X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Plastic-misfarvning


Svar
OdinOdinSkrevet 13/01-07 19:24, rettet 13/01-07 19:24 
Som de fleste herinde med affektion for de lidt ældre elektroniske klenodier, er jeg stødt på mere end ét skidt eksempel på misfarvede konsoller og computere, jeg har fået op under neglene. Det samme gør sig gældende for spilcartridges, og mangt en gang har jeg undret mig over, præcis hvilke egenskaber i ingredienserne i den typisk anvendte ABS-plast det er, som får det til at gulne hurtigere end andet tilsyneladende identisk plast.

Som flere samlere nok har bemærket, kan forskellige dele af den samme plast-enclosure være angrebet i vidt forskellig grad, så selv om ydre påvirkning grangiveligt er en del af svaret, ligger det meste gemt i kompositionen af materialet. Det er der nu en fyr på Vintage Computing som har kigget nærmere på. Han er hverken kemiker eller på anden måde akademisk skolet, men han har fundet frem til nogen, som er.

Why Super Nintendos Lose Their Color: Plastic Discoloration in Classic Machines
JuggernautJuggernautSkrevet 13/01-07 19:28 
Jeg har, som de fleste andre herinde, også haft problemet. Knofedt og en masse klor løser problemet :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
OdinOdinSkrevet 13/01-07 20:16 
Really? Klor har jeg kun haft superdårlig erfaring med. Klodbad gør plasten blød og - hvis man ikke passer på -deform. Overhældning+skrubning laver direkte furer i plasten. Jeg har ikke haft held med at bringe den oprindelige pigment tilbage heller. Det eneste jeg har formået at gøre med klor er at gå fra gullig plast til lysere, ridset og porøs plast.

Hvilken opløsning bruger du og hvordan behandler du?
JuggernautJuggernautSkrevet 13/01-07 20:53 
Bare en blød klud og klor. Det gør ikke at plasten kommer til at se ud som nyt, men det fjerner afgjort det værste. Knofedt mein herr. Knofedt...:)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/01-07 22:01 
Hvis man synes sandpapir er for voldsomt, men ikke har noget imod at være lidt grov, skulle wienerkalk opløst i en smule husholdningssprit også være godt... har jeg hørt. Jeg har ikke prøvet det selv :)
AV Intelligent Terminal
Per SPer SSkrevet 13/01-07 23:12, rettet 13/01-07 23:13 
De fleste polermidler i håndkøb indeholder wienerkalk. Man skal dog være opmærksom på at det også fjerner påmalede logoer og andre malede detaljer, hvis man ikke passer på.

Når man blander wienerkalk og sprit sammen, skal man også være opmærksom på at påmalede logoer og detaljer kan blive opløst alene af spritten. Fordelen ved at bruge sprit som opløsningsmiddel, er at det hurtigt fordamper.

Den mildeste form for polermiddel er almindeligt husholdningsbagepulver. Det er finere end wienerkalk og skal kun opløses i vand.

Hvis skaden skulle ske, og det færdige polerresultat står med en for matpoleret overflade, kan glansen genskabes ved at spraye en pudse/bomuldsklud, med vinylopfrisker til bilinteriør. Det tørrer glansfuldt og fedtfrit op.

Gamle rester af klistermærker fjernes desuden med rensebenzin.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Zzap!Zzap!Skrevet 13/01-07 23:40 
Jeg tror at i næsten alle tilfælde at misfarvningen stikker så dybt at slibning og afblegning kun vil have lille midlertidig effekt. Den bedste måde at få bugt med det er vist at gå i gang med en spraydåse med den rette farve.
Born to kill space
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/01-07 10:05, rettet 14/01-07 10:07 
Per S>
Når man blander wienerkalk og sprit sammen, skal man også være opmærksom på at påmalede logoer og detaljer kan blive opløst alene af spritten. Fordelen ved at bruge sprit som opløsningsmiddel, er at det hurtigt fordamper.

Wienerkalk skal KUN blandes med sprit! Hvis man opløser det i vand, dannes der calciumhydroxid, som er en stærkt ætsende base. Jeg kan ikke forestille mig, det er sundt for en konsol ;)
AV Intelligent Terminal
Per SPer SSkrevet 14/01-07 10:45, rettet 14/01-07 13:36 
Selvfølgelig er det ikke sundt for en plasticoverflade, netop derfor jeg nævner bagepulveret. Det er dog betydeligt mindre polerende end wienerkalk.

Køber man dedikerede polerpastaer slipper man helt for at bruge sprit.

Jeg er udmærket klar over at misfarvning af plasttyper kan være gennemfarvede pga. forskellige additiver, men når der her i tråden bliver anbefaler produkter, uden at man har gennemprøvet det, så er det også på tide at få fakta på banen.

Derfor også fint at nævne at vand ikke bør blandes med wienerkalk, medmindre man ved hvad man laver.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/01-07 11:26, rettet 14/01-07 11:26 
Per S>
Selvfølgelig er det ikke sundt for en plasticoverflade, netop derfor jeg nævner bagepulveret. Det er dog betydeligt mindre polerende end wienerkalk.

Det var nu calciumhydroxidet, jeg hentydede til, da jeg skrev: "Jeg kan ikke forestille mig, det er sundt for en konsol", ikke selve wienerkalken. Ved nærmere eftertanke tror jeg nu egentlig ikke det er specielt usundt for konsollen med lidt calciumhydroxid. Det værste er vel, at det æder éns fingre, hvis man ikke har gummihandsker på :D
AV Intelligent Terminal
OdinOdinSkrevet 14/01-07 13:04, rettet 14/01-07 14:30 
Hahahah. Jeg skulle selvfølgelig have vidst, at der ville gå Flemming Leth i den da jeg oprettede den tråd, men fantastisk gode råd all 'round. Jeg tror jeg vil udsætte en bunke gamle, grimme cartridges for rådene så snart jeg har været ude og handle ind.

I disse terrortider kunne det være man skulle handle ind forskellige steder, for det ser grangiveligt ikke godt ud at komme slæbende med en vognfuld kemikalier, når man i forvejen ser så mistænkelig ud som jeg. ^_^
Zzap!Zzap!Skrevet 14/01-07 13:40 
Som det fremgår af den artikel du linkede til, så er problemet rent kemisk, med en overdosis af flammehæmmere i den plast konsollen er lavet af. Så med mindre man aldrig tænder sin maskine (varme) eller har den ud i dagslys (UV) så er maling altså den eneste mulighed.
Hvis man begynder at slibe og ætse, ødelægger man for bestandigt overfladen på konsollen og misfarvningen kommer med garanti igen kort tid efter.
Maling vil derimod forsegle plastikken så man undgår at den bliver yderligere mekanisk svækket af den kemiske proces.
Born to kill space
OdinOdinSkrevet 14/01-07 14:30 
Som jeg skrev vil jeg jo netop teste det på nogle grimme cartridges. Jeg har så sandelig ikke tænkt mig at udsætte nogen af mine konsoller for behandlingen. Ej heller har jeg nogen ambitioner om at spraymale dem. Hvis det nogensinde skulle komme på tale, ville jeg få det gjort hos en autolakerer. Selv bevæbnet med CMYK/Pantonevifte, den rigtige blanding og airbrush, ville det selvpåførte resultat på ingen måde kunne stille mig tilfreds.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig