X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'977 emne(r).

Svar
ElgenElgenSkrevet 10/07-12 20:15 
Elgen>
Hvor meget spænding og strøm er der i afbøjningsspolerne (yoken) på en crt-skærm?
Bare sådan i ca runde tal?

BUMP!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ProzelProzelSkrevet 11/07-12 23:36 
Jeg har overvejet at springe ud i det dersens Sega Saturn, og mange sider skriver at spillene er billigere, hvis man køber den japanske versionen. Men hvordan er med sprog? Er der engelsk med i det meste eller 50/50?
SumezSumezSkrevet 11/07-12 23:42 
Hvis du køber et spil på japansk, er der ikke meget engelsk i. Det begrænser sig normalt til nogle menuer, hvis du er heldig. :) Tricket er selvfølgelig at købe de spil, hvor det ikke er nødvendigt at forstå hvad der står, i den japanske udgave.
Lige netop på Saturn er de fleste er de fleste spil der er værd at komme efter dog også kun udgivet i Japan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/07-12 18:56, rettet 17/07-12 18:57 
1. Når man køber brugte spil i Blockbuster siger de at man skal reklamere inden 8 dage, hvis der er problemer med spillene. Gælder købelovens almene reklamationsret ikke brugtsalg? Eller, i det mindste, en begrænset omfang?


2. Nogen herinde der har erfaring med cloud hosting? Efter en masse lort med One.com sidste uge er jeg nu 100% sikker på at jeg rykker væk fra dem til noget dyrere og bedre, og mens jeg leder efter en god VPS-host lader det til at alle bare snakker om hvor fantastisk og meget bedre en Cloud-VPS er, i forhold til standard hosted VPS.
Mine største betænkeligheder er at ydeevnen kan forventes at være temmelig uregelmæssig - mit site kræver ikke specielt meget, men har alligevel trafik nok til at et delt webhotel bare slet ikke er nok længere. Derudover er de værste cons, jeg kan læse mig frem til, risikoen for data-tab og prisen. Sidstnævnte tæller ikke rigtig, da de fleste Cloud-løsninger jeg kan finde lader til at være en helt del billigere en tilsvarende standard-VPS. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PapandPapandSkrevet 17/07-12 19:19 
Sumez>
1. Når man køber brugte spil i Blockbuster siger de at man skal reklamere inden 8 dage, hvis der er problemer med spillene. Gælder købelovens almene reklamationsret ikke brugtsalg? Eller, i det mindste, en begrænset omfang?

Loven om reklamationsret er i princippet den samme på forbrugerkøb ligegyldigt om det er en ny eller brugt vare. Slitageskader vurderes dog typisk anderledes på brugte kontra nye produkter efter det første halve år, når formodningsretten er udløbet.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-12 21:41 
Jeg skal nok bruge en bedre CPU køler til min PC end den der følger med i5 CPU'en. Kravet er at den skal passe til en 1155/1156 sokkel og ikke være højere end 13cm (grundet mit HTPC chassis). Er dette ikke et fint bud på sådan en?
http://www.edbpriser.dk/processorkoeling/arctic-cooling-freezer-13-limited-edition-id-5182657.aspx
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 17/07-12 23:24 
Dette spørgsmål er nok mest rettet til troende folk.

Havde Adam en navle?
Spiller nu: Animal Soccer World
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/07-12 13:50 
1. Hvad hedder de karameller man kaster ud til sidste skole dag og hvor kan man få dem i DK?
2. hvor kan man købe små mejseler til noget kunst halløj jeg er ved at lave, der skal jeg udhugge to japanske tegn i mit bord og det skal ikke være så stort. Kan huske der var en i 90'erne der havde sådan et lille sæt med fil osv...
Hoid to colony C05 where the computer is...
OlimarOlimarSkrevet 18/07-12 14:03 
De hedder Big Ben karameller, de kan fåes i aldi/lidl
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-12 14:42, rettet 18/07-12 14:42 
Har også set dem i Fakta.
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/07-12 14:45 
Købte Big Ben i dag, men de har sløjfer på. Det er dem uden, kun firkantet. Er det også Big Ben der laver dem?
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 18/07-12 14:52 
Nej det er et andet mærke. Du tænker på de der kvadratiske, der typisk er blødere end Big Ben, ikke?
Begge fås i kæmpeposer i Metro og lignende butikker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OlimarOlimarSkrevet 18/07-12 14:54 
Dem her du mener ik ? http://www.carletti.com/Files/Billeder/Ecom/produkter/22-160_normal.jpg Hvis ja så fåes de mange steder :)
SumezSumezSkrevet 18/07-12 14:56 
Nej, de har sløjfer på :P Han hentyder til indpakningen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OlimarOlimarSkrevet 18/07-12 14:59 
LOL nu fatter jeg hva' han mente med sløjfer :D Dem her så :P ? http://missionbloglife.files.wordpress.com/2010/05/dsc03692.jpg
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/07-12 15:11 
Jaa dem, har kun set dem en gang i Netto(Aarhus)
Hoid to colony C05 where the computer is...
OlimarOlimarSkrevet 18/07-12 15:17 
Metro og føtex skulle ha' dem, som Sumez skrev. Karamellen feine hedder de. Er nok nemmest at ringe og spørge butikkerne :P
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/07-12 15:33 
Metro kender jeg ikke, men Føtex kigger jeg lige i så :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 18/07-12 15:57 
Metro er the way to go med den slags. :)
Ved ikke hvilke tilsvarende varehuse I har i Jylland. Det er et engros-varehus målrettet virksomheder (men private kan stadig handle der).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AkamisoAkamisoSkrevet 18/07-12 16:12 
Sumez>
Ved ikke hvilke tilsvarende varehuse I har i Jylland. Det er et engros-varehus målrettet virksomheder (men private kan stadig handle der).

Kræves der ikke et "Metro-kort" for at man kan handle (som privat) i Metro?
SumezSumezSkrevet 18/07-12 16:51, rettet 18/07-12 16:51 
Jo, så man skal selvfølgelig have "kontakterne", men du kan sagtens købe privat uden relation til det firma, kortet står i. Det er ikke fordi det er imod forretningens politik.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 18/07-12 16:57 
Den efterspurgte type karameller købes typisk syd for grænsen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/07-12 17:00, rettet 18/07-12 17:01 
Sumez>
Metro er the way to go med den slags. :)
Ved ikke hvilke tilsvarende varehuse I har i Jylland. Det er et engros-varehus målrettet virksomheder (men private kan stadig handle der).
Haha, jeg troede Metro det var noget ligesom Føtex, men ok så er jeg med... håber jeg :=P
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 18/07-12 17:03 
Naiera>
Den efterspurgte type karameller købes typisk syd for grænsen.

Nåja, det er selvfølgelig Jyllands svar på Metro :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/07-12 17:08 
Sumez>
Naiera>
Den efterspurgte type karameller købes typisk syd for grænsen.

Nåja, det er selvfølgelig Jyllands svar på Metro :P

Jylland er så lowtech :=C
Hoid to colony C05 where the computer is...
NaieraNaieraSkrevet 18/07-12 17:11 
Der er selvfølgelig en Metro i Aarhus...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ProzelProzelSkrevet 18/07-12 21:13 
Jeg overveje at købe en SNES men den er uden lader, findes der et billigt alternativ eller bruger maskinen et magisk stik?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 18/07-12 22:17 
En vilkårlig 12~v adapter bør virke, du har måske en liggende fra et eller andet andet elektronik, de er ret almindelige.

Bare husk at hvis det er en US snes SKAL det være en DC adapter, ellers rister du den. Ved PAL er det ligegyldigt om det er AC eller DC.
ProzelProzelSkrevet 18/07-12 22:37 
Mange tak. Det er en PAL, der er tale om.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/07-12 23:09 
De SNES'er jeg har haft har alle kørt på 10V.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 18/07-12 23:49 
Mener man skal bruge en 12V hvis det er en DC adapter, det svarer ca. til 10V i AC? Det syntes jeg at jeg lærte noget om til et konsoltræf, netop i forbindelse med en erstatningsstrømforsyning til SNES.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-12 00:26 
Jeg har selv brugt 9V, 850mA PSU'er uden problemer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 19/07-12 12:37, rettet 19/07-12 12:52 
SNES'en har en spændingsregulator så det betyder intet om den er 9v eller 12v, det bliver reguleret ned på 5v anyways.

I teorien kan du bruge højere og lavere spænding også, så længe regulatoren kan håndtere det. Det giver bare noget mere varme.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/07-12 12:57 
Jep, mener den virker fra 8 til 12V, men det er i hvert fald noget jeg ville tjekke op på alligevel.
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 19/07-12 13:19 
Snes'en bruger en 7805 regulator, den virker fra 7.5v-20v.
SumezSumezSkrevet 19/07-12 13:38 
Det er godt at vide! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 21/07-12 14:53 
På min Google Code-side for mit hobbyprojekt kan jeg se pt 12 downloades af min release-zip. Kan jeg være sikker på at det er reelle downloades, eller kan søge-robotter godt finde på at downloade zip-filer og derved komme til uretmæssigt at bumpe counteren?

u2Pa på Google Code
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/07-12 12:53 
Elgen>
... kan søge-robotter godt finde på at downloade zip-filer ...?

Det tror jeg bestemt ikke. Hvad skulle en søgerobot med filen?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 22/07-12 13:21 
Er det overkommeligt for et almindeligt menneske som mig at fjerne lakken fra et lakeret træbord, så det kan blive malet?
Synes det lyder utroligt kompliceret ud fra alle de beskrivelser jeg kan læse mig til, jeg ville gerne bare kunne køre en rystepudser hen over bordet, og så var det det. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 22/07-12 23:20, rettet 22/07-12 23:21 
Sælger Ikea stadig Bestå-reoler med målene 192x60x20? De eneste jeg kan finde på deres hjemmeside er 40 i dybden, men er det muligt at de har ting i deres varehuse som ikke findes på hjemmesiden? Det er ikke mere end 2-2½ år siden jeg købte to stk. i en af deres butikker. Det er de bedste dvd-opbevaringsreoler jeg har set dem føre, så det er skidt hvis de bare har droppet den model.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 26/07-12 04:28 
Gælder aldersgrænsen for stærkere alkohol også isopropylalkohol? Taget i betragtning af at det ikke kan drikkes :-)
SumezSumezSkrevet 26/07-12 08:00 
Nej, selvfølgelig ikke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 26/07-12 12:19 
Det tænkte jeg nok, men ville lige være sikker. Tak! :)
ElgenElgenSkrevet 28/07-12 17:52 
Hvor finder man detaljerede oplysninger om hvornår de forskellige OL-sportsgrene afvikles, hvem der kæmper, hvor (kanal) og hvornår det bliver sendt?
Jeg har en arbejdskammerat der stiller op i herrefleuret (fægtning) for det Østrigske landshold og synes det kunne være sjovt at se ham i tv, hvis det kan lade sig gøre.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 28/07-12 18:22 
Hvis du søger på "London 2012 fægtning" på google kommer der faktisk en ganske udmærket oversigt frem i højre side.

London 2012 fægtning
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
GreaseballGreaseballSkrevet 03/08-12 17:24 
Hvis man har feriepenge stående tilgode og man arbejder med noget løn-tilskud og er teknisk set job-søgende.
Hvis man vælger af få de penge udbetalt selv om man ikke har tid til at holde ferie, nogen der ved om det står nogen steder, så de evt. kan finde på at trække en i løn-tilskud eller lign.?
Ville være meget rart af få de penge ud så de ikke bare står og visner ;)
solid snakesolid snakeSkrevet 04/08-12 19:00 
Jeg fik fortalt når en musiker skal have en Grammy, skal de selv betale 1000kr for at få den.
Men det lyder lidt langt ude, er der nogen der ved om det passer.?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/08-12 19:35 
Lyder usandsynligt. Men på den anden side. Jeg læste på et tidspunkt en artikel, hvor der stod, at der, da artiklen blev skrevet, kun var otte musikere i Danmark, som faktisk kunne leve af at lave musik. Så Grammy-arrangørerne bidrager måske bare til elendigheden :)
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/08-12 20:40, rettet 06/08-12 20:46 
Når man skal skifte Dankort/Visa til et med ny dato, skal man så vente HELT til at alle ongoing transaktioner med f.eks. Amazon kan ses på ens kontooversigt for at være sikker på at de er gået igennem? Eller kan man regne med at Amazon har trukket deres penge når jeg har modtaget "items shipped"-mail for to dage siden? Vil jo nødigt blokere for deres betaling og bøvle med det... :-)

EDIT: Så vidt jeg kan se trækkes penge synligt på min bankoversigt 4 dage efter shipped-mail er modtaget. Dvs varer shipped 2. august er trukket på kort 6. august... men er de reelt trukket allerede d. 2. så jeg kan skifte kort med det samme?
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 06/08-12 23:36 
Godt spørgsmål. Men for at være sikker kan du vel vente en uge. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
9'977 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig