X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

LCD TV; please, hurtig hjælp!?


Svar
BlossomBlossomSkrevet 30/10-06 22:05, rettet 30/10-06 22:05 
Da vores tv er gået i smadder er vi nu ved at diskutere mulighederne for at gå ind i næste generation af tv-muligheder.

Jeg har ikke en fis forstand på det, og håber at jeg kan lokke jer til at komme med nogle konkrete fordele / ulemper ved de forskellige typer.

Bare ganske kort og godt..

manden vil have en projektor.. det er jeg ikke enig i. Jeg mener ikke den har tilnærmelsesvis de samme billedkvalitet som et fladskærms-tv.. men måske jeg tager fejl ??

Hovedsageligt skal tv'et bruges til at se film på..
Som 2. prioritet skal det kunne spilles på.

Hvad er bedst ?? Plasma eller LCD ??

Vi har kigget lidt på disse:

42" Philips LCD
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
BlossomBlossomSkrevet 30/10-06 22:06 
og dette:

42" Philips Plasma
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
BlossomBlossomSkrevet 30/10-06 22:08 
Det betyder meget for mig at jeg får en flot og hvad kan man sige "glidende" billedoplevelse og et skarpt billede..
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
NaieraNaieraSkrevet 30/10-06 22:08, rettet 30/10-06 23:37 
Blossom>
manden vil have en projektor.. det er jeg ikke enig i. Jeg mener ikke den har tilnærmelsesvis de samme billedkvalitet som et fladskærms-tv.. men måske jeg tager fejl?

Ja, det gør du. Projektorer, altså ordentlige af slagsen, giver langt bedre billeder end (ISÆR!) LCD og også plasma. Sidstnævnte kommer IMO meget tæt på hvad vi kender fra gode CRT TV, hvis ikke ligeså godt med Panasonic og Pioneer, men med plasma kan man så få mange flere tommer end de max 36 man kunne få med CRT TV.

Blossom>
Hvad er bedst? Plasma eller LCD?

Kort sagt: LCD er snot og plasma er godt. Du vil ikke kunne finde et LCD TV der på nogen måde matcher den billedkvalitet du havde på CRT TV'et. Her vil et Panasonic eller Pioneer plasma (førstnævnte er meget nemmere at betale sig fra ;) være meget bedre, og altså som nævnt være, IMO, ligeså godt som CRT TV med 'gammeldags' signaler. Evt. forskel i billedkvalitet vil man opleve fordi billedet smides op på langt flere tommer end før, og nutidens TV signaler er også for det meste noget værre lort. Blandt andet derfor vil det meste fodbold også se endnu værre ud end før, ligemeget om det er på plasma, LCD eller projektor.

Men hvis din mand vil ha' en projektor og I har råd, så få da såen en ;) Man kan, så vidt jeg ved, godt få en rimelig en der kan klare 720p til lidt under 10k. Så koster lærred velsagtens 2k, og så er man vel ved at være kørende? Supplér med et billigt LCD TV til at se nyhederne på og hjemmebiffen er klar ;)

Omkring nederst på side 7 i HDTV-tråden starter (jeg) den notoriske plasma vs. LCD-krig. Jeg kan godt linke til tråde på hifi4all.dk og recordere.dk hvor en fagmand meget, meget grundigt forklarer hvorfor LCD er snot og plasma er godt (og projektorer er bedre ;)

HDTV-tråden
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 30/10-06 22:19 
Blossom>
og dette:

(Philips plasma)

Hold jer fra Philips plasma. Det absolut bedste er Panasonic og Pioneer (med LG og Samsung som 'acceptable', men ikke nødvendigvis billigere, alternativer). De har forskellige modeller i forskellige størrelser og prisklasser, så der burde være noget for enhver smag. Jeg købte selv TH42PV60EH forleden, og jeg vi påstå at det kan opfylde de fleste familiers krav til et TV, og mere til.

Den uden tvivl sejeste butik har totalt lave priser
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BlossomBlossomSkrevet 30/10-06 22:27, rettet 30/10-06 22:31 
ok.

og så spørger "blondinen" ...

Hvorfor skal jeg have et extra LCD tv til at se tv på hvis jeg køber en projektor ??

Hvad er CRT Tv ??

ang. opløsning.. hvorfor er et plasma-tv i en 1024x768 bedre end en opløsning på 13etellerandetx768 ??

Gælder det ikke om at tv'et har de højeste tal af alt ??

Og hvis Plasma er det bedste.. Hvad er det så der gør at LCD tv er så populære og plasmaen er ved at glide væk igen ??

Hvad angår økonomi, så vil vi ikke ofre mere end maks 15.000

og allerhelst mindre... Vi skal have 1 løsning til alt..

altså tv, film, konsoller..
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
NaieraNaieraSkrevet 30/10-06 22:38, rettet 30/10-06 23:32 
Blossom>
Hvorfor skal jeg have et extra LCD tv til at se tv på hvis jeg køber en projektor?

Fordi projektorer egner sig ikke til at kigge på om dagen, og eftersom pæren skal skiftes ud efter X antal tusinde timer (til velsagtens en krone per time), ville det være synd, synes jeg, at spilde timerne på TV Avisen. Med mindre de snart får Paula Larrain tilbage fra orlov ;)

Hvad er CRT Tv?

Også kendt som billedrørs TV. De der store klodser som vi alle havde indtil de flade blev populære.

ang. opløsning.. hvorfor er et plasma-tv i en 1024x768 bedre end en opløsning på 13etellerandetx768?

Opløsningen betyder ikke så meget i forhold til f.eks. skærmens evner indenfor farvegengivelse osv. Blandt andet for at du kan lære mere om dette, ville jeg gerne linke til nogle tråde fra de to førnævnte HiFi/AV-sider. Ellers kan du bare stole på mig og tro på mig når jeg siger, at du absolut ikke kan se forskel på 1024*768 og 1366*768 :) Især ikke fordi at sidstnævnte er hvad man får på LCD TV, som på mange andre områder er voldsomt dårligere end plasma, så opløsningen lige pludselig har endnu mindre at sige, når vi skal sammenligne her og der. 1024*768 er mere end rigeligt, og det er bedre at nedskalere til 1024*768 end at opskalere til 1366*768.

Gælder det ikke om at tv'et har de højeste tal af alt?

Nej, det gælder om at finde det TV med det bedst mulige billede, og det har sjældent noget at gøre med alle de tal man kan læse sig til, og så godt som aldrig noget at gøre med opløsningen. Du kan ikke læse dig til, via specifikationsark, hvilke TV der er gode og hvilke TV der er dårlige. De bedste 42" TV på markedet i dag har en opløsning på 1024*768.

Hvad angår økonomi, så vil vi ikke ofre mere end maks 15.000

Så vil jeg anbefale førtil linkede TV. Det er pænt stort (dog ikke større end at man sagtens kan nyde det ved 2,5 meter fra skærmen), giver pænt gode billeder og har masser af tilslutningsmuligheder (2x HDMI, component, VGA, 2x RGB-Scart osv.) til alle konsollerne. Det koster omkring 13k inkl. levering fra Tape Connection, som giver langt de bedste vilkår jeg endnu er stødt på, og så er der lidt til overs til en god DVD-afspiller med HDMI.

Jeg så Brokeback Mountain på TV'et i fredags. Det var fandme pænt ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BlossomBlossomSkrevet 30/10-06 23:09 
Mange tak fordi du gider at bruge tid på at lave nogen så dejligt udspecificerede svar så selv en (ikke)blondine ved hvad du mener.. Det er sgu nice..

et spørgsmål mere.. hvad er HDMI ??

Og så igen.. hvorfor er det lige at LCD tv er så meget mere populære end Plasma tv ??

Jeg tror på dit ord Naiera.. ingen tvivl om det.. du har nok et par tusind gange mere forstand på det her end jeg har..

Jeg er bare så nervøs for om jeg får købt det rigtige..
Det er mange penge, så jeg skal have det helt rigtige 1. gang..

Jeg tør ikke spørge i en eller anden åndssvag forretning, for de aner ofte ikke et pløk om hvad de snakker om
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
NaieraNaieraSkrevet 30/10-06 23:28, rettet 30/10-06 23:36 
Blossom>
et spørgsmål mere.. hvad er HDMI?

HDMI er fjernsynenes USB, på en måde. Det er en digital forbindelse mellem f.eks. konsol eller DVD-afspiller og TV. HDMI er blandt andet et krav for at skærmen kan mærkes 'HD Ready'. (Og husk at 'HD Ready' på INGEN måde er garanti for at TV'et er godt!) Det er bedre end scart, component, VGA, osv.

HDMI på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Og så igen.. hvorfor er det lige at LCD tv er så meget mere populære end Plasma tv?

Det er der flere årsager til. For det første, vil jeg mene, er det fordi at de fleste foretrækker 32". Det er af en eller anden grund den størrelse et TV ska' ha', og det er kun LCD TV (og selvfølgelig CRT TV, som stadig laves, og stadig er LCD TV overlegne!) der laves i den størrelse. Plasma er minimum 37", og det mener 'man' af en eller anden grund er for stort. Jeg kan dog skrive under på, at 42" ikke er for stort til mellem 2,5 og 3 meter.

En anden og sikkert ligeså vigtig årsag er, at LCD TV er billigere at lave og fabrikanterne derfor er mere interesserede i at få folk til at købe dem. Sony har f.eks. af denne årsag valgt at stoppe produktionen af plasma TV, hvilket dagspressen så har fortolket om til at LCD er plasma overlegent. Det får man f.eks. også at vide i Fona. Intet kunne dog være længere fra sandheden :)

LCD TV er det naboen har, så det skal man da os' selv ha'. Det er ikke længe siden at LCD TV var væsentligt dyrere end de er nu, og plasma (med høj opløsning især) var endnu dyrere, så de første flade TV der kom ud til den lidt bredere befolkning var LCD. Lige nu mener jeg dog, at det absolut ingen mening giver, at fyre 15k efter et 32 eller 37" LCD TV, når man kan få Panasonic til 13k og Pioneer til lidt under 20k (og så får du nok også det bedste forbruger-orienterede TV overhovedet!).

Blossom>
Jeg tør ikke spørge i en eller anden åndssvag forretning, for de aner ofte ikke et pløk om hvad de snakker om

Det gør de i Tape Connection :) Men de åbner først i KBH tidligst 1. December. Jeg kan godt se hvorfor det skal være rigtigt første gang, men det er ikke altid lige nemt. Derfor skal man også sørge for at have 14 dages fuld returret, hvilket man får ved køb over nettet og hos Tape Connection. Udover de 14 dage får du hos TC også 30 dages bytteret (så du kan bytte dig til noget andet de har i butikken) og 2 års garanti, i stedet for den sædvanlige reklamationsret. Dét er da smart :)

Jeg vil dog lægge hovedet på blokken og sige, at hvis du kan leve med designet (som jeg intet har imod), bliver det svært at gå galt i byen med føromtalte Panasonic.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BlossomBlossomSkrevet 31/10-06 00:21 
Jeg siger igen mange tak for din fantastiske hjælp..

Jeg tror du har fået mig overbevist om at det er det rigtige..

Men jeg kan tydeligt mærke på mig selv, som du siger, at netop fordi det er LCD der bliver solgt flest af, så bliver man overbevist om at det er bedst og at det er det man skal have..

Men altså for at slå hovedet på sømmet..

Plasma-tv'et har det bedste billede til både tv-avisen, dvd-filmen, og det kommende zelda spil c¨,) ??
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
BlossomBlossomSkrevet 31/10-06 00:23 
hmm.. kom lige til at tænke på en anden ting.. digital tuner ?? skal man stadig have det ved siden af når man køber fladskærms-tv idag ??
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
jaesjaesSkrevet 31/10-06 00:53 
Når du nu tager på rundtur hos forhandlerne for at kigge på fladskærms-tv, så bed lige ekspedienterne om at sætte billedet til almindelig 4:3-format, når der vises tv-programmer (med mindre den udsendelse, der kører, er i bredformat selvfølgelig).

I de fleste butikker er demo-tv'ene nemlig sat op til at vise bredformat. Og når man så står i butikken og ser almindelige tv-udsendelser på fladskærms-tv, vil billedet som regel se unødigt grimt ud, pga. at teknologien er anderledes i disse tv.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-06 01:18, rettet 31/10-06 01:23 
Netop pga. 4:3/16:9 ville jeg aldrig eje et Plasma. Hvis spillet/filmen er i 4:3 format så skal der dæleme sorte kanter i siderne. Og her vil jeg så mene det er rart at kunne spille på sin retro konsol hele dagen lang, uden at skulle være bange for at disse kanter brænder fast i siderne. Derudover kan jeg stadig ikke se hvorfor tabet mellem 1366x768 og 1024x728 (ca. 25% i breden!) er så ligegyldigt. Det er altså et ret stort tab, og det vil kunne ses.

Det er meget fint at Naiera er midt i en eller anden Plasma fase, og at alt andet bare er det værste lort. Men mens han er oppe og køre over Plasma skal vi nok lige tage hans udtagelser om LCD med et gran salt, for det er altså ikke det lort han vil gøre det til.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 31/10-06 01:43, rettet 31/10-06 01:44 
Konsolkongen>
uden at skulle være bange for at disse kanter brænder fast i siderne.

Ehmm... Det er vel kun punkterne der er lys i, som teoretisk kan "brænde fast". Så med mindre man bruger andet end sorte borders, så er det her vel et totalt ikke-eksisterende ophypet problem.

(jeg ved ikke noget om plasma-teknologi, men så vidt jeg ved fungerer det her med noget fosforværk som på CRT, så...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-06 01:46 
Min fars gamle billedrørs tv havde en engang en fejl så der var to store sorte kanter i siderne. Da det blev rettet var de brændt fast.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 31/10-06 01:55 
Jeg er træt og tænker ikke lige helt klart, men umiddelbart lyder det som noget være sludder :) Burn-in laves af stillestående billeder, men kun på de farvede områder - og generelt kun hvis der er meget lys på området og billedet står stille i meget lang tid. Ja, jeg har set rigtig mange INSERT COIN og HIGH SCORE burn-ins :) En ren sort skærm er sådan set den perfekt anti-burn-in screen saver, for så er der ingen lys på noget, og dermed ingen belægning der kan brændes fast. Det er noget sludder.

(håber jeg ikke jeg kommer til at fortryde, når jeg er mere vågen i morgen ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-06 02:05, rettet 31/10-06 02:16 
Men det er det ikke :)

LCD TV; please, hurtig hjælp!?

Billedet buede indad som på den flotte tegning. Og da det blev fikset var der stadig en skygge der hvor det sorte før havde været. Men det er sådan set også det eneste jeg bygger min plasma-brænder-fast-ved-sorte-kanter teori på. Hvis det ikke er brændt fast så ved jeg ikke hvad det skulle være. Der har måske været mere galt med TVet?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 31/10-06 07:01 
Prøv at vende den om engang, så. Altså, at det netop er de sorte kanter, som ikke er ramt af burn-in. Hvis området aldrig har været belyst, kan resten af billedet jo sagtens være blevet påvirket af længerevarende lyspåvirkning. Burn-in forekommer vel lige så stille over det hele på en skærm med følsomhed for dette, og det er vel bare et spørgsmål om sammenlagt belysningstid på det enkelte punkt, før "nulpunktet" vil have ændret sig.

Og med hensyn til LCD vs. Plasma, så synes jeg Blossom selv skal prøve at se nogle eksempler ude i butikkerne, og så ellers sortere eventuelt salgs-vrøvl fra. Det er gratis, og så kan hun selv tage stilling til sit standpunkt.
Personligt bryder jeg mig ikke særligt meget om hverken om LCD eller Plasma, og kun en ordentlig projektor kan varme mit hjerte. Her er problemet bare, at man skal være i stand til mere eller mindre at mørklægge rummet, hvis man skal bruge den i de lyse timer.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 31/10-06 07:45, rettet 31/10-06 07:46 
RJK>
Ehmm... Det er vel kun punkterne der er lys i, som teoretisk kan "brænde fast". Så med mindre man bruger andet end sorte borders, så er det her vel et totalt ikke-eksisterende ophypet problem.

Det berører "gamle plasma overtro" som Naiera har været inde på før (i andre tråde), og vil formentlig ikke være et problem hvis varierer formatvisningen en gang imellem.
Jeg har ikke en super teknisk forklaring, men fakta er at jeg har gentagne gange set _billige_ _gamle_ plasma skærme som har stået og kørt 4:3 i lang tid, og som nu er helt matte i siderne når man kører 16:9, fordi cellerne er blevet "trætte".
Jeg tror godt Naiera kan forsikre om at det ikke er et problem længere, men jeg tror stadig på at hvis man misbruger selv en ny plasma skærm og lader den køre 1000 timers 4:3, så vil den også blive mat i siderne.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BlossomBlossomSkrevet 31/10-06 07:57, rettet 31/10-06 08:00 
ok..

Jeg har godt nok aldrig hørt om det dér med at billedet skulle brænde fast, men det er da klart at det skal være et tv der kan køre i mange timer uafbrudt uden at tage skade..

Jeg har jo også knægten om skal se tegnefilm..

Lige en ting til..

Hvad er DVI ?? Digital video indgang ?? ;-) bare et gæt..

Det dér med 4:3 / 16:9..

Jeg har haft et 32" Grundig (CRT) widescreen
og vi brugte faktisk aldrig andet end bredformatet..
Selvf. blev de brede i hovederne i nyhederne, men det var vel bare en vanesag..
Så vidt jeg husker slog den selv over på 4:3 hvis jeg satte Super Nintendoen til, men det er da muligt jeg husker forkert.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 31/10-06 08:09 
Blossom>
Digital video indgang ?? ;-) bare et gæt..

Det er ikke engang helt forkert :-)
Digital Visual Interface, men i praktisk betydning netop som du selv betegner det, det kan dog også godt indeholde analoge signaler.

http://en.wikipedia.org/wiki/DVI
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BlossomBlossomSkrevet 31/10-06 08:22 
hmmm.. jeg har et kabel fra lik sang til Gamecube der har et stik der ligner det på billedet i wiki..

betyder det så at det er dét kabel jeg får det bedste billede fra min gcn med ??
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 31/10-06 08:29, rettet 31/10-06 08:39 
Ja, men desværre kan du ikke bruge det. Kablet du har er formentlig en D-terminal ( http://en.wikipedia.org/wiki/D-Terminal ) og kan ikke lige kobles sammen med en DVI port. Vi bruger slet ikke den slags stik i europa.

EDIT: Det bedste du kan bruge er et component kabel, da signal indholdet, efter min bedste overbevisning, er det samme som i D-terminalen.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 31/10-06 08:57, rettet 31/10-06 18:23 
Azalon>
Jeg tror godt Naiera kan forsikre om at det ikke er et problem længere, men jeg tror stadig på at hvis man misbruger selv en ny plasma skærm og lader den køre 1000 timers 4:3, så vil den også blive mat i siderne.

Jeg ville heller aldrig selv have sagt andet. Selvfølgelig er det muligt at ødelægge et plasma TV på den eller den anden måde. At man skal passe lidt på er vel den pris man betaler for at få noget der er bedre end LCD.

Og lige præcis en NY skærm, som i en man lige har pillet ud af kassen, vil være meget nem at ødelægge, eftersom fosforerne brænder varmere og er mere følsomme overfor retention, indbrænding og ulige slid i de første 100-200 timer. I de første timer jeg havde TV'et kørende skulle der ikke meget til for at jeg fik retention, men det var altså noget der forsvandt meget hurtigt igen. Det kan også anbefales at se et minimum af 4:3 i den første tid.

Læs de følgende guides og følg rådene deri. Det er ikke så slemt som det måske lyder i denne tråd ;)

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatv/plasmatv-burnin.html
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=608677&page=1

Konsolkongen>
Derudover kan jeg stadig ikke se hvorfor tabet mellem 1366x768 og 1024x728 (ca. 25% i breden!) er så ligegyldigt. Det er altså et ret stort tab, og det vil kunne ses.

Jeg kan på en måde godt se, hvorfor det er svært at komme væk fra at tænke på specifikationer, men hvis man kun tænker på opløsning afskærer man sig, som evt. kommende TV-køber, fra at købe det bedste i størrelsen/prisklassen. Glem dine fordomme og kom videre ;) Det ér ikke et problem, og når vi kommer op i størrelser hvor det vil kunne ses under normale forhold, så er plasma fjernsynene også udstyret med 1366*768 opløsningen alligevel. Hvis alt andet var lige ville du måske kunne se forskel på 1024*768 og 1366*768, selv ved 'små' TV omkring 42" i størrelsen (hvis du sætter næsen helt op i fjernsynet ;), men alt andet er langt fra lige, så plasma, med de 'lave' opløsninger, vinder.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 31/10-06 09:01, rettet 31/10-06 09:12 
Blossom>
Jeg har haft et 32" Grundig (CRT) widescreen
og vi brugte faktisk aldrig andet end bredformatet..

Så er det bare at fortsætte som I plejer ;)

Jeg bruger for tiden kun 4:3 når jeg skal se genudsendelser af Venner, og ellers bruger jeg 'Auto Aspect' der strækker det lidt mere i siderne, når jeg bare zapper lidt rundt. Jeg finder også at jeg har TV'et mere slukket nu, i stedet for at det bare står og kører. Det er da vel et eller andet sted sundt for sindet og elregningen ;)

Blossom>
hmm.. kom lige til at tænke på en anden ting.. digital tuner? skal man stadig have det ved siden af når man køber fladskærms-tv idag?

Du kan godt få en model af førnævnte Panasonic TV der har digital tuner. Så hedder den PX i stedet for PV. Den kan dog desværre kun købes i Tyskland og hos et par parallel-importerende danske netbutikker.

Der er dog intet i vejen for at bruge den eksterne digitale tuner I evt. allerede skulle have.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/10-06 10:30 
Blossom>
hmmm.. jeg har et kabel fra lik sang til Gamecube der har et stik der ligner det på billedet i wiki..

betyder det så at det er dét kabel jeg får det bedste billede fra min gcn med ??

Hvordan ser den anden ende af stikket fra Lik-Sang ud? For det lyder til at du har en "gammel" GC med digital udgang, som kan sættes til Component (3 stik til billede - rød+grøn+blå og 2 stik til lyd rød+hvid)
QQSkrevet 31/10-06 13:31 
Det er, som Azalon allerede har nævnt, højst sandsynligt det officielle japanske D-Terminal kabel. D-Terminal er faktisk bare et componentsignal, bare i en anden stiktype. Det bruges desværre udelukkende i Japan, og er derfor mildest talt ubrugeligt i Vesten...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
jaesjaesSkrevet 31/10-06 15:47 
Blossom>
Jeg har haft et 32" Grundig (CRT) widescreen
og vi brugte faktisk aldrig andet end bredformatet..
Selvf. blev de brede i hovederne i nyhederne, men det var vel bare en vanesag.

Som nævnt er teknologien anderledes ved LCD og plasma. Det er ikke de brede hoveder, som er problemet, men at disse tv har det bedst med deres orginale opløsning. Et mindre billede med sorte kanter rundt om (fx 4:3), svarer så vidt jeg ved til den originale opløsning. I hvert fald er det let at se forskel i butikkerne - billedrørs-tv er pænest i langt de fleste tilfælde, når der vises tv-udsendelser og tv'ene er sat til at vise bredformat.
NaieraNaieraSkrevet 31/10-06 16:32 
Det giver ikke rigtig nogen mening det du skriver der.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 31/10-06 18:17, rettet 31/10-06 18:31 
Blossom>
Plasma-tv'et har det bedste billede til både tv-avisen, dvd-filmen, og det kommende zelda spil c¨,)?

Ja. Det er en myte at LCD TV er bedre til HD end til materiale i normal opløsning. De fejl der begås når f.eks. en normal DVD skal vises begås også når HD materiale, af en eller anden art, skal vises. Alt vil se bedre ud på et plasma TV ;)

Blossom>
Jeg har godt nok aldrig hørt om det dér med at billedet skulle brænde fast, men det er da klart at det skal være et tv der kan køre i mange timer uafbrudt uden at tage skade..

Det kan det også, så længer det kører, og du altså ikke har pauset et eller andet billede i flere timer ad gangen.

Konsolkongen>
Netop pga. 4:3/16:9 ville jeg aldrig eje et Plasma. Hvis spillet/filmen er i 4:3 format så skal der dæleme sorte kanter i siderne.

På plasma TV bruger man faktisk som standard kanter med forskellige farver. Mit har f.eks. forskellige styrker af grå så kanterne ikke slides alt for meget mindre end 4:3 billedet hvor der rent faktisk foregår noget.

Konsolkongen>
Der har måske været mere galt med TVet?

Du tænker på det i den forkerte rækkefølge, så at sige. Det der har brændt sig fast er ikke de sorte kanter, men nærmere alt andet. Når man ser 4:3 materiale slider man kun på 4:3 fæltet, hvilket så måske kan ses når man ser et fuldstændig sort eller hvidt billede, ved at kanterne derude i siderne er lysere end resten af billedet.

Og det forsøger man så at kompensere for ved f.eks. at have lys-grå farver på kanterne mens man ser 4:3 TV eller videospil.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-06 18:43 
Naiera>
...ved at kanterne derude i siderne er lysere end resten af billedet.

Men det var de jo netop ikke. De var meget mørkere end alt andet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 31/10-06 18:47, rettet 31/10-06 18:48 
Naiera>
Det giver ikke rigtig nogen mening det du skriver der.

Well, det er ikke lige mit område, og jeg prøvede at skrive det så lægmandsagtigt som muligt. Måske derfor.

Jeg ved ikke præcis med plasma, men det nævnte er gældende for LCD-monitors til pc og givet også på LCD-tv. Softwaren har sikkert en del at sige her.

Ænivæi, man behøver ikke fokusere på andet, end der er forskel på hvordan de forskellige typer tv gengiver tv-signaler i 4:3 og bredformat, så der er ikke andet for, end at man ser begge dele i butikkerne.
NaieraNaieraSkrevet 31/10-06 19:26, rettet 31/10-06 19:29 
Konsolkongen>
Men det var de jo netop ikke. De var meget mørkere end alt andet.

Og derfor har det intet at gøre med den mulige ulige slid der kan komme hvis man ser for meget 4:3, især i starten af et plasma TV's levetid.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 31/10-06 19:30 
jaes>
Jeg ved ikke præcis med plasma, men det nævnte er gældende for LCD-monitors til pc og givet også på LCD-tv. Softwaren har sikkert en del at sige her.

Alt der vises på et LCD TV skaleres til TV'ets naturlige opløsning. Der er ikke noget med at vise lavere opløsninger, som på LCD monitorer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig