X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
AzzkikrAzzkikrSkrevet 07/04-20 19:13, rettet 07/04-20 19:21 
Er begyndt at købe lidt ældre spil igen.

Er der nogen der kan forklare mig hvad "F/S" betyder når vi snakker SFC spil på ebay?
scavengerscavengerSkrevet 08/04-20 08:57 
Jeg ved det ikke med sikkerhed, men kan det være Factory Sealed?
Nemo me impune lacessit
AzzkikrAzzkikrSkrevet 08/04-20 20:42 
Godt bud, men nej, det bruges om tydeligt brugte spil (ikke kun SFC også andre platforme).

Kan ikke gennemskue det.
Soren47Soren47Skrevet 09/04-20 11:04 
Et gæt: 'Famicom/Super'?
SumezSumezSkrevet 09/04-20 12:24 
For/Sale?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 10/04-20 03:47 
Azzkikr>
Er begyndt at købe lidt ældre spil igen.

Er der nogen der kan forklare mig hvad "F/S" betyder når vi snakker SFC spil på ebay?

Det er Free Shipping. Tjekkede lige fem salgsannoncer med F/S i titlen. De stod alle til free postage.
slk486slk486Skrevet 20/04-20 13:35, rettet 20/04-20 13:40 
Jeg kigger lidt efter et lille display til 720p generationen.

Er nogen af jer nogensinde stødt på et ægte 720p tv/monitor? De fleste HD-Ready er jo 1366x768, men jeg synes at huske, at der har været nogle enkelte paneler med 1280x720. Eller evt. et 1366x720 med en "original" display mode.
j/k
GreaseballGreaseballSkrevet 20/04-20 16:22 
Spørgsmål, nogen det kender en webshop der sælger Sonic filmen i 4k Steelbook edition. Uden de tager næsten kr 700,- for den?
Den pris har jeg set nogle steder, det lidt vildt.
Zavvi have den til lige under 300 før den blev udsolgt.
SumezSumezSkrevet 20/04-20 17:47 
slk486>
Er nogen af jer nogensinde stødt på et ægte 720p tv/monitor? De fleste HD-Ready er jo 1366x768, men jeg synes at huske, at der har været nogle enkelte paneler med 1280x720. Eller evt. et 1366x720 med en "original" display mode.

Hvordan undersøger man om man har det?
Jeg har et meget sent 720p display (plasma fra længe efter plasma var gået af mode) jeg overvejer at skille mig af med. Men jeg går ud fra at det nok er 768 som du beskriver.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 20/04-20 17:51, rettet 20/04-20 17:54 
Sumez>
slk486>
Er nogen af jer nogensinde stødt på et ægte 720p tv/monitor? De fleste HD-Ready er jo 1366x768, men jeg synes at huske, at der har været nogle enkelte paneler med 1280x720. Eller evt. et 1366x720 med en "original" display mode.

Hvordan undersøger man om man har det?
Jeg har et meget sent 720p display (plasma fra længe efter plasma var gået af mode) jeg overvejer at skille mig af med. Men jeg går ud fra at det nok er 768 som du beskriver.

Plasmaerne, før de gik over til 1080p, var faktisk ofte 1024x768.

Egentlig spøjst hvis dit sene plasma panel ikke var 1080p. Nemmeste måde at finde ud af det på er bare at google modelnavnet. Opløsning vil du ikke kunne se i menuerne.

Panasonic og Pioneerne skalerede i åvrigt pissegodt, så om det var 768p eller 720p ville jeg være ligeglad med. De er stadig nogle af de bedste displays (næst efter CRT) at se SD opløsning på.
NaieraNaieraSkrevet 20/04-20 17:55, rettet 20/04-20 17:57 
De var 99% af tiden 1024*768, før 1080p blev standard.

Med mindre tv’et var noget lort, så accepterede det 1080p, og nedskalering er ikke noget problem.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 20/04-20 18:34 
Sumez>
slk486>
Er nogen af jer nogensinde stødt på et ægte 720p tv/monitor? De fleste HD-Ready er jo 1366x768, men jeg synes at huske, at der har været nogle enkelte paneler med 1280x720. Eller evt. et 1366x720 med en "original" display mode.

Hvordan undersøger man om man har det?
Jeg har et meget sent 720p display (plasma fra længe efter plasma var gået af mode) jeg overvejer at skille mig af med. Men jeg går ud fra at det nok er 768 som du beskriver.

Hvilken model er det? Det burde kunne slås op :)
j/k
slk486slk486Skrevet 20/04-20 18:37, rettet 20/04-20 18:38 
Jmog>
Panasonic og Pioneerne skalerede i åvrigt pissegodt, så om det var 768p eller 720p ville jeg være ligeglad med. De er stadig nogle af de bedste displays (næst efter CRT) at se SD opløsning på.

Ligegyldigt hvor godt de skalerer, står det ikke så skarpt, som uden og nu var øvelsen her at få fat i en no-scaling løsning ;)
j/k
QQSkrevet 20/04-20 20:59 
Du ku også overveje en 1440p monitor - det er jo præcis det dobbelte antal linier i højden.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
slk486slk486Skrevet 20/04-20 22:27, rettet 20/04-20 22:28 
Ja, men ingen 1440p monitorer scaler sådan - de laver alle en eller anden for for bicubic.
j/k
NaieraNaieraSkrevet 30/04-20 14:08 
Er der nogen som ved hvad CoolShop har gjort af Premium?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KamekKamekSkrevet 30/04-20 14:23 
Det er stadig synligt hos mig :-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
NaieraNaieraSkrevet 30/04-20 14:51 
Måske fordi du allerede har det?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 30/04-20 15:27 
Fra sitet:
Vi har desværre valgt at lukke Coolshop Premium og dit medlemsskab vil derfor automatisk ophøre d. 1. juni 2020. Der vil ikke blive hævet yderligere penge på dit kort.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/04-20 15:37 
Bah! :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
KamekKamekSkrevet 30/04-20 15:42 
Æv! :-(
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
BeanoBeanoSkrevet 30/04-20 16:19 
Kedeligt... og så lige op til hvor de nye konsoller kan forudbestilles :/
slk486slk486Skrevet 30/04-20 16:32 
Det betyder vel ikke super meget for dyre ting, når det som regel er 40,- man sparer?
j/k
BeanoBeanoSkrevet 30/04-20 16:38 
Jeg har tidligere sparet meget mere ifm. hardware køb.
NaieraNaieraSkrevet 30/04-20 17:02 
Så er der ikke meget at komme efter hos dem længere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 30/04-20 17:02 
Har lige brug for et råd , som mine venner og familie ikke ved en skid om. :D

Jeg har købt et spil på Facebook som viser sig at være et kopi. (Snes spil)

Jeg har taget kontakt til sælger , og ville havde min penge igen.
Han sagde jeg skulle BARE sælge det vider og tjene mere på det. (end hvad jeg betalt ham)
Det vil jeg ikke , og efter han ikke ville give min penge tilbage (i første omgang) , blev jeg meget sur.
Og fandt alle de oplysninger jeg kunne på ham. og ringet ham op på hans mobil.

Efter noget tid , fik jeg ham til at sende mine penge tilbage. ( mobilpay)

Nu står jeg så i et dilemma! Jeg har lovet ham sit spil tilbage.
Men lige nu har jeg ikke lyst til en ny skal blive snydt....

Hvad ville i gøre.
Smide lortet ud , og ikke sende tilbage (husk at jeg lovet ham det)
Eller sende spillet tilbage , og den næste kan måske blive snydt?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 30/04-20 17:31 
Det er teknisk set tyveri, hvis du ikke sender det tilbage. Da du har fået penge retur, er det hans ejendom.

Jeg ville sende det retur.
BeanoBeanoSkrevet 30/04-20 17:33 
Enig - når man har gået pengene retur (brok og bøvl, eller ej), skal varen ligeledes sendes tilbage, med mindre andet er aftalt.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 30/04-20 20:03, rettet 30/04-20 20:07 
Sælgeren har jo brudt loven i første omgang ved at sælge dig en kopivare, hvilket han ud fra de beskeder du har fået sikkert godt vidste, da han opfordrer dig til at sælge det videre.

Han vil næppe gøre noget nummer ud af ikke at få det tilbage, da han på ingen måde er interesseret i at der bliver en sag ud af det.

Smid spillet af helved til og bloker idioten. Det lyder uden tvivl som om at han vil forsøge sælge det igen ud fra de beskeder.

Må man spørge hvilket spil det er?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/04-20 22:20 
Hvis der er lavet en aftale om at sende det retur bør den naturligvis overholdes.

Jeg forstår dog godt dilemmaet i forhold til at sælger måske vil prøve at snyde en anden. Det er noget svineri, men bør ikke have indflydelse på aftalen. Går ud fra at sælger betaler for returporto?
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 30/04-20 22:54 
Han vil prøve at sælge det igen.
(“Da jeg ikke ville bruge det”)

Han forstod mig ikke , da jeg forklare ham at jeg samler på ægte retro spil.
Han mente at spillet virker på en snes , så alt var godt?

Nej han ville ikke betale for fragten, så taber 2x40kr.
Men fik hvad jeg gav for det tilbage. ( efter jeg brugte hårde ord i telefonen med ham)

Men tror jeg sender det tilbage igen. Er kølet mere af nu. Og hvis jeg snyder ham med at sende tilbage? Er jeg ikke bedre end ham?

Men når jeg ser hans navn med spil til salg , vil jeg smide mine billeder op af falsk printplade i hans annonce.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BeanoBeanoSkrevet 01/05-20 00:35 
Jeg vil så mene han også burde betale portoen hvis han vil have spillet retur - trods alt ikke din fejl, du har handlet i god tro.
SumezSumezSkrevet 01/05-20 01:00 
Jeg kan sgu godt forstå den. Jeg ville nok også ende med at sende det retur bare for at undgå mere ballade, men jeg holder ikke på den der med at han har ret til at få det retur. Spillet er en ulovligt kopivare og bør ikke kunne købes lovligt af nogen i første omgang.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/05-20 02:08 
Du er godt nok uheldig med de kopi-spil Chrono :( Kan huske en lignende episode med Earthbound på SNES :(

Jeg har 7-9-13 aldrig oplevet at købe en piratkopi (“reproduction”, hader det ord), men tror jeg ville miste al lysten til at købe mere, skulle det ske. Det er derfor jeg selv endte med at skippe PC Engine, da jeg ikke kender platformen godt nok til at kunne spotte pirat CD-spil :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/05-20 07:54, rettet 01/05-20 07:56 
Medmindre i har aftalt andet gælder reklamationsretten og så skal du holdes helt omkostningsfri - dvs du kan sagtens kræve at han betaler for porto - begge veje.

Om du vil gå op i det er så op til dig, jo;)

Jeg har kun oplevet at få en piratkopi en enkelt gang - og det var sgu en sælger på Yahoo jp. Den var så tydelig falsk at det var helt til grin, men det var 5000 jpy, så jeg gjorde ikke noget ud af det. Heldigvis blev den fanget af min proxy, inden den blev sendt videre til dk :D
j/k
WehnerWehnerSkrevet 01/05-20 08:43 
Jeg ville helt klart bare sende spillet tilbage - især for at slippe for mere bøvl. Men også for ikke selv at bryde ord. Lyder som en træls sag.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 01/05-20 09:14, rettet 01/05-20 09:15 
Smider det også tilbage her om lidt.

De 2x40 kr. er ikke noget jeg går så meget op i.
Det gjorde han , da han ikke ville miste penge på mig. (Han forstod ikke problemet med at spille ikke var ægte.... Man kan jo spille det hehe!! )

Det er rigtigt husket , jeg er blevet snydt 1 gange mere (earthbound)
Det sjove er , at med begge spil kunne jeg mærke med det samme på vægten , at spillet ikke var ægte. Og glansen på label ser helt forkert ud.
:D

Har været væk fra retro-samleriet i et stykke tid Pga arbejde.
Så Godt lige at blive mindet om at man skal stadig holde øje med ting. :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 01/05-20 09:22 
Ha ha, koldt vand i ansigten :D Welcome back!
j/k
SumezSumezSkrevet 01/05-20 09:55, rettet 01/05-20 09:57 
Konsolkongen>
Jeg har 7-9-13 aldrig oplevet at købe en piratkopi (“reproduction”, hader det ord), men tror jeg ville miste al lysten til at købe mere, skulle det ske. Det er derfor jeg selv endte med at skippe PC Engine, da jeg ikke kender platformen godt nok til at kunne spotte pirat CD-spil :(

Har også helt afskrevet de dyre PCE CD-spil nu. Dengang jeg købte dem jeg har i dag, var PCE Works heldigvis ikke så udbredt, og havde kun lavet kopier af 3-4 specifikke titler.
Men det er desværre ikke kun PCE spil der får vellignende kopier. Kan det laves på én platform, kan det laves på dem alle.

Når jeg har købt de dyrere Famicom-spil har jeg altid gået efter at få æsken med, da det er meget svært at lirke sådan et cartridge op uden at gøre skade på det.
GBA-spil i US region uden æske og manual? Glem det.

Udover et par arcade bootlegs hvor jeg bare har været dum og uopmærksom (Three Wonders og Snow Bros.), har jeg kun været ude for at købe en bootleg i god tro én gang i nyere tid (FF6 GBA). Den så fuldstændig overbevisende ud på eBay, men så snart man stod med den i hånden var der slet ingen tvivl. Pappet føltes helt forkert, cartridgen var alt for let, manualen var på 4 sider, og cartridge label var et billede fra FF4...

Han skulle også have spillet retur, og dagen efter stod det til salg igen...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/05-20 13:21, rettet 01/05-20 13:23 
CD og DVD-ROM-spil med kopibeskyttelse kan heldigvis ikke kopieres så let som PCE CD, da spillene slet ikke virker på en umoddet maskine. Men det fik mig da til at tænke på at Mega CD og NGCD også kan være risikabelt :(

EDIT: Jeg fatter i øvrigt ikke at PCE Works ikke blev sagsøgt langt ind i helvede for de produkter de solgte :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/05-20 13:34 
Jeg tror ikke der er nogen med licens, der bekymrer sig om det. Jeg ved ikke om det var PCE Works der udgav Saphire for mange år siden, men deres releases i dag er typisk repro's og ligner ikke originalen - hvis der har været en.
For mig er der stor forskel på om det er en repro eller en kopi lavet for snyde folk.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/05-20 13:39, rettet 01/05-20 13:39 
Ja, i det mindste er der forskel hvilket er rart i forhold til mange andre piratkopier.
Men når man ikke kender platformen kan en udgivelse der hedder “PCE Works” godt snyde én til at tro at det er noget originalt.

Konami udgiver stadig med jævne mellemrum Castlevania Rondo of Blood, så den titel forstår jeg for eksempel ikke at de turde skamløst kopiere og sælge.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/05-20 13:46 
Gode pointer. Det er nok stadig for småt til overhovedet at registere på Konami's radar.
j/k
SumezSumezSkrevet 01/05-20 14:09 
Konsolkongen>
Men når man ikke kender platformen kan en udgivelse der hedder “PCE Works” godt snyde én til at tro at det er noget originalt.

Selv hvis du kender platformen rigtig godt, kan PCE Works udgivelser nemt være et sted mellem møgsvære og umulige at spotte. De er næsten identiske med originalerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 01/05-20 14:41 
Det er ikke det jeg har set - alle manualer og discs har PCE Works logo.
j/k
SumezSumezSkrevet 01/05-20 14:59, rettet 01/05-20 14:59 
Jeg er ikke helt sikker på hvor han sætter sig logo, men uanset hvad er det er sted der ikke er tydeligt på bl.a. en eBay-auktion (det kunne jo f.eks. meget passende være på forsiden :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 01/05-20 16:11, rettet 01/05-20 16:15 
Det skal heller ikke betyde at jeg har skiftet mening med “repro”

jeg er enig med slk486 , at det skal være klart for en samler om han er i gang med et repro køb eller den ægte vare.

Hvor ens temperament ligger kan være forskellige.
Jeg er til repro når det kommer til japanske RPG (snes) som ikke er udgivet i us/pal. Igen med repro logo på osv. (med engelsk tekst i )

For mig handler det om at blive snydt, hvor den er galt.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/05-20 16:37 
Hvis et spil ikke er udgivet før kan det ikke være en reproduction ;D
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 01/05-20 16:58 
Nææ , men så ved folk hvad jeg snakker om. :p

Nemmer end:
Et-spil-som-ikke-er-udgivet-på-engelsk-men-nu-har-fået-sig-en-fan-translates -udgivelse-spil :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/05-20 17:05 
Jeg ville bare kalde det en fan translation :P
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig