X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Derfor skal jeg have en PS3


Svar
dRxLdRxLSkrevet 08/04-07 17:24, rettet 08/04-07 17:50 
På trods af alle deres problemer er Sony klart det firma der har den mest forbrugervenlige politik i den her generation.
Alene det at de tillader os at installere et alternativt OS på maskinen er jo uhørt i konsolindustriens historie.

Endelig repræsenterer CELL processorens latterlig komplekse og fuldstændig fremmedartede arkitektur en udfordring der er til at tage og føle på. Og hvis jeg bliver rigtig go' til at lav-level programmere den, vil det åbne rigeligt med fremtidige karriere muligheder.

Oprindelig havde jeg jo tænkt mig at genoptage konsol-spiludvikling ved at bruge xbox’ens XNA udviklingsmiljø, men Microsofts lukkede og betalingsbaserede distributionssystem kom aldrig rigtig til at tiltale mig, og nu har Sony trumfet dem med deres langt mere attraktive tilbud. Det er givet at XNA miljøet er langt mere tilgængeligt end hvad der nogensinde bliver frigivet fra sony eller 3. parter til PS3, men jeg var alligevel ved at være godt træt af point’n’click udvikling i microsoft visual studio miljøet ;-)

Hvornår skal det så være?
Sandsynligvis når jeg besøger brormand i Japan til efteråret eller vinter. Medmindre der i mellemtiden dukker noget op som virkelig taler imod at anskaffe sig en japansk maskine.

Bemærk i øvrigt at det ikke er sandsynligt at jeg køber ret mange spil til en evt. PS3, da det ikke er for deres skyld at jeg er blevet interesseret.

Er der andre der i første omgang ikke mente at de var interesserede i PS3 men som er ved at ændre holdning?

Edit:
Mangler lige at tilføje at min interesse i PS3'en blev vakt da jeg så Brian Vinter fortælle om CELL'en til det arrangement jeg nævner her: http://playright.dk/forumemne.php?id=24097&subid=306095#306095
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
EchoEchoSkrevet 08/04-07 17:42 
Ja, mig.
Men jeg forstår ikke helt tråden. Du opretter en tråd, for at andre brugere kan læse det her og bruge det til... ...hvad? Det er ikke for, at være uforskammet, men det er jo ikke ligefrem en tråd der lægger op til debat eller noget i den stil.
Spiller nu: Okami, Ratchet & Clank: Size M...
dRxLdRxLSkrevet 08/04-07 17:44 
Du kunne jo skrive om hvad der fik dig overbevist om at du gerne ville eje en PS3.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
enfenenfenSkrevet 08/04-07 17:46 
Nej, jeg har stadig ikke ændret mening.

Der kommer ikke nogen exclusive spil til PS3, som jeg bare må eje.

Jeg vælger stadig at holde mig fra HD-DVD og Bluray, da krigen ikke er afsluttet.
What is the Matrix?
happyEDhappyEDSkrevet 08/04-07 17:50 
Echo>
Ja, mig.
Men jeg forstår ikke helt tråden. Du opretter en tråd, for at andre brugere kan læse det her og bruge det til... ...hvad? Det er ikke for, at være uforskammet, men det er jo ikke ligefrem en tråd der lægger op til debat eller noget i den stil.

Den ligger op til om folk er ved at ændre mening mht PS3.
Så kald det en meningsmålig;)

Med hensyn til mig selv, så nej regner ikke med at købe en PS3 indtil videre. Må dog sige at jeg er da tættere på end jeg var for 2-3 måndeder side.
Og spil som MGS4 og little planet tiltaler mig.
Men om jeg vil give 5000 for de spil? Nej ikke endnu.

Men tror af erfaring at det sker på et tidspunkt, og når prisen rammer 3500,- om det så er brugt eller nyt.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
AmbyAmbySkrevet 08/04-07 17:53 
I første omgang havde jeg også tænkt mig at holde mig langt væk fra PS3'en. Primært pga prisen og mangle på spil der tiltalende mig.

Men jeg må indrømme at der allerede nu står en hjemme i min stue. Jeg gennemgik for og imod, og kunne se en masse der passede ind i hvad jeg kan lide.

Jeg er også ret begejstret for muligheden at boote op på Linux, selvom det er nogenlunde ubrugeligt lige nu. Jeg håber Sony åbner lidt mere for godte posen når vi kommer længere hen. Så vidt jeg har forstået er en god del hardware ikke tilgængeligt fra Linux, som det er nu.

Angående programmering, snakker du så om det Sony præsenterede "fonyligt"? Optimering af kode, så det var nemmere at udvilke til PS3'en?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
RooneyRooneySkrevet 08/04-07 18:20 
Jeg bitchede over prisen i ca. et halvt år, og så prøvede jeg spillene; Problem solved, og så var jeg overbevist.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
SonicSonicSkrevet 08/04-07 18:47 
Little Big Planet ser da ganske underholdende ud, men stadig længe ikke nok til at retfærdigøre -5k på min konto for at få dyret. Nøjes med min X360 og min Wii indtil en PS3 kan retfærdiggøre sin pris hos mig ^^
Parental Advisory: Explicit Lyrics
ChronoChronoSkrevet 08/04-07 19:21 
Jeg skal spille Little Big Planet og Final Fantasy XIII - så det kan jo let ende med at jeg må have en PS3 engang...

Programmering til CELL er sikkert vældigt sjovt (jeg har lige læst en god artikel om hvordan man optimerer sin kode til de seks tilgængelige SPE'er - det kræver godt nok at man tænker lidt anderledes end sædvanligt), men ene mand tror jeg ikke man får lavet noget der retfærdiggør brugen af så avanceret hardware.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 08/04-07 19:41 
En artikkel du kan linke til?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 08/04-07 20:29 
Desværre ikke nej, den er i denne måneds Game Developer Magazine.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 08/04-07 20:53, rettet 08/04-07 21:01 
Er du ved at have en fod indenfor i den branche, og/eller er det en vej du har lyst til at gå?

Edit:
Jeg gættede i øvrigt på at det havde noget med gamasutra.com at gøre og gik i gang med at læse følgende 2 artikler:
http://www.gamasutra.com/features/20060713/turley_01.shtml
http://gamasutra.com/features/20060721/chow_01.shtml

(kræver en gratis registrering for de interesserede).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 08/04-07 22:44 
Tja, jeg har en lille bibeskæftigelse som NPC og environment programmør, men det er er intet fancy - tror ikke jeg ligefrem har en fod indenfor nogen steder der er værd at nævne :)

GDM er vist en del af Gamasutra-netværket. Det udkommer hver måned, og er nok lidt for dyrt i forhold til hvad man får. Gode artikler, men alt for mange amerikanske jobannoncer.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WehnerWehnerSkrevet 08/04-07 22:52 
Er du godt nok non-player character? Nice...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 09/04-07 00:04 
(indsæt billig kommentar vedr. dårlig AI her...)
JAAJAASkrevet 09/04-07 00:45 
Det kan siges meget kort.

Jeg skal have en PS3 på grund af:

HOME
Final Fantasy
MGS4

P.S. Så er jeg i øvrigt lige vendt hjem fra Osaka, og de havde aldrig hørt noget om nogen 30.000 yen PS3 i Yodobashi Umeda. Det lød altså også fuldstændigt vanvittigt. Brugte kunne dog let findes for under 50,000 yen (2500 kr.) for en 60GB model, og det er da en fornuftig pris. Det eneste der skal holde mig fra at købe en derovre, når prisen er faldet endnu mere, er, hvis det giver problemer med at spille online.
tmliljatmliljaSkrevet 09/04-07 01:33 
Jeg skal have en PS3 fordi den er så satans billig!!!

Nååååååååååååååååååå nej, det var ikke lige derfor... :p

Nej, spøg til side. Jeg har allerede haft en PS3 (jap) inden den kom i Europa, men valgte at afhænde den 14 dage før EU-launch, for at få pengene hjem for den.

Grunden til, at jeg på et tidspunkt skal have en PS3 igen, er, at den med tiden VIL blive den førende spillekonsol på markedet. Når jeg ikke siger "er", men "vil blive", er det klart fordi spiludbudet p.t. er for lille, og fordi de udgivne spil fortsat ligger på DVD-skiver. Grafikmotoren er p.t. SLET IKKE udnyttet, og endnu mindre er udnyttelsesgraden af mængden af spildata, som Blue-Ray-disc'en åbner op for.

Jeg glæder mig personligt til i første omgang at se Gran Turismo 5, og håber så i øvrigt, at versionerne af Grand Theft Auto IV bliver andet og mere end blot en ensartet multiplatformsport på de enkelte konsoller, men at PS3-versionen vil skille sig mærkbart ud fra X360-versionen f.s.v.a. grafik, (færre eller ingen) glitches og (kortere) loadetider.

Jeg forventer, at det er Gran Turismo 5 (og til dels GTA IV - afhængig af, om forskellen til X360-versionen bliver mærkbar), der indenfor det næste halve års tid skal sælge PS3, lige som GT3 og senere GTA III gjorde det for PS2.

Alle taler om prisen på PS3, men husk at launch-prisen for en PS2 i Danmark lå på ca. 4300,- inkl. GT3. Prisforskellen til PS3 er altså ikke så stor - slet ikke, når man tilbagediskonterer 2007-kroner til 2000-kroner. Selv om inflationen har været lav, fik man altså stadig mere for pengene i 2000 end i dag.

Når man så oveni det lægger, at man ved siden af indkøbet af konsollen var tvunget ud i at købe memorycards for at kunne gemme spil, og sidenhen desuden måtte investere i en network-adapter for at spille online - tja... så er vi vel ved at være på samme niveau, når nu Bilka til launch solgte PS3er for 4800,-

Jeg ved ikke, om HD-DVD eller Blue-Ray vinder kapløbet om at blive næste generations DVD, men det er et faktum, at den billigste Blue-Ray-afspiller på markedet i øjeblikket ligger på ca. 7.500 kr., hvilket jo (trods alt) er et stykke over prisen på en PS3. Tilsvarende kostede de billigste DVD-afspillere tilbage i år 2000 faktisk MINDRE end en PS2, så set i det lys, får man faktisk mere medieafspiller for pengene i en PS3... bare en tanke!

Jeg vil ikke på nogen måde prøve at retfærdiggøre prisen - som jeg ikke selv kunne finde på at give - men blot minde om, at en PS2 ca. 1½ år efter launch faldt til ca. ½ af prisen, hvilket PS3 formentlig og forhåbentlig også gør.

Jeg er helt med på, at dem, som allerede har været ude og købe PS3 til den horrible launchpris ikke vil få noget ud af en sådan prisnedsættelse, men modetøj koster altså også mere i sæson 1 end i sæson 2, så...

En sidste bemærkning fra min side:
Nu må jeg så bare læne mig tilbage, vente 1½ år - og så hente denne sæsons helt store modedyr ind på konsolhylden for de forventelige 2.500 DKK - hvis den da ikke er nødt til at følge et evt. prisdrop fra Microsoft tidligere for overhovedet at komme ind på markedet med en sådan kraft, at spiludviklerne gider at bruge tid på at lave spil til den...

Væk mig, når den falder mærkbart i pris! c",) Zzzzzzzzzzz...
NaieraNaieraSkrevet 09/04-07 02:31 
Den billigste dedikerede Blu-Ray afspiller kan skam snildt fås til under 5k nu.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
tmliljatmliljaSkrevet 09/04-07 02:57 
Jeg beklager...

Jeg har ikke tjekket priserne EFTER launch, men mener, at den billigste op til launch var en Samsung til ca. 7500,-

Correct me, if I'm wrong...

Hmmm... PS3 endnu ikke faldet nævneværdigt i pris - jeg må tilbage under dynen... Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....
Jack_DJack_DSkrevet 09/04-07 07:03 
tmlilja>
Når jeg ikke siger "er", men "vil blive", er det klart fordi spiludbudet p.t. er for lille, og fordi de udgivne spil fortsat ligger på DVD-skiver.

Jeg ved ikke hvad du basere dette på, men stortset hvis ikke alle spil bliver udgivet på BD og ikke DVD som du skriver.
Spiller nu: World Of Warcraft: The ...
BeanoBeanoSkrevet 09/04-07 08:47 
tmlilja>
Alle taler om prisen på PS3, men husk at launch-prisen for en PS2 i Danmark lå på ca. 4300,- inkl. GT3.

Lille rettelse... PS2's vejl. launch pris var 3999,- uden GT3 (der først kom et lille år efter).
The DaneThe DaneSkrevet 09/04-07 14:32 
Udover prisen har jeg pt. læst om for mange problemer med maskinen til at jeg skal have en nu (og hvis, så skulle det ikke være en eu model). Ikke deciderede fejl, men ting der er taget ud/sparet på, og reelt ikke nok nyt for mig lige nu.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
ValkyrieValkyrieSkrevet 09/04-07 14:39 
Da jeg sluttede MGS3: Snake Eater på PS2en, der blev det ligesom ret klart at jeg skulle have en PS3.
Well crucify the insincere tonight...
RooneyRooneySkrevet 09/04-07 15:15, rettet 09/04-07 15:28 
The Dane>
Udover prisen har jeg pt. læst om for mange problemer med maskinen til at jeg skal have en nu (og hvis, så skulle det ikke være en eu model). Ikke deciderede fejl, men ting der er taget ud/sparet på, og reelt ikke nok nyt for mig lige nu.

Hvilke ting er "taget ud" og "sparet på"?

Hvad er iøvrigt det for nogle problemer du har læst om?
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
AmbyAmbySkrevet 09/04-07 15:24 
Så vidt jeg ved, så chippen der er tager ud på EU udgaven, en global løsning. Dvs den bliver taget ud på alle.

Derudover så mener jeg også at have læst at software emuleringen skulle være lige så god, hvis bare understøttelsen kommer op i kommende firmware upgrades. Derudover skalerer den vel også op, nu hvor det er via software?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KalicolaKalicolaSkrevet 09/04-07 15:27 
Jeg er ikke sikker på hvad denne tråd går ud på. Men grunden til at jeg har købt en ps3 er den, at jeg vil kunne spille alle spil der bliver lavet. I sidste generation var jeg frustreret over ikke at have nogen ps2, da der var nogle spil til den som jeg rigtigt gerne ville spille... Det er slut nu, nu kan jeg spille ALT :-)
For The Love Of The Game
BeanoBeanoSkrevet 09/04-07 15:45 
Rooney>
Hvad er iøvrigt det for nogle problemer du har læst om?

Støjproblemer med nogle enheder?
The DaneThe DaneSkrevet 09/04-07 15:49, rettet 09/04-07 15:50 
Som Dark-Light skriver er det eks. den chip som er taget ud hvilket skulle gøre, at det ikke er muligt at spille alle ps2 spil på sin ps3.

Derudover skulle spillene pt. ikke være grafisk optimalt udviklede (selvom det nok altid vil tage lidt tid).

edit: mente ikke tekniske problemer udover det med chippen.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
HeroldHeroldSkrevet 09/04-07 17:33 
Det med chippen er da ikke et "teknisk problem", og at vente pga. det giver ikke rigtigt mening, da der ikke er nogen grund til at komme chippen i igen, men mindre man laver en PSThree om en årrække.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SlothSlothSkrevet 09/04-07 17:35 
Af tekniske hardware-mæssige fejl på PS3'en er der ikke mange der er gennemgående.

Det har aldrig været muligt at spille alle PS2-spil på PS3, heller ikke med de PS3'ere der har PS2 chips i sig.

Sony har altid sagt, at de ville fjerne chippene på et tidspunkt, når de følte at PS2-emulering via software var blevet god nok.

Selvom der er nogle titler der ikke kører, er det stadig over 70% af alle PS2-titler der kan køre på en PS3 uden chip, og tallet vil blive højere efterhånden som Sony udvikler software emuleringen.
Kiss me, would you kindly?
WehnerWehnerSkrevet 09/04-07 17:40 
Nu vi er inde på det, fungerer Singstar-spillene så?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 09/04-07 20:40 
The Dane>
Udover prisen har jeg pt. læst om for mange problemer med maskinen til at jeg skal have en nu (og hvis, så skulle det ikke være en eu model). Ikke deciderede fejl, men ting der er taget ud/sparet på, og reelt ikke nok nyt for mig lige nu.

Ikke ting, men *en* ting, nemlig den kombinerede Emotion Engine og Graphics Synthesizer der var i de første millioner PS3ere på grund af tidnød med software emulationen.
Nu er det kun GSen der er med, da den er for svær at emulere. Men EEen skulle med tiden komme op på ~99% kompatibilitet.
Born to kill space
ElgenElgenSkrevet 09/04-07 22:53 
Nogen der ved om PS2-emuleringen snart er ved at være så god, at folk tør at sælge deres PS2'ere så det bliver muligt at score sig en PS2-slimline for under 500kr.
- jeg kunne vildt godt tænke mig snart at få prøvet de dersens Ico og Shadow of the Colossus };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig