X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Regler vedr. komponeret musik


Svar
HankyHankySkrevet 28/07-07 19:07, rettet 28/07-07 19:08 
Landet ligger således, at jeg for nogen tid siden satte mig for at ville komponere/genskabe nogle af de mange fede numre, der har præet de tidligere Sonic-spil.

Spørgsmålet går på, om det for mig er lovligt at uploade mine "efterligninger", og lægge dem online f.eks. på min MySpace profil? Det skal siges at sangene er de gamle melodier, genskabt hvor alt er lavet fra bunden, og jeg har således ikke benyttet mig af nogle samples fra originalerne.

På forhånd tak :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SlothSlothSkrevet 28/07-07 19:20 
Hvis du kigger på http://remix.kwed.org er der over 1,900 sange fra de gamle C64 spil. I årevis har det været en populær trend at lave "nye" kompositioner fra gamle spil, og jeg har ikke hørt om nogen der er kommet i problemer. Jeg tror ikke det er noget du skal bekymre dig om.
Kiss me, would you kindly?
WehnerWehnerSkrevet 28/07-07 19:40 
Det er meget sandsynligt, men det er ikke lovligt at publicere andres musik uden tilladelse.

I øvrigt hedder det at arrangere, det du gør Hanky.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HankyHankySkrevet 28/07-07 19:51, rettet 28/07-07 19:52 
Alt i sangene er lavet fra bunden, ved brug af keyboard, diverse software m.m., og så er der vel tale om mine egne numre - også selvom de er baseret på ældre spil-themes?

Arrangere, er det ikke kun, hvis man tager samples fra et i forvejen eksisterende nummer, og så blander det sammen til noget nyt, eller tilføjer nye instrument-spor til de samples?

Jeg ved jeg spørger enormt dumt, men jeg vil nødig overtræde nogle copyright regler :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
WehnerWehnerSkrevet 28/07-07 20:05 
Der er noget helt, helt grundlæggende, du har misforstået.

Den, der komponerer sangen, ejer den (medmindre den bliver solgt).

_At komponere_ vil sige at lave sangen/melodien. Det er faktisk ligemeget, om den overhovedet bliver indspillet, man kan også bare skrive den ned på noder og så sende den ind til KODA.

At arrangere vil sige at finde ud af, hvordan, de forskellige instrumenter spiller i nummeret.

Eksempel: I mit band komponerer vores keyboardspiller det meste musik. Han laver en skitse og spiller for os. Vi arrangerer så nummeret sammen - dvs. at typisk laver jeg ny bas og guitaristen ny guitar, vi snakkker om ændringer i feel, tempo rækkefølge og antal gentagelser af sangens stykker.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 28/07-07 20:08 
Den her side er rigtigt fed:
http://www.ocremix.org/

Og hvis du har lavet noget godt vil de sikkert gerne have det der.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HankyHankySkrevet 28/07-07 20:19, rettet 28/07-07 20:22 
Til Wehner:
Ok, det vil så sige, at fordi jeg har arrangeret en gammel sang fra et spil / brugt samme noder, så overtræder jeg copyright loven, ved at smide den online?

Chrono:
Det prøver jeg, tak :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
WehnerWehnerSkrevet 28/07-07 20:43 
Hanky>
Til Wehner:
Ok, det vil så sige, at fordi jeg har arrangeret en gammel sang fra et spil / brugt samme noder, så overtræder jeg copyright loven, ved at smide den online?

Præcis. Der er intet ulovligt et at lave en cover-version, som det typisk kaldes, af et nummer. Det er publiceringen, der er problemet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HankyHankySkrevet 28/07-07 20:50, rettet 28/07-07 20:51 
Bummer, så holder jeg med at lave flere numre :(

Jeg gjorde det udelukkende for at dele det med andre som ville kunne synes det var fedt, og have fornøjelse af det. Det hele bliver lidt kedeligt, når man kun kan lave det for sin egen fornøjelses skyld.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
WehnerWehnerSkrevet 28/07-07 20:59 
Som også nævnt findes der masser af eksempler på, at man får lov at gøre det, så længe man ikke tjener penge på det, men jeg skal hverken opfordre til det ene eller det andet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SlothSlothSkrevet 28/07-07 21:10 
Jeg tror ikke det er noget problem. Har undersøgt diverse websites, der alle har arrangementer af gamle retrospil til gratis download, og der er mange gamle SEGA-spil imellem.

Check f.eks. listen her: http://www.ocremix.org/games/?&sort=&limit=50&offset=350

Der er mange Sonic spil imellem.

Hvis der er nogen der får ondt i numsen over det, så fjerner du bare indholdet.
Kiss me, would you kindly?
ChronoChronoSkrevet 28/07-07 22:22 
Ja lad os da høre. Jeg tror ikke på at du får nogen som helst problemer ud af det.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SeventhSunSeventhSunSkrevet 29/07-07 16:13 
Hanky, hvis du lægger numrene på din MySpace profil burde du ikke få nogen problemer. Især ikke hvis du sørger for at de ikke kan downloades.

MySpace er lidt af en juridisk gråzone, fordi deres servere ligger i USA, hvor der er andre regler.
Det er derfor så mange danske bands, har MySpace sider hvor man kan høre deres musik - hvilket de faktisk ikke må i følge Koda.

Derudover har du valgt en genre, som der nok ikke er den store opmærksomhed omkring.
Hvis du indspillede Britney Spears numre, ville du nok få problemer :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig