X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Korrekt indstilling af fjernsyn


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/06-06 12:53 
Jeg har efterhånden erfaret at min lysstyrke indstilling på fjernsyn ikke er hel god nok - specielt når jeg spiller Oblivion på min X360.

Jeg kom derfor til at tænke på, om man ikke kunne få en form for referencebillede/indstillingsguide der gjorde det nemmere at indstille fjernsynet korrekt?

Fjernsynet er et ganske almindeligt 32" 16:9 CRT fjernsyn fra JVC.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
ElgenElgenSkrevet 11/06-06 13:35, rettet 11/06-06 13:36 
Mener at Sverige 1 og 2 stadig sender prøvebillede nu og da (det klassiske med en cirkel i midten), når der ikke er alm. programflade. Det er til gengæld meget længe siden at jeg har set det på DR (har de det jo stadig?)
Det plejer at være ok.
Du kan jo bare tage et par timer på video }:-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/06-06 15:52 
Jeg plejer at bruge THX-optimizeren på forskellige DVD'er.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/06-06 16:27 
THX-optimizeren ser ud som det værktøj jeg skal bruge. Den eneste THX-udgivelse jeg i øjeblikket er i besiddelse af, er dog Star Wars Trilogi, hvor jeg tilsyneladende ikke kan finde den. Er den gemt et specielt sted?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/06-06 21:51 
Den ligger også mere eller mindre tilfældigt på THX-dvd'er, men det er da mærkeligt, hvis den ikke er på SW.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JmogJmogSkrevet 11/06-06 22:35 
Som regel er det bare et THX logo, der kan highlightes i lydmenuen. SW har den helt klart.
jaesjaesSkrevet 11/06-06 23:04 
Echelon VI:

Måske har du lagt mærke til det, men du kan indstille gamma i Oblivion (eller hvad de nu har valgt at kalde det).
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/06-06 23:28 
I Star Wars er den svjh. under sprog menuen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 12/06-06 00:52 
Takker fandt det til sidst. Det hjælp en hel del på det.

Jeg måtte dog justere lysstyrken i selve Oblivion også, for at få et perfekt resultat.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JmogJmogSkrevet 12/06-06 22:12 
Nu skal du bare lige være klar over, at det muligvis er for lyst nu (især i andre spil). Det er meningen, at mørket i Oblivion skal være mørkt. Det er ikke en fejl, at man ikke kan se ting ordentligt medmindre man bruger faklen. Det er ganske som i virkeligheden :-)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 12/06-06 22:20, rettet 12/06-06 22:21 
Jeg er skam klar over at man ikke skal kunne se ting i "hulerne" når man ikke bruger faklen, men selv når jeg havde faklen tændt, havde jeg store problemer med et se meget mere end en håndsbredde frem for mig ;)

Mine andre spil er bestemt ikke for lyse (det er jo kun rent softwaremæssigt at oblivion har en stærkere lysstyrke).

Jeg kan varmt anbefale THX optimizeren herfra. Det eneste jeg savnede var en farve-test.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JmogJmogSkrevet 12/06-06 22:37 
Ah, undskyld. jeg opfattede det som om at du skruede op for dit TVs brightness efter du i Oblivion så resultatet af THX-kalibreringen.

Farvetest? Så vidt jeg husker, er der da sådan en. Den er godt nok ikke nær så grundig som sort/hvid testene dog.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/06-06 00:24 
Man skal have nogle specielle briller, hvilket jeg hverken har, eller vil betale penge for :)

Testen er så vidt jeg forstod mere fokuseret på "saturation" end på farver som sådan, og kan egentlig kun bruges til at afgøre om fjernsynet viser denne del forkert eller rigtigt, da de fleste fjernsyn ikke har en sådan indstillingsmulighed.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JmogJmogSkrevet 13/06-06 03:34 
Ahh, ja, det er rigtigt. Men selvom du ikke har en tint-indstilling så har du vel en almindelig "colour"-indstilling, hvor du kan skrue op og ned for, hvor kraftige farverne skal være. Der kan du i det mindste sørge for at de ikke er så kraftige at de bløder.

For indstilling af hver farve separat skal du nok bruge VGA-forbindelsen, hvis dit TV har sådan en. Det er dog ikke alle displays med VGA, der har det. Projektorer og monitors, ja - men ikke alle HDTV.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/06-06 08:19 
Farve indstillingen er som sådan ikke noget problem, netop fordi THX-optimizeren søger for at jeg kan indstille fjernsynets andre præferencer, og derefter selv lege med farven så det ser pænt ud.

Jeg ægrer mig lidt over at mit fjernsyn ikke indeholder mulighed for RGB-redigering, men blot en samlet farve korrektion - det virker nemlig som om, at der er lidt for meget rød. Men ikke noget man lægger meget mærke til.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Zzap!Zzap!Skrevet 13/06-06 12:11 
Du kender godt til service menuer ikke? En "hemmelig" kode man kan trykke på fjernbetjeningen på mange moderne fjernsyn, for at komme ind i en menu der er beregnet på reparatører og folk der ved hvad de gør.

*OBS: man kan faktisk skade sit fjernsyn hvis man gør noget dumt i en service menu (små tweaks burde dog ikke gøre det det store), og sørg altid for at skrive de originale indstillinger ned inden du ændrer noget, du kan med garanti ikke huske dem bagefter*
Born to kill space
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/06-06 16:13 
jeg har godt nok hørt om dem, men jeg har ikke rigtigt haft brug for det. Detaljen af er så lille at det stort set ikke er til at se. Men tak for rådet :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 14/06-06 16:27 
Hvilken forbindelse har du mellem xb360 og tv? Jeg har flere gange oplevet dårlige scart kabler og skifter-bokse, hvor der er dårlig forbindelse, så signalet bliver forringet i nogle farver. Dette er dog RGB signal vi snakker om.
Hvis dit tv har det (mit 32" jvc har), kan du evt bruge den funktion hvor du kan ændre farve temperatur mellem varm/normal/kold.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig