X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
WonderboyWonderboySkrevet 04/05-15 17:06 
Hejsa nogle der ved hvor man kan gratis kan få de mønter til indkøbsvogn?.
Min Nevø skal lave noget i flamingo til skolen, hvad hedder det lim man skal brugt til flamingo så det ikke smelter?, og kan man godt bruge alm. maling på vandbasis på flamingo?.
I love monster land
Per SPer SSkrevet 04/05-15 17:23, rettet 04/05-15 17:30 
Du kan uden problemer male med vandfortyndbar maling på flamingo. Billig vægmaling, eller farveprøver, kan bruges uden større omkostninger, medmindre overfladeglansen har betydning for resultatet.

Der findes kontaktlim uden opløsningsmidler til limning af skummaterialer. Bruger man f.eks. kontaktlim med opløsningsmidler (acetone), smelter skummaterialet.

Der findes flere typer af lim-produkter (f.eks. spraylim, sætlim, fugelim) fra forskellige leverandører, og det er stærkt anbefalet at spørge efter kvalificeret vejledning før køb.

Den billigste løsning er at bruge en egnet sætlim i en fugepatron til fugepistol. Der laves også fugepatroner der kan bruges uden fugepistol, hvis det skal være så nemt og simpelt som muligt. Prisleje fra 50.- til 100.- afhængig af tilbud og kvalitet.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 04/05-15 17:27, rettet 04/05-15 17:27 
Nogen der har erfaring med et køkkenarmatur der bare pludselig holder op med at virke? Mens jeg var i gang med at bruge det kom der pludselig ikke mere vand ud, og det har ikke virket siden. Hverken det kolde eller varme vand. Fik installeret et helt nyt armatur for ~1½ måned siden, og det har ellers virket problemfrit.

Hvis jeg lader det stå slukket i nogen tid og derefter tænder det, laver det en lyd som om der sker noget (ligesom hvis vandet nogen gang er et par sekunder om at komme ud - bor på 4. sal), men der kommer ikke andet end et par små dryp hvorefter det stopper.
Der er stadig vand i rørene, for min vaskemaskine er sat til det kolde rør, og den fungerer fint.

Egentlig er jeg bare interesseret i at vide om det er leverandøren af armaturet jeg skal skyde skylden på, eller VVS'eren der installerede det? Eller om der evt. er noget jeg selv kan gøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 04/05-15 17:40 
Wonderboy>
Hejsa nogle der ved hvor man kan gratis kan få de mønter til indkøbsvogn?.

Jeg fik min af min gamle bager, fordi jeg er så pisse sød.

Ellers må du fise rundt til et par valgmøder, og se om nogen forsøger at købe din stemme med en graveret vognmønt.

- Eller alternativt kigge hos kiosken i Super Brugsen og lignende butikker. Mindes at have spottet dem til 5-10 kroner, hvilket nok er lidt billigere end at fræse landet rundt. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/05-15 19:08 
Sumez>
Nogen der har erfaring med et køkkenarmatur der bare pludselig holder op med at virke? Mens jeg var i gang med at bruge det kom der pludselig ikke mere vand ud, og det har ikke virket siden. Hverken det kolde eller varme vand. Fik installeret et helt nyt armatur for ~1½ måned siden, og det har ellers virket problemfrit.

Er det et elektronisk armatur? Hvis det er et helt almindeligt old school armatur, hvor man har et par håndtag at dreje på, kan det umuligt "holde op med at virke" på den måde, som du beskriver. Har du prøvet at skrue filteret af for at se, om det er stoppet til?
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 04/05-15 19:20 
Helt almindeligt old school går jeg ud fra, har aldrig hørt om elektroniske. Og nej, jeg synes også det lyder vildt underligt.
Mht. filter, mener du det der sidder helt ude i tuden?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/05-15 19:33 
Jep :)

Hvis det er stoppet, ville det i hvert fald være den mest logiske forklaring.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 04/05-15 19:45 
Det virker som om der kommer en reaktion hvis jeg prøver at trykke op med en nål, så det er nok ikke urealistisk. Men jeg har absolut ingen anelse om hvordan jeg får filteret af. Det er sådan en gummi-"rist", der sidder oppe i hanen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 04/05-15 19:55 
Der er ikke rigtig nogen måde man kan fucke installationen op på andet ende at bytte rundt på koldt- og varmtvandstilførslen eller ikke tætne tilslutningen ordentligt. Men det ville du have opdaget.
Det kan til gengæld være cartouchen der er defekt. Men check filteret først (jeg tvivler dog meget stærkt på at det er det, for uanset hvor stoppet det er, vil du altid se lidt vand dryppe ud). Hvis der ikke er noget at se i filteret og givet, at det kun er halvanden måned siden du fik armaturet installeret, ville jeg nok tage fat i VVS'eren der installerede det snarere end at forsøge at åbne det og rode med cartouchen og eventuelt beskadige armaturet i processen hvis du ikke har det rette værktøj.
Soren47Soren47Skrevet 04/05-15 19:55 
Det er ikke en hvor du bare drejer rundt? :)
SumezSumezSkrevet 04/05-15 20:00, rettet 04/05-15 20:04 
Odin: Der drypper lidt vand ud, som jeg også nævnte, men meget lidt.
Forstår dog ikke hvordan jeg kan fjerne filteret, og kan ikke finde nogen informationer fra Damixas hjemmeside eller lign. Det virker som om jeg ikke kender de rigtige udtryk at søge på.

Soren47: Der er ikke rigtig noget jeg kan få fat på :! Måske er der "et trick", men synes ikke det er gennemskueligt.

edit: Nevermind, en del der så ud til at være en fast del af hanen kunne sagtens drejes fri, og trænger tydeligvis til en god gang rensning :) Mange tak for hjælpen!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 04/05-15 20:05, rettet 04/05-15 20:18 
Sumez, der er en separat tud på hanen, ikke (du burde kunne se en skillelinje)? Der er - som du siger - bare ikke noget at gribe om, er det korrekt forstået?

I så fald kan du finde et stykke tykt gummi eller en gulvklud og vikle om tuden (så du ikke beskadiger krom-belægningen) og forsigtigt dreje den af med en papegøjetang.
SumezSumezSkrevet 04/05-15 20:10, rettet 04/05-15 20:10 
Har fået den løs præcis som du beskriver. Der sad en meget tyk klat brun snask (kalk?) og blokerede. Rimelig vildt at det bare kan have sat sig og ændret den fra at virke perfekt til slet ikke at virke på 0 sekunder. Har skrabet det fri, og lagt filteret i blød i noget eddike nu.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 04/05-15 20:17 
Der sad en meget tyk klat brun snask (kalk?)

Kalk er normalt stenhårdt, men VVS'eren kan måske have været lidt gavmild med armaturfedtet da han foretog installationen. Uanset hvad, er det da godt at du fandt ud af det. ^_^
Soren47Soren47Skrevet 04/05-15 20:44 
En tur ned i en skål med vand og citronsyre hjælper også ret godt mod kalk :)
WonderboyWonderboySkrevet 04/05-15 22:48, rettet 04/05-15 23:10 
Har spurgt på forsendelse på en bog på DBA som står til 50,- og jeg bød 25,- på den som sælger sagde var okay, men så skulle den sendes jo da bogen er i farum og jeg bor i Odense, men sælger ville have 70,- for det i forsendelse som jeg synes var dyrt og forslog Gporto men så får jeg denne besked fra sælger som jeg ikke synes er okay?.
Besked fra sælger.
Jeg har undersøgt markedet. Der er tale om et bog til kr. 25 som kræver rigtigt meget at indpakke. så find en anden du kan genere og lad vær med at henvend dig til mig igen. Du er en tabsgivende IKKE KUNDE......

Hvad siger i til det?.

Edit
Nogle der bor i Farum, som vil kan hente og købe bogen for mig?.

Link...
I love monster land
BeanoBeanoSkrevet 04/05-15 23:10 
kr 70,- for forsendelse alene eller i alt?

70,- er naturligvis alt for meget i forsendelse men kan anbefale fremover at aftale pris inkl. forsendelse for at undgå misforståelser.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/05-15 23:11 
Lad være med at købe den. Hvis en bog kræver rigtig meget arbejde at pakke ind og sende, så er alt nok svært for hende. Bedømt ud fra hendes sprog er der i hvert fald noget der tyder på det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WonderboyWonderboySkrevet 04/05-15 23:16, rettet 04/05-15 23:18 
Beano
De 70,- er alene i forsendelse, alså 95,- ialt.

Konsolkongen
Yror også bare jeg lader være med at købe den, man kan jo tvivle på om man får den, synes bare det er synd man bliver svinet til når man spørger pænt.

Edit.
Men hvis nogle støder på den til billige penge må i gerne sige til?.
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/05-15 23:20 
Ja fuldstændig enig. Jeg synes der er en overflod af den slags på DBA, der både er ubehøvlede og staver elendigt. Mange tror nærmest man er psykopat når man ringer til dem, men jeg er nu engang mest tryg ved at tale direkte til en sælger frem for at det hele foregår på tekst. Foruden at det er upersonligt, så snyder det tit og giver et helt forkert indtryk af mennesket i den anden ende.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 04/05-15 23:22 
Dba er et helvede. Jeg orker det simpelthen ikke.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/05-15 02:53 
Konsolkongen>
Hvis en bog kræver rigtig meget arbejde at pakke ind og sende, så er alt nok svært for hende.

Til gengæld er hun _rigtig_ god til at oprette annoncer på DBA!
"Se brugerens profil og 1840 annoncer" :D

- Jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvordan det kan være mere besværligt for hende at pakke den ind, når den skal sendes med Gporto, end hvis den skal sendes med Post Danmark.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/05-15 17:46 
Nogen her, der er gode til at afkode håndskrift?

Jeg købte nogle sokker i en netbutik forleden, og sælgeren var så cool at skrive en lille hilsen på fakturaen. Men jeg kan simpelthen ikke læse, hvad der står..

Første gang læste jeg det som: "Tak Ren Pik Crack :-)", men ved nærmere eftertanke, kan jeg godt se, at der må stå: "Tak for din ???? :-)". Det sidste ord kan jeg på ingen måde tyde. "Ordre" måske?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/05-15 17:54 
Tror umiddelbart også at der står "Tak for din ordre"

Det minder lidt om min mors krusedullerskrift :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
silverstarsilverstarSkrevet 05/05-15 21:59 
Jeg ville have gættet på " tak ren pik crank", men "tak for din ordre" virker også :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
WehnerWehnerSkrevet 05/05-15 22:29 
KillerBean2>
Jeg købte nogle sokker i en netbutik forleden, og sælgeren var så cool at skrive en lille hilsen på fakturaen.

I virkeligheden er det en captcha til noget pr0n, du sygt gerne vil have, ikke? :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/05-15 22:43 
Netop. Noget med en hest og en tandløs dværg :)
AV Intelligent Terminal
Marvel-ManMarvel-ManSkrevet 06/05-15 14:56 
Der kunne måske stå "Tak for din snak"? Men 'ordre' ville lyde mest logisk
GAME OVER - INSERT COIN.... på en SNES?
solid snakesolid snakeSkrevet 06/05-15 23:54 
millennium>
Hvad skete der lige med P:R handel...? Jeg havde for en gang skyld et bud liggende :)

Er der overhovedet nogen der bruger der? Jeg søger mange flere spil, men ingen reaktioner..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/05-15 08:19 
Jeg kigger forbi handelssektionen en gang eller to om året, når jeg pludselig husker, at den er der.
AV Intelligent Terminal
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/05-15 10:54 
Er Snake virkelig fra 97 og opfundet af Nokia? Jeg syntes da bestemt jeg havde spillet noget ligenende før? Er det ikke bare et Tron rip-off?

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/nostalgi-trip-ny-version-af-mobilspillet-snake
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/05-15 10:58 
Jeg synes også at have set noget lignende før :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/05-15 11:04, rettet 08/05-15 11:05 
Jeg kan i hvert fald huske at have spillet QBasic Nibbles i skolens PC-rum lang tid før 1997 :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Nibbles_%28video_game%29
AV Intelligent Terminal
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/05-15 11:12 
Ah, jeg havde kun lige skimmet artiklen. Der står selvfølgelig at det er en SEGA opfindelse i den lilla box :)
FancyPantsFancyPantsSkrevet 08/05-15 11:27 
Darkbeat>
Er Snake virkelig fra 97 og opfundet af Nokia? Jeg syntes da bestemt jeg havde spillet noget ligenende før? Er det ikke bare et Tron rip-off?

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/nostalgi-trip-ny-version-af-mobilspillet-snake

Og alligevel kan DR ikke finde ud af, at vise 1997 udgaven, på billedet i artiklen. :D
De skulle nok have brugt et billede af en 5110 med det første Snake, frem for en 3+ år nyere 3310 med Snake II...
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
scavengerscavengerSkrevet 08/05-15 11:51 
Jeg tastede engang et Snake-spil ind på C64, der var listet i et Soft-blad i 80'erne.
Så den holder da vist ikke.
Nemo me impune lacessit
SumezSumezSkrevet 08/05-15 11:55, rettet 08/05-15 11:56 
Der er hundredevis af udgaver af Snake flere årtier før Nokia's. Ikke Nibbler, men decideret Snake - præcis det samme spil og koncept.

edit: Første udgave blev lavet af Gremlin i 1978?
http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_%28video_game%29
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/05-15 11:57, rettet 08/05-15 11:58 
For ikke at tale om hvor mange der har været siden... Det er flabet at skrive at "NU kommer der en fortsættelse".
Gad vide om de også ryder forsiden hver gang der kommer en "fortsættlse" til Flappy Bird

Artiklen påstår at det er SEGA's Blockade fra 76
SumezSumezSkrevet 08/05-15 12:02, rettet 08/05-15 12:02 
Blockade er lidt i samme stil, men er et 2-player spil og handler ikke om at spise ting. Det er iøvrigt OGSÅ lavet af Gremlin. :)

ps: Amerikanske Gremlin, ikke de britiske
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 08/05-15 12:12 
scavenger>
Jeg tastede engang et Snake-spil ind på C64, der var listet i et Soft-blad i 80'erne.
Så den holder da vist ikke.

Jeg erindrer også at mit allerførste C64 spil i 80'erne faktisk var et snake-agtigt spil kaldet Wriggly. Var skrevet i Basic.
nerosnerosSkrevet 10/05-15 08:48, rettet 10/05-15 08:49 
Hvis man nu sidder med sin japanske spillekonsol/supergun tilsluttet sin stepdown converter, og converteren pludselig dør kan ens konsol/supergun så futte af?

Det skete faktisk lige for mig her imorges mens jeg sad og spillede på min Boardmaster og havde det vildt fik jeg sort skærm og jeg kunne ikke få gang i den og spillet igen. Jeg mærkede på converteren at den var brændende varm. Jeg forsøgte at sætte den til min jap PS2 men stepdown'en var død!

Håber satme ikke min Boardmaster er røget sig en tur :O

Heldigvis har jeg faktisk en ny liggende i posten til mig helt tilfældigt.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-15 10:01 
Hvor mange watt er den døde step-down på? Der er noget, der tyder på, at dit setup har slugt mere strøm, end den kunne tåle. Jeg ville nok vælge at få fat i en kraftigere af slagsen som erstatning.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 10/05-15 10:22, rettet 10/05-15 10:54 
Det er sådan en her:
https://www.avxperten.dk/power-converter/power-converter-230v-110v-45w.asp

Jeg har hentet den anden stepdown converter i posten men den er desværre magen til den jeg havde. Nu virker det ihvertfald igen men billedet er lidt ustabilt..! Har leget lidt med 5V+ skrue knappen. Her kan jeg få billedet stabilt men så mister jeg sku lyden ligepludseligt.

Hvilken stepdown ville være den bedste at bruge?
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-15 10:33 
Jeg ville nok ta' den her i stedet:

https://www.avxperten.dk/power-converter/power-converter-230v-ac-110v-ac-100w.asp

Eller i mit tilfælde ville jeg hoppe på en bybus og hente sådan en her:

http://elektronik-lavpris.dk/p116655/BN206356_Step-down_240-110_V_AC_150_W_max._/

Problemet er, at der ikke er nogen tommelfingerregel for, hvor mange ampere et Jamma-PCB trækker. Så det bedst bare at have rigeligt at gi' af ;)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 10/05-15 10:59, rettet 10/05-15 11:01 
Ok ja det skal helt sikkert rettes nu jeg må hellere få købt noget der kan trække noget mere.

Hvad med den her også:
https://www.avxperten.dk/power-converter/power-converter-230v-ac-110v-ac-300w.asp

Elektronik-lavpris findes vist ikke i København ;-) Men den kan jo bestilles. Men det burde da være muligt at finde en et sted imorgen mandag her i storbyen.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-15 11:18, rettet 10/05-15 11:23 
Før du køber noget så prøv lige at åbne supergunnen først. Der er en rimelig chance for at den bruger en generisk Arcade PSU, og at denne har en switch på siden hvor du kan skifte imellem 110 og 230V.

Svar på dumme spørgsmål-tråden

EDIT: Selvfølgelig kun brugbart hvis du kan udskifte strømstikket på maskinen med et dansk :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-15 11:22 

Haha ja, den er lidt overkill, men det er faktisk en ret god pris. Så er du i hvert fald sikker på, at den kan holde :)

neros>
Elektronik-lavpris findes vist ikke i København ;-) Men den kan jo bestilles. Men det burde da være muligt at finde en et sted imorgen mandag her i storbyen.

Brinck ser også ud til at have lidt:

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&gid=2603&gidlevel=0
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 10/05-15 11:23, rettet 10/05-15 11:27 
Det ville være nice Konsolkongen men der står her:

The PSU is a Sanwa SWN-7F arcade PSU. It only accepts 110V input and can't be switched to 220V. -5V is wired.
http://wiki.arcadeotaku.com/w/Boardmaster
Så det går vel ikke :-(
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-15 11:25 
Konsolkongen>
Før du køber noget så prøv lige at åbne supergunnen først. Der er en rimelig chance for at den bruger en generisk Arcade PSU, og at denne har en switch på siden hvor du kan skifte imellem 110 og 230V.

Svar på dumme spørgsmål-tråden

EDIT: Selvfølgelig kun brugbart hvis du kan udskifte strømstikket på maskinen med et dansk :)

Fra samme side:

The PSU is a Sanwa SWN-7F arcade PSU. It only accepts 110V input and can't be switched to 220V.

:(
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-15 11:25 
Nej så vil det ikke virke :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig