X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

HDTV-tråden


Svar
PalsgaardPalsgaardSkrevet 05/04-06 01:03, rettet 05/04-06 10:14 
Jeg står og vil investere et faldskærm HDTV... har kigget frem og tilbage og har fundet interesse i blandt andet denne fra samsung...

derudover er jeg blevet varmt anbefalet denne fra Mirai

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=1604... Se hele indlægget


Samsung LE32M51
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
778 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > »

Svar
TLTLSkrevet 21/09-06 00:41 
Nu har jeg levet med at se på en 21" CTR skærm, når jeg har skullet og skal se TV, hele mit liv. Og opløsning mht. TV betyder intet for mig... Jeg ved bare at der er ca. 500 horisontale linier og ca. 600 vertikale (ret mig hvis jeg tager fejl). Men med de linier har mit TV kunnet vise meget flottere billeder end min PC-skærm nogensinde har kunnet, med en opløsning på 640*480... Så jeg vil give Naiera ret i at opløsning ikke betyder det store når man skal se TV og film.

Men, men. Nu har vi jo muligheden for at få et billede der er så skarpt og står så flot så det er som om at kigge ud af vinduet og det er dét jeg vil gå efter når jeg skal have nyt TV. Det skal være ligesom at kigge igennem et ny-pudset vindue, og det er kun på en plasma-skræm jeg har set sådan et billede.. LCD når slet ikke den standard.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 21/09-06 01:09 
Naiera>
LCD TV viser slørede billeder hele tiden ;p

Kører du ikke selv VGA fra 360'eren til din hd-skærm?
Der er brugt antialising i 360'erens egne menuer, men kører man media center står det intet mindre end knivskarpt (ta' mig på ordet), præcis som på en god computer monitor.

Naiera>
Så er der også nogen der mener, at plasma TV bruger mere strøm, men det passer egentlig ikke i praksis. Et LCD TV bruger fuld power hele tiden, mens der kun bruges den strøm der kræves for at få de rigtige pixels til at lyse som de skal på et plasma TV, hvilket altså i praksis gør forskellen minimal.

Dét er ikke rigtigt. LCD skærme er på helt samme måde, strømforbruget ændrer sig hele tiden alt efter hvor meget (lys) der bliver vist på skærmen. Det er ikke bare noget jeg har hørt eller læst, det er min egen personlige erfaring.

Naiera>
Og ligemeget hvor mange gange du gentager de samme citater på fjollede faconer, så ændrer det ikke på at ...

Netop. Standarden for HDTV signaler er 16:9 (i 2 forskellige opløsninger, dem kender du) og det er ikke til diskussion. Den omtalte plasmaskærm's videodekoder kan håndtere den opløsning, men selve displayet kan ikke. Nu har du snakket nok om dens billedbehandling, men det nytter jo ikke noget når den er nødt til at skære væk, dét bliver billedet (vga specifikt) jo ikke mere detaljeret af.

Og for vi ikke skal diskutere den standard, synes jeg du skal læse på EICTA's side om hvilke krav der stilles for at et tv kan opnå et HDTV logo.

EICTA: http://www.eicta.org/press.asp?level2=42&level1=6&level0=1&docid=653 (læs "LICENSEAGREEMENTpdf", Annex A “HD TV” Minimum Requirements)

Det ses også tydeligt at det er 16:9 på EU presseudgivelser for digitaltv/hdtv:
http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/06/60&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en
Desværre virker det ene af link'sne ikke på den side.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/09-06 08:21 
Svovlmunk>
... da jeg er træt af at knibe øjnene sammen når jeg ser tv fra sofaen, på et lille 21" tv. Og når Plasma så oven i købet er billigere, større, har bedre billedkvalitet og man undgør bøvlet med potentielle pixelfejl...

Hvordan sammenligner du at plasma er billigere? Hvilke faktorer vægter du højest - størrelse (som du skriver er en væsentlig faktor), pris per tomme, holdbarhed, billedkvalitet (lyder ikke så vigtig i dit indlæg)?

Hvis du har et bette 21 CRT nu har jeg da et forslag:
32" Mirai LCD til ca. 5000,-
-->
stort (40"+) plasma, når de om nogle år kommer ned i en ordentlig pris (10000-agtigt).

Du vil ganske sikkert gå helt amok over det spring der er fra lille CRT til mellemstort LCD (jeg er _meget_ tilfreds med skiftet fra 25" CRT til 32" LCD), og du får langsigtet mere ud af pengene (synes jeg).

I øvrigt: findes der ikke "pixelfejl" (eller tilsvarende) på plasma? Eller er det eneste billedkvalitetsproblem "indbrænding"?
NaieraNaieraSkrevet 21/09-06 16:49, rettet 21/09-06 18:09 
Azalon>
*en masse snak og nogle links*

Jeg synes der er svar nok at finde i tråden ovre på recordere.dk. De samme links blev også, så vidt jeg husker, hevet frem derovre. Jeg har ikke lyst til at spilde mere tid på denne diskussion, eftersom jeg mener at svaret er meget ligetil da skærmene tydeligvis ér HDTV, og de under alle omstændigheder alligevel giver pænere resultater end 1366*768 LCD TV...

Når nu alle plasma skærme under 50" benytter denne opløsning, så må det jo være fordi det er rigeligt. Dét synes jeg er tydeligt når man kigger på de billeder de forskellige skærme smider ud.

Azalon>
Kører du ikke selv VGA fra 360'eren til din hd-skærm?
Der er brugt antialising i 360'erens egne menuer, men kører man media center står det intet mindre end knivskarpt (ta' mig på ordet), præcis som på en god computer monitor.

Nu er det ved at være et godt stykke tid siden at jeg smed mit TV tilbage i hovedet af TDC, men jo, jeg brugte VGA fra X360, og det så rigtig godt ud. Men det er altså også undtagelsen. 1:1 pixelmapping, og det er langt fra alle LCD TV der understøtter det, får computersignaler til at se fine ud, men smider du ethvert andet signal efter et LCD TV får du knap så gode resultater.

Azalon>
Dét er ikke rigtigt. LCD skærme er på helt samme måde, strømforbruget ændrer sig hele tiden alt efter hvor meget (lys) der bliver vist på skærmen. Det er ikke bare noget jeg har hørt eller læst, det er min egen personlige erfaring.

Tjaa, jeg har nu læst andet temmelig mange steder, og flere gange skrevet af folk der snildt kunne tænkes at have ligeså megen erfaring som dig. Jeg er tilfreds med de forklaringer jeg har læst, og under alle omstændigheder er det urealistisk at kritisere plasma på baggrund af strømforbrug i dag. Det er gammel 'plasma-overtro', på linje med at indbrænding skulle være fuldstændig uundgåeligt, varmeudviklingen ulidelig, og hvad ved jeg...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 21/09-06 16:57, rettet 21/09-06 18:07 
Hyakotake>
Hvordan sammenligner du at plasma er billigere?

Du finder ikke et 42" (eller 40", for den sags skyld) til samme pris som de under 14k Tape Connection vil have for et 42PV60. Jo, det kan da egentlig godt være du kan det, men så er billedkvaliteten VÆSENTLIGT dårligere, i stedet for bare dårligere... Generelt mener 'man' at plasma giver flere tommer per krone.

Hyakotake>
I øvrigt: findes der ikke "pixelfejl" (eller tilsvarende) på plasma? Eller er det eneste billedkvalitetsproblem "indbrænding"?

Der findes også 'pixelfejl', men det er ikke rigtig noget man hører om, så problemet er nok meget lille. Desuden køber man jo hos TC, hvor du bare får et nyt smidt i nakken, hvis der er noget galt ;) Man skal være langt mere 'bange' for indbrænding.

Hyakotake>
stort (40"+) plasma, når de om nogle år kommer ned i en ordentlig pris (10000-agtigt).

Du kan allerede få 42" plasma til lidt over 13k. Hvorfor vente og spilde tid med et LCD TV hvor der er reel risiko for, at han vil finde at billedet er dårligere?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 21/09-06 17:33 
Svovlmunk>
Men giver de rent faktisk én lov til at teste ens medbragte DVD'er?

Det skal du kræve! Ellers må du jo tage din business andre steder hen. Og afspilleren SKAL forbindes med HDMI. Det er ikke alle steder de vil kunne køre R1, så husk lidt R2. I SCALA Hi-Fi i Århus, hvor de desværre ikke fører Panasonic, kunne jeg sagtens få lov til at se New Getter Robo på Pioneer 427XD. Det var pænt ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 22/09-06 00:11, rettet 22/09-06 00:28 
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=143575

50" plasma tv fra fujitsu siemens, til lige over 15.000. Oven i købet med 1366*768. Det lyder jo fantastisk. Men et eller andet må det da mangle, eller? Andre sælgere sælger det jo til 25.000.. Umiddelbart virker det som et ret godt køb.

edit: Nevermind, fandt selv ulempen. Ingen HDMI :)
amigaforeveramigaforeverSkrevet 22/09-06 00:30, rettet 22/09-06 00:34 
Hej

Hvis du bestiller et Fujitsu-Siemens Plasma, så sørg for at forhandleren har det på lager. Efter sigende skulle FS have stoppet plasma-produktionen, noget med problemer med overholdelse af miljøkravene under produktion.

Ps: Har selv et Myrica pq42-1 og er rigtig godt tilfreds med dette.

Den nyeste 50" model ->
MYRICA PQ50-1 har både Dvi og HDMI
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/09-06 01:58 
Naiera>
Jeg har ikke lyst til at spilde mere tid på denne diskussion...

Heller ikke jeg, men man er sgu nødt til at ha sin dokumentation i orden når man udtaler sig.


Jeg er tilfreds med de forklaringer jeg har læst, og under alle omstændigheder er det urealistisk at kritisere plasma på baggrund af strømforbrug i dag. Det er gammel 'plasma-overtro', på linje med at indbrænding skulle være fuldstændig uundgåeligt, varmeudviklingen ulidelig, og hvad ved jeg...

Det VAR jo heller ikke en kritik af plasma, men en oplysning/rettelse omkring LCD.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 22/09-06 11:23, rettet 22/09-06 11:25 
Azalon>
Heller ikke jeg, men man er sgu nødt til at ha sin dokumentation i orden når man udtaler sig.

Som sagt synes jeg ikke yderligere diskussion end den der findes i omtalte tråd kræves, og der mener jeg også at dokumentationen er i orden.

Der var i øvrigt en artikel på Spiegel Online om det med strømmen. De mener sjovt nok det samme som jeg gør, om LCD <-> plasma mht. til strømforbrug... Jeg kan dog ikke læse det tyske, kun konklusionen i HIFI4ALL.dk tråden :p

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 22/09-06 11:31, rettet 22/09-06 11:37 
Svovlmunk>
50" plasma tv fra fujitsu siemens (...)

Som du selv er kommet frem til er det nok en god idé med HDMI :) Og helst 2x HDMI, da der jo gerne skulle være plads til andet end blot DVD-afspilleren.

Jeg kender ikke til Fujitsu Siemens. De er nok bedst til at lave computere? Jeg kan ikke 'stå inde' for andet end Panasonic og Pioneer, når vi snakker plasma. Vi skal ikke længere ned end Samsung før der kan være nogle uheldige problemer mht. billedgengivelse. Ikke at det er nede på LCD niveau ;), men jeg ved alligevel i hvert fald godt hvor mine penge ryger hen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 22/09-06 13:54 
Hm, det er da godt nok noget af en jungle. Jeg var nede og checke kvaliteten på det der Fujitsu Siemens i Merlin, og det var nok noget af det kedeligste billede jeg har set endnu. Så var jeg inde i Alfaview og kigge, og de havde 2 42", hhv plasma og lcd, ved siden af hinanden hvor de viste samme signal, og der synes jeg de så stort set ens ud. Jeg aftalte dog med sælgeren, at jeg kunne komme igen i uge 40, og teste nogle medbragte dvd'er, så der har jeg tænkt mig at tage noget tegnefilm med, og se med mine egne øjne om det virkelig kan passe, at tegnefilm ser så dårligt ud på LCD.

Jeg hører dog nogle steder, at Alfaview er noget billigt bras, men når man sådan ser anmeldelser, så får de ret gode karakterer, og i butikken synes jeg slet ikke at deres skærme ser det mindste grå ud.
HeroldHeroldSkrevet 22/09-06 13:59 
Så længe du kommer hjem med et tv, hvor du er tilfreds, og har undersøgt alle muligheder, så er jeg sikker på at du kommer hjem med det tv, som er det bedste for dig :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 22/09-06 14:00, rettet 22/09-06 14:01 
Jeg ville heller ikke købe noget AlfaView. Hvad jeg har læst og set har ikke været imponerende.

Og du skal huske ikke at dømme efter computer-animerede tegnefilm, f.eks. fra Pixar. De ser næsten altid pæne ud på LCD TV. Computerfarvet anime er noget andet.

Men husk også at kigge på et PV60. Det er dét jeg kan garantere, vil give et godt billede. Ikke Fujitsu-Siemens, Samsung, Alfaview eller hvad du nu finder ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 26/09-06 18:21 
Jeg har lige købt et component kabel til brug med min PS2 og Mirai TV'et, men når jeg tænder maskinen vises der bare nogle spøjse farver, lyden falder ind og ud og oppe i hjørnet står der "over range". Er der nogen af de mange herinde med dette TV der kan hjælpe mig? Er det bare mig der er en kegle til at tilslutte kabler?
(...)
NaieraNaieraSkrevet 26/09-06 18:31 
Det samme skete for mig. Min maskine er chippet; det er min kammerats ikke. Begge er købt på udgivelsesdagen og min kammerats PS2 virkede fint.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 26/09-06 18:37 
Hmm, min er ellers ikke chippet...
(...)
NaieraNaieraSkrevet 26/09-06 19:10 
Så må det være noget andet der er gået galt i vores maskiner.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 26/09-06 20:40, rettet 26/09-06 20:50 
Naiera>
HD-standarden er IKKE 1280*720, men 720 horisontale linjer! ... Disse skærme ér HDTV og opfylder kravene til at være mærket 'HD-Ready'.

Jeg bliver nødt til at sige mere.
Nu har jeg gennemlæst dokumentation og tråden, du henviser til, flere gange.
Du har fuldt ud ret i at skærmene opfylder kravene til at være mærket 'HD-Ready', dét ses tydeligt i EICTA's licens. Men det ses også tydeligt at hver gang der omtales signalet i detaljer, er det oplyst med en horizontal opløsning på henholdsvis 1280 og 1920 pixels. På intet tidspunkt er der omtalt andre horizontale opløsninger.
F.eks.
Punkt 2 i "minimun requirements">
· HD capable inputs accept the following HD video formats:

o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)

Det synes jeg er en rimelig tydelig beskrivelse af selve video formaterne.
Hver gang man ser en dybdegående forklaring af de signaler vi kender som "720p" og "1080i", er de _altid_ oplyst med en horizontal opløsning på 1280 og 1920 pixels.
Jeg ved godt at HDMI kan transportere signaler i andre opløsninger:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6339&PN=5

Men, ja, jeg har aldrig set andre opløsninger for "720p" og "1080i". Jeg kan heller ikke finde nogle steder der står andet. Hvis du kan, tager jeg glædeligt imod modbevisning, men indtil videre må konklusionen være at, én ting er kravene til et HD ready logo, som du har fuldt ud ret i at skærmene lever op til, og en anden ting standarden for video formaterne.


TILFØJELSE:
Jeg synes faktisk det er ret interessant (omend svært at diskuttere medmindre vi kan komme i dialog med EICTA) at kravene er langt under signalstandarderne. Selv en skærm med under den halve horizontale opløsning af den omtale plasma skærm, ville kvalificere sig som en HD ready skærm. Hmm :-/
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 26/09-06 21:03, rettet 26/09-06 21:07 
Jeg tror ikke jeg er voldsomt uenig med dig. Om du/I vil acceptere skærmene som HDTV må du/I selv om. Jeg er, som sagt nogle gange nu ;), tilfreds så længe det billede jeg får er bedre end på 1366*768 LCD TV.

Det er også bedre at skalere ned end op, da der ved nedskalering ikke skal 'opfindes' information der slet ikke er der i første omgang. Reelt er det også meget svært, nok nær umuligt, at se forskel på 1024*768 og 1366*768 ved skærmstørrelser på 42" og under. Der er også, som tidligere nævnt, _mange_ andre faktorer end bare opløsning der spiller ind, når det handler om at gengive et billede godt.

Men 1366*768 passer selvfølgelig bedre til 50" plasma, eftersom vi der er kommet op i en skærmstørrelse hvor den større opløsning rent faktisk kan bruges til noget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 26/09-06 21:07 
Ved nogen, om der snart kommer en ny generation af Mirai LCD-tv? Hvis ikke, stiller jeg mig snart op i rundkredsen af Mirai-med-ører-ejere :)

Men vil egentlig gerne høre lidt flere hands-on-fortællinger angående, hvordan ældre konsoller ser ud på de to nuværende Mirai - altså pre X360, og fortrinsvis i almindelig 4:3 SD.
NaieraNaieraSkrevet 26/09-06 21:11 
Ældre konsoller er meget grimme på Miraien. F.eks. Dragon Quest VII ser væsentligt ringere ud end på mit nuværende Sony CRT.

Normal Xbox i progressiv via component er dog ret pænt. Det får alle fejlene i billedet frem, men det hele står bare mere tydeligt, hvilket jeg foretrækker frem for det ret mudrede RGB-output konsollen har.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TurricanTurricanSkrevet 27/09-06 19:55 
Jeg står og skal have en billig fladskærm ret hurtigt. Det skal bruges kun bruges som konsol og pc skærm, og kun fra PS2 generationen og opefter. Kun component og VGA.

Jeg har blandt andet kig på Miraien med ørerne.

Kan nogen af jer der allerede har dette tv berette om jeres oplevelser med PC opløsninger?

Jeg kan ikke finde specs på det nogen steder. En del LCDer kan jo ikke udnytte native opløsningen fuldt ud.

Kan miraien f.eks køre 1280*720 via PC?

Jeg kan få det for 4900,- men er der mon nogen der har set det til en bedre pris?

På forhånd tak
The Gods pause for a moment...
NaieraNaieraSkrevet 27/09-06 21:09, rettet 27/09-06 21:10 
Til 'pc-opløsninger', altså fra pc eller f.eks. X360, er Miraien en fin løsning. Andre konsoller vil dog se mindre fine ud.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 27/09-06 21:33 
Naiera>
Så må det være noget andet der er gået galt i vores maskiner.

Ja tilsyneladende... Hvad med i andre med Mirai fjerneren; fungerer PS2'en fint med component der?
(...)
NaieraNaieraSkrevet 27/09-06 21:35 
Jmog har bekræftet at hans virker. Min kammerats PS2 virkede som sagt også her, og de to maskiner blev købt samme dag.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 27/09-06 21:53 
Spøjst. Det har jo tilsyneladende ikke noget at gøre med hvor gammel maskinen er.
(...)
JmogJmogSkrevet 27/09-06 23:26 
Jep, det virker fint her. Din PS2 er sat til component og ikke RGB, ikke?

Her er hvad jeg har prøvet indtil videre:
-NGC component: ser glimrende ud. Farverne står fantastisk og det er rimelig skarpt på trods af at det kun er 480i. Ikke specielt langt fra mit gamle CRT.
-NGC RGB: En lillebitte smule bedre. I visse menuskærme kunne jeg se bedre farveovergange. De fleste vil opfatte RGB og component som identiske dog.
-PS2 component: Umiddelbart ikke nær så godt som GC. Det virker en smule mindre skarpt. Men forskellene er de samme. ellers er oplevelserne de samme
-PS2 RGB: Den bedste af de to med en smule bedre farveovergange. Component ville dog nok vinde, hvis jeg havde et spil der kunne køre progressive.
-Xbox progressive component: Fremragende. Opløsningen er den eneste begrænsning for hvor godt det ser ud. Skarphed og farver er lækre.
-XBMC 720p component: Perfektion på enhver tænkelig måde.
-X360 720p component: Perfektion på enhver tænkelig måde.

Jeg har fri i morgen. Hvis der er interesse kan jeg godt eksperimentere lidt med N64, Saturn og DC og se hvordan de klarer sig.
NaieraNaieraSkrevet 27/09-06 23:30 
X360 med component er altså ikke perfektion. Ikke når du har set maskinen sluttet til med VGA ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 27/09-06 23:40, rettet 27/09-06 23:43 
Ahh, ja efter updaten hvor de fik rettet farvebalancen skal det nok passe. Før da lå VGA dog ikke i nærheden af component.
JmogJmogSkrevet 27/09-06 23:47 
Jeg glemte lige at nævne noget (tak til Greaseball for at minde mig om det).

Via RGB kan MIrai i nogen PS2 og NGC-spil finde på at tabe billedet og give blå skærm i et sekund. Det ser ud til at ske, når spillet skifter mellem forskellige opløsninger/billed modes. For eksempel et skift mellem prerendered cut scene og in-game grafik.
QQSkrevet 28/09-06 00:07 
Jmog>
Hvis der er interesse kan jeg godt eksperimentere lidt med N64, Saturn og DC og se hvordan de klarer sig.

Meget gerne!
Desuden, hvordan er 480i i forhold til 480p på GC. Du har ikke nævnt progressive...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
GreaseballGreaseballSkrevet 28/09-06 00:20 
Jmog>
Jeg glemte lige at nævne noget (tak til Greaseball for at minde mig om det).

Via RGB kan MIrai i nogen PS2 og NGC-spil finde på at tabe billedet og give blå skærm i et sekund. Det ser ud til at ske, når spillet skifter mellem forskellige opløsninger/billed modes. For eksempel et skift mellem prerendered cut scene og in-game grafik.

Var så lidt.
Billede tabet er hos mig opserveret i Sonic spil til GameCube og kun i prerendered cut scenes. På PS2 var det Soul Calibur 3 der lavede det nummer.
Nights på Saturn gør det også i de prerendered cut scenes. Ved ikke med gamle MegaCD spil. Men hvis der er noget skal jeg der gerne informere.
JmogJmogSkrevet 28/09-06 00:58 
Hølmkjær>
Meget gerne!
Desuden, hvordan er 480i i forhold til 480p på GC. Du har ikke nævnt progressive...

Det har jeg faktisk ikke testet endnu. Det gør jeg i morgen. Også snart længe siden jeg har spillet Metroid Prime. Nåja og Zelda discen.

Ja, den vi fik her i landet understøtter 480p (for det _er_ NTSC udgaven).
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/09-06 01:04 
Jmog>
Via RGB kan MIrai i nogen PS2 og NGC-spil finde på at tabe billedet og give blå skærm i et sekund.

Det skete også for mig, da jeg brugte min gamle Pioneer DVD-afspiller med RGB-tilslutning. Efter at have skiftet til Oppo i HDMI sker det ikke mere.

Jeg havde kun Pioneer'en i cirka 1 måned, før jeg opgraderede, men jeg nåede da at opleve blå skærm nogle gange. Er det ikke noget med, at der løber en 12 volt strøm gennem RGB, som tv'et detekterer... og hvis der er udfald hopper den over på blå skærm? (Mindes at have fået en lektion af Sloth, men jeg kan ikke huske detaljerne)
SlothSlothSkrevet 28/09-06 03:27, rettet 28/09-06 03:29 
I et SCART-stik er der et af benene, der giver f.eks. en DVD-afspiller mulighed for at fortælle fjernsynet, at der er et aktivt signal, samt hvilken type signal det er (16:9 eller 4:3). Det er op til TV'ets fabrikanter, om de implementerer et automatisk skift til SCART-signalet. Det er spændingen på det ben der er afgørende:

~0 volt: Intet signal
~6 volt: 16:9 signal
~12 volt: 4:3 signal

Jeg har haft TV, der ikke reagerer på det.
Jeg har haft TV, der låser sig fast på SCART-signalet (dvs. at jeg kan ikke skifte til f.eks. DR1, mens min DVD-afspiller er tændt)
Jeg har haft TV, som går over på SCART, men som tillader kanalskift (absolut at foretrække).

Det forklarer dog ikke blå skærm, som normalt bliver vist, når TV'et ikke modtager noget signal igennem det input det har valgt. Jeg kan i mine PS2-dage ikke huske, at jeg har haft problemer med udfald i signalet.

En mulig løsning er, at vælge SCART (eller AV1/hvad det nu hedder) på TV'et før man tænder for konsollen.

Min teori er, at hvis man tænder for sit TV, og det f.eks. står på kanal 1, og man så tænder for sin PS2, vil TV'et gå over på SCART. Det vil det gøre, indtil man slukker for sin PS2. TV'et vil nu gå tilbage til "default" som er den kanal det stod på før man tændte for PS2'en.

Hvis nu man manuelt valgte SCART på TV'et, ville det være "default", dvs. at TV'et ikke ville blive forvirret hvis signalet forsvandt midlertidigt. Om det så ville vise en blå skærm aner jeg ikke - det er kun en hjemmebrygget teori ;o)
Kiss me, would you kindly?
KTCKTCSkrevet 28/09-06 04:39 
Jeg har haft et fjernsyn, der låste sig fast på SCART-signalet, og her blev løsningen, at jeg moddede mit kabel, så den pin der sendte 12V blev sløjfet.
Dette virkede glimrende, så måske kan det samme gøres for at undgå den blå skærm, da fjernsynet ikke bliver forvirret over af spændingen forsvinder et øjeblik?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/09-06 08:33 
Sloth>
... det er kun en hjemmebrygget teori ;o)

Hvad? Ingen empiri? Det ligner dig ikke... :-D
jaesjaesSkrevet 28/09-06 11:00 
Naiera>
Ældre konsoller er meget grimme på Miraien. F.eks. Dragon Quest VII ser væsentligt ringere ud end på mit nuværende Sony CRT.

Jeg går ud fra, at mindre skarphed er det største problem?

Hvis ja, hvor slemt er det - ligner PSX-spil via RGB fx at man kører med composite?
TurricanTurricanSkrevet 28/09-06 13:06 
Naiera>
Til 'pc-opløsninger', altså fra pc eller f.eks. X360, er Miraien en fin løsning. Andre konsoller vil dog se mindre fine ud.

Jamen det lyder jo sådan set fint.

Det jeg dog mest er interesseret i, er hvilke opløsninger miraien understøtter.

F.eks. har Philips en fantastisk 1080p model, som kun understøtter 3 opløsninger via vga/dvi. Og den største er faktisk kun 1024/768. Hermed forsvinder det fede jo, hvis man også skal benytte den med en PC.

Erfaringer med ovenstående modtages med tak :-)
The Gods pause for a moment...
jaesjaesSkrevet 28/09-06 13:34, rettet 28/09-06 13:55 
jaes>
Ved nogen, om der snart kommer en ny generation af Mirai LCD-tv?

Ifølge hjemmesiden er der hele tre tv på 32", der står som "Available Soon". Det kan jo betyde så meget, så jeg har sendt en mail til Mirai for at høre om dato i DK, kvalitet i forhold til de nuværende tv på 32" samt pris i DK. Jeg skriver svaret her i tråden.
JmogJmogSkrevet 28/09-06 13:51 
Turrican>
Det jeg dog mest er interesseret i, er hvilke opløsninger miraien understøtter.

HDMI/component:
-1080i
-720p
-576p
-480p
-576i
-480i

VGA:
-1360x768@60hz
-1280x720@60hz
-1024x768@60hz/75hz
-800x600@60hz/75hz
-640x480@60hz/75hz
NaieraNaieraSkrevet 29/09-06 11:24 
jaes>
Jeg går ud fra, at mindre skarphed er det største problem?

Hvis ja, hvor slemt er det - ligner PSX-spil via RGB fx at man kører med composite?

Næh, det' ikke rigtig skarphed alene. Den bliver lidt værre, men det er også farver og hvordan billedet opfører sig når det er i bevægelse der giver problemer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 29/09-06 14:18 
Jmog>
Jep, det virker fint her. Din PS2 er sat til component og ikke RGB, ikke?

Hehe, jeg tænkte nok det var noget i den dur (læs: noget ret idiotisk) jeg havde gjort forkert :) Det virker fint nu. Takker. Det er lang tid siden jeg har rodet med PS2 dashboard'et og jeg gik egentlig ud fra, at maskinen selv kan registrere hvilket kabel der er indsat.

Jeg går ud fra at det ikke var den fejl du begik, Naiera? :p
(...)
NaieraNaieraSkrevet 29/09-06 14:22 
Dét sørgede jeg selvfølgelig for at tjekke flere gange.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 29/09-06 18:53, rettet 29/09-06 18:53 
Der er et par gode aktive tråde på Hifi4All.dk og recordere.dk omkring, blandt andet, hvorfor plasma reelt tager sig bedre ud end LCD. Det er kun nødvendigt at læse side 2 i hver tråd, og fokusere på hvad Otto skriver. Hvis man ikke kan acceptere hans argumentation her, så ved jeg ikke hvad jeg skal referere til for 'dokumentation' til mine kontroversielle bemærkninger i denne tråd.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44252&PN=1&TPN=2

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15624&PN=1&TPN=500
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/09-06 23:35 
Otto er gud....
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 30/09-06 00:18 
Laver du fis eller mener du han skriver nogle interessante ting? :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 30/09-06 01:31 
Det var sådan set ment som fis og provokation. Netop fordi du på hifi4all vælger lige præcis den tråd og den side hvor du har flest på din side. (dette er uden at tage holdning til hvad Otto faktisk skriver). Du vælger den side hvor "dine medsammensvorne" (for at overdrive) tværer "mine sammensvorene" ud. Og du skriver næsten at det kun er Otto's indlæg man skal læse, læst mellem linjerne at de andre indlæg er uden betydning.
Den metode synes jeg er direkte klam og til grin. Jeg HAR læst flere af Otto's indlæg, selvfølgelig ikke alle, men det er så gennemskueligt at se at du gentagende gange nærmest har kopieret nogle af hans sætning/afnit/indlæg, bla. flere gange i denne tråd.
Det virker næsten som en sekt hvor du efter et par møder med Otto er blevet frelst, og nu fordømmer LCD til helvede.
En gennemgang af denne tråd afslører at du i starten af august køber et billigt LCD tv, er glad for det lidt tid, men bliver alligevel skuffet. En måned efter er LCD i det hele taget noget bras (du har også set din kammerat's Samsung skærm), og er, efter et par ture i SCALA hifi og TC (med tilhørende samtale med Otto hvis jeg ikke gætter forkert?), overbevist om at plasma til enhver tid og lejlighed er det bedste (som HD skærm, og set bort fra CRT). Når vi andre så begynder protestere imod at høj opløsning ikke nødvendigt, og diverse hentydninger til at man må skør hvis man synes LCD er godt, så knækker tråden. Kan du se hvorfor?
På _under_ 2 måneder går du fra, ikke at have den store erfaring med hverken LCD eller plasma, til at 'belære' andre om at plasma er fantastisk. hvor er din egen erfaring med plasma? Du ejer ikke engang en plasma selv.


MEN..... Selvfølgelig er det interessant hvad Otto skriver, han forklarer og beskriver hvorfor og hvad der er godt og skidt. Hvorfor har DU ikke gjort det før?
Er det fordi at Otto's udtalelser er dét du har at forholde dig til?

Faktisk har jeg ikke påstået at LCD sku være bedre end plasma, jeg har brokket mig over nogle ting du sagde ang opløsning (720p), og jeg har reageret på dine gentagende udtalelser om at billedbehandling er vigtigere end opløsning fordi det var gentagelse efter gentagelse.

Jeg synes det er meget spændende hvad Otto skriver, han lyder bestemt som en der har erfaring på området, og jeg vil da meget gerne se de plasma skærme i demonstration. Jeg synes VGA fra xboxen ser skide godt ud på min LCD skærm, men jeg ved også godt at det er fordi den indgang giver optimal udnyttelse af skærmen.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 30/09-06 11:54, rettet 02/10-06 22:01 
Azalon>
Netop fordi du på hifi4all vælger lige præcis den tråd og den side hvor du har flest på din side.

Selvfølgelig har jeg haft mine kriterier for at vælge trådene; du ville have gjort det modsatte (fundet tråde der sagde noget andet) hvis du mente du havde noget at 'bevise'. Herinde er det jo tydeligt at min holdning er i undertal, så det er nok ikke så slemt at referere til noget jeg finder er både interessant og med til at forklare lidt om hvad jeg har snakket om her i tråden. Desuden gjorde jeg det jo klart at jeg kun mente det var nødvendigt at læse side 2 i hver tråd, og de indlæg der er på 'min side' (mht. at anbefale plasma over LCD) er jo mest på de foregående sider. Det fandt jeg dog ikke voldsomt relevant for tråden her. Så det du åbenbart finder nederdrægtigt ved de tråde jeg har valgt, er det jeg mener man ligeså godt kan se bort fra. I den tid jeg har læst recordere.dk og hifi4all.dk (+ en del AVS Forum) har jeg aldrig fundet så gode argumenter for, at LCD skulle eje totalt. Det begrænser sig altså ofte til 'opløsningen er totalt høj' og 'sortniveauer er blevet bedre siden sidste år'.

Den metode synes jeg er direkte klam og til grin. Jeg HAR læst flere af Otto's indlæg, selvfølgelig ikke alle, men det er så gennemskueligt at se at du gentagende gange nærmest har kopieret nogle af hans sætning/afnit/indlæg, bla. flere gange i denne tråd.

Jeg er ked af at du synes det er klamt og til grin, men jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle gå rundt og finde på min egen argumentation, blot fordi det skal være anderledes end hvad der bliver skrevet på recordere.dk og hifi4all.dk.

Det virker næsten som en sekt hvor du efter et par møder med Otto er blevet frelst, og nu fordømmer LCD til helvede.

Jeg beklager hvis det virker sådan, men det passer bare ikke. Jeg har aldrig mødt Otto. Han var ikke i TC da jeg var der; det var en anden sælger der anbefalede PV60'eren over Toshibaen til mig.

(...) er glad for det lidt tid (...)

Glad og glad. Tjo. Jeg var tilfreds med hvordan visse ting så ud, men det stod mig tidligt klart at visse ting ikke var acceptable for mig. Det har jeg jo også skrevet her i tråden, og før jeg fik en afspiller med HDMI var jeg jo allerede næsten parat til at sende TV'et tilbage, men jeg ventede fordi jeg regnede med at førnævnte afspiller var 'løsningen'. Jeg mener heller ikke jeg har lagt skjul på, at jeg mener at X360 ser rigtig godt ud, selv på billige LCD TV, så længe de understøtter 1360*768 via VGA.

Azalon>
Når vi andre så begynder protestere imod at høj opløsning ikke nødvendigt, og diverse hentydninger til at man må skør hvis man synes LCD er godt, så knækker tråden.

Nu synes jeg ellers det blev slået fast at den kommentar her i tråden var for sjov, men ellers har man vel lov til at skifte holdning til noget? I dette tilfælde hvorvidt jeg mener LCD er brugbart til mine formål. Og det er ikke _kun_ min kammerats (dyre) Samsung jeg har set, men det er den af de lidt mere pebrede skærme jeg har haft lejlighed til grundigt at kigge på.

På _under_ 2 måneder

Megen erfaring kan samles på kort tid. Du drømmer ikke om hvor meget jeg har læst om alt det her på nettet, og hvor lang tid jeg stirrede mig blind på fejlene i de LCD-billeder jeg havde god tid til at lege med. Jeg har set normal TV, anime i 16:9 og film på forskellige plasma TV. Det har været rigeligt. Jeg har læst at X360 med VGA skulle være pænt, men det ser jeg som en (ret fjern) sekundær ting efter billedkvalitet på normale DVD'er. Og så er det selvfølgelig meget rart hvis håret på studieværtinderne hos TV Avisen og Sky News ikke danser når de læser nyhederne op, samt at hudfarver generelt gengives korrekt.

hvor er din egen erfaring med plasma? Du ejer ikke engang en plasma selv.

Næh, men jeg har ejet noget der er værre ;) Ja, det var korte kig i de to butikker, for jeg kan jo ikke stå der hele dagen, men det var rigeligt til at se hvor meget bedre plasma TV er. Ja, det er jo så min mening, og jeg har jo også flere gange i tråden her skrevet, at man skal kigge på begge teknologier før man køber. Dét er såmænd det eneste jeg beder om. LCD er alt for ofte det eneste folk overvejer, selvom de skal have 37"+. Det oplever jeg MEGET OFTE inde på begge føromtalte sider. Grunden til at de ikke har overvejet plasma er al den 'plasma-overtro' der findes, eller at de bare har fået at vide af en Fona-sælger, at det er noget lort eller en 'død fisk'. Se blot Svovlmunks tvivl tidligere her i tråden. Den havde jeg ligegodt aldrig hørt før. (ikke hermed noget ondt sagt om Svovlmunk; det er som sagt meget normalt at have 'fordomme' omkring plasma TV)

Jeg har ikke lagt skjul på hvad JEG foretrækker, men samtidig mener jeg stadig jeg har gjort det tydeligt, at hvad jeg foretrækker ikke nødvendigvis er bedst for alle andre.

Hvorfor har DU ikke gjort det før?

Det mener jeg BESTEMT også jeg har prøvet på, men jeg kan jo tydeligvis ikke gøre det så godt som f.eks. Otto. Manden er jo certificeret ISF-kalibratør og arbejder med skidtet hver dag, så når det kræver hans erfaring og uddannelse at argumentere så visse LCD-fortalere vil acceptere det, ja så er det jo altså nok lidt svært. Selvom jeg selvfølgelig mener, at det er tydeligt hvis man ser en sammenligning med sine egne øjne.

(...) og jeg har reageret på dine gentagende udtalelser om at billedbehandling er vigtigere end opløsning fordi det var gentagelse efter gentagelse.

Men så var det jo jeg fandt disse tråde for at få lidt god, IMO, argumentation omkring det, som kunne blive læst af folk herinde. Selvfølgelig tjener det, at jeg har fundet de links, min egen 'sag' i denne tråd, men ellers havde jeg jo nok ikke giddet linke til noget som helst. Folk er stadig frie til at drage deres egne konklusioner.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
778 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig