X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Professionel gaming - hvor langt er vi?


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/04-06 10:58 
Jeg har netop set Simon Bysshe's mini-dokumentar-film om "Modern Day Gaming" (fra 2003), hvor der tales om, at det næste skridt for professionel gaming er, at der kommer mediedækning på, som gør det spændende at se på, og får det givet et image af at være en seriøs "sportsgren". Dét, gaming mangler, er som jeg ser det altså den samme dækning, som poker de sidste par år har fået.

Da dokumentarer-programmerne er fra 2003 er der nok sket en del siden da, og så ville jeg høre om nogen har kendskab til udviklingen. Er der nogen, der følger med i, hvordan mediedækningen af gaming er gået gennem årene? Hvor langt er det nået (nationalt/internationalt)?

Bysshe's dokumentarer kan hentes lovligt og gratis på nedenstående link.

Video Game Documentary 3-pack torrent
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/04-06 11:30 
Så vidt jeg er orienteret, er det kun DK4 herhjemme, der dækker tourneringer (deres egne) i fjernsynet. Det sker da på ganske fornuftigvis, men niveauet kunne sagtens hæves et par grader.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
The GuardiansThe GuardiansSkrevet 13/04-06 12:15 
Major League Gaming (MLG) må vel nok siges at være det største turneringsforbund - i hvert fald inde for konsolspilverdenen... Her bliver der vidst nok månedligt holdt turneringer i Halo 2, og en gang imellem også andre spil, så som Super Smash Brothers: Melee.
Det mærkværdige her er, at de bedste Halo 2 spillere faktisk lever af det og har kunne gøre det i lang tid. MLG har lige fået tildelt 10 mio. dollars, så det går kun den rigtige vej. Jeg ved ikke helt med broadcasting, men det er i hvert fald muligt at købe sig til en licens, så man kan streame det hele online...
Indtil videre er det kun i USA, hvor der bliver holdt mange- og store turneringer, men nu er der faktisk også begyndt at komme månedlige turneringer i Halo 2, i Europa - dog online.
Dette medfører at MLG faktisk overvejer at holde deres første turnering uden for USA, nemlig i England.
Jeg er detsværre ikke så meget inde i det mere, men jeg har da et par links, med indhold:


Eurohalo: http://eurohalo.com/
RDK League: http://rdkleague.com/

Major League Gaming
I have witnessed countless empires break before me.Spiller nu: Halo 2 [Limited Collect..., Elder Scrolls IV, The: ..., Battlefield 2: Modern C...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 13/04-06 12:39 
Live ville jo være den perfekte mulighed for at følge turneringen som spectator, eller alternativt optage store kampe som demoer.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 13/04-06 14:15 
Gys. Jeg er stik imod enhver form for professionel leg, hvadenten folk lever af at spille Counter-Strike eller bliver multimillionærer på at sparke til en bold. Spil er underholdning, og skal behandles sådan. At producere dem er en industri, men det går for vidt når det bliver en industri at spille dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SøgAArdSøgAArdSkrevet 13/04-06 15:02 
Hvorfor?
Home is where the hardware is..
JinkJinkSkrevet 13/04-06 15:10 
Det så ud til at det ville gå godt for proffesionel gaming, men det blev en skuffelse. Ihvertfald hvis man ser det fra fps spilleres synspunkt.
Sidste år holdt CPL en world tour i PK. Desværre synes ingen at spillet var godt, så selve WT blev ikke rigtig nogen succes. Finalen blev dog vist på MTV, som skulle have været en succes. Med Quake4 forventede man at 2005/06 ville blive det store år indenfor esport. Dog har Q4 floppet og CPL har også droppet WT. Så PT står det rimelig stille.

Det er vel bare et spørgsmål om tid inden det kommer. I Korea, kan man jo allerede se at esport er stort. Trenden ser dog ud til, at det vil komme til at forgå på konsol, som man kan ærge sig lidt over.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 13/04-06 16:47, rettet 13/04-06 16:47 
Jink>
Det er vel bare et spørgsmål om tid inden det kommer. I Korea, kan man jo allerede se at esport er stort. Trenden ser dog ud til, at det vil komme til at forgå på konsol, som man kan ærge sig lidt over.

Det skal da netop foregå på konsol: Ens hardware, kontrolstandard og ens spil; alle spiller på lige vilkår.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/04-06 16:52 
Sumez>
Gys. Jeg er stik imod enhver form for professionel leg, hvadenten folk lever af at spille Counter-Strike eller bliver multimillionærer på at sparke til en bold. Spil er underholdning, og skal behandles sådan. At producere dem er en industri, men det går for vidt når det bliver en industri at spille dem.

100% Enig. Der er ikke noget som penge, der kan klemme sjælen ud af enhver form for leg :(
AV Intelligent Terminal
JinkJinkSkrevet 13/04-06 17:13 
DeluxScan>
Det skal da netop foregå på konsol: Ens hardware, kontrolstandard og ens spil; alle spiller på lige vilkår.
Det er en af fordelene ved konsol. Men der er skam mange ulemper. Og hvis du har et spil, som ikke kræver vild HW, så er der jo ingen problemer ved at det ikke er ens HW. Ligesom at man i fodbold ikke skal bruge de samme fodboldstøvler.
SumezSumezSkrevet 13/04-06 18:32 
SøgAArd>
Hvorfor?

Synes jeg forklarer det rimelig godt i mit indlæg. Det er underholdning! Ikke en forretning. Har en indstilling om at alle mennesker bør arbejde for at tjene penge.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JinkJinkSkrevet 13/04-06 18:39 
Tror mange af dem der spiller på det niveau betragter det som arbejde.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/04-06 18:50 
Sumez>
SøgAArd>
Hvorfor?

Synes jeg forklarer det rimelig godt i mit indlæg. Det er underholdning! Ikke en forretning. Har en indstilling om at alle mennesker bør arbejde for at tjene penge.

Okay, så var jeg vist alligevel ikke 100% enig :/
AV Intelligent Terminal
DeluxScanDeluxScanSkrevet 13/04-06 19:13, rettet 13/04-06 19:13 
Jink>
Det er en af fordelene ved konsol. Men der er skam mange ulemper. Og hvis du har et spil, som ikke kræver vild HW, så er der jo ingen problemer ved at det ikke er ens HW. Ligesom at man i fodbold ikke skal bruge de samme fodboldstøvler.

Jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg tænkte også mere på f.eks. muligheden for mus, der opdaterer mange flere gange i sekundet = f.eks. mere præcist aim.
Eller f.eks. et dyrt grafikkort, der muliggør højere opløsninger, hvilket f.eks. gør headshots på lang afstand lettere.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
The GuardiansThe GuardiansSkrevet 13/04-06 19:13 
Her kan man jo så sige at der findes forskellige styrelayouts, forskellige controllere og forskellige måder at holde controlleren på.
I have witnessed countless empires break before me.Spiller nu: Halo 2 [Limited Collect..., Elder Scrolls IV, The: ..., Battlefield 2: Modern C...
JinkJinkSkrevet 13/04-06 19:22 
Mus er i eksemplet en fodboldstøvle. Desuden gør alt dette udstyr ikke den store forskel. De fleste top spillere vælger deres mus udfra formen og ikke hvilken opdateringshastighed den har. Det er bare noget mange tror vil hjælpe på deres spil :)

Hvis et spil ikke kræver vild hardware, så spiller et dyrt grafikkort ingen rolle. Fx kræver Starcraft og CS ikke noget godt grafikkort og er vel også grunden til at de er blevet succeser. Desuden spiller de fleste topspillere heller ikke med høj opløsning, men istedet med lav opløsning.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 13/04-06 20:48 
Sumez>
SøgAArd>
Hvorfor?

Synes jeg forklarer det rimelig godt i mit indlæg. Det er underholdning! Ikke en forretning. Har en indstilling om at alle mennesker bør arbejde for at tjene penge.


Så arbejde må ikke være sjovt (underholdning)?
Home is where the hardware is..
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/04-06 22:08 
kobsie>
Der er så mange faktorer der spiller ind, når man snakker om topspillere. Alt lige fra computerbord/højde, stol, "steelpad" osv. Det er umuligt at tilpasse ens udstyr efter dette.

Ja, i dokumentarfilmene er der en, der bruger "muse-ledningsholder", så den ikke generer, når han flytter musen - en detalje jeg aldrig har tænkt over (men måske er det relevant i nogle få tilfælde), og ekstra stor musemåtte, så han kan spille med lavere sensitivity. Hver sin smag, og man kan jo tweake den slags i en uendelighed.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/04-06 22:10 
Sumez>
Har en indstilling om at alle mennesker bør arbejde for at tjene penge.

Hvor er pokerspillerne i din ligning? Og filmskuespillere? Og alle mulige andre i underholdningsbranchen? Må arbejde ikke være sjovt? Skal man hade sit arbejde for at have (for)tjent sin månedsløn?
JinkJinkSkrevet 14/04-06 00:18 
Har lige fået set de videoer som der var linket til. Jeg er helt enig med Sujoy om at det skal præsenteres bedre, ved at få shoutcastere til at forklare hvad der rent faktisk sker. Det er dog lidt irriterende der kun er om team games, da udviklingen nok skal ske indenfor 1on1 spil. Problemet er bare at der ikke findes nogle gode 1on1 fps spil. Og hvis spillene ikke er gode kommer det ikke til at ske.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/04-06 02:21 
Er der slet ikke marked for 1-on-1 fighter-spil? Tekken, Dead Or Alive osv.? Med en god speaker kunne det vel blive mindst lige så fedt som at se en boksekamp eller lignende.
JinkJinkSkrevet 14/04-06 05:08 
Tjo tja. Nu kender jeg kun mest til PC scenen og der er en fighter nok udelukket. Håber dog mere på at 1on1 fighter bliver større end 1on1 fps på konsol.

Kunne dog forstille mig at spillene var meget ensformige. Jeg mener, der er da ikke så mange spil hvor omgivelserne har betydning fx. Så derfor ville det måske blive alt for meget og hvem der bare var bedst til at skade mest.
RitesRitesSkrevet 14/04-06 05:34 
Forstår dig ikke rigtig Sumez (forstår godt hvad du mener, bare ikke hvorfor).

Er det ikke "rigtigt arbejde", medmindre man ikke har det sjovt?

Hvad med skuespillere og standup komikere. Burde de heller ikke tjene penge på det? Det er jo også underholdning.
» a winner is you «
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig