X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
NaieraNaieraSkrevet 18/12-19 11:18 
Jeg fik en CanoScan LiDE 400 af posten for et kvarter siden. Den har software til Catalina, så når den lige er dugget af skal den testes.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/12-19 14:05, rettet 20/12-19 14:32 
Jeg sidder og bliver lidt træt, både min Gmail og Samsung kalender viser at 24 december og 1. januar er en helligdag. Er der er noget man kan gøre ved det? Det er da underligt det ikke ååpasser?
Hoid to colony C05 where the computer is...
JmogJmogSkrevet 20/12-19 20:43 
Joker du?

Det ER helligdage (og har sikkert været det hele dit liv).
SumezSumezSkrevet 20/12-19 20:56, rettet 20/12-19 20:57 
24. december er ikke en helligdag. :) Ikke i Danmark i hvert fald.
Den 1. januar er dog, ligesom 25. og 26. december.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/12-19 21:42, rettet 20/12-19 21:50 
Jmog>
Joker du?

Det ER helligdage (og har sikkert været det hele dit liv).

Rolig nu.
Ved ikke hvordan jeg fik 1. Januar flettet ind i det her, sorry!!
Hoid to colony C05 where the computer is...
JmogJmogSkrevet 21/12-19 14:35 
Juleaften ikke helligdag? Whud?

https://www.kalender-365.dk/helligdage/2019.html
BeanoBeanoSkrevet 21/12-19 16:26 
D. 24. dec. er ikke en helligdag men en fridag for de fleste i Danmark, afhænger af overenskomst og aftale med arbejdsgiver.
Soren47Soren47Skrevet 21/12-19 16:26 
Juleaften er meget tit en fridag - Men har aldrig været en helligdag :)
https://da.wikipedia.org/wiki/Danske_helligdage
https://erhvervsstyrelsen.dk/lukkeloven
SumezSumezSkrevet 21/12-19 17:48 
Jmog>
Juleaften ikke helligdag? Whud?

https://www.kalender-365.dk/helligdage/2019.html

Der er en hel del på den liste der ikke er helligdage. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 21/12-19 19:03 
Fri på helligdage? Hvad er det for noget? :O
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
JmogJmogSkrevet 21/12-19 20:56 
Det var sørens. Det vidste jeg ikke. Det gør kalendermagerne åbenbart heller ikke :-D
millenniummillenniumSkrevet 26/12-19 09:37, rettet 26/12-19 09:39 
Hvis en CD-afspiller står til at afspille CD, CD-R og CD-RW, betyder det så automatisk at den kan læse en CD med MP3 filer?

Eller _skal_ der står MP3 understøttet?

Jeg skal lige afklare noget for mine forældre som har fået lydbøger i julegave :D
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 26/12-19 12:01, rettet 26/12-19 12:03 
Der skal stå det er understøttet. Det du kunne have på CD’en kunne jo blot være waw filer, dvs normalt musik-CD lydformat.

Altså, det KAN sagtens være det virker, men du kan ikke gå udfra det med sikkerhed.
millenniummillenniumSkrevet 26/12-19 14:03 
Tak, jeg endte med at købe en som eksplicit understøtter MP3. :)
The medium is the message.
Soren47Soren47Skrevet 11/01-20 18:48 
Jeg er for første gang ved at vove mig ud i at købe noget musik digitalt!

Hvor skal man købe det henne?

Jeg vil gerne have mulighed for at kunne downloade musikken (helst i flac), så jeg kan lægge det på bl.a. min medieserver.
Jeg er for så vidt faktisk lidt ligeglad med muligheden for at streame musikken.

Hvilket sted er bedst/uden DRM?
JmogJmogSkrevet 11/01-20 22:14 
Bandcamp, hvis kunstneren du leder efter findes der. Ellers er bedste mulighed nok at købe disc og rippe selv.
John DoeJohn DoeSkrevet 11/01-20 23:15 
Soren47>
Jeg er for første gang ved at vove mig ud i at købe noget musik digitalt!

Hvor skal man købe det henne?

Jeg vil gerne have mulighed for at kunne downloade musikken (helst i flac), så jeg kan lægge det på bl.a. min medieserver.
Jeg er for så vidt faktisk lidt ligeglad med muligheden for at streame musikken.

Hvilket sted er bedst/uden DRM?

Jeg bruger Google Music, der er desværre ikke flac. Men du kan downloade mp3 320k. Dog kun 2 gange per sang/album.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
NaieraNaieraSkrevet 12/01-20 13:07, rettet 12/01-20 13:07 
Der findes desværre ikke, så vidt jeg ved, en butik med et bredt udvalg af musik i cd-kvalitet. Bandcamp er godt, men udvalget er ekstremt begrænset hvis man er til kendte bands og kunstnere.

Der findes flere butikker med med musik i høj opløsning (minimum 24Bit/44.1Khz), men nærmest ingen vil sælge til Danmark.

Jeg har fundet en butik der hedder High Res Audio, som har et nogenlunde bredt udvalg, men 80% synes alligevel at være klassisk og jazz. Priserne er relativt høje, da det jo er højt opløselig musik, og ikke bare cd-kvalitet.

Derudover har jeg også brugt junodownload.com, som er en "online dance music" store, der altså også synes at have andet en "dance" til salg :) Jeg har f.eks. købt noget Bloc Party hos dem. Kvaliteten er fra 192Kbps MP3 til cd-kvalitet i forskellige formater.

Ellers køber jeg masser af brugte cd'er fra Amazon i England. Det tager hundrede år (snildt tre uger) for dem at komme frem, hvilket jo er noget hø, men så betaler man jo os' 30-50 kroner per album, og så er det bare med at rippe i ALAC eller FLAC.

High Res Audio
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/01-20 18:23 
Hvad jeg lige kan læse mig til så tror jeg ikke der er nogen begrænsning for antal downloads på Apple Music store. Jeg tænker også at det meste, hvis ikke alt, ligger som ALAC (Apple Lossless), så hvis din afspiller understøtter dette var det måske den bedste mulighed? Jeg aner ikke om der er anden DRM inkluderet i musikkøb hos Apple.

Jeg har aldrig købt noget musik digitalt, da jeg stadig er all in på CD'er, som jeg kan rippe selv og beholde til jeg dør. Jeg må indrømme at når jeg læser de begrænsinger der listes i tråden her, så er jeg målløs over at man gider det. Begrænset til to gange downloads, eller et svagt og ukomplet indhold så køb måske skal fordeles over utallige konti... Det er da noget rod :(

Jeg håber at fysiske CD'er varer ved mange år endnu, selvom interessen er stærkt dalende. Jeg har heldigvis endnu ikke oplevet at et album ikke er udkommet fysisk :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 12/01-20 20:18 
Der er ingen lossless på iTunes.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
John DoeJohn DoeSkrevet 12/01-20 21:36 
Konsolkongen>
Hvad jeg lige kan læse mig til så tror jeg ikke der er nogen begrænsning for antal downloads på Apple Music store. Jeg tænker også at det meste, hvis ikke alt, ligger som ALAC (Apple Lossless), så hvis din afspiller understøtter dette var det måske den bedste mulighed? Jeg aner ikke om der er anden DRM inkluderet i musikkøb hos Apple.

Jeg har aldrig købt noget musik digitalt, da jeg stadig er all in på CD'er, som jeg kan rippe selv og beholde til jeg dør. Jeg må indrømme at når jeg læser de begrænsinger der listes i tråden her, så er jeg målløs over at man gider det. Begrænset til to gange downloads, eller et svagt og ukomplet indhold så køb måske skal fordeles over utallige konti... Det er da noget rod :(

Jeg håber at fysiske CD'er varer ved mange år endnu, selvom interessen er stærkt dalende. Jeg har heldigvis endnu ikke oplevet at et album ikke er udkommet fysisk :)

Det meste af det jeg køber digitalt, er albums og EP'er, som kun er udgivet digitalt eller på vinyl. Jeg ville gerne have det lossless. Men det findes ikke.

Mht. download begrænsningen, så har jeg aldrig haft behov for at hente mere end en gang. Jeg har backup af alt min musik. Desuden kan den stadigvæk streames, hvis man går udover begrænsningen.

Men det svarer vel til, at hvis du ikke passer på din CD, så kan du ikke høre den mere.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/01-20 22:13 
Det er selvfølgelig rigtigt og det er der desværre mange der ikke formår, hvorfor jeg også hører det som et af de hyppigste forsvar for digital distribution :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Soren47Soren47Skrevet 14/01-20 20:16 
Tak for al informationen! Jeg ripper nemlig også hovedsageligt musik fra cd'ere selv. Nu er det pga udgivelser som netop kun kommer digitalt :)
slk486slk486Skrevet 15/01-20 09:16 
CD'er i sig selv er jo ikke lossless, så en FLAC fra masteren vil være bedre kvalitet ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/01-20 09:40 
Tænker du på jitter?
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 15/01-20 10:08 
Nej nej, mere jordnært 44.1kHz og 16-bit mod typisk 192kHz og 24-bit :)
j/k
NaieraNaieraSkrevet 15/01-20 12:25 
Musik laves ikke nødvendigvis ved så høje opløsninger.

CD-kvalitet er lossless og derover kaldes det hi-res.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 15/01-20 16:48, rettet 15/01-20 16:54 
Fair enough.

*kan* være bedre kvalitet.
j/k
AidenDavidAidenDavidSkrevet 27/01-20 08:20 
G2A er rart .. men brug Dlcompare eller https://gameskeys.net/ til dejlige priser.

Link...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 27/01-20 09:27 
Generelt handler jeg heller ikke hos G2A og lignende "markedspladser" for CD keys... At man tidligere blev opfordret til at betale 1-2 Euro ekstra for G2A Shield, som "beskyttelse" mod at blive røvrendt (ugyldige eller stjålne keys), ser jeg generelt som et rimelig dårligt tegn hos en butik. :P

Jeg finder i øvrigt Allkeyshop.com langt mere overskuelig. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 27/01-20 09:30 
Jeg tror du skal regne med det er spam fra en spam konto ;)
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 27/01-20 10:20 
Nej nej, i tråden om TV-serier har den da skrevet, at den "også godt kunne lide det". :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 04/03-20 11:28 
Er der nogen her som ved om man kan få noget få et signeret eksemplar af Morrisseys LP Years of Refusal?

Jeg er ikke så meget til nationalfascister, og jeg kunne godt bruge pengene. eBay giver ikke umiddelbart noget indtryk af et prisniveau.

Svar på dumme spørgsmål-tråden
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Soren47Soren47Skrevet 08/03-20 13:50 
Er det muligt på nogen måde, at få en smartphone med et klassisk, fysisk keypad til at skrive på/indtaste nummer?
Kravet er, at der samtidig skal være adgang til App Store.
Derfor går DORO og den nye Nokia 3310 fx ikke - Mobilepay fx er nemlig et must :)

Jeg tænker derfor den så både skal have fysiske taster og en touchskærm ovenover til normale Android OS-funktioner.
Jeg kan finde nogle med fuldt QWERTY-keyboards, men det er lidt overkill.
NaieraNaieraSkrevet 23/03-20 03:14 
Hvis jeg såen købte noget brugt hi-fi fra Norge, så ville jeg få moms og told lige i fjæset, ikk'?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
scavengerscavengerSkrevet 23/03-20 08:21 
Jeps, Norge er ikke med i EU, og de er meget ops på at de rapporterer alt hvad der sendes ind og ud af landet til modtagerlandenes toldvæsener.
Nemo me impune lacessit
NaieraNaieraSkrevet 23/03-20 14:32, rettet 23/03-20 14:32 
Ja, jeg er jo godt klar over, at de ikke er med i EU, men jeg så forleden finn.no anbefalet som et sted der var godt til at finde Hegel. Hvilket siger sig selv, når Hegel (dem der laver hi-fi, ikke tyskeren ;) er norsk, men med told & skat på nakken kan det vel være ligemeget :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
scavengerscavengerSkrevet 30/03-20 10:10 
Er der en venlig gamer der bor i nærheden af Tilst?

Jeg har set på nogle spil på Powers Outlet til fødselsdagsgaver til mine drenge, men de er kun på lager til afhentning i Tilst. Hvis jeg bestiller og betaler, er der så en der gider hente dem og sende dem til mig? Jeg betaler naturligvis porto, indpakning osv.
Nemo me impune lacessit
SumezSumezSkrevet 30/03-20 10:11 
Har Power stadig åbent?!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
scavengerscavengerSkrevet 30/03-20 10:30, rettet 30/03-20 10:32 
Ja, det er kun Frederiksberg der er lukket.
OK, jeg kan se, at kunder bliver lukket ind én og én for at afhente Click-og-Collect varer eller afgive bestilling.

Glem mit spørgsmål, der er ingen grund til at løbe den risiko for min skyld :-)
Nemo me impune lacessit
GreaseballGreaseballSkrevet 30/03-20 19:14 
Nogen der ved om der lavet en måde at spille alle slags Dreamcast spil via et HDMI kabel. Lige PT er det hvis kun spil som understøtter VGA som virker med de fleste HDMI kabel man kan få til den.
Læste om noget der hedder Akura HDMI box til Dreamcast. Nogen der kender noget det denne?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/03-20 21:30, rettet 30/03-20 21:31 
Akura er bare ligesom de andre HDMI-kabler på markedet. Det er en VGA til HDMI converter, så det vil virke på samme måde.

Man kan tvinge nogle titler ved at starte op uden kablet i maskinen og derefter sætte det i når det er startet.

DC-X kan også tvinge nogle spil i VGA, men understøtter paradoksalt ikke VGA selv. Så uden at kunne se hvad der foregår skal man trykke til venstre, start (mener jeg) for at tvinge spillet.

Der er også en custom BIOS der kan køre enkelte spil i VGA som normalt ikke vil. Den har jeg dog ikke haft alt for god erfaring med. Hydro Thunder og 4 Wheel Thunder virker f.eks. ikke (de virker med DC-X).

Den eneste HDMI løsning der vidst er 100% kompatibel er det interne HDMI-mod:
https://videogameperfection.com/products/dreamcast-dchdmi-diy-kit/

Det er dog en dyr løsning, men giver også et billede der er meget bedre end de der Pound og Hyperkin HDMI-kabler som er temmelig dårlige.
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 31/03-20 12:22 
Hvad vil du tror den interne HDMI-mod kan koste i danske kr?

Plus er det nogen her inde som har erfaring med at installere sådan et kit?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/03-20 16:14 
Det er ca 1300kr inkl forsendelse. Tror ikke det kan findes meget billigere end det. Og så kommer der selvfølgelig arbejdsløn oveni.

Jeg kan sagtens installere det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 01/04-20 11:38 
Jeg vil havde dig i tankerne skulle jeg vælge den vej så :)
solid snakesolid snakeSkrevet 04/04-20 21:19 
Når der er løb i atletik, hvorfor løber de så mod uret og ikke med uret?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/04-20 21:21 
For at få medvind :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 04/04-20 21:51 
Fordi det er positiv omløbsretning på enhedscirklen?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/04-20 21:55 
Den er bedre :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 07/04-20 12:09 
Er der noget i vejen for at bruge både ubalanceret og XLR-udgangene på en DAC (f.eks. min Hegel HD25) på samme tid? Min nye forstærker har ikke hovedtelefonudgang, så det kunne jeg være sjovt at jagte en god, brugt hovedtelefonsforstærker.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig