af en utrolig standard i forhold til resten af XBLA.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
WikzoWikzoSkrevet 30/08-09 12:41 
Gennemførte spillet forleden - lidt kedelig slutning, men ellers et rigtig godt spil.

Nu har jeg så købt Super Metroid, fordi mange fortæller, at det er så meget bedre end Shadow Complex. Jeg har netop dræbt den store dinosaur, Kraid, og fået Varia Suit. Spillet virker til at være rigtig godt og meget stemningsfuldt. Selvom det selvfølgelig er ret gammelt, kan det sagtens spilles i dag efter min mening. Hvorvidt det er bedre end Prime, kan jeg ikke sige endnu, men det tegner godt.

Som de fleste nok ved, har Cliff "Gears" Bleszinski også lavet Jazz Jackrabbit. Nu har nogen fået den idé, at blande det med Shadow Complex :D

http://www.gamerbytes.com/2009/08/weekend_fun_what_if_shadow_com.php

Shadow Complex
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 31/08-09 19:54 
Jeg er så i gang med hardcore og får godt med tæsk, men synes jeg er blevet en bedre skarpskytte mht. headshots :) Er der andre, der spiller/har gennemført det på hardcore?

Spillet virker lidt "Metroid"-søgt (fx backtracking-delen), men er ellers en helt fornøjelig gang 2,5-D-action.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 01/09-09 09:42 
SkyblazeR>
Jeg er så i gang med hardcore og får godt med tæsk, men synes jeg er blevet en bedre skarpskytte mht. headshots :) Er der andre, der spiller/har gennemført det på hardcore?

Jeg har spillet det meste igennem på insane. Det er den eneste måde at få ordenlig EXP. Men jeg er så også level 30+, og med den gyldne pistol, er det nok en del nemmere end hvis man starter på den sværhedsgrad fra punkt nul.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KalicolaKalicolaSkrevet 01/09-09 09:44 
Hvad kan man bruge sine xp og levels til?
For The Love Of The Game
SumezSumezSkrevet 01/09-09 10:02, rettet 01/09-09 10:05 
En af dine stats (ja, dem har man :P) stiger for hver level, f.eks. accuracy eller defense - hver gang du stiger, står der hvad. Derudover får du en skill boost for hver 10. level. F.eks. et permanent health boost (100 point, svarer til en health upgrade), eller uendeligt ammo indenfor et bestemt type våben. Level 30 er nødvendigt for de vildeste sequence breaks (da man får uendelig foam).

Fordelen er at du beholder din level, når du starter forfra på et nyt spil. Hvis du har fundet alle guldbarrer, beholder ud også adgang til rummet med de vildeste pistoler i spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 04/12-15 04:27 
Har altid synes det var ret overvurderet, men Shadow Complex Remastered er på vej til PS4, XO og PC. PC udgaven kan hentes gratis hele december:

https://www.epicgames.com/shadowcomplex/

Det er ikke en Steam nøgle, men hey, gratis..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 04/12-15 08:07 
Hov, det er da første gang vi hører at det også kommer til konsollerne!

Og vildt underligt (men dejligt) at de giver en remaster væk gratis.
KTCKTCSkrevet 04/12-15 08:41 
Takker.
Men... Endnu en forbandet launcher, man skal til at kæmpe med - suk :(
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 04/12-15 09:30 
Jeg gætter på at det kommer på Steam senere, men at man så skal betale til den tid :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 04/12-15 12:12 
Ja, de har sikkert gjort det på denne måde for at promovere deres "Epic Games Launcher".
Man bliver bare så træt af alle de konti man skal have, 100 forskellige steder, efterhånden...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 05/12-15 23:29, rettet 05/12-15 23:34 
Den remasterede udgave er en massiv opgradering fra 360 versionen. Har siddet og gennemført det her i dag og umiddelbart kører det som man erindrer det gjorde på 360, men som det selvfølgelig ikke gør, hvis man rent faktisk sætter 360 versionen på. 20-30fps mudrede den gamle udgave til, hjulpet godt på vej med mængder af motion blur for at sløre den ringe frame rate og det er her erstattet med smooth 60fps og næsten den bullshot image kvalitet man forventer fra PC spil (med bedste AA setting slået til).

Selv om det ellers har samme problemer som 360 udgaven, er de tekniske forbedringer nok til at efterlade et betydeligt mere positivt indtryk. 6/10 herfra, til trods for styring og animationer stadig er elendige på flere punkter. Det er ikke godt nok til at være oppe hos de bedste Metroidvanias og ikke engang blandt 2015s udgivelser i genren ville det kunne komme på en top tre. I den forstand føles det stadig overvurderet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 06/12-15 07:36 
Jeg har spillet det et godt stykke igennem nu, og er stort set enig i dine observationer (bortset fra at jeg synes AA forringer billedkvaliteten i spil).
Hvilke Metroidvanias fra i år vurderer du højere?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 06/12-15 10:49, rettet 06/12-15 11:01 
Jeg synes Ori & the Blind Forest har nogle problemer med map designet og udsving i sværhedsgraden, men det spiller stadig betydeligt bedre end Shadow Complex: http://store.steampowered.com/app/261570/

Det samme gælder det oversete Environmental Station Alpha:

http://store.steampowered.com/app/350070/
https://www.youtube.com/watch?v=F3N6Di5iigc

Frame raten er af uvisse årsager låst til 55, så det kræver en Gsync monitor, hvis det skal blive flydende og så bør de fleste overveje at starte på easy, da der kommer bosser som er sværere, end man er vant til i genren.

Sidst men ikke mindst er der Axiom Verge som forhåbentlig ikke behøver nogen introduktion: http://store.steampowered.com/app/332200/

KTC>bortset fra at jeg synes AA forringer billedkvaliteten i spil

Det kan det i hvert fald gøre i mange tilfælde. FXAA ser altid sløret ud og det soft focus der kommer på alting med TXAA er til at få spat af. Synes dog det afhænger af spillet og metoden, men det er noget af det første der ryger, hvis jeg ikke kan få 60fps i mine spil.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 06/12-15 15:10, rettet 06/12-15 15:11 
Bede-x>
Det er ikke godt nok til at være oppe hos de bedste Metroidvanias og ikke engang blandt 2015s udgivelser i genren ville det kunne komme på en top tre. I den forstand føles det stadig overvurderet.

Har du nogle bud på bedre spil i genren som ikke allerede er enten Castlevania eller Metroid?
Bede-xBede-xSkrevet 06/12-15 15:37, rettet 06/12-15 15:49 
Er det ikke ligesom pointen at de ligger sig tæt op af især Metroid spillene? De kan selvfølgelig have anden stil og mekanik (fx det første Rocksteady Batman, Warp eller Insanely Twisted Shadow Planet), men overordnet skal det vel handle om kort udforskning muliggjort gennem et voksende arsenal af udstyr. Så kan man selvfølgelig diskutere hvad der hører inden for den ramme, for det er en ret løs "genre" betegnelse.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 06/12-15 17:24 
Jeg kan faktisk ikke komme på noget bedre i genren end Ori og Shadow Complex. De er fabelagtigt gode.
DunwichDunwichSkrevet 06/12-15 17:44 
Bede-x>
Er det ikke ligesom pointen at de ligger sig tæt op af især Metroid spillene? De kan selvfølgelig have anden stil og mekanik (fx det første Rocksteady Batman, Warp eller Insanely Twisted Shadow Planet), men overordnet skal det vel handle om kort udforskning muliggjort gennem et voksende arsenal af udstyr. Så kan man selvfølgelig diskutere hvad der hører inden for den ramme, for det er en ret løs "genre" betegnelse.

Han spurgte om du havde nogle bud på bedre spil i genren, Metroidvania.
KTCKTCSkrevet 06/12-15 18:38, rettet 06/12-15 18:42 
Jeg kommer selv i tanker om "Dust: An Elysian Tail", som imponerede mig voldsomt, da det er en ret finpudset og sammenhængende oplevelse, der har en produktionskvalitet, man kun kan måbe over, og at spillet mere eller mindre er lavet af en enkelt mand, vidner om dedikation af en anden verden.
Dette spil kan varmt anbefales, med mindre man er totalt furryfobisk :)

Og så er der også "Shantae: Risky's Revenge", der også var en fed oplevelse fra start til slut, så hvis man ikke har noget imod 2D grafik i forholdvis lav opløsning, er der også meget at hente her.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 06/12-15 18:59, rettet 06/12-15 19:01 
Hvis du er vild med Shantae, så husk at tjekke The Pirate's Curse ud også. Er det bedste af dem og ude til flere platforme bla Steam: http://store.steampowered.com/app/345820/

Half-Genie Hero er på vej, hvor de dog visuelt går væk fra pixelart stilen og har baggrunde i 3D. Ser ganske nydeligt ud stadigvæk: http://youtu.be/v3uhIIqTgH0
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 06/12-15 19:25, rettet 06/12-15 19:28 
Ja, "Shantae and the Pirate's Curse" står også på ønskelisten :)
Det gør Ori også, men jeg synes jeg har hørt meget kritik af det. Din anbefaling trækker dog alligevel spillet højere op på listen.

Mht. Shadow Complex, så har jeg lidt svært ved at lade din 6/10 stå alene. Subjektivt set synes jeg stadig spillet er 8/10, og med objektive briller på et stort 7/10.
Jeg er bestemt ikke blind over for spillets kontrolproblemer og visse grafiske aspekter (ansigterne, f.eks.), men spillets andre kvaliteter overskygger, for mig, helt klart spillets svagere sider.

Det er sjovt, hvor mange spil i (sub)genren, jeg faktisk holder meget af, uden aktivt at søge efter spil i genren, men jeg må nok erkende, at denne slags spil ofte bliver gennemført, og ofte flere gange. Det er så hyggeligt at spille dem igen, når man ved, hvad der skal bruges hvor, og kan planlægge ruten optimalt.

Hvis man søger noget lidt mere retro, er der Gargoyle's Quest spillene, og den uofficielle SNES-efterfølger "Demon's Crest", som jeg gennemførte for nyligt. Bestemt ikke det mest finpudsede spil, jeg nogensinde har prøvet, men det har masser af stemning.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
quadquadSkrevet 06/12-15 19:53 
Tak for tippet. Virkelig en genre jeg har fået øjnene op for i år. De fleste af de nævnte kan jeg også støtte op omkring, men Ori var i særdeleshed en fantastisk oplevelse. Købt på tilbud er det for mig uden tvivl årets bedste spilinvestering. Hvis Shadow Complex på PC lever op til bare halvdelen af Oris potentiale, vil jeg være tilfreds.
KTCKTCSkrevet 06/12-15 20:17 
Jeg har også spillet en del "Castle in the Darkness", som jeg vil beskrive som en blanding af Super Meat Boy og Shovel Knight, og selvfølgelig en masse Metroidvania elementer med masser af hemmelige rum og våben/spells/evner. Det er også ganske godt, hvis man godt kan klare de udfordrende og præcisionskrævende baner og bosskampe.

Faktisk har jeg ikke fået spillet mange af Metroid spillene igennem, og jeg tror faktisk kun det er Zero Mission og Fusion, jeg har gennemført, men jeg har vist hele serien på hylden, så det er bare med at komme i gang.

På Castlevania-fronten er jeg noget bedre med, og har gennemført de største og bedste af dem, men mangler alligevel et par stykker hist og her.

Zelda er vel også lidt familie med Metroidvania, og her er der absolut også en del huller på mit scorecard. Dog har jeg klaret Minish Cap, som efter sigende er en af de bedste, og Phantom Hourglass på DS.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 06/12-15 22:42, rettet 06/12-15 23:55 
KTC>
Subjektivt set synes jeg stadig spillet er 8/10, og med objektive briller på et stort 7/10.

Jeg er skam klar over det er en mindretalsholdning, men sådan er det jo nogen gange med smag og behag. Ved siden af kontrolproblemerne og de svage animationer, finder jeg generelt stilen utiltalende og jeg savner også mere musik. Faktisk er det ofte en genre jeg forbinder med stærke soundtracks, hvilket man bestemt ikke kan sige om Shadow Complex, der i lange perioder kun har lydeffekter. Er vild med 2.5D "legen" i det - trods de problemer det fører til - som er dets stærkeste kort og noget man godt kunne udbygge i en efterfølger.

KTC>
Det er sjovt, hvor mange spil i (sub)genren, jeg faktisk holder meget af, uden aktivt at søge efter spil i genren, men jeg må nok erkende, at denne slags spil ofte bliver gennemført, og ofte flere gange. Det er så hyggeligt at spille dem igen, når man ved, hvad der skal bruges hvor, og kan planlægge ruten optimalt.

Det er en af mine yndlingsgenrer og jeg søger hele tiden efter mere i den. Elsker hvor meget der er at finde i den i disse dage.

KTC>Hvis man søger noget lidt mere retro, er der Gargoyle's Quest spillene, og den uofficielle SNES-efterfølger "Demon's Crest", som jeg gennemførte for nyligt. Bestemt ikke det mest finpudsede spil, jeg nogensinde har prøvet, men det har masser af stemning.

Har skam spillet de to første. Særligt Gargoyle's Quest vakte stor begejstring i Aalborgbanden i gamle dage :)

Demon's Crest er et af mine mangler og lige gyldigt hvor mange huller man forsøger at lukke, dukker der altid nye op. Skal nok komme frem til det inden for de nærmeste år ;)

KTC>Faktisk har jeg ikke fået spillet mange af Metroid spillene igennem, og jeg tror faktisk kun det er Zero Mission og Fusion, jeg har gennemført, men jeg har vist hele serien på hylden, så det er bare med at komme i gang.

Super Metroid er fuldstændigt obligatorisk og jeg er lige ved at sige for både genre fans som andre.

KTC>Zelda er vel også lidt familie med Metroidvania, og her er der absolut også en del huller på mit scorecard.

Ja, det var jo derfor jeg spurgte ind til Odin, om pointen ikke var at spillene skulle ligge tæt op af især Metroid spillene, da det er en vanskelig "genre" (bryder mig ikke om at kalde det en genre) at kvalificere, fordi mange af elementerne forefindes andre steder også. Og før man forstår det samme ved begrebet, er det vanskeligt at komme med bud. Ori er for mig lige så meget (Super) Metroid som Tekken er Virtua Fighter, men hvis det betegnes som allerede "værende" Metroid, hvilke bud vil så være tilladte?

Har man så bred en forståelse af sub genren, at man accepterer Zelda som et fair bud, synes jeg det vokser ud over, hvad jeg forstår ved begrebet. Det sagt med fuld forståelse for hvor svært det som blandingsgenre kan være at definere, samt viden om at de indeholder mange fælles elementer.

Med det i tankerne vil jeg da gerne anbefale Elliot Quest, der også er ude til flere platforme, ikke mindst Steam:
http://store.steampowered.com/app/293440/

Det er mere Zelda II end Metroid, men opfatter man den dårligt definerede genre betegnelse bredt nok, godtager man det måske som værende inden for rammerne..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 07/12-15 00:12 
Jmog>
Jeg kan faktisk ikke komme på noget bedre i genren end Ori og Shadow Complex. De er fabelagtigt gode.

Shadow Complex er ikke så skidt som det tit har ry for, men synes nu alligevel det meste andet i genren er tydeligt bedre end Shadow Complex :) Ogå selvom de fleste der ikke ER enten CV eller Metroid er indiespil. Der er virkelig meget godt derude, og SC begår den store brøler at det læner sig ekstremt meget op af lige netop Super Metroid uden at forstå hvad der gør det spil så specielt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 07/12-15 00:27, rettet 07/12-15 00:28 
Det har da ikke ry for at være skidt. Da samtidens anmeldere skulle vurdere Symphony of the Night og Shadow Complex fik de samme karakterer på Gamerankings:

http://www.gamerankings.com/xbox360/960508-shadow-complex/index.html
http://www.gamerankings.com/xbox360/937723-castlevania-symphony-of-the-night/index.html

Det er ikke i nærheden af at være i den liga..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 07/12-15 06:48 
Jeg snakker slet ikke anmeldere generelt, eller forde n sags skyld spillenes "samtid", men folk der har interesse for spil :P
Jeg synes ret tit jeg hører SC få slack for at være et halvskidt forsøg på at efterabe de "rigtige" metroidvanias :)

Og klart det ikke er i liga med SOTN, men synes stadig det er udmærket. Kan godt lide nogle af kampelementerne som er den ene ting spillet gør mere originalt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 07/12-15 08:35, rettet 07/12-15 08:39 
Tak for anbefalinger!
Skægt - Super Meat Boy har jeg aldrig betragtet som værende en del af denne løst definerede genre - men mere i tråd med VVVVVV og desvidere. For mig har det spil aldrig handlet om exploration, men twitch controls. Hvorom alting er, så kan jeg simpelthen ikke udstå Super Meat Boy. Det er som at være fanget i Pauly Shores hjerne når han ikke har taget sin ADHD-medicin. Det er simpelthen ikke min slags spil.

Jeg har dog prøvet kræfter med flere andre af de nævnte spil, og der er indtil videre ikke rigtig nogen af dem der klør mig lige det rigtige sted. Jeg savner den pacing, mystik og dysterhed Metroid og de moderne Castlevania havde (og som Demon's og Gargoyle's Quest også til dels bød på). Ori - så smukt som det er - ligner fyrværkeri. Trods det stemningsladede tusmørketema er det en farverig eventyrverden sovset ind i bloom og partikeleffekter og har et helt andet fokus og pacing end det jeg søger. Det samme med Dust. Bede-X rammer det egentlig meget fint - en slags Tekken til Segas Virtua Fighter. Det er nemlig af samme grund at jeg foretrækker Virtua Fighter over Tekken. Tekken er et højt pacet sukkertrip og hvert eneste spark, slag og kast resulterer i et festfyrværkeri og partikelhav i alle regnbuens farver.
Det jeg søger er noget mere afdæmpet. Det eneste jeg selv er faldet over indtil videre, som lader til at ramme det jeg søger, er The Swapper. Og Axiom Verge - uanfægtet at sidstnævnte nærmest er en skamkopiering af Metroid.

Castle In The Darkness kendte jeg ikke. Det ligner rigtignok Shovel Knight, men det er jo nok fordi de begge har valgt at læne sig op ad NES-paletten. Jeg vil under alle omstændigheder prøve at give det et skud.
SumezSumezSkrevet 07/12-15 09:05, rettet 07/12-15 09:05 
Der er rigtig mange indie-Metroidvania spil der blander sig med "precision platformer" genren, og som Odin siger er Super Meat Boy måske ikke den mest stereotypiske repræsentant for den genre, selvom det bestemt er et godt spil i genren.
Det fungerer godt i forbindelse med at vedholde interessant backtracking, og få mere ud af de ekstra evner man kan unlocke undervejs, så de ikke bare fungerer som en alternativ "nøgle". Ekstra kreativt bliver det hvis spillene samtidig åbner kreativt for nye veje når man bliver sendt tilbage til områder man allerede har været i, eller skal tage en platformsudfordring i "omvendt retning". Castle In The Darkness er helt klart et superfedt spil, som jeg vil anbefale til alle, og udover godt level design og gameplay, er det også propfyldt med smagfulde referencer og hyldester til flere årtiers spilhistorie.

Et andet spil der blander precision platformeren virkelig godt med Metroidvania, som jeg også har talt positivt om før, er freeware spillet An Untitled Story, fra en af folkene bag RunMan. Det kan findes her: http://www.mattmakesgames.com/

Jeg synes faktisk også at Yahtzee's "Poacher" har nogle rigtig gode elementer af precision platformeren, der gør det værd at spille.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 07/12-15 09:17 
Super Meat Boy og Shovel Knight blev kun nævnt for at forklare det øvrige gameplay i "Castle in the Darkness", og disse anses bestemt ikke som værende i genren.

Med hensyn til Zelda, så er jeg også helt enig i, at spillene i denne serie er længere fra kernen, end de fleste andre spil, nævnt her i tråden. Det er Arkham spillene vel også, hvis man skal forsøge at afgrænse det.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 07/12-15 09:34, rettet 07/12-15 09:34 
Nu skal man jo ikke glemme at Metroid(vania)-genren som udgangspunkt er direkte inspireret af det første Zelda-spil. Metroid er jo "bare" Zelda som platformer. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
182 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig