X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
JmogJmogSkrevet 05/09-20 10:44 
Jeg købte engang en dims i Gamestop der havde PSP, DS, GBA og et par andre stik i den ene ende og et USB-A i den anden ende. Og så fulgte der en totalt standard USB AC adapter med som den kunne sluttes til. Så jeg kunne lade alle konsollerne op via USB. Kostede vist ikke mere end 150kr.
GreaseballGreaseballSkrevet 05/09-20 13:34 
Jeg et kabel på AV-cables til 19kr. Det ser ud til at kunne klare jobbet. :)
Tak for jeres input.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 18/09-20 22:24 
En god ven vil godt overtage min ps4 Pro. Og han vil godt beholde PT demo på den.

Er der en måde at la PT demo ligge på den uden han få min account?
Da jeg ønsker at min account skal køre vider på ps5.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 19/09-20 12:50 
Jeg tror det her vil virke. Du kan teste det inden han får den:

Lav en ny PSN konto (til test)
Log ud af din egen på PS4’en og ind med testkontoen.

Virker spillet (det burde det), så behøver du ikke gøre andet end at ændre passwordet på din egen konto, inden du giver ham maskinen.

Hvis du sletter din konto på maskinen, kunne jeg godt forestille mig at de ting den har hentet holder op med at virke.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/09-20 10:23 
Ok.

Vil prøve , tak.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
NaieraNaieraSkrevet 25/10-20 16:09 
Kan man få en 480GB SSD til under en plov der er god nok? Den skal bare køre en Roon server. Der kommer til at ligge 300GB sange på den, men der skal ikke ske voldsomt meget ellers.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/10-20 17:22 
Det er lige en anelse dyrere, men jeg har selv disse her i min Mac mini som kører i døgndrift og bla. leger musikserver, og en forbundet eksternt til min iMac:

https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274

Jeg synes også det var en jungle at finde rundt i da jeg selv skulle købe min første SSD for nogle år siden, men Samsung har lavet RAM i mange år så det gjorde at valget faldt på dem. Så længe man undgår suspekt billige SSD'er tror jeg ikke man kan gå helt fejl, men har i hvert fald ingen problemer haft med dem her personligt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 25/10-20 17:32 
Many spanks.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 26/10-20 12:42 
Konsolkongen>
Så længe man undgår suspekt billige SSD'er tror jeg ikke man kan gå helt fejl...

Medmindre de er kommet efter det siden jeg første gang købte SSD til min forrige stationære (et par år siden), så er Intel vist det eneste større navn man bør styre uden om når det kommer til SSD.

Havde en 2,5" Samsung Evo i min forrige, der aldrig har slået en prut forkert som systemdisk.
I min nuværende har jeg en 1TB Crucial MX500 2,5" SSD og en 240GB Corsair MP510 M.2 NVMe. Begge købt september sidste år, så de har kun kørt i lidt over et års tid, og ikke helt i døgndrift. :)

Men både Kingston, Samsung, Crucial og Corsair får vist ganske pæne ord med på vejen.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 26/10-20 13:07, rettet 26/10-20 13:08 
Den der sidder i min ældgamle MacBook Pro er vist også en Samsung Evo, og den har efterhånden mange år på bagen.

ProShop har WD blå og grøn til under en plov, med 480GB, og det var mest dem jeg tænkte på, sammen med SanDisk, da jeg spurgte tidligere. Men det er nok bedst at snuppe sådan en Samsung, som der linkes til.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 31/10-20 02:05, rettet 31/10-20 02:06 
De sendte den her i stedet :-/

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-20 02:08 
Fjolser :( og så er den pisse grim ovenikøbet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 31/10-20 02:24 
Ja.

Er der nogen der vil købe en pissegrim harddisk billigere end hos ProShop?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 31/10-20 08:40 
Du har som forbruger 14 dages fuld returret på ting købt ubeset over internettet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ResizeResizeSkrevet 31/10-20 09:32 
Hvilken adapter kan anbefales, hvis man vil spille Famicom games på en EU NES. ??
GreaseballGreaseballSkrevet 31/10-20 13:15 
Naiera>
De sendte den her i stedet :-/

Det var da godt nok en grim harddisk. Hvad er ideen med det, at man skal kunne kaste med den, bruge den i børnehave for uopdragen børn?
NaieraNaieraSkrevet 31/10-20 13:31 
Ja, det er vist noget i den retning :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 01/11-20 11:23 
Resize>
Hvilken adapter kan anbefales, hvis man vil spille Famicom games på en EU NES. ??

Så længe det er en adapter lavet til en NES, burde den virke fint. Der er ikke forskel på om det er an US eller EU NES i forhold til cartridge adapters. Men Famicom carts har ikke regionschip, så uanset hvad skal du ind og slå den fra hvis du ikke allerede har.

Jeg går ud fra at din NES er en front-loader, så det er en god idé at bruge en af dem der har en "strimmel" man kan trække i for at få hele adapteren ud af konsollen, pga. de mindre cartridges, lidt som den her:

Svar på dumme spørgsmål-tråden

Og så er der sevlfølgelig bare nogle NTSC Famicom spil der aldrig vil køre ordentligt på en EU NES pga. 50hz timingen, ligesom ved US NES spil. Det kan man ikke gøre så meget ved udover at anskaffe en NTSC maskine. Men often er det værste man vil opleve nogle grafikfejl. Alle spillene kører langsommere, men det er allerede standarden for de fleste PAL spil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ResizeResizeSkrevet 01/11-20 21:03 
Tak Sumez. :-)
slk486slk486Skrevet 18/11-20 15:02 
For at spare på vores meget begrænsede plads til blu-ray covers, overvejer jeg at smide diskene i samlemapper og putte covers i storage, indtil jeg har gameroom igen.
Er der nogen her, der har gjort lignende og har der i så fald været problemer med ridser eller lignende?
j/k
JmogJmogSkrevet 20/11-20 19:19 
Jeg har gjort det med mine dvd’er (film). Ingen problemer og kæft det gav en masse plads på hylderne. Er ved at løbe tør igen, så jeg tror jeg skal have mig en mappe til. Så kan PS3, Xbox 360 og Wii komme i mapperne.
slk486slk486Skrevet 22/11-20 14:41 
Er det bare en af de gængse mapper man kan få?
j/k
JmogJmogSkrevet 22/11-20 18:37 
Jeg købte to af dem her i Bog og Idé:
https://www.bog-ide.dk/produkt/184966/cddvd-taske-sort-200-stk/2121180?gclid=CjwKCAiAtej9BRAvEiwA0UAWXuR-Ih8uCmChc23Eusu2TV1CKnIKfdZP3YOSf05zvhKP2oHHxWuP-xoCBl0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Hver “side” indeni har fire plastlommer til skiver.
slk486slk486Skrevet 23/11-20 07:46 
Super, tak :)
j/k
NaieraNaieraSkrevet 23/11-20 13:56, rettet 23/11-20 13:57 
Jeg har en Netgear Nighthawk R8000 spændt for min Sagem 3890V2 modem/router fra YouSee. Forleden fik jeg skiftet stikket på væggen og opgraderet forbindelsen til 1000/100, og da fandt jeg ud af, at mit setup i allerbedste fald kunne trække godt 450 Mbps via 5 GHz.

Direkte på YouSee-tingesten får jeg 940 via kabel og wi-fi, hvis computeren sidder indenfor en meters penge. Da det gik allerbedst fik jeg vist 640 Mbps ind til iMac'en i værelset, som er godt fem meter væk, med en murstensmur imellem. I går begyndte den dog at smide forbindelsen hele tiden, og der var jo nok også en grund til, at jeg i sin tid droppede at bruge 5 GHz med dimsen fra YouSee. Dengang havde jeg kun 100 Mbit ned, så 2.4 GHz var rigeligt.

Er der nogen som har et bud på, hvorfor min engang 2500-kroners Netgear ikke kan klare mere? Normalt kører den kun med 300-350 Mbps, så for det meste virker det ikke som om, at min forbindelsen er opgraderet fra de 300/50 jeg havde før, hvor jeg uden problemer fik 330/65.

Jeg har selvfølgelig prøvet andre kanaler til den trådløse forbindelse. Lige nu kører jeg med en kanal ingen andre bruger, og jeg tester selvfølgelig også midt om natten, hvor man må gå ud fra at kabelnettet ikke har så travlt.

Det virker lidt som om, at der ikke kommer tilstrækkeligt med megabit i kablet mellem modem/routeren fra YouSee og min Nighthawk. Jeg bruger selvfølgelig et gigabit-kabel, og har testet med et andet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
silverstarsilverstarSkrevet 23/11-20 17:12, rettet 23/11-20 17:17 
Det langt mest sandsynlige er at tabet sker i den trådløse overførsel.
Prøv at sætte en computer for enden af kablet istedet for Nighthawken, og test hastigheden. Hvis du kan trække fuld hastighed gennem kablet har du frikendt kablet.
Hvis Nighthawken har LAN-porte kan du derefter prøve at genetablere kabel mell router og Nighthawk og derefter sætte en computer på Nighthawkens LAN-port og teste hastighed. Igen burde du få fuld hastighed, med mindre der sker hastighedstab gennem Nighthawken (tjek at LAN-porte er Gigabit).
Hvis du kan trække fuld hastighed i begge scenarier har du kogt det ned til den trådløse forbindelse. Prøv at teste på mange forskellige kanaler, blot fordi du ikke kan se andre trådløse net på samme frekvens betyder det ikke, at der ikke kan være andet der forstyrrer på en given frekvens.
Prøv også at lege med forskellige placeringer af router og indstillinger af antenner, og sidst test med flere forskellige computere/trådløse netkort, da ikke alle trådløse netkort er lige gode, og samspil mell trådløs router og trådløs netkort også kan være mere ell mindre heldig.

P.S. Jeg har selv trukket kabler til de to primære steder i boligen, hvor jeg ofte/altid skal bruge forbindelse. Den trådløse forbindelse benyttes som sekundær, da man aldirg kan gardere sig helt mod udefrakommende elementer, der forstyrrer forbindelsen og dermed forringer hastighed, latency osv.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
NaieraNaieraSkrevet 23/11-20 17:30, rettet 23/11-20 17:54 
Som nævnt får jeg 940 ned med kabel direkte i YouSee-routeren.

Kabel mellem Nighthawk og computer giver måske 450 på en god dag.

Det kabel der gav 940 direkte i computeren er det kabel der forbinder YouSee-kassen og nathøgen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FizbanFizbanSkrevet 23/11-20 20:14 
"At a distance of five feet on 802.11ac, the R8000 was able to deliver 302.3Mbps of bandwidth"
Noget kunne tyde på at det det er der omkring at grænsen ligger når vi snakker wireless.

Wired kan jeg se at den teoretisk burde kunne komme tæt på, men at der skal gøre lidt for det. (se link)
Men generelt virker den desværre til at være lige "lille" nok til at håndtere 1gig, hvilket også er meget for router (min Cisco Meraki kan fx. kun håndtere 250mbps da den også laver IDS/IPS).

Link...
Spiller nu: Rocket League, World Of Warcraft
NaieraNaieraSkrevet 23/11-20 21:24, rettet 23/11-20 21:33 
Surt.

Spøjst at det ikke er meget bedre med kabel. Den har lige testet 351/114 :-/

Med en intern speedtest, i selve routeren, kan den få godt 470 ned. Det overrasker mig altså at den ikke klarer det bedre, når der jo sidder et gigabit-kabel vi ved kan klare næsten en hel gigabit til computeren.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 11/12-20 08:34, rettet 11/12-20 08:34 
Er der nogen respektable steder man stadig kan købe Steam vouchers? Har brug for at give dem i gave og sjv kan man i disse dage kun gifte direkte via Steam selv.
j/k
solid snakesolid snakeSkrevet 22/12-20 00:07 
Er der noget med, hvis man er lever på en bestemt planet, ville man kun have fødselsdag hver 4 eller 7 år, jeg husker denne historie som noget der nok ligger 35 år tilbage eller sådan noget.

Så måske er det en skrøne eller?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
Soren47Soren47Skrevet 22/12-20 00:55 
Det kommer jo bare an på hvor længe det tager for planeten at dreje rundt om solen :)

Link...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/12-20 01:17 
12 år for Jupiter... Det er nok også meget fint at skippe noget kage, siden du i forvejen ville veje 2,4x så meget pga. tyngdekraften der. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
solid snakesolid snakeSkrevet 22/12-20 14:41 
Ha ha så stopper jeg med og spise kage fra nu af.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
DunwichDunwichSkrevet 23/12-20 20:38 
Stjæler Facebook programmet Nametests venners venneliste? Spurgt på en anden måde: De af ens venner, som bruger det program, giver programmet lov til diverse ting, som feks at se deres venners venneliste, billeder osv. Men kan Nametests egentligt det, hvis venner til personen som bruger programmet, har lukkede Facebook profiler?

Jeg kender flere som konsekvent har slettet facebook venner, som bruger det program, da de mener Nametests snupper andre venners vennelister osv, og jeg må tilstå, at jeg overvejer det samme, og give mig til at slette, de af mine venner som bruger det crap.
millenniummillenniumSkrevet 27/12-20 00:18 
Er der nogen som har Philips Hue Sync box og kan dele nogle pros and cons om den? Jeg synes nettet er fyldt med outdated information og sponsorerede “reviews” om den, men vil helst ikke forringe signalet mellem konsol/4K-afspiller og TV’et.

Gracias.
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 27/12-20 11:02 
Dunwich>
Stjæler Facebook programmet Nametests venners venneliste? Spurgt på en anden måde: De af ens venner, som bruger det program, giver programmet lov til diverse ting, som feks at se deres venners venneliste, billeder osv. Men kan Nametests egentligt det, hvis venner til personen som bruger programmet, har lukkede Facebook profiler?

Jeg kender flere som konsekvent har slettet facebook venner, som bruger det program, da de mener Nametests snupper andre venners vennelister osv, og jeg må tilstå, at jeg overvejer det samme, og give mig til at slette, de af mine venner som bruger det crap.

Man kan blokere Nametests, og andre crap sider, direkte i Facebook, via browser, men åbenbart IKKE i app'en, opdagede jeg. Så det er gjort. Bagefter kan man evt vælge at blokere de tosser, som stadig keder sig så meget, at de insisterer på at bruge det bras.
solid snakesolid snakeSkrevet 09/01-21 22:53 
Jeg er ved og tegne/male et hjerte på min væg, og får nu og vide at retningen på pilen som går gennem hjertet har betydning for om man ser fremad eller tilbage i sit liv med kærligheden.
Hvis den går opad til højre er det fremtiden man kigger på, går den nedad til venstre er det fortiden, jeg kan intet finde på det.

Er der nogen som kan hjælpe med nogle facts på det?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
millenniummillenniumSkrevet 16/01-21 17:29 
Sender Limited Run Games fra England, så man kan risikere, med stor sandsynlighed, at betale ekstra told pga Brexit?
The medium is the message.
QQSkrevet 16/01-21 19:19, rettet 16/01-21 19:22 
Den nye handelsaftale betyder, at der ikke kommer told på varer fra UK til EU.

Detaljer hos SKAT
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NaieraNaieraSkrevet 16/01-21 19:52 
Men der kommer moms og, indtil det nye system kommer igang, dummebøde på 160,-.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 16/01-21 20:39 
millennium>
Sender Limited Run Games fra England, så man kan risikere, med stor sandsynlighed, at betale ekstra told pga Brexit?

Jeg mener de sender igennem et andet EU land, men er ikke sikker.
millenniummillenniumSkrevet 16/01-21 21:51 
Jeg satsede og købte noget fra Etsy som blev sendt fra UK. Nu med importafgift og dummebøde. Så nu tænker jeg om LRG er cool eller uncool at handle fra. :P
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 18/01-21 07:26 
LRG har altid sendt DDP (Delivery Duty Paid). De sender fra USA og det ryger ofte gennem Belgien svjh, men det ville ikke gøre en forskel :-)
j/k
SumezSumezSkrevet 18/01-21 10:05 
De havde liiiige en periode sidste år hvor pakker fra dem blev fortoldet.

Men jeg har netop modtaget en med begge Blaster Master Zero spil i, og den var der ikke told på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SøgAArdSøgAArdSkrevet 18/01-21 11:37 
Nogen der ved om man skal betale moms + "dummebøde", hvis man køber fra Schweiz?
Home is where the hardware is..
slk486slk486Skrevet 18/01-21 12:07 
Ja, det skal du i teorien, da varer fra Schweiz skal toldbehandles.
j/k
slk486slk486Skrevet 18/01-21 12:09 
Sumez>
De havde liiiige en periode sidste år hvor pakker fra dem blev fortoldet.

Men jeg har netop modtaget en med begge Blaster Master Zero spil i, og den var der ikke told på.

Ja, men det var åbenbart en meget kort overgangsperiode, eller en fejl, og det var kun en uge eller 2, så ikke noget relevant i forhold til køb nu.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 18/01-21 14:57 
Tak, så skal Scott Pilgrim LRG nok på min liste :P
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 18/01-21 15:05 
Når du nu er i gang, kan jeg anbefale at smide Fight 'n Rage på også, og få et rigtigt beat'em up med i købet :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig