X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
9'982 emne(r).
« < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > »

Svar
BeanoBeanoSkrevet 11/12-08 09:23, rettet 11/12-08 09:23 
jaes>
Det er hurtig kommuniation, hvor der oftest ses i gennen fingre med korrekt grammatik og sprogbrug.

Hæ :D
jaesjaesSkrevet 11/12-08 09:25 
Det er korrektur, ikke sprogbrug, og derved helt acceptabelt :P

Og mit tastatur på min bærbare er dertil dårligt :P
BeanoBeanoSkrevet 11/12-08 09:32 
Min undskyldning er fingre der er monteret ukorrekt - men sårn er vi jo så forskellige ;)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 10:00 
De pisa-undersøgelse der har været kan altså ikke tages for gode vare skulle jeg lige hilse og sige, som en side kommentar. Derfor kan vi sagtens ligge dårligere end resten af de vestlige lande, men egentlig tror jeg vi ligger nogenlunde side om side.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 11/12-08 10:20, rettet 11/12-08 10:21 
Der findes andre undersøgelser end Pisa ;)

I øvrigt ser det ud til, at der er fremgang - i hvert fald blandt 4. klasser:
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=50130
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 11/12-08 11:56 
Echelon VI>
Når en hel generation ikke kan finde ud af det, må der jo være tale om nogle generelle mangler i skolesystemet. Det er næppe en epidemi af dårlige lærere!? Hvis det er det må det da hvertfald et eller andet sted være "systemets skyld", og ikke personlige årsager.

Jeg vil da godt gå med til, at det er systemets skyld, at der er så mange dårlige lærere. Men lige netop grammatik og stavning var det, der var mest i fokus da jeg gik i skole og jeg er fra 1982. (At jeg så har et meget afslappet forhold til kommaer skyldes nok dovenskab ;))
Det er i hvert fald et samfundsmæssigt problem nu, at det er de svage elever i folkeskolen der gerne vil være lærere. Det danskhold jeg gik på kunne lige klare et gennemsnit på otte i en diktat for niende klassetrin...
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 15:07, rettet 11/12-08 15:09 
Måske har det bare været på min skole/i min klasse, der var et meget afslappet forhold til alt hvad der hed læring - eller også husker jeg bare allerede enormt dårligt :) Jeg tænkte at det sikkert var et generelt modspil til tidligere tiders meget hårde læringstile a la terperi af salmevers osv. Men det er jo lidt svært at vurdere, når jeg kun har gået i en folkeskole, i en lille flække af en by.

Jeg ved ikke om det kun er de svage elever fra folkeskolen der vil være lærere. Der er en del af min omgangskreds, der har valgt den udvej, og selvom jeg bestemt ikke føler mig støt på deres vegne, vil jeg på ingen måde karakterisere dem som svage individer, heller ikke fagligt - sådan nogen tabere gider jeg da slet ikke være venner med!1!! :p

Jeg tror min pointe med "samfundets skyld", og at lærene ikke bære det store ansvar for manglen på ordentlig lærdom i min tid i folkeskolen, handler om at jeg føler, at folkeskolen har brug for nogle bedre generelle retningslinjer, og læremål for hvad der skal være i orden på de forskellige klassetrin, og især hvordan man når disse mål, uden egentlig at vide særligt meget om hvordan disse ser ud i dag. Med andre ord, synes jeg ikke seminarene uddanner lærene godt nok, og politikerne er alt for gode til at lægge ansvaret over på de stakkels lærere, der har det som lus mellem fem sorte negle.

Jeg kunne hurtigt få drejet diskussionen over på hvordan lærenes job har ændret sig, i forhold til de moderne forældres krav, og mangel på ansvarsfølelse over for deres egne børn, men det må vi hellere holde helt uden for samtalen, så det ikke bliver grimt :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/12-08 00:34 
Når nu PAL PSX spil ikke kan tvinges i 60hz kom jeg til at tænke på om US og JAP spil afspillet på en PAL PSX med chip så bliver tvunget ned i 50hz. Det er tilfældet med Dreamcast med mindre man bruger VGA.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 13/12-08 00:54 
Så vidt jeg husker outputter US/JAP spil NTSC 60Hz når man spiller dem på en EU PS1.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/12-08 23:48 
Ok fint, jeg kan også bare anskaffe en US kopi af Grandia så jeg selv kan se forskellen. Det ville bare være så hårdt hvis man skulle importere JAP konsol og rode med stepdown:)

Er der en grund til at Nintendo-folket her på forumet vælger at spille import SNES spil med adaptor når man i følge denne guide kan spille 99% af spillene på en PAL maskine?
http://mmmonkey.co.uk/console/nintendo/snes-switches-1.htm

Selvfølgelig kan en form for adaptor være fin hvis man ikke vil save i maskinen for at få de grimme US cartridges i. Men jeg tænker specielt på de virkelig slemme import adaptorer hvor der skal både PAL og US cartrigde i?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 14/12-08 00:29, rettet 14/12-08 00:30 
Jeg kommer lige til at tænke på at vi spillede Donpachi til DM i retro, og det var da i hvert fald 60 Hz JAP på en EU maskine. Så jeg er ret sikker. Jeg er også sikker på det med NTSC. Og NTSC50 giver jo ingen mening... Selvfølgelig med forbehold for at nogle bootchips virker anderledes.

Jeg bruger adaptoren på SNES for at undgå at file porten ud. Jeg har også moddet maskinen, så egentligt tjener adaptoren intet andet formål end at US-cartridges kan gå i porten.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 01:13, rettet 14/12-08 01:15 
RJK>
Og NTSC50 giver jo ingen mening...

En EU Dreamcast uden VGA spytter jo alle NTSC spil ud i PAL50 svjh. Jeg stillede spørgsmålet fordi jeg blev i tvivl om det måske fungerede på samme måde med en PSX. Den kan heller ikke tvinge PAL spil i 60hz hvilket gør dem meget kedelige i min bog :)

Jeg bruger adaptoren på SNES for at undgå at file porten ud. Jeg har også moddet maskinen, så egentligt tjener adaptoren intet andet formål end at US-cartridges kan gå i porten.

Ja det var også sådan jeg havde tænkt mig at gøre det når jeg engang får anskaffet sådan en maskine. Jeg havde egentlig planlagt at købe en JAP SNES da det er der de gode spil er at finde, men hvis der faktisk ingen forskel er så kan jeg ligeså godt spare lidt på portoen og købe den en så tæt ved mig som muligt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 14/12-08 08:46 
Konsolkongen>
En EU Dreamcast uden VGA spytter jo alle NTSC spil ud i PAL50 svjh.

Jeg mener da bestemt, at min PAL DC med bootdic kører NTSC-spil i 60hz.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 11:09 
Så er det fordi du bruger DC-X. Utopia er jeg er 99% sikker på tvinger alt i 50hz.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 14/12-08 13:39 
Konsolkongen>
En EU Dreamcast uden VGA spytter jo alle NTSC spil ud i PAL50 svjh.

Jojo, men der er også langt fra PAL50 til NTSC50 :) Det var bare dét, jeg forsøgte at sige.

Og derudover kommer det som nævnt meget andet på bootmetoden, hvornår en EU DC tvinger i 50Hz. Det er der nogen der ved meget mere om end mig, men der er i hvert fald forskel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 15:30 
Alternativt kan man vha. en loddekolbe få sin Dreamcast til at tro den er US eller JAP så det kan løses på den måde :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 14/12-08 15:33 
Hvor besværligt er det at skifte strømkabel på en PS3, hvis man køber den i eks. UK ?
What is the Matrix?
JuggernautJuggernautSkrevet 14/12-08 15:38 
Det er ikke svært. Du skal bare have fat i en bidetang og så klippe stikket af. Derefter smider du bare et DK stik på. Spændingsnettet er det samme i UK som i DK.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 15:48 
Eller hvis du har et helt almindeligt strømkabel til f.eks. en PC så bruger du da bare det istedet ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 14/12-08 15:53 
Jeg var ikke klar over at det kunne ordnes på den måde, og det må da klart være den nemmeste løsning.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 15:56 
WTF? Var der en 20GB model i amerika og havde den ikke HDMI udgang?

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/12-08 17:47 
For nogle dage siden var der reklameomdeling (Aalborg, og måske andre byer), hvor man kunne købe en helikoptertur (og der var mindst 2 andre tilbud i samme stil) for noget i nærheden af 600,-

Kan nogen huske hvilken reklameblad det er fra? Jeg husker det, som om det var Føtex eller Salling eller i den stil, men det kan også have været andet.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/12-08 19:15 
Konsolkongen>
WTF? Var der en 20GB model i amerika og havde den ikke HDMI udgang?

Jeg tror at den 20GB vidst nok var noget fra det E3 hvor Sony præsenterede PS3'en (efter Boomerang controlleren blev skrottet) som skulle have været en økonomisk billig launch model men jeg ved ikke om de ombestemte sig inden den udkom.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/12-08 20:36 
Jeg er lidt forvirret i tråden jeg har linket til, hvad betyder Gouki's symbol, kan ikke helt finde ud af hvad det blev til i denne her tråd?

Gouki
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 21:02 
Darkbeat>
Jeg tror at den 20GB vidst nok var noget fra det E3 hvor Sony præsenterede PS3'en (efter Boomerang controlleren blev skrottet) som skulle have været en økonomisk billig launch model men jeg ved ikke om de ombestemte sig inden den udkom.

Hvis den skal give nogen mening må BD drevet næsten være fjernet ;) Det giver ikke ret meget mening at have en BD-afspiller uden HDMI.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/12-08 21:12 
KroeboCop>
Jeg er lidt forvirret i tråden jeg har linket til, hvad betyder Gouki's symbol, kan ikke helt finde ud af hvad det blev til i denne her tråd?

Vælger bare tro på det der står her(som jeg lige fandt)

Gouki
Hoid to colony C05 where the computer is...
NaieraNaieraSkrevet 14/12-08 21:28 
Konsolkongen>
Hvis den skal give nogen mening må BD drevet næsten være fjernet ;) Det giver ikke ret meget mening at have en BD-afspiller uden HDMI.

Den nåede aldrig på markedet. Men man kan sagtens have Blu-ray uden HDMI...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 21:58 
Ja du kan jo også se Blu-ray med composhite.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 14/12-08 22:02 
Nu er der så bare den store forskel, at man kan få HD med component, og det er altså lidt svært med composite...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 22:12 
Det jeg mente var at der også er ret stor forskel på Component og HDMI. Derudover er der også lyden der kan være markant bedre med HDMI end Toslink.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 14/12-08 22:15 
Der behøver altså ikke være vanvittigt stor forskel på HDMI og component. Der er selvfølgelig ingen grund til at bruge component hvis man kan bruge HDMI, men helt at droppe HD fordi man ikke har HDMI, det er temmelig ulogisk. Desuden kan man overføre HD-lyd med analoge lydkabler, men det havde den der mini-PS3 selvfølgelig ikke udgange til...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 22:18 
Naiera>
Der behøver altså ikke være vanvittigt stor forskel på HDMI og component. Der er selvfølgelig ingen grund til at bruge component hvis man kan bruge HDMI, men helt at droppe HD fordi man ikke har HDMI, det er temmelig ulogisk.

Det har du selvfølgelig ret i, men HDMI er altså en del bedre. På afstand kan man sikkert ikke se forskel men der kommer altså tydelige skygger ved component som ikke er der ved HDMI.

Desuden kan man overføre HD-lyd med analoge lydkabler, men det havde den der mini-PS3 selvfølgelig ikke udgange til...

Det er der heller inden anden PS3 der har for den sags skyld. Så der er ikke rigtig grund til at nævne det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 14/12-08 22:19, rettet 14/12-08 22:20 
Konsolkongen>
Det har du selvfølgelig ret i, men HDMI er altså en del bedre. På afstand kan man sikkert ikke se forskel men der kommer altså tydelige skygger ved component som ikke er der ved HDMI.

Det kunne lyde som om at du bruger nogle billige kabler. 'Skygger' er ikke en selvfølge ved brug af component.

Konsolkongen>
Det er der heller inden anden PS3 der har for den sags skyld. Så der er ikke rigtig grund til at nævne det :)

Det kommer an på om man taler om toslink generelt eller kun i forbindelse med PS3'en. HDMI er ikke den eneste måde at få HD-lyd på, og det var såmænd blot min pointe.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 22:20, rettet 14/12-08 22:23 
Originale Sony kabler. Ret tydelige skygger endda :)

EDIT: Når man står tæt på. Ved normal kiggeafstand ser man intet.

Det kommer an på om man taler om toslink generelt eller kun i forbindelse med PS3'en. HDMI er ikke den eneste måde at få HD-lyd på, og det var såmænd blot min pointe.

Klart men nu var det jo 20GB PS3'en samtalen gik på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 14/12-08 22:22 
Jeg ved ikke hvad det præcis er du mener med skygger, men der kan jo være mange årsager til det. Kablerne kunne være defekte, eller det analoge kredsløb i det display du har testet med har været for ringe. Min pointe: 'Skygger' eller andre billedfejl er ikke en logisk følge af brugen af component.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/12-08 22:26, rettet 14/12-08 22:27 
Det kan selvfølgelig være fordi jeg kørte det igennem forstærkeren først og de kabler der dengang sad efter ikke var for gode? (mener nu de var okayish) Jeg har ikke prøvet med mit nye TV da det har rigeligt med HDMI indgange. Xboxen er det eneste jeg pt har til med component og der er ret tydelige skygger i XBMC menuen ved 720p. Jeg bruger et originalt Xbox component kabel, men der er ledningerne sgu heller ikke for tykke.

Så uden at vide noget med ret stor sikkerhed så vil jeg da lade tvivlen komme component signalet til gode. Jeg kunne selvfølgelig også udskifte kablerne fra Xboxen til forstærkeren med nogle bedre. Men det er jo kun Xboxen og som regel kun Divx det drejer sig om. Det er næppe besværet værd :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
enfenenfenSkrevet 14/12-08 23:50 
Konsolkongen>
Eller hvis du har et helt almindeligt strømkabel til f.eks. en PC så bruger du da bare det istedet ;)

Se, det er jo nemt :)

Jeg har også et andet spørgsmål. Nu har jeg forgæves forsøgt at få et svar i PS3 tråden, men spørgsmålet må åbenbart gå under 'dumme spørgsmål' :)

Hvordan er det med garantien, hvis man én dag skulle få behov for at bruge den. Skal man sende sin defekte PS3 direkte til Sony, som tilfældet er med 360 ? Jeg vil jo helst undgå at skulle sende min PS3 til forhandleren i England, hvis det uheldige skulle opstå.
What is the Matrix?
QweetixQweetixSkrevet 15/12-08 11:40 
Kan det passe at Panasonic er en del af Nintendo?
SumezSumezSkrevet 15/12-08 12:26 
Det har jeg godt nok aldrig hørt noget om?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 15/12-08 12:36 
Qweetix>
Kan det passe at Panasonic er en del af Nintendo?

Nej. Panasonic er en del af Panasonic, efter at moderfirmaet for nyligt skiftede navn fra Matsushita til Panasonic.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 16/12-08 12:01 
De er bestemt ikke dele af samme firma, men de samarbejder tit om produkter. Gamecube/dvd-afspiller-modellen var noget de lavede sammen.
QQSkrevet 16/12-08 17:31 
Og så følger der tit Panasonic batterier med Nintendo tilbehør... Det er dog efterhånden kun i Japan/Asien, herhjemme smider de Maxell batterier i hovedet på en...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 17/12-08 20:33 
Hvad er det nu BR(legetøj)står for? (ud over børne ragelse :=P)
Hoid to colony C05 where the computer is...
Alf81Alf81Skrevet 17/12-08 20:35 
Børge Rasmussen :)
Ting om dét og pis.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/12-08 22:46 
Hvorfor er spilkonsoller regionslåst?
Jeg ved at det havde noget at gøre med TV formater i gamle dage men hvorfor er der stadig konsoller i denne generation der er regionslåst?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 18/12-08 08:32 
Fordi spil ikke koster det samme, i alle regioner? Nogle firmaer vil nok også påstå at det er for at beskytte forbrugeren. Er det ikke kun Wii der er regionslåst denne generation (og tildels 360)?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KTCKTCSkrevet 18/12-08 08:56 
Både film og spil har ofte forskellige releasedates i verden, og derfor vil udgiverne gerne kunne styre, at vi europæere ikke "snyder" os til at få tingene for tidligt. Udover det er der ofte også stor forskel på priserne, og det kan de jo også noget bedre håndhæve når medierne er låst.
Men lad os da håbe at regionsfriheden bliver mere udbredt. I denne generation ser det i hvert fald mere afslappet ud end tidligere.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 18/12-08 09:38 
Er det ikke bare et spørgsmål om at beskytte de distributører, der lever af at udsende spil i et bestemt område?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/12-08 09:42 
KTC>
Men lad os da håbe at regionsfriheden bliver mere udbredt. I denne generation ser det i hvert fald mere afslappet ud end tidligere.

Helt enig... Jeg mener vi har både PS3, PSP og Nintendo DS regionsfri så gad vide om det ikke også er muligt med den næste generation?

Jeg kom bare til at tænke på det fordi jeg havde kæmpet en hel eftermiddag med at gøre min Wii regionsfri (efter den update der ødelagde Freeloader har jeg ikke kunne spille Oneechanbara Revolution eller No More Heroes)
JmogJmogSkrevet 18/12-08 18:30 
Darkbeat>
Helt enig... Jeg mener vi har både PS3, PSP og Nintendo DS regionsfri så gad vide om det ikke også er muligt med den næste generation?

Nu er det jo så kun egentlig PS3 der er den interessante her. Bærbare konsoller er der ikke noget nyt i at lave regionsfrie (dog ikke alle).

GBA er jo også regionsfri.

Men eksemplet med PS3 er da et godt skridt. Det kunne medføre at PS4 også bliver det, og så vil Xbox 720 sikkert abe efter for ikke at have noget Sony kan sige "se hvad VI kan" om. Hvilket jo kun er godt for os :-)
9'982 emne(r).
« < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig