X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Amiga 1200 og hvad så?


Svar
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 27/06-08 19:41 
Så fik jeg endelig pakken vidunder ud igen efter lang tid gemt væk...

3 Store diskette kasser fuldt med demos og spil.
Jeg har så lige smidt en 1gb 2.5" harddisk ind i den.

Den har ingen andre udvidelser end harddisken.
Jeg har lige læst at man kan bruge et PCMCIA CF kortlæser til at transporter filer mellem en computer og amigaen...
dog er jeg stødt ind på et lille problem...
man skal nemlig installerer en driver for at Workbench3.0 kan finde det...
Driveren har jeg fundet... mit problem er så bare at min iMac ingen Floppy drev har hehe..
http://wnd.katei.fi/amiga/hd.html

Nå hvad så...
Hvad kan man egentligt med en Amiga1200 i dag?
jeg har ikke rigtigt fulgt med hvad der er på markedet i dag med hensyn til udvidelser, og hvad der kom af WB/Kickstart efter wb3.

Hvis jeg skal vække den i live igen fra de døde amigaers univers, hvad burde jeg så få fat i? ;)
(Jaja.. en Amiga dør ikke... den forsvinder ganske roligt)
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
KTCKTCSkrevet 27/06-08 20:31 
Jeg har en PCMCIA netkort, som kan bruges til både internet adgang og overførsel af filer. Det er dog ikke alle netkort, som kan bruges.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 27/06-08 23:10 
kunne jeg evt låne dit kort så jeg kan få eksperimenteret om jeg stadig har lysten til at lege med Amiga?
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
nerosnerosSkrevet 28/06-08 10:24 
Jeg har også tænkt på det Amiga overførsel fra PC. Du kan da bare købe et eksternt floppydrev til din mac. Jeg har da ihvertfald et :-)

Jeg tænker faktisk på at få købt en Amiga 600 den er ikke så stor og så er den skide smart!

Amiga dør da aldrig...Amiga4ever :-)
Bashful Neophyte
HolisticHolisticSkrevet 28/06-08 12:57, rettet 28/06-08 12:59 
Måden jeg gør det på er igennem Winuae, jeg smider hdd'en over i pc'en og mounter den i Winuae.
Samtidig har jeg lavet en folder på pc'en som winuae læser som en amiga mappe, dvs. alt jeg smider derind kan jeg fører over på min amiga hdd.

Neros>> prob med 600'eren er at den har meget berænsede muligheder med hensyn til ram udvidelser, f.eks hvis der skal køres whdload osv. Der er 1200'eren helt klart at fortrække da der er lavet et hav af accelerator kort til det.
Min 1200 er f.eks med et blizzard 1230 kort 50mhz og 64mb ram
Sådan et kort kan erhverves for omkring 7-800,- på ebay
og tro mig, så for man meget meget mere ud af sin amiga

Grillbiller>> Et fantastisk sted med næsten uanede mængder info er http://eab.abime.net, skal du rode med amiga kommer du ikke uden om det forum
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
ElgenElgenSkrevet 28/06-08 13:24 
neros>
Jeg tænker faktisk på at få købt en Amiga 600...

Hold dig langt væk fra A600, du bliver kun ked af at eje sådan een; køb en A1200 i stedet.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KTCKTCSkrevet 28/06-08 16:31 
Jeg har faktisk også brugt det med at mounte harddisken i UAE. Rent faktisk var det sådan jeg gjorde, da jeg skulle opgradere min Amiga harddisk. Partitionerede og formaterede den igennem UAE i emulering, og så smed jeg harddisken over i Amigaen. Den bootede perfekt :)

Det er smart nok med det PCMCIA kort, men hastigheden og stabiliteten er ikke i top. Der er du meget bedre tjent med at smide harddisken i din PC og bruge UAE.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
nerosnerosSkrevet 28/06-08 18:59 
Hmm! Ok så bliver det nok ikke en Amiga 600. Kunne bare godt lide det lille design. Jeg vil gå efter en Amiga 1200 istedet nu så.

Jeg har en Mac, men også en lidt gammel slave bærbar Acer PC. Kan man lave de samme tricks med sådan en bærbar PC og sin Amiga 1200?
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 28/06-08 20:18, rettet 28/06-08 20:18 
Ja, du kan smide harddisken i et USB-kabinet og slutte den til den bærbare.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 28/06-08 20:34 
neros>

Jeg har en Mac, men også en lidt gammel slave bærbar Acer PC. Kan man lave de samme tricks med sådan en bærbar PC og sin Amiga 1200?

Jeg sidder og roder med at få e-uac og hi-toro til at fungere.. det skulle efter sigene også kunne mounte en amiga harddisk.
jeg sidder nu kun og venter på at harddisken bliver formateret.. og det tager sin tid med min 1gb 2.5" harddisk.
det viste sig at den 512mb harddisk jeg ville bruge til at starte med slugte for meget strøm til at kunne bruges med USB adapteren.
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
nerosnerosSkrevet 28/06-08 21:43 
Nå ok..! Øh en anden ting kan man egentlig bruge sine cd32 spil på en Amiga 1200 hvis man altså har et cd-rom driv? Det ser pludseligt ud til at min CD32 er gået kaput :-(
Bashful Neophyte
HolisticHolisticSkrevet 28/06-08 23:44 
Mange... dog ikke alle ;)
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
scavengerscavengerSkrevet 28/06-08 23:52 
neros>
Nå ok..! Øh en anden ting kan man egentlig bruge sine cd32 spil på en Amiga 1200 hvis man altså har et cd-rom driv? Det ser pludseligt ud til at min CD32 er gået kaput :-(

Ellers har jeg en ekstra CD32 konsol. Den virker fint men der er hverken kabler eller noget med. Send en PM hvis du er interesseret.
Nemo me impune lacessit
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 29/06-08 01:14 
Okay.. Apple version af WinUAC (E-Uac) kan ikke mounte en amiga harddisk.

så alternativet er at installerer winuac og bruge windows i Parallels..
så nu sidder jeg og roder med at få installeret "ClassisWB" fra
http://classicwb.abime.net/
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
nerosnerosSkrevet 29/06-08 09:59 
scavenger>
Ellers har jeg en ekstra CD32 konsol. Den virker fint men der er hverken kabler eller noget med. Send en PM hvis du er interesseret.

Takker flinker fyr :-) Men jeg tror jeg vil have mig en Amiga 1200 denne gang når pengene er der vel at mærke. Jeg har altid ønsket mig sådan en rigtig Amiga Computer. Jeg har kikket lidt på priser på ebay, og den er ikke helt billig.

Er der måske en som kan guide mig igennem hvad man skal have af udstyr osv når man køber en. Jeg mener hardisk, PCMCIA netkort og programmer og den slags?
Bashful Neophyte
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/06-08 16:05 
scavenger>

Har du nogle spil til dem?
Hoid to colony C05 where the computer is...
scavengerscavengerSkrevet 29/06-08 19:44, rettet 29/06-08 19:44 
KroeboCop>

Kun dem jeg har i min private samling, ingen dubletter. Men det kan jo være Neros vil sælge dem der ikke kan køre på 1200'eren ;-)
Nemo me impune lacessit
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/06-08 19:49, rettet 29/06-08 19:49 
OK, det kan også være jeg vender tilbage over en PM angående din CD32, min er lidt fuckt i lyden, kan være vi kan bytte noget ;=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 29/06-08 21:47, rettet 29/06-08 21:47 
scavenger>
Men det kan jo være Neros vil sælge dem der ikke kan køre på 1200'eren ;-)

Jeg tror mit Alien Breed Tower Assault godt kan køre på en A1200 så jeg vælger at beholde det. Det er iøvrigt et meget fedt spil!

Uha jeg tror jeg er ved at få Amiga feber ;D
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 30/06-08 11:10 
Hvad skal en Amiga 1200 koste idag?
Bashful Neophyte
HolisticHolisticSkrevet 30/06-08 18:04, rettet 30/06-08 18:30 
Det er jo den mest eftertragtede amiga i dag så kommer meget an på hvor meget der skal være med.
De kan koste fra omkring 500,- og op efter
skal du ha en komplet med Accelerator, ekstra ram og HDD så regn med omkring de 2k eller derover
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
lightyear dklightyear dkSkrevet 30/06-08 18:20 
Lidt offtopic, men har en gammel Amiga 2000 med skærm, hvad kan sådan en indbringe?
are you CHICKEN?
nerosnerosSkrevet 30/06-08 18:35, rettet 30/06-08 23:25 
Holistic>
De kan koste fra omkring 500,- og op efter
skal du ha en komplet med Accelerator, ekstra ram og HDD så regn med omkring de 2k eller derover

Damn :-/! Nå ja det siger vel sig selv med alt det ekstra tilbehør.

Jeg har lige et spørgsmål mere. Nu da jeg har en Samsung SyncMaster 226BW monitor er det så muligt at tilslutte sin Amiga til den og hvad slags kabler og den slags skal man bruge? Er det med linedoubler og hele mulletjavsen måske?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 01/07-08 19:22, rettet 01/07-08 19:22 
Bump ;-)
Bashful Neophyte
HolisticHolisticSkrevet 01/07-08 19:42, rettet 01/07-08 19:44 
Yup du skal bruge en scandoubler :)
f.eks fra Eyetech, prisen kan dog til tider være ret heftig (omkring 8-900,-)
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
nerosnerosSkrevet 01/07-08 20:03 
Ok Scandoubler hedder det ;-) Tak for den info. Jeg tror jeg bliver nødt til det når jeg får skrabet pengene sammen til den Amiga 1200. Det kunne jo være MEGA fedt med en tilslutning til min monitor der.
Bashful Neophyte
HolisticHolisticSkrevet 01/07-08 20:14 
Når du render ud og køber en Amiga 1200 så husk at den skal være med Kickstart 3.1 for at få det fulde udbytte ud af den
,alt fra workbench 3.1 og op skal bruge kickstart 3.1 for at køre og installere WB på HDD'en
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
nerosnerosSkrevet 01/07-08 20:18, rettet 01/07-08 20:19 
Kickstart 3.1 Ok det vil jeg huske. Den HDD som befinder i A1200 hvor mange GB er den egentlig, og hvor stor kan den blive? eller skal man have sig en ekstern istedet. Jeg ved slet ikke nok om det her, og undskyld det dumme spørgeri ;-)
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 01/07-08 20:25, rettet 01/07-08 20:29 
Der er som standard ikke harddisk i en Amiga 1200. Man kan med lidt snilde godt proppe en 3½ tomme IDE disk i den, selv om 2½ tomme er lettere at få til at være der.

Du kan stoppe så stor disk i den som du vil, men det er op til styresystemet (og filsystemet) hvor meget du kan udnytte (partitionere).
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HolisticHolisticSkrevet 01/07-08 20:40 
KTC>
Man kan med lidt snilde godt proppe en 3½ tomme IDE disk i den

Hehe.... Sku der ikke stå med lidt voldtægt og en dremel er der plads til en 3.5" :)

Med hensyn til HDD størrelse afhænger det som sagt af styresystemet, skal du ha mulighed for bare en nogenlunde størrelse skal du køre WB 3.1 som minimum med en opdateret SFS.
Tag og brug http://eab.abime.net som jeg tidligere har nævnt.. Det er en uudtømmelig resource som kan give svar på alt
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
KTCKTCSkrevet 01/07-08 21:01 
Jeg har nogle lavprofil 3½" harddiske, som godt kan være der uden de store problemer :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig