X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/12-21 23:49 
Super, fedt at det er så simpelt at sætte op. Jeg er umiddelbart kun interesseret i det for Matrix på HBO, så de 14 dages gratis trial på Getflix er perfekt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 21/12-21 08:20 
Matrix filmene er altså også på "den danske" HBO Max, har været det mindst en uge.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/12-21 10:01 
Men ikke den nye :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 21/12-21 10:20 
Åh, my bad :D
solid snakesolid snakeSkrevet 14/02-22 23:24 
Hvad sker der lige for sokker.
Jeg vil gerne vide hvorfor drejer sokken rundt på foden, så den ikke sidder som den burde.
Jeg sætter den på plads som den burde sidde, nogle timer senere har sokken fundet en anden måde og sidde forkert på foden.
Er det fordi sokken ikke passer til foden, det burde den, da den er købt efter min størrelse.
Jeg forstår ikke hvad der sker, det gnidninger når man har sko på evt?

Er der nogen som kan løse mysteriet?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 14/02-22 23:48 
Jeg tror kun det er dig det sker for
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 15/02-22 07:36 
Der tager du fejl Sumez, jeg har en veninde som netop beskrev det samme. Derfor stillede jeg dette spørgsmål.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 15/02-22 09:33 
Det sker når ankeldelen af sokken ikke er stram nok.
solid snakesolid snakeSkrevet 15/02-22 22:54 
Det giver mening, tak for svaret
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
NaieraNaieraSkrevet 25/06-22 23:34 
Hvor kan jeg finde sådan nogle her til salg her i landet?

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 26/06-22 00:00 
https://www.coolerkit.dk/shop/3-4-pin-fan-140881p.html

Det var hvad mit Google-Fu lige rakte til, her i varmen... Der er også AliXPress til under 3 kroner, hvis man tør at vove sig ud i sådan noget.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 26/06-22 00:28 
Jeg har bestilt to af dem jeg linkede til, men det kommer til at tage op til to måneder før de når frem ;)

Tak for link.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 26/06-22 05:59 
Velbekomme.

Jeg stod i en lignende situation, da jeg skulle bestille en speciel USB adapter til bilen. (når nu forrige ejer valgte at beholde det der fulgte med, selvom det udelukkende kan bruges i den specifikke model)
En original stod i ~600 kroner fra pre-Brexit England som billigste mulighed... To uoriginale kostede mig ~40 med forsendelse via Ebay, så jeg ventede gerne de 2-3 måneder, og kablet følger også bare pænt med bilen når jeg bytter den på mandag. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 26/06-22 10:23 
Kan man ikke forholdsvist nemt mcgyver sådan en med en loddekolbe?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 26/06-22 12:34 
Det er der sikkert nogle der kan, og de er velkomne til at sende mig et par af dem ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 29/08-22 22:03 
Hvad er mest klimabevidst: At streame en film eller se en film på Blu-Ray?
The medium is the message.
XiwanaXiwanaSkrevet 29/08-22 22:21, rettet 29/08-22 22:23 
Det er vist et godt, men kompliceret spørgsmål. ArsTechnica henviser i en nyere artikel til en undersøgelse fra 2019, der peger på streaming som det mest klimavenlige. Artiklen udpeger en række relevante faktorer, herunder standen på de fysiske medier (købt fra ny eller købt brugt), omfanget af forbruget (streaming gør det muligt for forbrugeren at se mere og oftere) og typen af forbrug (4K er mere energikrævende).

Det mest klimavenlige må vel fortsat være at se det hele på UMD :)

Link til ArsTechnica
[inspirational quote here]
NaieraNaieraSkrevet 30/08-22 01:55 
millennium>
Hvad er mest klimabevidst: At streame en film eller se en film på Blu-ray?

Jeg ved ikke hvad svaret er på det specifikke spørgsmål her, men det er kun ~5 år siden, at det blev billigere for klimaet at købe et album på iTunes end det var at bestille cd'en over nettet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
solid snakesolid snakeSkrevet 13/09-22 06:59 
Hvorfor staves det camouflage og ikke
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 13/09-22 07:51 
Var det en vittighed?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 19/09-22 15:46 
Måske lidt Sumez :-P

Nå men hvor stammer det fra, at man må slå hinanden når man ser en gul bil?
Det er en tradition som er mindst 35år eller mere...
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
JmogJmogSkrevet 19/09-22 23:44 
What? Er det en eller anden teenagedrengeting?
solid snakesolid snakeSkrevet 20/09-22 10:53 
Det er muligt, jeg ved kun det er gået igen i nogle film, dog ikke i samme version. I blå mænd er det, når man ser en en bobbel, man slår andre.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
FancyPantsFancyPantsSkrevet 24/09-22 04:14 
solid snake>
Nå men hvor stammer det fra, at man må slå hinanden når man ser en gul bil?
Det er en tradition som er mindst 35år eller mere...

Fra idioti :P


Den med et slag på overarmen når man ser en VW Type 1 (Bobbel) eller Type 2 (Rugbrød) - måske undtagelsesvist en New Beetle eller seneste generation Beetle - er vist tilbage fra 60'erne. Muligvis endnu tidligere. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Punch_buggy
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 16/02-23 05:23 
Hvor stærk en UPS skal man have for at køre nedenstående setup? Alle tingene kører selvfølgelig ikke på samme tid, og jeg spiller ikke øredøvende højt med forstærkeren.

Jeg går ud fra, at de 390 W der er opgivet på Sonys hjemmeside for min projektor passer, så det må vel være til at hitte ud af.

Indenfor den sidste uges tid har jeg haft to meget korte strømafbrydelser, eller hvad det kaldes når det bare er et lille "blip". Jeg har et strømfilter før projektoren som "klikker" når det sker, og mens den antageligvis holder noget farligt fra at nå derop, så slukker projektoren stadigvæk, og det vil jeg gerne undgå. Når den slukker ved strømafbrydelse tager det få sekunder, mens det tager flere minutter når man slukker den med vilje. Førstnævnte kan jeg ikke forestille mig at den har godt af. Forleden slukkede kun projektoren, men den afbrydelse jeg havde tidligere i nat gik også ud over udstyret, som sidder i en helt anden stikkontakt. Scaleren og PS5'eren slukkede, mens forstærkeren, Mac Mini'en og DAC'en kørte videre.

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 16/02-23 20:03 
Kan ikke hjælpe med UPS råd, da jeg ikke ved meget om den slags, men du har helt ret i at din projektor ikke har godt af det. Når du slukker den pænt, skruer den op for sin blæser for at køle den ultravarme pære ned korrekt. Ved en power off, så sliddes der markant på pæren. Det reducerer dens levetid.
NaieraNaieraSkrevet 16/02-23 20:21 
Det er spøjst at Sony gør det på den måde; når det samme skete med JVC’erne, om det så er kortvarigt strømsvigt, et “power surge” eller whatever, brugte den godt med tid til at lukke ned. Så vidt jeg husker præcis på samme måde, som hvis man havde gjort det frivilligt. Den her synes dog ikke at skrue op for sin blæser når den lukker ned; det ville jeg kunne høre ;)

Umiddelbart har de batteriudstyrede strømfiltre jeg har kigget på hos Pro-Shop, som ikke kun er til brug med en pc, en omskiftningstid på 6 til 10 ms. Så må tiden vise, om det er hurtigt nok…
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
QQSkrevet 18/03-23 20:36 
Nogen der har erfaringer med HDMI Audio "extractors"? Får man problemer med forsinkelse? På lyd eller billede?
Skal bare ha stereo lyd fra min PS5 ud til mine aktive monitors og gider ikke sidde med et langt jackkabel i controlleren. Er lidt nervøs for, hvor meget sådan en lille satan laver af ballade. Må gerne være HDMI 2.0, da min skærm alligevel ikke kan tage andet.

Svar på dumme spørgsmål-tråden
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NaieraNaieraSkrevet 19/03-23 01:34 
Jeg bruger en Amazon Basics HDMI Audio Extractor, som dog desværre ikke understøtter mere end HDMI 1.4, eller 9 Gbps. Det er ikke et problem for mig, da den sidder på lydudgangen af min scaler. Den trækker lyd ud fra konsollerne og Apple TV'et, mens de tre afspillere har lyd direkte til en DAC.

Det virker som det skal, uden forsinkelse, omend jeg dog lige skal hive strømmen fra den måske en gang hver anden måned. Det kan godt være, at du lige skal prøve en eller to, før du finder en der virker perfekt med dine andre dimser, men selv Amazon i Tyskland er villige til at tage ting retur, hvis de ikke virker. Udvalget hos de danske butikker er, per min erfaring, ret begrænset med 4K60-understøttelse og ret dyrt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 26/07-23 16:09, rettet 26/07-23 16:24 
Naiera>
dRxL>
Hvis ja, så synes jeg at det er lidt malplaceret at sammenligne ham med Weinstein og Cosby.

Som jeg forstår det er skeletterne blot på vej ud af skabet. Desuden er det en offentlig hemmelighed at han er en ualmindeligt klam stodder, der føler ejerskab overfor den yngste og flotteste fyr på settet, uanset hvor meget denne siger fra.

Det var dog ikke så simpelt som at et nej tak til sex blev respekteret. Han lagde sig ovenpå dengang 14 år gamle Anthony Rapp, som dog formåede at komme fri og forlade lejligheden. Ikke helt almindelig opførsel. Det er også en ret klam finte, at han vælger dette tidspunkt at springe ud af skabet på, for at aflede opmærksomhed fra at han prøvede at voldtage/knalde/forføre en mindreårig, som det altså også i Danmark ville være pædofilagtigt at have sex med.

Jeg så da også gerne, at det bare var dét. Jeg kan (kunne?) rigtig godt lide Kevin Spacey som skuespiller. Så sent som i fredags nød jeg hans performance i Baby Driver i fulde drag.

https://www.bbc.com/news/live/uk-66291461

https://edition.cnn.com/2023/07/26/uk/kevin-spacey-trial-jury-verdict-intl/index.html

"Actor Kevin Spacey cleared of all charges of sexual assault"

"What the defence had argued
It's been almost four weeks of hearings at Southwark Crown Court, and we've heard statements from both the prosecution and defence.

Here are some of the arguments that were made by Spacey's legal team:

Defence barrister Patrick Gibbs KC said that Spacey had been “tried by social media”

He said three of the four accusers had lied when they made allegations against Spacey, and had done so “for reasons which, ultimately, will only ever be known to themselves". He suggested that a fourth complainant was intoxicated

Gibbs told jurors: "It's not a crime to like sex, even if you're famous and it's not a crime to have sex, even if you're famous, and it's not a crime to have casual sex. And it's not a crime to have sex with someone of the same sex because it's 2023 not 1823"

https://www.npr.org/2022/10/20/1130332451/kevin-spacey-anthony-rapp-verdict

"A jury finds that Kevin Spacey didn't molest actor Anthony Rapp in 1986"

"NEW YORK — A jury sided with Kevin Spacey on Thursday in one of the lawsuits that derailed the film star's career, finding he did not sexually abuse Anthony Rapp, then 14, while both were relatively unknown actors in Broadway plays in 1980s.

The verdict in the civil trial came with lightning speed. Jurors at a federal court in New York deliberated for a little more than an hour before deciding that Rapp hadn't proven his allegations."
NaieraNaieraSkrevet 26/07-23 18:49 
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 26/07-23 20:03 
https://www.youtube.com/watch?v=ExWoinNkrGs
Soren47Soren47Skrevet 09/08-23 08:24 
Hvor god synes I at rækkevidden er på de diverse nye, moderne trådløse retro-controllers (fx 8-bitdo).

Jeg har alle retrokonsoller sat til et billedrørstv i et rum i huset. På den anden side af væggen i stuen har jeg OLED'et og de nye konsoller.
Med et enkelt kabel gennem væggen, en upscaler og trådløse controllers kan jeg jo også ret nemt spille det hele på tv'et i stuen.
slk486slk486Skrevet 09/08-23 09:06 
Sørg for det er 2.4ghz og ikke BT, så har du bedst chance for success (og bedre input lag) :)
Både 8-bit og Retro-bits 2.4 virker fint på tværs af et lokale på 7 meter. men jeg har ikke testet igennem væggen.
j/k
KTCKTCSkrevet 09/08-23 12:56 
Der er også ret stor forskel på resultatet, alt efter væggens sammensætning af materialer, så en gipsvæg f.eks. vil have bedre resultater end beton.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Soren47Soren47Skrevet 10/08-23 17:33 
God pointe med væggen!
Jeg må prøve ad. Lige gyldigt hvad, er det jo ikke en dårlig investering.
GreaseballGreaseballSkrevet 13/08-23 15:12 
Tænker der nok er en del audio kendere her inde. Jeg har en Sony forstærker af ældre dato, før hdmi kom til.
Den har fået den fejl lige pludselig at den højre højtaler skratter og hyler som bare pokker. Har prøvet at fejlsøge. Byttet om på højre og venstre højttaler (har kun 2). Byttet om på kabler. Trimmet kabel spidser (eller hvad kan kalder det).
Ingen ting hjælper. Jo det sidste hjalp, dog var lyden i højre side lavere end venstre. Fik lige fred i fem minutter så kom skrat tilbage.

Der 2 udgange, både til venstre og højre side bag på forstærkeren. Begge to til højre side giver skrattende lyd.

Så mit spørgsmål er måske lidt dumt, kan det betale sig at gøre mere nu eller er det ud og finde en ny.

Hvis nogen har tid/lyst til at kigge på den gamle, giver jeg gerne en pizza eller lign som tak.

Hvis det en ny forstærker, hvilken modeller er gode i dag. Kigget lidt på Yamaha's RX-V6A
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/08-23 15:25 
Pas mht fejl på din forstærker. Det kan nok aldrig betale sig at få en professionel til at prøve at reparere den hvis en ny tilsvarende(?) kan få så billigt.
Jeg bruger selv Yamaha og har altid været meget tilfreds med dem. De er bare aldrig gået ned trods de kører 8-10 timer dagligt, og det er noget af det mest fejlfrie elektronik jeg har haft mellem hænderne. Som er rart når konsoller, computere, telefoner og TV hele tiden har åndssvage bugs af varierende grader :)

Jeg har kun erfaring med de tidligere i A-serien, så kender ikke den model du nævner, men til prisen er den sikkert et godt bud. Det største minus ved de nye Yamaha-forstærkere er at de ikke er ret kønne - især V-serien. Men det er jo smag og behag :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 13/08-23 21:03 
Vil heller ikke bruge penge på at få en professionel til at reparere på så gammel en enhed.
Den er købt brugt, hvis nok fra nogen herinde.
Den er over 10 år og ingen hdmi udgange som nævnt. Så bliver nok højst sandsynligt en ny.

Hvilken, ja det må tiden vise.
Bliver ikke lige med det samme, vil lige lægge lidt penge til side til den slags først.
Ikke nogen lille udgift. Ikke hvis det skal være noget ordentligt.
slk486slk486Skrevet 14/08-23 09:00 
En "ny" brugt kan fås for en slik på dba, så jeg ville personligt ikke gide gøre mere ud af det :)
j/k
GreaseballGreaseballSkrevet 14/08-23 09:05 
Ja hvis man kan finde en god model brugt. Så kunne det måske også være en mulighed. Det noget jeg vil undersøge.
dRxLdRxLSkrevet 20/09-23 06:08 
Er disse to projektorer den samme, eller er der en god grund til de ca 5tkr forskel i pris hos samme forhandler?

Til 20tkr:
https://www.computersalg.dk/i/10569576/optoma-uhz50-projektor-laser-uhd-3000lm

Til 15tkr:
https://www.computersalg.dk/i/7776882/optoma-uhz50-dlp-projektor-laser-3d-3000-lumen-3820-x-2160-16-9-4k-zoomobjektiv
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DunwichDunwichSkrevet 20/09-23 08:44 
EAN nr er det samme på begge, så måske er den ene en demo model, men det står der intet om. Sikkert bedst bare at kontakte dem og spørge.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/09-23 10:14 
Den ene er laser, den anden er DLP.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 20/09-23 11:58 
Men der står laser i begge beskrivelser?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 20/09-23 13:00 
Konsolkongen>
Den ene er laser, den anden er DLP.

Laser er lyskilden; DLP er panelteknologien.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/09-23 13:04 
Ja det er rigtig nok :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 20/09-23 13:26 
Naiera>
Konsolkongen>
Den ene er laser, den anden er DLP.

Laser er lyskilden; DLP er panelteknologien.

Men Naiera, betyder det at der er forskel på panel-teknologien på de to? Synes ikke at jeg kan se det i salgsannoncerne.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 20/09-23 13:32 
Nej, begge er DLP.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 20/09-23 14:52 
så det er den samme model til forskellige priser?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig