X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjælp - Surround Hovedtelefoner


Svar
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 03/06-09 02:47 
Hej,!

Nu har jeg ledt og søgt på diverse forums/google efter surround hovedtelefoner, som jeg gerne vil bruge når jeg skal se film, for at få bedst mulig oplevelse.

Jeg har lige nu Højtaler, Dali Concept 6 5.1 sæt fra HifiKlubben tilsluttet min forstærker fra Sony DA50ES.

men kunne godt tænke mig at vide om man kan få ordentlige hovedtelefoner til film brug primært og måske et par spil på playstation, og om det er godt/dårligt.

Jeg har ikke det store forstand på hifi, men ville bare gerne se om det var mulig og få høretelefoner som levere rigtig dolby surround / DTS.

prisen ska holde sig under de 2-3.000
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 04/06-09 01:02, rettet 04/06-09 02:44 
Jeg har ikke fulgt surroundmarkedet inden for hovedtelefoner i et par år, men har lidt erfaring med de trådløse af slagsen, også kombineret med ledning via Dolby Headphone-dekoder. Audiophile folk fraråder jo gerne Dolby Surround-hovedtelefoner, men jeg har oplevet respons fra flere, der senere er blevet stærkt (positivt) overrasket over Dolby Headphone-teknologienhttp://www.dolby.com/consumer/technology/headphone.html]*[/LINK]" target="">*.

Jeg har haft Pioneer SE-DIR2000C i 3 år, der meget overbevisende klarer op til DTS-ES via trådløs infrarød transmission (maks. 10 meter). De gik kolde efter 1 års tid ved en gulvtur fra en skammel og har ikke virket lige siden. Pioneer Danmark vil ikke røre dem mht. reparation, da de er importeret fra Japan hos Audiocubes.com (ca. 2.400 kr. + told mv.). Den tidligere model Pioneer SE-DIR800CII findes i Danmark, men er vistnok udgået.

Jeg vil advare imod Pioneers nyeste model SE-DRS3000C 2.4 GHz. Den er fristende, men understøtter ikke ledning og er uden fjernkontrol. Ifølge folk skratter den også en del, hvis man har andre trådløse enheder i nærheden (selvom den kan skifte frekvens af netop denne årsag!).

Flere trådløse DH-dekodere understøtter ledning. Jeg kombinerer SE-DIR2000C med http://www.pioneer.dk/dk/products/42/67/226/SE-M390/specs.html]Pioneer SE-M390[/LINK]" target="">Pioneer SE-M390 (til små 260 kr. hos http://www.yesasia.com/global/pioneer-se-m390-stereo-headphones/1005103259-0-0-0-en/info.html]Yesasia[/LINK]" target="">Yesasia - ingen toldafgift, de sender via Tyskland).

Men en billigere og måske bedre løsning i dag for *god Dolby Surround* til hovedtelefoner (ikke-trådløs) er nok at finde en Dolby Headphone-adapter som fx http://alatest.dk/anmeldelser/hojttalere/jvc-su-dh1-5-1-surround-sound-headphone-processor/po3-32316145,35/]JVC SU-DH1 5.1[/LINK]" target="">JVC SU-DH1 5.1.

Følgende oversigt på DAHF er lidt forældet, men vil tro den stadig giver et fint overblik over/indblik i trådløse Dolby Surround-hovedtelefoner.

Ultimativt overblik: Trådløse Dolby Surround-hovedtelefoner
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 04/06-09 03:43 
Nu er jeg slet ikk inde i det.

men jeg har lige nu Sennheiser PC350, og vil det sige hvis jeg køber sådan en "omformer" at jeg ka få dolby ud af dem?..

Jeg troed man ku enten købe et hovedtelefon med dolby, eller hovedtelefon inkl. i pakken sådan en "forstærker" eller hva man kalder dem.?..

- hva bruger man ellers hvis man ik ska ha dolby høretelefoner.? men altså bruge dem til og se film og få den der 3d-fornemmelse.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
Zzap!Zzap!Skrevet 04/06-09 13:05 
Lad være med at købe hovedtelefoner hvor der står "surround" eller lignende uden på pakken. Det er altid komparativt elendige hovedtelefoner i forhold til et par "normale" af slagsen. Det er som regel bare fire billige små drivere, der er brugt til efterligne setuppet i et surround anlæg.
Du har kun to lydkanaler ind i hovedet, så du behøver kun to drivere.

Dét der giver retningsfornemmelse er den modulation dine øres form giver, dit hoveds form og den faseforskydning der forekommer på grund af dine øres afstand.

Den eneste rigtige måde at lave surround i et par hovedtelefoner er ved hjælp af softwarefiltre, som modulerer lyden ud fra et surround eller stereo signal.
Til det findes der flere forskellige kasser og stykker software til computere.
Jeg er ikke lige ekspert på området, men søg og spørg på diverse hovedtelefon fora.
Born to kill space
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 04/06-09 13:39 
nu ska de ikke tilsluttes en PC.?, tror vidst jeg ska ha sådan en boks åbenbart, som sender det ud i surround.


har spurgt på diverse hifi-forums, dog ikke komet svar i 2 dage. :D
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 04/06-09 14:15, rettet 04/06-09 14:18 
NuckingBigFuts>
men jeg har lige nu Sennheiser PC350, og vil det sige hvis jeg køber sådan en "omformer" at jeg ka få dolby ud af dem?..

Nemlig. Dolby Headphone-teknologi har været udviklet siden 2001 og leverer "troværdig" 5.1 surround i hovedtelefoner med to lydkanaler. Jeg ved ikke lige, om disse adaptere kan fås her i landet. Den mest udbredte over import virker til at være tidligere nævnte JVC SU-DH1 Surround Headphone Adapter (http://www.audiocubes.com/product/JVC_SU-DH1_Surround_Headphone_Adapter.html]ca. 700 kr. hos Audiocubes i Japan[/LINK]" target="">ca. 700 kr. hos Audiocubes i Japan - dog høj risiko for ekstraudgifter i form af told mv.).

Som Zzap! nævner er der også surroundhovedtelefoner med flere drivere, hvor front, bag, center og sub kan justeres. Jeg har haft to af slagsen før min oplevelse med Dolby Headphones (som jeg klart foretrækker i dag). Bluetinum fra Aldi til vistnok ca. 200 kr., men de er ikke Dolby-certificerede, og giver lidt for meget simulering og støj.

Nu er det ikke det, du leder efter, men jeg nævner dem alligevel: For *ægte Dolby Digital* i hovedtelefoner er mit bud Triton AX360. De er teknisk solide og har generelt fået fine anmeldelser rundt omkring i forbindelse med både spil og film. De er også Dolby-certificerede og dekoder Dolby Digital og Pro Logic. Surroundeffekten er helt acceptabel, hvis man kan leve med baggrundsstøjen (som der er mindre af i Dolby Headphones). Jeg har brugt AX360 til bl.a. Gears Of War, hvor de var ret effektive. Der kan gå lidt tid med at justere dem for at opnå den bedste lydkvalitet. Der medfølger en miniforstærker for tilslutning af dvd-afspiller/PC/PS2/Xbox/PS3/X360 via optisk eller coaxial lydkabel.

http://www.trittontechnologies.com/products/TRIGA600.htm

Eurogamer-anmeldelse: AX360/AXPC Headphones
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig