X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
SumezSumezSkrevet 20/10-17 11:28 
Er det så unormalt at have jord i sine kontakter? Jeg kan forstår det hvis man bor i en lejlighed, selvfølgelig (hvilket Captain N sikkert gør?), men vil mene at der bør være i et hus.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/10-17 12:04 
Det kommer vidst meget an på ejendommens alder. Nu om dage bliver der svjv installeret kontakter med jord alle steder.

I Tyskland er det vidst ved lov at der skal være jord, blev jeg i hvert fald engang fortalt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 20/10-17 12:07, rettet 20/10-17 12:08 
Der er ikke forskel på krav af jordforbindelse til lejligheder eller hus, men kravene afhænger af hvornår installationen er udført. Jeg tror ikke at det længere er krav til jord i stik så længe installationen er bag et fejlstrømsrelæ, men ofte føres der som minimum jord alligevel til stik i badeværelse, køkken, etc. hvor hårde hvidevarer normalt er opsat.
ElgenElgenSkrevet 20/10-17 21:45 
Jeg bor i et hus fra 1919... gæt selv hvor meget jord vi har i de dele af huset hvor de oprindelige installationer stadig sidder?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 21/10-17 01:02 
Jeg bor i et byggeri fra 1942 som er opgraderet til jord ;) Til gengæld er der kun to stik i stuen :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
scavengerscavengerSkrevet 21/10-17 13:11, rettet 21/10-17 13:13 
Er der nogen der er stødt på de her særlige klubcovers til FIFA spillene?
Jeg opdagede, at jeg har FIFA12 og -13 i Brøndby udgaven :-D

FIFA12 [Brøndby Edition]
Nemo me impune lacessit
Bede-xBede-xSkrevet 22/10-17 03:20, rettet 22/10-17 03:21 
Siden New York Times afdækning af Weinsteins overgreb i starten af måneden og Alyssa Milanos hashtag genvækkelse af Burkes metoo slogan, har det væltet frem med forfærdelige historier om krænkelser af kvinder i flere sammenhænge. En fra i går aftes omhandler Neogafs ejer. Jeg ved ikke mere end der fremgår af Rllmuk linket og enkelte nu lukkede og slettede Gaf tråde. Forummet har kørt dårligt i går aftes, mange profiler er blevet banned, tråde bliver slettede til højre og venstre, en række moderatorer har trukket sig, men hvad der er sandt og falsk i sammenhængen, kan jeg ikke bedømme.

https://www.rllmukforum.com/index.php?/topic/302566-gaf-melts-sex-predators-everywhere/

Er der nogen herinde, der har mere overblik over sagen?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 22/10-17 04:05 
Shit, det er sku da gået stærkt. Havde intet hørt om det for fem timer siden, da jeg gik i seng.
Bede-xBede-xSkrevet 22/10-17 04:37, rettet 22/10-17 04:38 
Jeg er også meget dårligt informeret og det tætteste på et overblik jeg er stødt på, er den her fra Rllmuktråden:

https://youtu.be/IgYXXVzz7UQ

Ved ikke hvor korrekt den er.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 22/10-17 05:35 
Forummet er oppe nu, fuldstændigt umodereret og fyldt med fjolletråde, ønsker om permabans og tilsvininger.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 22/10-17 07:58 
Nope, nede igen.
OlimarOlimarSkrevet 22/10-17 11:47 
https://www.youtube.com/watch?v=FBFgpHbr_ZA
Bede-xBede-xSkrevet 23/10-17 14:41, rettet 23/10-17 14:48 
Moderatorene fra Gaf er ved at lave et nyt forum, der lyder en tand for frelst for min smag:

https://mobile.twitter.com/ERA_besada/status/922436773824880640

Er der nogle der har hørt mere om den oprindelige historie? Kan se der kører en ret vild heksejagt på sociale medier, men har der været andet ude end det ene indlæg?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 23/10-17 14:58 
Er det ikke stukket helt af og hvem interessere sig også for den slags historier?
NaieraNaieraSkrevet 23/10-17 14:59 
Historier om sex-chikane?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
XiwanaXiwanaSkrevet 23/10-17 15:15 
Ejeren er blevet beskyldt for sexchikane:
https://kotaku.com/neogaf-goes-dark-after-sexual-misconduct-allegation-aga-1819755151
[inspirational quote here]
Bede-xBede-xSkrevet 23/10-17 16:10 
Bede-x>
Moderatorene fra Gaf er ved at lave et nyt forum, der lyder en tand for frelst for min smag:

Det er så fordi det vist er en parodi account :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 23/10-17 16:29 
"BAME users receive approval within 48 hours. Non-minority users approved within 28 days."

Ok, det er pænt sjovt :D

(BAME = Black, Asian, and Minority Ethnic)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 23/10-17 17:12 
Det var jo det, der virkede for frelst :)

Det mindre humoristiske er så, at man faktisk ikke kunne vide, om de kunne finde på at indtage det standpunkt, hvilket folk der har fulgt lidt med i deres off-topic section, nok er klar over.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
EltanEltanSkrevet 23/10-17 17:55 
Naiera>
Historier om sex-chikane?

Ja lige præcis.
JmogJmogSkrevet 23/10-17 18:45 
Neogaf er oppe igen. -ish. Samtlige tråde og subfora er væk. Hvilket gør sitet pænt ligegyldigt.
JmogJmogSkrevet 23/10-17 19:05 

Der er meget der tyder på manden ikke har rent mel i posen, men det her gør hendes beskyldning en anelse useriøs synes jeg:

"In a phone conversation with Kotaku, Leupp said that even after the alleged shower incident, she’d continued her friendship and even had a brief physical relationship with Malka until they had a falling out at E3 2015. She said that, prior to the alleged shower incident “I had no reason not to trust him. He had been introducing me to people and helping me network for my film company,” she told me. “I feel gross from having ever been in contact with this person.”

Så han var så klam og forfærdelig... at hun blev ved med at være ven med ham og gik i seng med ham efterfølgende. Så har det da vist ikke været så slemt in-the-moment som hun gør det til. Det lyder som et vildt akavet scoreforsøg. Han læste tegnene forkert og blev afvist. Det er godt nok langt fra min definition af "sexual assault".

Det er forfærdeligt at der er så mange kvinder, der udsættes for sexchikane i hverdagen, men jeg er godt nok ikke positiv overfor at alle og enhver kan ødelægge en persons karriere via en twitter-post.
OlimarOlimarSkrevet 23/10-17 21:40, rettet 23/10-17 21:42 
Præcis det der gør det slemt er at hun har været sammen med ham efterfølgende. Hvilket kunne tyder på noget hævn ? Det er en meget betændt sag det hele. Men hun tager med ham til et hotel, selvom hun har en kæreste, de drikker og hun får det dårligt, hun går i bad, han følger efter hende ud i badet, hun siger nej, han går ud. Er det sexual assault ?

Selv om GAF var fyldt med rigtig mange SJW's, så var det immervæk det bedste sted at få sine nyheder fra.
WehnerWehnerSkrevet 23/10-17 22:03 
Kan være der er et redneck-forum et sted med masser af velinformerede unge mænd med fingeren på pulsen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DunwichDunwichSkrevet 23/10-17 22:43 
Jmog>

Så han var så klam og forfærdelig... at hun blev ved med at være ven med ham og gik i seng med ham efterfølgende. Så har det da vist ikke været så slemt in-the-moment som hun gør det til. Det lyder som et vildt akavet scoreforsøg. Han læste tegnene forkert og blev afvist. Det er godt nok langt fra min definition af "sexual assault".

Det er forfærdeligt at der er så mange kvinder, der udsættes for sexchikane i hverdagen, men jeg er godt nok ikke positiv overfor at alle og enhver kan ødelægge en persons karriere via en twitter-post.

Sådan er det på sociale medier i dag, og når has-beens som Björk, Gwyneth Paltrow (hende med kvaksalver firmaet Goop i dag - google det, det er sjovt) og Angelina Jolie, samt i dag læste jeg at en billedkunstner, mener, at hun i 1975 blev krænket af Roman Polanski. Man bliver så træt. Og alle piger og kvinder som lever deres liv på sociale medier, hopper med på Me Too bølgen, og så er alle tilnærmelser af alle mænd i hele verden, selvfølgelig alvorlige seksuelle krænkelser. Man græmmes.
NaieraNaieraSkrevet 23/10-17 23:13 
Man græmmes over affejelsen af vigtigheden af disse magtfulde mænds overgreb på kvinder. Bare fordi det er længe siden behøver det absolut ikke være løgn eller ligegyldigt.

Det stopper nu, eller der bliver slettet indlæg og uddelt karantæner/bans til diverse Okotta-profiler.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PapandPapandSkrevet 23/10-17 23:42 
Folk kan vel ikke bannes for at have en anden holdning? Det er vel et faktum at beskyldninger som disse over sociale medier kan være altødelæggende selv uden bevis.

Det behøver du vel ikke moderator hat på for at kunne diskutere?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Bede-xBede-xSkrevet 24/10-17 00:24, rettet 24/10-17 00:29 
Patrick Klepek har en artikel om sagen, hvor han også snakker med ejeren af Gaf:

https://waypoint.vice.com/en_us/article/qv384d/inside-the-sexual-misconduct-allegations-rocking-neogafs-last-48-hoursd

Olimar>Selv om GAF var fyldt med rigtig mange SJW's, så var det immervæk det bedste sted at få sine nyheder fra.

Ja, det er ærgeligt, hvis ham der styrer det, viser sig at være en klaphat og det hele så forsvinder. Var måske ikke det bedste sted at diskutere, da volumen af trafik var for hurtig til man (jeg) kunne følge med, men det rigtig fint til mange andre historier samt de små communities. Og så var det blevet et samlingspunkt for mange med tilknytning til industrien. Tager tid at få opbygget sådan noget igen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 24/10-17 00:29 
Som eksempel er det link til Frankies forklaring, du postede jo så gået tabt, inden jeg nåede at læse det. Den slags er virkelig irriterende,
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 24/10-17 00:47 
Den blev postet på reddit (ikke at den i sidste ende forklarer så meget):

https://amp.reddit.com/r/halo/comments/77q13s/halo_mcc_what_happened_and_what_happens_next/

Men Gaf var jo også hans foretrukne forum, hvor han skrev 10-20 indlæg om dagen, så det var nemt at komme i kontakt med ham, hvis man stod med et Halo spørgsmål, som kunne besvares uden at skade deres mediestrategi. Og han var langt fra den eneste. Om det så var folk fra IGN, Digital Foundry, Sony, Microsoft osv. så havde de jo allesammen en profil der ovre. Antallet af brugere gjorde også der var plads til lidt af det hele, folk med enhver (spil) interesse. Er synd hvis det spredes for alle vinde.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OlimarOlimarSkrevet 24/10-17 04:48, rettet 24/10-17 05:39 
Papand>
Folk kan vel ikke bannes for at have en anden holdning? Det er vel et faktum at beskyldninger som disse over sociale medier kan være altødelæggende selv uden bevis.

Det behøver du vel ikke moderator hat på for at kunne diskutere?

Kunne ikke ha' sagt det bedre selv :) Tyler har fremlagt en statement, hvor han kalder beskyldingerne fra sin EX falske: http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1452075
--Skrevet 24/10-17 10:19 
Papand>
Folk kan vel ikke bannes for at have en anden holdning? Det er vel et faktum at beskyldninger som disse over sociale medier kan være altødelæggende selv uden bevis.

Det behøver du vel ikke moderator hat på for at kunne diskutere?

+1000

Tænker at der er ret stor enighed om, at folk som laver overgreb på andre er nogle møgsvin. Jeg mener dog at folk som smadrer andres liv med falske anklager er mindst lige så modbydelige.

Hvad der er sket i den konkrete sag aner jeg dog ikke.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 24/10-17 11:04 
Hvad der er sket i den konkrete sag aner jeg dog ikke.

Og det skal vi vel heller ikke være dommere på, men vi bør kunne debattere vores holdning omkring det.
j/k
--Skrevet 24/10-17 11:48 
Helt enig
Spiller nu: Animal Soccer World
dRxLdRxLSkrevet 24/10-17 16:48, rettet 25/10-17 11:30 
Jeg tænker at det som mand kan være svært at sætte sig ind i hvordan kvinder oplever den slags.
Lidt firkantet sagt, så oplever jeg kvinder som noget mere socialt orienterede end mænd i almindelighed, så på en eller anden mystisk måde, kan mange af dem få det de bliver udsat for vendt imod dem selv, som om den måde en eller anden tilfædlig spasser-mand med eklatant mangel på dømmekraft og selvindsigt behandler dem på er deres egen skyld.

På den måde kan det nok være meget godt for en masse kvinder at se #metoo hashtagget, så de indser at det ikke er dem der er noget galt med når de bliver behandlet dårligt.

Her en lidt perspektiverende tekst:
http://lovecopenhagen.com/mandagstanker-metoo-sugardating-og-aerlighed/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
slk486slk486Skrevet 24/10-17 19:46 
Sig mig engang, hvad skal man gøre med alle de bon'er der bliver smidt i ens pas ved tax free køb?
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 24/10-17 20:20 
dRxL>
Jeg tænker at det som mand kan være svært at sætte sig ind i hvordan kvinder oplever den slags.


Tak!

Inden det her reboot af "me too" kampagnen, havde jeg ingen idé om hvad en del af min omgangskreds havde været udsat for.
Størstedelen var, desværre ikke overraskende, kvinder.

Men det mest skræmmende var godt nok at se, hvordan dele af deres øvrige omgangskreds reagerede på historierne.
En enkelt var kommet til at skrive "mænd" frem for "nogle mænd", så hendes budskab gik for alt for mange døve ører, fordi folk i stedet følte sig personligt ramte.
Hvorfor det jo naturligvis var vigtigere for dem at pointere, at det altså ikke er *alle* mænd (#notallmen), eller at mænd altså også udsættes for chikane eller overgreb!

Det må have været en dejlig følelse hun sad med lige der, efter at have fortalt hvad vildt fremmede mænd fandt passende at sige og gøre til en 10-13 årig pige.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WehnerWehnerSkrevet 24/10-17 21:15 
Det er også en yderst uheldig formulering. Ærgerligt for hende, at debatten så går i en anden retning, end hun havde ønsket, men med meget ømtålelige emner, er man nødt til at formulere sig meget præcist.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 25/10-17 06:29, rettet 25/10-17 06:30 
Polygon har en artikel om det nye forum folk prøver at få på benene efter det der skete på Gaf:

https://www.polygon.com/2017/10/24/16536652/neogaf-resetera-forum-scandal-malka

Fik en Discord invitation, hvor mængder af tidligere Gaf folk er samlet og kan se, at flere af de grupper jeg fulgte (Steamgaf, Indiegaf m.fl.) ser ud til at skifte til det nye forum. Andre er spredt ud over diverse eksisterende forums eller blevet tilbage på Gaf. Det hele er meget fragmenteret i øjeblikket, men lad os nu se hvordan brikkerne lander.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 27/10-17 10:03, rettet 27/10-17 10:09 
For lige at afslutte Neogaf snakken, så er det endt ud i et nyt forum, hvor mange af de gamle brugere virker til at have søgt hen. De har 9000+ brugere, har haft over 100000 posts og det er på lidt mere end en dag, uden at være åben for andre end inviterede:

https://www.resetera.com/threads/open-registrations-and-a-huge-milestone-100-000-posts.1645/

De åbner i løbet af i dag så alle får lov til at registrere sig. Er vildt at Gaf kunne miste så mange folk på så kort tid. Løbet var kørt før ejeren nåede at komme med en udtalelse.

Folkedomstole er ikke sådan at spøge med.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WikzoWikzoSkrevet 27/10-17 20:18 
Reset Era har netop åbnet op for brugerregistrering (kræver dog særlig e-mail adresse, nøjagtig ligesom på NeoGAF) :)
SumezSumezSkrevet 27/10-17 22:35 
"Særlig e-mail adresse"?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WikzoWikzoSkrevet 28/10-17 09:56 
Man kan ikke bruge gratis e-mails som fx gmail.com, hotmail.com, etc. Man kan bruge betalte domæner eller fx sin studiemail (.edu eller deslige). Det er en måde at filtrere på, således at alle og enhver ikke bare kan oprette sig derinde.

Heldigvis gik det ret hurtigt at blive bekræftet på Reset Era (tog et par timer), hvorimod det normalt tog halve og hele år at komme ind på NeoGAF.
ElgenElgenSkrevet 28/10-17 09:59, rettet 28/10-17 09:59 
Sikke dog noget underligt pjat... jeg har de sidste 10år ikke haft anden privatmail end gmail. Er det kun til oprettelsen? Altså så man fx kunne oprette med sin arbrjdsmail og så skifte til fx til gmail bagefter?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 28/10-17 10:16 
Det er faktisk forståeligt nok, der er mange steder der gør sådan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 28/10-17 10:20, rettet 28/10-17 10:20 
Ved du så om man bagefter kan skifte mailadressen til fx gmail? Virker lidt overkill at købe et domæne blot for kunne melde sig ind i et forum...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
WikzoWikzoSkrevet 28/10-17 10:32, rettet 28/10-17 10:34 
Ved ikke om det er tilfældet længere, men tidligere plejede man at få en mail-adresse sammen med sit internetabonnement (fx husker jeg at have en Stofanet-mail). Ellers kan man jo bruge sin arbejds-mail.

Er lidt usikker på, hvordan det rent teknisk fungerer, men jeg har på fornemmelsen, at de har en "blackliste" over mail-domæner, man ikke kan bruge. Måske du kan finde en gratis-mail, der ikke er på listen? (fx googlede jeg lige hurtigt og fandt http://www.netmail.dk, som ser ud til at virke).

På NeoGAF kunne man godt skifte bagefter (gjorde jeg selv, da min gymnasie-mail var ved at udløbe). Dog ved jeg ikke, om man kan skifte til hvilken som helst adresse.
JmogJmogSkrevet 28/10-17 15:06 
Reglen var dog absolut ikke fast på Neogaf. Jeg prøvede at registrere mig med min arbejdsmail og fik efter tre måneder at vide at den ikke opfyldte kriterierne. Jeg prøvede med to andre non-gratisdomæner og har her to år efter stadig ikke fået svar.

Deres "det må ikke være gratisdomæner" betød åbenbart "det må kun være non-gratisdomæner som vi kender i forvejen".

Fuldstændigt tåbeligt.
DunwichDunwichSkrevet 28/10-17 18:03, rettet 28/10-17 18:03 
De godtager ikke en Yousee mail adresse, via. et betalt Yousee internet abonnement, men skriver at profilen ikke er godkendt, fordi det er en gratis email man benytter.

Yeah right. Og en Gmail konto vil de heller ikke kendes ved.

Jeg slettede mine oplysninger. Spild af tid.
DunwichDunwichSkrevet 29/10-17 06:11 
Sumez>
Det er faktisk forståeligt nok, der er mange steder der gør sådan.

Hvilke feks?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig