X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Xbox 360 in trouble?


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/07-07 20:55 
Tja, PS3'en har taget rigelig med (fortjente) tæsk den sidste tid... men har vi helt glemt at MS/Xbox ikke ligefrem har det godt?

Se link, discuss:

6 reasons
56 emne(r).
1 2 > »

Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/07-07 20:55 
Tja, PS3'en har taget rigelig med (fortjente) tæsk den sidste tid... men har vi helt glemt at MS/Xbox ikke ligefrem har det godt?

Se link, discuss:

6 reasons
KTCKTCSkrevet 21/07-07 21:32, rettet 22/07-07 16:50 
Personligt har jeg overvejet alle disse problemer, og tilføjer vi at maskinen nok er den mest støjende konsol nogensinde, og deres online service har sine svage punkter (tonsvis af dårlige arcade-konverteringer til overpriser og problemstillingen med download content når de ombytter defekte maskiner), så synes jeg bestemt ikke at det er en dans på roser.

Mit forslag: Lav en ny udgave af Xbox 360 med støjsvagt drev og sokkelmonteret GPU og CPU, og få lagt noget mere gratis materiale på Xbox Live (vi giver immervæk en plovmand om året), og sørg så for at man kan få overført købsrettighederne fra en maskine til en anden.
Så burde de også smide en større harddisk med til maskinen. Alt under 160GB er tåbeligt, og de skyder sig selv i foden, da de begrænser hvor meget folk køber på marketplace med de latterlige små harddiskstørrelser.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 21/07-07 21:50, rettet 21/07-07 21:53 
Hyakotake>
men har vi helt glemt at MS/Xbox ikke ligefrem har det godt?

Næh. Tror da vi har skrevet flere gange i salgstrådene, at 360 salget går sløvt. Det får oftest bare ikke så meget opmærksomhed, fordi det er gået endnu værre for Sony.

Mit forslag: Lav en ny udgave af Xbox 360

Falcon skulle efter sigende være klar i en ikke alt for fjern fremtid(i år).
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SyrefoxSyrefoxSkrevet 21/07-07 21:57 
KTC>
og sørg så for at man kan få overført købsrettighederne fra en maskine til en anden.


Det kan man også ved at kontakte Xbox Live Support altså hvis det er samme konto(gamertag) man bruger, har ihvertfald selv været igennem det, da jeg fik ny Xbox 360. Hvis det er det du mener
KTCKTCSkrevet 21/07-07 22:49 
Okay, jeg ringede til dem imellem 5 og 10 gange i forbindelse med problemet for et halvt års tid siden, og blev til sidst så træt af deres lort, at jeg har lavet købestop i forbindelse med Xbox Live. Det kan være jeg skal snakke med dem igen, hvis de har fundet en løsning nu.

Hvad gjorde de præcist for at løse problemet for dig?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 22/07-07 00:48 
Hvad mener du mere præsist med:
og sørg så for at man kan få overført købsrettighederne fra en maskine til en anden.

Alt hvad du har købt er jo gemt i dit gamertag, og betyder at du kan logge ind på en anden xbox360 eller din windows mobile med dit gamertag kan downloade diverse arcade spil og spille dem der...
(Hvertfald hvad MS fortalte på E3 06 (eller var det GDC06 med windows marketplaces og live anyware)
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
WehnerWehnerSkrevet 22/07-07 00:53 
Kenneth vil også gerne kunne spille sine spil offline, og det kan jeg godt følge.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SlothSlothSkrevet 22/07-07 03:52 
Øøøøh... Så er din PS3 da vist en smule speciel...
Kiss me, would you kindly?
BeanoBeanoSkrevet 22/07-07 09:26 
Enig, støjende PS3'er er slet ikke unormalt - jeg har også een og kender 4 andre personligt med samme larmende PS3. Kender faktisk ikke nogen personligt som ikke har en støjende PS3.

Dog støjer en Xbox 360 med DVD spil noget værre, men spiller man Xbox 360 spil fra HDD (demoer, Live Arcade) er den betydeligt mere støjsvagt end PS3.
KTCKTCSkrevet 22/07-07 09:52 
Nu havde jeg faktisk skrevet en masse kritikpunkter om Wii og PS3, som jeg slettede før jeg postede mit indlæg alligevel, da tråden ikke omhandler disse maskiner. Jeg ved bare, at 360eren viser sin støjende side inden for sekunder, hvis man spiller et DVD-spil på den, og det har jeg ikke oplevet på en kammerats PS3.

Men lad os forsøge at holde snakken om Xbox 360, ikke?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Zzap!Zzap!Skrevet 22/07-07 11:52, rettet 22/07-07 12:11 
De glemmer at sige i artiklen, at det enorme antal ødelagte maskiner også gør et betydeligt indhug i 360erens samlede antal "shipped and sold" enheder:

http://seekingalpha.com/article/41697?source=feed

In terms of the linkage between that and the three flashing red lights, it is not so much a direct linkage. There’s obviously an indirect linkage in the sense that because of that, as people return them we need to repair them, but this is very much, the inventory write-down is very much a write-down of the inventory that we have had returned to date that we believe that we will not be able to sell as a repaired unit, and hence it’s impaired from a valuation perspective.

Tallet kan være alt fra 700K til +2 millioner, så måske er Wii og 360 ikke mere end ~ 1,5 millioner fra hinanden i total installeret base.

Edit:
I følge VG Chartz tal kunne det faktisk se ud til at Wii allerede har overhalet 360, hvis man fratrækker døde 360ere (hvilket jeg ikke kan se nogen grund til ikke at gøre).

Og det går slet ikke så skidt for PS3, som mange gerne ville puste det op til. Tallene er fra før pris nedsætningen havde haft sin fulde effekt, så jeg tror godt at vi med sikkerhed kan sige at PS3 er på ~ 4 millioner nu. Hvilket er næsten præcist hvad 360eren havde solgt på det tilsvarende tidspunkt efter launch. Det er med en maskine, som ikke har nextgen markedet for sig selv, er temmelig dyr og har haft massiv modvind i agurketids pressen.
Ikke helt dårligt Sony! ;)

http://www.vgchartz.com/
Born to kill space
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 12:55, rettet 22/07-07 13:46 
Zzap!>
Edit:
I følge VG Chartz tal kunne det faktisk se ud til at Wii allerede har overhalet 360, hvis man fratrækker døde 360ere (hvilket jeg ikke kan se nogen grund til ikke at gøre).

1: VG Chartz - Dem har vist lige gennemgået i "Amerikanske salgstal" tråden...

2: Så fremgår det ikke(direkte), at maskinerne bliver talt to gange, hvis de afskriver en maskine, som ikke kan repareres og sender en ny ud.

3: Selvfølgelig kommer Wii til at overstige 360. Der skal da et mirakel til at forhindre det.

Og det går slet ikke så skidt for PS3, som mange gerne ville puste det op til. Tallene er fra før pris nedsætningen havde haft sin fulde effekt, så jeg tror godt at vi med sikkerhed kan sige at PS3 er på ~ 4 millioner nu. Hvilket er næsten præcist hvad 360eren havde solgt på det tilsvarende tidspunkt efter launch.

Det er da heller ikke ret godt. 360 tallene er jo sløve og det er Sony, vi snakker om. Markedslederen. Det var da forventet, at de ville sælge meget mere.

Iøvrigt er det nok også mere interessant, at sammenligne PS3 med hvad konkurrenterne sælger nu, i stedet for hvad 360 solgte efter sin launch. Sony kan jo ikke tillade sig at følge samme kurve som 360. Så henter de aldrig Microsoft.

Ikke helt dårligt Sony! ;)

Jeg ved godt, at du ikke kan lide Microsoft, Zapp, men vær nu i det mindste lidt sammenhængende i din kritik og rosfordeling. Sidste år sad du og forklarede, hvor lidt Microsoft solgte og hvordan de var den nye Dreamcast. Nu roser du Sony for at sælge næsten det samme.

Come on...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Zzap!Zzap!Skrevet 22/07-07 14:34, rettet 22/07-07 14:39 
Bede-x>
1: VG Chartz - Dem har vist lige gennemgået i "Amerikanske salgstal" tråden...

Ja, deres *nyeste tal* er kvalificerede gæt (ca. fra den seneste måned), men tallene før det er fakta.

Jeg ved godt at mange har et (lidt ufortjent IMO) horn i siden på VG Chartz, men det ændrer ikke ved at de er de eneste (jeg kender til) der har en stor samling af konsol salgsdata med udemærkede online apps til at sammenligne.

2: Så fremgår det ikke(direkte), at maskinerne bliver talt to gange, hvis de afskriver en maskine, som ikke kan repareres og sender en ny ud.

Det handler ikke om at nogle maskiner bliver talt to gange (men hvis det virkelig er rigtigt så gør det jo bare situationen så meget værre), det handler om, at nogle af enhederne er så smadret, at de simpelthen ikke kan laves og værre endnu det gælder også nogle batches af konsoller, som aldrig har været solgt, men som man ved stikprøver åbenbart har fundet ud af, at det ikke kan betale sig at reparere.

3: Selvfølgelig kommer Wii til at overstige 360. Der skal da et mirakel til at forhindre det.

Det er hvor hurtigt det sker, der er overraskende.

Det er da heller ikke ret godt. 360 tallene er jo sløve og det er Sony, vi snakker om. Markedslederen. Det var da forventet, at de ville sælge meget mere.

Nu nævnte jeg jo ikke, alle de ting de har imod sig for ingenting. Pris, spiludbud og popularitet i pressen er noget der kan rettes op på, det er meget sværere med forbrugernes apati over for 360eren.

Kurven skal nok komme op når prisennedsættelsen virkelig slår igennem (afhænger selvfølgelig af om 80Gb PS3en kommer ned på $500 efter at 60Gb'en er udsolgt, som alle venter) og strømmen af rigtig gode spil, som Heavenly Sword, og LBP begynder.

Jeg ved godt, at du ikke kan lide Microsoft, Zapp, men vær nu i det mindste lidt sammenhængende i din kritik og rosfordeling. Sidste år sad du og forklarede, hvor lidt Microsoft solgte og hvordan de var den nye Dreamcast. Nu roser du Sony for at sælge næsten det samme.

Come on...

Hvis de sælger så lidt som de gør, med den pris de har, den tid de har haft alene på markedet og alle de PR penge microsoft skyder efter maskinen, så klarede Dreamcasten sig faktisk relativt bedre hvis man sammenligner (360eren har stadig ikke solgt mere end Dreamcast).

PS3 er oppe mod to konkurrenter med en alt for høj pris og et lille middelmådigt spiludvalg, og klarer sig alligevel ikke helt dårligt.
Det er uden tvivl i kraft af brandet, men det kan jeg ikke se er snyd på nogen måde. De skal nok bare ikke ride på det alt for længe.
PS3en er en rigtig rigtig god maskine, men den bliver meget bedre når de ovenstående problemer er løst.
Born to kill space
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 14:53, rettet 22/07-07 16:16 
Zzap!>
Ja, deres *nyeste tal* er kvalificerede gæt

Jeg er enig i, at det er gæt. Ligesom NPD er jeg uenig i, at de er kvalificerede. Så skal der være mindre udsving.

Deres ældre tal ser ud til at ligge i omegnen af de rigtige, siden de jo retter deres gæt ind efter dem hver måned.

Jeg ved godt at mange har et (lidt ufortjent IMO)horn i siden på VG Chartz


Fortjent eller ufortjent kan jo altid diskuteres. Det afhænger vel af, hvad man forventer. De er ok af en fansite at være. Man skal bare passe særligt på deres nyeste tal, da de ofte har markante udsving i forhold til de officielle kilder.

det handler om, at nogle af enhederne er så smadret, at de simpelthen ikke kan laves og værre endnu det gælder også nogle batches af konsoller, som aldrig har været solgt, men som man ved stikprøver åbenbart har fundet ud af, at det ikke kan betale sig at reparere.

Microsoft har en meget lav yield. Det er vist ikke nogen nyhed. Takahashi skrev en længere artikel om det for nogen tid siden.

Det er derfor, de kæmper for at få Falcon på markedet. Bach sagde til nogle analytikere for nyligt, at de har "its hands around it(problemerne) at the engineering level.". Ifølge Takahashi sandsynligvis en reference til Falcon-modellen. Så det kan meget vel blive løst snart.

Det er hvor hurtigt det sker, der er overraskende.

Ja, der var vel ingen, som regnede med, at Nintendo ville tage føringen. Hverken meget snart eller senere, men det er den situation, vi er i nu. Personligt finder jeg det ret humoristisk, at se Sony og MS store investeringer få så grove tæsk af Nintendos lille vidunder :)

Hvis det forsætter sådan her, kommer vi nok til at waggle en hel del i de kommende år.

det er meget sværere med forbrugernes apati over for 360eren.

Enig. Det er bestemt ikke en god situation for Microsoft.

Kurven skal nok komme op når prisennedsættelsen virkelig slår igennem (afhænger selvfølgelig af om 80Gb PS3en kommer ned på $500 efter at 60Gb'en er udsolgt, som alle venter) og strømmen af rigtig gode spil, som Heavenly Sword, og LBP begynder.

Sikkert. Men lad os nu lige se det i praksis. Det eneste den har generation har vist indtil videre er, at vi ikke kan tage noget for givet.

Hvis de sælger så lidt som de gør, med den pris de har, den tid de har haft alene på markedet og alle de PR penge microsoft skyder efter maskinen, så klarede Dreamcasten sig faktisk relativt bedre hvis man sammenligner.

Der skal vi lige se generationen ud, før vi kan sige noget om det. Hvor Sega tabte penge i lang tid, som de aldrig fik igen, er det stadig for tidligt at sige, om MS kan tjene penge i denne generation(altså på 360 isoleret - ikke den gamle Xbox). Eller evt senere.

De påstår jo, at de er profitable næste år. Hvis salget antænder på et tidspunkt og de holder det kørende, kan 360 stadig blive en succes. Det kan selvfølgelig også gå grueligt galt :)

PS3 er oppe mod to konkurrenter med en alt for høj pris og et lille middelmådigt spiludvalg, og klarer sig alligevel ikke helt dårligt.


Jo, det synes jeg. Der var højere forventninger og dem indfriede de ikke.

PS3en er en rigtig rigtig god maskine, men den bliver meget bedre når de ovenstående problemer er løst.

Bestemt. Men dens position i konsolkrigen er hverken givet den ene eller den anden vej endnu.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Zzap!Zzap!Skrevet 22/07-07 17:10 
Bede-x>Hvis det forsætter sådan her, kommer vi nok til at waggle en hel del i de kommende år.

Lidt OT, så ved jeg ikke helt om jeg er glad for det udtryk (waggle). Det implicerer ligesom en tilfældig flagrende bevægelse, som er langt fra hvad man laver med en wiimote. Man kunne med lige så stor ret sige, at det man laver foran en computer med en mus er "waggle".
Skal vi, som rent faktisk godt kan lide Wiien ikke holde os fra at bruge det? :)

Jo, det synes jeg. Der var højere forventninger og dem indfriede de ikke.

Lige siden E3 sidste år hvor prisen og launch spillene blev offentliggjort, tror jeg ikke, at der er nogen realistiske personer der har haft en forventning om at Sony lige ville gå ind og feje hele markedet til sig, som de gjorde med PS2.
Det var åbenlyst lige fra starten, at det er her ville blive en kamp med næb og klør.
Born to kill space
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 17:28, rettet 22/07-07 17:36 
Zzap!>
Skal vi, som rent faktisk godt kan lide Wiien ikke holde os fra at bruge det? :)

Tror desværre at udtrykket er begyndt at fænge på internettet, så vi slipper nok ikke for det lige forløbeligt :)

Lige siden E3 sidste år hvor prisen og launch spillene blev offentliggjort, tror jeg ikke, at der er nogen realistiske personer der har haft en forventning om at Sony lige ville gå ind og feje hele markedet til sig, som de gjorde med PS2.

Nej, så store forventninger var der vist ingen, som havde. Men de var dog større end det leverede.

Det var åbenlyst lige fra starten, at det er her ville blive en kamp med næb og klør.

Det er det i hvertfald blevet. Det jeg prøvede at påpege, som måske ikke fremgik tydeligt nok er:

MS bruger X penge på at lancere/udvikle en konsol og sælger Y antal maskiner efter launch.

Sony bruger X + flere penge på at lancere/udvikle en konsol og sælger næsten Y antal maskiner efter launch.

Så påpeger du, hvor lidt MS sælger og sammenligner dem med Dreamcast. Og du siger, at det er helt i orden, når man ser i forhold til, hvor mange penge MS har brugt på maskinen. Men PS3 har jo være endnu dyrere. "Ikke dårligt gået, Sony", siger du så? Dét var pointen.

Iøvrigt kan vi godt tage den op med, at MS stadig ikke har solgt det samme som Dreamcast. Sådan lige fra toppen af hovedet, mener jeg, at Dreamcast solgte 11 millioner i alt og havde solgt ca 10 millioner, da de annoncerede d 31 januar 2001, at de trak sig fra markedet(stoppede med at producere maskinen). Jeg kan godt finde de nøjagtige tal, hvis det bliver nødvendigt, men dem her er i hvertfald ikke helt forbi. Hvis da overhovedet :)

Under alle omstændigheder blev Dreamcast lanceret i november 1998 og nåede således sine første 10 millioner salg efter to år og tre måneder på markedet.

MS har ikke været to år og tre måneder på markedet endnu. De har helt frem til efter januar næste år, før man kan sammenligne tallene(DCs 10 millioner). Men allerede nu, ligger de i omegnen af hinanden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Zzap!Zzap!Skrevet 22/07-07 19:41, rettet 22/07-07 19:48 
Bede-x>
MS bruger X penge på at lancere/udvikle en konsol og sælger Y antal maskiner efter launch.

Sony bruger X + flere penge på at lancere/udvikle en konsol og sælger næsten Y antal maskiner efter launch.

Sony brugte penge på at udvikle Cell processoren, men det var lige så meget en investering i fremtiden, som det var i PS3. Nu har de en CPU arkitektur, som de vil kunne bruge i alle deres avancerede produkter i mange år ud i fremtiden, netop fordi den er lavet med henblik på at kunne skaleres.

Det at microsoft valgte den hurtige fudge løsning, med at svejse tre PowerPC CPUer sammen er nok noget der kommer tilbage og bider dem i halen. Der er ingen der siger, at det vil være skalerbart, eller at det også vil være en god arkitektur om 5 år.

BluRay var allerede annonceret og færdiggjort mange år før PS3.

Og det med næsten... Well: http://www.vgchartz.com/hwcomps.php?cons1=Wii®1=All&cons2=PS3®2=All&cons3=X360®3=All&align=1

Lad os se næste måned, om ikke der er et ordentlig hak op i kurven hvor prisen blev sat ned.

Så påpeger du, hvor lidt MS sælger og sammenligner dem med Dreamcast. Og du siger, at det er helt i orden, når man ser i forhold til, hvor mange penge MS har brugt på maskinen. Men PS3 har jo være endnu dyrere. "Ikke dårligt gået, Sony", siger du så? Dét var pointen.

Har PS3 være så meget dyrere? Det koster at skulle skynde sig som vi kan se nu. Ekspres udviklingen af 360eren i sig selv, har heller ikke været billig.
Æder microsoft ikke et større tab på konsollen? Koster deres eksorbitante reklamekampagner ikke også? Alle de spil de har været nødt til at uddele moneyhats til, for at få bare tidsbegrænset eksklusiv ret til, har også kostet.

I øvrigt kan vi godt tage den op med, at MS stadig ikke har solgt det samme som Dreamcast. Sådan lige fra toppen af hovedet, mener jeg, at Dreamcast solgte 11 millioner i alt og havde solgt ca 10 millioner, da de annoncerede d 31 januar 2001, at de trak sig fra markedet(stoppede med at producere maskinen). Jeg kan godt finde de nøjagtige tal, hvis det bliver nødvendigt, men dem her er i hvertfald ikke helt forbi. Hvis da overhovedet :)

Under alle omstændigheder blev Dreamcast lanceret i november 1998 og nåede således sine første 10 millioner salg efter to år og tre måneder på markedet.

MS har ikke været to år og tre måneder på markedet endnu. De har helt frem til efter januar næste år, før man kan sammenligne tallene(DCs 10 millioner). Men allerede nu, ligger de i omegnen af hinanden.

Dreamcast launcede på forskellige tidspunkter i de tre store markeder (Jap, EU og US), men hvis vi tager gennemsnits tiden den havde på markedet, 19,6 måneder, hvor den solgte 10,6 millioner enheder og sammenligner med xboxens 20 måneder på markedet, hvor der er shipped 11,6 milloner, men grundet endnu ikke solgte maskiner, og maskiner der er totalt ødelagte, kan vi roligt sætte det tal ned med en millon (VG Chartz anslag er 10.14 millioner). Så 360eren har faktisk brugt et halvt år mere på at sælge ca. det samme.

Det er for dårligt af en maskine, der har haft markedet så længe for sig selv og med den store økonomiske muskel bag.
Born to kill space
SyrefoxSyrefoxSkrevet 22/07-07 20:28, rettet 22/07-07 20:28 
KTC>
Okay, jeg ringede til dem imellem 5 og 10 gange i forbindelse med problemet for et halvt års tid siden, og blev til sidst så træt af deres lort, at jeg har lavet købestop i forbindelse med Xbox Live. Det kan være jeg skal snakke med dem igen, hvis de har fundet en løsning nu.

Hvad gjorde de præcist for at løse problemet for dig?

Nu er jeg lidt usikker på om det er samme problem du har som jeg havde. Jeg havde efter red ring of death fået en ny Xbox udleveret, der havde jeg nemlig problemer med Live men ringede så til support og de sagde at det var fordi sin live konto skulle passe med xboxens serienummer, og eftersom jeg lige havde fået ny xbox så gjorde min det jo ikk, de ændrede det og har ikk haft problemer siden.
WehnerWehnerSkrevet 22/07-07 20:33 
Zzap!>
Det er for dårligt af en maskine, der har haft markedet så længe for sig selv og med den store økonomiske muskel bag.

Men så stor som PS2 var (/er) så kan man ikke bare sige, at 360 som konsol har haft markedet selv.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 22/07-07 21:00, rettet 22/07-07 21:01 
Syrefox>
KTC>
Okay, jeg ringede til dem imellem 5 og 10 gange i forbindelse med problemet for et halvt års tid siden, og blev til sidst så træt af deres lort, at jeg har lavet købestop i forbindelse med Xbox Live. Det kan være jeg skal snakke med dem igen, hvis de har fundet en løsning nu.

Hvad gjorde de præcist for at løse problemet for dig?

Nu er jeg lidt usikker på om det er samme problem du har som jeg havde. Jeg havde efter red ring of death fået en ny Xbox udleveret, der havde jeg nemlig problemer med Live men ringede så til support og de sagde at det var fordi sin live konto skulle passe med xboxens serienummer, og eftersom jeg lige havde fået ny xbox så gjorde min det jo ikk, de ændrede det og har ikk haft problemer siden.
Okay, det må være noget nyt, eller også har du bare været heldig at snakke med en af de eneste kompetente personer hos dem...
Det vil sige, at du nu kan spille Live Arcade spil på den nye maskine, som du købte på den første Xbox 360, selv i offline tilstand og på andre af maskinens profiler, uden at være logget ind med din Live konto?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 21:03, rettet 22/07-07 22:19 
Zzap!>
Det at microsoft valgte den hurtige fudge løsning, med at svejse tre PowerPC CPUer sammen er nok noget der kommer tilbage og bider dem i halen. Der er ingen der siger, at det vil være skalerbart, eller at det også vil være en god arkitektur om 5 år.

Det skal vi så lige se først. Det kan også være det smarteste, at benytte kendte komponenter. Vi hører jo konstant fra udviklere, som siger, at PS3 er vanskelig at benytte. Dette understøttes af multiplatformspil, som er svære at skelne fra 360 versionen og ofte falder ud til dennes fordel. Ikke at forglemme de gange PS3 versionen af et spil udsættes.

Samtidigt er Microsoft foran på prisreduceringskurven, ud fra de kilder jeg har set og det er absolut ikke uden betydning.

Og det med næsten... Well:

"Næsten" var faktisk dit udtryk(i starten). Jeg havde ikke tjekket, om det passede. Det kan jeg så se, at det gør. Og det understreger jo netop, hvor ringe PS3 har solgt(hvis tallene er korrekte, hvilket jeg ikke påstår VGChartz er). Lidt mindre end hvad 360 solgte på de første 8 måneder efter sin launch. Og noget mindre end hvad 360 sælger nu.

Lad os se næste måned, om ikke der er et ordentlig hak op i kurven hvor prisen blev sat ned.

Den skal da nok flyve op. Det kan næsten ikke undgåes med et prisfald. Det mere interessante er, om den bliver oppe.

Har PS3 være så meget dyrere?

Både at udvikle og lancere.

Det koster at skulle skynde sig som vi kan se nu.

Ja, men det giver også. Microsoft ville næppe have haft en chance med en head-to-head launch mod Sony. Nu har de et forspring og masser af trediepartsopbakning pga det.

Tror ikke, at Microsoft ville vælge at køre day & date mod Sony, hvis man gav dem muligheden for at gøre det om.

Æder microsoft ikke et større tab på konsollen?

Ikke ud fra de sammenligninger på maskinernes pris, der har været.

Koster deres eksorbitante reklamekampagner ikke også? Alle de spil de har været nødt til at uddele moneyhats til, for at få bare tidsbegrænset eksklusiv ret til, har også kostet.

Det koster jo for begge firmaer, at reklamere og give trediepartsfirmaerne fordelagtige aftaler. Men du kan jo tage et kig på firmaernes finanser efter launch og se, hvem der tog det største tab.

men hvis vi tager gennemsnits tiden den havde på markedet

Det kan man selvfølgelig ikke af flere årsager. For det første er det ikke altid - omend ofte - en ulempe, at lancere senere i et område. Det kan godt ligne det på kort sigt, men det afhænger af situationen. MS havde jo fx hardwaremangel et stykke ind i året efter maskinen blev lanceret.

Samtidigt kan en maksine nå at opbygge et større softwarebibliotek og i højere grad undgå dødperioder. Jeg vil fx godt argumentere for, at udsættelsen af PS3 i EU viste sig at være en succes på sigt.

Hvorom alting er, så giver gennemsnitstiden en forkert vægtning. Sega kunne nemmere vente et år med at udsende maskine i EU, end MS kunne grundet markedets tilstand.

Dettil kommer at du slet ikke tager højde for det ændrede marked. MS og Sony har et meget langsigtet syn på denne generation. Sega skulle skynde sig, at vende skuden. Det kaster selvfølgelig flere ting af sig, som gør situationerne forskellige. Fx 200$ starterpris på DC, 400$ for 360(Premium).

men grundet endnu ikke solgte maskiner, og maskiner der er totalt ødelagte

Du har på ingen måde overbevist mig om, at de ødelagte maskiner tæller med i hvad MS shipper. Altså dem, som ikke forlader fabrikken(den lave yield fra før).

hvis vi tager gennemsnits tiden den havde på markedet, 19,6 måneder, hvor den solgte 10,6 millioner enheder og sammenligner med xboxens 20 måneder på markedet, hvor der er shipped 11,6 milloner, men grundet endnu ikke solgte maskiner, og maskiner der er totalt ødelagte, kan vi roligt sætte det tal ned med en millon (VG Chartz anslag er 10.14 millioner). Så 360eren har faktisk brugt et halvt år mere på at sælge ca. det samme.

Huh? Nu går det jo helt galt. Dreamcast har - hvis vi tager gennemsnitstiden, hvilket jeg ikke godtager som anført ovenfor, men kun benytter for argumentets skyld - ca 19-20 måneder på markedet og sælger X millioner. 360 har haft 18-19 måneder på markedet. SALGSTALSMÆSSIGT. Vi har ikke salgstal for de seneste måneder, så regnestykket må lyde:

Nov 2005 - Maj 2007 for USA. Dec 2005 til samme slutdato for de andre to store regioner. Det får jeg til knap to måneder i USA i 2005 + 12 måneder i 2006 + 5 måneder i 2007 = knap 19 måneder. Tallet er så 18 måneder for de andre to regioner.

Du kan jo ikke tage måneder med, som vi endnu ikke har salgstal for.

Så de har brugt næsten samme tid på markedet. Men hvor pokker kommer så dit halve år fra?:

Så 360eren har faktisk brugt et halvt år mere på at sælge ca. det samme.

360 har shippet 11.6 millioner(solgt ca 10-11 alt efter kilde). Dreamcast solgte I ALT næsten 11 millioner. Men det var gennem hele dens levetid - ikke kun op til da de stoppede produktionen - og til en langt lavere pris. De sidste maskiner blev solgt efter de stoppede med at producere den i 2001. Siger vi, at DC havde solgt ca 10 millioner og benytter den fejlagtige gennemsnitsmetode med antal måneder på markedet og ignorerer forskel i pris og markedsomstændigheder , så er 360 stadig foran. Omend kun med en næsespids. Kigger vi perioden nov 1998- jan 2001 og tager samme tidsrum på 360, så er 360 et stykke foran.

Jeg bryder mig ikke om, at benytte VGChartz. Synes siden er noget bras, der ikke har korrekte tal. Men siden du er så glad for den, hvordan mon det så ser ud, hvis sammenligner Dreamcast vs PS3 vs Xbox 360 og "aligner launches"? :

http://www.vgchartz.com/hwcomps.php?cons1=DC®1=All&cons2=PS3®2=All&cons3=X360®3=All&align=1

Bemærk hvordan 360 ifølge VGChartz har solgt mest på den tid. PS3 har solgt andenmest. Og Dreamcast ligger i bunden.

Jeg kan slet ikke understrege nok, hvor ringe den kilde er. Som sagt bruger jeg den kun, fordi du synes, de er gode. Så slipper jeg for at bruge tid på at søge efter bedre kilder. Jeg forventer selvfølgelig, at du udbryder: "Men alle DC tallene er ikke med". Og til det kan jeg kun sige, at du har ret. VGChartz er på flere områder upålidelig. Sammenligningsgrafen er forkert. Og det er derfor, det nok er bedst, hvis vi henviser til andre kilder end fansites som VGCharts, VGchartz, Nexgenwars og hvad de ellers hedder.

Hvorom alting er, så er 360 ikke en Dreamcast. Jo, hvis Microsoft snart trækker sig fra markedet, skal jeg nok indrømme, at jeg tog fejl. Men ellers er den sammenligning ved at blive noget gammel og så langt væk fra virkeligheden, at det er fjollet at tage den op.

Det er for dårligt af en maskine, der har haft markedet så længe for sig selv og med den store økonomiske muskel bag.

DC havde på visse måder også markedet for sig selv(N64 var sidste(relevante) maskine to år før), hvis man da kan sige det på den måde, når et firma er først inde i den næste generation. Det mener jeg ikke, at man nødvendigvis kan.

Og husk på, at uagtet hvad du siger, så sælger PS3 i de otte måneder efter sin launch ifølge dine egne kilder ringere end 360 gjorde det efter sin. Så er 360 en Dreamcast, fordi den er dyr for producenten og sælger sløvt...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 21:15, rettet 22/07-07 21:15 
KTC>
Okay, det må være noget nyt

De skulle i hvertfald være noget lettere at snakke med dem nu om stunder. Både når man læser på forums og hos dem jeg kender, hører man, at MS er meget hurtige til at kompensere for ting som fx arcade spillene.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 22/07-07 22:19 
Bede-x>
Det skal vi så lige se først. Det kan også være det smarteste, at benytte kendte komponenter. Vi hører jo konstant fra udviklere, som siger, at PS3 er vanskelig at benytte. Dette understøttes af multiplatformspil, som er svære at skelne fra 360 versionen og ofte falder ud til dennes fordel. Ikke at forglemme de gange PS3 versionen af et spil udsættes.

Du behøver bare se på PS2 vs. den gamle Xbox. Hvilken af de to konsoller er død nu, og får ikke længere nye spil udviklet til den? Den hurtigst forældede af dem, lever ikke mere.

PC hardware er nemt at udvikle til - alle udviklere vil fortælle dig det samme - og PS2 arkitekturen er notorisk for at være en hård hardware nød at knække. Men den blev knækket - i stor stil endda - og overlevede Xbox'en med år.

Kig på de nye og aller nyeste spil til PS2; Grafisk matcher de det flotteste på Xbox, og i nogle tilfælde overgår de Xbox'ens pæneste titler. Jeg tænker på titler som God of War 2 og f.eks Okami.

Historien gentager sig. Microsoft laver en konsol ud af PC hardware - intet galt i det - og den er igen nem at udvikle til. Men den er også hurtigt forældet, og lur mig om ikke vi ser en annoncering af en ny MS konsol, når PS3 for alvor har fået gang i AAA titlerne og tredje parts supporten. Denne gang har PS3 så endnu en fordel; Denne gang har den væsentligt mere lager plads, som der kan bruges til spillene.

Jeg tror at vi kommer til at se rigtigt mange gode spil til 360'eren i de næste par år, og så dør det ligeså stille hen, når MS annoncerer deres næste konsol. Men PS3'en fortsætter ufortrødent.

Lige nu er jeg rigtigt glad for at 360'eren er så nem at udvikle for som den er, for det garanterer mig en lind strøm af kvalitets spil i mange af de genrer jeg har lyst til at spill. Men som med PS2'en, så spiller jeg ikke PS3 pga. multiplatforms titlerne. Næh nej - Sony's egne spil, er dem jeg skal spille på PS3'en, og dem kan jeg sagtens vente på; De tager tid at lave, og plejer at være vente tiden værd.

Roll on MGS 4, God of War 3, hvad enten ICO holdet finder på, hvad enten SCEA og SCEE finder på. Og Factor 5 ikke at forglemme; Lair er snart færdigt, og så har de jo også andre projekter. Osv, osv. Jeg er klar.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
WehnerWehnerSkrevet 22/07-07 22:27 
Rooney>
Du behøver bare se på PS2 vs. den gamle Xbox. Hvilken af de to konsoller er død nu, og får ikke længere nye spil udviklet til den?

De to største/eneste grunde til, at PS2 stadig får spil er:

1. Der er solgt så ufattelig mange PS2-konsoller i forhold til Xboxe, at det er en god forretning.

2. PS3 kom et år senere end 360, hvilket naturligt (eller kunstigt, hvordan man nu end ser på det) forlænger PS2'ens levetid.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 22:32, rettet 22/07-07 22:33 
Nu kunne jeg jo godt gå igennem dit indlæg, Rooney, og så uddybe alle de steder, hvor du tager fejl efter min mening, men det er så talrigt, at jeg ikke orker det. I stedet et svar til den her:

Rooney>
Historien gentager sig.

Ja, det gør den da. Sony har solgt næsten en million PS3'ere på launchen i Japan. Nintendo kan igen se frem til trediepladsen, da deres hardware ikke sælger og de ikke vil investere mere i det. Siden PS3 udkom har den hver måned lagt foran 360 i salgstallene. Nøjagtig som med PS2. Sony har igen GTA eksklusivt, Capcom laver ikke større spil til 360 ligesom med Xbox, Namco ignorerer også maskinen...

Du har ret. Det er helt det samme. En direkte gentagelse.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 22/07-07 22:36, rettet 22/07-07 22:36 
Wehner >

Uanset hvordan du prøver at vinkle den, så havde Microsoft _ret_ travlt med at få folk til at glemme at der var noget der hed Xbox, da 360'eren blev kørt i stilling.

Pludselig var maskinen bare væk, og spillene stoppede med at komme. Syntes det var lidt komisk.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 22:39, rettet 22/07-07 22:41 
Det SKULLE de da gøre. Skulle de forsætte med at satse på en tabt generation eller gå efter at vinde den næste?

Man har alt andet lige ikke frivillig lyst til at udsende en ny konsol. Det er alt for dyrt, med mindre man hedder Nintendo. Producentens penge bliver tjent i slutningen af generationen. Derfor kan man ikke nødvendigvis konkludere, at Microsoft også har lyst til at trække sig hurtigt denne gang. Det afhænger af mange ting. Ikke mindst salgstallene.

Du må ikke tage fejl af, at hvis PS3 forsætter med at sælge skidt gennem en lang periode, så får DEN en meget kort levetid.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 22/07-07 22:47, rettet 22/07-07 22:50 
Bede-x>
Nu kunne jeg jo godt gå igennem dit indlæg, Rooney, og så uddybe alle de steder, hvor du tager fejl efter min mening, men det er så talrigt, at jeg ikke orker det.

Hvis du mente at du havde noget, ville du forsøge med et svar.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 22:50 
Det har jeg så gjort. Nu prøver jeg så igen. SIDSTE gang.

Rooney>
Du behøver bare se på PS2 vs. den gamle Xbox. Hvilken af de to konsoller er død nu, og får ikke længere nye spil udviklet til den? Den hurtigst forældede af dem, lever ikke mere.

Det har noget med SALGSTAL at gøre, hvilken af dem ikke lever mere. Jeg ved godt, at du tror, at Sony automatisk betyder lange generationer og Microsoft korte, men sådan hænger virkeligheden altså ikke sammen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 22/07-07 22:56, rettet 22/07-07 22:56 
Bede-x>
Det har noget med SALGSTAL at gøre, hvilken af dem ikke lever mere. Jeg ved godt, at du tror, at Sony automatisk betyder lange generationer og Microsoft korte, men sådan hænger virkeligheden altså ikke sammen.

Indtil videre, har det netop betydet en lang generation for Sony og en kort for Microsoft, jvf. PS2 og Xbox.

Skal vi prøve at lade den nuværende generation være død og begravet, inden vi dømmer nogen der.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
WehnerWehnerSkrevet 22/07-07 22:57 
Rooney>
Pludselig var maskinen bare væk, og spillene stoppede med at komme. Syntes det var lidt komisk.

Det er ikke komisk - det er business. Der er til gengæld noget andet, der er (tragi)komisk...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 22/07-07 22:58, rettet 22/07-07 23:15 
Rooney: Men jeg dømmer jo netop ikke. Men det er altså ikke nemt, hvis du ikke læser mine indlæg.

Jeg skriver, at salgstallene kommer til at afgøre, hvilken maskine får en lang levetid. Forsætter de som de er nu over en lang periode får Wii den længste og PS3 den korteste. Alt andet lige.

Men de forsætter sandsynligvis ikke sådan her, så vi må vente og se.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RooneyRooneySkrevet 22/07-07 23:08 
Wehner>
Det er ikke komisk - det er business. Der er til gengæld noget andet, der er (tragi)komisk...

Selvfølgelig er det business, men det var i høj grad komisk, at de havde _så_ travlt med nærmest at nægte ethvert kendskab til deres egen konsol.

Tragisk? Ja, lidt, nu du er inde på det.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
Zzap!Zzap!Skrevet 23/07-07 01:34 
Bede-x>
Det skal vi så lige se først. Det kan også være det smarteste, at benytte kendte komponenter. Vi hører jo konstant fra udviklere, som siger, at PS3 er vanskelig at benytte. Dette understøttes af multiplatformspil, som er svære at skelne fra 360 versionen og ofte falder ud til dennes fordel. Ikke at forglemme de gange PS3 versionen af et spil udsættes.

Det er bedre med dyb hardware som har en masse muligheder og finesser, end at være slavebundet til at skulle arbejde gennem et softwarefilter som direct-x. En meget overdreven analogi kunne være en trehjulet cykel versus en Ferrari. Det vil være let for enhver at sætte sig op på den trehjulede og køre, mens Ferrarien vil kræve en del erfaring før man mestrer den.

Sony har dog fundet den gode balance fra Playstation igen, hvor afvægtningen mellem API afhængighed og direkte hardware adgang er mere op til udvikleren end den var på PS2.

Samtidigt er Microsoft foran på prisreduceringskurven, ud fra de kilder jeg har set og det er absolut ikke uden betydning.

Hvor har du de data fra? Forhåbentlig ikke fra de latterlige komponent for komponent gætte lister, hvor der bliver brugt alt fra listepris, til tal der trukket direkte ud af den blå luft.


"Næsten" var faktisk dit udtryk(i starten). Jeg havde ikke tjekket, om det passede. Det kan jeg så se, at det gør. Og det understreger jo netop, hvor ringe PS3 har solgt(hvis tallene er korrekte, hvilket jeg ikke påstår VGChartz er). Lidt mindre end hvad 360 solgte på de første 8 måneder efter sin launch. Og noget mindre end hvad 360 sælger nu.

Den har solgt meget tæt på lige så godt, prisnedsættelsen har sikkert gjort sit til at tallet er over 360 nu.
Min pointe er, at PS3 har solgt lige så godt som 360, med alle de førnævnte odds imod sig.
Når den kommer sig over sine ”start vanskeligheder”, skal kurven nok knække opad.
Det samme kan ikke siges om 360eren.

Den skal da nok flyve op. Det kan næsten ikke undgåes med et prisfald. Det mere interessante er, om den bliver oppe.

Det kunne se ud til (hvis man ser på tidligere konsoller og tager højde for inflation) at $500 (~4000kr. m. moms og griskhed) er en kritisk grænse hvor folk er villige til at tage springet hvis maskinen har noget tilstrækkeligt fristende at byde på.

Har PS3 være så meget dyrere?

Både at udvikle og lancere.

Har du nogle tal på det? Selvfølgelig har Cell været dyr at udvikle, men den er som sagt, en meget bred investering i fremtiden, og kan ikke uden videre regnes med i PS3s udviklings budget.

Lanceringen med markedsføring og det hele kan ikke have været dyrere. Tværtimod, jeg da huske at selv i lille Danmark som normalt bliver forbigået, var der helsides annoncer og tv reklamer til den helt store guldmedalje ved 360 launch.

Ja, men det giver også. Microsoft ville næppe have haft en chance med en head-to-head launch mod Sony. Nu har de et forspring og masser af trediepartsopbakning pga det.

Tror ikke, at Microsoft ville vælge at køre day & date mod Sony, hvis man gav dem muligheden for at gøre det om.

Hvis de havde slappet lidt af og havde givet xboxen et halvt til et helt år til på markedet, kunne de måske have gjort flere af deres kunder tilfredse med brandet, ved ikke at gøre deres relativt nyindkøbte konsol uaktuel så hurtigt. Og have lavet holdbar konsol med et solidt biblotek af titler som kunne konkurrere mod PS3

Wii har jo intet problem med at udsælge PS3eren (ligesom der har været andre eksempler på ”overraskelses” overtagelser fra generation til generation), så jeg kan ikke se hvorfor det skulle skræmme at være head to head med PS3en hvis de har tillid til deres egen hardware og strategi.

Æder microsoft ikke et større tab på konsollen?

Ikke ud fra de sammenligninger på maskinernes pris, der har været.

Igen, hvor har du set de sammenligninger? PS3en er en langt mere velgennemtænkt og velopbygget konsol end 360, det skal der bare et hurtigt blik på PCBet til for at se. Spørg bare en hvilken som helst fagmand. Eller se på hvor mange 360ere der bryder samme.

Jeg var ude i El Mutanten i går, og de har en speciel procedure klæbet op på væggen for hvordan indkomne 360ere til reparation skal modtages, så slemt er problemet.

men hvis vi tager gennemsnits tiden den havde på markedet

Det kan man selvfølgelig ikke af flere årsager. For det første er det ikke altid - omend ofte - en ulempe, at lancere senere i et område. Det kan godt ligne det på kort sigt, men det afhænger af situationen. MS havde jo fx hardwaremangel et stykke ind i året efter maskinen blev lanceret.

Samtidigt kan en maksine nå at opbygge et større softwarebibliotek og i højere grad undgå dødperioder. Jeg vil fx godt argumentere for, at udsættelsen af PS3 i EU viste sig at være en succes på sigt.

Hvorom alting er, så giver gennemsnitstiden en forkert vægtning. Sega kunne nemmere vente et år med at udsende maskine i EU, end MS kunne grundet markedets tilstand.

Dettil kommer at du slet ikke tager højde for det ændrede marked. MS og Sony har et meget langsigtet syn på denne generation. Sega skulle skynde sig, at vende skuden. Det kaster selvfølgelig flere ting af sig, som gør situationerne forskellige. Fx 200$ starterpris på DC, 400$ for 360(Premium).

men grundet endnu ikke solgte maskiner, og maskiner der er totalt ødelagte

Du har på ingen måde overbevist mig om, at de ødelagte maskiner tæller med i hvad MS shipper. Altså dem, som ikke forlader fabrikken(den lave yield fra før).

hvis vi tager gennemsnits tiden den havde på markedet, 19,6 måneder, hvor den solgte 10,6 millioner enheder og sammenligner med xboxens 20 måneder på markedet, hvor der er shipped 11,6 milloner, men grundet endnu ikke solgte maskiner, og maskiner der er totalt ødelagte, kan vi roligt sætte det tal ned med en millon (VG Chartz anslag er 10.14 millioner). Så 360eren har faktisk brugt et halvt år mere på at sælge ca. det samme.

Huh? Nu går det jo helt galt. Dreamcast har - hvis vi tager gennemsnitstiden, hvilket jeg ikke godtager som anført ovenfor, men kun benytter for argumentets skyld - ca 19-20 måneder på markedet og sælger X millioner. 360 har haft 18-19 måneder på markedet. SALGSTALSMÆSSIGT. Vi har ikke salgstal for de seneste måneder, så regnestykket må lyde:

Nov 2005 - Maj 2007 for USA. Dec 2005 til samme slutdato for de andre to store regioner. Det får jeg til knap to måneder i USA i 2005 + 12 måneder i 2006 + 5 måneder i 2007 = knap 19 måneder. Tallet er så 18 måneder for de andre to regioner.

Du kan jo ikke tage måneder med, som vi endnu ikke har salgstal for.

Så de har brugt næsten samme tid på markedet. Men hvor pokker kommer så dit halve år fra?:

Så 360eren har faktisk brugt et halvt år mere på at sælge ca. det samme.

360 har shippet 11.6 millioner(solgt ca 10-11 alt efter kilde). Dreamcast solgte I ALT næsten 11 millioner. Men det var gennem hele dens levetid - ikke kun op til da de stoppede produktionen - og til en langt lavere pris. De sidste maskiner blev solgt efter de stoppede med at producere den i 2001. Siger vi, at DC havde solgt ca 10 millioner og benytter den fejlagtige gennemsnitsmetode med antal måneder på markedet og ignorerer forskel i pris og markedsomstændigheder , så er 360 stadig foran. Omend kun med en næsespids. Kigger vi perioden nov 1998- jan 2001 og tager samme tidsrum på 360, så er 360 et stykke foran.

Jeg bryder mig ikke om, at benytte VGChartz. Synes siden er noget bras, der ikke har korrekte tal. Men siden du er så glad for den, hvordan mon det så ser ud, hvis sammenligner Dreamcast vs PS3 vs Xbox 360 og "aligner launches"? :

http://www.vgchartz.com/hwcomps.php?cons1=DC®1=All&cons2=PS3®2=All&cons3=X360®3=All&align=1

Bemærk hvordan 360 ifølge VGChartz har solgt mest på den tid. PS3 har solgt andenmest. Og Dreamcast ligger i bunden.

Jeg kan slet ikke understrege nok, hvor ringe den kilde er. Som sagt bruger jeg den kun, fordi du synes, de er gode. Så slipper jeg for at bruge tid på at søge efter bedre kilder. Jeg forventer selvfølgelig, at du udbryder: "Men alle DC tallene er ikke med". Og til det kan jeg kun sige, at du har ret. VGChartz er på flere områder upålidelig. Sammenligningsgrafen er forkert. Og det er derfor, det nok er bedst, hvis vi henviser til andre kilder end fansites som VGCharts, VGchartz, Nexgenwars og hvad de ellers hedder.

Hvorom alting er, så er 360 ikke en Dreamcast. Jo, hvis Microsoft snart trækker sig fra markedet, skal jeg nok indrømme, at jeg tog fejl. Men ellers er den sammenligning ved at blive noget gammmel og så langt væk fra virkeligheden, at det er fjollet at tage den op.

Det er for dårligt af en maskine, der har haft markedet så længe for sig selv og med den store økonomiske muskel bag.

DC havde på visse måder også markedet for sig selv(N64 var sidste(relevante) maskine to år før).

Og husk på, at uagtet hvad du siger, så sælger PS3 i de otte måneder efter sin launch ifølge dine egne kilder ringere end 360 gjorde det efter sin. Så er 360 en Dreamcast, fordi den er dyr for producenten og sælger sløvt...

Jeg fik nok kørt DC – 360 sammenligningen lidt for langt ud ved at begynde at tælle halve år med. Det var ikke ment som mere end en løs analogi. Der er intet i historien der gentager sig 1:1, der er altid variationer og andre ydre omstændigheder.
Men der er dog visse ens mekanismer der gentager sig. Dreamcast havde f.eks last gen. konsollen Playstation som konkurrent, hvor 360eren har PS2.

Det med de lave yields er noget helt andet end det jeg taler om, det er kasser der ”shipped” og står hos forhandleren, som man igennem stik prøver finder ud af de med 99% sandsynlighed vil bryde sammen.
Plus de nye ”shipped” konsoller der bliver ”solgt” som erstatning for en totalskadet 360er.

Jeg siger ikke at VG Chartz er perfekt og jeg bruger da hovedsageligt heller ikke tallene derfra, men blot som supplement. Det er Wikipedia jeg har mine tal fra.
VG Chartz er godt til at lave løse sammenligninger og at se på trends. De har deres fejl (som f.eks de manglende Dreamcast data), men de er de eneste der har den service de udbyder, so what are you gonna do?

Og lige for at gå helt ud af den tynde tangent jeg selv startede, så er blev 360eren launcet den 22 nov. I US og 11 dage senere i EU og den 8 dec. i Japan. Så launchen er altså ca. 20 måneder siden. Wikipedias tal på 11,6 millioner shipped er fra starten af juli.
Og prisen? 200 1999 dollars svarer vist rundt regnet til 250 2005 dollars. Så er der bare $50 op til core pakken, så *så* meget billigere var Dreamcasten altså heller ikke.

Samme kilde siger også at Dreamcast solgte 10,6 millioner indtil 31 januar 2001.
Born to kill space
Bede-xBede-xSkrevet 23/07-07 12:08, rettet 23/07-07 14:54 
Zzap!>
En meget overdreven analogi kunne være en trehjulet cykel versus en Ferrari. Det vil være let for enhver at sætte sig op på den trehjulede og køre, mens Ferrarien vil kræve en del erfaring før man mestrer den.

Ja, den er da ikke så lidt overdrevet. Den erfaring man skal bruge på at lære Ferrarien koster penge. Og det passer jo meget godt med, hvad udviklerne siger.

Sony har dog fundet den gode balance fra Playstation igen, hvor afvægtningen mellem API afhængighed og direkte hardware adgang er mere op til udvikleren end den var på PS2.

Indtil videre leverer den grafik på ca 360 niveau. Ved ikke om det er en god afvægtning, maskinens pris og nyhedsfaktor taget i betragtning.

Hvor har du de data fra? Forhåbentlig ikke fra de latterlige komponent for komponent gætte lister, hvor der bliver brugt alt fra listepris, til tal der trukket direkte ud af den blå luft.

(..)

Har du nogle tal på det?

Nu vil du jo ikke have, at jeg poster de sammenligninger, der har været mellem maskinernes komponentpris. Det gør det selvfølgelig lidt svært, men så kan man i stedet kigge på sådan noget som det underskud postet i perioden efter launch:

http://www.next-gen.biz/index.php?option=com_content&task=view&id=6214&Itemid=2&limit=1&limitstart=8

http://www.next-gen.biz/index.php?option=com_content&task=view&id=6214&Itemid=2&limit=1&limitstart=10

Det er ikke helt det samme, men når du nu ikke accepterer de lister lavet af diverse firmaer...

Zzap!>
Hvis de havde slappet lidt af og havde givet xboxen et halvt til et helt år til på markedet, kunne de måske have gjort flere af deres kunder tilfredse med brandet

Der er syv milloner medlemmer på Live(mere end halvdelen guldmedlemmer ifølge Microsoft). Den har en meget høj attachrate, hvilket tyder på, at folk køber en del spil til maskinen. Hvis man ikke er tilfreds med den, hvorfår så forsætte med at købe?

Og have lavet holdbar konsol med et solidt biblotek af titler som kunne konkurrere mod PS3

Salgstallene har jo vist, at de konkurrerer fint med PS3.

Wii har jo intet problem med at udsælge PS3eren

Det er så også en totalt overraskelse. Hvis du kigger på forudsigelser fra før generationen gik i gang, forventede ingen, at Nintendo ville tage føringen.

så jeg kan ikke se hvorfor det skulle skræmme at være head to head med PS3en

Forventninger til at PS3 igen ville dominere, oven på to Sony dominerede generationer, ville gøre, at industrien automatisk ville tro på PS3, hvis det der lanceres, er en maskine, der er sammenlignelig med Playstation. Det skaber en meget stor spillovereffekt på maskinens softwarestøtte, hyldeplads osv.

Fordi MS har et års forspring(og Nintendo har ødelagt Sonys japanske marked), har de en chance.

PS3en er en langt mere velgennemtænkt og velopbygget konsol end 360, det skal der bare et hurtigt blik på PCBet til for at se. Spørg bare en hvilken som helst fagmand. Eller se på hvor mange 360ere der bryder samme.

Jeg vil give dig hardwarefejlene. Resten hører jeg konstant brok over, hvor træls PS3 er at arbejde med. For ikke at sige, hvor DYRT opbygget den er. Den har jo egenhændigt sendt Sony ned på trediepladsen. Måske fordi den "smarte" opbygning ikke er helt billigt. Og det skal jo også tages med.

Jeg var ude i El Mutanten i går, og de har en speciel procedure klæbet op på væggen for hvordan indkomne 360ere til reparation skal modtages, så slemt er problemet.

Det har jeg vist aldrig benægtet. Hvis du kigger diverse hardwarerelateret tråde igennem, vil du også se mig brokke sig over det.

Jeg fik nok kørt DC – 360 sammenligningen lidt for langt ud ved at begynde at tælle halve år med.

Fair nok.

Det med de lave yields er noget helt andet end det jeg taler om, det er kasser der ”shipped” og står hos forhandleren, som man igennem stik prøver finder ud af de med 99% sandsynlighed vil bryde sammen.
Plus de nye ”shipped” konsoller der bliver ”solgt” som erstatning for en totalskadet 360er.

Det skal du lige komme med en mere specifik kilde til, hvor de skriver det direkte, for at overbevise mig. Den sidste linie fra quoten er jeg næsten sikker på ikke er tilfældet.

200 1999 dollars svarer vist rundt regnet til 250 2005 dollars. Så er der bare $50 op til core pakken, så *så* meget billigere var Dreamcasten altså heller ikke.

Core og Premium er bare ikke det samme. Til de købere der er i starten af en generation, mener jeg det er mest fair at sammenligne med Premium. Eller i værste fald tage gennemsnitsprisen(350$). Du får mig i hvertfald ikke overbevist om, at de koster ca de samme.

Samme kilde siger også at Dreamcast solgte 10,6 millioner indtil 31 januar 2001.

Ikke så vidt jeg kan se:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_%28sixth_generation%29

Deres kildeangivelse(link 5) viser totale Dreamcast salg. Men som de skriver her:

On January 31, 2001, Sega announced that production of Dreamcast hardware was to be discontinued by March of that year, although the 50 to 60 titles still in production would be published. The last North American `release` was NHL 2K2, which was released in February 2002. With the company announcing no plans to develop a next-generation successor to Dreamcast, this was Sega's last foray into the home console business. Massive price cuts were quickly instituted in order to move the abundance of unsold hardware and the system had quickly dropped to prices as low as US$49.99 new.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dreamcast

Så er der mængder af usolgte Dreamcasts på hylderne, da produktionen stopper. De skal så fratrækkes dens salg. Så vidt jeg erindrer, havde de solgt ca 10 millioner, da de trak sig. Gider ikke til at bladre igennem diverse bøger for at finde det.

Iøvrigt er jeg også modstander af Wiki som kilde. Måske ikke så meget som VGChartz, men en hel del.

EDIT: Til mit svar ovenover angående prissammenligninger, vil jeg lige tilføje denne her artikel om den kommende 360 model Falcon:

It’s anybody’s guess as to what Microsoft will do with the Falcon as its base platform going forward. But Sony had better watch out. Microsoft is moving ahead of Sony on the cost-reduction curve. It would be risky for Sony to get into a price war with Microsoft.

http://blogs.mercurynews.com/aei/2007/07/microsofts_next_move_code-name_falcon.html

Ved ikke om du godtager den, når du nægter at godtage sammenligninger af komponentpriser.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SyrefoxSyrefoxSkrevet 23/07-07 20:12 
KTC>
Det vil sige, at du nu kan spille Live Arcade spil på den nye maskine, som du købte på den første Xbox 360, selv i offline tilstand og på andre af maskinens profiler, uden at være logget ind med din Live konto?

Ja kan spille alle mine arcade spil også dem jeg købte på den første xbox.

Ved ikke med offline tilstand, det skal jeg lige prøve. Jeg har kun en profil på min Xbox, men skal prøve og hive internettet ud af den i aften også prøve.
Bede-xBede-xSkrevet 23/07-07 20:21 
Hvis du ikke har testet det endnu, så vil jeg tro, at du ikke kan spille dem i offline tilstand. Men det skulle Microsoft være mere villige til at kompensere for nu, med overførsler af MS point til en ny silver account.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
dRxLdRxLSkrevet 23/07-07 20:54 
Kæft hvor laver I nogle lange indlæg drenge, har opgivet at følge med for længe siden. Kan I ikke bare afgøre det med nogle hurtige ja/nej spørgsmål og få det overstået?

Er den i problemer, eller er den ikke i problemer, se det er spørgsmålet! :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RooneyRooneySkrevet 23/07-07 21:27 
Bede-x>
Det har jeg så gjort. Nu prøver jeg så igen. SIDSTE gang.

Næh, du skrev at jeg tog fejl "talrige" gange, men du bliver ved med kun at ævle om salgstal.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/07-07 22:47 
Haha, ja, "min" tråd er blevet kapret af sagligt argumenterende og/eller kværulerende individer! Fy føj da! :-)
nerosnerosSkrevet 24/07-07 09:21 
Hvis man ser listen på Gamespot under seneste reviews så ser det godt nok røvsygt ud. Hvor er alle topspillene henne? Det kan godt være, at man ikke skal gå efter hvad andre skriver før man selv har prøvet spillene, men der er godt nok ikke kommet noget for nylig andet end Forca 2, som virkelig har interesseret mig :-/!

Men heldigvis ved vi jo, at Half Life 2 Orange Box set, Halo 3, Mass effect, BioShock og Assasins Creed er i horisonten.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 24/07-07 09:52, rettet 24/07-07 09:52 
neros>
...men der er godt nok ikke kommet noget for nylig andet end Forca 2, som virkelig har interesseret mig :-/!

Lyder som noget af et niche spil det der Forca 2 ;)

Forca
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/07-07 10:02 
Når man kan have Tour de France-sims og fodbold-sims og alverdens andre sims, så hvorfor ikke en pensionskasse-sim? :-D

Et positivt spin fra dem med totalt styr på IT-nyhederne
nerosnerosSkrevet 24/07-07 10:21 
Forza.....! Der kan man bare se hvor meget jeg går op i tingene ;-)!
Bashful Neophyte
KLTKLTSkrevet 24/07-07 16:50 
neros>
Hvis man ser listen på Gamespot under seneste reviews så ser det godt nok røvsygt ud. Hvor er alle topspillene henne? Det kan godt være, at man ikke skal gå efter hvad andre skriver før man selv har prøvet spillene, men der er godt nok ikke kommet noget for nylig andet end Forca 2, som virkelig har interesseret mig :-/!

Men heldigvis ved vi jo, at Half Life 2 Orange Box set, Halo 3, Mass effect, BioShock og Assasins Creed er i horisonten.

Fair nok hvis du mener der ikke har været de store spil på det seneste, men vi kan vel godt alle blive enige om at det der står og venter lige i horisonten for Xbox 360 - Hmm ja, det er temmeligt stort!
De fleste genrer bliver faktisk dækket ind, via den perlerække af store spil der kommer her i resten af 2007 til Xbox 360.
9/11 Was An Inside Job
nerosnerosSkrevet 24/07-07 16:57, rettet 24/07-07 17:08 
KLT>
via den perlerække af store spil der kommer her i resten af 2007 til Xbox 360.

Ja resten af året, men du har sikkert ret...360'eren keder mig bare ret meget fortiden og jeg synes sgu ikke der er ret meget at komme efter, men som vi begge siger vil det ske hen af efteråret.

Der er bare sååå laaaaaang tid til ;-), Gaaab!
Bashful Neophyte
KLTKLTSkrevet 24/07-07 17:08 
Yes du har skam helt ret, lige i øjeblikket er der noget dødvande men det bliver jo ændret meget snart...
Patience is the word! :D
9/11 Was An Inside Job
Zzap!Zzap!Skrevet 24/07-07 17:17, rettet 24/07-07 18:08 
Bede-x>
Ja, den er da ikke så lidt overdrevet. Den erfaring man skal bruge på at lære Ferrarien koster penge. Og det passer jo meget godt med, hvad udviklerne siger.

Jeg behøver næsten ikke at sige, at man hvis man tager sig den tid det tager at lære en ny platform at kende, i stedet for at læne sig op af cookie-cutter kode, så får man et meget bedre resultat., ligesom man kommer længere og kører hurtigere i en Ferrari.
Eftersom Cell er en platform vi kommer til at se meget til i fremtiden, vil det være tid der er meget godt investeret, at lære at bruge den korrekt.
Når jeg læser dit svar kommer jeg til at tænke på en Homer quote: ”If something is hard to do, that means it’s not worth doing”.

Indtil videre leverer den grafik på ca 360 niveau. Ved ikke om det er en god afvægtning, maskinens pris og nyhedsfaktor taget i betragtning.

Motorstorm er flottere end noget racer spil jeg har set på 360eren, og Heavenly Sword slår også alt jeg har set på den platform.
Cell kan ikke alene bruges til at rendere grafik på måder RSXen ikke er egnet til, den vil også kunne lave temporale effekter og funktioner som AI, fysik, tidlig object culling og andet guf som xenon simpelthen ikke har kraften til.

Nu vil du jo ikke have, at jeg poster de sammenligninger, der har været mellem maskinernes komponentpris. Det gør det selvfølgelig lidt svært, men så kan man i stedet kigge på sådan noget som det underskud postet i perioden efter launch:

Jamen, de lister er jo ubrugelige, eftersom det blot er gæt på gæt…
De eneste der ved hvor meget komponenterne koster at købe og producere, er Sony og microsoft og deres leverandører.
Held og lykke med at få oplysninger af den type ud af dem.

Der er noget der hedder kvalificerede gæt, ja, men a. prisen på komponenter kan fluktuere voldsomt, alt efter om man laver dem selv og alt efter hvilken aftale man har med producenten, b. de firmaers gæt virker ikke engang særligt kvalificerede eller velgennemtænkte.

Der er syv milloner medlemmer på Live(mere end halvdelen guldmedlemmer ifølge Microsoft). Den har en meget høj attachrate, hvilket tyder på, at folk køber en del spil til maskinen. Hvis man ikke er tilfreds med den, hvorfår så forsætte med at købe?

Er det virkelig kun en fjerdel af brugerne der gider, at ofre penge på live gold?! Selv jeg, er lidt overrasket.
Det ville jo lidt svare til, at det kun var en fjerdel af Wii ejere der ejede en wiimote.

Salgstallene har jo vist, at de konkurrerer fint med PS3.

Men kan den blive ved med det? Den har reelt spillet mod en modstander der havde begge hænder bundet bag ryggen.

Det er så også en totalt overraskelse. Hvis du kigger på forudsigelser fra før generationen gik i gang, forventede ingen, at Nintendo ville tage føringen.

Det er kun en overraskelse, for folk hvis metode til at forudsige udviklingen bare går ud på at ekstrapolere fra det nuværende.
Konsol historien er fuld af tilfælde hvor en underhund lynhurtigt er blevet overhund:
Nintendos overtagelse af konsolmarkedet i midten af 80erne. Megadrivens surprise hit i starten af 90eren, Sega og Nintendos fall from grace til fordel for Playstation osv.

Fordi MS har et års forspring(og Nintendo har ødelagt Sonys japanske marked), har de en chance.

Japan skal holdes næsten helt uden for diskussionen for øjeblikket, eftersom det er Nintendo land hvor ingen af de to andre konsoller har ordentligt fodfæste (PS3 dog meget bedre end 360) (faktisk har DSen på de to et halvt år den har været på markedet, solgt mere end Playstation 2 i hele den tid den har været på markedet i Japan!(!!!)).
Og det års forspring har ikke hjulpet særligt, salgskurven er ret liniær og temmelig flad.

Jeg vil give dig hardwarefejlene. Resten hører jeg konstant brok over, hvor træls PS3 er at arbejde med. For ikke at sige, hvor DYRT opbygget den er. Den har jo egenhændigt sendt Sony ned på trediepladsen. Måske fordi den "smarte" opbygning ikke er helt billigt. Og det skal jo også tages med.

PS3 er dyr fordi den bruger cutting edge chips (dvs. meget store chips), som så senere er så meget lettere at sende på skrump, fordi den bruger et nextgen disc format og måske vigtigst fordi Sony ikke er parate til at æde et kæmpe underskud på hardware.
Hvis PS3 er (lidt) sværere at arbejde med, så er det ikke fordi den er dårligt designet, men fordi den er anderledes designet, bedre designet i følge mange, der har erfaring med begge stykker hardware.

direct-x indpakningen er det der gør 360eren mere spiselig for mange udviklere. Det er ikke snyd på nogen måde, men a. så er det ikke en varig fordel og b. så er direct-x ikke nogen særlig god software API. Den er velkendt, men ikke god.

Det skal du lige komme med en mere specifik kilde til, hvor de skriver det direkte, for at overbevise mig.

Du vil ikke finde nogen steder med beviser, men vi får indirekte antydninger af, hvad det er der foregår, som f.eks, igennem det shareholders meeting jeg linkede til foroven.

Core og Premium er bare ikke det samme. Til de købere der er i starten af en generation, mener jeg det er mest fair at sammenligne med Premium. Eller i værste fald tage gennemsnitsprisen(350$). Du får mig i hvertfald ikke overbevist om, at de koster ca de samme.

Min pointe er, at hvis pris betyder så meget for en forbruger, så er det muligt for dem at få en maskine der meget svarer til Dreamcast i funktionalitet for næsten den samme pris med core.
Dog er Wii IMO, om nogen, den nærmeste til Dreamcast rent ideologisk og som koncept.

Ikke så vidt jeg kan se:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_%28sixth_generation%29

Deres kildeangivelse(link 5) viser totale Dreamcast salg.

Jeg må lige vende tilbage senere med et link. Jeg er temmelig sikker på at jeg så et sted med 10.6 a den 31. januar.

Iøvrigt er jeg også modstander af Wiki som kilde. Måske ikke så meget som VGChartz, men en hel del.

Er der bedre kilder på nettet så bruger jeg dem, men ofte så er Wikipedia de som er mest troværdige, og i langt de fleste tilfælde er der jo et link til kilden så man selv kan afgøre.

EDIT: Til mit svar ovenover angående prissammenligninger, vil jeg lige tilføje denne her artikel om den kommende 360 model Falcon:

It’s anybody’s guess as to what Microsoft will do with the Falcon as its base platform going forward. But Sony had better watch out. Microsoft is moving ahead of Sony on the cost-reduction curve. It would be risky for Sony to get into a price war with Microsoft.

http://blogs.mercurynews.com/aei/2007/07/microsofts_next_move_code-name_falcon.html

Ved ikke om du godtager den, når du nægter at godtage sammenligninger af komponentpriser.

Du behøver bare at se på PS2 for at se hvor gode Sony er til at lave costreduction. De klemte hvad der i sin tid var cutting edge, enorme chips ned på en enkelt lille die som sidder i PStwo og mange store PS2ere. eDRAMen på Graphics Synthesizeren var ikke ”bare” fordi den ville give overlegen båndbredde til frambufferen, det var også fordi det ville tillade færre pinouts på dien hvilket igen gjorde at den kunne laves mindre. Sonys brug af RDRAM er af samme årsag, færre pins (udover selvfølgelig overlegen båndbredde og latency). Derudover ejer de deres egen fabbing, rettighederne og patenterne til det meste af hardwaren og med software emuleringen af Emotion Engine, er maskinen også blevet en del billigere at lave.
Sony har intet at frygte fra microsoft i den henseende.
Born to kill space
Jack_DJack_DSkrevet 24/07-07 17:17, rettet 24/07-07 17:22 
Det samme kan vel sige for PS3. Men ellers er enig med Neros, mange taler om det super line up som venter forude, men dels syntes jeg ikke selv det er noget at råbe hurra for, mange af titlerne er multi platform, dels vil de udkomme så tæt på hinanden at de ganske enkelt vil drukne i opmærksomheden.

Edit: Svar til KLT
Spiller nu: World Of Warcraft: The ...
RooneyRooneySkrevet 24/07-07 17:34 
Zzap!>
Når jeg læser dit svar kommer jeg til at tænke på en Homer quote: ”If something is hard to do, that means it’s not worth doing”.

Også mit indtryk af mange af hans svar.

Derudover er jeg glad for dit lange indlæg Zzap! Du har tydeligvis en stor viden om tech, og fik hermed sat en masse ting i perspektiv. Takker!
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
56 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig