X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Toldbehandling


Svar
SlothSlothSkrevet 14/08-06 17:18 
Jeg har et par Oppo DVD afspillere, købt i USA, til at ligge i tolden. Jeg har et par spørgsmål angående proceduren:

1) Jeg har læst, at man nogle gange får et brev fra Post Danmark, hvor man skal sende faktura etc., så varen kan fortoldes korrekt. Skal denne faktura være en original fra afsender, eller kan en udprintet email (som er det eneste jeg har fået) gøre det?

2) Hvis fakturaen ligger i æsken, så ved jeg at Told har ret til at åbne den. Så bruger de vel den faktura der ligger deri?

3) Hvad er behandlingstiden for Told (der findes jo ekstremer med få dage/mange uger) - nogen der kender en "normal" behandlingstid?
Kiss me, would you kindly?
NaieraNaieraSkrevet 14/08-06 17:34 
Under en uge burde være normal behandlingstid. Men hvorfor har de ikke bare krævet et beløb? Der er jo en fuld faktura med, så de burde da ikke være forvirrede over noget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SlothSlothSkrevet 14/08-06 17:41 
Jeg har ikke modtaget et brev eller noget, men checkede forskellige kilder på nettet - bare for at være på forkant :) Pakken ankom til DK fredag, og da den ikke er ankommet i dag, går jeg ud fra at den ligger i Told.
Kiss me, would you kindly?
NaieraNaieraSkrevet 14/08-06 17:46 
Tja, det ville undre mig hvis I ikke havde jeres superseje DVD-afspillere i morgen eller på onsdag. Min blev sendt mandag og kom fredag, og den var også en lille tur igennem tolden.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 14/08-06 18:59 
Ud over det, så har de hos mig godtaget en udskrevet PayPal Invoice engang.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SlothSlothSkrevet 14/08-06 19:03 
Takker Naiera og Wehner!
Kiss me, would you kindly?
IqonIqonSkrevet 16/08-06 14:53 
Hvordan foregår det forresten når PestDK står i døren med en pakke, der skal betales told for? Skal man stå klar med kontant betaling, før man kan få pakken, og hvis man ikke har disse penge på sig må man en tur på posthuset for at betale og kunne hente pakken? Eller kan det hele ordnes nemt og bekvemt med en regning, der bliver udstedt af den flinke postmand, som man så efterfølgende kan betale over nettet, mens man beundrer sin flotte, fortoldede pakke?
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 16/08-06 15:25 
Jeg ved ikke om det er det samme alle steder (det er det formentligt), men jeg har altid skulle betale kontant, hvis jeg ville have pakken på det samme. Ingen mulighed for Dankort eller regning. Derudover har de aldrig nogen byttepenge, så du skal også have det eksakte beløb med mindre du er klar på at give drikkepenge.
NaieraNaieraSkrevet 16/08-06 15:58 
De kan godt give penge tilbage her. De bliver leveret sammen med posten dagen efter.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SlothSlothSkrevet 16/08-06 17:16, rettet 16/08-06 17:19 
kidcaffeine>
Jeg ved ikke om det er det samme alle steder (det er det formentligt), men jeg har altid skulle betale kontant, hvis jeg ville have pakken på det samme. Ingen mulighed for Dankort eller regning. Derudover har de aldrig nogen byttepenge, så du skal også have det eksakte beløb med mindre du er klar på at give drikkepenge.

Det er det ikke...

Postbude har ikke mulighed for at tage Dankort, eller at give byttepenge. Dette er simpelthen fordi, at vi sjældent har postopkrævninger med. Vi må gerne veksle for kunden, men det er frivilligt. Bypostbude må kun have pakker/breve med op til 2 kilo, ellers SKAL den ud med pakkebudene.

Pakkebude kan modtage Dankort. Jeg ved ikke om de er forpligtigede til at give byttepenge.

Jeg mener at landpostbude kan modtage Dankort og give byttepenge (Jeg mener, at du bl.a. kan betale dine girokort hos landpostbudene, noget der ikke gælder i byerne).

Jeg modtog forresten pakken i går (tirsdag), så den var 3 dage i tolden. Tolden udgjorde 1306,- kr. Forsendelsens værdi var på $490 (2890,35 dkr), så ca. 45% i told og moms oven i prisen.
Kiss me, would you kindly?
BlossomBlossomSkrevet 16/08-06 21:37, rettet 16/08-06 21:49 
Bliver lidt nysgerrig..

Hvad er det for dvdafspillere der er tale om?
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
NaieraNaieraSkrevet 16/08-06 21:49 
Oppo 971, som omtalt i DVD-afspiller og HDTV-trådene.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
IqonIqonSkrevet 17/08-06 18:09 
Hvor meget gav du egentlig helt præcist i told osv. for din Oppo, Naiera? Beløbet de kræver af mig burde jo meget gerne blive det samme :)
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
NaieraNaieraSkrevet 17/08-06 18:32 
Jeg gav 225,- i told og gebyr, men af forskellige årsager har jeg på fornemmelsen du kommer til at betale mere ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
IqonIqonSkrevet 17/08-06 19:04 
Ja, det lyder yderst billigt sluppet... men i teorien burde der da ikke være forskel på, hvad vi skal betale - der burde da være ganske specifikke regler for hvilke procenter der skal betales for hvilke produkter? Medmindre du har nogle gode kontakter hos Told, selvfølgelig :P
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
SlothSlothSkrevet 17/08-06 21:01 
Jeg gav 1306,- i told for 2 afspillere.
Kiss me, would you kindly?
CronossCronossSkrevet 17/08-06 21:21 
Det synes jeg virker utroligt dyrt. Kan det virkelig være rigtigt at man skal betale så meget?
SlothSlothSkrevet 17/08-06 21:24, rettet 17/08-06 21:29 
Toldsatsen var på 14%, dertil kommer moms af varen + fragtprisen og et gebyr oveni. Tallene kan læses i posten ovenfor (kan ikke huske gebyrerre, og hvad der nøjagtigt er betalt for hvad, Hyakotake har toldkvitteringen).
Kiss me, would you kindly?
CronossCronossSkrevet 18/08-06 08:15 
Jep jep, synes bare at det kun har været omkring 30-35% de gange jeg har betalt til det dejlige toldvæsen.
NaieraNaieraSkrevet 18/08-06 12:11 
Det skulle gerne være 37,5% hvis de tager så meget de kan, men gebyrerne kender vi ikke umiddelbart størrelsen på. Det virker næsten som om, at de kan tage så meget de har lyst til.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
IqonIqonSkrevet 18/08-06 12:20 
Jeg har lige modtaget dvd-afspilleren i dag. Samlet blev beløbet med told, moms og gebyr 616 kr..

Mere præcist havde de taget 13,90% (181 kr.) i told + de sædvanlige 25% i moms og et fortoldningsgebyr på 51 kr. (+ 25% moms af dette: 12 kr.).
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/08-06 13:07 
Sorry, jeg har smidt toldkvitteringen ud, men Iqon's tal lyder til at passe med Sloths og mit køb.
KTCKTCSkrevet 18/08-06 15:07, rettet 18/08-06 15:17 
Jeg har også lige været igennem turen, og her kunne jeg smide knap 38% oven i prisen i importmoms og fortoldningsgebyr.
Rent faktisk har jeg så ikke betalt told, men "kun" moms og fortoldningsgebyr.
Jeg tør slet ikke tænke på hvor meget det var blevet, hvis der også skulle betales told...

EDIT: Underligt at fortoldningsgebyret ikke er det samme. De tog 56,- + 14,- (moms) = 70,- hos mig. Der er da alligevel en forskel fra dine 63,-, når man tænker på at du også betalte told og der så burde være mere arbejde for dem...

Forresten ankom min pakke til danmark onsdag i sidste uge, og jeg har først modtaget min pakke idag, på trods af at jeg har svaret med det samme på deres henvendelser. Det er over en uge, så det er værd at tage med i overvejelserne når man køber ting fra udlandet...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
IqonIqonSkrevet 18/08-06 17:05 
Ja, som Naiera siger virker det som om de bare tager hvad de vil, i forbindelse med gebyrerne. Mærkeligt der ikke er en eller anden form for standard. Min pakke blev sendt mandag, ankom i Danmark onsdag, kom igennem tolden torsdag og jeg modtog den i dag - så hos mig gik det ganske hurtigt.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
nerosnerosSkrevet 02/03-12 09:52 
Mener der var en som linkede til et sted hvor man kunne regne ud hvor meget man skulle betale i told for sin pakke, men jeg kan ikke finde det mere. Nogen der kan hjælpe?
Bashful Neophyte
JmogJmogSkrevet 02/03-12 18:31 
Ikke at jeg kender sitet, men er det nødvendigt?

Moms: Tag prisen på pakken (inklusive fragtprisen) og divider med 4. Lad os sige pakke/fragt var 800kr. Så er moms 200kr.

Læg 160kr i toldgebyr på per varetype i pakken. To bøger = 160kr. En bog og et spil = 360kr osv.
SumezSumezSkrevet 22/04-13 09:23 
Kan man gøre noget hvis en eBay-sælger insisterer på at sende to separate pakker? De kan vel teknisk set ikke kræve to fortoldningsgebyrer, når der kun er én faktura, eller hvordan?

Jeg har bedt sælger om at markere den ene pakke som gratis, og så værdien på den anden, men hvis jeg kender toldondmanden ret, er han ligeglad med det der står på pakken.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 22/04-13 10:18, rettet 22/04-13 10:21 
Bedre at få den markeret med omkring $10-14, da der er meget mindre chance for den bliver taget til side. Få evt. sælgeren til at markere pakkerne som 1/2 og 2/2.
Ud over det er det et godt spørgsmål!

@neros: toldpriser.dk
j/k
AzzkikrAzzkikrSkrevet 22/04-13 10:26, rettet 22/04-13 10:30 
Det lyder godt nok dumt han ikke vil sende det i en pakke. Der er jo ingen garanti for at begge pakker lander samtidigt eller at en eventuel kontrollør indser der er tale om 2 pakker.

Du skal nok få ham til at smide en faktura i begge pakker samt et eller andet med at der er tale om flere pakker, ellers kan de godt finde på at tilbageholde den ene, især hvis den er markeret gratis og ingen dokumentation har.

Men ligegyldigt hvad er din chance for en dummebøde nok fordoblet.

Folk der ikke vil downmarke og sende som gift burde ikke have lov til at sælge på nettet :(
3of193of19Skrevet 22/04-13 11:01 
Hvorfor? Fordi de ikke vil være iblandet i hvad der rent FAKTISK er skatteunddragelse? Ja, vores fortoldningsgebyrer er helt hen i vejet og alt, ALT for høje, men man kan vel ikke være sur over at en sælger bare følger loven.
SumezSumezSkrevet 22/04-13 11:17, rettet 22/04-13 11:19 
Enig med 3of19. Den rigtige løsning, og bedste for alle, burde være den Amazon USA kører hvor man kan betale tolden/momsen ved betalingen af ordren, så sørger de for at få den helskindet frem, uden ekstra fortoldningsgebyr!

Jeg har set et par eBay-handler der tillader samme (global shipping program), ved ikke hvorfor de ikke bare kan indføre dem ved dem ALLE, men det kræver vel ekstra af dem der skal sende pakken og deres postfirma, I guess - og stiller man spørgsmål omkring ydelsen på eBay's egen support, insisterer de på at den slet ikke eksisterer, selvom de har http://pages.ebay.com/shipping/globalshipping/buyer-tnc.html]sider omkring emnet[/LINK]" target="">sider omkring emnet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 22/04-13 11:26, rettet 22/04-13 11:27 
Personligt har jeg absolut intet imod at betale hverken moms eller told, men jeg bliver sgu sur når postfandmark smider 160 gebyr på et køb til 200. Amazon US export system er ganske fornuftigt. Dog er det modtagers ansvar om pakken er fortoldet korrekt, ikke afsenders - just saying :)
j/k
RJKRJKSkrevet 22/04-13 11:28 
Sumez>
Kan man gøre noget hvis en eBay-sælger insisterer på at sende to separate pakker? De kan vel teknisk set ikke kræve to fortoldningsgebyrer, når der kun er én faktura, eller hvordan?

Jeg har været ude for det to gange over de sidste måneder (den ene gang med en forsendelse opdelt i tre pakker). Du skal nok forberede dig på, at det kan blive besværligt...

Den ene ting er gebyret, men der er jo også selve tolden/momsen af værdien, som de kan mene at du skal betale for hver pakke. Det skal man selvfølgelig ikke, men derfra og til at få det kommunikeret de rigtige steder hen... Kort sagt, PostDK's toldbehandling er ikke gearet til, at man får en forsendelse opdelt i flere pakker.

Hvis alle pakkerne kommer ind samme tid, alle tilbageholdes, og de udbeder faktura på dem alle, så kan du forklare det til dem, og så deler de værdien op over de X pakker. Du kommer således til at betale toldbehandling på hver pakke. Dette skulle altså være den officielle måde at gøre det på, selvom jeg personligt tror at det er forkert ift. reglerne.

Hvis de selv toldbehandler en eller flere af pakkerne, altså sender ud at de kan hentes mod betaling, så opkræver de ret sikkert det forkerte beløb, fordi de ikke ved der er flere pakker. Dette er det mest problematiske, fordi man så kun har 14 dage, før pakken returneres, til at få dem til at ændre opkrævningerne. Man skal her være opmærksom på, at det er en helt anden instans man skal have fat i, og der kan snildt gå et par uger med at komme igennem til de rigtige. Jeg husker ikke lige på stående hvad den afdeling hedder, men det kan findes, hvis det er.

Hvis du vælger at betale de forkerte beløb (og herunder kan man diskutere om det er forkert at de opkræver gebyr for hver pakke, da det svjv er per faktura, der skal opkræves), så du får pakkerne udleveret, så skal du efterfølgende klage til en tredje instans, for at få dine penge tilbage. Problemet er så, at denne instans er Skat, og de er endnu tungere at danse med end PostDK.

Det man skal håbe på er, at de kun toldbehandler én af pakkerne i en samlet forsendelse, og at de andre slipper igennem. Så ender man med at komme til at betale det rigtige beløb og gebyr, uden en helt masse besvær.

Held og lykke ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 22/04-13 11:29, rettet 22/04-13 11:29 
slk486>
Personligt har jeg absolut intet imod at betale hverken moms eller told, men jeg bliver sgu sur når postfandmark smider 160 gebyr på et køb til 200.

Præcis, jeg ville være pænt ærgerlig over nu at skulle blive opkrævet et gebyr på 320kr. for et køb til 470. (udover momsen, selvfølgelig, som jeg absolut intet har imod)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 22/04-13 11:46 
slk486>
Personligt har jeg absolut intet imod at betale hverken moms eller told, men jeg bliver sgu sur når postfandmark smider 160 gebyr på et køb til 200.

Gebyret er latterlig ja, men det er told og moms på køb af brugte ting købt fra privatpersoner så sandeligt også.
slk486slk486Skrevet 22/04-13 12:20 
Det kan du sige, men da de ting ikke før har være på markedet i dk, har de heller aldrig tilføjet den markedsværdi de ellers ville have. Markedsøkonomi er ikke så enkelt.
j/k
3of193of19Skrevet 22/04-13 12:31 
Sumez>
Enig med 3of19. Den rigtige løsning, og bedste for alle, burde være den Amazon USA kører hvor man kan betale tolden/momsen ved betalingen af ordren, så sørger de for at få den helskindet frem, uden ekstra fortoldningsgebyr!

Det gør de faktisk hvis du bestiller kurer levering. Skulle ikke af med ekstra penge da jeg fik min Virtue's Last Reward LE til 3DS sidste år.
SumezSumezSkrevet 22/04-13 12:32 
Ja, det husker jeg du forstalte, så jeg bestilte med samme ordning tidligere i år da jeg skulle have et styk Code of Princess (RIP) :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig