X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Last Guardian


Svar
BeanoBeanoSkrevet 20/05-09 04:23, rettet 20/05-09 04:23 
Det tredie Team Ico spil skulle være afsløret under titlen Project Trico (arbejdstitel?). Ikke officielt annonceret og kan være fake - men traileren ser meget troværdigt og lækkert ud IMO :)

"Team ICO’s Project Trico HD Trailer"
321 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
KTCKTCSkrevet 19/09-10 06:13, rettet 19/09-10 06:14 
Meget af det, der giver spilleglæde i Ico og SOTC, er stemningen, for ser man rent objektivt på spillene, er der jo ikke vildt meget at komme efter gameplay-mæssigt, og historierne bliver heller ikke ligefrem udmalet.
Allerede ud fra de få film og klip, som er vist indtil videre, får jeg klart en "Ico-følelse" i kroppen, og har lyst til at bruge tid sammen med "den store hund med vinger". Så er det mere eller mindre ligegyldigt, hvor dybt og velfungerende gameplayet er. Jeg ved godt det kan være svært at sætte sig ind i, men som andre har nævnt i tråden, er målgruppen for disse spil ikke mainstream, og det kan godt være svært at "sælge" idéen til folk, som bare vil have en actionbrag, underholdes og stimuleres af et varieret og storslået miljø. De skal bare fodres med noget Halo, Gears of War eller God of War...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 19/09-10 11:35 
Ja, de skal bare fodres med noget bedre gameplay, de tabere :-/

Ingen grund til hånligt at disse et frem for noget andet. Begge dele kan give en oplevelse - men ikke den samme oplevelse.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 19/09-10 11:39 
KTC>
Jeg ved godt det kan være svært at sætte sig ind i, men som andre har nævnt i tråden, er målgruppen for disse spil ikke mainstream, og det kan godt være svært at "sælge" idéen til folk, som bare vil have en actionbrag, underholdes og stimuleres af et varieret og storslået miljø. De skal bare fodres med noget Halo, Gears of War eller God of War...

Jeg kan kun være enig i det du skriver KTC
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 19/09-10 11:45 
Wehner>
Ja, de skal bare fodres med noget bedre gameplay, de tabere :-/

Ingen grund til hånligt at disse et frem for noget andet. Begge dele kan give en oplevelse - men ikke den samme oplevelse.
Tag ikke fejl, jeg elsker Halo, God of War og Gears of War. Det ene behøver jo ikke ekskludere det andet. Det er bare en helt anden oplevelse. Det er vel ikke meget anderledes end med film, hvor et stort actionbrag ikke nødvendigvis vil have samme publikum som en kærlighedsfilm. Man kan sagtens lide begge dele, men det er jo ikke en selvfølge...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 19/09-10 11:46, rettet 19/09-10 11:46 
Helt klart, afslutningen i dit indlæg lød bare meget nedladende på en måde, som i hvert fald du ikke plejer at være.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 19/09-10 11:51, rettet 19/09-10 11:57 
Hvis jeg læser mit indlæg igen, synes jeg faktisk det virker som om jeg sviner Ico og SOTC til. De kommer til at lyde meget kedelige, men det er de jo slet ikke, hvis man bliver fanget af spillets univers.

Men så lad mig skære det ud i pap, for at undgå misforståelser: Det er ikke alle, som har lyst til, eller er i stand til, at lade sig opsluge af disse spil. Actionbragene kan de fleste forholde sig til...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 19/09-10 12:00, rettet 20/09-10 21:14 
Nu har jeg ikke spillet SOTC, men jeg synes, det er forkert at snakke om svagt gameplay i Ico som sådan. Kampene kan selvfølgelig kritiseres, men resten er da ret habilt som jeg husker det - ligeså gode eller bedre puzzles end fx i Zelda.

Har heller ikke set nogen klage over kampene i SOTC, som tværtimod lyder gode, på nær måske kameraet som flere kritiserer.

For mig er Ico i hvert fald ikke "kun" stemning, udforskning og univers, det er bestemt også gameplay.

EDIT: Skrevet samtidig med KTCs nyeste indlæg - ikke at det gør den helt store forskel, men vel trods alt værd lige at nævne :)
SumezSumezSkrevet 19/09-10 19:10 
I det hele tager synes jeg ikke gameplayet i Ico eller SotC mangler noget. Det er minimalistiske spil, og sammenligner man dem andre, mere omfattende spil er det klart at de fremstår mangelfulde, og det er også derfor jeg har haft svært ved at give dem højere end "relativt gode" karakterer på P:R.

Men begge spil fungerer bare på et helt andet plan, der ikke kan måles på en en-dimensional skala. Jeg er vild med idéen om substraktivt spildesign, hvor alt der ikke er direkte relevant for spillet fjernes, og gameplayet i begge spil er uhyre centralt for den samlede oplevelse, og er præcis som det skal være. Ser man spillene som de er, er det svært at se hvordan gameplayet kan være "bedre" uden at det går udover spiloplevelsen.
Det samme gælder historien. Når KTC siger at historien ikke "blide udmalet", lyder det meget nedladende, men jeg ved at han ikke mener det sådan, for historien er der, og i begge spils tilfælde er den utroligt emotionel og gennemført, men samtidig meget åben for individuel fortolkning. I virkeligheden kan jeg ikke rigtig tænke på noget plot i nogen andre computerspil der overhovedet er tæt på at komme op på siden af Ico-spillene.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/09-10 23:13 
Sumez>
Ser man spillene som de er, er det svært at se hvordan gameplayet kan være "bedre" uden at det går udover spiloplevelsen.

For SotC's vedkommende kunne man sagtens ha' forestillet sig en bedre kontrol, kamera og AI på den elendige møgkrikke uden det havde haft negative indflydelser på resten af spillet.

Jeg synes også spillet var ret kedeligt og ensformigt efter man havde nedslagtet de første kolosser og var kommet sig over de (dengang) imponerende store fjender. Der kunne snildt være presset meget mere ind i spillet uden det havde taget skade. Jeg er helt med at på at det der solgte jer spillet var stemningen og til dels historien, men når resten er småkedeligt er det sgu svært at holde interessen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 19/09-10 23:19 
Det er da ikke kedeligt at nedlægge den ene kolos efter den anden Konsolkongen ;-) For min skyld kunne der sagtens have været 100 kolosser stadigvæk ville jeg elske spillet!
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/09-10 23:23 
Så må en eller anden hellere tage det med til træffet så jeg kan få set lyset... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/09-10 23:39, rettet 19/09-10 23:41 
Konsolkongen>
Sumez>
Ser man spillene som de er, er det svært at se hvordan gameplayet kan være "bedre" uden at det går udover spiloplevelsen.

For SotC's vedkommende kunne man sagtens ha' forestillet sig en bedre kontrol, kamera og AI på den elendige møgkrikke uden det havde haft negative indflydelser på resten af spillet.

Av for den.

Jeg kunne ikke være mere uenig. Det er muligt at du helst så at disse ting var anderledes, men uden dem ville spillet på ingen måder være det samme. Især hestens AI er nærmest altafgørende for spillets oplevelse. Hesten i SotC er et enestående og nærmest spilhistorisk asset som virkelig rykkede grænser. Det faktum at hesten ikke bare er en "vehicle" a la en motorcykel med ben, men i stedet lever sit eget liv og reagerer selvstændigt på dine kommandoer, i stedet for blot at være direkte responsiv i forhold til styringen er med til at gøre den utroligt levende. Den lever sit helt eget liv, og reagerer på både kolosserne og områderne man er i, og det gør virkelig at man lærer "møgkrikkens" personlighed at kende i løbet af spillet, hvilket kommer til at blive meget vigtigt senere i spillet, men det vil jeg ikke spoile.

Og kameraet kan jeg heller ikke forstå at der er flere der har klaget over, for jeg har ikke haft et problem med det noget sted i spillet, tværtimod er det et virkelig cinematisk effektfuldt kamera som gør utroligt meget for spiloplevelsen, og modsat dig mener jeg faktisk at det også gameplaymæssigt fungerer utroligt godt, da det altid viser præcis hvad man har brug for at se. Jeg synes anmeldelsen/beskrivelsen af spillet på HG101 gør virkelig godt rede for netop dette. Så heller ikke det ville jeg have på nogen anden måde.

Så jo, at ændre de ting ville bestemt have en negativ indflydelse på resten af spillet, Ico-holdet ved hvad de gør, og langt henad vejen tror jeg de har tænkt meget videre end de fleste lige indser på baggrund af den ofte minimalistiske opbygning af spillene.


Så hvis du vil have direkte 1-til-1 kontrol over din figur og selv styre dit kamera osv. er det et andet spil du leder efter, og ikke en fejl hos SotC. Det spil er sit helt eget, og det ville aldrig klæde det at presse andet ned over hovedet på det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 20/09-10 00:29 
Kan du ikke sende en besked med hvor det er møgkrikkens personlighed bliver vigtig? (Jeg har gennemført spillet)

Jeg husker SoTC som en meget stor oplevelse, men jeg hadede hvert minut af gameplayet. Jeg ville så meget hellere se det blive spillet end selv at skulle styre.
Jeg lærte nok bare aldrig hestens personlighed at kende, men det havde hverken gavnet eller forværret mit forhold til oplevelsen.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/09-10 00:43 
Sumez>
Det faktum at hesten ikke bare er en "vehicle" a la en motorcykel med ben, men i stedet lever sit eget liv og reagerer selvstændigt på dine kommandoer, i stedet for blot at være direkte responsiv i forhold til styringen er med til at gøre den utroligt levende. Den lever sit helt eget liv, og reagerer på både kolosserne og områderne man er i, og det gør virkelig at man lærer "møgkrikkens" personlighed at kende i løbet af spillet, hvilket kommer til at blive meget vigtigt senere i spillet, men det vil jeg ikke spoile.

Underligt at mine kritikpunkter omkring hesten kan vendes 180 og gøres til noget ganske fantastisk. Når du står uden for templet og hesten er mindre end 100m fra dig og den ikke kommer når du kalder, men i stedet står og roterer rundt om sig selv så er der noget galt. Du kan kalde det verdens bedste AI og selvstændighed, jeg kalder det broken :)

Hvad der senere sker med hesten som er så vigtigt ved jeg ikke. Man kan håbe den pludselig fatter lidt, men ud fra de oplevelser jeg havde med den håber jeg der sker noget meget grimt ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 02:29, rettet 20/09-10 02:34 
I alle andre spil ville folk kritisere styringen for det, den er, men at være et "kunstspil" kan åbenbart retfærdiggøre hvad som helst. Der skal åbenbart skelnes mellem designfejl og bevidste valg, uanset om det gør spillet unødvendigt besværligt at spille.

Kald mig gammeldags, men når man slås mere med styringen end med spillets fjender, er der altså noget galt med spillet, uanset om designeren ville sige et eller andet dybsindigt med det eller ej. At fortælle noget om spillets univers gennem hestens opførsel er én ting, men det bliver noget andet, når spilleren skal ud og ride på den.

Det ville svare lidt til, hvis hovedpersonen havde en bil der kørte langsomt, larmede meget og slingrede. Man kan så selv prøve at retfærdiggøre det ved at sige, at hovedpersonen har haft bilen i lang tid, at han selv har repareret den, når den var i stykker, og at bilen derfor har meget stor affektionsværdi for ham, men når alt kommer til alt, er det stadig en dårlig bil. Med andre ord ville den komme lidt i vejen for gameplayet.

Det skal lige sige, at jeg ikke selv synes, at hesten havde nogen altødelæggende effekt på gameplayet, for den red jo fint nok, men det at stige op på den og dreje skarpt fungerede altså ikke helt glat.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
SumezSumezSkrevet 20/09-10 09:09, rettet 20/09-10 09:10 
Konsolkongen>
Når du står uden for templet og hesten er mindre end 100m fra dig og den ikke kommer når du kalder, men i stedet står og roterer rundt om sig selv så er der noget galt. Du kan kalde det verdens bedste AI og selvstændighed, jeg kalder det broken :)

Det har jeg da godt nok heller aldrig set eller hørt om. Jeg har aldrig haft problemer med hestens AI.

Jonassoe>
I alle andre spil ville folk kritisere styringen for det, den er, men at være et "kunstspil" kan åbenbart retfærdiggøre hvad som helst. Der skal åbenbart skelnes mellem designfejl og bevidste valg, uanset om det gør spillet unødvendigt besværligt at spille.

Nonsens, jeg har ikke brugt ordet "kunstspil" på noget tidspunkt. Jeg synes Ico er et spil der virkelig berører grænserne for hvad der kan betragtes som kunst, men SotC er alt for udpenslet til at jeg kan se det som et kunstværk.
Men det ændrer ikke på at det, for igen at citere HG101, er meget mere end summen af dets delelementer - Det er ikke bare et smukt spil med fantastisk musik og middelmådigt gameplay, det kan ikke måles med en simpel sammenligning med andre spil, det er sin egen oplevelse, og alle delene samarbejder om denne.
Og selvfølgelig skal der da skelnes mellem fejl og bevidste valg, det er jo hele essensen! Det retfærddiggør ikke noget der gør spillet unødvendigt besværligt, men det er der jo heller ikke noget der gør, i SotC's tilfælde. Det næste er vel at I kritiserer kortet for ikke at gengive tærranet nøjagtigt i forhold til hovedpersonens placering??

Jonassoe>
Kald mig gammeldags, men når man slås mere med styringen end med spillets fjender, er der altså noget galt med spillet, uanset om designeren ville sige et eller andet dybsindigt med det eller ej. At fortælle noget om spillets univers gennem hestens opførsel er én ting, men det bliver noget andet, når spilleren skal ud og ride på den.

Det ville svare lidt til, hvis hovedpersonen havde en bil der kørte langsomt, larmede meget og slingrede. Man kan så selv prøve at retfærdiggøre det ved at sige, at hovedpersonen har haft bilen i lang tid, at han selv har repareret den, når den var i stykker, og at bilen derfor har meget stor affektionsværdi for ham, men når alt kommer til alt, er det stadig en dårlig bil. Med andre ord ville den komme lidt i vejen for gameplayet.

Nu virker det altså som om du bevidst vælger at misforstå alt hvad jeg skrev omkring hesten i SotC - jeg synes ellers jeg skrev det meget klart, men det du skriver der har jo INTET at gøre med min udlægning. For det første er der ingen problemer med styringen af spillet, jeg forstår ikke hvordan du kan påstå at du slås mere med styringen end spillets fjender (og hvis "fjender" er alt du ser det som, er der jo også en ret betydelig del af spillet, du har overset :P), og jeg har på intet tidspunkt brugt nogen søforklaringer som undskyldninger for dårligt spildesign. Faktum er at udviklerholdet har brugt uanede mængder af tid for at skabe ethelt fantastisk spilelement i form af hesten i SotC, det kan aldrig nogensinde sidestilles med "en gammel bil der kører dårligt".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 20/09-10 09:16, rettet 20/09-10 10:21 
Jonassoe>
Det skal lige sige, at jeg ikke selv synes, at hesten havde nogen altødelæggende effekt på gameplayet, for den red jo fint nok, men det at stige op på den og dreje skarpt fungerede altså ikke helt glat.

Har du nogensinde prøvet at ride på en hest? Ikke at jeg selv har, men jeg ved dog at du kan ikke bare lave en håndbremsevending på sådan et dyr. Nu lyder det jo igen som den der "søforklaring", men jeg synes at så længe man er indforstået med hvordan man bruger hesten, er der absolut ingen problemer med at ride rundt i landskabet - du forventer ikke at kunne galopere langs en smal klippeafsats eller lave en øjeblikkelig 180gradervending på en smal bro, men til gengæld er den fantastisk til at tage dig fra punkt A til punkt B med stor hast, kommer altid når man kalder, og er i stand til selv at styre gennem terrænnet uden man selv skal hive i tøjlerne! Ganske som et rigtigt væsen.
Hvis man forventer at den bevæger sig på andre måder, er det sgu udelukkende fordi man har for store forventninger om at SotC er som andre spil som det ikke er.

Du kan jo heller ikke klage over at du hele tiden kører ud i rabatten i PGR fordi bilen ikke bare drejer direkte til siden i svingene uden man gasser ned og bruger bremserne rigtigt.

Er dog enig i at knappen for at stige op på hesten godt kunne være noget mere responsiv! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 20/09-10 09:38, rettet 20/09-10 09:50 
Jeg troede ellers jeg var alene herinde i det store SOTC-heste-forsvar :) Jeg er fuldstændig enig med Sumez. Jeg hader når andre bruger "du har misforstået spillet" som ubegrundet modargument mod alting, men i netop dette tilfælde gør jeg det så selv alligevel. At sammenligne hesten i SOTC med en bil er udtryk for, at man slet ikke har spillet på spillets præmisser. Hesten er jo ikke et transportmiddel, men ens selvstændige partner, og bidrager dermed langt mere til oplevelsen og ultimativt historien. Hvilket jo er samme koncept som i Ico, hvor det så bare er et menneske i stedet for en hest. Og for at blive i emnet så giver traileren jo fint udtryk for, at Last Guardian byder på noget af det samme partnerskab, for tredje spil i træk - nu med en "drage". Når man skal ud og flyve på den, så styrer den nok heller ikke som hvis man sad i cockpittet på en F-16...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 20/09-10 09:50, rettet 20/09-10 09:59 
Sumez>
Jeg kunne ikke være mere uenig. Det er muligt at du helst så at disse ting var anderledes, men uden dem ville spillet på ingen måder være det samme. Især hestens AI er nærmest altafgørende for spillets oplevelse. Hesten i SotC er et enestående og nærmest spilhistorisk asset som virkelig rykkede grænser. Det faktum at hesten ikke bare er en "vehicle" a la en motorcykel med ben, men i stedet lever sit eget liv og reagerer selvstændigt på dine kommandoer, i stedet for blot at være direkte responsiv i forhold til styringen er med til at gøre den utroligt levende. Den lever sit helt eget liv, og reagerer på både kolosserne og områderne man er i, og det gør virkelig at man lærer "møgkrikkens" personlighed at kende i løbet af spillet, hvilket kommer til at blive meget vigtigt senere i spillet, men det vil jeg ikke spoile.

Det er faktisk rigtigt hvad manden skriver! Aldrig har jeg prøvet et spil hvor man virkelig føler at man har at gøre med en rigtig hest. Jeg havde aldrig rigtig problemer med min hest og den gjorde aldrig nogle dumme eller "Broken" ting ;-) Det man skal vide om hestens gameplay som også Sumez er inde på, er at man simpelthen bliver nødt til at finde ud af hvordan hesten nemmest kan styres og hvordan man skal få den til at makke ret i de store slag, og det er jeg fuldstændig sikker på er et bevidst valg fra spildesignernes side. Hvilket jeg synes er fuldstændig genialt! Hvis det ikke er gået op for folk endnu kan jeg fortælle at hesten jo har enorm indflydelse på hele spillet som sådan. Jeg mener det handler jo utrolig meget om den hest hele tiden! Det er jo næsten spillets kerne. Måske folk bare ikke kan lide heste?

Jeg har også MEGET svært ved at forstå hvorfor folk ikke kan lide spillet og synes det er direkte usselt (Ja jeg har godt hørt jeres deadendpodcast drenge :D)

Jeres kritik punkter af spillet er så underligt når man selv har siddet og måbet over det den gang det kom frem. Men måske er jeg fra Mars og i fra Saturn eller noget i den retning ;-)

Spillet er for mig noget jeg ALDRIG vil glemme at have spillet. Smukt og kunstnerisk atmosfære med et fortryllende soundtrack og godt gameplay jeg ikke har set magen til før i noget som helst spil (jeg har ikke prøvet Ico endnu). Det er så fedt at der er folk som tør lave den slags spil.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 20/09-10 10:23, rettet 20/09-10 10:26 
neros>
Måske folk bare ikke kan lide heste?

Det er lidt sjovt, for jeg kan nemlig normalt ikke fordrage heste, men lige netop SotC er nok det der har været tættest på at omvende mig, på trods af at der "blot" er tale om en virtuel hest. :P

Iøvrigt sjov og rørende blog omkring bl.a. hesten i spillet, skrevet af en pige der er vokset op på en gård omkring heste, og ligeledes er helt betaget af SotC. Hun skriver lidt "råt" meget af vejen, men hun formår at formidle hendes tanker godt, og i kraft af mine egne minder sammen med spillet, var det seriøst lige før jeg fældede en tåre til sidst i teksten. :)

http://teamicogamers.blogspot.com/2010/06/i-adore-team-ico-by-hillary-neal.html

Dog en advarsel om at teksten er fuld af spoilers, og ikke bør læses før man har gennemført spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 10:37 
Jeg siger ikke, at hesten fungerer dårligt i SotC. Jeg siger bare, at hvis man oplever problemer med styringen af hesten i spillet, er det da et gyldigt kritikpunkt, der ikke bare kan slås væk med "sådan opfører en rigtig hest sig".
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
SumezSumezSkrevet 20/09-10 10:41, rettet 20/09-10 10:41 
Det kommer helt an på hvad man definerer som "problemer", og i og med at jeg og mange andre ingen problemer havde, må de omtalte problemer vel siges at være rimelig subjektive.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 10:46 
Det nægter jeg ikke, men det kan sådan set siges om alle spil. Folk har altid forskellige oplevelser af, hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer dårligt.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
RJKRJKSkrevet 20/09-10 11:04, rettet 20/09-10 11:05 
Sumez>
hun formår at formidle hendes tanker godt, og i kraft af mine egne minder sammen med spillet, var det seriøst lige før jeg fældede en tåre til sidst i teksten. :)

Jeg havde det næsten som om jeg lige havde spillet det igen, da jeg læste den :) Selvom det snart er fem år siden, så sidder det så dybt i mig, som jeg kun tror Silent Hill 2 ellers har formået, og et sted undrer jeg mig over at jeg ikke svingede min vurdering op på 10/10, fordi det gør så meget andet jeg beundrer det for (modsat SH2) - måske i PS3-versionen hvis den er fri for tekniske problemer, og stadig formår at gøre samme indtryk.

Men når vi så er der, og uden at det skal gå helt i SOTC-mode, hvad får så dig til at give en 7/10 vurdering, Sumez, når du ellers virker til at have fået samme oplevelse? Jeg forstår at man fint kan pege på spillets mangler, hvis man vil se på det som rent gameplay, men når man har ladet sig opsluge og overgive, så er der vel ikke ret mange spiloplevelser der er af nær samme styrke?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 20/09-10 11:23 
Nej jeg blev også nærmest helt overrasket da jeg så at jeg kun havde givet det 7 dengang, måske lidt det samme du oplevede da du så at du kun havde givet det 9 :P

Men jeg tror det bunder i flere ting - for det første er vurderingssektionen jo et værktøj til at sammenligne spil, og selvom man normalt tager forbehold for at mange titler er svære, eller ligefrem umulige, at sammenligne direkte, vil jeg alligevel erkende at der, som jeg også har nævnt tidligere her i tråden, at spillet objektivt set har mange "mangler" i forhold til de spil jeg typisk giver højere karakterer.
Selvom jeg ikke mener at styringen er direkte broken, er spillet heller ikke på noget tidspunkt super-sjovt- at spille, sammenlignet med en titel som Mario Galaxy, og mangler helt den tilfredsstillende udfordring fra et spil som Demon's Souls. Og der er også steder hvor spillet er lidt uretfærdigt frustrerende, eller måske bare en anelse kedeligt på gameplayfronten.
Så selvom jeg ikke bryder mig om det, er man nødt til at tage højde for disse faktorer når man sammenligner det med de spil jeg ellers giver høje karakterer.

Som jeg vist også har nævnt i et indlæg i denne tråd, er spillet dog meget mere end summen af dets delelementer, men det er bare ikke noget man kan måle på en simpel en-dimensional skala som P:R's vurderingsskala er. Jeg mener også at Braid er et helt fantastisk unikt spil som alle bør spille, men det er simpelthen ikke omfattende nok til at jeg kan give det mere end et 7-tal hvis man skal forholde sig så objektiv som muligt!


En helt anden faktor er dog at jeg tror SotC-oplevelsen er noget der vokser med tiden, og når jeg ser tilbage på spillet, nyder screenshots, hører soundtracket og læser tekster som den jeg før linkede, får jeg en helt særlig varm følelse, der slet ikke kan sammenlignes med nogen andre spil, og pludselig virker alt hvad man har spillet siden SotC nærmest ligegyldigt, og man ønsker at udgivelsen af TLG lå nærmere.
Men min score til SotC er skrevet umiddelbart efter jeg gennemførte spillet, og jeg er ikke sikker på at oplevelsen nå helt ind til mig på det givne tidspunkt, især fordi jeg mener at det følelsesmæssige ikke er helt så gennemført som det er i Ico, men når jeg ser tilbage på det, burde det egentlig nok få en noget højere vurdering, og det er f.eks. ikke fair at jeg vurderer et (ellers også velgjort!) spil som Limbo ligeså "højt" som SotC.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 20/09-10 11:56, rettet 20/09-10 11:59 
Jeg er nu rimeligt bevidst om at jeg kun har givet ét 10-tal :) men når jeg efterrationaliserer nu, så skulle det andet være til SOTC, hvis det skulle være. Men jeg kan godt høre at du også skal op på mindst 8/10 ;)

Jeg er enig med dig i at SOTC trandencerer en normal spil-karakterskala, men det siger vel mere om spil generelt end Team Ico. At der er så få spiloplevelser af denne type, at vi ikke kan/vil sidestille de kvaliteter med fx spilleglæden i Super Mario Galaxy. Eller, det gør jeg jo så alligevel :) Jeg er ligeglad med delelementerne, men ser alene på den helhedsoplevelse spillet har givet mig.

Og så er jeg ekstra glad for, at det, som du også siger, er noget der ligger og vokser. En effekt der kendetegner en del af mine favoritfilm, men som sjældent sker for spil.

Jeg forstår godt hvor du står, men synes bare det er det forkerte sted :) Men det er jo noget man kan genoverveje løbende, som spilmediet udvikler sig. Jeg har faktisk tænkt på det en del over de sidste uger, hvor jeg har spillet Symphony Of The Night for fjerde gang, tror jeg. Selvom jeg stadig ikke deler din 10/10 vurdering af dét spil, så _forstår_ jeg det godt. Jeg håber at vi i fremtiden i endnu højere grad kan prise spil, der har en sådan holdbarhed og dybde, at de rækker langt udover den umiddelbare oplevelse af et nyt spil, der "bare" spiller perfekt på tidens tendenser.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/09-10 12:17, rettet 20/09-10 12:18 
At hesten opfører sig 'realistisk' er et latterligt forsvar taget i betragtning af at vi har med et spil at gøre hvor man skal kravle rundt på kolosser. Nu er det jo ikke et bilspil vi har med at gøre hvor realismen bør være i højsædet, men et adventure spil hvor det er totalt overflødigt.

Man kan ikke sige det er ringe kontrol pga det er selvfølgelig er designet sådan, men man kan diskutere om det ikke er et ringe/unødvendigt designvalg fra udviklernes side.

Det er fint nok at forsøge at gøre visse aspekter i spil realistiske, men ikke hvis det blot bliver til irritation for spilleren.

SotC er desuden langt fra et enestående tilfælde med hvor designernes forsøg på at gøre visse aspekter realistiske bare bliver til et irritations moment(er) i stedet.
SumezSumezSkrevet 20/09-10 12:28, rettet 20/09-10 12:29 
Ved ikke hvor langt du har læst i tråden før du postede det indlæg, men jeg føler virkelig at jeg gentager mig selv med nedenstående svar.

Azzkikr>
At hesten opfører sig 'realistisk' er et latterligt forsvar taget i betragtning af at vi har med et spil at gøre hvor man skal kravle rundt på kolosser. Nu er det jo ikke et bilspil vi har med at gøre hvor realismen bør være i højsædet, men et adventure spil hvor det er totalt overflødigt.

Var der tale om God of War eller Zelda havde du haft ret, men det er der ikke, der er tale om en helt anden type spil. Iøvrigt mener jeg ikke at realisme er vigtigt i et bilspil, men at styringen som jeg nævner den er en central del af spillet, og med til potentielt at gøre spillet godt. Der findes masser af racingspil der nærmest undgår alt hvad der hedder realisme.
Og fint nok hvis SotC ikke tiltaler dig, og du derfor (undskyld formuleringen, det er ikke meningen at det skal virke nedsættende) ikke "forstår" spillet. - Men de nævnte ændringer ville ikke ændre på dette for dig, det ville ikke få dig til at synes SotC var et fantastisk spil som vi andre gør, men det ville gøre spillet værre i vores andres øjne.

Man kan ikke sige det er ringe kontrol pga det er selvfølgelig er designet sådan, men man kan diskutere om det ikke er et ringe/unødvendigt designvalg fra udviklernes side.
Og det virker som om du fuldstændig ignorerer mine argumenter for hvorfor det er et direkte nødvendigt designvalg fra deres side, og blandt de vigtigste elementer i spillet.

Det er fint nok at forsøge at gøre visse aspekter i spil realistiske, men ikke hvis det blot bliver til irritation for spilleren.

Og det mener jeg jo så netop heller ikke at det gør.


SotC er desuden langt fra et enestående tilfælde med hvor designernes forsøg på at gøre visse aspekter realistiske bare bliver til et irritations moment(er) i stedet.
Nej, dem kan jeg tænke på rigtig mange eksempler på (for eksempel er der utallige spil, der aldrig burde have haft "fall damage"), men SotC er ikke et af dem. Hvis det er din konklusion efter min udlægning, har du enten valgt at ignorere eller misforstå den.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 12:51, rettet 20/09-10 13:42 
Mener du at SotC på den måde har "helle", fordi det prøver at fortælle en historie igennem gameplayet og ikke igennem cinematics?

Med hensyn til det med at dreje skarpt, så mener jeg ikke mens man rider hurtigt. Det er faktisk mere, når man står stille. Hvis man f.eks. er kommet til at ride ind i et hjørne, tager det en krig at få hesten ud igen. Enten er det dårlig styring, eller også forsøger Ueda bare at sige, at Agro er en ret dum hest.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 20/09-10 12:51 
RJK>
...Jeg er ligeglad med delelementerne, men ser alene på den helhedsoplevelse spillet har givet mig.

Og så er jeg ekstra glad for, at det, som du også siger, er noget der ligger og vokser. En effekt der kendetegner en del af mine favoritfilm, men som sjældent sker for spil.

Det der fik mig helt op af stolen var hvordan SoTC fortalte en historie og formidlede en oplevelse på spilmediets præmisser. Der er ganske få mellemsekvenser og alligevel føler, fornemmer og ser man udviklingen gennem hele spillet uden at blive revet ud af oplevelsen.

Gameplayet bliver jeg aldrig nogensinde helt overbevist om, men hvis man netop ser bort fra delelementerne, og skal vurdere helhedsoplevelsen er SoTC fantastisk. Og det står stærkere og stærkere jo længere det kommer på afstand.

Hvis jeg nogensinde skulle bruge et eksempel på hvor spilmediet gør noget som hverken en bog eller film kan fortællemæssigt ville jeg bruge SoTC.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/09-10 13:31, rettet 20/09-10 13:31 
Sumez>
Var der tale om God of War eller Zelda havde du haft ret, men det er der ikke, der er tale om en helt anden type spil.

Det er da totalt irrelevant om det er en anden type spil, realisme er stadig ikke et væsentligt element i spillet og derfor er det komplet overflødigt.

Det er fint nok at du mener det er fedt at det er lavet så det virker som om at hesten har sin egen vilje og at du mener det relevant for spillet. Det er den samme gamle diskussion om dårlig kontrol kontra bevist spildesign. Men du må vel accepterer at ikke alle deler din holdning og at nogle synes det er overflødigt med realistisk heste-kontrol i et spil der ikke er realistisk.

Sumez>Og fint nok hvis SotC ikke tiltaler dig, og du derfor (undskyld formuleringen, det er ikke meningen at det skal virke nedsættende) ikke "forstår" spillet. - Men de nævnte ændringer ville ikke ændre på dette for dig, det ville ikke få dig til at synes SotC var et fantastisk spil som vi andre gør, men det ville gøre spillet værre i vores andres øjne.

Underlig kommentar? Hvor har jeg skrevet noget om hvor vidt Sotc tiltaler mig eller ej? Jeg tror du tager min post en smule for personligt. Min post gik udelukkende på at jeg mener at det er overflødigt at hesten opfører sig realistisk og er et dårligt designvalg fordi det bliver til et irritations moment at styre kræet (for nogen, jeg er udmærket godt klar over du mener det er genialt).

Og hvorfor ville jeg/andre ikke synes spillet var bedre hvis hesten havde en nem og ligetil styring? Når folk direkte nævner det som irritations momenter samtidigt med at de også skriver at de synes spillet er godt, så ville ændringen jo nok, for dem, gøre spillet endnu bedre. Det er da utroligt som du gør dig klog på hvad andre synes/ville synes :P

Nej, dem kan jeg tænke på rigtig mange eksempler på (for eksempel er der utallige spil, der aldrig burde have haft "fall damage"), men SotC er ikke et af dem. Hvis det er din konklusion efter min udlægning, har du enten valgt at ignorere eller misforstå den.

Konklusion på hvad? Jeg sagde blot min mening om jeg synes at mange spil har unødvendig 'realisme', men det er jo altid individuelt om man finder det unødvendigt, som tilfældet her med hesten jo er et klart bevis på.
SumezSumezSkrevet 20/09-10 13:41, rettet 20/09-10 13:47 
Azzkikr>
Det er da totalt irrelevant om det er en anden type spil, realisme er stadig ikke et væsentligt element i spillet og derfor er det komplet overflødigt.

Realisme er et sindssygt væsentligt element i spillet, har du overhovedet læst hvad jeg skriver?

For et andet eksempel på ralisme i spillet, prøv at læse Runes første post omkring spillet i den oprindelige SotC-tråd her på forummet, hvor han beskriver hvordan han faktisk kunne mærke hans højdeskræk under spillet. Uanset om spillet fungerer i en fantasiverden eller ej, er netop realismen og den overbevisende verden er utroligt grundlæggende ting i SotC, og det ville SLET SLET ikke være det samme spil uden den.


Det er muligt at ikke alle mener at denne realisme er vigtigt for spillet, og alle skal have ret til deres egen holdning, og den vil jeg gerne respektere. Men alle andre der som jeg elsker spillet, fremhæver altid de samme elementer som de primære grunde til at spillet er så fantastisk som det er, så det ville da være hul i hovedet at fjerne det, så de folk, der alligevel ikke bryder sig særligt om spillet, får deres "vilje".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 20/09-10 15:41 
Kristensen>
hvis man netop ser bort fra delelementerne, og skal vurdere helhedsoplevelsen er SoTC fantastisk. Og det står stærkere og stærkere jo længere det kommer på afstand.

Jamen det skal man da :) At sidde og kigge på delelementer og lægge sammen og trække fra, er vel bare noget man kan forfalde til, hvis man ikke er i stand til at vurdere helhedsoplevelsen. Som når man som anmelder bliver sat til at anmelde et motocross-spil ;) Jeg kan ikke se at man kan byde et værk som SOTC værdighed, hvis man ikke netop bedømmer det på dets helhed.

I det hele taget er den der (grafik+gameplay+længde)/pris-formel der typisk præger spilanmeldelser et arkaisk sygdomstegn, der aldrig nogensinde vil omfavne spilmediets potentiale. Men som jeg skrev lidt tidligere, er det forhåbentligt noget vi kommer udover med tiden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 16:21, rettet 20/09-10 16:23 
RJK>
I det hele taget er den der (grafik+gameplay+længde)/pris-formel der typisk præger spilanmeldelser et arkaisk sygdomstegn, der aldrig nogensinde vil omfavne spilmediets potentiale. Men som jeg skrev lidt tidligere, er det forhåbentligt noget vi kommer udover med tiden.

Sygdomstegn ligefrem? Det er vel op til den enkelte at vurdere, hvor meget man får ud af at spille et spil. Jeg synes attituden i denne tråd er lidt hen ad, at hvis man ikke bryder sig om SotC, så tager man enten fejl, eller også "forstår" man bare ikke spillet.

Personligt spiller jeg selv videospil for at få noget, som filmmediet ikke kan levere. Her taler jeg ikke om en rørende historie eller underliggende temaer, men om en god gameplay-oplevelse, og hvis delelementerne ikke gør det godt nok, har gameplay-oplevelsen det med at falde sammen.

(Nu snakker jeg helt generelt, for jeg kunne meget godt lide SotC, men åbenbart af andre grunde end mange andre).
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
RJKRJKSkrevet 20/09-10 17:19, rettet 20/09-10 17:24 
Et arkaisk sygdomstegn ligefrem. Der dikterer at spil skal være på en helt bestemt måde, bestående af nogle specifikke (heraf mindst tre af de fire ret ligegyldige) elementer, der hver for sig skal være gode for at spillet kan kaldes godt. Det gav måske lidt mening engang, hvor det var begrænset hvor forskellige spil kunne være af tekniske årsager, men i dag er det en stor hæmsko, som vi er nødt til at træde ud af for at anerkende mediet i bredere omfang.

Består filmanmeldelser eller vurderinger af films kvaliteter måske af en sum af hvor flotte effekterne er, hvor overraskende handlingen er, hvor lang filmen er og hvad biografbilletten koster? For slet ikke at snakke om andre medier som litteratur eller musik? Det ville jo være aldeles latterligt at vurdere de medier udfra den tankegang. Og det samme er naturligvis tilfældet for spil - det tager bare tid at komme til den forståelse.

Jeg - som i øvrigt brugte en del af de tidlige 90'ere på at sige at gameplayet var det eneste afgørende, da fmv-spillene tordnede frem og forblændede mange - har intet problem med at sige, at et spil teoretisk sagtens kan være godt, selvom gameplayet ikke er det*, og et spil med godt gameplay kan også godt være fuldstændig ligegyldigt. Gameplayet er ikke spillet. Spillet er helheden.

* og dermed mener jeg ikke nødvendigvis SOTC, men tag bare Heavy Rain som eksempel - hvis det skulle vurderes med gameplayet som afgørende faktor, så havde vi fået mange 1/10 vurderinger af det spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 17:41 
Ok, så er jeg åbenbart gammeldags og syg.
Men for at være helt ærlig, ville jeg heller ikke opstille en spilanmeldelse som en matematisk formel på den måde. Helhedsindtrykket er også vigtigt for mig, men for mit vedkommende afhænger en rigtig stor del af det af gameplayet, altså om det er sjovt og/eller udfordrende at spille. For eksempel er jeg bevidst gået uden om Heavy Rain, fordi jeg ikke gider at "spille en film".
På den anden side er mine absolutte favoritspil gennem tiderne allesammen spil, der ville være totalt ligegyldige uden et godt gameplay.

Gameplayet er måske ikke spillet, men uden gameplay er det ikke et spil.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 20/09-10 17:50 
RJK>
Jamen det skal man da :) At sidde og kigge på delelementer og lægge sammen og trække fra, er vel bare noget man kan forfalde til, hvis man ikke er i stand til at vurdere helhedsoplevelsen.

Det er så bare spørgsmålet om man kan kalde gameplay et delelement i et spil :)
Personligt skelner jeg mellem spil og oplevelser, men det nok fordi jeg ellers ikke kan retfærdiggøre at jeg kan lide spil som Heavy Rain og Fahrenheit.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 18:16 
Før computerspillene kom til, betegnede ordet "spil" en evnebaseret konkurrence mellem to eller flere spillere eller hold, så vi strækker allerede definitionen for, hvad et spil er ;)
Siger ikke at Heavy Rain ikke er et spil. Den slags spil er bare ikke så interessante for mig, da jeg bedre kan lide gameplay, når det handler om handling og ikke 'beslutningstagen'.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
RJKRJKSkrevet 20/09-10 18:46 
Og engang var film en optagelse af et tog der kørte mod publikum, og sådan udvikler ting sig. Uden at det gør det ene bedre eller værre end det andet.

Så længe vi ikke diskuterer hvad der er spil og hvad der ikke er, så er det da ligegyldigt hvilken form interaktiviteten tager ift. at vurdere helhedens kvaliteter. Det er for mig at se enormt fordomsfuldt at gå ind til noget med et fastdefineret regelsæt for hvordan det skal være - men det forklarer selvfølgelig det meste om nogles misforståede opfattelse, når det er tilfældet.

Den gode nyhed er, at man normalt blivere klogere ;) talt af egen erfaring jvf. tidligere nævnte eksempel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 19:15 
Mit "før computerspillene"-eksempel var jo netop for at sige, at tingene udvikler sig, og det er kun godt, at de gør det. Det ændrer bare ikke på, at man af og til ikke er glad for nogle af de retninger, udviklingen foregår i (og heldigvis er der jo flere retninger).
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/09-10 19:49, rettet 20/09-10 19:50 
Nu om dage afhænger filmanmelderes vurderinger jo efterhånden også af hvor flotte effekterne er, omend ikke i samme omfang som i spil. Bare se en film som Avatar, ville den nogensinde have fået så gode anmeldelser hvis den lignede noget fra 80'erne effekt mæssigt? Var starwars blevet den succes i 80'erne (og den samme kult film idag?) hvis ikke de effekter var så revolutionerende dengang? Næppe. Film med meget computer grafik bliver også bedømt på deres grafiske side, ligeså vel som spil.

Spil og film bliver da efterhånden bedømt på mange af de kriterier. Handling, effekter, musik/lyd skuespil/voiceacting osv, ja selv kamera vinkler går igen i begge dele når de bliver bedømt af folk rundt omkring.

Jeg er måske idiot, gammeldags og alt muligt slemt jeg ikke vil nævne, men jeg synes det er langt ude at sige at man 'selvfølgelig skal se på helhedsindtrykket og ikke på delelementerne når man jo netop danner sit helhedsindtryk ud fra delelementerne. hvordan i alverden kan du danne dig et helhedsindtryk uden at kigge på delelementerne?
KTCKTCSkrevet 20/09-10 20:04 
Det handler vel bare om, at visse elementer vejer mere i vægtskålen end andre. De fleste af os kender det godt, når et spil formår at fænge og opsluge spilleren, selv om man godt objektivt kan se, at det har fejl og mangler, som man normalt vil kritisere andre spil for. I disse tilfælde er det andre elementer, som overskygger disse kritikpunkter.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 20/09-10 20:13, rettet 20/09-10 20:15 
Azzkikr>
For det første skal vi lige holde fast i, at det vi taler om er et sæt fastdefinerede delelementer. Vi startede med at snakke gameplay - jeg har udvidet til også at nævne grafik, længde og pris, da det er tre af de delelementer man oftest ser helheden vurderet udfra, i forhold til hvor ligegyldige de typisk er.

Derudover skal jeg ikke kunne udtale mig om hvordan andre gør, men jeg har generelt ikke noget problem med at se på helheden fremfor summen af nogle delelementer. At du eller andre mener det er svært eller umuligt, understreger jo kun problemet.

Der er intet galt i at argumentere sin samlede vurdering med fremhævelse eller kritik af delelementer, men når man gør det den anden vej rundt - altså fastlægger sin opfattelse ud fra summen af nogle udvalgte delelementer - er det dét grundlæggende vildspor, jeg taler om. Det avler ensporethed og fordomme, fordi man så går ind til den enkelte ting med en forudbestemt definition af, hvordan det skal være. Således får man aldrig den fulde oplevelse af noget der er anderledes, og det er diskussionen om hesten i SOTC et klart eksempel på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/09-10 20:30 
Min pointe er at du vel danner dit helhedsindtryk ud fra HELE spiloplevelsen, det kan vel kun inkludere alle delelementerne, det er en side af samme mønt. Det er så selvfølgelig individuelt hvad den enkelte person synes er godt/skidt og hvilke aspekter/delelementer der eventuelt er så gode at de opvejer nogle knap så gode.

Derfor forstår jeg ikke hvordan man kan se på helheden uden at se på delelementerne som man jo i bund og grund har dannet sin egen personlige mening ud fra.
SumezSumezSkrevet 20/09-10 20:34 
Fordi delelementerne måske ikke spiller helt den samme rolle for helheden som man er vant til fra mere "traditionelle" spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/09-10 21:05 
Det er jo igen individuelt fra person til person (og fra spil til spil.) hvor stor en rolle man mener noget spiller og hvor meget vægt man ligger på det.

Men det kan godt være vi snakker forbi hinanden her. Når jeg snakker om delelementer, snakker jeg om alle de elementer et spil er delt op i, dvs et spil = en masse elementer/aspekter, så for mig giver det ingen mening at have et helheds indtryk uden at se på disse delelementer/aspekter.
RJKRJKSkrevet 20/09-10 21:37 
Jeg ynder ikke at gentage mig selv, men: vi talte om fastdefinerende delelementer. Altså som at de samme delelementer skulle være afgørende for alle spil. Det fremgår meget tydeligt, og det er jo basis for hele diskussionen (hvorvidt et spils kvaliteter er låst sammen med gameplayets kvalitet eller ej), så det er vel ikke til at misforstå.

Men derudover er jeg stadig uenig med dig/jer der mener, at man kan regne sig frem til kvalitet ved at sammentælle kvalitet af delelementer. Selvom man medregnede alle delelementer, hvilket er omsonst, så kunne man stadig ikke vurdere på den måde. Helheden kan sagtens være mere end summen af alle dele og omvendt. Sådan er det med spil, som det vel også er med alt andet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/09-10 07:58, rettet 21/09-10 08:01 
Azzkikr>
Det er jo igen individuelt fra person til person (og fra spil til spil.) hvor stor en rolle man mener noget spiller og hvor meget vægt man ligger på det.

Jeg har jo heller ikke påstået andet, det er også derfor jeg uddyber og siger at hvis de ting du/i/andre ønsker ændret blev ændret, ville det gå ud over VORES (os der er vilde med spillet, og der er faktisk ret mange af os :)) oplevelse af spillet. Og i og med at I ikke har fået samme oplevelse ud af spillet, mener jeg rimelig hårdnakket at det i sidste ende ikke ville gøre den store forskel for Jer. Det ville fjerne nogle, for mig, uforståelige irritationsmomenter, men så ville I sidde tilbage med et spil der var mere som så mange andre spil, uden at skille sig ud på samme måde, og så virker disse "forbedringer" i mine øjne formålsløse".

At det så fremstår som at I enten "tager fejl" eller "ikke forstår spillet" som Jonassoe siger, må man tage som man vil, og måske bare indse at det ikke er et spil for Jer. Vi er trods alt, som sagt, rimelig mange der er utroligt betaget af spillet netop fordi det er som det er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 21/09-10 12:31, rettet 21/09-10 13:48 
Sumez>At det så fremstår som at I enten "tager fejl" eller "ikke forstår spillet" som Jonassoe siger, må man tage som man vil, og måske bare indse at det ikke er et spil for Jer. Vi er trods alt, som sagt, rimelig mange der er utroligt betaget af spillet netop fordi det er som det er.

Hvorfor er det ikke et spil 'for os', fordi vi mener der er nogle elementer som burde/kunne være anderledes for at VI ville få en bedre spiloplevelse?

Bliver du ikke snart træt af at skrive det vrøvl der?

Spillet (eller spil generelt) må kun oplevelses for forståes på DIN måde eller hvad? Det lyder nemlig sådan i alle dine posts, selvom det er småting der bliver kritiseret får man smidt i hovedet at så er det ikke et spil for en og det skal man bare indse, på trods af at bla. Jonassoe flere gange har nævnt i tråden at han godt kan lide spillet, men åbenbart af lidt andre årsager end DU kan.

Accepter nu for ind i ******* at en spiloplevelse er individuel, ikke alle folk får det samme ud af et spil som du gør og ikke alle sætter pris på de samme elementer i et givent spil som du gør, men det er ikke ensbetydende med at de ikke kan lide spillet. Folk har forskellige præferencer hvad gælder spil og vægter nogle elementer højere end andre, derfor får vi tit forskellige oplevelser, men derfor kan vi godt ende med at lide de samme spil omend af forskellige årsager.
SumezSumezSkrevet 21/09-10 12:43, rettet 21/09-10 12:45 
Azzkikr>
Bliver du ikke snart træt af at skrive det vrøvl der?

Jeg forstår ikke rigtig hvor du vil hen med dit argument, når dit udgangspunkt er at fabrikere et citat, der intet har med noget jeg nogensinde har skrevet at gøre, og selv svarer på det?

Jeg kan generelt ikke tage dine svar seriøst, når du du derudover også vælger direkte at overse hvad jeg ordret skriver. Jeg har selv argumenteret for at vi har forskellige opfattelser af spillet, så derfor finder jeg det komisk at du kritiserer MIG for ikke at respektere at andre folk ser anderledes på spillet, når det er dig selv der kritiserer elementer af spillet uden at tage hensyn til at det måske præcis er de elementer der gør at jeg og tusindvis af andre mennesker virkelig elsker spillet.
Jeg siger kun at det er meget muligt at I synes nogen ting burde være anderledes, men i vores øjne ville det kun gå ud over spiloplevelsen og i sidste ende gøre spillet mindre godt. Det er sådan set det eneste jeg argumenterer for, og jeg synes det er helt utroligt at du tager sådan på vej over det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
321 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig