X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Købe ting gennem arbejdsplads?


Svar
WehnerWehnerSkrevet 04/08-06 10:26 
Jeg har i ny og næ hørt om folk, der får deres arbejdsplads til at købe en eller anden ting for dem, som som de så betaler via lønnen inden skatten trækkes, således at de reelt set får tingen til halv pris.

Er denne praksis lovlig? Og hvor kan man læse om reglerne?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 04/08-06 11:49 
Kan ikke forestille mig det er lovligt, men det er måske lidt svært at forhindre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TLTLSkrevet 04/08-06 12:17 
Sprøg dine kollegaer hvordan det foregår der hvor du er. Jeg kender ikke til loven på det her punkt.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
WehnerWehnerSkrevet 04/08-06 12:25 
De har ikke gjort det før, men er meget med på ideen. Hvis det er lovligt, hvilket jeg så er blevet bedt om at undersøge.

Og man spørger jo altid på P:R først :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 04/08-06 12:30 
Det skal selvfølgelig være ting, du kan/skal bruge i arbejdsmæssig sammenhæng. For mange af os kunne det således fx være computerrelateret udstyr.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 04/08-06 12:32 
Ja, det var også mit gæt, og det kunne f.eks. være en bærbar, men vi må have en eller anden haj herinde, der ved lidt mere konkret.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 04/08-06 12:37 
Wehner, det er en udbredt praksis for nogle arbejdspladser at gøre det du beskriver men er i bund og grund ikke lovligt skattemæsssigt.

Hvis du som privatperson køber noget som er fradragsberettiget, skal du selv købe det og angive det på selvangivelsen.
JmogJmogSkrevet 04/08-06 15:14 
Det er da helt lovligt at firmaet køber en firma-PC til manden og så trækker det over lønnen?
SumezSumezSkrevet 04/08-06 15:26 
Så længe det er muligt at overbevise myndighederne om at du kan bruge det i arbejdssammenhæng er det lovligt. Det er vel så godt, det kan siges?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TurricanTurricanSkrevet 04/08-06 15:58 
På min arbejdsplads kan vi hvert 3. år købe en PC, som så afregnes over lønsedlen over de næste 3 år. Jeg er ikke særlig skatteteknisk anlagt, men regnestykker hedder sig, at hvis månedsprisen er 300,- kommer man reelt af med 200,-.

Dette er dog en ordning der, ligesom Medarbejderbredbånd fra f.eks. CyberCity og TDC, skal godkendes af skatteministeriet, og altså ikke bare noget et firma må kaste sig ud i på egen hånd, får jeg oplyst.
The Gods pause for a moment...
BeanoBeanoSkrevet 04/08-06 16:07, rettet 04/08-06 16:10 
Jmog>
Det er da helt lovligt at firmaet køber en firma-PC til manden og så trækker det over lønnen?


Ja, under en firma PC ordning... men jo også en nogen anden sag end blot at købe diverse ting og sager igennem firmaet som jeg forstod var det som Wehner mente.
TLTLSkrevet 04/08-06 18:59, rettet 04/08-06 18:59 
Jeg ved at min mor f.eks har købt nogle ting igennem hendes job som pægadgog til mig og min bror da vi var små. Lejetøj, spil osv. Og det blev da også brugt når hun havde børn med hjemme fra hendes arbejde. Så i har nok ret i at det skal være noget der skal bruges (delvist) til ens arbejde.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
SlothSlothSkrevet 04/08-06 22:12, rettet 04/08-06 22:16 
Jeg har to venner som har en aftale med deres firma (2 forskellige firmaer) om løn/overarbejde udbetalt i hardware. De er begge ansat i EDB-branchen, og betaler topskat. De har sjældent mulighed for at afspadsere deres overarbejdstimer, så de har lavet en "lokumsaftale" med deres arbejdsgiver om, at de kan få dem udbetalt i hardware.

Fidusen i dette er, at firmaet ikke betaler moms af hardwaren, samt at firmaet kan købe det en gros. Mine venner får f.eks. et 4.000 kr. grafikkort udleveret, og så bliver deres overarbejdskonto fratrukket 2.500 kr.

Den måde de gør det på er hamrende ulovligt, for firmaet indberetter ikke hardwaren til Skat, og det gør mine venner heller ikke. Skulle de det, så ville fidusen være værdiløs (der er en bunke af regler i disse tilfælde).

Så for at det skal være en fordel skal man gøre det "sort", og det tror jeg ikke er anbefalelsesværdigt.

Nogle firmaer har fået godkendt større aftaler om medarbejderbredbånd/PC'ere etc., hvor medarbejderne kan betale disse ting af bruttolønnen, men såvidt jeg ved, er det meget få af disse aftaler der godkendes, og de ting som medarbejderne kan købe SKAL være arbejdsrelaterede.

Jeg kan huske at min egen arbejdsplads (Post Danmark) havde planer om medarbejder-PC'ere, men det blev skudt i sænk da PC'ere ikke var relevante for vores arbejde).

Skal dit arbejde sponsorere en hjemme-pc, så er det en PC som firmaet betaler og ejer, men som du låner på ubestemt tid.

Skal du købe en PC igennem firmaet for dine egne penge, tror jeg du vil blive indhyllet i en klæbrig masse af skatteregler :o)

Hjemme-PC regler
Kiss me, would you kindly?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 05/08-06 10:18 
En PC-ordning er lovlig - ellers er Aalborg Sygehus virkelig på skideren :-)

For ½ års tid siden fik alle medarbejdere tilbud om at købe PC (og andet!) gennem sygehuset, og få det trukket over lønnen, så det blev billigere i sidste ende.

Men det var som sagt ikke kun PC, og det kan ikke betegnes som "til arbejdsbrug". Man kunne få PC, internet (TDC eller CyberCity), digitalkameraer, printere, faxe og vist nok et par andre digi-ting, som jeg ikke lige kan huske.

Jeg hoppede ikke med på vognen (jeg er alt for kræsen mht. PC), men mange kolleger gjorde sig da et ret godt køb.

Jeg kan lige se, om jeg kan finde noget skriftligt om tilbuddet, men ellers kan du evt. ringe til sygehuset (enten personale- eller indkøbsafdeling) og spørge om yderligere information.
SlothSlothSkrevet 05/08-06 14:04 
Ja - den er lovlig, men den skal godkendes først af Skat.

Jeg er ikke skattekspert, men den officielle begrundelse fra Pest *host* Post Danmark var, at vi ikke opfyldte kriterierne...

Dunno - det var nogle skod-PC'ere vi kunne købe alligevel ;o)
Kiss me, would you kindly?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig