X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Filmsnak


Svar
jaesjaesSkrevet 03/10-06 16:18, rettet 03/10-06 16:26 
Luc Besson har pensioneret sig selv som filminstruktør. Det er et par måneder siden det kom frem, men jeg følger ikke så meget med i den slags, så jeg har først læst det i dag. Det har vist heller ikke været nævnt herinde.

Det er da lidt vildt. I hvert fald har han for mig altid stået som noget nær det perfekte bindeled mellem den franske og den amerikanske filmtradition. Han har da ... Se hele indlægget


Film-making is such a demanding mistress.
1'802 emne(r).

Svar
millenniummillenniumSkrevet 18/05-15 09:24, rettet 18/05-15 09:30 
Var der nogen som skrev Indy 4...? Der findes da ikke nogen Indy 4. :-D

Muligvis har Indy2 en nostalgisk værdi for mig, fordi det var den første Indy film jeg så i biffen (Herlev Bio ... hvorfor kan jeg huske dette så præcist?).

Men jeg holder stadig på at den er solid og har episke scener.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 18/05-15 19:02 
Sumez>
Hvad er det store problem med ham? Synes hans figur var et af de elementer i filmen der faktisk virkede.

Konceptet er rigtig fint. Manuskriptmæssigt synes jeg hans karakter er en god ting i filmen. Det er skuespillet jeg ikke bryder mig om. Han gentager stort set sin rolle fra Transformers-filmen. Irriterende speedtalker.

Egentlig har jeg ikke noget mod hans talent, for i Fury viste han at han kan spille andre karakterer på en god måde, når han ikke bliver typecastet.
Soren47Soren47Skrevet 19/05-15 08:52 
Der er kommet billeder af Orgrim fra Warcraftfilmen!
Jeg glæder mig!

Link...
la0sla0sSkrevet 19/05-15 08:56 
millennium>
Var der nogen som skrev Indy 4...? Der findes da ikke nogen Indy 4. :-D

Muligvis har Indy2 en nostalgisk værdi for mig, fordi det var den første Indy film jeg så i biffen (Herlev Bio ... hvorfor kan jeg huske dette så præcist?).

Men jeg holder stadig på at den er solid og har episke scener.

Enig, synes ikke det er en dårlig film. Hele åbningssætstykket er for mig at se "worth the price of admission". Virtuost udført screwball action (puster ud).
Hvad sker der?
GreaseballGreaseballSkrevet 19/05-15 09:44 
Jeg forstår stadig ikke hvorfor så mange har så meget imod den scene med køleskabet. Den giver i Indy filmenes univers giver det da lige så god mening at han kan overleve det som at en gut kan leve uden hjerte eller pragtens ark smelter en flok badguys. Jeg tror personligt at folk så sig "sure" på Indy 4 fordi den kom i en anden tid end de andre film. Publikum var simpelthen vænget til mere "realisme" i film. Syns nu nr. 4 fanger meget godt ånden fra de gamle film. Det er måske der det gik galt for den. At den ikke passede ind samme med de moderne film som kom ud.
(Ja, cgi dyr giver meget lidt mening).

Jeg vil stadig rate den som nr 3 ud af de fire film. Lige over Temple of Doom.

I burde give den her artikel et kig. Han kommer også ind på mange af de ting som folk ikke syns om.

Was it Really That Bad?: Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
SumezSumezSkrevet 19/05-15 10:04, rettet 19/05-15 10:05 
Den giver i Indy filmenes univers giver det da lige så god mening at han kan overleve det som at en gut kan leve uden hjerte eller pragtens ark smelter en flok badguys.

Det er det man kalder willing suspension of disbelief. En film skal have lov til at bryde med virkeligheden, men hvis den træder over en bestemt streg, bliver det så utroværdigt at man ikke kan tro på noget af det andet der sker.

Typisk siger man at en historie kan bestemme én regel selv (f.eks. "Magi eksisterer"), og derefter overholde den regel og hvad man ellers forventer ud fra virkeligheden, så publikum har mulighed for at relatere til hvad der sker. Hvis filmen går for vidt og gør noget nyt man ikke havde forventet (f.eks. at en person i et køleskab overlever en atombombe). så bliver man som publikum taget ud af den verden man ellers bør indleve sig i.

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/WillingSuspensionOfDisbelief

Det er dog iøvrigt kun dét, lian-scenen, og slutningen jeg synes var helt galt med Indy 4. Resten af filmen er okay.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 19/05-15 10:10 
Bare lige slutningen af Indy 4: Det er virkelig-virkelig imponerende at man kan smadre en slutning så meget, så Indiana Jones i filmes klimaks bare står og glor, frem for at handle. Han bliver simpelthen reduceret til en bystander.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 19/05-15 10:44, rettet 20/05-15 12:21 
10 årsager til at jeg ikke kan døje Indy 4 spin-off:

1) Lian-jagten i junglen (Oh God)
2) Hyper-intelligente CGI-skabte dræbermyrer. (De gamle film brugte rigtigte slanger, insekter og rotter).
3) Indy dræber næsten ingen.
4) Russerne dræber mange amerikanske soldater og indianere, men man ser det aldrig for at skjule volden.
4) Indy bliver konstant omringet og fanget af russiske soldater for at skabe fremdrift i historien.
5) Alien-parallel-dimensional-temaet
6) Tegneserie-effekter da junglebilen falder ned i vandet. Jeg føler intet, fordi det hele er så syntetisk.
7) Køleskabet.
8) Indy bliver beskrevet som en gammel adventurer, men ikke den lidt nørdede skolelærer vi også elsker.
9) Den dumt forcerede scene ved kviksandet som afslører noget om Indy.
10) Finalen WTF?!

1 ting jeg godt kunne lide:
Biljagten efter diner-slåskampen. Det er det eneste der føles ægte og Indy-ish.
The medium is the message.
Mes1983Mes1983Skrevet 19/05-15 14:29, rettet 19/05-15 14:29 
Jeg har det med Indy 4 lidt ligesom, jeg har det med Hobitten. Jeg vil rigtig gerne elske filmene, men de siger mig ikke ret meget.

Hobitten 1 har jeg det især svært med. Tøndejagten er simpelthen for "syntetisk" som millenium også nævner. Og når man er stor fan af bogen, kan jeg virkelig ikke tænke på andet end en misset mulighed for at lave en kanon film-triologi. Det er lidt som om, der er sket det samme som for George Lucas' pre-quals. Der går simpelthen for meget CGI i den. Det bliver simpelthen for roddet.

På den anden side, kan jeg slet ikke lade være med, at se frem til JJ. Abrams Star Wars. Har for nyligt læst en artikel i Vanity Fair, hvor de beskriver, hvordan der er blevet lagt ekstra vægt på praktiske effekter frem for CGI. Se bare BB-8 reveal fra Star Wars Celebration! :-)
DunwichDunwichSkrevet 19/05-15 16:29 
la0s>
Bare lige slutningen af Indy 4: Det er virkelig-virkelig imponerende at man kan smadre en slutning så meget, så Indiana Jones i filmes klimaks bare står og glor, frem for at handle. Han bliver simpelthen reduceret til en bystander.

Modsat slutningen i Raiders, hvor Indy og Marion er bundet til en pæl, og står med lukkede øjne, mens hele klimakset udfolder sig.
NaieraNaieraSkrevet 19/05-15 17:04 
Der er jo den teori der siger, at Indy havde INGEN indflydelse på handlingen overhovedet, i Raiders.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 19/05-15 17:09 
Det er en del af filmens charme. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 19/05-15 17:33 
Ja, det er jo sådan lidt Corto Maltese-agtigt. Den betragtende helt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 19/05-15 19:09 
2'eren var ok men kunne have været næsten ligeså god som 1 og 3 med mere variation IMO - synes det blev for trist og ensformigt med al det okkulte og i samme område.

Kan også ske det skrigende, (fat)svage væsen har trukket ned. Desværre var det dengang bare sådan kvinder blev portrætteret i de fleste actionfilm. Husker også at Goldie Horn og Bess Armstrong næsten ødelagde henholdsvis Big Trouble In Little China og High Road to China, men det kan godt være andre film jeg tænker på.
NaieraNaieraSkrevet 19/05-15 20:01 
Goldie Horny
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/06-15 21:23 
De sender Jurassic Park 1 og 2 (og 3) på DR3 lige nu, hvis nogen trænger til en opfrisker :)

Godt nok i HD, men ikke i surround af en eller anden grund... :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 13/06-15 21:35 
Medmindre man decideret har lyst til at se 2 og 3, så spild ikke tid med dem for at genopfriske. World er lavet udfra at de ikke eksisterer.

(Dermed ikke sagt at jeg synes de er dårlige. De er bestemt ok)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/06-15 21:39, rettet 13/06-15 21:41 
Jeg kan virkelig godt lide toeren. Og treeren er bestemt seværdig, ham knægten ødelægger dog alt for meget. Som børn jo plejer at gøre.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/06-15 21:54 
Det er godt nok det mindst brugervenlige OS de ruller med, på computerne i Jurassic Park. Dengang var 3D også det nye :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 13/06-15 22:44 
UNIX... Man kender det!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/06-15 22:52 
Gad vide om det rent faktisk har eksisteret i sådan en form? Jeg så en "/usr" mappe da hun begyndte at "hacke". Det er da i hvert fald noget der stadig findes i Linux.

Men det ser godt nok smadret ud at hun bevæger sig frem ved at skubbe musen, og det hele kører 5fps. Og tænk at alle deres problemer kunne være løst ved at trykke på en enkelt fil, som en teenage-pige kunne hitte ved 3-4 forsøg. Samuel L. Jacksons rolle må ha' været noget flov i betrækket bagefter :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 14/06-15 08:37, rettet 14/06-15 08:43 
Konsolkongen>
De sender Jurassic Park 1 og 2 (og 3) på DR3 lige nu, hvis nogen trænger til en opfrisker :)

Godt nok i HD, men ikke i surround af en eller anden grund... :/

1'eren er stadig enestående. Så den samme med min 10årige søn nu.
2'eren har absolut sine momenter og suverænt spændende scener, men historien som helhed vandrer lidt og så blev jeg bare så PISSE irriteret over hende datteren som skubber en raptor med hendes gymnastik-lort.
3'eren .... Jeg kan overhovedet ikke genfortælle historien. In and out.

Det spøjse er, at alle tre film har sekvenser fra bogens etter. Så meget godt var der altså i bogen. :)

Der er helt klart nogle sjove 90'er tech referencer i JP1: Controlrummet som bruger Apple Quadra, Ned som har video-samtale (man kan så se at det er en Quicktime film) og drengen i bilen: "wow, an interactive CD-rom".
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 14/06-15 09:34 
Og 3d printeren i 3eren, som var vild cutting edge...
Per SPer SSkrevet 14/06-15 10:36, rettet 14/06-15 10:47 
Er der ingen der ser film der er ældre end 20 år, medmindre det er Star Wars fra 1977? Bare lige et reality check. ;)
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
vyssenvyssenSkrevet 14/06-15 11:31 
Tjah, der er vist en del rundt omkring, som så JP1 igår...
JmogJmogSkrevet 14/06-15 12:55 
Per S>
Er der ingen der ser film der er ældre end 20 år, medmindre det er Star Wars fra 1977? Bare lige et reality check. ;)

Joda, gangsterfilm med James Cagney fra 30'erne og sørøverfilm med Errol Flynn er bestemt stadig noget jeg ser.
GreaseballGreaseballSkrevet 14/06-15 13:18 
Per S>
Er der ingen der ser film der er ældre end 20 år, medmindre det er Star Wars fra 1977? Bare lige et reality check. ;)

Mange af mine favorit film er ældre en 20 år. Meget nemt når man selv er over de 30 :p
millenniummillenniumSkrevet 14/06-15 13:49 
Eller ramt de 40. :)

Die Hard, Predator, Jurassic Park, Ghostbuster, Aliens, Point Break, WarGames, T2 ..... Tror jeg ser dem en gang om året. IMO peakede mainstream-filmene i 80/90'erne. Derefter gik det ned af bakke, og jeg har generelt et akavet forhold til nutidens blockbusters.
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 14/06-15 15:21 
Jmog>

Joda, gangsterfilm med James Cagney fra 30'erne og sørøverfilm med Errol Flynn er bestemt stadig noget jeg ser.

Er de sørøverfilm seriøst værd at tjekke ud?
JmogJmogSkrevet 14/06-15 19:07 
Den første og den sidste Pirates of the Caribbean film er gode. De er det eneste de sidste 70 år, der kan konkurrere med Erroll Flynns klassikere (nej, Cutthroat Island er kun "ok"). De er så også kraftigt inspireret af dem. Det er alle sørøverfilm du nogensinde har set sandsynligvis.

Mine favoritter:

Captain Blood: http://museum.geekculture.dk/arkiv.php?reviewid=2464
The Sea Hawk: http://museum.geekculture.dk/arkiv.php?reviewid=2463
WehnerWehnerSkrevet 14/06-15 19:56 
Du må have spist søm :p Cutthroat Island er det kun den den første PotC, der kommer i nærheden af (uden at være lige så god).

Glemmer du ikke også Den Knaldrøde Pirat?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 14/06-15 21:37 
Crimson Pirate, den kan jeg faktisk ikke huske.
WehnerWehnerSkrevet 14/06-15 21:48 
Jeg kan kun huske Captain Blood med Flynn. Den Knaldrøde Pirat er i hvert fald noget bedre end den. Burt Lancaster var efter min mening noget helt specielt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Per SPer SSkrevet 15/06-15 22:19 
Måske ikke noget mesterværk i piratfilm-genren, men Nate and Hayes (Piraten med de ni liv) fra 1983, med Tommy Lee Jones i hovedrollen, er en ganske underholdende én af slagsen.

https://www.youtube.com/watch?v=uPs-dklj9Hw

- og ellers er der Video Pirates fra 1987 ...

Video Pirates klip
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
silverstarsilverstarSkrevet 16/06-15 21:16 
Der er også den klassiske film Pirates af Roman Polanski fra 1986 med Walther Matthau, den har jeg altid synes var tilpas anderledes til at skille sig ud. Matthau's upolerede og egoistiske captain Red er smuk :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
WehnerWehnerSkrevet 17/06-15 01:04 
Åhh, den kan jeg godt huske nu! Der er langt fra Matthau til Flynn, Lancaster, Bloom og Depp, må man sige :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/06-15 09:53, rettet 17/06-15 11:24 
Jurassic World:

Bedre end jeg nogensinde havde turde forestille mig. Jeg blev aldrig glad ved tanken om at Owen var nede med de Raptors, men selvom det var slemt nok, var det heldigvis ikke drevet så langt ud som jeg havde frygtet.

En virkelig flot film med nogle rigtig fede scener, samt en okay historie. Den alternative tidslinje efter Jurassic Park synes jeg var overbevisende og passede fint ind i serien.

Den var bedre end III, men Jurassic Park og Lost World er begge en del bedre. 6/10.

SPOILER-TEKST:
Jeg kunne virkelig godt lide scenen hvor flyveøglerne slap løs og fløj hen over parken. Det synes jeg faktisk var ret uhyggeligt. Især måden hende den kønne britiske assistent dør på, var meget voldsom.

Jeg kunne rigtig godt lide at Henry (forskeren) siger i en diskussion til parkens ejer, at ingen af dinosaurerne nogensinde har lignet rigtige dinosaurer, da de allerede var genmanipulerede ad H til.
Det synes jeg var mega fedt, da det altid har gået mig på at Velociraptors (som var de sejeste), slet ikke har været i nærheden af at ligne de rigtige.

Der var som forventet også rigtig mange dumme ting i filmen. Den nye genmanipulerede dinosaur havde lidt for mange superkræfter, men som så aldrig blev fulgt op på igen. Jeg synes det var for meget da den pludselig også kunne kamuflere sig :/

De to drenge der laver en af de gamle Jeeps. For det kan man jo, når bare man tror nok på det.

"We need more teeth" Den mest tæer-krummende sætning i hele filmen, hold kæft det var dumt.
Så sig i stedet at de skal ha' support fra den T-rex, eller den i vandet (som jeg havde forudset filmen endte med, lang tid i forvejen). Der har allerede været tre Raptors på Indominous Rex som tilsammen gav et større antal tænder end dens. Så antallet af tænder havde nok ikke noget at sige... Det er så typisk Hollywood dumt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 17/06-15 14:07 
Kunne ikke undgå og læse dine spoilers, og det er nok til at afholde mig :-D Jeg har en udpræget dårlig evne til at huske de tåkrummende situationer og lade dem overskygge kvaliteterne.

God damnit Spielberg, hvorfor skulle du lade hende stang-gymnastik-tøsen slå en Raptor væk i Lost World????
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 17/06-15 19:02 
Den tåkrummende sætning er til gengæld efterfulgt af den fedeste scene i filmen, så det blev godt nok hurtigt glemt af mig.
SumezSumezSkrevet 26/06-15 14:36, rettet 26/06-15 14:42 
Filmsnak

Luc Besson sammen med Mézières og Christin! Krydser stadig fingre! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 26/06-15 14:47 
Det minder jo ikke så lidt om dette billede:
http://www.saunalahti.fi/~alatera/Valerian/images/Valerian_mez&chris.gif
SumezSumezSkrevet 26/06-15 14:52, rettet 26/06-15 14:54 
Haha, det er jo genialt :D

Kan iøvrigt godt lide den besked Luc tydeligvis selv har skrevet på sin Facebook page. Det er meget betryggende at han ser projektet som sin største udfordring hidtil. En Linda & Valentin film er ikke en rutine-opgave, og jeg håber at han får det budget der skal til! :)

Hello everyone – As you probably noticed I’m not really the king of social media, it’s, in fact, my first day on it. Why suddenly? Because I’m starting today the biggest challenge of my career and I don’t want to be alone. I want to share. It’s a huge sci-fi film called Valerian and the City of a Thousand Planets. It’s based from a comic book, maybe the most famous one in Europe. I’m a big fan of it since I'm 12 years old. Valerian and Laureline are two agents traveling through space and time. They will be played by Dane DeHaan and Cara Delevingne. I have around 800 days of work ahead of me, plenty of time to be discouraged or feel lonely, so I’m counting on your support. I will try to share my adventure with you as much as I can. So… I go back to work, talk to you soon. Luc
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 10/07-15 12:30 
Ghostbusters anno 2016

Filmsnak

God weekend.
Soren47Soren47Skrevet 10/07-15 12:49 
But why :(
3of193of19Skrevet 10/07-15 13:00 
Sålænge det ikke er en komplet reboot, er jeg fin med et kvindeligt cast. Lad Dan Aykroyd og Ernie Hudson være med som mentorer eller noget i den dur og så skal det nok gå.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/07-15 13:24 
Jeg forstår bare slet ikke, hvorfor det skulle være nødvendigt med et nyt kapitel i den franchise. Hvorfor kan vi ikke bare respektere, at den oprindelige film er et mesterværk, som uden problemer kan stå alene? (...og så bare lykkeligt glemme alt om 2'eren)

Jeg er virkelig ved at være træt af, at alt, der var fedt i 80'eren, tilsyneladende bliver kneppet ihjel lige for tiden :(
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 10/07-15 13:57 
Jeg troede det var et joke-billede, og undrede mig over hvad det sjove var >_<
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 10/07-15 14:17 
Den er ikke postet under "sjove billeder" :)
vyssenvyssenSkrevet 11/07-15 22:33 
Jeg vil bare lige sige at folk bør se Fury. I det mindste for de første 95% af filmen.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/07-15 23:02 
Road Fury er virkelig fed, men jeg ser den mest som undtagelsen, der bekræfter reglen.
AV Intelligent Terminal
1'802 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig