X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Køb af surround


Svar
IqonIqonSkrevet 10/08-06 00:53 
Nu har vi topics, der både omhandler køb af tv og dvd-afspillere - så jeg syntes det kunne være på sin plads at vi også fik et om mulige surround-løsninger, eftersom jeg godt kunne tænke mig at nyde mine spil og film i surround sound snarligst. Problemet er, at jeg ingen forstand har på den slags, og ikke en gang aner, hvilket prisleje sådan noget ligger i :/ Er en pris på 5.000 kr. f.eks. skudt helt ved siden af?
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
HeroldHeroldSkrevet 10/08-06 01:38 
Vil du have en komplet løsning med forstærker og det hele, eller en mindre løsning hvor du får hele skidtet? Er det det første, er 5000 lige lovlig lavt, men er du mere til pakkeløsningen, så har jeg hørt godt om Logitechs store Surround-sæt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
IqonIqonSkrevet 10/08-06 01:46 
Umiddelbart vil jeg ikke tro, jeg har brug for en forstærker. Mit værelse er omkring 25 kvm stort, og jeg har ikke tænkt mig at der skal skrues så højt op, at det vil være til stor gene for min sambo, der har værelse lige op til mig. Jeg går ud fra at en surround-effekt stadig vil kunne opnås, selvom man ikke skruer vanvittigt højt op for lyden?
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
JmogJmogSkrevet 10/08-06 07:43 
En forstærker skal du have. Spørgsmålet er bare om den skal være separat eller integreret med noget andet i et alt-i-et anlæg. Uden forstærker har du ingen volumenkontrol (reelt, ingen lyd).
HeroldHeroldSkrevet 10/08-06 10:14 
Iqon>
Umiddelbart vil jeg ikke tro, jeg har brug for en forstærker. Mit værelse er omkring 25 kvm stort, og jeg har ikke tænkt mig at der skal skrues så højt op, at det vil være til stor gene for min sambo, der har værelse lige op til mig. Jeg går ud fra at en surround-effekt stadig vil kunne opnås, selvom man ikke skruer vanvittigt højt op for lyden?

Som Jmog skriver, kommer du ikke uden om at få en forstærker, men jeg tænkte mere på om du havde tænkt på om det skulle være i form af et anlæg, eller bare som fx. Logitech gør

Logitech
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-06 12:02, rettet 10/08-06 12:02 
Jeg har selv det her (se link). Det er billigt, og så spiller det kanon godt. Jeg bor selv på et 26m² kollegie værelse, og det kan naturligvis sagtens spille op. Det er også nemt at skrue op og ned for de forskellige højtalere, så man ikke forstyrrer naboerne om natten.

Det har 2xOptisk, 1xCoaxial, og et utal af phono indgange.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
IqonIqonSkrevet 10/08-06 12:04, rettet 10/08-06 12:09 
Jmog>
En forstærker skal du have. Spørgsmålet er bare om den skal være separat eller integreret med noget andet i et alt-i-et anlæg. Uden forstærker har du ingen volumenkontrol (reelt, ingen lyd).

Ja, det er jeg skam klar over :) Tænkte blot at en selvstændigt købt forstærker (hvilket var det, jeg forsøgte at skrive om i min forrige post) ikke havde mange andre ekstra funktioner end blot højere maximalt lyd-niveau... men jeg tager måske fuldkommen fejl?

Jeg kan se på Logitechs side (tak for linket, Herold) at de har en løsning med trådløse baghøjttalere, hvilket i min verden lyder ufatteligt smart. Ellers skal jeg nemlig ud at købe 15-17 meter kabel (måske mere) til hver af bahøjttalerne - noget jeg har forstået vist ikke skulle være helt billigt? Men det hjælper jo selvfølgelig ikke noget at baghøjttalerne er trådløse, hvis lyden, der kommer ud af dem ikke er noget værd.

Logitech Z-5450 Digital 5.1 Speaker System med trådløse baghøjttalere
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
HeroldHeroldSkrevet 10/08-06 12:26, rettet 10/08-06 12:30 
Det jeg har hørt af Z5450 lød ret godt, men det var til en kort præsentation. Effekten på de trådløse baghøjtalere skulle ikke være helt lige så gode, som på dem foran (men det er kun noget jeg har fået fortalt), men stod jeg og skulle købe et sæt lige her og nu, så var det helt klart det jeg ville købe :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
IqonIqonSkrevet 10/08-06 14:43 
Ifølge de anmeldelser af systemet, jeg fandt frem til via Google virker det også som om det er et helt fint system til mine behov. Skal sådan nogle højttalere absolut stå i samme højde og med lige langt til "midten"? For det bliver mig måske en anelse svært at opnå på mit værelse, som det ser ud lige nu.

Et andet spørgsmål, der oplagt melder sig, er hvilke kabler jeg får brug for for at tilslutte hhv. mit Mirai-tv, PS2, Xbox 360, GC og AirPort Express - gerne med links til, hvor disse kan købes på nettet.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
JmogJmogSkrevet 10/08-06 15:13, rettet 10/08-06 15:15 
Iqon>
Et andet spørgsmål, der oplagt melder sig, er hvilke kabler jeg får brug for for at tilslutte hhv. mit Mirai-tv, PS2, Xbox 360, GC og AirPort Express - gerne med links til, hvor disse kan købes på nettet.

-Mirai TV'et har kun én lydudgang - høretelefon minijack. Den burde du kunne slutte til hvad logitech kalder "ministereostik" - dem er der fire af ifølge deres specs. Du skal have et minijack<->minijack kabel.
-PS2 og Xbox 360 slutter du til de to "indgangsstik til lyslederkabel". Det er optiske kabler aka "toslink".
-Fra GC'en skal du bruge de medfølgende stereo coaxkabler (rød/hvid). Den slags indgang har anlægget ikke men, hvis du køber et stereo phono->minijack kabel og et par hun/hun konvertere, så kan du gå sådan her:
GC--->stereo phono out--->phono hun/hun--->phono--->minijackkabel--->"ministereostik på anlæg.

Din indkøbsseddel er altså:
-1 minijack<-->minijack (aka "line"-kabel)
-2 toslink optisk
-1 stereo phono<-->minijack
-2 phono hun/hun converterplugs

Du burde kunne få det hele i en Fona, Ekspert eller Elgiganten. Da du bor i København vil jeg dog hellere anbefale dig at gå i Brinck elektronik inde i nærheden af Nørreport. De har med garanti det hele, ved alt om hvad der er hvad og til højst den halve pris. Bare print ovenstående ud og stik ekspedienten det, og sig du skal have det hele i de længder, du nu har brug for.
IqonIqonSkrevet 10/08-06 16:18 
Mange tak for den udførlige liste, jeg vil smutte forbi Brinck Elektronik her en af dagene.

Men hvis jeg bruger det officielle RGB-kabel til GC har jeg altså ikke umiddelbart mulighed for samtidig at køre lyd gennem surround-systemet?
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
IqonIqonSkrevet 10/08-06 17:22 
Nu har jeg bestilt Z-5450-systemet fra www.middata.dk til omkring 1800 kr., så nu må jeg se om jeg får tid til at tage ud og købe kablerne i morgen eller overmorgen.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
SlothSlothSkrevet 10/08-06 18:38, rettet 10/08-06 18:45 
Der er en anden mulighed for at få lyden fra dit Mirai - gennem scart-stikket.

I mine øjne er det at foretrække, da signalet ikke er forstærket, som det er hvis du bruger headphones-stikket.

Jeg aner ikke om man kan købe et scart-stik hvor man kan tappe audio fra, jeg har selv bikset et scart-stik hvor audio out fra TV'et fiser ud i 2 phono-stik, som jeg kan smide i f.eks. aux-indgangen på anlægget.

Stikket er let at lave (man skal bare åbne et færdigt stik, og så lodde ledninger på audio out benene på det stik der går ind i fjernsynet), så hvis du selv fedter rundt med elektronik, eller kender nogen der gør, kan du lave det på 20 minutter.

Du kan sf. smide et mini-jack stik på istedet for 2 phono stik.

En anden ting er, at mange fjernsyn (og forstærkere) automatisk kobler deres højttalere fra, hvis man putter noget i headphones-udgangen.

Hvis du bruger denne løsning, evt. i forbindelse med et scart-forlænger stik (dvs. hanstik ind i fjernsynet, og et hunstik, som du kan smide dine andre scart-stik ind i), kan du få surround på alt lyd dit fjernsyn sender ud. Det er dog "kun" alm. Dolby Prologic surround du kan få på denne måde - DTS og Dolby Digital kræver digitale udgange fra dine lydkilder.
Kiss me, would you kindly?
IqonIqonSkrevet 10/08-06 19:02 
Umiddelbart har jeg bare ikke nogle Scart-porte fri på mit fjernsyn - og kan rigtig godt lide tanken om, at jeg ikke skal om og skifte stik, bare fordi jeg skal bruge en anden konsol. Men jeg kan godt se problemet med at lyden slår fra, så snart der bliver sat noget i hovedtelefon-stikket (det er også tilfældet med mit tv nemlig) - men det er jo ikke værre end, at man blot skal huske at tænde for anlægget samtidig med tv'et.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
SlothSlothSkrevet 10/08-06 20:22 
Så ville jeg købe et kort scart-forlængerkabel (han - hun), åbne det i hanstikket og lodde et kabel på audio out.

På den måde "opbruger" du ikke et af dit tv's scartstik, og du kan altid få den lyd ud i din forstærker, som dit tv kommer med.
Kiss me, would you kindly?
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/08-06 22:37 
Det er der bare ét lille problem ved. Du kan ikke være sikker på at få lyd ud fra det samme du ser. Oftest (og det betyder næsten altid) vil tv'et smide antenne (tv) signalet ud gennem scart mens du ser scart. Med mindre du kan vælge hvilket signal tv'et skal sende ud gennem scart portene, er der stor chance for at det er antennesignalet. Det kan godt være at scart 2 sender signal ud alt efter om du ser tv eller scart 1, men når du så ser scart 2 vil et af de andre signaler blive sendt ud. Men som sagt, det er alt efter hvordan du kan konfigurere tv'et.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
IqonIqonSkrevet 10/08-06 22:48 
Løsningen med fjernsynet tilsluttet via hovedtelefon-stikket virker umiddelbart mest tiltalende, da det virker som klart det nemmeste. Hvis det viser sig ikke at være tilfredsstillende må jeg jo begynde at kigge på Scart-metoden, men den tid, den sorg :)
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/08-06 23:13 
Det er ikke ligefrem Hi-Fi vi snakker om her. Så jeg tror, du vil blive ganske tilfreds, hvis du bruger mini jack-stikkene ;)
AV Intelligent Terminal
IqonIqonSkrevet 10/08-06 23:20, rettet 10/08-06 23:21 
Ja, lige præcis :) Jeg kan heller ikke forestille mig, jeg vil have de store klager over det - det eneste skulle være irritationsmomentet over slet ikke at kunne køre lyd gennem fjernsynet uden at skulle rejse sig og pille stikket ud af det.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
QQSkrevet 10/08-06 23:27 
Jeg havde samme problem med at få lyd fra alt der gik ind og ud af mit tv, over mit surround.
Jeg købte en lille scart adapter med et han-scart i den ene ende og en hun-scart i den anden og imellem dem, to audio in/out, en composite-video og S-video in/out. Derudover var der en knap der valgte om signalet ud, skulle være fra den ene scart (tvsignal) eller fra den anden (DVD, konsol etc..)
Har set dimsen i Fona og Føtex flere gange under "smådimser"...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 10/08-06 23:49 
Iqon>
Men hvis jeg bruger det officielle RGB-kabel til GC har jeg altså ikke umiddelbart mulighed for samtidig at køre lyd gennem surround-systemet?

Hvis du anskaffer et component kabel til GC (lidt sjældent - tjek Ebay, Lik-sang, play-asia) og din GC har "digital A/V out", så kan du bruge maskinens medfølgende phonostereo-forbindelser sammen med en phono->minijack converter.
SlothSlothSkrevet 11/08-06 00:33 
Azalon>
Det er der bare ét lille problem ved. Du kan ikke være sikker på at få lyd ud fra det samme du ser. Oftest (og det betyder næsten altid) vil tv'et smide antenne (tv) signalet ud gennem scart mens du ser scart. Med mindre du kan vælge hvilket signal tv'et skal sende ud gennem scart portene, er der stor chance for at det er antennesignalet. Det kan godt være at scart 2 sender signal ud alt efter om du ser tv eller scart 1, men når du så ser scart 2 vil et af de andre signaler blive sendt ud. Men som sagt, det er alt efter hvordan du kan konfigurere tv'et.


Det har jeg endu ikke oplevet på de 2 fjernsyn jeg har brugt systemet på. Scartstikket sad mellem min DVD og scart 1 på fjernsynet, og jeg fik altid den lyd ud i mine phonostik, som fjernsynet viste, hvad enten det var TV, video (sad i Scart 2) eller DVD.

Jeg kender ikke systemet med hvad fjernsyn normalt smider ud igennem et TV's scartstik, men hos mine sidste 2 fjernsyn virkede det perfekt. Jeg havde ingen options på mit TV der bestemte audio output på Scart.
Kiss me, would you kindly?
JmogJmogSkrevet 11/08-06 15:12 
Mit gamle tv var vidunderligt simpelt. Der var en stereophono-lydudgang. Hvad end man havde koblet til TV'et af lyd (scart, stereophono, antennesignalet) blev outputtet gennem den udgang, når man trykkede to gange på mute.
CronossCronossSkrevet 11/08-06 15:28 
Måske lidt off-topic, og helt sikker utroligt dumt:

Jeg har også Mirai, har brug for at tilslutte mere eller mindre det samme som Iqon og så videre...
Jeg vil dog gerne have et anlæg med højtalere, kombineret med en fin dvd-afspiller der også kan bruges til lidt musik. Film er dog klart det primære formål - sammen med konsollerne.

Hvilken samlet løsning kan jeg vælge, hvilke kabler skal jeg bruge og så videre? Jeg fatter meget, meget lidt af fjernsyn, dvd-afspillere og anlæg.
NaieraNaieraSkrevet 11/08-06 18:05, rettet 11/08-06 18:16 
Du skal helt sikkert have en Oppo 971 DVD-afspiller til at starte med. Den stod mig i omkring 1500,- inkl. forsendelse og told, så den er ikke dyrere end de HDMI og opskalerende afspillere fra Sony, Pioneer og Philips de sælger i butikkerne her i landet, men den er MEGET bedre ;)

Jeg så lige et afsnit af My-HiME og det så PÆNT godt ud. Der er ikke den vildeste forskel på 480p og 720p; det vigtigste er nok at afspilleren bare er pænt god, og at man bruger digital overførsel af signalet, så der ikke skal konverteres til og fra analog. Jeg foretrak umiddelbart 720p over 1080i til anime, men jeg skal lige kigge nærmere når jeg skal se en live action film senere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SlothSlothSkrevet 12/08-06 00:01, rettet 12/08-06 00:01 
Lidt off-topic:

1.500? Fedt! Jeg havde beregnet worst-case til ca. 1.800.

Når man køber noget der skal fortoldes og momssættes, er der så moms på tolden også?

Eksempel: Jeg køber en vare til 1.000 kr. Toldsatsen er 10%.

Bliver den færdige pris så 1.350,- (1000 + 100 i told + 250 i moms), eller 1.375 (1000 + 100 i told + 275 i moms (af pris+told))?
Kiss me, would you kindly?
NaieraNaieraSkrevet 12/08-06 12:00 
Små 40% oven i prisen (inkl. forsendelse) er hvad du kan frygte.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
IqonIqonSkrevet 12/08-06 13:37 
Så fik jeg bakset den enorme pakke med Z-5450-systemet fra posthuset og op på fjerde sal (ikke nogen nem opgave alene, kan jeg afsløre :P). Det er nu sat til og lyder til at fungere helt perfekt - de trådløse baghøjttalere blev med det samme fundet helt af sig selv, så det er jo bare lækkert :)

Mht. subwooferen: Hvor indelukket må sådan en stå? Jeg har nemlig lige præcis plads til den på nederste hylde i min reol, hvor mine konsoller også står - men så er der ikke meget plads hverken på siderne af den eller over den... betyder det noget? Bagbeklædningen er pillet af reolen, så jeg tror ikke det skulle blive noget problem mht. ventilationen (håber jeg).
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
IqonIqonSkrevet 13/08-06 00:45 
Her er et billede af, hvordan subwooferen er placeret lige nu:

www.iqon.dk/billeder/set-up.jpg

Som nævnt: Står den for indelukket? Og ville det være bedre at placere den direkte på gulvet, så vibrationerne bedre kunne føles? Jeg kan godt skabe lidt plads mellem væggen og reolen i en af siderne, så den kunne presses ind der i stedet - ville det være bedre? Lige nu dækker den ellers så fint for noget af ledningsroddet - som I kan se på hylden ved siden af er det ikke for kønt lige nu :)
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
JmogJmogSkrevet 13/08-06 15:38 
Din sub står helt fint. Det gør intet at den er indelukket. Faktisk vil flere eksperter hævde at det vil være optimalt hvis du stiller den over i et hjørne pegende ind mod væggen. Så jeg ville ikke gøre mere ud af det end du allerede har.
IqonIqonSkrevet 14/08-06 00:02 
Jeg er stødt ind i et problem: Når jeg afspiller en dvd med DTS hakker lyden enormt, det kan enten være min Xbox 360 eller mit nye surround-system, det er galt med. Er der andre, der har prøvet at afspille en dvd med DTS på Xbox 360 og kan fortælle mig om lyden fungerer ordentligt der? Jeg har ikke rigtig adgang til nogen andre dvd-afspillere, der understøtter DTS som det ser ud i dette øjeblik (hvorfor jeg ingen lyd fra PS2'en via toslink-kablet kan få når jeg afspiller dvd'er på den, forstår jeg slet ikke - det fungerer fint i spil).
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
QQSkrevet 18/01-07 21:06 
Jeg genopliver lige tråden, da jeg er ret interesseret i Logitech Z-5450 surrounden til mit nuværende værelse og kommende kollegieværelse. Især nu hvor systemet kan erhverves for sølle 1700 kr. (oprindelig vejl. for 11 måneder siden: 3899 kr)

Er der nogen der ejer systemet som vil komme med et lille review af det eller bare kommentere det? Så ville jeg blive meget glad.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
GreaseballGreaseballSkrevet 19/01-07 02:24 
Jeg kommer også lige med et lille spørgsmål :)
HTP-GS1 Xbox360 Surround Sound System. Er der nogen der har prøvet eller kender dette Surround Sound system fra Pioneer?

HTP-GS1
IqonIqonSkrevet 19/01-07 09:07 
Hølmkjær>
Jeg genopliver lige tråden, da jeg er ret interesseret i Logitech Z-5450 surrounden til mit nuværende værelse og kommende kollegieværelse. Især nu hvor systemet kan erhverves for sølle 1700 kr. (oprindelig vejl. for 11 måneder siden: 3899 kr)

Er der nogen der ejer systemet som vil komme med et lille review af det eller bare kommentere det? Så ville jeg blive meget glad.

Personligt er jeg stadig ganske tilfreds med dem, men det afhænger jo også af, hvad man kræver af dem. I starten havde jeg lidt problemer med at lyden i den højre baghøjttaler hakkede, men jeg fandt ud af at jeg havde placeret den ganske uheldigt, fordi de trådløse højttalere åbenbart ikke er så glade for at man placere et hoved direkte mellem receiveren og højttaleren. Jeg flyttede den et par centimeter til den ene side, og nu fungerer det fint. Når baghøjttalerne er tændt, men der ingen lyd kommer igennem dem (pga. stille scener, mute eller lignende) er der en ganske svag summen fra dem... det var ikke noget jeg lagde mærke til før jeg havde læst i en anmeldelse at de stod og summede, og det var også ganske rigtigt, men er kun noget jeg hører, hvis jeg lægger øret helt op til, hvilket jeg jo aldrig gør.

Det skal siges at mit sammenligningsgrundlag er ganske lille: Jeg har aldrig selv haft andre surround-systemer, så jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvordan det klarer sig i forhold til andre i samme prisklasse.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
QQSkrevet 19/01-07 16:31 
Tak for svaret! Kan du desuden fortælle mig om der følger kabler med til at konvertere de 3x stereo minijack inputs til 6x phono ?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
RaGeRaGeSkrevet 19/01-07 18:04, rettet 19/01-07 18:05 
Har dette sæt, og er meget tilfreds med det. Ikke trådløst, men skulle trodsalt have bedre lyd.

Logitech Z 5500 Digital
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 20/01-07 19:00 
jeg kunne godt tænke mig at ha et surround sæt, hvor jeg bare på en eller anden måde ved en knap skifted mellem xbox,tv, og min bærbar.

- nogle der ved om man ka få noget godt lyd, som fungere sådan eller om man ska købe noget ekstra os.v.?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
QQSkrevet 20/01-07 19:53, rettet 20/01-07 19:54 
Det kan man f.eks på Z-5450'eren... Den har 1 Coaxial (DVD digital surround) 2x optisk (TOSLINK: DVD, Playstation 2, Xbox 360) og 3x stereo (TV, Gamecube, PC, Wii osv). Der medfølger en fjernbetjening til at skifte med.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 20/01-07 23:21 
vil det sige hvis jeg køber det sæt, så sku det ku la sig gøre uden at købe andet
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
QQSkrevet 20/01-07 23:51 
Du skal måske købe nogen andre kabler, men det er også alt. Det kan allerhøjst løbe op i et par hundrede kroner.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig