X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anmeldelser og deres troværdighed


Svar
JinkJinkSkrevet 20/10-06 01:33 
Hvad er egentlig jeres erfaringer med andmeldelser? Læser I andmeldelser før i køber et spil? Og plejer I at have samme holdning som andmelderen?

For mit vedkommende, så læser jeg stortset altid andmeldelser før jeg køber et spil. Det skyldes nok, at jeg synes det er meget at give ca. 500 kr for et spil og derfor bliver jeg nød til lige at tjekke at det ikke er noget pis jeg køber.Se hele indlægget
68 emne(r).
1 2 > »

Svar
JinkJinkSkrevet 20/10-06 01:33 
Hvad er egentlig jeres erfaringer med andmeldelser? Læser I andmeldelser før i køber et spil? Og plejer I at have samme holdning som andmelderen?

For mit vedkommende, så læser jeg stortset altid andmeldelser før jeg køber et spil. Det skyldes nok, at jeg synes det er meget at give ca. 500 kr for et spil og derfor bliver jeg nød til lige at tjekke at det ikke er noget pis jeg køber.

Dog synes jeg ikke at det har virket positivt på mig. Min egen opfattelse af et spil er sjældendt den samme som andmelderens begejstring for det. Om det skyldes at jeg 'hyper' mig op over en god karakter og derfor let bliver skuffet eller det er fordi jeg mere interesserer for anderledes spil, som ikke appelerer så meget til andmeldere, det ved jeg ikke. Jeg savner bare de gode gamle dage, hvor man gik ned og kiggede på coveret og så satsede man på at man havde valgt det rette spil.

Er jeg den eneste der føler sådan? :)
DarkenDarkenSkrevet 20/10-06 01:36 
Jeg har nogen gange den opfattelse at nogle anmeldere bær præg af at have spillet/anmeldt for mange spil, de kan nogle gange have svært ved at træde væk og se objektivt på et spil. Og andre hvor de anmelder et spil i en genre som de måske ikke er helt hooked på som andre.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
TLTLSkrevet 20/10-06 02:37 
Kan en anmelder spille for meget?

Måske bærer en anmeldelse præg af at han ikke har gennemført spillet nok til at vide alt der er at finde i spillet.

Jeg vil altid anbefale at læse flere andmeldelser af samme spil for at få et større overblik.

Men ellers syntes jeg det virker som en god idé at læse om det man skal købe inden man køber, ligemeget hvad det er :-)
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
SonicSonicSkrevet 20/10-06 08:38 
Kan kun give dig ret Kobsie.

Jeg læser gerne hvilken karakter spillet får på f.eks. IGN og Gamespot, men læser aldrig deres anmeldelser. Så læser jeg hellere nogle slutbrugers meninger om spillet, hvis jeg virkeligt har brug for, at overbevise migselv om, at jeg skal købe spillet.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
nerosnerosSkrevet 20/10-06 09:13 
Sonic>
Kan kun give dig ret Kobsie.

Jeg læser gerne hvilken karakter spillet får på f.eks. IGN og Gamespot,

Det gør jeg også, men det holder ikke altid helt ;-)!
Bashful Neophyte
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/10-06 09:37 
IGN er da ellers almindelig kendt for generelt at give alt for høje karakterer, så det lyder som en dårlig idé drenge :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
JAAJAASkrevet 20/10-06 13:09 
Jeg bruger kun anmeldelser, når der er bestemte aspekter af et spil, jeg er i tvivl om. I disse tilfælde læser jeg minimum 3 forskellige anmeldelser og holder dem op mod hinanden. En enkeltstående anmeldelse kan jeg bruge til meget lidt, med mindre jeg ved, hvad anmelderen står for.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 20/10-06 13:15, rettet 20/10-06 13:16 
Karakterer kan man ikke bruge til noget. Jeg læser ALTID mindst IGN, GameSpot og evt. EuroGamer, inden jeg køber et spil. Hvad anmelderen mener er mig egentlig ret ligegyldigt; jeg læser det bare for at få et overblik over indholdet: Hvad går spillet ud på? Hvor mange kan spille online? Hvordan er grafik/lyd/styring?
Anmelderens mening er for mig komplet ligegyldig. Det gælder om at få remset spillets features op og få så mange facts på bordet som muligt.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 20/10-06 13:41 
DeluxScan, kan du så ikke lige så godt læse spilproducentens hjemmeside om spillet, og deres "facts sheets"?
RooneyRooneySkrevet 20/10-06 13:53 
Det ville da være dumt, eftersom producenterne altid pynter på hvad spillene indeholder. Ren reklame er hvad det er.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
JinkJinkSkrevet 20/10-06 18:28 
Mit første indlæg er ret dårligt skrevet og jeg kom vidst til at skrive om noget der ikke så meget var mit budskab :)

Jeg tænkte mere på om I har en fordom om et spil, inden i køber det, pga. en andmeldelse og om dette har indflydelse på jer.
Tit er jeg blevet skuffet over spil der har fået 8 og 9 i karakter, selvom spillene egentlig har været gode. Ved at håndplukke spil udfra scores, synes jeg man mister oplevelsen ved selv at finde perlerne. Man har allerede høje forventninger inden man har prøvet spillet og man har derfor en tendens til at blive skuffet.

Der er ingen der kan genkende den oplevelse?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 20/10-06 19:53 
Det er jo en _noget_ anden situation, du nu beskriver!

Men bevares, hvis du vil spille samtlige udgivelser til en konsol for ved selvsyn at finde "perlerne" og have et umådeligt godt sammenligningsgrundlag med hundredevis af "lorte"-titler, så værsgo :-)
JinkJinkSkrevet 20/10-06 20:34 
Well, du kan udfra covers og din egen vurdering komme langt uden at du behøver at prøve samtlige spil :) Det gik ihvertfald fint i N64 tiden med den metode. De fleste gange :p
jaesjaesSkrevet 20/10-06 20:46 
Alle spil er gode på æskerne. Så det jo et let valg. Køb de spil med de flotteste billeder på æskerne ;)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 20/10-06 22:07 
Hele idéen med en anmeldelse er vel at give forbrugerne en idé om, om en given titel er værd at bruge tid og penge på. (Nogen vil selvfølgelig sige, at nogle spilsites er mere i lommen på spilfirmaerne og blot er en anden form for reklame).

Hvis alle gamere spillede alle titler, var det jo ligegyldigt hvad en tilfældig "professionel" skribent havde af objektive og subjektive udsagn. Så skulle man jo nok selv danne sig sin mening om hver enkelt titel. Men i virkelighedens verden kan en gennemsnits-forbruger vel dårligt nå mere end... ja, hvad kan man egentlig nå, når man også har et liv ved siden af? :-) (Gennemsnitligt 5 titler om måneden? Eller er det for meget? Hvad er grænsen for en "casual gamer"?)
TLTLSkrevet 21/10-06 08:36, rettet 21/10-06 08:37 
En karakter på 8 eller 9 ud af 10 siger, for mig, ikke ret meget. For det får rigtig mange spile efterhånden syntes jeg. Det er kun hvis det er 10 ud af 10 jeg bider mærke i karakteren, ellers bruger jeg en anmeldelse til at få viden og ikke meninger, så den side er jeg enig i.

Men generelt syntes jeg ikke at der er kommet ret mange titler til konsol her det sidste halve år, eller længere, som er ret interesante.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/10-06 09:49 
Nej, karakteren i sig selv siger vel ikke så meget. Hvis vi er derude, kan man jo bare bruge 3 karakterer:
1 - Hold dig helt væk. Bras.
2 - Måske noget for dig. Check det ud, hvis du udfra det info du kan finde om spillet synes det lyder godt.
3 - Sikkert køb.

Så er den mere eller mindre ligegyldige graduering væk, og du hår skåret ind til benet hvad angår mulighederne ved en titel: køb, køb-måske, køb-ej.

Når jeg læser anmeldelser skæver jeg kun en smule til karakteren, og mener, at teksten er meget mere vigtig. Jeg har spil i min samling, der har fået meget middelmådige karakterer, men som jeg personligt stadig synes er sjove, fordi de er i en genre jeg godt kan lide. Så jeg kan altså f.eks. godt finde på at skaffe en titel, der kun har fået 57% i gennemsnit ved gamerankings.com - det handler for mig mere om genren (men selvfølgelig skal der nærlæses lidt mere om de "dårligt" belønnede titler, for at undgå fejlkøb).
SlothSlothSkrevet 21/10-06 12:47 
Først vil jeg lige byde Play:Right's gamle ven Okotta tilbage til forummet!

Tilbage til topic:

Jeg går ikke 100% efter anmeldelser, men bruger dem som en guideline til hvad der måske kan bruges penge på.

Min foretrukne metode er at gå på forums, for der kan man nogle gange finde nogle gode indtryk af, hvordan "normale" mennesker ser spillet. Der er selvfølgelig haters imellem, men selv deres kommentarer kan bruges nogle gange.
Kiss me, would you kindly?
JinkJinkSkrevet 21/10-06 13:35 
Der er altså ingen af jer, der har følt at en andmeldelse har haft indflydelse på jeres oplevelse af spillet?
EchoEchoSkrevet 21/10-06 14:46 
Nej, ikke på min oplevelse af spillet.
Når jeg sidder med spillet kørende foran mig, prøver jeg nogen gange at skabe de ting som anmelderen enten kritiserede eller roste, for at se om det er så galt/godt.

Jeg plejer som regl at læse 1-3 anmeldelser før køb. Hvis det er en udvikler som jeg forguder, køber jeg uden at læse noget, og oplever spillet uden at være påvirket af en anmelders kritik.
Jeg hader anmeldere, som prøver at få en følelse frem i deres anmelderser. Jeg vil have at vide, hvad der fungerer og hvad der ikke gør. Jeg gider ikke læse et overflødighedshorn af tillægsord og andet pjat.
Derfor jeg droppede at læse GR's anmeldelser xO
Spiller nu: Okami, Ratchet & Clank: Size M...
Bede-xBede-xSkrevet 21/10-06 17:18, rettet 21/10-06 17:22 
Jeg har det ligesom Sloth og benytter både forums og anmeldelser som guidelines. Herinde er der flere, hvis mening jeg sætter over anmelderne og oven i det, er jeg ofte villig til at tage en chance, hvis spillets præmisser tiltaler mig.

Jeg håber og tror ikke, at anmelderne har indflydelse på min oplevelse af et givent spil, men jeg kan ikke helt afvise det.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
PapandPapandSkrevet 25/11-14 16:05, rettet 25/11-14 16:10 
Jeg sidder en anelse mundlam efter at have læst anmeldelsen af World of Warcraft: Warlords of Draenor hos IGN Danmark, så jeg må simpelthen lige høre om det er mig den er gal med, eller om det er normen i danske anmeldelser efterhånden?

Anmelderen må være en af de få danskere der ikke har aldrig spillet WOW før, så han vælger at anmelde World of Warcraft som helhed i stedet for den seneste udvidelse. Ikke et ord om noget af det nye. Herligheden belønner han sågar med et 10-tal.

Hvordan pokker er det muligt? Der må vel være en redaktør der kvalitetssikrer bare nogenlunde?

Edit: Og så ser jeg til min forundring, at der er en masse velkendte navne under redaktionen, folk som alle skriver gode anmeldelser. Kunne i ikke lige tage fat i jeres WOW kollega? :D

WOW: WoD hos IGN Danmark
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
scavengerscavengerSkrevet 25/11-14 17:42 
For mig er en PC et stykke værktøj, og dermed ikke noget jeg bruger til at spille på.
Så jeg aner intet om/interesserer mig overhovedet ikke for WoW.
Jeg har nogle af dem i min samling, men ikke noget jeg har givet penge for, og aldrig noget JEG har spillet.

Når jeg anmelder spil, tager jeg gerne noget historie med, hvis det er muligt.
Der kommer trods alt nye spillere til hele tiden.
Nemo me impune lacessit
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-14 18:18 
Papand> Jeg kan godt følge dig i at den anmeldelse ikke rigtig har noget formål. Det kunne måske ha' været interessant læsning, hvad en nybegynder synes om World of Warcraft, hvis det altså havde været præsenteret som almindelig artikel.

Jeg har aldrig spillet WOW, (og jeg tror faktisk heller aldrig jeg har set nogen spille det), så jeg ved intet om det. Men for tidligere spillere, der søger information kan jeg godt forstå at man undres :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
PapandPapandSkrevet 25/11-14 22:10 
For mig handler det ikke om at det er WoW eller et pc-spil, det kunne være hvilket som helst spil der har fået en ny udvidelsespakke. Men det er trods alt et spil, som rigtig mange mennesker har spillet og derfor kender til. Når der så kommer endnu en ny udvidelsespakke, så må anmeldelsen da fokusere på netop det produkt og ikke bruge 95% af anmeldelsen på at snakke om hovedspillet. Det burde jo være en omvendt fordeling. Hvad giver han 10-tallet til? Selve udvidelsespakken eller hovedspillet + samtlige udvidelser?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
DarkbeatDarkbeatSkrevet 26/11-14 08:12 
World of Warcraft er en instution efterhånden... Det er et spil det fejre 10-års jubilæum, så jeg syntes også at det er en interessant tilgangsvinkel at anmelde en udvidelse og så forklarer hvordan grundspillet fungere.

På samme vis er der nok heller ikke mange anmeldelser af Call of Duty der forklare at man altså holder venstre aftrækker inde for at sigte og trykker på højre for at skyde, ligesom de heller ikke på TV2 vejret starter hver udsendelse med at sige at solen står op imorgen.

Selvlgelig er der steder hvor alt den slags info er tilgængelig, men jeg er enig i at det ikke behøver at være i den anmeldelse.
JmogJmogSkrevet 26/11-14 23:20 
Wow er også så stort med så meget indforstået i både lore og mekanik at chancen for at hverve nye spillere ved at udgive en udvidelsespakke er lig nul. Den er målrettet mod gamle spillere. Når abonnementstallet stiger ved en ny expansion, så tvivler jeg stærkt på der er ret mange nye spillere. Det er gamle der vender tilbage.
DunwichDunwichSkrevet 16/10-22 12:10, rettet 16/10-22 12:12 
Når jeg læser anmeldelser i dag, så afsluttes de som regel med Pros and Cons og Positives and Negatives, og så den endelige karakter.

Det synes jeg giver et fint overblik over hvad det givne spil indeholder, af både gode og knapt så gode ting, og så reflekterer karakteren det også, i og med gode ting trækker op, og knapt så gode ting trækker ned.

Hvorfor bruges den fremgangsmåde ikke i bredere udstrækning herinde, samt i karaktergivningen?

Det jeg mener, er ikke at Vurder sektionen skal laves om, så man kan indsætte værdierne Pros / Cons, Negatives / Positives i sine vurderinger, men at man blot er mere kritisk omkring spil og ikke bare smider et 10 tal efter det, fordi der er ting der i som gør det til det vildeste shit, og så ignorerer, at der også er ting som klart trækker ned, i det samlede billede.

IMO, bør elementer som helt klart trækker ned, i det samlede billede af et spil, også vurderes derefter i den samlede karakter. Sådan gør man det også til eksamen på undervisningsstederne; Man får ikke et 12 tal, med mindre der intet var at udsætte på præstationen. Og tidligere fik man heller ikke et 13 tal, med mindre præstationen var helstøbt.
DunwichDunwichSkrevet 16/10-22 12:11 
Papand>
Jeg sidder en anelse mundlam efter at have læst anmeldelsen af World of Warcraft: Warlords of Draenor hos IGN Danmark, så jeg må simpelthen lige høre om det er mig den er gal med, eller om det er normen i danske anmeldelser efterhånden?

Anmelderen må være en af de få danskere der ikke har aldrig spillet WOW før, så han vælger at anmelde World of Warcraft som helhed i stedet for den seneste udvidelse. Ikke et ord om noget af det nye. Herligheden belønner han sågar med et 10-tal.

Hvordan pokker er det muligt? Der må vel være en redaktør der kvalitetssikrer bare nogenlunde?

Edit: Og så ser jeg til min forundring, at der er en masse velkendte navne under redaktionen, folk som alle skriver gode anmeldelser. Kunne i ikke lige tage fat i jeres WOW kollega? :D

Jeg læste lige anmeldelsen igen i dag, og den er faktisk blevet rettet til et 9 tal nu :)
JmogJmogSkrevet 16/10-22 14:25 
Dunwich>
IMO, bør elementer som helt klart trækker ned, i det samlede billede af et spil, også vurderes derefter i den samlede karakter.

Det er besnærende logik, men man kan ikke lave en 1:1 mellem karaktergivning ved en eksamen, hvor der typisk vil være rigtige og forkerte svar og så et spil, hvor det handler om oplevelsen.

Eksempel: Et spil kan have nogle gameplayelementer, som jeg synes kunne være bedre, men historien, musikken, karaktererne etc. gjorde det til så stor en oplevelse, at jeg sad med en klump i halsen til sidst. Den slags kan gøre det til en 10/10 oplevelse for mig, selvom jeg gladeligt indrømmer, at der er andre spil i genren hvor element X er gjort bedre. Hvis et spil får mig til at FØLE ting, så overtrumfer det ofte eventuelle minusser.

Det er vigtigt at huske på at anmeldelser ikke er en objektiv ting og bestemt heller ikke skal være det. De er subjektive. Hvad der ingen effekt har på én anmelder kan gå rent ind hos en anden.

10/10 betyder ikke “perfekt”. Det har det aldrig gjort indenfor spil, film eller boganmeldelser.
DunwichDunwichSkrevet 17/10-22 08:51 
Jeg kan godt se hvad du mener, Jmog, og jeg er enig med dig i mange af dine pointer. Er selv faldet for forblændelsen ved flere spils umiddelbare tiltrækning, og tænkt 10/10 mesterværk i flere situationer, ud fra f.eks kortere tid med det. Men hvor det så er faldet en smule i min estimering af det, ved længere bekendtskab. Omvendt har jeg dog så heller ikke skrevet en vurdering eller længere anmeldelse af pågældende spil, men bare ladet min interesse ved det, bevæge sig i bølger op og ned, som jeg har fortsat med at spille det.

Måske kom mit indlæg sig af, at jeg har spillet voldsomt meget og mange Halo spil på det sidste, og endelig følt, at det var på tide at sætte mig ned, og prøve at vurdere dem allesammen. Det endte jeg med at gøre, og skrev nogle deciderede anmeldelser til hver af spillene, som det var meningen jeg ville poste i Vurder sektionen. Skuffet blev jeg lidt, da jeg opdagede, at man kun kunne skrive 200 tegn til hver vurdering, så jeg måtte korte mine anmeldelser betragteligt ned, så de kunne være der. Men det lykkedes, tror jeg, at få essensen med ved hvert spil, om hvad jeg synes om pågældende Halo spil, og hvorfor det får den karakter det gør.

Lidt skuffet blev jeg også, da jeg endelig fik læst alle vurderinger, af alle Halo spillene, og opdagede hvor lavt flere af dem, i tidens løb, er blevet vurderet, ud fra relativ kort spilletid med dem, fra flere brugere. Jeg kommer f.eks aldrig til at forstå en 5/10 vurdering af Halo 3, eller en 10/10 vurdering af Halo 2, samt Halo: CE til 10/10, men måske skal det ses i kontekst af tiden de oprindeligt blev anmeldt i, og hvor ekstra betaget man var af dem, dengang. Har selv tænkt 10/10 om Halo: CE i flere år, end jeg kan huske. Men i dag, kan jeg ikke svinge mig selv helt derop, omkring spillet, uagtet at jeg gerne ville.

Men med den tanke i mente, vil jeg stadig vurdere bl.a Halo 3 til 10/10 i dag, som dengang. Det overraskede mig virkeligt, på mit seneste Legendary run, med et par venner i co-op, hvor fuldendt det spil stadig er, og måske endda mere i dag for mig, end for år tilbage. Det er lidt som en god vin, åbenbart.

Okay, nu kom det hele så til at handle om Halo alligevel, og det var vist måske faktisk ikke meningen ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/10-22 09:20, rettet 17/10-22 09:21 
En vurdering er også subjektiv. Hvis du er skuffet over at Darkbeat og jeg har vurderet Halo 3 til 5/10, så er det bare ærgerligt. Du skriver at vi har spillet det relativt kort, men 10-15 timer er altså nok til at have en god idé om spillets kvaliteter, det er bare en FPS.

Jeg kan huske at jeg kom til sidste mission i spillet og stoppede fordi jeg fandt det kedeligt. Det glæder mig at du elsker spillet og kan genspille campaign utallige gange, og har rundet hundredevis af timer, men det betyder ikke at andre behøver gøre det samme for at kunne have en mening.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 17/10-22 13:21 
Tiden man spiller det i har helt klart også meget at sige. Goldeneye var jo hot shit dengang det kom ud. I dag vil stort set enhver anmelder der ikke har nostalgiske følelser for det og prøver det første gang vurdere det til at være skrammel.

Ja, det var drønimponerende for sin tid og satte skole for en del ting indenfor genren. Det er blot alt sammen blevet forfinet og forbedret i spil sidenhen. Styringen alene vil få det til at se ret dårligt ud sammenlignet med et generisk fps.

Halo 2 ville jeg nok selv have givet 9 ved launch. I dag ligger jeg omkring 8. Er 8 så den rigtige karakter? Nej, ikke endegyldigt. Man bør vurdere produktet efter den oplevelse det giver én første gang. Ligesom en film - første gang man oplever plottet vil næsten altid være den bedsre oplevelse. Genser man den ti år senere med en milliard nye plots i den mentale bagage, vil gensynet som regel miste noget i forhold til premieren.

Det er jo også derfor folk ofte siger “hvis bare jeg kunne gense x for første gang”
DunwichDunwichSkrevet 18/10-22 10:22 
Konsolkongen>
En vurdering er også subjektiv. Hvis du er skuffet over at Darkbeat og jeg har vurderet Halo 3 til 5/10, så er det bare ærgerligt. Du skriver at vi har spillet det relativt kort, men 10-15 timer er altså nok til at have en god idé om spillets kvaliteter, det er bare en FPS.

Jeg kan huske at jeg kom til sidste mission i spillet og stoppede fordi jeg fandt det kedeligt. Det glæder mig at du elsker spillet og kan genspille campaign utallige gange, og har rundet hundredevis af timer, men det betyder ikke at andre behøver gøre det samme for at kunne have en mening.

Ja, der gik helt sport i det, at give Halo spillene lave vurderinger.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-22 16:22, rettet 18/10-22 16:23 
Absolut ikke. Halo-fans er de klart mest rabiate herinde. Gud forbyde at man ikke deler samme mening :/

Jeg står fuldstændig inde for det jeg har skrevet i min vurdering.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 18/10-22 21:11 
Jeg er Halo fan og har lige vurderet fire af spillene, til to-tre karakterer under top karakter.

Så er jeg nok desværre ikke rabiat nok. Øv.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-22 21:54 
Du tuder over at der er folk der er vover at være uenige i din Halo 3-vurdering. Er det ikke slemt nok?
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 19/10-22 10:41 
Betegnelsen rabiat, er vel et noget negativt ord at få sat på sig, fordi man er meget glad for nogle spil, og både estimerer dem, samt vurderer dem højt. Så er alle spilnørder og -fans, vel rabiate, selv dig selv? ;)

Spøg til side; Jeg synes bare det er et træls ord.

Jeg var skuffet over lave vurderinger af Halo 3, fordi jeg stort set ikke har spillet andet, det sidste lange stykke tid, og har svært ved, stadig, at finde graverende fejl ved det. Fejl og mangler som gør, at det kan vurderes så lavt, men som du siger, så er det subjektivt hvad man synes om et givent spil, og der er vi helt enige.
millenniummillenniumSkrevet 19/10-22 14:35 
Jeg har brugt og læst spilanmeldelser virkelig meget. Og selv anmeldt i perioder. Lige siden 80'er magasinet Soft, C+VG og Zapp64 har anmeldelser været et trækplaster og kompasset for hvilke spil jeg skulle navigere efter (eller undgå). Frem til nutiden hvor jeg høvler Metacritic, IGN, EDGE, Polygon m.fl.. for at se 1) hvilke hypede spil jeg alligevel ikke skal købe, og 2) hvilke uventede små perler jeg burde investere i.

Anmeldelser har fået nogle knubs gennem tiden. Ikke mindst efter historierne om distributionsselskaber der var ude med truslerne om at trække annoncekronerne tilbage, hvis deres dyre spil ikke fik gode anmeldelser. Tror virkelig spiljournalistikken måtte tage en seriøs revurdering af sig selv på det tidspunkt.

Men, jeg bruger stadig anmeldelser og sammenligner også ofte anmeldelser forud for et spilkøb der måske er lidt usikkert, fordi flere ensartede anmeldelser klart virker mere troværdigt end en enkelt anmelder. Og desuden: Des mere kommercielt mediet virker, des mere har jeg behov for second opinions til at understøtte anmeldelsen.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 19/10-22 14:53 
Dunwich>
Hvorfor bruges den fremgangsmåde ikke i bredere udstrækning herinde, samt i karaktergivningen?

Det vil jeg mene at den i stor grad gør?
Der er selvfølgelig et par hager ved den påstand:
- Vurderingssystemet bruges allerede ret sjældent nu om dage. Så vidt jeg kan se, er det næsten kun jeg selv, Konsolkongen, Kamek, Goodtimes, Kroebo, og et par dryp fra nogle andre, der regelmæssigt skriver nye vurderinger.
- Hver enkelt vurdering skreves af et enkelt individ, en almindelig bruger, der ikke er gået igennem andre godkendelser end at de ikke udøver destruktiv opførsel, og prøver at vurdere ud fra et bredere spektrum end blot at smide en bunke 10-taller efter sine favoritter (svjv. accepteres vurderinger kun hvis en bruger opfylder et særligt min og max i sit gennemsnit)

Dermed må man jo også acceptere at vurderinger kun er et udtryk for folks personlige holdninger.
Der er selvfølgelig forsøgt at fremtvinge en hvis form for standard omkring hvordan vurderinger skrives, hvilket også har medført flere kontroverser i fortiden fra brugere der ikke har været helt enig omkring det.
Formålet har været at der på trods af de forventilige subjektive uenigheder mellem vurderinger, stadig fremstår en fælles standard for hvad man kan forvente af et 10-tal eller et 5-tal.

Det jeg mener, er ikke at Vurder sektionen skal laves om, så man kan indsætte værdierne Pros / Cons, Negatives / Positives i sine vurderinger, men at man blot er mere kritisk omkring spil og ikke bare smider et 10 tal efter det, fordi der er ting der i som gør det til det vildeste shit, og så ignorerer, at der også er ting som klart trækker ned, i det samlede billede.

Uden at skulle gå efter i sømmene for hvorvidt der findes nogle vurderinger der ikke helt holder den standard, vil jeg da mene at det altid har været hensigten at det skulle forholde sig netop sådan.
Jeg kan også bekræfte at moderatorer igennem tiden har slettet mindst et par vurderinger hvor ordlyden og karakteren ikke helt har stemt overens, netop på baggrund af de faktorer du skriver.

IMO, bør elementer som helt klart trækker ned, i det samlede billede af et spil, også vurderes derefter i den samlede karakter. Sådan gør man det også til eksamen på undervisningsstederne; Man får ikke et 12 tal, med mindre der intet var at udsætte på præstationen. Og tidligere fik man heller ikke et 13 tal, med mindre præstationen var helstøbt.

Jeg vil ikke mene det er HELT så sort på hvidt. Selvom 10/10 er nær perfekt, vil jeg også påstå at der ikke findes et eneste spil i verden der er 100% perfekt.
Det kommer meget an på HVILKE ting der trækker henholdsvist ned og op, hvor kritiske de egentlig er, og hvorvidt de rent faktisk modarbejder de faktorer så trækker i den modsatte retning. F.eks. vil jeg ikke mene at "dårlig musik" bør stå i vejen for et 9 eller 10-tal, hvis et fantastisk genialt spil ikke er afhængig af bedre musik for at opnå det underholdningsværdi. Andre 10/10 spil med et fantastisk soundtrack ville muligvis kun have været 9/10, fordi musikken er en central faktor i oplevelsen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/10-22 15:02, rettet 19/10-22 15:10 
RE: Halo, så har jeg adskillige spil i serien, men aldrig spillet mere end ~5 timer af det første spil, og derfor har jeg ikke skrevet nogen vurderinger.

Men når jeg så heller aldrig har spillet mere end den smule, så skyldes det også at jeg fandt spillet umådeligt kedeligt, og alle efterfølgerne ligner hinanden så meget at de ikke ligefrem giver mig blod på tanden efter at prøve mere.
Hvis jeg skulle vurdere 1'eren ud fra det jeg har spillet (som måske ikke er så meget, men heller ikke ubetydeligt), så ville det nok heller ikke stå til meget mere end 5/10, så jeg synes altså ikke umiddelbart at man kan tale om at det har noget at gøre med at der er "gået en sport i at vurdere dem lavt". Det har nok mere at gøre med at mange brugere herinde gennem tiden har haft en tendens til at have mere smag for... ja, hvad jeg helt ærligt ville betegne som "mere spændende spil".

Jeg har dog planer om at give både 1'eren og flere andre spil i serien en fornuftig chance igen indenfor nær fremtid. Jeg er godt klar over at mine kommentarer omkring dem ikke virker helt fair i forhold til dem der holder rigtig meget af dem, så jeg vil gerne give dem et friskt indtryk - det kunne jo være at jeg opdager hvad det er der gør at nogle folk er så glade for dem. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/10-22 16:41, rettet 20/10-22 16:49 
Jeg havde for mange år siden vurderet enten Halo 1 eller 2 (måske begge?) til 10/10. Jeg var fuldstændig forgabt i dem da de var aktuelle.
Som jeg dog redegør for i mine rettede vurderinger så er der sket SÅ meget for genren siden at jeg ikke længere kan stå inde for at de skulle være nær perfekte spil.

Som Sumez kommer lidt ind på så tror jeg også det hænger sammen med at jeg siden har udvidet min spilsmag betragteligt, og har fundet mange andre genrer jeg holder meget mere af.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 20/10-22 21:15 
Nu er jeg simpelthen nødt til at vide, hvilke spil det er du mener, der har overgået Halo, i både SP og MP, siden du føler du må halvere karakteren i din vurdering af spillet, fra 10 til 5?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/10-22 21:40, rettet 20/10-22 21:41 
Åh jeg gider næsten ikke remse spil op i en liste som du kan sidde og pille fra hinanden, men Doom 2016, Titanfall 2 og Call of Duty MW og MW2 er da lette eksempler på spil der spiller bedre end Halo 1,2 og 3.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 20/10-22 21:55, rettet 20/10-22 22:18 
Bortset fra Titanfall 2, så er jeg enig i, at det er fremragende spil; Specielt CoD MW. Doom 2016 spiller jeg også af og til stadig i dag, og det holder, synes jeg.

Får helt lyst til at skrive vurderinger af MW 1 og 2, så kunne godt være jeg lige skulle spille dem igen. Er faktisk pt i gang med campaign i MW Remastered, og det holder bestemt stadig!

Jeg synes ikke Titanfall 2 på nogen måde er dårligt. Det spiller fremragende, men replay valuen lod alligevel noget tilbage at ønske, efter mit første ekstremt underholdende playthrough, dengang. Det er nogle år siden nu, men husker at jeg gik kold i det, under anden omgang.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/10-22 22:22 
Jeg har kun spillet det en enkelt gang, så det kan godt være du har en pointe. Sjovt nok var det når man sad i robotten at spillet var svagest :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 20/10-22 22:43 
Jeg synes personligt man bør have hardwarens begrænsninger og samtidens alternative titler i baghovedet, når man vurderer spil. Ellers skal man jo løbende genvurdere og justere sin karakter, og så bliver det også svært for andre at bruge ens vurdering til noget som helst.
Jeg er med på, at det godt kan være svært, at vurdere et spil ud fra de præmisser, hvis man ikke har oplevet spillene i deres tid og have nostalgien til at minde en om det. Men ligesom jeg ikke anmelder spil i genrer, som ikke siger mig noget, bør man nok også undlade at udvande vurderingssektionen, hvis man holder retrospil op i mod de nyeste titler og platforme.

Nu ved jeg så tilfældigvis godt, at alle i denne diskussion har været med på den originale Xbox, hvor first person shooters på konsollerne var markant mindre udviklede end på PC, og her synes jeg faktisk Halo stadig skal have ros for at hæve niveauet betydeligt. Dermed ikke sagt, at jeg synes det skal have topkarakter, for allerede dengang fik jeg lange løg af “The Library”
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/10-22 23:48 
Der er dato for hvornår vurderingerne er skrevet. Jeg synes det løser de problemer du nævner.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkenDarkenSkrevet 21/10-22 03:58 
Vil bare lige komme med et lille indspark, at nogle gange så har nogle spil bare en bedre oplevelse, som ikke bare er nostalgi, som løfter dem over nyere og teknisk bedre spil.

Jeg spillede igennem Halo MCC på steam og der er altså bare et eller andet over 1'eren som jeg sætter højere end de andre i serien, som KTC siger, så var nogle levels direkte nederen, men overall fandt jeg stadig at jeg var mere interesseret eller jeg levede mig mere ind i 1'eren end de andre (selvom jeg virkelig elsker riflen fra 2'en). Husker ikke lige i hvilken af de andre spil det var, hvor der var et warthog level ala slutningen på 1'eren, med plader der faldt ned når man kørte over dem, men jeg kan sige så meget at følelsen var ikke nær så dramatisk som i 1'eren, også selvom jeg ved genspilningen på steam fik genopfrisket hvor nederen det er når man fejler det level fordi et lille bump eller eksplosion fik ødelagt det flow man var i.

Af andre FPSer, fremstår campaign delen af Battlefield Bad Company 2, stadig som noget andre BF spil ikke lever op til (lige meget hvor vildt en aktiv orkan ser ud). Og lige nu genspiller jeg Rainbow 6 Vegas 2, bare fordi jeg synes det virkelig er et godt spil, også selvom jeg indrømmer textures og opløsning trækker en pænt del ned. Det er bare så fedt at kunne taktisk breache døre med charges og smoke, mens man har sine AI buddies rapple ind igennem vinduerne.

Med så mange nyere spil, som enten har en campaign der reelt er en multiplayer tutorial eller som fokusere så meget på coop, at der ikke er noget rigtigt singleplayerdel, så er der altså bare nogle "old-school" spil, som netop ved ikke at forsøge ved en hver mulighed at presse dig over i en online, live service del, som bare giver en ren uafbrudt oplevelse... lidt som at se en film uden reklamer :)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
NaieraNaieraSkrevet 21/10-22 05:28 
Sidder der nogle her og vurderer Titanfall 2 på single-player delen?!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
68 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig