X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
BeanoBeanoSkrevet 09/11-17 12:50 
100%
JmogJmogSkrevet 09/11-17 12:53 
Konsolkongen>
Jeg tror faktisk aldrig jeg har set The Shining. Mon den holder i dag, hvis man ikke har noget nostalgisk forhold til den?

Det er en creepy horror-thriller med fremragende skuespil. Nostalgi er ligegyldig :-)
3of193of19Skrevet 09/11-17 14:53 
Det gør den bestemt. Så den selv for første gang for ca et år siden, og den lever meget på den klemmende stemning.
spectrespectreSkrevet 10/11-17 07:44 
Jeg synes den holder, men pacingen er typisk kubrick med lange visuelle scener som godt kan blive for kedeligt for nogen.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
millenniummillenniumSkrevet 10/11-17 08:50 
The Babysitter (Netflix)

En spøjs størrelse. På den ene side energisk og flabet filmanarki med et hjerte for klassisk horror. På den anden side minder den også om et frikvarter fra filmskolen hvor eleverne havde adgang til digitale kameraer og color-grading ad libitum. Og alligevel ... instrueret af McG som jo har et par popkulturelle blockbusters bag sig. Jeg var underholdt, men ikke følelsesmæssigt engageret i nogle af personerne. Og det er et problem når det handler om liv og død.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 19/11-17 10:07 
Ghostbusters 2017

Så fik jeg set ballade-filmen, og ville give mit besyv. Synes Mr. Plinckett har forsøgt sig med den komparative analyse, og der fejler filmen åbenlyst, men der er nok andre vinkler. Ligesom andre moderne film-recaps (Baywatch, 21 Jump Street), så er Ghostbusters ikke en decideret efterfølger eller reboot. Det er en karikatur efter originalen. Det forklarer også hvorfor det hele skal køre op i en overdrevet størrelse. Vilde tegneserie-agtige farver, ekspressivt skuespil, masser af irrelevante side-stories, konstant humor og tempo, tempo, tempo. Med det blik fungerer filmen faktisk fordi vittighederne er godt skrevet og kvinderne har en utømmelig energi. Og så er det faktisk befriende at se fire kvinder som hver især på ingen måde falder under nutidens kønsidealer. De er høje, kvabsede, modne og skæve. Fedt. Jillian Holtzmann synes jeg havde en mærkelig dragende effekt med sit stenede smil og flirtende blik. Helt klart den bedste af de fire.

Tricket med et lade nogle effekter og stråler gå ud over de klassiske widescreen bars virkede også ret fedt. En fin gimmick i en filmindustri som ellers ikke er lydhør for tossede idéer.

Der er popkultur og reklamer malet over hele filmen, og kan man æde det, så er Ghostbusters 2017 ligesom et Shake tyggegummi. Stort, saftigt, blødt og en fest i munden. Men altså, det er jo ikke V6.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 19/11-17 21:33, rettet 19/11-17 22:09 
Andre der ser/har set alle filmene i Marvel Cinematic Universe, evt. i rækkefølge?

Jeg er lige blevet færdig med Phase One (vistnok i rækkefølge, men muligvis så jeg Hulk efter de to Iron Man) - altså til og med The Avengers. Jeg er ikke den helt store superheltefan, men syntes de første par film var gode nok til det gav mening at fortsætte, og samtidig har jeg en svaghed for lange filmserier - det vækker filmnørden i mig.

Samlet set synes jeg filmene fungerer overraskende fint som univers - tydeligt at hver film skal fungere selvstændigt, men samtidig føles det som en serie, med en del referencer til de foregående film.

Hulk er den den svageste i serien indtil nu. Husker ikke mange detaljer, men syntes vist den var for ujævn - 5/10. Captain America og The Avengers er bedst - begge 6.5/10. En stor del af CA minder om god gammeldags Indiana Jones-ramasjang, men den falmer lidt i sidste halvdel. The Avengers viser hvor vigtigt det er at have en som Whedon på holdet - historien er ikke noget særligt, men bl.a. dialog og karakterer hæver filmen en del.
NaieraNaieraSkrevet 19/11-17 21:34 
Jeg har set dem alle igen i år :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 19/11-17 22:03 
Har set dem alle.

Den mest underholdende har nok været den første Guardians of The Galaxy-film, men Thor Ragnarok er godt nok tæt på.
JmogJmogSkrevet 19/11-17 22:04 
Justice League

Holder kvaliteten fra Wonder Woman. Tilpas nok humor til det ikke bliver for trist og uden at det virker som en Marvel-film. Bevarer det dystre. Alt i alt rigtig fin underholdning.
millenniummillenniumSkrevet 11/12-17 09:27 
Get Out

Ingen spoilers. Fik også set denne effektive word-to-mouth gyser. Absolut en fængende film hvor jeg på intet tidspunkt fik lyst til at gribe mobilen for lige at tjekke de sociale medier (sker ret ofte når jeg ser film). En meget personlig film med intentioner, som lige strejfer avant garde uden at miste den narrative logik. Godt afbalanceret.
Jeg blev blot lidt irriteret over vennen som passer hund derhjemme. Hans rolle er for karikeret til denne slags stilfulde gysere, men det er en brøkdel af helheden.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 11/12-17 10:08 
Spøjst, for jeg synes netop vennen er itonesættende for filmen, der for mig slet ikke er en gyser, men en mørk komedie. Under alle omstændigheder en meget fængende og anderledes film :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 11/12-17 10:21 
Tror også jeg skrev "gyser" i mangel af bedre ord. :) Den er ikke heeelt så definerbar.
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 12/12-17 20:36 
Vennen er jo lidt os som tilskuer der har set en masse gysere eller thrillers. Tror også jeg havde forholdt mig meget lignende :)
JmogJmogSkrevet 07/01-18 02:28 
Jumanji (2017)

Virkeligt overraskende god. Den fungerer ekstremt godt som komedie og så er det nok den bedste computerspilsfilm siden Tron. hele salen skreg af grin tit og ofte. Alle skuespillerne gør det godt, især Jack Black som er forrygende som teen queen fanget i en mands krop. Stor anbefaling herfra.
millenniummillenniumSkrevet 08/01-18 08:45 
Ser den når den ligger på Netflix. På en søndag. :-D

Hmm, var Tron en computerspil-film eller en computersystem-film...?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 09/01-18 13:59 
Den fortjener en biftur. Komedier er også altid sjovere at se i biffen.
vyssenvyssenSkrevet 09/01-18 20:33 
Jeg så Tron Legacy forleden. Den var svær at holde af. Gav Tron en chance efterfølgende, men stod af efter 15 minutter. Den var simpelt hen uspiselig...
millenniummillenniumSkrevet 09/01-18 21:47 
Nu stopper du!
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-18 21:57 
Jeg er enig. Tron er satme tørt :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 09/01-18 22:16, rettet 09/01-18 22:16 
Er også med der. Legacy virker som en charmerende film man gerne vil kunne lide, men den er satme dum. Originalen er... ja, jeg ved ikke...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 10/01-18 03:31 
Originalen synes jeg har charme og stil. Stemningen er gennemført. Legacy er ikke nogen fantastisk film men er værd at se for den ekstremt flotte visuelle side og det perfekte soundtrack fra Daft Punk.
millenniummillenniumSkrevet 10/01-18 08:35, rettet 10/01-18 08:35 
Jeg har måske også nostalgi-brillerne på. Tron er bare sådan noget der tænder barnet i mig.

Tron Legacy tror jeg folk havde forkerte forventninger til. Det er ikke teknologi-filosofisk Matrix. Det er et eventyr. Der er en ridder, en prinsesse, en god og ond troldmand og en sort ridder. Det er en film jeg faktisk ofte vender tilbage til, for at få en underholdende historie og et optisk fix.
The medium is the message.
solid snakesolid snakeSkrevet 10/01-18 09:22 
Måske er det fordi jeg startede med og se Tron Legacy, at jeg nok synes den er så fed. Nøj jeg elsker den film. Fede effekter, fedt musik, historien er heller ikke den ringeste. Dette er en film jeg kan se igen og igen med fuld skrald på lyden. Jeg fordyber mig hver gang.

Den gamle Tron fangede mig ikke helt, den er okay men jeg skulle nok være starter med den rigtige rækkefølge for den kunne fange mig.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
millenniummillenniumSkrevet 10/01-18 09:25, rettet 10/01-18 09:26 
Synes helt klart Tron Legacy fortjener en fortsættelse. :)
The medium is the message.
DarkenDarkenSkrevet 10/01-18 16:09 
Har det lige præcis som Jmog, Men jeg kan godt følge at yngre folk ville have svært ved at se den, ikke kun pga. det visuelle men også at man i dag nærmeste har prøvet alting af i film. Det er som børnene der keder sig i Jurassic World fordi der kun er almindelige kedelige dinosaurer i parken, de har set det hele og intet kan imponerer dem. Nu ved jeg ikke om der er film før Tron der gjorde noget lignende, det var ihvertfald ikke almindeligt.

Selvom Tron Legacy også har lidt om det med monopolistisk styring af programmer (OS'et), så derailer den desværre. Der havde jeg hellere set en kamp inde i systemet, f.eks. istedet for de der IO's (eller hvad de hed) bare blev wiped, så en slags (cliche) kamp hvor de er gået under "jorden" i byen i et forsøg på at overleve, så man kunne opleve mere af samfundet ud over The Games og natklubben. Men det er måske bare mig :)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
millenniummillenniumSkrevet 28/01-18 21:44 
Your Name
Dejlig alternativ boy-meets-girl historie, der føles som en blanding af Eternal Sunshine in a Spotless Mind og Lost in Translation. Jeg dvæler behageligt ved den rolige pacing og de smukke, besjælede billeder, hvor der ikke nødvendigvis skal være tempo hele tiden, men også plads til små meditative momenter. Og så formår historien virkelig at slå en uventet krølle (ingen spoilers). Flot, rørende og helt på sin plads at den har fået succes.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 28/01-18 22:13 
Husk at se alle de andre film Makoto Shinkai har lavet ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 29/01-18 03:22 
Men vær forberedt på at du næppe vil kunne lide dem lige så meget medmindre du er til lommefilosofisk eksistentialisme med en god dosis Weltschmertz.

Den pt bioaktuelle A Silent Voice er lidt i samme stil som Your Name. Kan anbefales.
millenniummillenniumSkrevet 29/01-18 08:38 
Fik også set Skammerens Datter i weekenden (Netflix)

Beundrer det altid når dansk film (+ samarbejdende lande) virkelig går all in på en så ambitiøs genrefilm, og de første 20 minutters suspense-intro er også ualmindeligt velfungerende. Men til sidst mister den dampen og virker forhastet og kejtet i sin storytelling. Nærmest som om de producerede hele filmen kronologisk og til sidst løb tør, både for penge og energi.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 15/02-18 23:49 
Black Panter

Lidt under middel blandt Marvel-filmene. Handlingen er konceptuelt ret interessant og skurkens motivation en af de bedre, vi har set i en superheltefilm. Mange flotte scener og designs. Andy Serkis er fremragende som birolle skurk og hiver sine scener gevaldigt op.

Der er bare ikke nogen overraskelser, skuespillet er stift og de fleste “sjove” bemærkninger falder til jorden. Actionscenerne blegner også i sammenligning med andre superheltefilm og så er der guddødeme skruet op for shakycam i forhold til andre Marvel-film.

Ok underholdning, men den vil næppe blive set igen. Anmelderne der roser den til skyerne har fået noget galt i halsen. Det er muligt den er kulturelt vigtig i og med det er en “sort” superheltefilm, men det ændrer ikke på, at den som film er middelmådig.
millenniummillenniumSkrevet 16/02-18 00:24 
Åååh neeej, det forhadte shaky-cam. Hvornår lærer de at det er L O R T.

Jeg må bestille sæder bagerst i biografen.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 25/02-18 13:32, rettet 25/02-18 13:32 
Black Panther 2D

Virkelig god, faktisk bedre end jeg havde forestillet mig. Der er naturligvis nogle politiske ideologier i historien som er lige lovligt letkøbte og naive, men ikke desto mindre stadig relevante. Actionscenerne hang sammen - ja, der var lidt hektiske kamerabevægelser, men jeg kunne stadig følge med i forløbene og med sparsom klipning virkede flowet ret godt.

Jeg havde overhovedet ikke læst noget om handlingen inden da, og trailers havde ikke afsløret noget, så der var nogle gode, overraskende vendinger. Andy Serkis var virkelig fed - han virkede ret bredskuldret. Har han trænet overkroppen? :D

Det er stadig en del af en større Marvel-føljeton, men må sgu' sige den var godt sammentømret og tematisk tiltrængt anderledes. Anmelderne har måske givet den lige 10% for mange stjerner, men den er stadig langt over spærregrænsen IMO.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 25/02-18 13:55 
Serkis er sikkert kommet grundigt i form efter Planet of The Apes-filmene, hvor han giver den gas som primat.
GreaseballGreaseballSkrevet 25/02-18 15:35 
millennium>
Synes helt klart Tron Legacy fortjener en fortsættelse. :)

Enig. Kunne også godt lide forsættelsen. Er selv vokset på med den gamle Tron film, så den står stadig højt placeret hos mig.
Kan huske de lavede noget specielt med Tron Legacy i dens 3D udgvivelse. Filmen skiftede først til 3D visning da han kommer ind i den digitale verden.
millenniummillenniumSkrevet 25/02-18 17:34 
Jep, et sjældent filmtrick inspireret af The Wizard of Oz, hvor filmen skiftede fra sort/hvid til farve (eller Technicolor) da de ankom i fantasiverdenen. “Guess we’re not in Kansas anymore..”
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 25/02-18 17:45 
Ja, eller Disney's Brother Bear der skifter til et bredere billede efter hovedpersonen bliver forvandlet til en bjørn.
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 25/02-18 21:44 
Ja eller da Sean Connery skifter fra Russisk til Engelsk i "Jagten på Røde Oktober"
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/02-18 21:52 
Lol :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 25/02-18 22:27 
Den scene fra Red October... den blev vist og diskuteret da jeg gik på uni i filmvidenskab. Underviseren hævdede det var et ‘sleight of hand’ trick, hvor publikum ikke registrerede at sproget skiftede.

Jeg mener det er en form for ‘fourth wall’ metode, hvor filmen ganske kort gør noget utraditionelt, og implicit fortæller os: Ja, vi kan ikke få amerikanske skuespillere til at tale russisk hele filmen igennem, så _nu_ skifter vi.

Hvad tænkte I, da I så scenen første gang?
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 26/02-18 01:17 
Galaxy Quest skifter fra 4:3 til et bredere format efter introen med klip fra serien :)
DunwichDunwichSkrevet 26/02-18 09:09 
millennium>
Den scene fra Red October... den blev vist og diskuteret da jeg gik på uni i filmvidenskab. Underviseren hævdede det var et ‘sleight of hand’ trick, hvor publikum ikke registrerede at sproget skiftede.

Jeg mener det er en form for ‘fourth wall’ metode, hvor filmen ganske kort gør noget utraditionelt, og implicit fortæller os: Ja, vi kan ikke få amerikanske skuespillere til at tale russisk hele filmen igennem, så _nu_ skifter vi.

Hvad tænkte I, da I så scenen første gang?

Din underviser havde ret. Det har bestemt ikke noget med fourth wall at gøre, da den (filmen) ikke bryder muren til tilskuren.

Det er bare det instruktører gør, for at bevæge filmen fremad. Da jeg opdagede Spielberg gøre det første gang, i Indiana Jones and the Last Crusade, midt i en dialog scene, forventede jeg ikke at han ville gøre det, fordi jeg aldrig havde bemærket det før, i nogle af sine andre film. Da Indy og Elsa er inde på deres hotel (mener jeg det var), har de en snak, og i næste shot går de rundt i Venedigs gader, og fortsætter samme snak, lige efter klippet til gaderne; Der må være gået en rum tid, inden de når gaderne, så deres snak må logisk set osse have bevæget sig fremad i mellemtiden.

Men deres samtales indhold flyttede sig ikke, med skiftet i lokationen. Det var et helt åbenlyst goof, i mit hoved dengang. Men fordi vi teknisk set ikke ser og hører hvad der sker i mellem klippet fra hotellet til Venedigs gader, må de gerne fortsætte samtalen på den måde; De kunne jo have snakket om noget helt andet på turen hen til gaderne feks, som ikke var nødvendigt for plottet, og så genoptaget deres samtale, når de nåede gaderne.

Det er bare instruktørens privilegie, at vise os det som er en del af, og nødvendigt for, plottet.

Samme princip med The hunt for Red October; Sean Connery kan ikke tale russisk hele filmen, og har kun lært nogle få replikker på sproget. Hvordan viser vi skiftet? De kunne have gjort et kæmpe nummer ud af det, og hans karakter kunne have fortalt Ryan, at han havde læst engelsk engang, og for at være venlig overfor Ryan, kunne de da ligeså godt tale engelsk fra nu af.

Hvorfor ikke bare skippe alt det, og droppe det fra filmens allerede lange spilletid, og så bare gøre det på en kortere måde? Voila.

Så vidt jeg husker Red October, så er pointen osse, at det kun er for publikums skyld at Connery skifter til engelsk; For Ryans vedkommende taler han stadig russisk, fordi Ryan forstår og kan tale russisk. Så de taler faktisk stadig russisk resten af filmen, til hinanden. Jeg mener, at i bogen, taler de russisk sammen, hele tiden.
SumezSumezSkrevet 26/02-18 09:48, rettet 26/02-18 09:49 
Men deres samtales indhold flyttede sig ikke, med skiftet i lokationen. Det var et helt åbenlyst goof, i mit hoved dengang. Men fordi vi teknisk set ikke ser og hører hvad der sker i mellem klippet fra hotellet til Venedigs gader, må de gerne fortsætte samtalen på den måde

Det er jo et meget normalt trick der optræder i næsten alle film og serier, og hvor diskret det kan gøres kan have en ret stor effekt på din suspension of disbelief. At det stak ud for dig i Indiana Jones-filmen er et tegn på at det måske ikke er gjort så godt som det kunne. Men lige i dette tilfælde kunne det i forhold til seriens natur nok også være gjort helt overlagt - Indiana Jones stræber jo efter at være biograffilm for biograffilmens skyld. og prøver ofte aktivt at minde dig om at det kun er fiktion. Simpsons har også lavet en fantastisk parodi på konceptet ("I'm just glad you're talking. You didn't say anything for 40 minutes"), men kan ikke finde et klip, så her er en tvtropes artikel om det i stedet:
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ConversationCut

Det er lidt samme koncept som tommelfingerreglen om at noget der ikke er synligt i kameraets vinkel heller ikke er synligt for skuespillerne, selvom det logisk set burde være det (selvfølgelig medmindre det netop er den ønskede effekt).

Jeg er stor fan af når film gør brug af deres medie og dropper overbevisende realisme til fordel for overbevisende fortællemåder der kun giver mening i kraft af at det er en film. Evnen til at benytte disse tricks er typisk noget af det der adskiller en dårlig instruktør fra en god. David Lynch er et af mine yndlings "ekstrem-eksempler", som har evnen til at stikke fuldstændig ulogiske og urealistiske scener sammen på en måde der alligevel "giver mening" for seeren så snart man opgiver forventningen om en konventionel historiefortælling.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 26/02-18 13:05 
Dunwich>
Samme princip med The hunt for Red October; Sean Connery kan ikke tale russisk hele filmen, og har kun lært nogle få replikker på sproget. Hvordan viser vi skiftet? De kunne have gjort et kæmpe nummer ud af det, og hans karakter kunne have fortalt Ryan, at han havde læst engelsk engang, og for at være venlig overfor Ryan, kunne de da ligeså godt tale engelsk fra nu af.

Hvorfor ikke bare skippe alt det, og droppe det fra filmens allerede lange spilletid, og så bare gøre det på en kortere måde? Voila.

Så vidt jeg husker Red October, så er pointen osse, at det kun er for publikums skyld at Connery skifter til engelsk; For Ryans vedkommende taler han stadig russisk, fordi Ryan forstår og kan tale russisk. Så de taler faktisk stadig russisk resten af filmen, til hinanden. Jeg mener, at i bogen, taler de russisk sammen, hele tiden.

Du blander vist to scener sammen. I starten af filmen snakker han russisk og så laver de skiftet for publikums skyld, da det er irrelevant at høre dem snakke et sprog vi ikke forstår, da de alle sammen snakker det samme sprog. Det er først i slutningen af filmen, at han møder Ryan. Her får vi et par sætninger på russisk, fordi vi her for første gang blander russerne med folk der ikke forstår russisk. Connerys karakter slår så over i engelsk, da han skal kommunikere med de andre amerikanere. Og herfra foregår alle replikker på engelsk in-character. Det er en perfekt undskyldning for at skifte til engelsk, fordi Ryan ikke er alene.
millenniummillenniumSkrevet 26/02-18 14:20 
Det afgørende er vel hvordan vi tolker deres metoder til at skifte sprog midt i filmen. Instruktørerne kan have vilde intentioner, men det kan ramme meget forbi hvordan publikum afkoder dette.

I tilfældet med Red October tænkte jeg netop "Nå ja, de kan jo ikke lade amerikanske skuespillere tale russisk hele filmen igennem, så nu overfokuserer vi lige på mundbevægelserne, og SÅ skifter vi sprog midt i en sætning". Jeg fik faktisk et moment af "accepteret suspension of disbelief", og derefter vender vi tilbage til handlingen og indlevelsen. Hellere det end da lader skuespillerne tale engelsk med russisk accent.

I efterfølgeren Clear and Present Danger lavede de faktisk det samme, fordi de ikke ville lade skuespillerne tale columbiansk hele filmen. Så de skifter fra spansk til engelsk midt i en slowmotion effekt, hvor narkobaronen øver baseball (Jeg fatter ikke hvordan jeg kan huske det??). Denne metode var dog IMO knap så godt implementeret, fordi jeg faktisk _troede_ at columbianerne skiftede til engelsk i selve historien.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 26/02-18 14:26, rettet 26/02-18 15:26 
Måtte lige finde klippet så jeg kunne være med her.
https://www.youtube.com/watch?v=uEvwbxcRaCQ

Det er faktisk ret elegant håndteret via den pan in/ud. En meget tydelig handwave til seerne om at "vi gør det her med vilje, du kan nok forstå hvorfor", uden det har nogen tydelig indflydelse på hvordan scenerne leveres in-character.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 26/02-18 15:05, rettet 26/02-18 15:06 
Ja, netop - det er _præcis_ sådan jeg tolkede den, men derved implicit også en lille fourth wall breaker, fordi scenen tilkendegiver sig som værende film. Ikke en sleight of hand, hvor publikum ikke registrerer sprogskiftet. Når kameraet gør noget der er så utraditionelt, så ved vi almindeligvis at det er film.

Ikke en metode man kan læse om i filmhåndbogen, for den er (så vidt jeg ved) ikke anvendt før eller siden. Med undtagelse af den mindre vellykkede udgave i Clear and Present Danger.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 26/02-18 15:30 
Jeg vil ikke betegne en handwaves (hvilket er noget helt andet, nærmest det modsatte, af sleight of hand) som decideret fourth wall breaking, men kan godt forstå hvad du mener. Det er så at sige instruktøren der adresserer sit publikum direkte og forventer en fælles forståelse. Det er lidt i samme dur som en fortællerstemme - et element i filmen der eksisterer separat fra figurernes egen virkelighed.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 26/02-18 15:33 
Ja, men dengang underviseren sagde "Jeg tror faktisk ikke I lagde mærke til at sproget skiftede" der var jeg lodret uenig :D
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 26/02-18 15:36, rettet 26/02-18 15:37 
Ja det vil jeg også mene er synd at sige, filmen gør jo nærmest alt for at understrege det. Der er andre film der har gjort noget lignende mere succesfuldt, men ville ønske jeg kunne komme på konkrete eksempler lige nu, for det er ret fedt når det faktisk lykkes (men snakker vi spil, så gør Nier noget lignende ret fedt i den by hvor alle indbyggerne drømmer). I et eksempel som russisk til engelsk virker det nok meget forskelligt for folk som os der er vant til undertekster uanset om figurerne snakker russsisk eller engelsk, end det f.eks. ville for en amerikaner :P

Men har før været ude for at se f.eks. tegnefilm hvorefter jeg ikke kunne huske om den var dubbet til dansk eller engelsk med undertekster, hvilket nok siger en del om hvor vant vi er til undertekster herhjemme.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig