X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Old school i new school


Svar
jaesjaesSkrevet 09/06-09 14:37, rettet 09/06-09 14:40 
Når jeg sidder og ser film fra actionspil som Just Cause 2, og mange andre nyere spil, er det som om, der mangler et eller andet. Jeg får følelsen af, at det vil være kanon sjovt i et par timer, hvorefter det vel føles som en stribe gentagelser.

Det er nok først og fremmest open-world-princippet, der ikke tiltaler mig så meget. Både interativitet og dramaturgi har godt af struktur og en vis form for linearitet. Ikke at komplet lineære spil er meget bedre, det optimale er nok noget midt i mellem.

Men det var et lille sidespor, egentlig vil jeg primært høre om, hvilke 3D-actionspil i denne generation, I synes giver den bedste old school-oplevelse? Altså nogle af de gamle dyder fra 2D-spil omsat til 3D-spil.

Mine hurtige bud må være:
Stranglehold
Gears of War 2

Men vi kan da godt for sjov nævne nogle generelle favoritter:
Maximo Vs. Army of Sin
Red Dead Revolver
Onimusha: Dawn of Dreams
Lylat Wars
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 09/06-09 14:48, rettet 09/06-09 14:49 
jaes>
Det er nok først og fremmest open-world-princippet, der ikke tiltaler mig så meget.

Siger én, der for tiden spiller GTAIV? ;)

Det er reelt skræmmende, at jeg på stående fod ikke kan angive emnerelevante titler her. Lad mig evt. vende tilbage senere...*meep meep*. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 09/06-09 14:52, rettet 09/06-09 14:55 
...lige en hurtig:

Devil May Cry 4

Hvis det tæller (har ikke spillet det endnu). Det første spil tæller i hvert fald fuldt ud, selvom det tilhører en anden generation. Jeg har dårligt rørt 2 og 3, der slet ikke lever op til det første, IMO.

EDIT: Rettet til Devil May Cry 4 - mente ikke 3.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 09/06-09 14:58 
Super Mario Galaxy
Lost Odyssey
Dead Rising
Street Fighter IV
Prince of Persia


Med det sagt, kunne jeg godt tænke en mere præcis beskrivelse af hvad det er du savner. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 09/06-09 15:22, rettet 09/06-09 15:29 
Behøver man nu at forklare old school-dyderne! :)

Men som nævnt struktur og mere linearitet. Dertil progression og at man kan bruge omgivelserne til noget. I side-scrollers er banerne fx [EDIT: ofte] tæt integreret med gameplayet. I mange nyere spil er omgivelserne bare kulisser. Dog er den nye tendens med klatren og hoppen rundt på bygningerne selvfølgelig et skridt i den rigtige retning. Dog ser det lidt for ofte ud til at være gimmicks.

Just Cause 2 ser i øvrigt en lille smule old school ud, og ganske underholdende. Vi må se hvor det ender.

Ang. GTAIV. Jeg spiller det ikke længere, men syntes det skulle have chancen oven på al rosen. Kunne også godt lide III. Men efter 10 timer med IV'eren er jeg ikke overbevist.

EDIT: Sumez, Lost Odyssey og Street Fighter IV hører ikke helt hjemme her ;)
HeroldHeroldSkrevet 09/06-09 15:33 
Du glemmer trial & error, jaes :P
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 09/06-09 15:58 
Hehe :)

Men for at skære ud i pap, det er bare som alternativ, jeg er bestemt ikke stivnakket nostalgiker. Der er fordele ved både nye og gamle spil. Lige open-world synes jeg dog sjældent fungerer optimalt. Oblivion er nok det bedste bud IMO.
heheheheSkrevet 09/06-09 17:33 
for mig er metal gear solid nok det bedste bud
jaesjaesSkrevet 10/06-09 02:30 
Jeg ser mere MGS som action-stealth eller action-adventure, men ja, ellers fint bud.

Noget jeg i øvrigt også savner lidt fra ældre actionspil er charmen og glimtet i øjet. For mange nyere actionspil tager sig selv lidt for alvorligt. I hvert fald får man det indtryk i filmklippene, jeg har ikke spillet voldsomt mange actionspil til de nye konsoller.

Glæder mig til Mini Ninjas, det ser ud til at blive guf :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig