X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Wii - US eller PAL?


Svar
QQSkrevet 27/09-06 17:35, rettet 28/09-06 02:10 
I denne tråd kunne jeg godt tænke mig at få et endegyldigt svar, eller i det mindste en opstilling af fordelene og ulemperne ved de to forskellige regioner. Hvad skal man købe? Jeg ved at mange spørgsmål stadig står uklare eller ubesvarede omkring dette, men indtil videre må vi bruge det vi har og derefter løbende opdatere som oplysningerne kommer ind.

På dette spørgsmål er der jo nok mest forskel i billedeformatshardwaren, da det indtil nu er det der har adskilt regionerne. Kompatibilitet og spiludvalg er selvfølgelig også et problem, men et mindre af slagsen, grundet import, freeloaders og lignende.

Vi kan starte med at se på GameCubens specifikationer:

US/NTSC:
- S-Video
- Ingen RGB
- Progressive Scan på ca. 50% af spillene
- Component
- Stepdown nødvendig

EU/PAL:
- RGB
- Ingen S-Video
- Ingen Progressive Scan på PAL spil
- Component
- Progressive Scan på US spil vha. Freeloader

Da jeg helst kunne tænke mig at smutte ned og hente en PAL Wii den 8. december, ville jeg selvfølgelig helst at den ikke ville mangle mulighed for bedste billedkvalitet ift. den amerikanske version, her tænker jeg forskel i selve spillene, og de forskellige udgange på maskinen.
For hvis fx Zelda TP ikke er progressive i PAL udgaven, men er det i US, vil jeg da helst ha det amerikanske.

Hvad har i af fordele/ulemper?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 27/09-06 22:53 
Hølmkjær>
Hvad har i af fordele/ulemper?

En eller anden obskur nichetitel, som er sublim, udkommer i US og sælger så dårligt, at udgiveren beslutter sig for ikke at får den til EU.

I øvrigt så bør der måske føjes til specifikationerne over Gamecube at PAL-maskinen kan køre progressive på samtlige progressive NTSC titler. Via freeloader selvfølgelig.
SephirothSephirothSkrevet 27/09-06 23:17 
Jeg er i USA, når Wii og PS3 udkommer, så regner med at smutte en Wii i kufferten.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
BeanoBeanoSkrevet 27/09-06 23:19 
Jeg har stadig meget svært ved at se nogen fordel ved at importere en US Wii maskine udfra de specs og spil der er vist indtil videre. Specielt ulemperne ifm. import taget i betragtning.

Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste GC titel der udkom i USA som ikke kom i Europa.
Ja der har været nogle fæle forsinkelser på nogle GC titler men jeg kan godt vente et par månedet... og vi kan håbe på en "Wiiloader" til de tilfælde der måtte komme ;)

Så jeg holder mig til en EU Wii i december :)
QQSkrevet 28/09-06 00:01, rettet 28/09-06 00:02 
Jmog>
Hølmkjær>
Hvad har i af fordele/ulemper?

En eller anden obskur nichetitel, som er sublim, udkommer i US og sælger så dårligt, at udgiveren beslutter sig for ikke at får den til EU.

Den ene enkelte titel må vel så bøde for de andre og spilles via freeloader?

Jmog>
I øvrigt så bør der måske føjes til specifikationerne over Gamecube at PAL-maskinen kan køre progressive på samtlige progressive NTSC titler. Via freeloader selvfølgelig.

Sikker på det? Synes du engang snakkede om at man netop ikke kunne køre progressive, fordi B knappen allerede var benyttet under boot til freeloaderen på PAL?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 28/09-06 00:48, rettet 28/09-06 00:48 
Hølmkjær>
Sikker på det?

Det håber jeg sandelig. Ellers ville jeg føle mig opænt fjollet over at have udskiftet næsten samtligt mine PAL NGC-spil med NTSC-udgaver :-)


Synes du engang snakkede om at man netop ikke kunne køre progressive, fordi B knappen allerede var benyttet under boot til freeloaderen på PAL?

Der er lidt forvirring angående der her. Det er sådan her det foregår:
PAL GC med PAL spil i:
---B under boot aktiverer 60hz, hvis spillet understøtter det.
NTSC GC med NTSC spil i:
---B under boot aktiverer 480p hvis spillet understøtter det.
PAL GC med først freeloader og derefter NTSC spil i:
---B under boot aktiverer 480p hvis spillet understøtter det

B under boot aktiverer med andre ord det som spillet understøtter udover dets standard mode - ligegyldigt hvilken region konsollen er fra. Det er hvad spillene understøtter der tæller.

Jeg spiller for eksempel Metroid Prime (NTSC), F-zero GX (NTSC) osv i 480p på min PAL GC.
QQSkrevet 28/09-06 01:06 
Okay, så er jeg med... Huskede forkert, mente alt hvad du havde var US... Men så tror jeg, at jeg vil vælge PAL konsol og NTSC spil til Wii, hvis Nintendo laver samme nummer igen, især hvis de gør deres egne titler regionsfrie. Men nu må vi jo bare vente og se. Er der ingen forskel på spillene mht progressive, vælger jeg nok 100% PAL...

Kan du ikke linke til den der liste over 16:9 og Progressive spil fra HDTVArcade? hvis den stadig findes, for den er ikke til at finde under det gamle link du engang smed op...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 28/09-06 01:20 
But of course.

GC-spil specs
3of193of19Skrevet 28/09-06 04:19 
En anden god grund til at vælge US er spilpriser. F.eks. har jeg lige bestilt Baten Kaitos 2 til GCN til sølle 235kr hos DVD Boxoffice.
I forhold til danske spilpriser har man ved GCN spil snildt sparet 30% per titel, det løber meget hurtigt op. Derudover udkommer spil for det meste tidligere i USA (der er dog efterhånden blevet bedre).
BeanoBeanoSkrevet 29/09-06 09:23 
Man er jo ikke tvunget til at købe dyre spil i DK bare fordi man har en PAL maskine :)
ChronoChronoSkrevet 03/10-06 12:43 
Både component og RGB kablerne er på vej til PAL Wii. Om der så også er progressive scan er stadig tvivlsomt...

Eurogamer
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/10-06 23:00 
Hvis der ikke kommer 480p på PAL WII'en så fortjener Nintendo altså at blive brændt ned til grunden! Jeg tror og håber selvfølgelig at det er der fra dag et, men jeg siger bare hvis nu...

Og det ville sådan set ikke undre mig hvis de valgte at undlade det i europa, bare lige for at pisse os af. Sådan er Nintendo jo nu engang :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SøgAArdSøgAArdSkrevet 04/10-06 23:12 
The cure is if you let in just a little more love.
Home is where the hardware is..
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-06 23:35 
Sikke noget ævl. Hvis Nintendo ikke inkluderer progresive i europa så p..... de på os. Det kan ingen argumentere imod.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SøgAArdSøgAArdSkrevet 04/10-06 23:40, rettet 04/10-06 23:42 
Gør jeg skam heller ikke. Du virker bare ofte bitter.

Jeg har aldrig vidst noget teknisk vedr. konsoller - jeg håber blot på nogle lækre spiloplevelser, uanset om det hedder wii eller PS3.
Home is where the hardware is..
Danny SallingDanny SallingSkrevet 05/10-06 01:01 
Hvor meget forskel er der egentlig på om man kører progresiv scan eller ej, er op løsningen ikke den samme? Er det noget med linjerne i ens TV, eller hvad gør det dersens progresiv scan?
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
RJKRJKSkrevet 05/10-06 01:07 
Progressive scan
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 05/10-06 09:48 
Danny Salling>
Hvor meget forskel er der egentlig på om man kører progresiv scan eller ej,

Afhænger af displayet. Nogen håndterer interlaced bedre end andre. På min gamle 480p projektor var det dog som nat og dag. 480i/576i lignede lort sammenlignet med 480p.

På min 720p projektor er forskellen ikke nær så stor - primært fordi scaleren/linedoubleren i projektoren er ret god. Men forskellen er stadig nem at at se. Og det er nok til at gøre mig sur, hvis det mangler. Det er også et spørgsmål om princip. Skal vi have det fulde produkt eller en skrabet udgave.... bare fordi vi bor i Europa.
JmogJmogSkrevet 05/10-06 09:52 
Rune, det er lidt uklart i faq'en, at det drejer sig om NTSC-spillene (ved Xbox også PAL-spil, men kun i NTSC dashboard). Måske skulle formuleringen ændres. Der er i hvert fald ikke "en del" Gamecube-spil der understøtter progressive. Måske tre-fire stykker og kun via en NTSC-cube.
3of193of19Skrevet 06/10-06 22:43, rettet 06/10-06 22:50 
Jmog>
Rune, det er lidt uklart i faq'en, at det drejer sig om NTSC-spillene (ved Xbox også PAL-spil, men kun i NTSC dashboard). Måske skulle formuleringen ændres. Der er i hvert fald ikke "en del" Gamecube-spil der understøtter progressive. Måske tre-fire stykker og kun via en NTSC-cube.

Så må du have købt de forkerte spil Jens. Ud af mine 13 US GCN spil (inkl GBA Player) er der kun ét der ikke understøtter progressive, Mega Man Anniversary Collection.

Anyway, endnu en grund til at købe US Wii:
http://www.cubed3.com/news/6067/1/Japan_Confirms_Virtual_Console_Status
Virtual Console er også regionslåst, bundet til Wii konsollens region. Derudover vil kun spil der originalt udkom i en region vil blive genudgivet på Virtual Console. Så ikke noget med f.eks. Final Fantasy III/VI på PAL Wii når vi kommer så langt.

Men en meget god nyhed fra samme link: Component OG Scart kabler kommer i Europa, så både progressive scan og RGB i flimmer mode burde være i vinkel til PAL spillere.
Men det var egenlig ikke så mærkeligt. Grunden til at SNES/N64/GCN var så gimpede i analogt video out var jo at det var den selvsamme connector der blev brugt. Den havde jo bare ikke pins nok til at have alle signaltyper på én gang.
Wii har en ny videoconnector.
WehnerWehnerSkrevet 07/10-06 09:04 
3of19>
Anyway, endnu en grund til at købe US Wii:
http://www.cubed3.com/news/6067/1/Japan_Confirms_Virtual_Console_Status
Virtual Console er også regionslåst, bundet til Wii konsollens region. Derudover vil kun spil der originalt udkom i en region vil blive genudgivet på Virtual Console. Så ikke noget med f.eks. Final Fantasy III/VI på PAL Wii når vi kommer så langt.

Det var da utrolig dumt på alle tænkelige måder :(
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 07/10-06 12:06 
3of19>
Så må du have købt de forkerte spil Jens. Ud af mine 13 US GCN spil (inkl GBA Player) er der kun ét der ikke understøtter progressive, Mega Man Anniversary Collection.

Du misforstår. Faq'en får det til at lyde som om at mange Gamecube-spil understøtter progressive. Den skulle istedet sige at mange _NTSC_-spil understøtter progressive.

Alle mine NTSC-spil understøtter skam progressive
SumezSumezSkrevet 07/10-06 17:01 
Wehner>

Det var da utrolig dumt på alle tænkelige måder :(

MEGET!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig