X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Massemord og videospil... støn


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 26/01-09 19:57, rettet 26/01-09 19:58 
Så er spil igen i mediernes søgelys, og det er ikke på den charmerende måde. Se følgende artikel, ca. halvvejs inde i teksten:
http://politiken.dk/udland/article636592.ece

Hvis Jack the Ripper havde været på banen nogle hundrede år senere end han var, så er ... Se hele indlægget
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
63 emne(r).
1 2 > »

Svar
silverstarsilverstarSkrevet 26/01-09 19:57, rettet 26/01-09 19:58 
Så er spil igen i mediernes søgelys, og det er ikke på den charmerende måde. Se følgende artikel, ca. halvvejs inde i teksten:
http://politiken.dk/udland/article636592.ece

Hvis Jack the Ripper havde været på banen nogle hundrede år senere end han var, så er jeg sikker på at spil også havde fået på hattepulden for hans eskapader.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
scavengerscavengerSkrevet 26/01-09 20:03 
Årh, kan de ikke snart finde på noget nyt!!!
Videospil har fået skylden for samtlige voldelige episoder i den sidste 25 år.
Videogames don't kill people - people kill people!!!
Nemo me impune lacessit
HyakotakeHyakotakeSkrevet 26/01-09 20:04 
"Desuden optræder 'Jokeren' ofte i videospil, hvor han dræber uhæmmet."

Hvad Fan@#€&#&E i Hel"#%"€#%&"#€% er det for nogle spil de snakker om??? Jeg kan ikke komme i tanker om EN eneste titel, hvor Jokeren er fremstillet så grelt. De useriøse journalistsvin prøver bare endnu engang at stille spil i et dårligt lys. F#"€%#€& dem!
SlothSlothSkrevet 26/01-09 21:35 
Johan, jeg kan se paa dit indlaeg, at du rummer en del vrede.

Jeg tror at du skulle laegge videospillene paa hylden et stykke tid - de har aabentbart en negativ effekt paa din psyke ;o)
Kiss me, would you kindly?
GreaseballGreaseballSkrevet 26/01-09 21:51 
scavenger>
Årh, kan de ikke snart finde på noget nyt!!!
Videospil har fået skylden for samtlige voldelige episoder i den sidste 25 år.
Videogames don't kill people - people kill people!!!

Finde på noget nyt.. det er politiken vi taler om, at de har en hjemmeside virker som et mirakelt fra deres side.

I skal se der var sikker nogen der påstod at Jack the Ripper læste for mange voldlige bøger dengang.
Det er så nemt at skyde skylden på media i stedet for at tage ansvar for et menneskes handling som at dette kunne være undgået hvis nogen havde været opmærksom på at dette kunne være en person der måske havde bruge for noget hjælp eller nogen at snakke med.
CoreCoreSkrevet 26/01-09 23:57, rettet 26/01-09 23:59 
Amatørsektionen>
Ifølge flere kriminologer og psykiatere er Kim D. G. klart inspireret af skurke og videospil.

Hvor fanden kom den fra? Hvad er det da for en gang useriøst bavl. Er det ikke bare sådan noget "flere kriminologer og psykiatere" siger fordi at de ingen anelse har om mandens motiv?

Jeg skal da starte et nyhedsite, hvor jeg også selv kan sidde og finde på sære ting. I dette tilfælde tror jeg at jeg ville sige, at manden klart er inspireret af biblens barnemord og Beethovens skæbnesymfoni. Poul Kjøller har helt sikkert også været en klar inspirationskilde. Se bare cykelturen.

Mon ikke også ansigtsmalingen er inspireret af Politikens logo?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 27/01-09 00:02 
scavenger>
Årh, kan de ikke snart finde på noget nyt!!!
Videospil har fået skylden for samtlige voldelige episoder i den sidste 25 år.

Jeg spiller videospil og hører industrialmusik, jeg er krafteddeme en udsat race når det kommer til school shootings og den slags. :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 27/01-09 00:13, rettet 27/01-09 00:13 
Og hvis du samtidig er lidt bleg og har rander under øjnene en søndag morgen, så er du også en klar inspirationskilde. Du har helt sikkert også en eller anden form for en kniv i hjemmet.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 27/01-09 01:58 
Der er jo ikke engang lavet et spil over den nye Batman film... Hvorfor så skyde skylden på dem?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/01-09 11:49 
Hvis min hjerne nogensinde slår klik, så skal jeg sgu nok sørge for at skyde skylden på stegt lever og opera! >:-[
CoreCoreSkrevet 12/03-09 08:15 
Jeg har hørt i nyhederne at gerningsmanden bag tragedien i Tyskland, ikke havde nogle voldelige tendenser i forvejen, og ikke havde hang til hverken film, spil eller heavy metal.

I stedet var han meget interesseret i Opera/klassisk musik og gik til bordtennis.

Så jeg forventer da, at alverdens eksperter nu står klar til at give klassisk musik og sport i fritiden skyld for hans ugerninger.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 12/03-09 08:21, rettet 12/03-09 08:22 
Ok? Det jeg har læst er at han havde en samling på over tusind gyserfilm, samt en mindre våbensamling.

Heldigvis ikke noget punkt, hvor jeg er udsat denne gang... er ved at få en dårlig vane med at skimme den slags artikler efter min musik- eller spilsmag, før jeg læser dem. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 12/03-09 08:31, rettet 12/03-09 08:31 
Core>
... eller heavy metal.

Ja, for hvis han har haft den slags musik i hans samling, må det jo naturligvis have sammenhæng med hans psykologiske kollaps. Jeg HADER sådan nogle ensporede udtalelser!
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-09 12:40 
Jeg tror nu godt Core kan li' metal ;)
AV Intelligent Terminal
JuggernautJuggernautSkrevet 12/03-09 13:03, rettet 12/03-09 13:04 
Det kan jeg skam også. Derfor min udtalelse ;)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-09 14:16 
Man kunne bare godt tolke det som om, du retter den mod Core :)
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 12/03-09 14:22 
Core>
I stedet var han meget interesseret i Opera/klassisk musik og gik til bordtennis.

IMO, så er den slags mennesker de værste! D:
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/03-09 14:42, rettet 12/03-09 14:43 
Core>
Jeg har hørt i nyhederne at gerningsmanden bag tragedien i Tyskland, ikke havde nogle voldelige tendenser i forvejen, og ikke havde hang til hverken film, spil eller heavy metal.

Han er vokset op med våben og oplært af sin far i at håndtere dem.

Et skydegalt, ubalanceret individ akkurat som "alle de andre", der begår de her ukristelige gerninger.

Og igen var ingen åbenbart proaktive nok til at forhindre en sådan tragedie i at finde sted.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 12/03-09 14:47 
Hørte også lige noget om at han var tilhænger af dødsmetal, så I slipper ikke helt i denne omgang...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 12/03-09 15:01 
Jeg tager det nu ikke så personligt. Havde han hørt Helmut Lotti, var en hel anden generation blevet berørt. Men ret morsomt og tankevækkende, at metal mange gange forbindes med død og ulykke.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 12/03-09 15:07 
Gee I wonder why :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 12/03-09 15:09 
Nej nej.. Ikke så sarkastisk unge mand :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
CoreCoreSkrevet 12/03-09 16:15, rettet 12/03-09 16:19 
Jeg genfortalte bare hvad de sagde i nyhederne, og de sagde Opera og Klassisk musik.

Juggernaut>
Ja, for hvis han har haft den slags musik i hans samling, må det jo naturligvis have sammenhæng med hans psykologiske kollaps. Jeg HADER sådan nogle ensporede udtalelser!

Jeg syntes da også at den lyder som om at den er rettet mod mig. Jeg hentydede til de gange Slipknot og Marilyn Manson har været kædet samme med amerikanske skole-skyderier.

Juggernaut>
Men ret morsomt og tankevækkende, at metal mange gange forbindes med død og ulykke.

Ja, men alene det sidste år, har jeg hørt om to undersøgelse der faktisk peger på det modsatte.

Den ene undersøgelse havde vist at folk der hører Metal, er mindre tilbøjelige til at få stress.

Den anden var en undersøgelse baseret på vold på de danske spillesteder. Denne havde vist at Pop og Hiphop-koncerter oftest husede voldsepisoder, mens vold praktisk talt er ikke-eksisterende til metal-koncerter.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 12/03-09 16:22 
Jeg vidste det! Det er den forbandede neger-musik der bærer ansvaret :p
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JuggernautJuggernautSkrevet 12/03-09 16:37 
Core>

Jeg syntes da også at den lyder som om at den er rettet mod mig.

Det var bestemt ikke hensigten :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 12/03-09 18:07 
Juggernaut>
Core>
... eller heavy metal.

Ja, for hvis han har haft den slags musik i hans samling, må det jo naturligvis have sammenhæng med hans psykologiske kollaps. Jeg HADER sådan nogle ensporede udtalelser!

Enig. Men man gør nok bedst i at vende det døve øre til. Folks fordomme og uvidenhed er svært at ændre på når medier og religiøse foreninger tror at heavy metal er roden til alt ondt. Det er irriterende at blive anklaget af folk som ingen indsigt har i miljøet/scenen. Men det er jo også let at pege fingre af det man ikke kender, jeg tror også mange indvandre føler sig ubegrundet anklaget.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
King ChaosKing ChaosSkrevet 12/03-09 18:44 
Ja, men nu vifter det tyske politi med Counter Strike på åben skærm... synes mere det lignede Half-life... men jeg så det det kun lige i et glimt... men ordene 'kounter ztrike' var tydelige. Så er den vel ikke længere. :/
WehnerWehnerSkrevet 12/03-09 18:48 
Ja ok, det forklarer jo en del. Kunne knægten så bare have holdt sig til Halo.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/03-09 18:51 
Core>
Den anden var en undersøgelse baseret på vold på de danske spillesteder. Denne havde vist at Pop og Hiphop-koncerter oftest husede voldsepisoder, mens vold praktisk talt er ikke-eksisterende til metal-koncerter.

Er det ikke bare et spørgsmål om definition? Ved en metalkoncert hedder det bare "crowdsurfing", "moshing" og "headbanging", men det afstedkommer lige så mange skader som "vold" ved en hiphop-koncert. :-D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/03-09 18:59 
Hvad voldeligt er der ved headbanging?
Spiller nu: Phantasy Star IV
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/03-09 19:01 
Når to headbangers står LIGE over for hinanden og banger i takt!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/03-09 19:03 
Det er da ikke vold? Hvis de er så dumme at knalde hovederne sammen så er de da selv ude om det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 12/03-09 19:15, rettet 12/03-09 19:16 
Hyakotake>
Er det ikke bare et spørgsmål om definition?

Jeg satser på at du joker, og ikke flasher din skepsis overfor metal igen. Så jeg smiley'er bare med :o)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 12/03-09 19:19 
Cenobite DK>
Folks fordomme og uvidenhed er svært at ændre på når medier og religiøse foreninger tror at heavy metal er roden til alt ondt. Det er irriterende at blive anklaget af folk som ingen indsigt har i miljøet/scenen.

Jeg har altid syntes, det er lidt "sødt", at en del af metal-folkene herinde er vilde med Nintendo-spil som Mario og Zelda.

Så sidder I vel tit om søndagen med jeres lange garn, læder, lænker og satanist-kors dybt fordybet i Marios verden med en lille kop the foran jer. Og hvis kæresten eller konen kommer ind i stuen og beder jer om noget, så er det "Shh, jeg sidder faktisk lige og er ved at redde den søde prin... Ergh, jeg mener, ja jeg fælder det store træ i haven om lidt" :)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/03-09 19:25 
Core>
Jeg satser på at du joker,

Rigtigt afkodet :-)
CoreCoreSkrevet 12/03-09 20:03 
jaes>
Så sidder I vel tit om søndagen med jeres lange garn, læder, lænker og satanist-kors dybt fordybet i Marios verden med en lille kop the foran jer. Og hvis kæresten eller konen kommer ind i stuen og beder jer om noget, så er det "Shh, jeg sidder faktisk lige og er ved at redde den søde prin... Ergh, jeg mener, ja jeg fælder det store træ i haven om lidt" :)

Det er præcis sådan det er, og hvis vi skal føle os rigtig METAL, så går vi herind bagefter os basher Nintendo og deres hardware ;o)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 12/03-09 21:38 
Måske hænger mental retardering og videospil uløseligt sammen?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/03-09 22:25 
Ja, men nok ikke i særdeleshed. Mental retardering hænger sammen med alt, hvis man leder efter en sammenhæng... men man vil sikkert finde den oftere i nogle tilfælde; f.eks. ved politik, religion og Wii-spillere :-D
SumezSumezSkrevet 13/03-09 08:31 
Helt ærligt, jeg synes da det er rimelig oplagt at der er en sammenhæng mellem at interessere sig for voldsom musik, pistoler, counter-strike og splatterfilm. Folk der påstår at man ikke kan sige noget om en person ud fra deres musiksmag, kommer tydeligvis ikke særlig meget ud. :P
Og at det er denne type mennesker, der begår massakrer, fremfor naturelskende hippier eller fredelige operaelskere, synes jeg virkelig ikke er nogen overraskelse.

At tendenserne direkte skulle føre til vold, er dog naturligvis en påstand, jeg ikke kan tage seriøst, hvilket vi vist er bredt enige om herinde...
KMFDM, der er blevet kædet sammen med flere skolemassakrer prædiker jo direkte anti-vold og anti-krig på de fleste af deres albums, men det er fuldstændig irrelevant, når man snakker om at typecaste en person.


Core>
Den ene undersøgelse havde vist at folk der hører Metal, er mindre tilbøjelige til at få stress.

Er skoleskyderier da et symptom på stress? :P

mens vold praktisk talt er ikke-eksisterende til metal-koncerter.

Lyder som nogle kedelige metal-koncerter du har været til, alligevel..

Konsolkongen>
Det er da ikke vold? Hvis de er så dumme at knalde hovederne sammen så er de da selv ude om det :)

Hey, jeg fralægger mig AL ansvar for det ar jeg fik i øjenbrynet til en Die Krupps koncert i Polen!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/03-09 09:31, rettet 13/03-09 09:31 
Sumez>
Hey, jeg fralægger mig AL ansvar for det ar jeg fik i øjenbrynet til en Die Krupps koncert i Polen!

Hvis der har stået en og headbanget dig ind i fjæset burde du da ha været klog nok til at gå lidt væk. En af jer må også ha stået med ryggen til scenen for at det kunne ske, eller du må ha haft din knold lige i nakken på ham. I kan selvfølgelig også begge ha' stået med siden til scenen og headbanget imod hinanden.
Med mindre hans venner kom hen og holdt dig i armlås mens han nådesløst headbangede dig i fjæset så vil jeg mene du næsten selv må bære en del af skylden :p Jeg mener at have haft alle tænkelige scenarier tænkt igennem, men fortæl endelig hvis jeg har undladt noget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 13/03-09 09:42 
Jeg synes det er lidt for nemt at tørre noget af på Counter-Strike, som er et af verdens mest spillede computer-spil, men det samme kan vel siges om diverse musikgenrer...

Det svarer bare til at kæde kort hår sammen med stigning i antallet af forbrydelser - fordi der er jo mange med kort hår, der begår forbrydelser, og SÅ må det jo hænge sammen...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 13/03-09 09:43 
Konsolkongen>
Hvis der har stået en og headbanget dig ind i fjæset burde du da ha været klog nok til at gå lidt væk.

Du har ikke været til særlig mange koncerter, har du? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/03-09 09:45 
Som sagt, jeg har tænkt det hele igennem :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 13/03-09 09:54, rettet 13/03-09 09:55 
Herold>
Jeg synes det er lidt for nemt at tørre noget af på Counter-Strike, som er et af verdens mest spillede computer-spil, men det samme kan vel siges om diverse musikgenrer...

Det svarer bare til at kæde kort hår sammen med stigning i antallet af forbrydelser - fordi der er jo mange med kort hår, der begår forbrydelser, og SÅ må det jo hænge sammen...

Ja og nej.
Selvfølgelig er der ikke nogen direkte relation, men jeg nægter at tro på at du ikke kender den der våbenfikserede type, der spiller en masse CS, synes Desert Eagle og AK47 er de sejeste "guns" og synes det er fedt at "skyde folk i face".
Jeg siger ikke at disse typer er den samme type der ville begå massakrer, men jeg synes ikke det er nogen overraskelse at de få der gør det er omfattet af typen...

Men igen, det er en omvendt relation. Det er ikke spillene der skaber typen, det er typen der spiller spillene. At skyde skylden på den slags medier er jo aldrig holdbart, og det tror jeg helt ærligt også efterhånden det meste af verden har indset.
Ikke desto mindre er der jo altid nogle sammenhæng, man ikke kan se gennem fingre med, f.eks. ham finnen der citerede Wumpscut i sine YouTube-videoer før han gik ud og skød sin skole ihjel. Det betyder ikke at Wumpscut skaber mordere, men det er ikke desto mindre relevant at nævne i mediedækningen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/03-09 14:32 


Parlament vil mærke vold i videospil
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 13/03-09 15:01 
Konsolkongen>
Som sagt, jeg har tænkt det hele igennem :)

Jamen, du har da også ret på den måde du stiller det op på.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 13/03-09 15:08 


Juggernaut>
Men ret morsomt og tankevækkende, at metal mange gange forbindes med død og ulykke.

jeg hvor kommer det egentligt fra ? langt ude.
http://www.stereokiller.com/media/coverart/xxxmaniakcover.jpg
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 13/03-09 15:08, rettet 13/03-09 15:08 
wtf, hvordan gik det dog til med en dobbel post :S
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
CoreCoreSkrevet 13/03-09 17:01, rettet 13/03-09 17:01 
Sumez>
Er skoleskyderier da et symptom på stress?

Du tager fejl af sammenhængen. Undersøgelserne jeg nævnte var ikke nævnt i sammenhæng med skyderier.

Sumez>
Lyder som nogle kedelige metal-koncerter du har været til, alligevel..

Jeg tror de fleste andre fattede at vold i denne sammenhæng, er vold som i slagsmål/folk der slår på hinanden i vrede.

Sumez>
Hey, jeg fralægger mig AL ansvar for det ar jeg fik i øjenbrynet til en Die Krupps koncert i Polen!

Hvis man vil til scenekanten, ender man i mosh-pitten, og er man der kan man ikke forvente at det ikke kan gå voldsomt for sig.

Sumez>
Konsolkongen>
Hvis der har stået en og headbanget dig ind i fjæset burde du da ha været klog nok til at gå lidt væk.

Du har ikke været til særlig mange koncerter, har du? :P

Hvis man er bange for at komme til skade i mosh-pitten kan man bare gå tilbage i salen/pladsen, der er altid et eller andet sted hvor man sagtens kan stå i fred.

Moshing/headbanging o.l. er jo ikke vold. Det er nærmere bare en voldsom dans, men direkte at kalde det vold, er det samme som at sige en tackling i fodbold er vold.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/03-09 02:25 


Canada går helt over gevind!
63 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig