X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjælp til køb af bærbare (haster)


Svar
WehnerWehnerSkrevet 20/12-06 23:28 
Jeg står lige pludselig i den situation, at jeg senest på fredag skal købe seks bærbare pc'er til min arbejdsplads. All de spørgsmål, jeg stiller, kunne jeg sikkert selv finde svar på, men tid er en faktor, og jeg vil under alle omstændigheder gerne sparre med nogle af jer.

De bærbare pc'er skal være relativt store - vi snakker 1440x900 og numerisk tastatur til højre. Man skal kunne arbejde på dem uden at koble dem til alt for meget eksternt udstyr. Slæbbare med andre ord. Den ene pc skal være rigtig kraftig (2 gb ram), da jeg arbejder med CS2 InDesign. De andre skal bare have 1 gb. De skal alle være støjsvage.

Efter en tur rundt i Aalborgs City Syd, var jeg primært tiltrukket af Acers og HPs modeller. Nogle der har erfaringer med disse?

umiddelbare spørgsmål:

Blank eller mat skærm? De nye blanke ser totalt lækre ud, men i hvert fald i de store neonbelyste butikker, var der masser af genskin. Bliver man træt af de blanke?

Webcam: De skal helst have webcams, og det har flere både HP og Acers, men jeg har flg. spørgsmål: Acers webcams sidder tydeligt på en "drejepind" og er altså bevægeligt. HPs virker umiddelbart ikke bevægeligt, men måske er det bevægeligt inde bag det stive plastikcover?

Ang. processor, så har flere af dem, der ser gode ud en "Intel Core 2 Duo TXXX" f.eks., eller en "Intel Centrino 2 Duo TXXXX" - er det godt nok forskellige processorer, eller mærker de dem bare ikke konsekvent? Og er de gode processors?

En noget billigere model have denne type processor: "AMD Turion 64 X2 TL-50 1.6GHz" - skal man ikke godt nok undgå AMD til bærbare?

Hvad er forskellen på en WXGA, WSXGA og en SXGA+ skærm - er det (også) fordi de ikke kan mærke produkterne konsekvent?

Er der reel forskel på "CrystalBrite", "TruBrite" og "Brightview"?

Hvordan er støjniveauet på hhv. HP og Acer generelt.

Sidste ting i aften: Acer havde nogle kæmpe bærbare med 20" widescreen og en opløsning på 1680x1050. Jeg overvejer sådan en til mig selv og så benytte den i stedet for min stationære. Den hedder "Acer Notebook 9813 WKMI". Har nogle af jer prøvet disse gigant-bærbare? Fordelen ville være, at man kunne spare plads og støj (med mindre den er så stor, at den ikke er støjsvag?)i hjemmet og samtidig have den med i bilen i en snæver vending. Og hvor lang tid kan et batteri trække sådan et monster?

Håber virkelig at nogen kan hjælpe lidt, for jeg er ganske presset...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
MrCaseMrCaseSkrevet 20/12-06 23:58 
Jeg vil gerne byde ind med lidt af svaret:

Blanke skærme (=CrystalBrite, TrueBrite osv.) er noget knald! Don't do it. Det er godt blik-fang når man går forbi i en butik, men håbløst at arbejde ved.

WXGA WSXGA og SXGA+ skal alle sammen forestille at være navne på opløsninger. Sammenlign de faktiske opløsningstal i stedet for de fjollede navne marketings-dulle a, b eller c har valgt at kalde dem.
Have you considered sucking less?
WehnerWehnerSkrevet 21/12-06 00:02 
Opløsningen var 1440x900 på dem alle sammen undtaget den helt store.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
TLTLSkrevet 21/12-06 03:59 
mht. Processor så vil jeg kraftigt anbefale at du vælger dem med Core 2 DUO, da de er ret strømbesparende trods det at de er den bedste processor nogensinde :).. Så ingen grund til at vælge noget andet lige nu.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
WehnerWehnerSkrevet 21/12-06 08:12 
Det var også min umiddelbare indskydelse - ved du, om der er forskel på en core duo og en centrino duo, eller om butikkerne bare roder med navnene?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 21/12-06 08:47 
Jeg er nu glad for den blanke overflade på vores HP bærbar. I den rette belysning (eller mangel på samme) giver det et bedre billede.

Og ja, gå efter en Core 2 CPU og et Nvidia grafikkort.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 21/12-06 12:18 
MrCase>
Blanke skærme (=CrystalBrite, TrueBrite osv.) er noget knald! Don't do it. Det er godt blik-fang når man går forbi i en butik, men håbløst at arbejde ved.

Jeg kan godt lide det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 21/12-06 15:50 
Det lader til at Acers Aspire 942X ikke er helt dum. Der er vel ikke en jer eller en I kender, der har sådan en (x'et i modelnavnet kan være 3 eller 4, kan ikke finde nogen forskel, men den ene er fra electric city, og den anden er fra computer city):

http://www.acer.dk/acereuro/page9.do?sp=page4&dau34.oid=19400&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&CountryISOCtxParam=DK&LanguageISOCtxParam=da&ctx3=-1&ctx4=Danmark&crc=1642109955

Koster ca. 9500,-
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChromaxChromaxSkrevet 21/12-06 16:18 
Hej,

Vil gerne lige lege lidt med her.

Blank eller mat skærm ("crystal brite" "trubrite")? Vælg en mat! Med mindre du regner med at købe en stor sminkedåse, så hold dig for guds skyld langt fra alt hvad du kan spejle dig i - det vil du specielt blive træt af her til foråret, når solen begynder at skinne igen.

Jeg kender ikke HP's webcam, men jeg har til gengæld set en del Acer med den drejepind, og hvad jeg har oplevet, så er det sjældent nødvendigt at kunne dreje sit webcam, med mindre man vil vise noget som er bag skærmen - møde, osv...

Core 2 vs. Centrino 2? Som en anden nævner, så bruger Core 2 mindre strøm, og så får du en hurtigere cpu.

mht. AMD, så vil jeg ikke sige meget andet end at pris og kvalitet som regel hænger sammen...

WXGA, WSXGA, SXGA+:

W = widescreen
s = højere opløsning
+ = mener det er en tand højere opløsning end f.eks. SXGA, eller også er det en betegnelse for et lidt mindre skærm, men er ikke sikker

Støjniveauet plejer at være gangske fornuftigt på både Acer og HP. Faktisk så siger de stort set intet det meste af tiden, med undtagelse af når de lige skal have blæst lidt varme af CPU'en. Jeg tror, uden at være at sikker, at HP laver det mest lydløse notebooks. Se evt. deres NX modeller eller TravelMate, hvis du overvejer Acer.

Til slut vil jeg lige runde af med at sige:

Hold dig fra HP Pavilion og Acer Aspire serierne! De er bygget til Hr. og Fru. Jensen - ikke erhverv!

Håber det hjalp lidt :-)
dchangdchangSkrevet 21/12-06 17:46 
Lasse, prøv at smut forbi min fatter. De handler meget med Acer og kan tit få dem leveret samme dag, sandsynligvis til en billigere penge. De kører også ret gode tilbud på Asus for tiden. Og så er de jo til at handle med, men det ved du jo. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 21/12-06 17:52, rettet 21/12-06 17:54 
Chromax>
Core 2 vs. Centrino 2? Som en anden nævner, så bruger Core 2 mindre strøm, og så får du en hurtigere cpu.


Jeg er nu ellers ret overbevist om, at Centrino netop er en CPU som er designet til bærbare, og der derved er lagt ekstra vægt på strømbesparelse? Skal ikke gøre mig for klog på det, men vil gerne lige høre om det er helt forkert :)

Edit: Så vidt jeg kan læse på nedenstående link, er en Centrino Duo bare en modificeret Core Duo, specifikt til bærbare:

http://www.intel.com/products/centrino/duo/index.htm
WehnerWehnerSkrevet 21/12-06 19:12, rettet 21/12-06 19:13 
Chromax>
Hold dig fra HP Pavilion og Acer Aspire serierne! De er bygget til Hr. og Fru. Jensen - ikke erhverv!

Tak for inputtene alle. Desværre ser det ud til, at jeg må ignorere nogle af dem, for stort set alt i den prisklasse, jeg har budget til (10.000 inkl. moms), har de blanke skærme.

Og netop i denne prisklasse ligger Pavilion og Aspire, så det bliver vist nødt til, at blive en af disse, hvis man vil have en stor 17" widescreen (og det vil man).

Vi planlægger at købe seks Aspire i Electric City i løbet af i morgen, hvis jeg ikke finder ud ad mere (jeg kontakter dog også lige dchangs fatter :)).

Har de nogle specifikke svagheder, ud over at være til Hr. og Fru Jensen (husk at de kun er til hjemmebrug - altså ikke den pc, man er afhængig af på arbejdet 37 timer hver uge).
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 22/12-06 11:56 
Vores faste leverandør har lige tilbudt mig Acer 5623 WSMI til en god pris. Den er i Travelmate-serien i stedet for Aspire, så jeg håber virkelig, at det afslutter sagen. Trænger. Til. Ferie.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
TurricanTurricanSkrevet 22/12-06 14:03 
Naiera>
MrCase>
Blanke skærme (=CrystalBrite, TrueBrite osv.) er noget knald! Don't do it. Det er godt blik-fang når man går forbi i en butik, men håbløst at arbejde ved.

Jeg kan godt lide det.

Samme her. Indendørs er der i hvertfald ingen problemer. Det ser bare mere lækkert ud...
The Gods pause for a moment...
la0sla0sSkrevet 22/12-06 15:08 
Wehner nu kender jeg ikke prisen på den bærbare du nævner der, men den ser umiddelbart ud til at være et rigtig fint købt specmæssigt.

Med Core 2 Duo får du i hvert fald en rigtig effektiv cpu, og knalder du 2gb ram i, er du yderst godt kørende. Grafikkortet er heller ingen væsentlig bottleneck som det kunne have været med intel GMA serie.

Go ferie og go fornøjelse.
Hvad sker der?
WehnerWehnerSkrevet 22/12-06 15:18 
Det lyder, for de er lige bestilt netop med en eksra giga til min :)

Tak for hjælpen alle!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig