X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Last gen i retrospekt


Svar
jaesjaesSkrevet 16/03-07 23:33 
Nu hvor den tredje og sidste repræsentant i den nyeste konsolgeneration er på trapperne, kan man efterhånden så småt begynde at reflektere lidt over forrige generation. Så hvad synes I er kendetegnene for den seneste konsolgeneration, og ikke mindst, hvad har været godt og skidt?

Generelt:
Det er lækkert, at de tre kombattanter gav så forskellige oplevelser, som det nu har været tilfældet. Men samtidig var man næsten også nødt til at købe mindst to konsoller, hvis man har en bred spilsmag. Så i den retning ændrede det sig ikke meget fra da PS og N64 regerede.

Når jeg ser tilbage på spillene er det med blandede følelser, men dog mest med tilfredshed. Mange genrer blev finpudset siden fx PS/N64-æraen, og mange genrer kom til at fungere meget bedre pga. den stærkere hardware. Men på samme tid føltes det også som, at udviklingen gik lidt i stå. Fx var tendensen, at missioner og opgaver i spil ikke blev forbedret nævneværdigt siden 64 bit-dagene. De fungerede oftest bedre, ja, men der blev ikke tilføjet meget på gameplay-fronten. Her taler jeg naturligvis om de mere traditionelle genrer, der er altid enere, som stikker ud. En del kan vel tilskrives joypaddet, der trods alt lægger loft over nyskabelsen. Sandkassespil i 3D var vel et af de få ”nye” tiltag (bemærk anførselstegn), og et meget gennemgående kodeord for generationen.

Spilfavoritter:
Beyond Good & Evil, ICO, Zelda: Wind Waker, GTA: San Andreas, Metal Gear Solid 2 og 3, Halo, Red Dead Revolver, TimeSplitters: Future Perfect, SSX, Klonoa 2, Jak and Daxter, Silent Hill 2, Morrowind, Deus Ex: Invisible War, Half-Life 2, Knights of the old Republic, Shenmue II.

…men som altid skal sådan noget ses i lyset af, hvad man har spillet, og jeg mangler da at spille en del bruger- og anmelderfavoritter fra sidste generation.

De mest skuffende spil:
Fahrenheit, Rez, Project Gotham Racing 2.

Favoritkonsol - PS2:
Med sit brede udvalg, og forholdsvis mange skæve og utraditionelle titler, var PS2 samlet set min favoritplatform. Muligheden for at spille PS-spil har ligeledes været af stor værdi for mig. Havde jeg haft chip i min PS2 havde jeg været endnu mere begejstret for maskinen, men sådan blev det aldrig. Dog vil jeg sige, at der manglede en del på online-siden, og at en stor genre som FPS’er havde for få gode repræsentanter på PS2.

Den mest skuffende konsol - GameCube:
GC har været et yderst skuffende bekendtskab for mig, men jeg gav heller ikke helt konsollen, den chance den fortjente. Zelda: WW er nok det eneste spil til GC, jeg har spillet i mere end 3-4 timer. Jeg har dog en del kvalitetsspil til gode.

Set lidt udefra, virker det som om, at Nintendo tabte pusten i sidste generation. Der var mange ringe multiplatformstitler og konverteringer, og dertil var Nintendo ikke så opfindsomme som de plejer. Specielt manglede der nye franchises.
RooneyRooneySkrevet 17/03-07 01:13, rettet 17/03-07 01:14 
Jeg har haft så mange fantastiske oplevelser, på GameCube, PS2 og Xbox, at jeg ikke magter at kåre en "vinder". For mig at se, var der ingen tabere i forrige generation; Alle konsoller bød på fremragende spil. Alle konsoller bød også på dårlige spil, så selv der står de lige(!)

Hvis jeg lader være med at nævne alle de lækre oplevelser jeg havde - og de dårlige - så glemmer jeg ikke nogen :-) Går jeg først i gang med at forsøge at lave en komplet liste, så ender det med at jeg alligevel glemmer nogen, og det går ikke.

En forsigtig Top 5 - i vilkårlig rækkefølge:

Halo
Rez
ICO
Metal Gear Solid 3
Shadow of the Colossus

+ et utal af andre.

Jeg forstår iøvrigt ikke hvordan du kan sige, at GC'en har været et skuffende bekendskab for dig, når du i samme åndedrag indrømmer, at du ikke gav den en chance. Selv på co-op fronten, har jeg haft ligeså gode - og i nogle tilfælde bedre - oplevelser med Cuben, som med Xbox - og det troede jeg ikke kunne lade sig gøre.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/03-07 09:18 
Ps2 var helt klart min foretrukne maskine de første par år, hvor GT3, Jak & Daxter og GTA have mig helt og aldeles på krogen. Min PS2 fungerede også som DVD-afspiller - den første jeg fik.
Udover de nævnte, så var også ICO og Baldurs Gate: Dark Alliance nogle af mine favoritter.

Ca. et årstid efter Xboxens komme begyndte jeg at bruge mindre tid på PS2, bl.a. fordi MS tilbød mine yndlingsgenrer (FPS, Racing) i hobetal på Xbox. Spil som RalliSport 1+2, Halo, Return to Castle Wolfenstein, Forza, Medal of Honor, Doom 3, Conker og Operation Genesis gjorde at jeg spillede mere og mere på Xboxen. Med Lives introduktion i DK var de sidste søm i PS2'erens kiste slået i, og den endte da også med at blive solgt. Det hjalp heller ikke PS2, at multiplatformstitler så godt som altid fungerede bedst og så bedst ud på Xbox. Det eneste Xbox kunne bruge mere af var kvali platformers. Conker var ok, men der manglede en Jak & Daxter i den genre.

Den absolutte taber var GameCube, som jeg har meget få minder omkring. Noget af det eneste jeg spillede på den var Mario Party, hvilket var en bedre oplevelse på N64. GC endte også med at blive solgt. Det var helt klart salget af Rare, der fik mig til at nedprioritere Nintendo, da jeg på N64 totalt set næsten udelukkende spillede Rares eller Nintendos egne spil. Desuden var ledningerne til GC'ens controllere alt for korte, hvilket satte en effektiv stopper for alt slags multiplay.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
jaesjaesSkrevet 17/03-07 13:42, rettet 17/03-07 13:46 
Rooney>
Jeg forstår iøvrigt ikke hvordan du kan sige, at GC'en har været et skuffende bekendskab for dig, når du i samme åndedrag indrømmer, at du ikke gav den en chance.

Det kunne måske også have været strøget*. Pointen er, at der var meget få GC-spil, der tiltalte mig, udfra hvad jeg hørte og læste om dem. Men et par af dem overvejede jeg at give chancen (og gør det stadig), fordi så mange folk er vilde med dem. Det er bare ikke spil, der umiddelbart tiltaler mig - fx de to Metroid-spil og Resident Evil 4.

*EDIT: Altså det med at give den chancen, at den har været skuffende er det centrale.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig