X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

TP - Det største Zelda spil, nogensinde?


Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 03/09-06 14:48 
IGN; "Twilight Princess will not only be bigger - a horse ride from one side of Hyrule to the next is rumored to take 45 real minutes"


O_O Der var mange meninger omkring Wind Wakers langsomme gameplay når man skulle rejse fra den ene ende af verden til den anden. 45, minutter bare for at komme fra et sted til et andet, er ret langtid.

Shigeru, sagde at d... Se hele indlægget


IGN artiklen
Well crucify the insincere tonight...
251 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 08/11-06 14:09 
Lad mig omformulere mig.

Legend Of Zelda spillene er rigtig gode, måske de bedste :-)
For The Love Of The Game
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/11-06 14:32 
Med andre ord:

Zelda er Kongen!
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HeroldHeroldSkrevet 08/11-06 15:02 
Nej, Zelda er altså prinsessen :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KTCKTCSkrevet 08/11-06 15:19 
"Legend of Zelda" er kongen må vel dække...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KalicolaKalicolaSkrevet 08/11-06 15:36 
håber de springer et vand tempel over, og putter flere skov templer ind...

Den første dungeon er sgu altid den fedeste.
For The Love Of The Game
DommergaardDommergaardSkrevet 09/11-06 01:39 
Er spændt på forskellen på NGC og Wii. Jeg samler selv NGC-versionen op. Standard-controllen fungerede til de tidligere Zelda-spil, så hvorfor ikke også til denne version? :)
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 09/11-06 01:59 
Jeg tror ikke brug af NES-controlleren ville give en nær så god oplevelse af 64- og GC-Zelda, som en analogpind gør, sååå jeg kommer til at spille TP på Wii ;P
元気ですか。
DommergaardDommergaardSkrevet 09/11-06 10:46 
Bah! Vil selvfølgelig gøre brug af NGC-controlleren! }8)
KalicolaKalicolaSkrevet 09/11-06 11:07 
sonic: tjek det 10 timers preview af zelda på ign. Der snakker han en del om wii styringen. Det preview har overbevist mig om at skaffe wii udgaven.
For The Love Of The Game
MarcusMarcusSkrevet 09/11-06 11:16, rettet 09/11-06 11:19 
Jeg synes at vandtemplet var super.
Jeg håber meget på, at det bliver sværere end wind waker. Det var jo for det nærmest umuligt at dø, deri. For ikke at snakke om puzzle-sværhedsgraden.
SumezSumezSkrevet 09/11-06 17:10, rettet 09/11-06 17:10 
Ja, OoTs vandtempel var da muligvis det bedste!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 09/11-06 18:06 
Jeg har heller aldrig forstået kritikken af vandtemplet. Ud over at stilen der fangede mig, så har det nogle rigtige fede puzzles.

Det svage "tempel" var Jabu Jabus mave.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
PalsgaardPalsgaardSkrevet 09/11-06 18:16 
Jeg blev færdig med vandtemplet (efter to års tilbagevendende forsøg) her i weekenden. Har virkelig være træt af det og set det som en af de få negative oplevelser jeg har haft med spillet... liiige indtil jeg nu er i det der mørketempel med skjulte døre, de DET er fandme noget der presser mig :)
Det foregående tempel er "vand" ved siden af, og set i bakspejlet var det faktisk ret fed bruge af alle dimensioner.
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
ValkyrieValkyrieSkrevet 09/11-06 21:46 
Well, Vandtemplet er så elsket/hadet, jo netop fordi det var vildt udfordrende for rigtig mange. Jeg ville lyve hvis jeg påstod at jeg ikke havde seriøse problemer med at komme igennem den dungeon, men det var jo det hele værd. Dark Link alene var det hele værd.



Stilmæssigt var, forest templet nok det fedeste. Det der ude i ørkenen var også rigtig fedt lavet.

en film der viser wii og zelda blive lavet; http://www.youtube.com/watch?v=jE-3OD2iyjY

Det kan godt være at det er en seriøs god ide at pre order... Tænk at de har 4 millioner maskiner ved launch, og ikke kan nå demand?:S
Well crucify the insincere tonight...
Zzap!Zzap!Skrevet 12/11-06 12:56, rettet 12/11-06 12:57 
En bunke nye TP film på Gametrailers: http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2631
Ser (og lyder) rigtigt, rigtigt godt ud.
Born to kill space
happyEDhappyEDSkrevet 12/11-06 13:18 
Ja hvad skal jeg sige. Bliver mere og mere ked af at de er gået væk fra windwaker stilen.
Syntes ikke rigtig spillet skiller sig ud.

Håber gameplayet ændre det for mig.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Bede-xBede-xSkrevet 12/11-06 13:18, rettet 12/11-06 13:38 
Og mig der ikke skulle se nogen film af det spil overhovedet...

Det ser ikke ud til, at det kan gøre noget forkert. Jeg er vild med stilen og endnu mere vild med de fremviste gameplayelementer.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Zzap!Zzap!Skrevet 12/11-06 13:58 
toAt>
Ja hvad skal jeg sige. Bliver mere og mere ked af at de er gået væk fra windwaker stilen.
Syntes ikke rigtig spillet skiller sig ud.

Håber gameplayet ændre det for mig.

Jeg holdt også meget af Wind Waker stilen, men på den anden side havde det nok føltes en smule fesent hvis de var groet fast til den stil for evigt. Der er andre stil-typer der kan være lige så interessante at udforske.
Zelda serien er jo netop kendetegnet ved, at der sker noget radikalt nyt med hver nyt afsnit.
Derudover er det jo også Phantom Hourglass på vej som er i den stil, dog med DSens tekniske begrænsninger.
Zelda holdet har dog gjort klart at de intet havde imod WW stilen og at de ville elske at prøve noget nyt i den retning igen.
Jeg kunne tænke mig at noget lavet i samme stil som min avatar, ville fungere rigtigt godt. Dvs. Zelda 1, LttP og Links Awakening stilen fra manualer, tegneserier og andet art.
Born to kill space
ChronoChronoSkrevet 12/11-06 14:17 
Det prøvede de på CDi - efter sigende ikke det store hit :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 14:25, rettet 12/11-06 14:38 
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde når jeg ser de videoer.

På den ene side er det jo tydeligt at det gameplay der vises strider mod alt hvad jeg finder rigtigt i spildesign, det var forudsigelig.

Det mere overraskende er at jeg afslører mig selv som hykler i hvordan jeg opfatter det jeg ser. Jeg har tidligere skrevet at GC'en grafikniveau er fint nok til mig så længe gameplayet nedenunder er i orden. Lad os så forestille os at jeg var tiltrukket af den slags gameplay og fandt at det var så godt som det kan blive, så ville den tekniske udførelse af grafikken virkelig være en overvindelse for mig hvis jeg stadig skulle kunne nyde at spille det. Det ser jo møj-grimt ud. Så havde det alligevel været bedre at holde det i den super-figurative Wind Wanker stil, som ikke prøver at gøre mere end den kan leve op til.

Jeg forestillede mig ikke at man kunne forvente den mest optimerede grafik fra et spil der udkommer samtidig på to systemer af forskellig styrke, men her træder den laveste fællesnævner lidt for hårdt igennem.

Det bliver spændende at stå med et spil som Mario Galaxies. Det spil har i det mindste ikke direkte frastødt mig endnu.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 14:48 
Det handler ikke så meget om spillet som spillemekanik, det er sikkert udmærket for dem der kan li' den slags, ej heller om den valgte visuelle stil, men den om tekniske udførelse af grafikken, eller mangel på samme. Det ser bare røv-dårligt ud for et spil der udkommer på en sprit-ny konsol i slutningen af 2006.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Bede-xBede-xSkrevet 12/11-06 14:51, rettet 12/11-06 14:52 
dRxL>Lad os så forestille os at jeg var tiltrukket af den slags gameplay og fandt at det var så godt som det kan blive, så ville den tekniske udførelse af grafikken virkelig være en overvindelse for mig hvis jeg stadig skulle kunne nyde at spille det. Det ser jo møj-grimt ud.

Jeg er måløs.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ChronoChronoSkrevet 12/11-06 14:53 
Nu har jeg stort set undladt at se på screenshots og videoer siden E3, men røv-dårligt!? Sådan så det da ikke ud dengang da.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 15:15 
Tag det med et gran salt, især da den slags vurderinger er stærkt subjektive. Men umiddelbart ud fra det jeg kan se føler jeg mig meget frastødt. Hvorfor er der f.eks. så meget brunt? Jeg vil have friske glade farver (hov, det er da en vurdering på den valgte stil ;-p).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 12/11-06 15:18 
Jeg beklager Daniel, men din selvproklamerede titel som Nintenboy er hermed pillet fra dig igen :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
happyEDhappyEDSkrevet 12/11-06 15:26 
He He
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
RooneyRooneySkrevet 12/11-06 15:29 
Sandt er det, at de par videoer på Gametrailers, får faktisk spillet til at fremstå halv-grimt. Jeg skyder skylden på opløsningen. De high-res film jeg har set tidligere, ser fantastiske ud.

Ku man få de GT videoer i en ordentligt opløsning, stod det anderledes til.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 15:29, rettet 12/11-06 15:42 
Wehner>
Jeg beklager Daniel, men din selvproklamerede titel som Nintenboy er hermed pillet fra dig igen :)

Nå, det var overraskende, når jeg ser på hvem der ellers er det virker det ikke som noget der kræver forudsætninger af nogen art, måske med undtagelse af en glødende og uopslidelig kærlighed til det store N, og den er jeg nok blevet lidt for gammel og kedelig til :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 12/11-06 16:08 
dRxL>
Det handler ikke så meget om spillet som spillemekanik, det er sikkert udmærket for dem der kan li' den slags, ej heller om den valgte visuelle stil, men den om tekniske udførelse af grafikken, eller mangel på samme. Det ser bare røv-dårligt ud for et spil der udkommer på en sprit-ny konsol i slutningen af 2006.

Nintendo har fra starten understreget, at det er en næsten fuldstændig straight port af GC versionen.
Det eneste der er ændret i den visuelle afdeling er widescreen support og at hele spillet er spejlet, ellers er alt nøjagtig som på Gamecube.
Om man kan acceptere dét er vel et spørgsmål om man kan adskille art-direction fra den tekniske side af grafikken (ikke at jeg på nogen måde synes at dén er skuffende, der er bloom, gode vandeffekter og detaljerede tekstures).

På samme måde som jeg stadig synes at LttP OoT og MM er meget smukke spil, så kan jeg også værdsætte TPs grafik for hvad den er: Suveræn udnyttelse af de forhåndenværende midler.
dRxL>
Tag det med et gran salt, især da den slags vurderinger er stærkt subjektive. Men umiddelbart ud fra det jeg kan se føler jeg mig meget frastødt. Hvorfor er der f.eks. så meget brunt? Jeg vil have friske glade farver (hov, det er da en vurdering på den valgte stil ;-p).

Modsiger du ikke dig selv, når man ser på den forgående quote?:
ej heller om den valgte visuelle stil, men den om tekniske udførelse af grafikken, eller mangel på samme.

Så det er både den tekniske udførsel OG det visuelle eller hvad?

Stilarter kan udføres med god og dårlig smag.
Ligesom der er hundreder af dårligt udførte samlebånds platformere med pangfarver enmasse, så er der også kunst som Wind Waker og Mario 64, som for det utrænede øje måske minder om førnævnte, men i virkeligheden har meget lidt at gøre med dem stilmæssigt.

Jeg tror dog godt jeg kan se hvor du kommer fra med din kritik, da der har været rigtig mange spil der har forsøgt at skyde genvej til ”matureville” (more like ”I’m a 14 year old and insecure-ville”) ved at smide alle de ”kiddy” farver ud.
Zelda TP er dog på ingen måde på den måde
TPs grafik er da for øvrigt ikke kun brun (faktisk mere solnedgangs orange), hvis du ser efter på videoerne som du sagde du havde set, vil du se mange andre farver både stærke og mere underspillede.

Men det er rigtigt at den generelle farveholdning er pastelagtig og tilbageholdt (faktisk lidt ala japanske trætryk eller Alphonse Muchas plakater) med nogle få skud af kraftige farver.

Hvad angår gameplayet så er Zelda helt sin egen, der er ikke andre af ” den slags” som du sagde. Det en mærkelig blanding af adventure og action som er blevet perfektioneret i de sidste 20år.
Hvis du ikke kan lide dét så må der være mange andre genrer, der heller ikke siger dig noget, da Zelda både har inspireret og har lånt fra mange andre genrer, uden at miste sin grundstamme af ”Zelda”.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 12/11-06 16:23 
Zzap!>
Nintendo har fra starten understreget, at det er en næsten fuldstændig straight port af GC versionen.

Jeg har ikke ligt fulgt med, så det nødvendige spørgsmål til dét:

Bør jeg købe spillet til Wii eller GameCube?

Teknik, grafik, kontrol, loadetider, pris - hvad end forskel der forventes at være.

(forudsat at jeg har begge konsoller på dagen)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
happyEDhappyEDSkrevet 12/11-06 16:29 
Forskellige steder har jeg hørt fra dem der har spillet det, at de helt sikker vil anbefale wii udgaven.
Men mon ikke GC udgaven også er en. lækker udgave.

Mig selv.. Det kommer an på om jeg får købt enm wii i næste måndede, ellers satster jeg bare på GC udgaven.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
BeanoBeanoSkrevet 12/11-06 16:30 
Wii udgaven har widescreen mode :)
happyEDhappyEDSkrevet 12/11-06 16:33 
Jeg har ikke widescreen;)

og prøver lige igen..

dRxL>
Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde når jeg ser de videoer.

På den ene side er det jo tydeligt at det gameplay der vises strider mod alt hvad jeg finder rigtigt i spildesign, det var forudsigelig.

Det mere overraskende er at jeg afslører mig selv som hykler i hvordan jeg opfatter det jeg ser. Jeg har tidligere skrevet at GC'en grafikniveau er fint nok til mig så længe gameplayet nedenunder er i orden. Lad os så forestille os at jeg var tiltrukket af den slags gameplay og fandt at det var så godt som det kan blive, så ville den tekniske udførelse af grafikken virkelig være en overvindelse for mig hvis jeg stadig skulle kunne nyde at spille det. Det ser jo møj-grimt ud. Så havde det alligevel været bedre at holde det i den super-figurative Wind Wanker stil, som ikke prøver at gøre mere end den kan leve op til.

Jeg forestillede mig ikke at man kunne forvente den mest optimerede grafik fra et spil der udkommer samtidig på to systemer af forskellig styrke, men her træder den laveste fællesnævner lidt for hårdt igennem.

Det bliver spændende at stå med et spil som Mario Galaxies. Det spil har i det mindste ikke direkte frastødt mig endnu.

Du har nu en sjov måde at sige tingende på :)
Helt vildt negativ, somom spil er det værste i verden.

Jeg er jo heller ikke vild med den nye stil, men når du snakker om det, er det somom det er "svampebob firkant" eller "Charlie's angels" du snakker om.

Zelda har lige præsis ramt mange forskellige gamere i sin tid, nok pga de laver de store skift. og det må jo bare konstaterets at, de ikke kan gøre alle tilfredse på engang.

Jeg er feks. mest til de håndholdte udgaver og windwaker.
Hvor der er mange andre der er mere til Oot, MM og TTP.

Sådan vil det bare altid være.

Det der kan konstateres er, at Zelda er og bliver et fantastisk spil, et af de største i tidensløb. Om man så er til det ene eller andet.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Zzap!Zzap!Skrevet 12/11-06 16:40, rettet 12/11-06 16:41 
RJK>
Zzap!>
Nintendo har fra starten understreget, at det er en næsten fuldstændig straight port af GC versionen.

Jeg har ikke ligt fulgt med, så det nødvendige spørgsmål til dét:

Bør jeg købe spillet til Wii eller GameCube?

Teknik, grafik, kontrol, loadetider, pris - hvad end forskel der forventes at være.

(forudsat at jeg har begge konsoller på dagen)

Ud fra alt hvad jeg har hørt så er det Wii versionen, man skal gå efter.
GoNintendo havde et helt afsnit af deres podcast dedikeret til det i sidste uge, hvor Rawmeat Cowboy sagde, and I quote: "I spit on the Gamecube version".
Det lader til at Wii versionen er overlegen på mange punkter, og at fægtning med wiimoten fungerer perfekt (hverken trættende eller gimmicky).
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 16:44 
toAt>
og prøver lige igen..

Hvorfor? Jeg har jo svaret på dit indlæg første gang du skrev.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 16:55 
Zzap!>
Modsiger du ikke dig selv, når man ser på den forgående quote?:

Derfor kommentaren inde i parantesen med den efterfølgende smiley.

Zzap!>
Hvis du ikke kan lide dét så må der være mange andre genrer, der heller ikke siger dig noget, da Zelda både har inspireret og har lånt fra mange andre genrer, uden at miste sin grundstamme af ”Zelda”.

Jeg har forsøgt at spille Zelda spil (mest Links Awakening DX og The Minish Cap) men holder op med at gidde rimeligt hurtigt. For mig er oplevelsen lige så udfordrende og givende som at udfylde stregerne i en af de pre-nummereret tegning, med den undtagelse at de gerne vil have at du finder numrerne først der hvor de har gemt dem. Uanset hvor meget man så kan tosse rundt med sin fiskestang eller interagere med papirstynde NPC'er og deres stramt definerede sub-quests, så skal man før eller siden finde ind i næste "hub" af historien for at komme videre mod den predefinerede løsning.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Bede-xBede-xSkrevet 12/11-06 17:49, rettet 12/11-06 17:53 
Hvorfor er det, at du har et problem med predefinerede løsninger?

Jeg kan godt forstå, hvis du gerne ser mediet blive brugt til dynamisk problemløsning samt opsætninger af den slags, som kun spilmediet kan tilbyde, men hvorfor begrænse sig til det?

Der er mange spil, som måske kun tilbyder en løsning, men hvor selve processen og oplevelsen af den, er det vigtigste.

Har jeg iøvrigt ret i, at det er derfor du tidligere har skrevet dårligt om Prince of Persia: SoT? At der kun er en vej gennem spillet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
QQSkrevet 12/11-06 19:18 
RJK>
Zzap!>
Nintendo har fra starten understreget, at det er en næsten fuldstændig straight port af GC versionen.

Jeg har ikke ligt fulgt med, så det nødvendige spørgsmål til dét:

Bør jeg købe spillet til Wii eller GameCube?

Teknik, grafik, kontrol, loadetider, pris - hvad end forskel der forventes at være.

(forudsat at jeg har begge konsoller på dagen)

Ja, Zzap!, du har ret i at Nintendo fra STARTEN af (så snart det blev officielt at TP kom på begge konsoller) har sagt at Wii versionen var en stort set direkte port af GC udgaven. Men det er længe siden og sådan er det IKKE længere. Så snart Wii'en blev udsat, blev det jo klart at der nu var tid til at fokusere på at forbedre Wii versionen kraftigt, hvilket så er endt ud med en langt bedre version på Wii. Wii er trods alt en dobbelt så kraftig konsol som GC, så der er uden tvivl mange flere forbedringer, sikkert grafiske, udover 16:9 og Wiimote support. Desuden har man luftet tanken om mulighed for download af nye dungeons med mere via WiiConnect24... Så køb da Wii versionen for alt i verden...
At købe GC versionen bare for at Link skal være venstrehåndet er da IMO hul i hovedet...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
WehnerWehnerSkrevet 12/11-06 19:25 
Med mindre man er venstrehåndet.

Jeg ser i øvrigt også andre grunde til at købe GC-versionen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 12/11-06 20:25, rettet 12/11-06 21:32 
dRxL>
Jeg har forsøgt at spille Zelda spil (mest Links Awakening DX og The Minish Cap) men holder op med at gidde rimeligt hurtigt. For mig er oplevelsen lige så udfordrende og givende som at udfylde stregerne i en af de pre-nummereret tegning, med den undtagelse at de gerne vil have at du finder numrerne først der hvor de har gemt dem. Uanset hvor meget man så kan tosse rundt med sin fiskestang eller interagere med papirstynde NPC'er og deres stramt definerede sub-quests, så skal man før eller siden finde ind i næste "hub" af historien for at komme videre mod den predefinerede løsning.

Æhm... er det ikke det samme "problem" som alle andre spil med en fortløbende historie har?
Zelda serien tilbyder langt mere frihed end andre spil med historie.
Der er rigtigt nok kæder af historiestykker der skal gennemføres i en vis rækkefølge, men det er meget ofte op til spilleren hvilken kæde han/hun vil samle op og følge.
Der er ofte også et utal af små sidequests som man kan lave når man gider.
Så er det at færdes i verdenen jo ofte en slags spil i sig selv, med fjender der angriber og skatte der kan opdages.

Det er simpelthen ikke muligt, at lave et spil af den type hvor man kan gøre hvad som helst når som helst. Ikke hvis man ikke skal til at genere verdenen tilfældigt som nogle RGPer gør det. Men så mister man det der gør adventures så involverende. Dét at det er et menneske der har siddet og nuslet med hver enkelt detalje for at gøre det hele så underholdende så muligt.
Der er en begrænsning ved den type spil som vi simpelthen må lære at vende til en fordel.
Men hvis du ikke er til adventures så…

Men jeg kan da komme i tanke om spil der er mindst lige så liniære. Tvungent scrollende shoothemups og beatthemups som bare et par eksempler.

Vi kan godt blive enig om at Zelda at er et lille stykke længere ovre mod fiktions siden, i den linie der går mellem en sandkasse og fiktion end f.eks. Tetris. Men er det nødvendigvis en dårlig eller forbudt ting?
Born to kill space
RooneyRooneySkrevet 12/11-06 21:28 
dRxL>
Jeg har forsøgt at spille Zelda spil (mest Links Awakening DX og The Minish Cap) men holder op med at gidde rimeligt hurtigt. For mig er oplevelsen lige så udfordrende og givende som at udfylde stregerne i en af de pre-nummereret tegning, med den undtagelse at de gerne vil have at du finder numrerne først der hvor de har gemt dem. Uanset hvor meget man så kan tosse rundt med sin fiskestang eller interagere med papirstynde NPC'er og deres stramt definerede sub-quests, så skal man før eller siden finde ind i næste "hub" af historien for at komme videre mod den predefinerede løsning.

Hvad er dine 5 all-time yndlingsspil, igennem tiden?

Jeg begynder næsten at tro, at du slet ikke spiller videospil, men bare snakker om dem.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 22:01, rettet 12/11-06 22:15 
Skud fra hoften:

Civnet, Gunstar Heroes, QuakeWorld, Street Fighter III 3rd Strike og Geometry Wars - Retro Evolved.

Sidstnævnte kunne være det simplest mulige eksempel på hvad et computerspil skal gøre i mine øjne.

Fællesnævneren for de 4 af dem (med Gunstar Heroes som undtagelsen) er at spillemekanikken kort beskrevet opstår ud fra den måde spillets objekter reagerer på hinanden. Spillerens rolle bliver i disse spil, ud fra det kendskab han opnår til objekternes natur, konstant at aflæse situationen med henblik på fremme sine mål. Den situation der skal aflæses kan så være simpel som i SF3:ts hvor der typisk er 2 primære objekter + enkelte projektiler at forholde sig til eller den kan være meget sammensat som I GW:RE.
I førstnævnte har objekterne mange muligheder, i sidstnævnte er der mange objekter med meget forudsigelige bevægelser. I begge tilfælde bliver spillerens råderum matematisk set meget stort og denne får derved en fantastisk frihed til at tilgå spillet kreativt.

Yderligere udmærker alle spillene, måske med undtagelse af Civnet (tænk we love the president pop-boom tricket), sig ved at spilleren "ved alt hvad spillet ved". Med andre ord, det du ser på skærmen eller i øvrigt er blevet vist af spillet rummer summen af hvad du har at forholde dig til i de valg du træffer. Altså ingen dumme gåder eller spille-mekanikker du endnu ikke er blevet gjort bekendt med her her.

Endelig kan QuakeWorld tjene som eksempel på det ultimative succeskriterium jeg mener man kan have som udvikler. Hvilket er at have lavet en spillemekanik der så fleksibel at dedikerede spillere er i stand at udvikle måderne at spille spillet på i retninger som du slet ikke havde overvejet, men hvor disse nyopdagelser ikke ødelægger spillets balance. Jeg tænker på ting som rocketjumps (kostede helse), speedjumps (asflørerede den hoppendes position) og nogle af de vilde navigeringer af baner jeg har været vidne til i QW.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 12/11-06 23:03 
Kampene i Zelda kunne da godt opfylde dine krav. Desværre er de nok oftest for lette til at det er nødvendigt at udforske det råderum du taler om. I f.eks. Zelda 3 er der dog nogle situationer hvor fjenderne jagter dig og du så kan udnytte omgivelser til at få ramt på dem bagfra eller lignende - der kan man tydeligt se at man har flere måder at handle på, og at det er ret afgørende hvordan man gør. Men ellers står man jo tit bare overfor fjenden og svinger sit sværd på en ud af tre-fire måder, mens man forsøger at undvige eller blokere. Kampene er bliver aldrig så komplekse som i et decideret kampspil.

(Pikmin synes jeg tilgengæld ikke du skal afskrive på baggrund af de krav, men det er nok til den anden tråd...)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Zzap!Zzap!Skrevet 12/11-06 23:04, rettet 12/11-06 23:37 
@dRxL
Jeg er helt med på at de egenskaber du nævner, er dét der gør videospil til videospil, men det ændrer ikke ved at hybrid spil, der blander mere eller mindre liniær fiktion op med spilmekanikken kan være underholdende og valide spil.
De har i hvert fald eksisteret så længe der har været videospil.
Så længe historien ikke spiller spillet for spilleren så er det ikke et skråplan (her tænker jeg specielt på overdreven brug af FMV sekvenser).
Gådeløsning eller puzzles har ligeledes været en fast del af videospillenes verden lige fra starten, og selv om de i langt de fleste tilfælde er strengt prædefinerede så er der absolut mulighed for at de kan laves meget åbne (her er et rigtig godt eksempel Exile til 8bit BBCen). Zelda serien har også adskillige eksempler på den slags puzzles.

Kampene er bliver aldrig så komplekse som i et decideret kampspil.

Det kommer an på hvad man mener med kompleks. Det kræver måske mere ekspertise at ramme en bestemt combo på det helt rigtige tidpunkt, end at bruge Zeldas spillenes kampsystem, men der er ofte mange flere faktorer at forholde sig til end i et typisk beathemup.

Du har fuldstændig ret i at kampene (specielt dem hvor der er adskillige fjender involveret) og bosskampene, kan udvikle sig til ret komplekse og uforudsigelig situationer. Fuldt på højde med dem i et spil hvor spillet ”kun” er baseret på gameplay af den type.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 23:07, rettet 12/11-06 23:10 
Pikmin har I mine øjne det problem at banen som objekt betragtet er pre-defineret som en gåde man kan løse mere eller mindre snedigt, især hvis man udforsker sig frem til hvor hvor fantastisk kløgtigt udspekuleret og genialt udviklerne har konstrueret den. </sarkasme>

Modsat generes kortene i Civnet tilfældigt hvor hver firkant er et spilleobjekt i sig selv.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 12/11-06 23:11 
Bah - sværhedsgrad i Civ = computeren bruger cheats. Det er måske ikke så aktuelt i CivNet, men nu fik jeg lige muligheden for at bruge et stykke ubrugeligt spiltrivia :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 23:19 
Zzap!: Den fundamentalistiske udgave af min holdning til historier i computerspil er at historier i det hele taget er løgn og bedrag og burde forbydes i alle deres afskygninger. Og at folk i stedet for at tro på historier burde opdrages til at tolke verden ud fra de objekter de er i stand til at erkende med deres egne sanser.

Den lidt blidere udgave er at, så fremt man skal acceptere historiefortælling som tolerabel, så egner de sig dårligt til computerspil, hvor de uundgåeligt kommer i vejen for det computerspil handler om.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 12/11-06 23:23 
Zzap!>
om bosskampe i zelda spil

Nu fremhæver du jo netop også den bedste del af de spil. Set uden forbindelse til resten af spillet kan de vel ses som eksempler på godt gameplay.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 12/11-06 23:48, rettet 12/11-06 23:49 
dRxL>
Zzap!: Den fundamentalistiske udgave af min holdning til historier i computerspil er at historier i det hele taget er løgn og bedrag og burde forbydes i alle deres afskygninger. Og at folk i stedet for at tro på historier burde opdrages til at tolke verden ud fra de objekter de er i stand til at erkende med deres egne sanser.

Historier har altid eksisteret og vil altid eksistere (så længe mennesker er bare nogenlunde som de er nu).
De opfylder et behov for en simplere, mere kontrollabel verden.

Den lidt blidere udgave er at, så fremt man skal acceptere historiefortælling som tolerabel, så egner de sig dårligt til computerspil, hvor de uundgåeligt kommer i vejen for det computerspil handler om.

Hvad er det videospil dybest set handler om? Udlevelse af drømme!
Alle spil er i virkeligheden en Mechsuit man tager på, for at kunne gøre ting man aldrig ville kunne gøre i den virkelig verden.
Her passer historie perfekt ind. Ja, den kan slet ikke undgå at være der, om man så fortæller den helt selv, eller man bliver skubbet en anelse en gang imellem.
En omgang Robotron er måske ikke en historie i traditionel forstand, men det ér et lille drama med en spændingskurve.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 12/11-06 23:54, rettet 12/11-06 23:55 
Opfylder tre af dine nævnte spil ikke kun dine kriterier i multiplayer? Hvis ja, så kan man vel placere rigtig mange multiplayer-spil i din skabelon.

EDIT: Zzap var først.
251 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig