X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan laver jeg et LAN?


Svar
SlothSlothSkrevet 05/10-06 21:33 
Jeg står for at skulle lave et LAN med 4 computere. Jeg har styr på PC'ere, men LANs er noget jeg aldrig har rørt før, så min ekspertise indenfor dét felt er meget begrænset, så jeg vil lige spørge guruerne herinde ;o)

Jeg har 4 stk. PC'ere, med 1 netkort hver. De skal kobles sammen i et internt netværk, og dele en fælles internet-forbindelse. De skal bruges til at spille Counterstrike etc.

Mit foreløbige bud (efter hvad jeg ved om emnet) er at købe en switch med 4 udgange, og én indgang. Jeg vil forbinde PC'erne til switchen med et normalt kabel (ikke et krydset kabel som ved PC-PC), og så smide internetforbindelsen i switchens indgang.

Hvis dét er korrekt, hvad så med opsætningen i XP? Skal jeg manuelt assigne nogle IP-adresser, hvis ja, hvilke IP-adresser skal jeg så bruge?

Hvis I har et bud på dette, vil jeg gerne have en udførlig beskrivelse - I må gerne bruge tech-udtryk, dem har jeg ikke problemer med at forstå - jeg aner simpelthen blot ikke hvordan man sætter et LAN op ;o)
Kiss me, would you kindly?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/10-06 21:49 
Med min helt utroligt minimale erfaring inden for LAN, vil jeg mene at du vil klare dig en hel del nemmere med en router frem for en switch. En moderne router er nærmest en hel lille PC i sig selv, som klarer meget af det kedelige arbejde for dig. I forhold til en router er switchen en "dum" komponent ;)

Man får, så vidt jeg ved, heller intet ud af at sætte en internetforbindelse direkte til en switch, da den kun kan håndtere kommmunikation internt mellem PC'erne.
AV Intelligent Terminal
SlothSlothSkrevet 05/10-06 21:53, rettet 05/10-06 21:56 
Oki - hvad er forskellen imellem en router og en switch? ;o)

Keep it coming!

Edit:

Er der nogen der kan anbefale en god lille PC der kan køre Counterstrike og måske nogle spil der kræver lidt mere. Grafikkortet bliver et GeForce 7600 GT. Jeg har ca. 4500,- pr. PC (med moms).

Det skal helst være hos en forhandler i Aalborg eller tæt på. Internetkøb ER en mulighed, men det er sidste løsning.

Jeg skal sætte lortet op på en skole, og de vil gerne have en lokal forhandler, så de kan tage ned i butikken og banke i bordet hvis det går i stykker.
Kiss me, would you kindly?
HeroldHeroldSkrevet 05/10-06 21:57 
Hvis netværket bare skal være internt, så er der ingen ground til at bruge en router. En router er hovedsageligt til at filtrere netværkstrafik fra internet og ind på netværket.

En switch burde være fint i dette tilfælde, hvis du ikke umiddelbart har brug for at være på nettet. Skal du det (hvilket er sandsynligt med Counter-Strike), og har du en router i forvejen, burde du bare kunne sætte en switch op efter routeren.

Der er selvfølgelig også problematikken ved at opsætte IP og Gateway og den slags på netværket - her vil en router/switch med DHCP nok hjælpe, som så vil klare håndtering af IP-adresser.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 05/10-06 22:13 
Herold>
og har du en router i forvejen, burde du bare kunne sætte en switch op efter routeren.

De fleste routere (med undtagelse af de meget gamle af slagsen) har indbygget switch, så vidt jeg ved.
HeroldHeroldSkrevet 05/10-06 22:24 
Jeps :) Og hvis det er på et skolenetværk, så burde det være muligt at bare hyle en switch i, men der skal nok lige tjekkes med IT-administrationen.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SlothSlothSkrevet 05/10-06 22:30 
Jeg har hverken router eller switch - det skal også købes.

Jeg *aner* ikke noget om, hvordan skolens netværk kører, og ham jeg har talt med (den IT-ansvarlige) ved kun at der er et netstik *suk*

Der skal være netadgang, for så kan de gå online og patche/downloade nye baner etc.

Hvis nu jeg køber en router, hvordan sætter jeg så svinet op?
Kiss me, would you kindly?
HeroldHeroldSkrevet 05/10-06 22:37 
Du burde reelt kunne nøjes med en Switch, men det er svært at vide, hvis man ikke ved hvordan skolens netværk er sat op. Maskinerne skal reelt bare sætte op som alle de andre på skolen, hvad angår netværk. Det burde du kunne få noget hjælp til :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dRxLdRxLSkrevet 06/10-06 08:11 
Jeg synes nu ikke det er lyder som nogen dum idé at sætte en router imellem disse 4 pc'er resten af skolens netværk.

Køb én af de her: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=92983

Slå det trådløse netværk fra og set den til at op til at have skolens Internet gateway som (tada) gateway.

Det er i hvert fald én helt konkret måde at gøre det på.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HankyHankySkrevet 06/10-06 10:34, rettet 06/10-06 10:36 
En switch burde være rigeligt i jeres tilfælde. De koster heller ikke så meget.

Jeg ville til at starte med, bare prøve at lade det køre automatisk IP-finding, men fucker det op, og der måske er én af jer, der ikke kan se de andre, så prøv at opstille IP-adresserne manuelt - med f.eks. bare 192.168.0.1, 192.168.0.2, ...3, ...4 osv.

Bemærk desuden, at hvis I ikke alle kører med ens operativsystem (Nogle XP, andre 2000 eller 98), kan det nogle gange være et helvede at få maskinerne til at ville sammen.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
QQSkrevet 06/10-06 11:05 
Hvis du indstiller IP-adresserne manuelt som Hanky foreslår, skal du bare passe på ikke at bruge routerens IP, som ofte netop er 192.168.0.1
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig