X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Lav dine egne spil til 360


Svar
SephirothSephirothSkrevet 14/08-06 17:56 
Godter til hjemmebryggerne ;)

XNA
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
KilroyKilroySkrevet 14/08-06 18:58 
Meget spændende, selvom jeg ikke har anden erfaring end noget fuskeri med et RPGMaker...

Nu skimmede jeg bare, men jeg synes ikke jeg kunne finde noget om hvad man gør når spillet er færdig. Det kunne jo være ret hylt med en serie gratis (eller næsten) spil tilgængeligt fra XBL til Arcaden.
Kilroy Was Here
DeluxScanDeluxScanSkrevet 14/08-06 19:33 
Meget, meget interessant! Hvis det, som der spekuleres i artiklen, giver adgang til hjemmelavede spil 360'eren, så er det jo en ny æra for konsoller.
Det her kommer jeg i hvert fald til at holde skarpt øje med.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
ChronoChronoSkrevet 14/08-06 20:11 
Det lyder spændende. Tror godt jeg kunne tænke mig at rode med det når det kommer (til jul?) - burde næsten få mig den 360'er så...
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
nerosnerosSkrevet 14/08-06 21:43 
Der har da længe været et marked for hjemmebryg til dreamcast!
Bashful Neophyte
3of193of19Skrevet 15/08-06 00:07, rettet 15/08-06 00:07 
Der kommer en beta i slutningen af August btw.
Spillene vil kunne distribueres gennem XBL efter at MX checker dem igennem for problemer med f.eks. licensbrud ect.
SephirothSephirothSkrevet 15/08-06 05:27 
neros>
Der har da længe været et marked for hjemmebryg til dreamcast!

Og GBA.. og PC...
Sagen er, at MS gør så meget ud af at promovere deres nye tiltag - og at dette værktøj rent faktisk kan være ret kraftigt.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
nerosnerosSkrevet 15/08-06 09:30 
Det lyder jo rigtigt godt. Endnu en grund til at jeg skal have en 360, men venter lige lidt endnu. Køber den nok når Halo 3 udkommer.
Bashful Neophyte
sinarsinarSkrevet 15/08-06 09:32, rettet 15/08-06 09:55 
Kilroy>
Nu skimmede jeg bare, men jeg synes ikke jeg kunne finde noget om hvad man gør når spillet er færdig. Det kunne jo være ret hylt med en serie gratis (eller næsten) spil tilgængeligt fra XBL til Arcaden.

Microsoft har en screeningsprocess, så intet slipper igennem medmindre kvaliteten er i top (eller det hedder StreetFighter høh).

Jeg har længe haft ambitioner, om at få lavet i det mindste et udkast til et XBLA spil, så det XNA kit er sød musik for mine øren. Nedturen er selvfølgelig, at Microsoft formentlig vil blive så oversvømmet af XBLA spilforslag, at det bliver svært at slippe igennem til udgivelse.

EDIT: Noget sprogværk
Spiller nu: Halo 3
dRxLdRxLSkrevet 15/08-06 10:29 
Godt arbejde MS. Det her gør jer til vindere af denne generation i mine øjne.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 15/08-06 10:44, rettet 15/08-06 10:54 
Det lyder da lidt for godt til at være sandt, gør det ikke?
Men det er det nok også, for:

Q: How exactly can I share my 360 game to other 360 users? Will my game only be available to people with the XNA "Creators Club" subscription? Will it be available to all 360 users that have an Xbox Live account?
A: There is currently no supported way to share binaries on the Xbox 360. Currently, there are four requirements that must be met in order to share a game targeting Xbox 360 which is developed with XNA Game Studio Express.
1. The individual you are planning to share the game with must be logged in to Xbox Live and have an active subscription to the XNA Creators Club
2. The receiving user must have downloaded the XNA Framework runtime environment for the Xbox 360
3. The receiving user must have XNA Game Studio Express installed on their own development PC
4. The game project, including all source and content assets, must be shared with the receiving user. The receiving user then compiles and deploys the game to their Xbox 360.
Det vil sige at man skal købe sig ind på deres service og selv kompilere koden på sin egen maskine for at kunne prøve andres spil/programmer.
Jeg ved ikke med jer, men jeg siger nej tak, hvis det skal være så besværligt at distribuere sit arbejde...

Desuden kan jeg læse mig til, at der sættes begrænsninger på de libraries man har til rådighed på Xbox360, sikkert for at undgå at folk cracker maskinens sikkerhedssystem med det, men igen bliver der lagt en stor dæmper på min interesse, når man bliver mødt med begræsninger i stedet for muligheder. Det er mulighederne, der gør det sjovt at programmere, og begrænsningerne plejer man at kunne programmere væk :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 15/08-06 10:53 
Ja, det lyder godt nok omstændeligt.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
dRxLdRxLSkrevet 15/08-06 10:55 
Øv. De $99 kunne jeg lige acceptere hvis det kun var mig der skulle have den udgift og jeg så frit kunne distribuere via live, men nu blev det pludselig ligemeget.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
sinarsinarSkrevet 15/08-06 10:59 
Synes egentlig at det lyder acceptabelt. Hvis XBLA bliver oversvømmet af indie spil, kommer det til at devaluere hele konceptet (Læs: Bliver til PC shareware sump).
Spiller nu: Halo 3
KTCKTCSkrevet 15/08-06 11:13 
Det er så din holdning.
Jeg er da mindst lige så træt af de evindelige arcade-porte af gamle spil, som til overpriser besudler klassikerne med dårlige konverteringer.
Hvis Microsoft åbnede en sektion i XBLA med "user created content" og der var en kategorisering og måske endda et rating-system, så synes jeg da ikke man kan brokke sig over noget. Det er da kun positivt at man kan få adgang til andres kreative påfund. Dette tvinger også udgiverne til at lade være med at udgive så meget slam, når de får konkurrence fra hjemmebryggerne, og derfor næsten er tvunget til at holde kvalitet og pris i nogenlunde samme niveau.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
fumfumSkrevet 15/08-06 11:16 
KTC>
A: There is currently no supported way to share binaries on the Xbox 360.

Det kommer vel også an på, hvordan currently bliver fremover.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
BeanoBeanoSkrevet 15/08-06 11:24 
sinar>
Synes egentlig at det lyder acceptabelt. Hvis XBLA bliver oversvømmet af indie spil, kommer det til at devaluere hele konceptet (Læs: Bliver til PC shareware sump).

Det burde være muligt at finde en mellemvej... at isolere homebrew fra XLA spil uden at sætte sådanne åndsvage og omstændige krav.
Fint nok at kræve at der skal installeres noget ekstra runtime software på Xbox'en, men jeg vil f.eks. ikke tvinges til distribuere sourcen til mine projekter.
Det kan gøres langt smartere men grundlæggende godt initiativ fra MS side.
sinarsinarSkrevet 15/08-06 11:47 
KTC>
Det er da kun positivt at man kan få adgang til andres kreative påfund.

Lad os lige huske, at kreative påfund inkluderer vira og spyware, og det er da noget jeg slet ikke gider at se på, når jeg tænder for min XBox.
Spiller nu: Halo 3
la0sla0sSkrevet 15/08-06 11:58 
Man kunne vel købe en ekstra XNA pane, og så få adgang til de spil der laves der. Ligesom de folk der uploader spil selvfølgelig skulle tjekkes for ikke at lave ting der bryder copyright eller andet snask. Den slags burde sgudde være så svært, og knap så DDR-agtigt.
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 15/08-06 12:34 
Man kan jo sige at $99 er en rimelig pris hvis man bare lige vil prøve sit koncept af på 360'eren før man vurderer om man tør tage chancen med at få det udgivet som "fuldpris" Live spil.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/08-06 13:16 
Rolig nu... i følge både Gamasutras opdaterede artikel og 1up, vil det blive muligt senere at sende spil til dine venner via mail eller via en usb-dongle:

Gamasutra: "...The games created with XNA Game Studio Express will not initially be available to regular Xbox 360 users, but a longer-term goal is to create a less restricted distribution market using Xbox Live - the company has commented that "Eventually, you’ll be able to distribute that code to other Xbox 360s, opening up a unique publishing avenue which will democratize game development on consoles..."

1Up: "...With the upcoming XNA Game Studio Express release, users will be able to connect their PC to their Xbox 360 and port their game to the console to play -- but they won't be able to upload it or transfer it to their friends via the Live network. They will, however, be able to email their game files to friends, or download the game to a memory stick and take it to a friend's house where it can be loaded on to the PC and then ported on to their Xbox 360..." (citeret fra Evil Avatar)
KTCKTCSkrevet 15/08-06 17:16 
Det du skriver med USB-donglen handler jo ikke om Xbox 360. De skriver ganske simpelt, at man kan smide sin source over på en USB-dongle fra PC, og sætte den i en anden PC. Smartere er det da ikke...

Du skal stadig have hele udviklingspakken på din PC og abonnere på den, før du kan køre noget som helst på din 360. Det er netop det der er bøvlet og tvinger dig ud i opensource...

Fremtidsløfter kan vi ikke bruge til noget, for dem kan de nå at fortryde mange gange inden da. Det er set mange gange før, og der må være en grund til at de ikke giver os muligheden fra starten af...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/08-06 17:53 
Ja, det kan du selvfølgelig have ret i... hmmm, men jeg er nu stadig positiv og tror at det bliver muligt (på en eller anden måde) indtil andet er bevist. Jeg tror at grunden til at de ikke åbner op fra starten er fordi de ikke selv ved hvad konsekvenserne vil blive. Derfor ta'r de små skridt.
KTCKTCSkrevet 15/08-06 18:08 
Ja, lidt optimisme kan man selvfølgelig have lov til at have, men lad mig bare sige at jeg begynder ikke at drømme endnu.

Det kunne da være fedt med en officielt accepteret programmeringsmiljø, hvor man altid kan lade kammeraterne prøve ens nyeste kreationer :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoChronoSkrevet 15/08-06 20:32 
Hov, nu lyder det hele jo ikke helt så fedt mere... :!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
sinarsinarSkrevet 16/08-06 08:34 
Ja, jeg synes stadigvæk, at det XNA tiltag er ret fedt. Nu er min konsol historik ikke så stærk, men er der nogensinde andre konsol producenter, der har udgivet et klar-til-at-køre udviklingskit til hjemmebrug på samme måde som XNA?
Spiller nu: Halo 3
Bede-xBede-xSkrevet 16/08-06 09:15, rettet 16/08-06 09:18 
http://en.wikipedia.org/wiki/Net_Yaroze

Contrary to popular belief, the Net Yaroze was neither the only nor the first official consumer console development kit. The PC-Engine Develo predates it, and the WonderWitch followed it. The GP32 could run user programs out of the box. Finally, many consoles (Atari 2600, Famicom, PlayStation 2…) offered limited programming capabilities with BASICs.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 16/08-06 09:19, rettet 16/08-06 09:20 
Sony tilbød noget lignende med PSX (Net Yaroze) men krævede at man købte en specielt PSX og andet hardware før man kunne komme i gang. Var vist ret dyrt og ikke særligt udbredt.

Der fulgte også en lille basic med PS2'en til launch, men reelt ikke brugbart til noget seriøst.

Tror hvis MS gør det rigtigt (distribution af binære filer, ikke kræve udviklingplatform installeret hos andre brugere, osv) så tror jeg det bliver et stort hit hos "hjemmebryggere" :)

Edit: to slow :!

Net Yaroze
dRxLdRxLSkrevet 17/10-06 23:31 
Jeg er lige ved at installere en beta version af "XNA Game Studio Express".

Jeg synes godt nok C# er et lidt besynderligt valg til spil-udvikling, men jeg er ved at være svinsk god til det og mine små spilkoncepter er ikke CPU intensive, så det gør mig ikke så meget :-p

Prøv selv
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
fumfumSkrevet 18/10-06 10:10 
Jeg tror lige jeg venter til den ikke er beta mere. Men det er da klart noget der skal leges med.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
dRxLdRxLSkrevet 19/10-06 22:28 
Jeg havde lidt problemer med at få XNA til at acceptere min xbox1 kontroller med USB adapter, men en venlig gut har lavet den modifikation jeg har brug for.

I betragtning af at XNA er langt mere forfinet end de "Kallisto OS" værktøjer jeg udviklede dRxLaX med, at jeg er blevet temmelig skrap til C# henover sommeren og at jeg vigtigst af alt har en debugger til hjælp denne gang så kunne dette godt være starten på et smukt venskab =)

Brug alle mulige kontrollere I XNA
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
sinarsinarSkrevet 05/11-06 19:19 
Beta 2 udgivet:

http://msdn.microsoft.com/directx/XNA/default.aspx
Spiller nu: Halo 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig