X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Backup af PC


Svar
UriurUriurSkrevet 23/01-09 14:09 
Jeg skal have taget en backup af min PC for første gang, og jeg har så absolut ingen erfaringer med sådan noget. Det formoder jeg at der er folk herinde der har, og vil derfor gerne have nogle gode råd. Jeg er meget lidt teknisk når det kommer til den slags.

Hvad anbefaler folk at jeg gør?
KTCKTCSkrevet 23/01-09 14:24 
Kopier de ting du vil gemme over på en ekstern harddisk.
Det er typisk "Documents and Settings" mappen folk tager backup af, for det er her mails og dokumenter som udgangspunkt hører hjemme.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 23/01-09 15:01, rettet 23/01-09 15:10 
Jeg har hidtil også gjort det manuelt ("Document and Settings" tager rigtig nok det meste), men for nylig opdagede jeg ved et tilfælde Windows egen guide, som ser ud til at gøre det bedre:
Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Guiden Overførsel af filer og indstillinger.

Derudover: Lav en brainstorm over, hvad du vil have med i backuppen. Det meste overføres tilsyneladende ved at bruge ovenstående guide i dets grundindstillinger, men nogle programmer lægger sikkert vigtige filer i installationsmapperne. Fx hvis du bruger anden browser og mail-program end Windows egne ting. Der kan tilføjes mapper m.m. i guiden. Husk også sådan noget som save games, hvis du spiller på pc.

Hvis du formaterer harddisken efter backup så overvej et klonprogram (nogle gange følger der et med eksterne harddiske). Så kan du, når Windows og de grundlæggende programmer er installeret og opsat, simpelthen tage en kopi af harddisken. Så slipper du for at lege med installationer og indstillinger i fremtiden.

EDIT: Jeg taler om XP.
EDIT2: Tjek lige hvor meget dine ting fylder (hvis du ikke vil bruge et klonprogram). For hvis du har en dvd-brænder, er det jo også en mulighed :)
DarkenDarkenSkrevet 23/01-09 15:11, rettet 23/01-09 15:12 
Too Slow ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
BeanoBeanoSkrevet 23/01-09 15:16, rettet 23/01-09 15:27 
Som jaes siger... plus hvis du bruger Vista har den understøttelse for total backup af hele disken (Windows Complete PC Sikkerhedskopiering) til anden disk (evt. USB) som er udemærket og kan foretages mens man arbejder på maskinen. Ellers på XP kan Ghost anbefales.
Vista har har også mulighed for løbende sikkerhedkopiering af specifikke mapper og filer men det har jeg dog ikke testet.
Jeg tager selv en total backup af min system disk ca. hver 3. måned (med Vistas total backup) samt backup af mine vigtige filer/dokumenter/etc. ca. 1 gang om ugen med ZipBackup.

EDIT: Hvis nogen kender til noget Time Machine-agtigt til XP som virker godt, så vil jeg gerne høre om det :)
PalleJensenPalleJensenSkrevet 21/12-09 23:20 
Det Windows Complete PC Sikkerhedskopiering som du taler om, er det lidt Time Machine-agtigt? Jeg leder nemlig efter et backup-system til PC (Vista), som gerne skulle virke lidt som Time Machine - findes det overhovedet?
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
BeanoBeanoSkrevet 22/12-09 08:25 
Complete backup i Vista fungerer nok meget som Time Machine men så vidt jeg ved er differential backup ikke lige så godt.
Tager normalt kun fuld backup og så løbende zip backup af enkelte filer/foldere, så kender ikke meget til Vista's diff. backup muligheder.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig