X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Seriøst - Er det kun mig?


Svar
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 27/12-07 14:36 
Måske er min spil smag for ensporet (Action-adventure, platform og JRPGS), men hvor fanden er de gode spil denne gen? Der er intet af det der fik mig til at elske konsol spil. Det er åbenbart blevet så dyrt for udviklerne at de er nødt til at pumpe FPS, Racing og Sport ud i rå-mængder, mens jeg knap nok har mærket til de Japanske spiludviklere endnu?

Skod!!!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
King ChaosKing ChaosSkrevet 27/12-07 14:39 
Er du ikke bare ved at blive en sur gammel mand? Hvad med Assassins Creed og Uncharted? De er selvfølgelig ikke japansk producerede, men i det mindste er det action-adventures :)
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 27/12-07 14:44 
Jeg benægter ikke at jeg er bitter :-) Uncharted er fedt. Men Assassins Creed er en sack of balls and you know it old man ;-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/12-07 14:47 
Jeg havde masser af gode oplevelser på min GameCube (cirka 70 spil) og indtil videre har jeg haft mindst lige så meget glæde af mine X360-spil (35+ stk.) Og med op mod 20 kommende titler, som jeg ser frem til kan jeg slet ikke se nogen spilkrise. :-)
Danny SallingDanny SallingSkrevet 27/12-07 15:16 
Hvad angår platform spil til 360´eren giver jeg dig ret, der er alt for lidt. Det bedste er stadigvæk Kameo, go figure :-/
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
dpldplSkrevet 27/12-07 15:37 
Jeg er så uening.

For det først tager JRPG altid lang tid om at komme. og Blue dragon var godt. Og så er der både enchanted arms(middel spil, men kom altså damn tidligt for et jrpg) og ES. Næste år er der LO, undiscovery thing, last remanant, tales spil måske(til 360), cry on måske. Så for mig er der nok JRPG´s ><

Action var også fint med assassin´s creed, naruto og crackdown(alle 3 sandbox action) samt stranglehold vis man kunne lide det. Og Devil may cry er ude om en lille måneds tid også (samt ninja gaiden lidt efter). Og Lost planet føltes enlig også mere som en action end en shooter for mig(glæder mig til dark void og bionic commando)

Platform fik mario og rachet. 2 stor titler og mario er jo genialt.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
King ChaosKing ChaosSkrevet 27/12-07 15:55 
Born2Play>
Jeg benægter ikke at jeg er bitter :-) Uncharted er fedt. Men Assassins Creed er en sack of balls and you know it old man ;-)

Aha! Så kan det vel ikke være så galt endda. Nu ved jeg ikke hvilke maskiner du har, men generelt er det jeg hører at folk næsten synes der er kommet for mange titler op mod Jul og at det er godt at Halo 3 kom tidligt og at GTA 4 er udskudt.
WehnerWehnerSkrevet 27/12-07 16:05, rettet 27/12-07 16:05 
Jeg mener, at hvis man ikke har kunnet finde gode spil det sidste års tid, så må man spørge sig selv: Er jeg overhovedet fortsat interesseret i spil?

Så jeg tror kun, det er dig - og andre der trænger til en ny hobby :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/12-07 16:28 
Jeg kan godt nok heller ikke se problemet, efter det efterår vi har haft - der kommer altid et par store titler mod årets slutning, men dette år har der været tale om et rent extravaganza!

Enkelte genre er måske blevet ladt lidt i stikken i årets løb (Platform og JRPG), men på 360'eren synes jeg nu rent faktisk det ser rimeligt lyst ud med diversiteten i spiludvalgets genre - især hvis man er til det klassiske JRPG, som har set en håndfuld fornuftige udgivelser på meget kort tid.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-07 16:46 
Hyakotake>
Jeg havde masser af gode oplevelser på min GameCube (cirka 70 spil)

Import? Jeg har svært ved at tro at der findes 70 EU spil til GCN der kan kaldes mere end middelmådige :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 27/12-07 16:59 
Jeg mangler bestemt heller ikke spillene - jeg har større problemer med at finde tiden til alle de spil der er udkommet, både gode (som jeg syntes der er en del af) og mindre gode (som der er endnu flere af).
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 27/12-07 17:14, rettet 27/12-07 17:16 
Jeg er lidt delt, må jeg tilstå. På den ene side er der kommet mange kvalitetsspil i 2007. På den anden side er jeg ikke tilfreds med, at en temmelig stor procentdel af disse spil stort set bare er de samme koncepter, vi har set hundredvis af gange før blot med en ny overflade, og højst med et par spilmekaniske småforbedringer.

Nogle gange undrer jeg mig også over, at så mange gamere tilsyneladende er ret ukritiske og altædende, så længe de får lidt ny grafik. Andre gange er det nok bare mig, der vil have at udviklingen skal gå hurtigere end, hvad der er realistisk.

Men én ting er sikkert. Jo flere spil, jeg spiller, jo mere trættende bliver det at spille de samme koncepter, og det samme gameplay, igen og igen. Og her forstår jeg ikke, at der ikke er flere garvede gamere, som brokker sig. Men det er jo bare godt for dem, at de kan leve med at spise de samme retter dag efter dag uden at få kvalme :)
Alf81Alf81Skrevet 27/12-07 17:25, rettet 27/12-07 17:26 
Kan kun give Born2Play ret. Hvis man ikke er til mainstream spil, så har man indtil videre ikke meget at give sig til, på de nye konsoller.

Jeg har slet, slet ikke mistet interessen for spil. Tværtimod føler jeg, at mange spiludviklere har mistet interessen for folk som jeg selv - "Nej nu skal alle kunne være med" og så er spillene også derefter. Jo, der er da dukket nogle perler op engang imellem, men ellers vil jeg gå så langt og sige, at der ikke har været noget ekseptionelt de seneste fem/seks år.
Ting om dét og pis.
Bede-xBede-xSkrevet 27/12-07 17:46, rettet 27/12-07 17:50 
Born2Play>
Det er åbenbart blevet så dyrt for udviklerne at de er nødt til at pumpe FPS, Racing og Sport ud i rå-mængder, mens jeg knap nok har mærket til de Japanske spiludviklere endnu?

Det er også en meget vanskelig situation for nogle af de japanske udviklere, at gå fra en generation domineret af PS2 til en mere opdelt.

Nogen af deres spiltyper sælger primært i japan, men den region er grebet af en casual Nintendo feber, hvor det ikke nødvendigvis giver samme mening at producere de spil. Det skal dog nok komme. De skal bare lige beslutte, om de skal gå Wii-only med deres titler eller multiformat 360/PS3.

Nogen spilkrise mener jeg ikke, at der er tale om. Tværtimod. Jeg kan ikke erindre, at der har været en ligeså god periode som denne. Der er mangfoldighed både hvad angår platforme og spiltyper: Konsolspil, håndholdte, shareware, mobilspil, downloadspil, PC osv.

At mange mainstream spil minder om hinanden er så hvad det er, men det er ikke usædvanligt. Ikke at de bør nedgøres af den grund, for der er mængder af gode mainstream produkter.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 27/12-07 17:50 
jaes>
Men én ting er sikkert. Jo flere spil, jeg spiller, jo mere trættende bliver det at spille de samme koncepter, og det samme gameplay, igen og igen. Og her forstår jeg ikke, at der ikke er flere garvede gamere, som brokker sig. Men det er jo bare godt for dem, at de kan leve med at spise de samme retter dag efter dag uden at få kvalme :)

Jeg kan også godt lide film endnu, selvom de i meget højere grad end spil minder om sig selv for tyve år siden.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/12-07 18:06 
Man kan ikke blive ved med opfinde den dybe tallerken inden for de samme grænser igen og igen. Det er klart, at der kommer "mere af det samme" 20 år efter at computerspilsmediet blev en realitet.

Jeg ser da også gerne at der sker noget innovativt inden for den medie-type jeg ynder at bruge ekstremt meget tid sammen med, men det afholder mig altså ikke fra at holde af de titler der gør så mange ting rigtigt, selvom jeg har set meget af det før. Derfra og til at sige at dette efterår kun har været for mainstreamere er der altså langt. Man skal passe på man ikke bliver FOR elitær!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/12-07 18:58 
Konsolkongen>
Import? Jeg har svært ved at tro at der findes 70 EU spil til GCN der kan kaldes mere end middelmådige :)

Næ, ingen import. Og at de reelt er "under middelmådige" objektivt har ikke nogen sammenhæng med om jeg har følt mig underholdt eller ej :-)

Mine GC...
jaesjaesSkrevet 27/12-07 19:37, rettet 27/12-07 19:49 
Wehner>
Jeg kan også godt lide film endnu, selvom de i meget højere grad end spil minder om sig selv for tyve år siden.

Jeg synes ikke, at et (udpræget) statisk medie og et interaktivt medie er en god base for sammenligninger.

Generelt: Folk er jo forskellige, men for mig handler det om, at det er rart med nye *oplevelser*. Innovation kommer i anden række, genrerblandinger kan fx være ligeså fedt.

Vi får da tilbudt nye oplevelser, men bare ikke så meget, som det burde være tilfældet. Kernen i problemet er vel som altid de store udviklingsomkostninger, for spilfirmaerne er jo overvejende dygtige og opfindsomme.

Og ud af de økonomiske farezoner vokser der så (1) serie-spillene og (2) en håndfuld koncepter der dominerer markedet i udtalt grad.

Men som antydet i mit forrige indlæg, så synes jeg ikke nødvendigvis, det står værre til i dag end for 5-10 år siden. Måske tværtimod. Men jo flere spil man spiller, jo sværere bliver det, for mig i hvert fald, at finde frem til de *gode og friske* oplevelser.

EDIT: Selv hvis vi nu prøver at sammenligne spil og film, så er det samme stadig gældende for mig: Jeg kan stadig godt lide film, men en film kan altså let have et snert af ligegyldighed hængende over sig, hvis jeg har set noget lignende mange gange før. Og SÅ stor film-buff er jeg heller ikke, selvom jeg da ser en del film.

Så grundlæggende handler det hele vel også om, hvor stort et vanedyr man er (som jeg lige rundede sidst i forrige indlæg).
jaesjaesSkrevet 27/12-07 20:15, rettet 27/12-07 20:48 
Bede-x>
Jeg kan ikke erindre, at der har været en ligeså god periode som denne.

En bruger på et andet forum skrev, at 1998 formentlig var lidt bedre. Jeg kan ikke finde tråden, men i 1998 udkom fx Half-Life, Fallout 2, Grim Fandango, Need for Speed III og StarCraft. Hvis nogen kan huske flere gode spil fra 1998, kan I eventuelt lige nævne dem for sjov :)

EDIT: Fandt en anden brugbar tråd - i 1998 udkom også:
Metal Gear Solid
Ocarina of Time
Gran Turismo (hvis man ser bort fra Japan)
Tekken 3
Baldur's Gate

...Og Unreal, Banjo-Kazooie og Thief.
Bede-xBede-xSkrevet 27/12-07 20:17 
jaes>
Og ud af de økonomiske farezoner vokser der så (1) serie-spillene og (2) en håndfuld koncepter der dominerer markedet i udtalt grad.

Heldigvis er markedet så stort og åbent nu, at man nemt kan dykke ned og finde andre typer spil, hvis det er det, man vil have. Samtidigt er der også en del af serie spillene, som leverer varen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
CoreCoreSkrevet 27/12-07 20:30 
Born2Play>
Skod!!!

Med spil som Final Fantasy XII, Okami, God Of War 2, Super Paper Mario, Crush og mange andre, så syntes jeg da ikke at 2007 har været specielt ringe sammenlignet med så mange andre år. Dertil kommer jo også en hel del ret fede udgivelser, i de "nødvendige" genrer (FPS m.m.).
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 27/12-07 20:33 
Bede-x>
Heldigvis er markedet så stort og åbent nu, at man nemt kan dykke ned og finde andre typer spil, hvis det er det, man vil have.

Det kan vist gradbøjes. Nemt vil jeg ikke kalde det i hvert fald. Rigtigt mange spiltyper får jo kun et lille udvalg af titler om året til hver platform. Men ok, det er da lettere end for 10-15 år siden.
King ChaosKing ChaosSkrevet 27/12-07 20:47 
Eller for endnu længere siden hvor det var umuligt at støve ret meget op til sin Atari 2600 eller Spectrum :)
ValkyrieValkyrieSkrevet 27/12-07 22:13 
Det har været et fint år, hvis man er en af dem som kan lide, hvordan industrien er blevet.
Der er for mange spil som bare ikke er helstøbte nok. En hel del af dem er bare ligegyldige og siger mig ikke en pind.
Jeg er uenig i jeres kritik af Assassins Creed. Ikke at spillet var perfekt - Men i det mindste kan jeg gøre nogen ting i det spil som jeg ikke kan gøre i andre. Der var meget nyt og anderledes med det spil, som jeg ikke har set før. På toppen af det, lykkedes dem at gøre historien interessant og tage nogen modige valg. Respekt til dem.
Assassins Creed er ikke sådan et slam, bam, thank you, mam' spil som Splinter Cell og Prince of Persia spillene var. Eller sådan som Call of Duty 4 er nu! Bare spil der er så irriterende ligegyldige og intetsigende, at det har en dårlig effekt på mit humør.
Så har man spil som Mass Effect, Kane and Lynch. Spil som prøver alt for meget.
Hvad var der i vejen med at KandL bare kunne være et normalt spil og faktisk have været godt? Men næ nej - I stedet skulle de blande gears of war, med 4 player co-op og alt muligt andet over ambitiøst crap! Og Mass Effect, som blev nedhavlet fordi folk ikke kunne magte KOTORS kampsystem.

Det er simpelthen utroligt.
Jeg savner flere spil som MGS. Gud mand... Der er ikke meget andet som jeg ser frem til udover MGS4. Er der virkelig intet der kan være bare en smule interessant?
Det er skuffende at Mass Effect og Heavenly Sword ikke blev til mere end de blev. Jeg havde virkelig håbet for de spil. Nu har jeg ikke spillet HS, men modtagelsen gør jo at man for ondt i hjertet.
Istedet sidder folk og råber GOTY efter crap som COD4, som er bare endnu mere militær pacifistiske amerikanere nakker mellemøstenmænd og kommunist russere i slow mo med back up fra britiske chaps og blokes!!!11
Også er der Wii. Alt andets dårlige salg. Crysis, har været et totalt flop. Så kan crytek fandme lære ikke at prøve at lave fotorealistiske spil. puha. lad os få noget mere mario party der køre med 15 Frames per second med recycled mini games fra N64 versionen. Det ville være totalt outddated hvis det ikke var fordi vi lignede viftende idioter med en hvid fjernbetjening.
Halo 3. Mario Galaxy. HL2:Episode 2. Ja det er alt sammen meget flot, men ikke interessant eller noget nyt...
I mens så vi alle de nye franchises gå op i flammer... Hellgate. Lair. Stranglehold. Sikke nogen fulde bunker af crap.
Og PSP? Hvad skete der lige der.
Der er seriøst brug for nogen radikale ændringer. PC markedet er virkelig ved at gå på lifesupport nu. Alle de store RTS kommer til 360, piratkopering er stadig amok, og det eneste PC spillerne gider er at fortsætte med at spille et 8 år gammelt mod, også lige world of warcraft.

Hvis i spørger mig, så er det hele gået helt af fløjten.

Assassins Creed. Jeg tror at det var det eneste spil der imponerede mig i år. Og det er trods alt et spil der er fuld af fejl, glitches og har en cliffhanger slutning der når op på "lets finish this fight"! Men ikke destro mindre havde det anderledes kampe, fremragende parkour, tårn udspring og de mest realistiske gengivelser af byer fra oldtiden som jeg nogensinde har set. Udover det er hele temaet ikke blevet udforsket før.
Hvad ellers? Jeg synes at Mass Effect, og Halo 3 var GODE spil på trods af alt.
Ej, seriøst. Det har været slemt i år. Det eneste jeg har lyst til nu, er bare at fordybe mig selv i et eller andet MMORPG, også lade disse nuværende konsoller og deres teknologi forbrænde i denne her wii-software-shovelware periode vi er gået ind i. Når Red Steel sælger over en million og når Uncharted og Crysis er spilflop, så kan det hele også være ligemeget. For første gang, har jeg denne her holdning, at industrien fortjener at dø. Jeg håber at en stor flodbølge kommer og skyller alle de dårlige og ligegyldige værdier der har påkrævet denne industri, og renser det hele bort.
Jeg kan nu se at have Nintendo og Microsoft som markedsledere er ligeså slemt som at have sony. Måske endda værre. Imellem MS latterlige xbox live og hele den idioti der eksistere omkring Wii, så var sony ikke så slemme:(
Burde kaste min 360 og wii ud af vinduet. Jeg gik galt i byen denne her gang. Jeg gik virkelig galt i byen. Hvordan skal jeg kunne stå og juble sammen med de andre tosser over bioshock, når alt jeg ser er en crappy lille Bubbi-bjørn version af system shock 2? Er folk blevet fuldstændig vanvittige? nu glorificere vi vanvid og dårlige ting? se nu er der godfather, scarface, resident evil og soul calibur til wii og vi skal alle være glade for at spille det med forfærdelig grafik mens vi bruge remoten til unødvendige gimmicky kommandoer.

Jeg synes det ser sort ud. Det synes jeg virkelig. Selv har jeg prøvet med andre og mere alternative spil som God Hand. Sigh. Prøver for hårdt at være fjollet. Falder til jorden på trods af hvad div. kult fanatikere siger.
Og God of War 2. Mere af det samme. Sjovt første gang, men nu er det ligesom gået af fløjten, og nu er man sådan lidt ligeglad med kratos og de mennesker/guder/dyr han slår ihjel på sin vej. Det hele er jo endt med at man bare har et stort spørsmåltegn i panden, fordi man fatter jo ikke hvad hans problem er!
Så er der Okami, ugh... Gider slet ikke at begynde på den langsomme omgang tedious wannabe arty crap. Folk der vil have rigtig kunst skulle tage en tur til arken eller begynde at male med farvekridt, fordi den der omgang copy pastet repetitive-zelda-rip-off-med-en-ulve-model og washed out farve fiesta er dælme ikke kunst.
Så jeg er træt og udmattet. Udmattet over det hele. E3 var en joke. TGS var en joke. Det hele var en Joke. Det hele var en stor Dane Cook joke, uden tøser der griner af det. Kun nørder med lave standarder!
Vi burde forlange mere.
Det kan da ikke være rigtig at det her er alt hvad der er? Historierne i 80% af de spil jeg spiller er stadig til at brække sig af grin over. Og langt de fleste spil er nøjagtige kopier af hinanden. UT3 eller TF2. CoD4 eller GRAW2. Metroid Prime 3 eller Halo 3. Rock band eller guitar hero 3.
Det hele har bare været rigtig øv.:( øv øv øv øv. PS3 er stadig i problemer og det ser ikke ud til at gå den rigtige vej. PCen er ved at dø, PSP ligeså. Også har man 360en som er blevet rigtig dejlig amerikansk. Ingen video markedplace til os i år alligevel. Nå pyt. Måske smadre vores 360er før det engang kommer. Også er der WIi og DS som jo simpelthen baner vejen for hvad der er fedt. Jeg må hellere finde mit satans Kirbys Air Ride frem. Det er jo åbenbart fremtiden.:( øv øv øv:(
Jeg ved ikke hvad 2008 bringer der kan blive godt. Udover MGS4, kan jeg ikke se det. Det kan jeg virkelig ikke.

Too Human? Nej det tror jeg ikke på! Haze? No way! Killzone 2? Bliver sikkert værre end 1eren! GTA4? Tvivler jeg på! Burnout Paradise? En sandbox version af 3eren!? Fedt... Alt skal jo være sandbox nu!? Smash Brawl Melee? Vista og DirectX10 var en kæmpe joke, så jeg tror ikke at det bliver bedre til næste år! Men er det virkelig noget nyt? Jeg er altså ikke så optimistisk ligenu. Nej, det kan jeg ikke påstå.
Vi sidder rigtig meget i skysovsen. Mellem højteknologisk fremdrift og værdier med billige hardware novelty, der futter mod hinanden i en dårlig kontrast. Hvad skal det hele ende med?
Well crucify the insincere tonight...
nerosnerosSkrevet 27/12-07 22:21, rettet 29/12-07 21:57 
King Chaos>
Eller for endnu længere siden hvor det var umuligt at støve ret meget op til sin Atari 2600 eller Spectrum :)

Haha! Ja det var meget svært den gang!

Den tidsalder med computerspil som omhandler Atari 2600 og f.eks Spectrum var jo et eksempel på hvordan et marked med totalt overbud af spil titler kan gå hen at blive en omgang hø, fordi man bare ville tjene penge, og ikke gik for højt op i ide og kunst, men til det skal der også siges, at computerspilsverdenen var ved at tage form og derfor så mange ting på engang.

Faktisk kunne man fristes til at sige det er det samme vi har her idag. Jeg synes det hele er gået alt for meget op i grafikpower og regnekraft end, at man lægger vægt på mangel faktorer som ide, historie og gameplay. Jo der er da titler som beviser, at der stadig bliver lavet rigtige gode spil, men der er langt imellem IMO. Jeg tror et af problemerne ligger i at spil er blevet til film! Eller at film er blevet til spil i en grad som vi ikke har set før. Det er en sammensmeltning som gør, at jeg hellere har lyst til at spille titler fra den gang jeg havde en mere ren følelse af hvad et godt computerspil skulle indeholde som f.eks start 90'erne og op. Med det mener jeg ikke, at de ikke også findes idag. Men 3D er blevet alt dominerende og man glemmer sgu hvad et godt computerspil er når det hele skal handle om rå muskelkraft og onlinedel. Jeg mener at man skal bruge 3D hvis man har en ide til en sådan verden, men ikke bare lave 3D bare fordi man kan, eller masserne kræver det. 3D er fint så længe man kan finde ud af at bruge den ordenligt, men det er noget mainstream crap ;-)!
Bashful Neophyte
TheDukeTheDukeSkrevet 27/12-07 22:28 
Jeg er for så vidt enig i at kaffen er blevet lidt tyndere de sidste 10 år. Især for PC gamere.

Adventurespil af samme kaliber som de gamle LucasArts og Sierra bliver stort set ikke lavet længere. RTS-genren har ikke nået særlig meget videre siden Starcraft.

Og efter at konsollerne er blevet den primære platform for mange udviklere, er RPG'erne heller ikke helt så spændende som før. Selv FPS'er, genren hvis navn burde være synonymt med "Mus & Keyboard" for enhver, ryger til konsollerne.

Man hævder at softwarepirateri har gjort det for uprofitabelt at have PC'en som det primære fokus, men jeg tror nu mere at det drejer sig om at konsolmarkedet bliver betragtet som et kæmpestort "soft target" for de teknologitunge udviklere, da det er grafikken der mere end noget andet sælger et spil i dag. Og den grafik koster mange penge, så man skal på forhånd være sikker på at folk vil købe spillet, hvilket desværre ansporer mange til at tage færre chancer og holde sig til det de ved sælger.
nerosnerosSkrevet 27/12-07 22:53, rettet 27/12-07 23:00 
Valkyrie>
Fedt... Alt skal jo være sandbox nu!?

..også en af de ting som jeg er dødtræt af og ødelægger alt for mange spil. Føj :-(

Vi er en flok sure gamle mænd er vi :D!
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 27/12-07 23:33 
Valkyrie>
Jeg savner flere spil som MGS...

Og PSP? Hvad skete der lige der.

Metal Gear Solid: Portable Ops er også fra i år...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 28/12-07 00:02 
King Chaos>
Eller for endnu længere siden hvor det var umuligt at støve ret meget op til sin Atari 2600 eller Spectrum :)

Jep, jeg tænkte også 10-15 år og bagud.

TheDuke>
Adventurespil af samme kaliber som de gamle LucasArts og Sierra bliver stort set ikke lavet længere.

Nej, men genren har været stærkt på vej tilbage de seneste par år, og 2008 ser ud til at blive et comeback-år, omend genren nok næppe fjerner sig fra niche-stadiet forløbig. Søg evt. efter tråden "Point and click adventures", eller kig på "Hypometret" på adventuregamers.com :)
JAAJAASkrevet 28/12-07 04:33, rettet 28/12-07 04:42 
Jeg tror ganske enkelt, at du er for utaalmodig, B2P. Jeg er langt hen ad vejen enig med dig i den manglende diversitet til konsollerne, men det er fuldstaendig samme moenster, jeg ser hver generation. Det skal nok komme altsammen. Maaske tager det japanerne lidt laengere at finde ud af om de skal satse paa gyngerne eller karrusellerne (eller begge) i denne omgang, men variationen vil indfinde sig! I mellemtiden synes jeg, PSP og DS i overflod byder paa alt det, du eftersoeger.

Og Valkyrie: Ikke at jeg er enig med mere end halvdelen eller saa, men fedt indlaeg!
ChronoChronoSkrevet 28/12-07 07:42 
Valkyrie>
Selv har jeg prøvet med andre og mere alternative spil som God Hand. Sigh. Prøver for hårdt at være fjollet. Falder til jorden på trods af hvad div. kult fanatikere siger.

Det synes jeg nu ikke. Klart et af de mere oversete spil i år - især hvis man kan lide et godt beat 'em up. Jeg har stadig musikken i hovedet (og på min playlist).

Jeg har også lige gennemført Heavenly Sword, og det underholdt mig langt fra ligeså meget som God Hand gjorde.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SeventhSunSeventhSunSkrevet 28/12-07 11:57 
Valkyrie du er jo helt væk :-)
Bortset fra at Assassin's Creed ganske rigtigt er et ganske udemærket spil.

Uanset hvor meget du og andre synes Bioshock minder om System Shock, så ændrer det jo ikke på, at grafikken og atmosfæren i Bioshock er fuldstændig fantastisk. Såvidt jeg har forstået foregår SS på ingen måde i et 1940 og 1950 inspireret Art Deco miljø?

Og Xbox Live er latterligt? Hold nu k...!
Det er det bedste og mest gennemførte multispils multiplayer netværk overhovedet. Færdig!
+ Gamerpoints, + Live Arcade.


Men ellers vil jeg også give flere andre ret i, at hvis man ikke synes 2007 var interessant som gamer, så bør man nok komme mere ud.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
TheDukeTheDukeSkrevet 28/12-07 19:21 
SeventhSun>
Uanset hvor meget du og andre synes Bioshock minder om System Shock, så ændrer det jo ikke på, at grafikken og atmosfæren i Bioshock er fuldstændig fantastisk. Såvidt jeg har forstået foregår SS på ingen måde i et 1940 og 1950 inspireret Art Deco miljø?


http://www.escapistmagazine.com/articles/view/editorials/zeropunctuation/1394-Zero-Punctuation-BioShock
jaesjaesSkrevet 28/12-07 20:15, rettet 28/12-07 20:28 
Da jeg alligevel trængte til at få opdateret min "To watch out for"-liste, og da jeg også selv spiller en del action-adventure og RPG, fik jeg lyst til at undersøge, hvad der kommer (af de lidt større titler) i disse genrer i 2008. Jeg tilføjer så også nogle spil her, der virker som et friskt pust på den ene eller anden måde.

Jeg synes egentlig 2008 tegner til at blive et lovende spil-år. På flere måder endnu bedre end 2007.

NB:
- Det er en personlig liste, så hvad jeg opfatter som et friskt pust, gælder ikke nødvendigvis for andre.
- Ikke alle spil er bekræftet til at udkomme i 2008, men der skulle være en pæn mulighed for, at de fleste gør.
- Download-spil og spil til de håndholdte konsoller har jeg ikke kigget efter i denne omgang.

Action-adventure og RPG:

Lost Odyssey
Metal Gear Solid 4
Last Remnant
Final Fantasy XIII
Yakuza 3
Fallout 3
White Knight Chronicles
Tales of Vesperia
Fable 2
Infinite Undiscovery
Star Ocean 4
Totems

Spil der virker som et friskt pust:

The Club
Alan Wake
Brütal Legend
LEGO Indiana Jones: The Videogame
Bionic Commando
Project Offset
Spore
L.A. Noire
Star Wars: The Force Unleashed
LittleBigPlanet
Indiana Jones
Fracture
Experience112
Zack & Wiki
EndWar
Borderlands
Operation Darkness
Huxley
Too Human
Prototype
Race Driver Grid
Splinter Cell: Conviction

EDIT: Jeg har primært kigget efter konsolspil, men smed Spore på som det eneste pc-eksklusive spil. Fordi vi jo alle glæder os til at lave perverse ballondyr og se dem interagere med hinanden :)
ValkyrieValkyrieSkrevet 29/12-07 01:39 
SeventhSun>
Valkyrie du er jo helt væk :-)
Bortset fra at Assassin's Creed ganske rigtigt er et ganske udemærket spil.

Uanset hvor meget du og andre synes Bioshock minder om System Shock, så ændrer det jo ikke på, at grafikken og atmosfæren i Bioshock er fuldstændig fantastisk. Såvidt jeg har forstået foregår SS på ingen måde i et 1940 og 1950 inspireret Art Deco miljø?

Og Xbox Live er latterligt? Hold nu k...!
Det er det bedste og mest gennemførte multispils multiplayer netværk overhovedet. Færdig!
+ Gamerpoints, + Live Arcade.


Men ellers vil jeg også give flere andre ret i, at hvis man ikke synes 2007 var interessant som gamer, så bør man nok komme mere ud.


Nej, SS bruger på ingen måder Art Deco, men derfor kan Bioshock godt være en inferior efterligning?
Jeg ved ikke om jeg var vild med grafikken. Stilen er vel okay, men jeg har ikke tænkt at hoppe på alle fire fordi et spil har det.
Der er virkelig en forskruet tankegang igang her, hvis vi automatisk skal klappe af alt som er artistisk flot. Derfor kan spillene sagtens være crap.
Bioshock er selvfølelig ikke crap. Min frustration er nok mere noget der er kommet til udtryk fordi jeg med min biased nostalagi, ikke kan lade være med at sammenligne med en oplevelse som jeg følte var meget mere rammende psykisk. Jeg spillede det igen her for et par uger siden. Selvom det er så gammelt, er det stadig ubehageligt og meget svært på en måde som få spil er.
Bioshock var bare ren og skær irritation for mig. Hele den ideologi med at rapture var en åben verden, holder slet ikke når man ser hvor linært det var. Det moralske kodeks var bare latterligt, og rørte mig på ingen måde. Lidt ligesom Manhunt eller Postal, virkede det som om at de bare prøvede at lave chokerende elementer fordi resten af spillet ikke kunne vække det følelsesmæssige aspekt i spilleren.
Sådan ser jeg det ihvert fald.


Ang. Xbox Live så... Jeg har det ihvert fald ikke på samme måde. Jeg er træt af 16 spiller maks, træt af manglen på mods, træt af at betale, træt af deres ms points system hvor man betaler for billedere, avatars og andet trivelt, træt af deres p2p system, træt af at være tvunget til at betale for noget så benalt som bare at spille online, men mest af alt er jeg bare træt af communityet på xbox live. Halo 3 og VF5 døde for mig før det begyndte.
Jeg er virkeligt og inderligt overbevist om, at man generelt ser en flok mennesker, eller en folk mennesker som ihvert fald opføre sig på en måde, som går langt forbi det værste man GENERELT ser på pc platformen.
Nu ved jeg ikke hvordan det er med Wii og PS3, men jeg er lamslået. Helt bogstavelig talt, så ser jeg xbox live som et handicap.
Personligt er jeg vild med steam. customization, fuld af muligheder, gratis også er det en service der bliver kørt af nogen mennesker som jeg rent faktisk kan stå indefor.

Når jeg nu kritisere Xbox Live communityet, så ved jeg godt at det sikkert er mig den er gal med. Som udgangspunkt, når en person står og skriger at en masse millioner af mennesker opføre sig dårligt, så er det måske den ene person der er noget i vejen med!?


Gamerscore er heller ikke noget jeg tror på mere. Da 360 først fik dette annonceret var jeg overbevist om at det var det største indenfor spil i en hel del år. Mig, som personligt er en person der ikke gider at afslutte de spil jeg er begyndt på, hvis jeg ikke nyder dem. Jeg tror nok at jeg kun gennemføre 20% af alle de spil jeg køber, måske endda mindre.
Så jeg var overbevist om at Gamerpoints ville være det der ville gøre at jeg ville gennemføre og få et fuldt udbytte af mine spil.
Men den holdning jeg siden da har fået, er at hvis et spil ikke er sjovt nok at spille i sig selv, hvorfor skal man så dedikere sin tid til at gøre noget som man åbenbart ikke nyder siden at man skal have en points afhænighed til at få en til at gøre det?
Sådan burde det ikke være. Vi burde gennemføre spil 100% fordi at det er sjovt nok i sig selv. Hvis vi gør det bare for at få nogen points som ikke viser noget som helst - ikke engang skill level, fordi det varriere fra spil til spil, så er det jo spillenes skyld for ikke at være underholdende nok!!!
Et spil jeg sad og spillede her igen idag, var Kane and Lynch, og jeg må sige at jeg elsker historien i det spil. Det er sådan en skam at kernegameplayet ikke blev mere finpudset og at de ikke gav det en afslutning. Det har ikke rigtig en slutning. Det er bare ren og skær crap. Men ham Lynch, han er dælme en af de bedste spilfigure jeg har set siden Tingle i Majoras Mask tilbage i 2000! Fantastisk.


Din sidste linje af tekst såre mig, Sun. Jeg trænger nok til at komme mere ud, men for dulmen da. Hvor er de gode historier henne? Hvor er de skøre og underholdende figure henne?
Lynch han er sjov, fordi han ser mærkelig ud, og er en blanding af en venlig fyr og en gal massemorder. Han er en type som jeg ikke synes jeg har set før i et spil. Måske ikke engang på film. Og ham og Kanes forhold minder om noget der ligner Gø og Gokke møder Heat.
Jeg savnede den slags ting fra mange andre spil i år.
Well crucify the insincere tonight...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 30/12-07 17:27 
Valkyrie - Er ikke helt så mr. Killjoy som dig - Vil bare gerne have de genre jeg forelskede mig i da jeg startede med denne her penge sluger hobby.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 30/12-07 19:44 
Selvom det er ikke er det bedste RPG ever - Så gør tal som disse mig trist! Hvad mon det kommer til at betyde for genren i fremtiden?

BD sales
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
heheheheSkrevet 30/12-07 22:14, rettet 30/12-07 22:14 
hvis du savner adventure spil så prøv at tage et kig på dreamfall som udkom sidste år (syns selv at det er et glimrende eksempel på at genren ikke er helt død)
TheDukeTheDukeSkrevet 30/12-07 23:26 
Det er vel nærmere et eksempel på at udviklerne tror at de behøver at klistre et virkeligt dårligt kampsystem ind i deres adventurespil for at kunne sælge.

Adventuredelen af Dreamfall var vel acceptabel, men slet ikke i samme klasse som forgængeren. The Longest Journey sætter dog også standarden højt, og det er et af mine absolutte favoritspil.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig