X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hurtigst sælgende platforme


Svar
ChronoChronoSkrevet 05/04-07 20:46, rettet 05/04-07 21:06 
Jeg faldt lige over et interessant søjlediagram hos Kotaku af alle steder:
Hurtigst sælgende platforme

Det viser antallet af solgte konsoller den første måned af deres levetid. De høje søjler viser software salget i samme periode. Tallene gælder kun for USA, så på verdensplan ser det nok lidt anderledes ud.

Det går godt for Wii, og omtrent ligeså godt for PS3 som det gik for 360 ved dens første fire måneder. Men det er der jo ikke så meget nyt i. Det sjove er for de ældre konsoller.

Jeg var ikke klar over at N64 solgte så godt til at starte med, men når man tænker tilbage så giver det alligevel god mening. Der var lidt den samme spænding og hype omkring konsollen som der var omkring Wii. Bliver spændende at se om Wii så går helt i stå på et tidspunkt, ligesom N64 vel gjorde. Det er også sjovt at se hvor skidt det gik for Playstation 1 til at starte med, og til dels også for Playstation 2. Det viser også at de første fire måneder ikke betyder så meget i det lange løb.

Link til søjlediagram
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DeluxScanDeluxScanSkrevet 05/04-07 22:24 
Ah, så lidt ære har den gode, gamle 64'er da fået for eftertiden: Bedst sælgende konsol de første 4 mdr. :)
Det gælder vel egentlig ikke håndholdte?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/04-07 07:33 
Kan nogen komme med en forklaring på det ekstremt høje Xbox-software-salgstal (den allerhøjeste søjle)?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 06/04-07 08:10 
Halo? I dunno.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KTCKTCSkrevet 06/04-07 14:28 
Den havde vel nogle okay launch-titler, men set i lyset af solgte maskiner, så er den da nogenlunde proportionel med de andre.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
JinkJinkSkrevet 06/04-07 15:12 
Kan det måske være de 2 ekstra spil man fik, hvis man betalte fuld pris for den? Eller var det efter en måned eller måske kun europa?
KLTKLTSkrevet 07/04-07 14:40 
Det med de 2 ekstra spil var kun i Europa som kompensation for en hurtig nedsættelse af prisen, jeg tror egentlig bare det høje software salg for den oprindelige Xbox skal tilskrives Halo langt hen af vejen da det jo solgte temmeligt godt.
9/11 Was An Inside Job
dRxLdRxLSkrevet 07/04-07 14:48 
Hvis der i de første 4 mdr. blev solgt 1.690.000 xboxe, så har jeg svært ved at forestille mig at Halo skulle udgøre mere end 1.690.000 af de 8.179.000 spil der blev solgt i samme periode.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KLTKLTSkrevet 07/04-07 15:03 
Det jeg selv og andre hentyder til er nok det, at der med Xbox næsten til dels var tale om et salg af lige så mange kopier af Halo som af Xbox konsoller i forbindelse med launch.
Ikke helt selvfølgelig, men i forhold til andre af de angivne konsoller havde Xbox altså i Halo et spil der virkelig havde en stor attachment rate hos køberne ved launch.
9/11 Was An Inside Job
dRxLdRxLSkrevet 07/04-07 18:41, rettet 07/04-07 18:42 
Læste du hvad det var jeg skrev?
Jeg har lige hurtigt regnet software attachment rates ud for de forskellige konsoller:

ps3 - 2,271
wii - 2,758
n64 - 2,970
ps2 - 3,542
ps1 - 3,609
dreamcast - 3,941
gamecube - 4,083
xbox - 4,840
xbox 360 - 4,977

Ud af xbox1's 4,840 ratio, kan højest 1.0 udgøres af halo1, altså har maskinen indenfor de første 4 måneder haft yderligere 3.8 spil der i snit var værd at eje for nogen.

Sammenligningen er specielt interessant hvis vi ser på N64, der først launchede da Mario64 var færdig. Det må have været en system sælger på linie med Halo, men maskinen havde altså kun 1.9 yderligere interessante spil i de første 4mdr.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 07/04-07 18:48 
Din tabel taler jo for sig selv ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KLTKLTSkrevet 07/04-07 19:36 
Ja jeg læste hvad du skrev dRxL, men fik formuleret mig temmeligt mangelfuldt indrømmer jeg også.
Det jeg argumenterede for var, at Xbox til dels via Halo havde en decideret 'Killer app', det i sig selv er ikke altid tilfældet at nye konsoller har og dette sikrede allerede i tilfældet med Xbox et stort software salg.
Det jeg så manglede at sige var, at Xbox åbenbart også må have haft et vist antal af titler som solgte RET godt, - kunne forestille mig det var titler som DOA3 og Oddworld Munchs Oddysey for bare at nævne et par stykker, men ja det virker lidt besynderligt at salget af software for den oprindelige Xbox ligger SÅ højt.

Måske det bare har noget at gøre med at de gamere der købte Xbox i launch perioden var en gruppe af mennesker med en vis købekraft, dette ville kunne forklare at de så i gennemsnit købte flere spil end det er tilfældet med de andre angivne konsoller?
Det er svært at sige, men teorier skal vi da have lov til at fremføre og diskutere!
9/11 Was An Inside Job
KTCKTCSkrevet 08/04-07 06:47 
Nu skal vi jo også huske på, at det er USA vi taler om her. Det var nok noget helt andet, hvis vi havde kigget på søjler fra det japanske salg.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 08/04-07 16:11 
dRxL>
Sammenligningen er specielt interessant hvis vi ser på N64, der først launchede da Mario64 var færdig. Det må have været en system sælger på linie med Halo, men maskinen havde altså kun 1.9 yderligere interessante spil i de første 4mdr.

Hvad havde Xboxen da? Jeg kan ikke huske nogen interessante launch spil til den, men der må have været nogen med det salg..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 08/04-07 16:27 
Som KTC påpeger så er det amerikanske salgstal og en amerikansk konsol.

Følgende spil var tilgængelige indenfor xbox1's "launch window" så vidt jeg husker:

Halo1 (95.6%)
PGR1 (86.9%)
Jet Set Radio Future (86.2%)
Oddworld: Abe's Oddysee (83.1%)
Rallisport Challenge (87.3%)
Dead or Alive 3 (85.7%)

Tallene i parantes er gameranking.com gennemsnit scores.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KLTKLTSkrevet 08/04-07 18:20 
Sumez>
Hvad havde Xboxen da? Jeg kan ikke huske nogen interessante launch spil til den, men der må have været nogen med det salg..

Xbox havde blandt andet de titler jeg nævnte tidligere, altså DOA3 og Oddworld Munchs Oddysey og dem som dRxL også lige har nævnt, men vi kan hurtigt blive enige om at disse hurtigt oplistede titler ikke ligefrem er så gode at de alle sammen kan betegnes som killer apps, dette var kun noget Halo med rette kunne betegnes som.
Men ja i forhold til fx N64 som jo faktisk decideret kun launchede med 2 spil, Mario 64 og Pilotwings 64, så er der da en stor forskel og et vist grundlag for det større software salg hos Xbox.

Se fx også på PS2 som eksempel, den havde vel egentlig ikke nogle killer apps og det var titler som Madden NFL 2000 og SSX der solgte flest kopier for den konsol i perioden efter launch.
9/11 Was An Inside Job
Danny SallingDanny SallingSkrevet 09/04-07 03:13 
Halo1 var 100% årsag til at jeg købte xbox dengang, har ikke fortrudt det siden :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
SumezSumezSkrevet 09/04-07 21:34 
Jeg tvivler dog på at der er solgt mere end ét eksemplar af Halo pr. maskine. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PalleJensenPalleJensenSkrevet 20/05-07 17:28 
Her er en lille graf over de hurtigst sælgende konsoller i USA indenfor de første 6 mdr. af konsollens levetid.

Hurtigst sælgende platforme

To ting slår mig:

1) Gamecube solgte flere maskiner en både X360 og PS3 i de første 6 mdr. Gamecube!

2) Wii har solgt bedre end PS2 i de første 6 mdr. HVAD er det dog, at folk ser i den maskine? Kan en "gimmicky" styring virkelig gøre det - for det kan da ikke være spillene, online delen, film afspilningsmulighederne eller den fede grafik, som får den til at sælge bedre end PS2.

Punkt 2 er ikke ment som en provokation eller opfordring til mudderkastning, men jeg står uforstående overfor det. Måske jeg skulle købe en maskine og se det med egne øjne. Dér har vi måske forklaringen! Mange vil se "what the fuss is about" og dermed køber en maskine... ahhh... :)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
Bede-xBede-xSkrevet 20/05-07 18:08 
PalleJensen>
1) Gamecube solgte flere maskiner en både X360 og PS3 i de første 6 mdr. Gamecube!

Der var i USA mangel på 360 hardware i starten.

HVAD er det dog, at folk ser i den maskine?

Jeg kan godt lide den filosofi, der ligger bag maskinen. Det med, at den nye generation ikke handler om bedre teknik. Jeg er godt klar over, at Nintendo var tvunget til at finde på noget, men jeg ser det alligevel som positivt og skulle Wii gå hen og vinde, tror jeg, at jeg vil se det som et tegn på, at industrien er blevet mere moden.

Dertil kommer så, at jeg elsker Nintendos spil. Jeg kan slet ikke fatte, Palle, at du ikke kan finde noget i deres kæmpe bibliotek at holde af. Der er bare så mange perler :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/05-07 18:11 
Eller måske gider Hr. og Fru Smith, bare ikke at betale det hvide ud af øjnene for en smule uhøjtidlig underholdning ;)
AV Intelligent Terminal
Bede-xBede-xSkrevet 20/05-07 18:13 
Den almene forbruger har selvfølgelig helt andre grunde end os herinde ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SonicSonicSkrevet 20/05-07 18:15 
Mon ikke mang folk griber til Wii'en netop fordi den giver en ny form for oplevelse? Jeg mener, med Wii er det ikke bare det samme all over igen, blot med pænere grafik, derimod giver den brugerne en ny verden at udforske, så at sige, nemlig at skulle være interaktiv med bevægelser.

Anyways så tror jeg også, at Nintendo har formådet at ramme et bredere marked med Wii. Bl.a. folk der aldrig kunne drømme om, at sidde med et kæmpe joypad, og indtaste en kombination af 17 knapper for at udføre et roundhouse kick.

For mig er Wii ihvertfald = good simple fun, netop spil (lige pt. anyways) man lige kan hygge sig med i en time eller to, og så forlade det igen, sådanne lidt arkadeagtigt. Jeg kan godt lide fordybende spil (Såsom Zelda, WoW, og andet action adventure agtigt), men jeg er lige så tosset med arkadeagtige spil man kan overstå hurtigt, uden at skulle anstrenge sig for meget. Og det at den bygger på motion-detection gør blot tingene mere sjovt, i de spil hvor det virker ordentligt. Det skal dog siges, at i andre spil er det overflødigt, f.eks. i Metal Slug til Wii. Hvorfor laver man controls, hvor man skal ryste med remoten for at smide en granat? Der kunne de da have brugt classic controlleren, og nærmest have gjort det bedre. Men spil som WarioWare, Sports, og den slags er jo fantastisk med remoten, og jeg vil da med sikkerhed mene, at det er den slags de sælger på, også til non-gamers.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
lkzlkzSkrevet 20/05-07 18:30 
Jeg kender selv et par stykker som har købt en Wii og del flere som taler om hvor sjov/fed den er.

Jeg har selv prøvet at spille Wii Sports og synes det er meget morsomt når man spiller sammen med andre, men jeg tror ikke jeg ville sidde derhjemme og spille det alene.

Wii henvender sig ikke til mig, men skulle jeg som forældre købe en konsol til ungerne, så ville jeg nok købe en Wii. Dette ville jeg gøre både fordi jeg føler man får noget for pengene når man køber en Wii, og at den er et socialt samlingspunkt.

Wii adskiller sig dramatisk fra både PS3 og Xbox 360, og appellere til en hel anden målgruppe. Det har så vist sig at denne målgruppe er væsentligt større end kritikerne først havde antaget. Hvilket jeg ikke finder overraskende, når andre fortæller hvor begejstret de er for Wii.
McLovin
JinkJinkSkrevet 20/05-07 18:32 
Anyways så tror jeg også, at Nintendo har formådet at ramme et bredere marked med Wii. Bl.a. folk der aldrig kunne drømme om, at sidde med et kæmpe joypad, og indtaste en kombination af 17 knapper for at udføre et roundhouse kick.

Kunne godt tænkte mig at høre fra dem der arbejder i butikker hvad de har at mene om det. Jeg har svært ved at se at det er den endelige grund. Jeg tror mere som Killer Bean at det skyldes den billige pris + den opmærksomhed den har fået, der er skyld i at folk får lyst til at prøve den.
SonicSonicSkrevet 20/05-07 20:35 
Arbejder selv for en butik som sælger dem, og hvad jeg har set af folks reaktioner er, at de prøver Sports, og syntes det er hylende morsomt, hvilket påvirker dem til at købe maskinen. Selvfølgelig spiller prisen også en væsentlig rolle, men af de folk vi har solgt til, strækker målgruppen sig fra folk der elsker alt omkring spil, til folk der aldrig har ejet en konsol før. Jeg har set folk købe den konsol, som jeg ikke i min vildeste fantasi kunne drømme om gad bruge tid på spil, and that is a fact :) Der er f.eks. en gut på godt 56 år, som bare måtte eje maskinen pga. sports og Rapella Fishing. Han gik enormt meget op i lyst-fiskeri, og prøvede en demo af spillet nede i butikken, hvorefter han omgående købte spillet (han havde i forvejen købt en Wii).

Såh, det er vel blandede ting der begrunder et køb, uden tvivl. Men hvad en vigtig faktor nok er, er at alle kan være med. Og forstå mig ikke forkert, jeg elsker selv spil som Lost Planet, Dead Rising og den slags til X360'eren, men det er ikke hver mands brød at give sig i slag med den slags titler. Det er nok mere henvendt til "hardcore" pc-nørder, der i forvejen spiller Quake, Doom, Unreal, CS, og alt det andet shoot-to-kill materiale der dominerer disse platforme.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
JinkJinkSkrevet 20/05-07 20:56 
Det er nok mere henvendt til "hardcore" pc-nørder, der i forvejen spiller Quake, Doom, Unreal, CS, og alt det andet shoot-to-kill materiale der dominerer disse platforme.

Tror faktisk ikke de vil have noget med konsoller at gøre overhovdet :)
CoreCoreSkrevet 20/05-07 21:04, rettet 20/05-07 21:05 
Og os der spiller Dead Rising og Lost Planet vil også helst have mindst muligt med pc'ere at gøre ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 20/05-07 21:16, rettet 20/05-07 21:16 
Hov hov! Tal for dig selv :p
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
ckruseckruseSkrevet 24/05-07 19:27 
Bede-x>
Der var i USA mangel på 360 hardware i starten.

Nu håber jeg ikke min amygdala svigter mig max, men det var der også med GameCube. De fixede 400.000 konsoller fra Japan til USA for at dække manglen.
Bede-xBede-xSkrevet 24/05-07 20:19, rettet 24/05-07 20:19 
Det ændrer jo ikke rigtigt på noget. Min indirekte pointe var at en sammenligning i salg, når der er hardwaremangel, ikke nødvendigvis giver det rigtige billede.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 30/05-07 12:44, rettet 30/05-07 12:46 
(første del slettet, da jeg læste forkert)

2) Wii har solgt bedre end PS2 i de første 6 mdr. HVAD er det dog, at folk ser i den maskine? Kan en "gimmicky" styring virkelig gøre det

Der er allerede en hel tråd om det emne, med en del gode bud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig