X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS2 shoot em ups?


Svar
nerosnerosSkrevet 09/05-06 23:11 
Jeg ved ikke rigtig hvad man kalder den genre mere, men jeg søger at finde ud af hvad der findes af gode shooters, eller shoot em ups til PS2 f.eks ligesom Radient Silvergun og Thunder Force eller R-type. Er der nogle gode bud på hvad jeg skal gå på jagt efter?
Bashful Neophyte
124 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 09/05-06 23:11 
Jeg ved ikke rigtig hvad man kalder den genre mere, men jeg søger at finde ud af hvad der findes af gode shooters, eller shoot em ups til PS2 f.eks ligesom Radient Silvergun og Thunder Force eller R-type. Er der nogle gode bud på hvad jeg skal gå på jagt efter?
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 10/05-06 00:27 
Gradius V er i hvert fald essentielt.

Gamespot anmeldelse
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-06 00:41, rettet 10/05-06 00:43 
neros>
Jeg ved ikke rigtig hvad man kalder den genre mere,

Shmups...ganske enkelt (for dem der holder af genren ;)).

Har ellers ingen bud - spiller ikke shmups på PS2. Har min DC/Saturn/Neo-Geo til dét :)

Men nu skriver du jo også "shooters", hvor Space Invaders: Invasion Day må høre under. Det er en tredjepersons-remake af klassikeren, med samme arcade-ånd og 2d-styring. Selvom det er en tand for let, er det ikke et decideret ringe spil, hvis man holder af genren. Boss-designet er fx ganske godt. Den egentlige underholdning i spillet findes i 2 spiller-delen (highscore-mode), som helt sikkert må findes frem til det næste konsoltræf (hvis ingen har haft det med endnu).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 10/05-06 01:30, rettet 10/05-06 01:33 
Der er mange rigtig gode 2d-shootere til PS2 (og bedre end i hvert fald Neo Geo og vel også DC), hvad Naiera sikkert snart vil opremse. ESPGaluda er efter min klare opfattelse det suverænt bedste af slagsen. Dertil er der flere andre Cave-spil (Dodonpachi Dai-Ou-Jou, Ibara, Mushihimesame etc.). I den vandrette afdeling er der R-Type Final og Gradius V. Dertil kommer en lang stribe spil af mindre fremragende kvalitet såsom Shikigami-serien, Gigawing Generations, XII Stag, Raiden III, Psyvariar og Silpheed. Og endelig er der en lang række opsamlinger og genudgivelser af noget ældre arcadetitler såsom Gradius III/IV, Gun Bird-serien, Sengoku Blade-serien, Strikers 1945-serien og så vidt jeg husker flere andre fra i hvert fald Psykio. En væsentlig del af disse titler er selvfølgelig JAP-only.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 10/05-06 09:59, rettet 10/05-06 10:47 
Det ser virkelig godt ud.

Skal man så have sin PS2 chippet for at den kan spille importspil?
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 10/05-06 10:00, rettet 10/05-06 10:01 
RJK>
Der er mange rigtig gode 2d-shootere til PS2 (og bedre end i hvert fald Neo Geo og vel også DC)

PS2 har bedre shoot 'em ups end Dreamcast? Ok ... det er vel også en måde at se det på :P
RJKRJKSkrevet 10/05-06 11:27 
Du er da velkommen til at lave en punktopstilling med sammenligning i en anden tråd. Jeg tror måske du vil blive lidt overrasket. Det kommer selvfølgelig også an på, hvilke spil man synes om. Jeg lægger ikke skjul på at være glad for Cave.

Nu tør jeg ikke lægge mig ud med Per ;) men jeg tror egentligt også, at PS1'ens udvalg er ret tæt på Saturns (i hvert fald hvis man ignorerer Radiant Silvergun). Af en eller anden grund er der bare en hel del, som synes det er rigtig fedt at importere JAP-spil til Saturn og Dreamcast, som samtidig tilsyneladende glemmer, at de samme - og til tider bedre - titler findes til PS1 og PS2 i JAP.

Jeg er i øvrigt selv en af dem ;) men det ændrer jo ikke på, at de spil faktisk findes, og at man derfor ikke bør være blind overfor dem.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 10/05-06 11:33 
Jeg ville egentlig gerne se en opgørelse over interessante 2D shooters til hver enkelt system. Vil også mene at Gradius V er det eneste af slagsen til PS2, der muligvis overgår Pulstar.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 10/05-06 11:40, rettet 10/05-06 11:43 
neros>
Skal man så have sin PS2 chippet for at den kan spille importspil?

Ja, det skal man selvfølgelig. Udover de håndholdte og PS3 er konsoller som regel regionslåste med hensyn til spil (ja, der er få undtagelser, men det er ligemeget i denne sammenhæng).

Der er også swap-discs der fungerer ved at tvinge drevet ud, men det er noget juks. Den slags er dog vist nok lidt nemmere med den nye, lille PS2.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 10/05-06 11:54 
Sumez>
Jeg ville egentlig gerne se en opgørelse over interessante 2D shooters til hver enkelt system. Vil også mene at Gradius V er det eneste af slagsen til PS2, der muligvis overgår Pulstar.

En direkte sammenligning bliver vist MEGET smagsbaseret ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 10/05-06 12:05 
Nej nej, det eneste smagsdommeri, der er plads til, er at udelukke de spil, der er alt for ringe til at bemærke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 10/05-06 12:28, rettet 10/05-06 12:34 
RJK>
Der er mange rigtig gode 2d-shootere til PS2 (og bedre end i hvert fald Neo Geo og vel også DC), hvad Naiera sikkert snart vil opremse.

Jeg ved ikke hvad det er jeg skal opremse, når du har taget dem alle ;)

Essentielt til PS2 mener jeg er:

dodonpachi DAI-OU-JOU
ESPGaluda
Mushihime-sama
Ibara

Sjovt nok alt Cave har udgivet ;) Man skal også huske på, at en chippet PS2 kan køre PSX-udgaverne af Donpachi og Dodonpachi, som er de bedste konverteringer af de to spil. Værd at nævne er også, at XII Stag og Psyvariar kan købes meget billigt i EB Games. 70,- og 100,-, henholdsvis. Til de priser burde man give dem en chance, og se om genren er noget for en. Der var vist også et tredje spil, som jeg lige har glemt...

Mht. til Dreamcast vs. PS2-debatten er jeg sjovt nok enig med RJK. Så vidt jeg har forstået på fans af de horisontale shootere har PS2 Gradius V mod Dreamcastens Border Down, og så lige R-Type Final oveni. Udover de sjove men lettere middelmådige Giga Wing spil, er der ikke meget mere end Mars Matrix til Dreamcast. De nye udgivelser er, ud fra hvad jeg har spillet og forstået på folk der har spillet dem jeg ikke har, gode men langt fra essentielle tilføjelser til genren. Jeg er, som før nævnt i lignende tråde, ikke på Ikaruga-vognen.

ESPGaluda er et spil man absolut ikke bør gå glip af. Det er klart det bedste der er kommet i genren i flere år. Det er superflot, lyder godt og gameplayet er intet mindre end fantastisk. PS2-konverteringen tilbyder også mange forskellige måder at spille spillet på, så der er meget mere at komme efter end i arcadeudgaven. Når man mener man har mestret arcade-mode, så er der "lige" arrange-mode at gå i krig med...

Yderligere kan det også nævnes, at spil som Dragon Blaze, Raiden III, Radirgy og andre gerne skulle komme på PAL fra det Italienske parasit-firma 505 Gamestreet, eller hvad de nu kalder sig. Alle spillene skulle være til at betale (under £15-20 hos Play) og skulle vist nok også indeholde både 60Hz mode og TATE.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 10/05-06 12:32, rettet 10/05-06 12:38 
Mit indlæg blev lidt længere end først planlagt ;) Og så glemmer du lige Zero Gunner 2 til DC, som i hvert fald jeg også synes er essentielt.

EDIT: Men der er da også flere endnu. Shienyru-pakken, Psykio Collection 3 (der må også være en 1'er? Eller er det Gunbird-pakken?), Star Soldier, Psyariar 2, sikkert flere endnu :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 10/05-06 12:35, rettet 10/05-06 12:38 
Hvis man ikke samler på arcade, er PS2'en (desværre) vel hvor det stadig sner. DC'en har da en masse gode titler, men der er bare ikke nær så mange hit-titler, som til PS2. Derimod vil jeg sige, at der til Saturn faktisk findes en god portion titler, der ikke findes til PSX og PS2.

Sumez - Hvad er det der er med det Pulstar? Og BlazingStar er ikke tilfældig action! :)

EDIT: Okay, der er da liiige kommet et par indlæg, mens jeg prøvede at poste mit :/
Ting om dét og pis.
NaieraNaieraSkrevet 10/05-06 12:37, rettet 10/05-06 12:41 
RJK>
Mit indlæg blev lidt længere end først planlagt ;) Og så glemmer du lige Zero Gunner 2 til DC, som i hvert fald jeg også synes er essentielt.

EDIT: Men der er da også flere endnu. Shienyru-pakken, Psykio Collection 3 (der må også være en 1'er?), Star Soldier, Psyariar 2, sikkert flere endnu :)

Tja, jeg havde egentlig tænkt mig at nævne det, men så kom jeg væk fra det igen... Det er jo ikke en RIGTIG shooter ;)

Og ja, der er da flere endnu, men Psykio-samlingerne er jo udelukkende middelmådige konverteringer, og så er konverteringen af det originale Shienryu i Shienryu-pakken i øvrigt ikke noget at skrive hjem om. Shienryu Explosion er overhovedet ikke værd at skænke en tanke :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 10/05-06 12:41 
Alf81>
Derimod vil jeg sige, at der til Saturn faktisk findes en god portion titler, der ikke findes til PSX og PS2.

Det tror jeg ikke jeg benægtede. Det er bare mere den der "Saturn er kongen indenfor shootere", som nemt kan spinne ud af kontrol, og fjerne sig fra virkeligheden, hvor mange af titlerne faktisk findes til både PS1 og Saturn. Hvilke konverteringer der så er bedst, skal jeg nok lade Per om at svare på ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 10/05-06 12:43 
Naiera>
Og ja, der er da flere endnu, men Psykio-samlingerne er jo udelukkende middelmådige konverteringer

Nogle af os har måske et lidt anderledes forhold til TATE og den slags, end den gennemsnitlige forbruger ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/05-06 00:39 
Sumez>
Jeg ville egentlig gerne se en opgørelse over interessante 2D shooters til hver enkelt system. Vil også mene at Gradius V er det eneste af slagsen til PS2, der muligvis overgår Pulstar.

Jeg har stadig Gradius V at indhente, men Blazing Star på Neo-Geo - allerede nævnt - skal da ikke glemmes. Det er jo desværre ikke nemt tilgængeligt, og jeg drømmer stadig om en konvertering. Modsat Pulstars ofte frustrerende tunge pace - selvom jeg vitterligt sætter pris på at det er udfordrende - har Blazing Star et helt andet lettilgængeligt tempo.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/05-06 01:07, rettet 12/05-06 01:08 
RJK>
Det er bare mere den der "Saturn er kongen indenfor shootere", som nemt kan spinne ud af kontrol, og fjerne sig fra virkeligheden, hvor mange af titlerne faktisk findes til både PS1 og Saturn.

Nu findes Radiant Silvergun jo også kun på Saturn og Arcade (svjv) - og for fans af genren er det spil grund nok til at købe en Saturn (har jeg selv prøvet :)). Det samme er jeg ikke overbevist om er tilfældet med noget spil i samme genre på PS2. Ikke at det skal være sammenligneligt med hvilken konsol der har det bedste udvalg af shmups. Men det er mere for at komme ind på, at man jo logisk nok vil synes at det bedste udvalg i genren findes på den konsol, hvor man har haft sine første og største shmups-oplevelser. Jeg tvivler på at kunne opleve dette på PS2, på en sådan måde, at spillet ligefrem flytter ved ens opfattelse af genren ligesom Radiant Silvergun gjorde.

Kald det på et "ingen erfaring med Cave shmups"-grundlag, men indtil videre hænger der vel lidt Cave-fanboyisme i luften herinde? :) Det er muligt det kan forveksles med ren og skær entusiasme for deres spil. Men tilfører deres spil virkelig SÅ MEGET til genren? Jeg tvivler på det er nok til at jeg vil have min PS2 chippet. "I stand corrected" den dag jeg eventuelt hopper med på Cave-vognen. Indtil da er der intet der ændrer på, at Cave lyder overvurderede, som jeg læser folks opfattelse af deres spils kvaliteter. Det kan være det igen er fordi vi leder efter forskellige kvaliteter i genren. Jeg skal bare have mere end "highscore"-kicks i mine shmups (og det er muligt at Cave kan byde på dette...chip min PS2 og giv mig mulighed for at ændre opfattelse ;)).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 12/05-06 01:14 
Det er vist også MEGET nemt at mene, at nogle voldsomt overvurderer Radiant Silvergun... :) Og man kan jo købe 5-10 Saturns for prisen af det spil, så det siger vel ikke ret meget, at det er værd at købe maskinen for ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/05-06 01:28, rettet 12/05-06 01:29 
Ja, men det er jo som regel folk der skal give noget unikt på puklen :) Dvs finde mindre negative ting frem, der slet ikke er så væsentlige at hænge sig i - i hvert fald ikke her, vil jeg mene :) Jeg kan overhovedet ikke finde kvaliteterne i fx Ikaruga. Andre mener det er et gude-shmup. Måske har jeg bare ikke selv givet det en chance. Måske er det samme tilfældet med Cave-spillene (hvilket bare er PS2'ens skyld fordi den absolut kræver en chip).

Vi er vel enige i at folk der ikke bryder sig om Radiant Silvergun bør finde sig en anden genre at forlyste sig med. Jeg venter stadig på den retro-anmeldelse fra MIKA-L, for så kan han jo lige så godt afgøre P:R-mæssigt hvorvidt det spil er overvurderet. Jeg tror nu han og jeg er ret så enige om dets kvaliter :)

EDIT: RS var nu ikke så dyrt, da jeg købte det i sin tid - og det var før jeg havde en Saturn ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
NaieraNaieraSkrevet 12/05-06 01:44, rettet 12/05-06 01:46 
SkyblazeR>
Men tilfører deres spil virkelig SÅ MEGET til genren?

Ja, det mener jeg faktisk de gør. Det er forrykt hvis man, som shmup-fan, aldrig har spillet et Cave-spil ordentligt. Se dog at komme igang i stedet for at væve på din uvidenhed, og så endda i en tråd hvor anbefaling af Caves shmups er uendeligt mere relevant end f.eks. din egen tilføjelse, der dårligt kan siges at tilhøre genren.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/05-06 01:55 
Nu er du jo ikke fair. Jeg har ikke haft chancen for at spille Cave ordentligt, og siger heller intet om at deres spil er svage. Nu bekræfter du jo tydeligt min kommentar med "fanboyismen" ved at puste dig op på den måde. Det var vel også lidt ventet... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
NaieraNaieraSkrevet 12/05-06 01:59 
Du har vurderet at deres spil er overvurderede uden at have prøvet dem. Det er ikke min fejl, at du ikke vil gøre nok for at spille noget af det bedste genren kan tilbyde. Det er selvfølgelig smag og behag, men du skal ikke kalde dem overvurderede inden du har prøvet et eneste af dem.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/05-06 02:03 
JAA>
Gradius V er i hvert fald essentielt.

Så er det endda PAL. Er lidt træt af at høre på folk der propper én i halsen, at man skal se at få chippet sin PS2 for at spille de VIRKELIG gode shmups :P...;)

Fås til små £11.99 + £1 (handling/shipping) hos http://www.dvd.co.uk/product.asp?id=GRADIUSVPS2]DVD.CO.UK[/LINK]" target="">DVD.CO.UK. Sendes fra Jersey, når prisen er under £18 (dermed ikke i EU, men det er lidt underordnet i det her tilfælde).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/05-06 02:47, rettet 12/05-06 02:50 
Ellers er det måske fordi Cave bare ikke tilbyder genren noget, jeg absolut har brug for nu og her. Som jeg ikke kan finde på Saturn og DC samt de få PAL-shmups på PS2. Her har jeg stadig noget at følge op på, før der bliver plads til en chipning og Cave.

Men hvad er det præcist, Caves spil tilbyder genren, som der ikke findes på fx Saturn og DC? Som virkelig er en chipning værd? Jeg har måske overset et indlæg, eller noget. Der er bare endnu ingen der synes at være kommet med en rammende beskrivelse af, hvad der er så formidabelt ved Caves spil. At de spil bare må ejes. Det med at de er noget af "det nyeste og bedste i genren" ser man ofte gentaget, men så ikke mere. Kan være jeg har overset 'indlægget' - så mind venligst herom, og hvor det findes henne :)

Din anmeldelse af ESPGaluda kommer ind på noget nyskabelse i form af "Kakusei-tilstanden". Men er den "tilstand" virkelig en chipning værd, hvis resten af spillet ikke byder på overraskelser? Jeg vil have interessant banedesign også. Det er her tilsyneladende ikke det store af iflg. anmeldelsen.

Det er vel egentlig også i min ret at kalde deres spil overvurderede, selvom det er på tyndt grundlag, at jeg ikke selv har spillet dem. For når det jeg hører fra de relativt få personer herinde (?), som elsker deres spil ikke ligefrem motiverer mig til at købe dem selv, lyder det hele jo som en gang fanboyisme kontra det faktum at man i retning af Radiant Silvergun - i samme genre eller ej ;P - får den opfattelse, at spillet elskes af de fleste, der har prøvet det. Det hører jeg ikke om Caves spil.

Caves spil lyder som noget der først skal prøves, inden man forstår sig på hvilke kvaliteter de er i besiddelse af. Jamen, hvis det er tilfældet og i mangel på en rammende beskrivelse af "disse kvaliteter", så må der jo en chipning til en dag, jeg ikke har mere at komme efter i Saturn/DC/SNES shmups samt de enkelte must-have PAL-titler på PS2 som Gradius V og R-Type Final.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
NaieraNaieraSkrevet 12/05-06 03:22 
SkyblazeR>
Men hvad er det præcist, Caves spil tilbyder genren, som der ikke findes på fx Saturn og DC?

Smukke, udfordrende og gennemførte shmups med scoringssystemer der ofte er meget mere sofistikerede og interessante end hvad man finder i ethvert andet spil i genren. ESPGaluda har, som du nævner, Kakusei, der skal opleves, hvis man har den mindste interesse for at spille shmups for score i stedet for bare overlevelse. Tænk "Giga Wing", bare bedre og mere udfordrende i alle aspekter.

Om Kakusei-tilstand i sig selv er en chipning værd er jo et åndssvagt spørgsmål. Det er umuligt at svare på, for det er umuligt at sige om du virkelig vil sætte pris på ESPGaluda som en helhed, for ikke at nævne Kakusei. Hvad der er en chipning værd for dig, er jo fuldstændig umuligt for mig at sige.

Jeg ved blot, at ESPGaluda + de andre Cave konverteringer, uden tvivl er en Japansk PS2 eller chipning værd, for mig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 12/05-06 09:55, rettet 12/05-06 10:07 
Jeg har spillet spillet nok Donpachi og Dodonpachi til at vide, at Cave ikke er mig, og at ESPgaluda, hvis det er i samme dur, nok heller ikke er. Giga Wing finder jeg til gengæld fornøjeligt.

Det er efterhånden ret tydeligt, at vurderingen af, hvor god en shmup platform PS2 er, afhænger en del af, om man er til Cave shmups.
NaieraNaieraSkrevet 12/05-06 11:44 
Alle spil fra Cave har til en vis grad samme feel, men der er alligevel STOR forskel mellem Dodonpachi og ESPGaluda. Alene scoringssystemet gør spillene vidt forskellige, men udover det er det sådan cirka alle andre elementer i spillet, der er helt anderledes :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 12/05-06 11:59 
SkyblazeR>
Vi er vel enige i at folk der ikke bryder sig om Radiant Silvergun bør finde sig en anden genre at forlyste sig med.

Der er vel ingen, der har sagt noget som helst negativt om Radiant Silvergun overhovedet. Nogle finder det bare belastende, at det skulle være verdens bedste spil overhovedet, og at det er automatisk bedre end alle andre spil, også dem man ikke har prøvet...? Det virker også som om, at jo dyrere det bliver, jo bedre er det, fordi folk skal forsvare deres investeringer, eller sådan noget? Her tænker jeg ikke på nogen herinde, men bare sådan en generel opfattelse man får rundt omkring.

Jeg vil da gerne fastslå at jeg opfatter Radiant Silvergun som et fremragende spil - også meget mere interessant end Ikaruga, som jeg heller ikke ser noget lys i - og jeg gjorde i mine tidligere indlæg en del ud af at sige, at netop det spil var uden for de sammenligninger, jeg lavede.

Når jeg ikke bryder mig så meget om R-Type, Pulstar, Contra, Ikaruga mfl. så er det fordi de er meget båret af udenadslære. Det synes jeg som udgangspunkt ikke er et særligt interessant spilkoncept, og det er ikke dét jeg leder efter i en shooter. Jeg vil hellere blive god til et gameplaybaseret spil ved at lære at få det bedste ud af de muligheder det giver, end ved at lære banedesign og fjendemønstre udenad. Jeg forstår og accepterer at nogle synes udenadslære er positivt; jeg er bare ikke enig.

Det udelukker en hel del shootere, og i mine øjne er der så primært to typer tilbage. Spil med få, men hurtige kugler (Raiden etc.) og spil med mange, men langsomme kugler (Cave etc.). En shooter må godt have fokus på hurtige reaktioner, men i længden finder jeg det for tungt og deraf ikke interessant. Jeg synes ikke det er fair, når jeg i Raiden bliver ramt af en lynhurtig kugle, som jeg ikke havde en chance for at undgå med mit langsomme skib - jeg var bare det forkerte sted på skærmen. Det giver også en meget ens spiloplevelse fra gang til gang, hvor det er svært for alvor at forbedre sig - udover, igen, udenadslæren.

Spil med langsomme skud har derimod et noget anderledes gameplay. De handler ikke om lynhurtige reflekser, men mere om at dominere banerne (holde de farligste fjender nede), og bevæge sig strategisk ind og ud mellem skuddene. Udover at det ser vildt ud når det lykkes perfekt, så giver det også en god fornemmelse, at overleve i sådan en kugleregn. Og jo mere man spiller den slags spil, jo bedre bliver man til at dominere banerne, og dermed forøger man sine overlevelseschancer. Det er i mine øjne mere rent gameplay, og det kan jeg godt lide.

Æren for at have "opfundet" shootere med mange, men langsomme skud tildels normale Cave (Donpachi). Så at sige de ikke har bidraget noget til genren, er da helt absurdt. Radiant Silvergun er på den anden side mere et højdepunkt for sin type, og selvom det har originale elementer, så er det jo ikke fordi det som helhed førte noget nyt med sig. Og jeg kan ikke se hvorfor en shooter - måske den mest stillestående genre af alle - skulle være værre eller bedre, fordi den er original. Det er da ligemeget.

Hermed skulle jeg have forklaret, hvorfor Cave-spillene efter min mening er interessante. I øvrigt gælder det ikke kun Cave, da der er flere andre spil, der er beslægtet hermed, blandt andet Mars Matrix. Og dertil har jeg ikke spillet alle Cave-spil, og de er ikke alle lige gode. For eksempel bryder jeg mig ikke om den manglende bevægelsesfrihed i Guwange. Men Cave-spillene repræsenterer blot generelt den type shootere, som jeg altså godt kan lide. Det kan da bare være en smagssag, men måske handler det i stedet om dybde. Jeg kan huske da KTC første gang fortalte om og viste Donpachi og Dodonpachi - og jeg fattede slet ikke, hvorfor de var interessante. De virkede alt for rodede og tilfældige. Men noget af det interessante - måske ligefrem smukke - ved dem, er jo at der er orden i det hele, når man bare lærer at se det. Jeg ved i hvert fald det er et spørgsmål om tilvænnning. Jeg kan huske at jeg altid fik "ondt i øjnene", da jeg startede med at spille Mars Matrix. Jeg kunne slet ikke overskue alle de ting, der skete på skærmen. Nu har jeg ingen problemer med det, og sætter stor pris på det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 12/05-06 12:39 
SkyblazeR>
Det er vel egentlig også i min ret at kalde deres spil overvurderede, selvom det er på tyndt grundlag, at jeg ikke selv har spillet dem. For når det jeg hører fra de relativt få personer herinde (?), som elsker deres spil ikke ligefrem motiverer mig til at købe dem selv, lyder det hele jo som en gang fanboyisme kontra det faktum at man i retning af Radiant Silvergun - i samme genre eller ej ;P - får den opfattelse, at spillet elskes af de fleste, der har prøvet det. Det hører jeg ikke om Caves spil.

Problemet er at folk her ikke har spillet dem. Udover de få af os der har og kan lide dem (altså, dem der er nyere end DP og DDP), er der ikke mange andre der har givet dem mere end 5 minutter. Så det er altså lidt svært at tage dig seriøst, når du vurderer Caves shootere ud fra stemningen her på P:R. Der er jo "ingen" der har spillet dem. Det er selvfølgelig ikke nemt, når så godt som ingen kan spille importspil på PS2, og de få der kan, ikke rigtig kan lide shootere.

Jeg synes i øvrigt, at min anmeldelse anbefaler ESPGaluda temmelig godt. En detalje jeg har bemærket på det seneste er rent faktisk, at jeg ikke rigtig gav banedesignet nok "credit". Jeg har spillet det en del siden anmeldelsen blev skrevet, og sjovt nok synes jeg bare, at jeg bliver gladere og gladere for det. Jeg synes også, at jeg fik rost spillets andre elementer tilfredsstillende. Men er det mon karakteren, der er problemet for dig? Jeg har trods alt "kun" givet det 8/10. Jeg synes at "eksemplarisk demonstration af genren" beskriver ESPGaluda og de bedste af Caves andre shootere rigtig godt. Udover RSG er alle andre shootere jeg har spillet underlegne. Mars Matrix kommer tæt på.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 28/05-06 23:19 
Ikke for at rippe op i diskussionen ;) men for at afklare lidt omkring PAL-udgivelser, som ikke ligefrem er ret logisk...

Psikyo Collection 2 er i PAL-land udgivet som to spil. Det vi kender som Sengoku Ace er udgivet som Samurai Aces. Det vi kender som Sengoku Blade (=Sengoku Ace 2) er udgivet som Tengai. Begge kan købes hos Play til 9 pund.

Psikyo Collection 3 er også udgivet som to spil i PAL-land, dog uden navneforvirring. Så Dragon Blaze er altså udgivet seperat som Dragon Blaze og Sol Divide som Sol Divide. Skulle komme om hhv. en uges og en måneds tid og også til 9 pund hos Play.

Også om en uge kommer Homura, som ikke er en genudgivelse, men er nyere shooter fra Taito. Til 15 pund hos Play. Raiden III skulle også være på vej (eller er kommet? SkyblazeR?) i PAL. Også 15 pund hos Play. Og så har jeg personligt overset Gigawing Generations, der kom til PAL-land tilbage i februar. 9 pund hos Play.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 29/05-06 00:14, rettet 29/05-06 00:15 
Selvom sidstnævnte er det svageste spil i serien, oveni købet med en noget svag konvertering, så er det helt sikkert £9 værd. Det er samme opskrift som de andre spil i serien, så det er uden tvivl værd at putte nogle timer i.

Raiden III er snildt £15 pund værd. Det er ikke nogen revolution, men bestemt sjovt at spille og pænt nok at kigge på.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/05-06 00:57, rettet 29/05-06 20:33 
RJK>
Ikke for at rippe op i diskussionen ;)

Skal nok følge op på den - det var bare opvarmningen ;) Jeg er i en shmup-fase lige for tiden efter at have kastet mig over Gradius V. Nu dukkede Under Defeat og Trizeal til DC op samme dag, så jeg er i total forvirring over hvad der skal spilles :) Jeg satser på at chippe PS2 i løbet af sommeren til forhåbentlig inden næste træf, og så ellers imellemtiden spille Cave over emulering* (se EDIT)...eller vent, låne deres spil af en eller anden, mente jeg :)

Raiden III skulle også være på vej (eller er kommet? SkyblazeR?) i PAL. Også 15 pund hos Play.

Jeg så det godt hos Play, men først ude i PAL nærmere d. 4. august. Det jeg har er den japanske PC-version - det jeg troede var en demo hentede jeg fra et kinesisk site (så er det ikke engang løgn :))

EDIT: *Being sarcastic, skulle nogen føle "harme" - men det bærer en pointe i sig (var måske ikke videre åbenlys :p). At de sværttilgængelige japanske spil fører piratkopiering med sig, hvilket er hamrende skidt for branchen. Ikke fordi jeg sympatiserer med den "mørke branche", eller selv dyrker den...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/05-06 02:00 
Homura skulle efter sigende minde om en gameplay-blanding af Night Raid og Shikigami No Shiro II. Her er et par videoer (de samme, bare forskelligt format).

http://streamingmovies.ign.com/ps2/article/651/651948/homura_091505_wmvlow.wmv]Video 1 (WMV) 320 x 240 (5.9 MB)[/LINK]" target="">Video 1 (WMV) 320 x 240 (5.9 MB)
http://ps2movies.ign.com/ps2/video/article/651/651948/homura_091505_qtlow.mov]Video 2 (QT) 320 x 240 (9.1 MB)[/LINK]" target="">Video 2 (QT) 320 x 240 (9.1 MB)

Videoerne via IGN
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KillercowKillercowSkrevet 29/05-06 12:39 
Argh Rune, 3 spande had i din retning for at flænse min tegnebog på den måde. Som om det ikke er slemt nok, at der er en MacBook på vej i forvejen... :)

Men min PS2 er mildest talt understimuleret med shootere og det her er da noget lettere at betale sig fra, end at importere de nye DC shootere - uanset at de så kommer til at koste en formue senere :-/
NaieraNaieraSkrevet 29/05-06 12:46 
Selvom førnævnte shootere fra Play er værd at spille, kan de til sammen ikke på nogen måde måle sig med f.eks. ESPGaluda eller dodonpachi 3.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillercowKillercowSkrevet 29/05-06 12:51 
Kan de findes et sted til rimelige penge?

Det er hovedsageligt derfor, at de ryger i indkøbskurven, mens de nu er på lager (eller snart kommer det).
RJKRJKSkrevet 29/05-06 12:55 
Vi må vist bare håbe at et af de her engelske budgetselskaber får lavet en aftale med Cave...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 29/05-06 13:00, rettet 29/05-06 13:05 
Killercow>
Kan de findes et sted til rimelige penge?

$70 er mere end rimeligt for ESPGaluda. Arcadeversionen koster stadigvæk et par tusinde kroner ;)

Mushihime-sama er også kommet i Taito Best serien til $33. Til den pris skal det helt sikkert ejes, selvom det spil- og konverteringsmæssigt er det svageste til PS2.

RJK>
Vi må vist bare håbe at et af de her engelske budgetselskaber får lavet en aftale med Cave...

Bare for at præcisere, så er 505 altså italiensk ;)

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillercowKillercowSkrevet 29/05-06 15:18 
Jeg tror bare, at jeg venter lidt. Det er ikke ligefrem fordi hylderne ikke bugner af uspillede spil i forvejen. Jeg kvier mig også lidt ved at lægge over 300 for et spil, medmindre det er noget, jeg virkelig får en morfar over.
NaieraNaieraSkrevet 29/05-06 15:34, rettet 29/05-06 21:12 
De bliver ikke billigere, det er helt sikkert. Hvis man skal spille Cave på PS2 skal de købes nu, ellers bliver det bare dyrere og sværere at få fat i dem.

Det BURDE give dig en ordentlig morfar, for det bliver altså ikke bedre i den genre. Det er utroligt det skal være så svært, at få folk til at forstå, hvor gode de spil er...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KillercowKillercowSkrevet 29/05-06 15:58 
Nåja, hvis jeg var helt sikker på, at vi havde samme smag, så ville der jo ikke være så meget at rafle om, men det er jeg ikke :)

En anden side af sagen er, at jeg ikke længere har en chippet maskine, så det ville kræve investering i enten HD-device eller chip. Så bliver prisen lige pludselig temmelig høj.
NaieraNaieraSkrevet 29/05-06 17:04, rettet 29/05-06 17:05 
Ja, hvis man ikke har chip, så er det jo lidt svært. Men hvis man er til vertikale shootere og har en PS2, er en chip essentiel ;)

Men nu er det jo ikke kun mig, der kan lide Cave shootere. Der er også folk, som både kan lide horisontale shootere OG Cave shootere. Ja, de findes ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/05-06 20:19, rettet 29/05-06 20:20 
Naiera>
Selvom førnævnte shootere fra Play er værd at spille, kan de til sammen ikke på nogen måde måle sig med f.eks. ESPGaluda eller dodonpachi 3.

Og det kommer af at du selv har spillet dem alle, eller hvad? Det var sjovt som folk lige skal have kommentarer med på vejen, at de sådan set indirekte bør holde sig fra PAL-shmups - som om disse spil skulle være konsekvent ringere end de japanske-only :p
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/05-06 20:26 
Naiera>
Men nu er det jo ikke kun mig, der kan lide Cave shootere. Der er også folk, som både kan lide horisontale shootere OG Cave shootere. Ja, de findes ;)

Eller også bare dem der kan kan lide shmups generelt :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 29/05-06 20:39 
SkyblazeR>
Og det kommer af at du selv har spillet dem alle, eller hvad?

Helt ærligt?

Jeg vil ikke svare på Naieras vegne, men mange af os har spillet dem, da det jo er relativt gamle og udbredte spil. Udover Homura, som ingen af os har udtalt os om. Det eneste jeg ikke har spillet af de nævnte er Dragon Blaze, men hvad gælder de øvrige, er jeg helt enig med Naiera. Sengoku Ace dog baseret på arcadeudgaven.

Vi skal nok juble den dag Cave-spillene kommer i PAL. Det handler selvfølgelig ikke en dart om, hvor vidt de er JAP only eller ej.

Helt ærligt...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 29/05-06 21:14, rettet 29/05-06 21:18 
SkyblazeR>
Og det kommer af at du selv har spillet dem alle, eller hvad?

Det eneste jeg ikke har spillet er lige præcis Homura, om man så talte det med eller ej... Jeg tror dog ikke det ville gøre den store forskel samlet set. Der var ikke ligefrem noget ramaskrig om spillets kvaliteter da det udkom, så jeg tør godt regne med, at det er et jævnt underholdende shmup, dog bestemt uden at være nogen revolution indenfor genren. Jeg håber det er mere som Night Raid end SNS II.

ESPGaluda skal nok være mindst ligeså fantastisk, når der engang kommer en PAL udgave med alle TATE-modes og 60Hz mode intakt. Det er sørgeligt, men sandt, at det IKKE er de bedste shmups der udkommer herovre.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/05-06 21:37 
Naiera>
Det eneste jeg ikke har spillet er lige præcis Homura, om man så talte det med eller ej...

Så burde du bare have været mere forsigtig med udtalelsen. Jeg indser at jeg ikke har en dyt erfaring med Cave, og at mine udtalelser er baseret herpå og at det er i forhold til jeres andres entusiasme i retning af deres spil. Der har også efterfølgende været fulgt op med en bedre argumentation for hvorfor I holder af deres pil. Alt i orden. Det er muligt at jeg vil føle det samme, når jeg engang får spillet dem. Der er dog stadig PAL-titler der værd at følge op på inden det sker.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
NaieraNaieraSkrevet 29/05-06 21:38, rettet 29/05-06 21:41 
Og som jeg ser det talte Homura altså IKKE med i det jeg snakkede om, så der var ikke noget at være forsigtig med.

Derimod har du snakket en hel masse om Cave-spillenes kvaliteter, uden at have rørt ved andet end Donpachi og Dodonpachi i deres dårligste konsoludgaver...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
124 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig