X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Final Fantasy XII tråd


Svar
SephirothSephirothSkrevet 05/10-06 22:59, rettet 05/10-06 23:03 
Den store Final Fantasy XII tråd


UDGIVELSE
Japan: marts 2006
Nordamerika/Canada: 31. oktober 2006
Europa: "tidligt i 2007"

SALGSTAL
Japan: ~2.346.000

Det er nu næsten fire år siden den berygtede teaser-poster fra Final Fantasy XII blev frigivet. Spillet blev kort tid efter lovet en udgivelse i sommeren 2004, men er gang på gang blevet udskudt med rygter svirrende om uoverenstemmelser i Square Enix (den officielle forklaring hed, at Matsuno måtte trække sig fra projektet pga helbredsproblemer). I marts 2006 udkom spillet så i Østen og blev som vanligt en storsællert - det blev endda til en perfekt 40/40 karakter i Weekly Famitsu. Nu er det blevet amerikanernes tur!

Spillet foregår i en verden kaldet Ivalice, som fans af serien vil huske fra Final Fantasy Tactics Advance. Racer og enkelte referencer går igen, men FFXII byder på et helt nyt persongalleri, nye og kæmpestore lokaliteter og ikke mindst en helt ny, episk historie med krig og politik i førersædet og producer Yasumi Matsuno (Vagrant Story, Final Fantasy Tactics) ved roret. Den største ændring finder vi dog i kampsystemet, der er blevet mere real-time end nogensinde før - og stadig bevarer sit FF-touch. Tænk Star Wars KOTOR!

Jeg ved, at en del P:R-brugere, inkl mig selv selvfølgelig, vil importere spillet fra USA, så her har vi tråden til at diskutere det første "rigtige" Final Fantasy siden 10'eren.


Edit: Logo tilføjet (bare fjern det, hvis det er "ligegyldigt pynt" ;)
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 05/10-06 23:32 
Sephiroth>
Jeg ved, at en del P:R-brugere, inkl mig selv selvfølgelig, vil importere spillet fra USA, så her har vi tråden til at diskutere det første "rigtige" Final Fantasy siden 10'eren.

Rigtige og rigtige.. det minder nok ikke så meget om de klassiske spil i serien.

Er lidt bekymret for det berygtede kampsystem..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SephirothSephirothSkrevet 05/10-06 23:35 
Derfor "rigtige"...
Men det er vel det første rigtige nummererede Final Fantasy siden X.

Har du prøvet demoen? Kamsystemet virker udemærket, men er dog bange for at kameraet vil skabe problemer.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
3of193of19Skrevet 05/10-06 23:51 
Jeg har prøvet demoen og jeg syntes det stank gevaldigt.
Hvad skal det der pseudo-mmo venteri?
KajikaKajikaSkrevet 06/10-06 14:29 
Er det muligt at køre den amerikanske udgave på en PAL Playstation, uden at den er chippet (igennem andre programmer som f.eks. Freeloader til GC)?
Spiller nu: Final Fantasy XI: The V..., World Of Warcraft [Coll...
NaieraNaieraSkrevet 06/10-06 15:16 
Ikke uden at du hiver forsiden af din PlayStation 2's dvd-skuffe. Hver gang du skal starte et importspil skal du så tvinge skuffen åben med en lille dims.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ValkyrieValkyrieSkrevet 06/10-06 19:07 
2007? Ikke igen... Hvor svært kan det være:/
Well crucify the insincere tonight...
NaieraNaieraSkrevet 31/10-06 21:19 
Så kommer anmeldelserne i USA. De kan også godt lide det.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SephirothSephirothSkrevet 31/10-06 21:25 
Mit eksemplar er blevet sendt afsted idag!
Fire års ventetid er ovre - bortset fra, at jeg tager til USA på søndag og alligevel ikke får det spillet før jul... :/
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
IqonIqonSkrevet 31/10-06 22:11 
Mit eksemplar er også blevet afsendt i dag. Så har jeg da også noget at foretage mig i juleferien, når den tid kommer :)
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
CronossCronossSkrevet 05/11-06 11:23 
Mit eksemplar kom i fredags, og jeg er nu omkring 6 timer inde i det.

Mit første indtryk er, ikke overraskende, overvældende positivt. Alt fungerer som det skal, og grafisk er spillet langt overlegen alt andet jeg har set på PS2.

Historien er startet godt, og omhandler politikkens snedige verden - ikke ulig en af mine absolutte favoritter, Suikoden-serien.
Indtil videre kan jeg bestemt lide karakterene, og Vaan er nemmere at holde ud end Tidus. Dog har Tidus stadigvæk en langt federe historie end Vaan, der mest af alt blot er med de andre.

Man stiger mere normalt i level end i FFX, hvilket betyder at man ikke skal aktivere noder for at få mere styrke og den slags, men til gengæld for at bruge våben og spells. License-systemet tager lidt tid at vænne sig til, og dertil er jeg slet ikke kommet endnu. Det virker dog fornuftigt, uden helt at kunne måle sig med Sphere Grid's genialitet.

Dog er Gambit-systemet meget, meget positivt, og gør små kampe meget lidt forstyrrende, samt bibringer med en dybde der ser ud til at blive større og større som spillet udvikler sig.

Jeg er bestemt hooked, og synes generelt at det er meget rart at få et helt anderledes bud på en Final Fantasy oplevelse. Jeg håber bestemt at Square Enix går tilbage til et rigtigt tur-baseret system i XIII, men det betyder dog ikke at jeg også ville have det i XII. Det er derimod vanvittigt fedt at opleve en så anderledes og samtidig letgenkendelig oplevelse.
Bede-xBede-xSkrevet 05/11-06 11:29 
Der er ikke kommet nogen dato på den pal versionen?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 05/11-06 12:48 
"Early next year". Hvilket vel per tradition kan betyde alt indenfor 1. kvartal af året.
dRxLdRxLSkrevet 05/11-06 14:31 
Naiera>
Så kommer anmeldelserne i USA. De kan også godt lide det.

Gametrailers.com virker ikke til at være overstadige af begejstring:

Link...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
asmasmSkrevet 05/11-06 15:25 
dRxL>
Gametrailers.com virker ikke til at være overstadige af begejstring:

Tjoe, men det ændre vel ikke på det faktum at der er blevet taget overvældende godt imod spillet i USA? (der er kun 5 ud af 33 anmeldelser på gamerankings der giver spillet under 9/10)

92,5% i snit over 30+ anmeldelser
I am Neo-ExDeath, I will destroy all memory...all time...all existence. Then I too will pass away....forever!
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 05/11-06 15:32 
Hmm, var ellers parat til at give det en chance efter at have læst GameSpot's anmeldelse. Men når Gametrailers snakker om at grinding bliver taget til "ridiculous new extremes" og at det er et 25-timers spil der er blevet pustet op til 60 timer, så kommer jeg vist til at snige mig udenom.
(...)
Bede-xBede-xSkrevet 05/11-06 15:50, rettet 05/11-06 15:57 
Jeg tror ikke, at man bør hoppe over det, hvis man har interesse for genren. Et blad som Edge har ofte talt negativt om det tidsspilde man støder på i japanske rollespil, men selv de er ret meget oppe at køre over FF12 i deres preview.

Samtidigt vil det næsten være synd at fokusere på en enkelt negativ vurdering, når der er så mange positive.

Og endelig har spillet jo en lille Vagrant Story connection på den kreative side og det kan vel aldrig være helt skidt ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 05/11-06 17:17, rettet 05/11-06 17:19 
Bede-x>
Samtidigt vil det næsten være synd at fokusere på en enkelt negativ vurdering, når der er så mange positive.

Sandt. Kan også se Eurogamer har givet det 10/10 og deres anmeldelser har jeg generelt vældig stor respekt for. Jeg har ikke afskrevet det endnu og efter alt at dømme har jeg også umådelig god tid til at bestemme om det skal tjekkes ud, hvis jeg vil spille PAL-versionen :)
(...)
CronossCronossSkrevet 05/11-06 23:22, rettet 05/11-06 23:23 
Det er jo et spørgsmål om smag.

Ja, der ER meget, meget grinding i spillet, men sådan er konceptet jo ligesom bygget op. Gambit og License gør blot at dette er sjovt, indtil videre i alle tilfælde.

GameTrailers virker til at have misforstået spillet totalt, mens Gamespot i mine øjne har ramt hovedet på sømmet.
At GameTrailers mener at historien er dårlig, afskriver i mit hoved enhver mulighed for logik i anmeldelsen.
TobbiTobbiSkrevet 28/11-06 11:01 
Nogen der ved om det kan køre på en PS3... ??

så er der da 1 grund til at købe en :)
Spiller nu: God Of War III, Mass Effect 2, Final Fantasy XIII
CronossCronossSkrevet 28/11-06 22:40 
Det kan det.
JAAJAASkrevet 12/02-07 22:08, rettet 12/02-07 22:41 
Jeg fik endelig spillet i sidste uge, og mine indtryk efter små 3 timers spil er følgende:

A: Det keder mig, ganske enkelt.
B: Jeg kan ikke forlige mig med Vaans hår. Jeg kan bare ikke have, at hovedpersonen har damebop.
C: Jeg gider simpelthen ikke rende rundt i så stor en by og skulle undersøge alle kroge og snakke med alle mennesker, mens jeg samtidig skal bakse med et hæsligt kamera og kontrol setup, der af yderst besynderlige årsager ikke kan ændres på.
D: Jeg finder kampsystemet langt mere irriterende end jeg finder det innovativt. Det er stort set ATB, men nu bare med mulighed for at rende formålsløst rundt i cirkler.
E: Jeg har bestilt Xenosaga III og håber, at FFXIII ikke følger i FFXII's spor. Ellers er der heldigvis Lost Odyssey at se frem til.

Det var øjebliksbilledet. Jeg vil selvfølgelig spille mere, men det ser ikke for godt ud lige nu. Det minder mig om .... et vestligt RPG.
TLTLSkrevet 13/02-07 01:15 
Cronoss>
Det kan det.

Ja som bagudkompatibelt til PS2. Det gør det jo ikke til et PS3 spil. Bare for at være perfektionist.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
SumezSumezSkrevet 13/02-07 12:01 
Sjovt nok synes jeg de flestes indtryk af FFXII har været ret dårligt i starten, men et godt stykke længere inde, begynder de at elske det. Er spændt på hvad JAA's holdning er om en uges tid. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Krans.KKrans.KSkrevet 13/02-07 13:47, rettet 13/02-07 13:48 
Jeg er nok nogenlunde ved at være igennem det, jeg er i øjeblikket i en vis videnskabsmands forskningscenter i Archadia, for dem der kan relatere til det. Jeg spiller også PAL-versionen, men der er vel ingen forskel i forhold til den amerikanske(?)

Jeg er enig i de fleste anmeldelser, det er et fremragende spil. Det bedste siden det uforlignelige VII. Det nye kampsystem fungerer fantastisk, som det tidligere er påpeget fratager det i praksis al den irritation der kan opstå ved random battles, hvor man både skal bruge tid på loade ind og ud af kampen, og derudover ikke laver andet end at klikke "attack" og derefter sørger for at ens party vælger samme modstander at angribe.
Hvad man til gengæld kunne have frygtet ved FF XII var, at man ville få en følelse af at være ude af kontrol med begivenhederne, men det er slet heller ikke tilfældet, fordi man næsten altid lige sidder og justerer en enkelt karakters instrukser. Det er et hurtigt kampsystem, og så godt som perfekt afbalanceret.

Derudover vil jeg også lige slå et slag for license systemet, som efter min mening næsten giver den samme fantastiske frihed i sin opbygning af karaktererne som materiasystemet gjorde i sin tid.

FF XII er helt sikkert et must.
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
SumezSumezSkrevet 13/02-07 21:41 
..Materiasystemet var jo noget juks. :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 13/02-07 23:06 
Nej, det var det ikke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Krans.KKrans.KSkrevet 13/02-07 23:43 
Naiera har ret, og så er den sag vist ude af verden!
*børster skidtet af hænderne*
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
JAAJAASkrevet 28/02-07 15:49, rettet 07/03-07 14:29 
Nu er jeg så omkring 40 timer inde i spillet. Jeg må jo ærligt indrømme, at det er et fantastisk spil og at det virkelig har grebet mig, efter jeg kom over de første 10 timer.

Når det så er sagt, synes jeg stadig at kampsystemet er en fejltagelse i et Final Fantasy spil (måske i et hvilket som helst spil). I det hele taget mener jeg stadig, at det var en fejltagelse at give dette hold et Final Fantasy i hovedserien. Glimrende RPG, men slet, slet ikke et Final Fantasy. Det kan ikke dækkes af, at de har puttet moogles og chocobo'er ind, og at victory-temaet spiller efter boss kampe (hvilket sjovt nok overrasker mig hver gang med, hvor malplaceret det virker). License systemet er nærmest til grin, da ens karakterer kommer til at være 95% ens, med mindre man har lyst til at satse på licenser til obskure ting, der ikke ser ud til at være voldsomt brugbare. Vaans hår vænner man sig aldrig til og spillet virker stadigt stærkt vestligt inspireret (lange dungeons, skeletter og flagermus i ekstremt lange baner i stedet for et mærkeligt hus med fisk hængende fra taget (FFVII)) ... men!

Det er en kæmpe oplevelse. Synd vi ikke kunne få både dette og et rigtigt Final Fantasy.

Edit:

Nogle flere problematikker, jeg kom i tanke om.

Magi ud over healing er stort set ubruelig. Jeg har 40 timer inde i spillet endnu ikke fået gambits, der gør offensiv magi rigtigt brugbart, og har kun lige fået adgang til fira, thundara o.s.v., som slet ikke gør noget indtryk på fjenderne på det nuværende niveau. I praksis betyder det, at kun melee angreb er praktisk anvendelige. Skulle jeg bruge magi, skulle jeg konstant holde øje med, om det var karakterens tur. Systemet popper jo ikke op med en menu for den karakter, der er klar til næste tur, og når jeg ikke har en gambit, der er målrettet f.eks. ildfjender, sætter jeg jo ikke karakteren til bare at sprøjte ineffektiv is omkring sig. Det gælder for så vidt gambits over hele linien, at de slet, slet ikke holder trit med de skills, man faktisk kan bruge. Det er faktisk lidt af en fadæse i mine øjne. Oven i dette kommer så, at man selv med fuld udnyttelse af license systemt har så få MP, at 5-6 firaga ville dræne karakteren komplet for MP på en enkelt kamp. Da man typisk går igennem 1 kamp i minuttet, er det ikke svært at se, hvor det bærer hen for magibrugerne. Ether kan ikke købes, kun findes og er stærkt begrænset. Man kan bruge "charge" for at få en smule MP tilbage (slet ikke nok), men heller ikke dette har jeg fået en gambit til. Så kunne jeg selvfølgelig manuelt charge efter hver kamp, men så ville det hurtigt blive det langsommeste Final Fantasy i historien.

Mange hædrer systemet for, at det nu går langt hurtigere med at "overstå" de mange kampe. For at sammenligne satte jeg i aftes FFX-2 i, og tidsforskellen mellem den ultrahurtige transition ind og ud af kampe i FFX-2 sammenlignet med den tid, det tager at gennemføre en kamp i FFXII er så minimal, at det for mig klart er at foretrække at have den fulde taktiske kontrol over karakterene i FFX-2. Lægger man så dertil, at FFX-2 loader langt hurtigere fra et område til et andet og har langt kortere dungeons, giver det stort set samme mængde "tidsspilde", og jeg står tilbage med, at man i FFXII simpelthen er dårligere stillet med hensyn til valgmuligheder, hvis man ser på det rent praktisk. Teoretisk er der masser af muligheder for at variere sin tilgang til kamp i FFXII, men systemet gør det til en plage at udnytte disse muligheder, hvor tidligere Final Fantasy spil gjorde det ligetil, eller ligefrem påtvang spilleren forskellige typer, hvilket også er helt fint. Alt er at foretrække frem for tre karakterer, der stort set kun adskiller sig i udseende, og som yderligere anonymiseres på grund af autostyringen.

Der er mange, der har sagt ,at man jo bare kan sætte "wait" til, og så er det præcis ligesom ATB i de gamle spil i serien, og det er ganske enkelt forkert. I FFXII vil man som tidligere nævnt ikke blive mindet om, at en karakter er klar, og at spille det på gammeldags maner er derfor ikke en realistisk fremgangsmetode. Det får mig til virkelig at undre mig over, at Gambits bliver holdt tilbage fra spilleren i så høj grad. Et yderst besynderligt træk. Vil i eller vil i ikke, at vi skal bruge jeres system?

Dette gør også, at man meget hurtigt ender med at have 3 fightere, modsat andre Final Fantasy spil, hvor man næsten altid har kunnet drage fordel af at have karakterer med vidt forskellige færdigheder.

Når jeg så alligevel betegner FFXII som et fantastisk spil, er det på baggrund af sammenligninger med langt de fleste ikke-FF RPG'er, og altså ikke på baggrund af en sammenligning med f.eks FFVI til FFX-2, som jeg mener alle har bedre systemer, og samtidig alle føles som rigtige episoder i serien. Så på trods af mine mange indsigelser må jeg sige, at Square, selv når de laver grumme fejl, kan noget, de andre sjældent kommer i nærheden af.

Så er jeg i øvrigt overrasket over den manglende interesse for spillet her på forummet. Er der virkelig ikke flere, der har købt det og gjort sig tanker om det? Jeg har altid troet, at stedet her var fyldt til randen med FF fans. I det aller mindste havde jeg forventet at folk som Sumez, Naiera, RJK og Sephiroth ville være dybt inde i det på nuværende tidspunkt, eller allerede have gennemført US versionen.
zAcuzAcuSkrevet 07/03-07 11:04 
Jeg har været meget dybt optaget af world of warcraft lige siden beta'en for 2 år siden(faktisk 3), så meget at jeg var med i nihilum(hvis nogen kender den guild :)) og nu har jeg stoppet da jeg ikke gider raide mere.

Og så fandt jeg ud af at FFXII var kommet ud og jeg fandt min PS2 frem og fik børstet støvet væk, og jeg må ærlig indrømme - Nøj hvor er FFXII fedt. Man, det er dejligt at opleve endnu en fantatisk historie med de flotteste film.
Jeg er meget enig med næsten alt hvad JAA skriver om det.

Kampsystemet er ikke ligeså fedt som i 10'ern fx. og License-systemet er ganske enkelt fedt lavet men ikke godt nok. Ens characters er alt for ens, det ville være meget federe med et unikt system for dem alle hvor man så kunne bestemme selv en smule hvad vej man vil have den valgte char hen ad.

Jeg er vel godt 15-20 timer inde i mit spil, men jeg har desværre ikke så meget tid til at rigtig få spillet igennem, men FFXII fik mig klart til at indse at konsoller stadig kan rykke!

Overvejer meget at skaffe mig en PS3 også, nogen som der ved om der kommer flere Final Fantasy spil til PS3 eller PC/PS2?

Jeg er dybbest talt total forelsket i FF og hver nye udgivelse giver mig bare et smil på læben ;)

- Zacu
NaieraNaieraSkrevet 07/03-07 13:58, rettet 07/03-07 17:14 
FFXIII er PS3-eksklusivt :)

JAA>
Er der virkelig ikke flere, der har købt det og gjort sig tanker om det? Jeg har altid troet, at stedet her var fyldt til randen med FF fans. I det aller mindste havde jeg forventet at folk som Sumez, Naiera, RJK og Sephiroth ville være dybt inde i det på nuværende tidspunkt, eller allerede have gennemført US versionen.

Jeg har spillet i små 60 timer nu, men jeg har ikke været så dygtig til at få spillet det, her efter skolen startede igen. Jeg havde egentlig tænkt mig at vente med at skrive for meget, til jeg var helt færdig.

Grundlæggende synes jeg det er rigtig godt. Ligeså godt som de umiddelbart foregående, i hvert fald. Jeg synes godt om kampsystemet, men jeg ville intet have imod at næste spil vendte tilbage til noget lignende det vi kender fra de gamle spil. Evt. uden de der 'whoosh'-animationer, så det kunne foregå næsten ligeså hurtigt som i 12eren.

I øvrigt er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det ér Final Fantasy, også selvom det er temmelig anderledes. Det har den der fornemmelse. Musikken har dog ikke vippet mig af stolen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 07/03-07 14:34 
Naiera>
I øvrigt er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det ér Final Fantasy, også selvom det er temmelig anderledes. Det har den der fornemmelse.

Jeg er til en hvis grad enig, det har "den der" fornemmelse. Jeg mener så bare, at fornemmelsen er en fornemmelse af kvalitet, andre RPG'er ikke når, mere end den her er en decideret FF fornemmelse.
SephirothSephirothSkrevet 07/03-07 15:32 
Jeg må indrømme, at jeg blev en anelse skuffet efter et par timers spil, fordi spillet er bygget helt anderledes op på mange områder. FF-følelsen kom dog til dels tilbage, da jeg først fik taget fat på de nye features, som jeg egentlig synes fungerer godt. Jeg savnede bare følelsen af "rigtig" Final Fantasy og synes, at spillet er en anelse for vestligt inspireret og for meget dungeon-crawl over de kæmpe områder og den langsommelige historie. Grunden til at jeg stoppede efter ~20 timers spil var, at der på tidspunktet var andre spil, jeg hellere ville bruge tid på.

Som Naiera håber jeg, at FF13 går tilbage til den gamle stil, hvilket det på nuværende tidspunkt også ser ud til.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
zAcuzAcuSkrevet 08/03-07 09:09 
Sephiroth>
Som Naiera håber jeg, at FF13 går tilbage til den gamle stil, hvilket det på nuværende tidspunkt også ser ud til.

Hvilke så kommer til PS3? :O
SephirothSephirothSkrevet 08/03-07 11:43 
FF13 er til PS3, ja, men regn ikke med en udgivelse før 2008 i Japan. Herudover har vi Final Fantasy Versus XIII, også til PS3, der udvikles af Kingdom Hearts-teamet.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
zAcuzAcuSkrevet 08/03-07 12:51 
Lækkert.

Så længe der kommer nogen nye historier i serien er det værd at købe PS3'ern for mit vedkommende.
zAcuzAcuSkrevet 09/03-07 13:06 
Jeg er kommet en del videre nu, og jeg er totalt forgabt i det.

En ting jeg bare ville høre, dem som spiller/har spillet det - hvilke veje gik i med jeres chars?

Fx. jeg har givet alle mine cure i hvert fald. Jeg er stadig væk i det tidlige stadiet af spillet, så mine chars har ikke en hel rette linie efter hvad vej de går på license boardet.

Men Fran er blevet min Black/Green/Arcane magic char, regner med at give Basch og Vaan et stort kickass sword og Ashe bliver healbot/Buffbot.

Jer? ;)
JAAJAASkrevet 09/03-07 15:59 
Jeg har fundet det nødvendigt (effektivt) at give alle characters cure, cura, curaga, shell, protect, haste, esuna o.s.v. Altså alt buff/helende magi til alle.
JAAJAASkrevet 24/09-07 20:37, rettet 24/09-07 20:39 
Så blev jeg færdig med lidt over 70 timer på uret. Jeg har nedgraderet min score til et syvtal. Glad for, at det ikke er samme hold, der står bag det næste.

Så er det tid til Xenosaga III! :)
jaesjaesSkrevet 12/10-08 16:47, rettet 12/10-08 16:48 
Jeg har lige læst en brugervurdering på Mobygames, hvor forfatteren er varm fortaler for historien og karaktererne - begge dele er blevet kritiseret en del på P:R. Han skriver så overbevisende og detaljeret om disse elementer, at det næsten giver mig lyst til at købe spillet på den baggrund. Anyway, det kunne være interessant hvis nogle, som har gennemført spillet gider læse det, og kommentere om han er helt ude i hegnet, eller om han har en pointe. For letheds skyld copy/paster jeg hans passager om historie og karakterer.

Eller læs det (og resten af vurderingen) her:
http://www.mobygames.com/game/ps2/final-fantasy-xii/reviews/reviewerId,6226/

The good
---------
Okay, I guess you've understood by now how good the gameplay of "Final Fantasy XII" is. But with all due respect, most fans will play a Final Fantasy game for its story and characters, not necessarily for its gameplay. A question many concerned fans asked themselves was: with all those new gameplay elements, will they pay as much attention to story and characters as they did before? Will the decision of making this game more similar to Western RPGs damage the quality of the story?

Well, believe it or not, but in some ways "Final Fantasy XII" even surpasses its predecessors. True, it has perhaps less touching moments and less insight into the characters' souls. So if you were looking for another melodrama, "Final Fantasy XII" might disappoint you. But in a way, the story of this game is actually more mature than those of its predecessors. It opts for a more realistic story-telling, somewhat similar to the style of Suikoden games, touching topics that were never treated by the series before: politics, war, relationship between countries, the nature of patriotism, duty, and so on.

Among the previous Final Fantasies, Final Fantasy IV was the most significant inspiration for this game. It had a darker, more serious, "manly" style of story-telling than its successors. "Final Fantasy XII" has a similar story-telling style, but it goes much farther. Where "Final Fantasy IV" only implied politics and duty-related conflicts, "Final Fantasy XII" presents a full-scale war epic that shouldn't be ashamed of a comparison to a Suikoden plot.

Yes, on the surface it is just the old "evil empire" story. But what matters is not the plot, but its implementation; not the archetype the story belongs to, but story-telling technique that makes it convincing and believable. This is just the case of "Final Fantasy XII". This kinds of story may have been told thousand times before, but "Final Fantasy XII" does it in such a way that it doesn't seem clichéd. It implements some tried-and-true plot twists, but none of them strikes you as unnatural or inappropriate. On the contrary, those twists help to create a great tension in the story. I can't tell you exactly what happens in the story, but there is a fairly complex political intrigue that gradually gets revealed. The story focuses on two countries, one of which was conquered by the other, and gives you a detailed insight into the minds of the leaders of those countries as well as simple people who got caught in the conflict. For the most part, the story-telling displays remarkable maturity that was never achieved in the previous games in the series. There's little melodrama here, but much more realistic portrayals of countries and their lives. This doesn't mean that the story is dry; there are still plenty of emotional moments. But somehow, those moments always have dignity, they never get too soap opera-like. In addition, there are some Star Wars-like plot twists that I really liked. Some of them were really unexpected. You'll know what I was talking about when you play the game yourself.

Final Fantasy VI had a very basic "evil empire" plot, yet everyone loved it. Why? Because the focus of the game was not on the plot itself, but on the characters. It was interesting to see how this story influenced the lives of its heroes. It was much more interesting to follow their personal struggles and relationships with each other than to learn about the Empire's plans and how we must stop them. Even though "Final Fantasy XII" has a much better developed and realistic main story line, it also focuses on characters. Just like the story line itself, the characters are more mature and three-dimensional than the usual "conflicted guys" we were used to meet in Final Fantasy games. Nearly every character is portrayed in a realistic way. You can really relate to those characters, understand them, and identify yourself with them. Every party member has a strong personality that make him/her stand out; your party is not just a bunch of weird or "cute" creatures that happen to come together, but a group united by common interests, to which every character has something to contribute. The only party member that was disappointingly similar to older Final Fantasy prototypes was Fran. All the others were simply fantastic - the strong-willed, passionate princess Ashe, the sweet Penelo, the "eternal soldier" captain Basch, and especially my favorite, the sarcastic, bitter sky pirate Balthier.

Some people complained that the protagonist, Vaan, is much less interesting than the other characters. Some said Balthier should have been the protagonist. But the idea of the game was to show all those grand events from the point of view of a simple, and yes, rather ordinary boy. Vaan is just a normal teenager, he has no special abilities or deep Freudian complexes, and he is just perfect in what he is. Making Balthier the protagonist would be equivalent to telling the story of "Lord of the Rings" from the point of view of, let's say, Aragorn instead of Frodo. I think the story works wonderfully precisely because you experience it from the point of view of somebody who doesn't have a direct involvement in it beside personal revenge, which is less important in the game than the political struggle. This way you can really appreciate the magnitude of the story and of the hero's journey.

The supporting cast is also very strong. It's always great to fight against real people with deep personalities than against some cartoon-like villains. In best Final Fantasy tradition, there are ambiguous good/evil characters. I really liked it that even the biggest villains of the game still had something positive about them. I felt pity after defeating them. This is why the final battles were so intense and climatic. It was one long stretch of spectacular, dramatic battles, and even more spectacular and dramatic cut-scenes. Although the story intensity gets reduced in the middle part of the game, the ending part is simply majestic. The most emotional and powerful scenes come near the end of the game. And of course, there is a long, rewarding movie after you defeat the final boss - something Japanese RPGs do much better than the Western ones.

Final Fantasy games (and Japanese RPGs in general) have often suffered from poor translations. "Final Fantasy XII" puts an end to this. I haven't played a Final Fantasy game in Japanese, so I can't say whether it was the quality of dialogues or just their translation; but the dialogues in "Final Fantasy XII" are much, much better than in any of its predecessors. The English language is rich and colorful, with a nice mixture of archaic expressions and colloquial language. There is also a lot of social differentiation in the dialogues. Rulers sound like rulers, simple people like simple people. Needless to say how much those dialogues enrich the game and make its characters more interesting and believable. Some of the writing is really brilliant; almost every phrase uttered by Balthier deserves to be quoted. And on top of that, the game has excellent voice acting. Balthier steals the show once again, but nearly everyone did a good job, there was not even one voice that was below average.

Amazingly, with all those new topics for the story line, the game manages to stay true to stylistic and story-telling traditions of the series, perhaps more so than any post-SNES Final Fantasy, with the exception of the ninth. I'm not speaking just about the inclusion of chocobos, moogles, and other assorted Final Fantasy creatures, or about the classic Final Fantasy spells and items. In the story line itself there are plenty of intentional references to other Final Fantasy titles. The heroic, "knightly" style of the story line is reminiscent of Final Fantasy IV, a game that has also influenced it story-wise more than any other Final Fantasy. In fact, even-numbered Final Fantasies traditionally feature an "evil empire" plot, and "Final Fantasy XII" acknowledges the tradition, with a conservative theme treated in an interesting, refreshing way. The characters also have their classic prototypes. For example, Vaan stands in a honorable line of thief protagonists, which includes Locke from Final Fantasy VI and Zidane from Final Fantasy IX. Balthier is a descendant of the careless airship captain Setzer, Gabranth has something in common with Kain, etc.

The bad
--------
The story is dramatic and complex as long as new party members are being introduced and you are still unable to tell a friend from a foe. But at a certain point most of the questions become answered, the general outlines of the story completed, the goal is clear; from that point on, story gets a backseat in the game, giving place to exploration and combat almost entirely. It's not that the story becomes weak; it's just that there is much less of it. I wish they would maintain the perfect pace of the story they had during the first half of the game. But the story becomes very intense once again near the end.
RJKRJKSkrevet 12/10-08 20:37 
Jeg synes han er ude i hegnet. Men erkender at det til en hvis del er en smagssag.

Hvis man synes historierne i FFVI - FFX er for fjollede, konstruerede og højtflyvende, så vil man synes bedre om historien i FFXII. Jeg ved så ikke hvorfor man ville spille FF i første omgang.

Hvis man synes figurerne i FFVI - FFX er for fjollede, melodramatiske og konfliktfyldte, så vil man synes bedre om personerne i FFXII. Men igen, hvorfor så spille FF overhovedet?

FFXII har en mere realistisk, simpel og mindre kompleks/konstrueret historie. Qua at det ikke rigtigt handler om noget. Det har mere realistiske og naturlige personer. Qua at de ikke rigtigt siger noget eller har nogen egentlig personlighed.

Kort sagt er det hele meget mere nedtonet og begrænset. Meget mere vestligt. Og det er da fint hvis man foretrækker dette, men det har bare ikke så meget med tidligere tiders FF at gøre, og dermed grunden til, at mange syntes godt om disse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 12/10-08 23:55, rettet 12/10-08 23:58 
Der er formentlig noget om det, du siger (svært at bedømme uden at have spillet FF XII). Et par ting springer dog i øjnene.

RJK>
Hvis man synes historierne i FFVI - FFX er for fjollede, konstruerede og højtflyvende, så vil man synes bedre om historien i FFXII. Jeg ved så ikke hvorfor man ville spille FF i første omgang.

Måske mener du generelt, men hvis du henviser til JazzOlegs vurdering, så opfatter jeg det ikke som, at han synes historierne i FF-spillene ofte er _for_ melodramatiske. Mere som at han mener, at i FF XII er historien mere jordnær uden at han bedømmer det til at være bedre eller dårligere - bare atypisk for et FF-spil.

Det hører så også med, at jeg har læst eller skimtet flere af hans andre vurderinger og derigennem ved, at han er ret vild med JRPG'er :)

Hvis man synes figurerne i FFVI - FFX er for fjollede, melodramatiske og konfliktfyldte, så vil man synes bedre om personerne i FFXII. Men igen, hvorfor så spille FF overhovedet?

Samme som ovenstående.

Bortset fra det, så håber jeg FF XIII bliver et forholdsvis klassisk FF, men med et lidt mere avanceret kampsystem end i de ældre spil. Fx mulighed for positionering af figurerne. Måske lidt hen ad som i Enchanted Arms, som jeg dog ikke har prøvet.
Bede-xBede-xSkrevet 06/06-16 11:24, rettet 06/06-16 11:51 
Endelig remaster de det rigtige:

http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-06-the-best-final-fantasy-game-is-finally-getting-a-remaster
http://youtu.be/D2-bWotLKqo

Kun annonceret til PS4 for nu, men mon ikke det kommer andre steder også?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
slk486slk486Skrevet 06/06-16 11:35, rettet 06/06-16 11:36 
Håber ikke de retrofitter en gruppe emo teens i en Cadillac...
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/06-16 17:23 
Jeg ville nu foretrække emo over metro, som det vidst er tilfældet i FFXII :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 06/06-16 20:07 
Det er nok en smagssag, jeg er heller ikke supervild med stilen, men Yoshida er alligevel en ret fed kunstner, med uendeligt meget mere talent end Nomura. Hyggede mig lidt med denne artikel der demonstrerer hvordan Yoshida's elegante designs blev voldtaget i spillet:

http://xii.venusgospel.net/ff12_basch.html
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig